Helsingin taksin ei tarvitse tietää missä on Peijaksen sairaala.
No, Apinateatterissa eli P Rautatienkadun taksitolpalla autoon astui verinen mies. Piti nenänsä suojana kellertävää vessasta napattua paperipyyhettä sellaista taittomallista.
- Peijaksen sairaalaan, multa on nenä murtunut.
- Mennään sitten, missä muuten Peijaksen sairaala on, Espoossako?
- En mä tiedä, aja nyt vaan sinne.
Datalaite ottaa vastaan kirjaimen P, mutta ei enää kirjainta E. Ei niin millään. Pysäytän auton tiensivuun.
- Soitanpa Taksikeskukseen ja kysyn.
- Jaaha.
- Hei, mulla on verinen mies kyydissä ja haluaa Peijaksen sairaalaan. Missä se on? Datalaitteeni on jumissa totaalisesti.
- Se on,..., hetki...
- Niin että löytyykö
- En minäkään löydä sitä, jaa tuossa, Sairaalakatu.
- Missähän se Sairaalakatu on? Onks se Espoossa vai Vantaalla.
- En mä tiedä, kun mulla ei ole sellaista karttaa Helsingin ulkopuolelta.
...
- No minäpä soitan 112:een ja kysyn.
- Hätäkeskus
- Hei, minulla on sairas, joka on vietävä Peijaksen sairaalaan. Datalaite on jumissa ja Taksikeskus ei tiedä.
- En mä tiedä.
- Onko se Vantaalla vai Espoossa.
- Vantaalla.
- Olen Meklun eteläpäässä. Kannattaako ajaa sinne Tuusulan väylää vai Lahden väylää?
- Hetkinen, sinne on Asolantie ja Sairaalakatu...
- Just joo, missä on Asola?
- En mä tiedä, jaa aja nyt vaikka Tuusulan väylää.
- Selvä.
Käännän auton nokan Meklua pohjoiseen ja pääsen ainakin uudelleen Tuusulan väylälle.
Vaakalinnun kohdalla soitan taas Taksikeskukseen.
- Nyt olen menossa Tuusulan väylällä kohti Peijasta, mutta missä peijakkaassa se on?
- En minä näe mitään, ootas haen paperikartan.
- Se on tiedätsä sen ja sen...
- En tiedä, tiedän Korson Keravan ja Järvenpään... Lentoaseman, Tikkurilan,,,, mihin siis käännyt moottoritieltä.
- No selvisi... ensin menet Tikkurilan keskustaan.
- No hyvä, sen toki osaan.
- Sitten sieltä Rekolaan tai siis sille Asolan tielle.
- Kuinka siis.
- Menet tuosta Talvikkitietä eikun ensin menet Pyrolatielle...
- Jaaha
- Sitä ajat ja tulee Asolantie ja Sairaalakatu.
Tikkurilan keskustassa ei ole mitään liikennemerkkiä kertomassa, missä se sairaala on. Ajan Kielotietä kohti pohjoista.
- Hei avaa vähän ovea, että saan happea!
Pysäytän auton Kielotien ja Hiekkaharjuntien risteykseen. Missä perkeleessä se Talvikkitie on. Ei mitään merkkejä sairaalasta.
- Soitaan 118_:aan.
- Aja nyt vaan sinne Peijakseen.
- Yhdistätkö suoraan Peijaksen sairaalan päivystyspoliklinikalle.
- Missä se on?
- On kuulemma Vantaalla.
- Tämä on kotisairaanhoidon palvelukeskus. Kaikki linjamme ovat nyt varattuja. Odottakaa vuoroanne. Älkää sulkeko puhelinta...
Viisi minuuttia vai kolme menee. Soitan 112:een.
Hei, missä on se Peijas, olen nyt Kielotien ja Hiekkaharjuntien risteyksessä.
- Aja Talvikkitielle.
- Joo, missä se on?
- Sitä sitten ajat suoraan vaan ja sieltä se Asola ja Sairaala löytyy.
- Mutta, hei, datalaitteeni rupesi toimimaan, navigaattori suostuu näyttämään, missä olen. Se zoomaa yhden kerroksen ja siinä on Talvikkitie.
Kiitti, kuitti.
No Koivukylähän se siinä. Kun ollaan melkein perillä, näkyy niitä sairaalaviitteitäkin. Hienoa, että on joka kadunnimi suomeksi ja ruotsiksi.
Kas vain, Pyrolavägen onkin Talvikkitie.
Olisinhan minä osannut Koivukylään tulla. Siellähän muistan Peijaksen joskus nähneeni.
- Kolkytviis euroa, mites se maksupolitiikka?
- Hetki, mulla on vaan kolmekymppii.
- Sovitaan niin, kun sulla on niin tyhmä kuski, että kesti turhan kauan.
- Tossa.
- Ota kuitti, voit tarvita. Parane pian.
Peijoonin Peijas
21
3576
Vastaukset
- tarina
Mutta en usko kuin korkeintaan puolet.
- luettavaa....
mutta ikävä todeta että se on taivaan tosi.... Stadin taksikuskit on niin vitun nuijia ettei ne osaa mihinkään....toi nuija ei olis edes osannut eduskuntatalolle....kun ei tiedä missä se on.
Ainoa asia mitä osaa on polttaa sätkää autossa ikkuna raollaan ja samalla soittaa torvea kun tyhmä maalainen ei aja yli 80 finlandiatalon kohdalla....tee jotain...aja se skoda jonkkaan ja pysy ratin takana.... - Hevosmiesten tietotoimisto
luettavaa.... kirjoitti:
mutta ikävä todeta että se on taivaan tosi.... Stadin taksikuskit on niin vitun nuijia ettei ne osaa mihinkään....toi nuija ei olis edes osannut eduskuntatalolle....kun ei tiedä missä se on.
Ainoa asia mitä osaa on polttaa sätkää autossa ikkuna raollaan ja samalla soittaa torvea kun tyhmä maalainen ei aja yli 80 finlandiatalon kohdalla....tee jotain...aja se skoda jonkkaan ja pysy ratin takana....Minä olin se kuski.
Mutta 112 ei tiedä
Taksidata ei tiedä
Sairaalan päivystys ei vastaa tai 118 yhdistää väärään numeroon.
Koko ketju oli tukossa.
Oma puolustukseni on, että olen laillissti läpäissyt kuskitutkinnon puoli vuotta sitte. Vantaata ei tarvitse tntea. Joten pulinat pois. Kriteerit on vaatimattomat siksi, että kuskeja ei muuten saa. - taksitavaksi
Hevosmiesten tietotoimisto kirjoitti:
Minä olin se kuski.
Mutta 112 ei tiedä
Taksidata ei tiedä
Sairaalan päivystys ei vastaa tai 118 yhdistää väärään numeroon.
Koko ketju oli tukossa.
Oma puolustukseni on, että olen laillissti läpäissyt kuskitutkinnon puoli vuotta sitte. Vantaata ei tarvitse tntea. Joten pulinat pois. Kriteerit on vaatimattomat siksi, että kuskeja ei muuten saa.Siinä vaiheessa kun sait selville että Peijas on vantaalla ja osoite sairaalakatu olisi homman pitänyt kyllä olla aika helppoa. Tikkurilasta kun ajaa talvikkitietä pohjoiseen on punainen risti merkkejä koko ajan näkyvissä ... et niitä seuraamalla ois kyllä paikka löytynyt ilman karttaakin. Onhan autossa vielä nykyäänkin myös paperikartta mukana ... onhan ??? MUTTA älä välitä ensi kerralla ( joka voi olla esim.puolen vuoden kuluttua ) osaatkin jo ajaa ko.paikkaan mallikkaasti eikö vain. Parempaa tuuria sinulle ajoihin.
- Mark00
Hevosmiesten tietotoimisto kirjoitti:
Minä olin se kuski.
Mutta 112 ei tiedä
Taksidata ei tiedä
Sairaalan päivystys ei vastaa tai 118 yhdistää väärään numeroon.
Koko ketju oli tukossa.
Oma puolustukseni on, että olen laillissti läpäissyt kuskitutkinnon puoli vuotta sitte. Vantaata ei tarvitse tntea. Joten pulinat pois. Kriteerit on vaatimattomat siksi, että kuskeja ei muuten saa.Tuossa näkyy, ettei taksikurssilla opi millään kaikkea tarpeellista. Suurin osa pitää "opiskella" ite, ja joskus tolla tavalla. Vielä yllättävämpää on, ettei esim. 112 osaa neuvoa.
Oma kokemus 112sesta: "Tarvisin sairaankuljetuksen tähän näin, tää asiakas konttaa tässä ja vapisee..."
vastaus: "No etkö sä ite saa sitä vietyä, ei meillä ole ambulansseja..."
Takaisin aiheeseen, vaikkei tuolla taksikurssilla opeteta juuri mitään, niin silti on hyvä oppia sairaalat ym. ulkoa - Hevosmiesten tietotoimisto
taksitavaksi kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun sait selville että Peijas on vantaalla ja osoite sairaalakatu olisi homman pitänyt kyllä olla aika helppoa. Tikkurilasta kun ajaa talvikkitietä pohjoiseen on punainen risti merkkejä koko ajan näkyvissä ... et niitä seuraamalla ois kyllä paikka löytynyt ilman karttaakin. Onhan autossa vielä nykyäänkin myös paperikartta mukana ... onhan ??? MUTTA älä välitä ensi kerralla ( joka voi olla esim.puolen vuoden kuluttua ) osaatkin jo ajaa ko.paikkaan mallikkaasti eikö vain. Parempaa tuuria sinulle ajoihin.
Kun sain neuvon Pyrolatie, niin en heti hoksannut sen tarkoittavan Talvikkia. Sjutton för tvångssvenska.
Kun Talvikki selvisi, olinkin jo Kielolla, sillä mistään ilman karttaa et sitä ohjetta saa Kehä III:lta Tikkurilaan tullessa, ennen kuin on liian myöhäistä.
Sairaala pitäisi olla opastettuna jo Kehä III:lta noustessa.
- Stadilainen taksi
Olitpa tosi tyhmä, miksi et viennyt loukkaantunutta Meilahden päivystyspolille? Vai etkö osannut?
- mitäs
jos olis soittannu VANTAAN keskukseen. muttei tolla ollu tietysti numerookaa...
- Hevosmiesten tietotoimisto
Asiakas valitsi itse Peijaksen. Ei se kuolemaisillaan ollut, vaikka nenästä verta tulikin.
Meilahti olisi ollut outo valinta, olinhan Marian sairaalan vieressä ja siinä välissäkin olisi ollut Töölö. - Hevosmiesten tietotoimisto
mitäs kirjoitti:
jos olis soittannu VANTAAN keskukseen. muttei tolla ollu tietysti numerookaa...
Niin näköjään olisi pitänyt. Nyt on Vantaan numero plakkarissa eikun puhelimessa.
- apina
Hevosmiesten tietotoimisto kirjoitti:
Asiakas valitsi itse Peijaksen. Ei se kuolemaisillaan ollut, vaikka nenästä verta tulikin.
Meilahti olisi ollut outo valinta, olinhan Marian sairaalan vieressä ja siinä välissäkin olisi ollut Töölö.ja siel paperkartas on punane risti sairaalan kohdalla. ite pidän mukana kunnon vihkoo vaik navikaattori toimiiki hyvin. ei oo kerta eikä toinen ku dikitaalivehkeet tekee tenän ja analoogivehkeet porskuttaa. johan se nähdään
mp3, cd yms. dvd-tallenteissa. levarit kunniaan. kun saatas viel liikkuvaa kuvaa älpeelle ni avot. - vitun tyhmä
apina kirjoitti:
ja siel paperkartas on punane risti sairaalan kohdalla. ite pidän mukana kunnon vihkoo vaik navikaattori toimiiki hyvin. ei oo kerta eikä toinen ku dikitaalivehkeet tekee tenän ja analoogivehkeet porskuttaa. johan se nähdään
mp3, cd yms. dvd-tallenteissa. levarit kunniaan. kun saatas viel liikkuvaa kuvaa älpeelle ni avot.Mullakin on analooginen kartta autossa. Se toimii aina. Silti uskon myös näihin digilaitteisiin.
Taksit varmaan aika hyvin on perillä nåitten GPS laitteitten kirjosta?
Kysyisinkin, että pelaako ne hyvin? ja jos pelaa, niin minkälainen laite toimii sitten helposti ja luotettavasti?
Sitten vielä, että käytetäänkö niitä sitten ihan oikeesti kans? - apina
vitun tyhmä kirjoitti:
Mullakin on analooginen kartta autossa. Se toimii aina. Silti uskon myös näihin digilaitteisiin.
Taksit varmaan aika hyvin on perillä nåitten GPS laitteitten kirjosta?
Kysyisinkin, että pelaako ne hyvin? ja jos pelaa, niin minkälainen laite toimii sitten helposti ja luotettavasti?
Sitten vielä, että käytetäänkö niitä sitten ihan oikeesti kans?siinä posetiivin kyljes lieas kiinni ja hattu käes.
- välilapin zombie
apina kirjoitti:
siinä posetiivin kyljes lieas kiinni ja hattu käes.
kyl ne sairaalat ja paljo, paljo muutaki löytyy sielt laitteista , opetelkaa räpeltää. mut ei ny tollee että P..E.. Peijas, eihä se sairaala oo mikää katuosote. ai nii mut tietysti oisit voinu kekata et Peijas ahaa Peijaksentie sit oisit kokeillu äkkii mis kaupungis ja et varmaan se sairaalaki o siel lähistöllä ja siit sitte improvisoiden. kato kyl taksikuskin pitää kekkaa vaikkei noi kaikenmaailman keskukset aina toimiskaa...niinmuute ne sairaalat ja muut spesiaalit löytyy sielt gepsin luetteloista, (jos löytyy...
- zombie
vitun tyhmä kirjoitti:
Mullakin on analooginen kartta autossa. Se toimii aina. Silti uskon myös näihin digilaitteisiin.
Taksit varmaan aika hyvin on perillä nåitten GPS laitteitten kirjosta?
Kysyisinkin, että pelaako ne hyvin? ja jos pelaa, niin minkälainen laite toimii sitten helposti ja luotettavasti?
Sitten vielä, että käytetäänkö niitä sitten ihan oikeesti kans?ihan jees juttu tääki ku... siis; känniläiset ulvoo takapenkillä ni mulla on valmiiks ÄÄni ohjaus täysillä mut kytketty poijes. noh sitte ku pitää saada huomioo ni kytken äänen päälle ja sieltä gimma huutaa täysiä englanniks et: QUITER, QUIETER !! sill viisii, pitää soveltaa...
- Hevosmiesten tietotoimisto
välilapin zombie kirjoitti:
kyl ne sairaalat ja paljo, paljo muutaki löytyy sielt laitteista , opetelkaa räpeltää. mut ei ny tollee että P..E.. Peijas, eihä se sairaala oo mikää katuosote. ai nii mut tietysti oisit voinu kekata et Peijas ahaa Peijaksentie sit oisit kokeillu äkkii mis kaupungis ja et varmaan se sairaalaki o siel lähistöllä ja siit sitte improvisoiden. kato kyl taksikuskin pitää kekkaa vaikkei noi kaikenmaailman keskukset aina toimiskaa...niinmuute ne sairaalat ja muut spesiaalit löytyy sielt gepsin luetteloista, (jos löytyy...
Juuri silloin GPS ei rulannut. Tietenkin etsin katuosoitetta Sairaalakatu ja Mmrk-kohtaa Peijas. Mutta vain yhden kirjaimen sain syötetyksi. Ylös alas -toiminto ei myöskään toiminut.
Jospa viisas kommenttaattori tsekkaisit Taksi-Datasta, että systeemi oli todella vinksin ja vonksin sinä yönä siihen aikaan - niin on ollut monena muunakin yönä. Ei voi kuitata keikkaa Konalasta, kun datalaite ei ota vastaan yhtään mitään. Laite toimii usein ja oikein. Liian usein ei.
Tietoliikenne tai muu siinä jumittaa. Siihen ei ole mitään perusteita, sillä Helsingin taksien määrä ei ole kasvanut radikaalisti siitä, kun systeemi on suunniteltu. Olen sitä mieltä, että Taksi-Datan johto on epäpätevää teknologian alalla ja samoin yleisenkin toiminnan alalla. Laitehan on hengenvaarallinen, jos siihen näpeltää tietoja ajaessa. Kaikenmaailman KV RI ja muuta paskaa, kun kone voisi ihan hyvin tietää automaattisesti, missä kulloinkin on ja minne on menossa. - Kolleega
Hevosmiesten tietotoimisto kirjoitti:
Juuri silloin GPS ei rulannut. Tietenkin etsin katuosoitetta Sairaalakatu ja Mmrk-kohtaa Peijas. Mutta vain yhden kirjaimen sain syötetyksi. Ylös alas -toiminto ei myöskään toiminut.
Jospa viisas kommenttaattori tsekkaisit Taksi-Datasta, että systeemi oli todella vinksin ja vonksin sinä yönä siihen aikaan - niin on ollut monena muunakin yönä. Ei voi kuitata keikkaa Konalasta, kun datalaite ei ota vastaan yhtään mitään. Laite toimii usein ja oikein. Liian usein ei.
Tietoliikenne tai muu siinä jumittaa. Siihen ei ole mitään perusteita, sillä Helsingin taksien määrä ei ole kasvanut radikaalisti siitä, kun systeemi on suunniteltu. Olen sitä mieltä, että Taksi-Datan johto on epäpätevää teknologian alalla ja samoin yleisenkin toiminnan alalla. Laitehan on hengenvaarallinen, jos siihen näpeltää tietoja ajaessa. Kaikenmaailman KV RI ja muuta paskaa, kun kone voisi ihan hyvin tietää automaattisesti, missä kulloinkin on ja minne on menossa.Eihän sitä softaa nyt vielä voi muuttaa kun se on ollut käytössä vasta vuodesta -87. Muutenkin koko systeemi on hanurista suoraan ja tehty vain vaikeuttamaan kuljettajien työtä.
- viisas kommentaattori
Hevosmiesten tietotoimisto kirjoitti:
Juuri silloin GPS ei rulannut. Tietenkin etsin katuosoitetta Sairaalakatu ja Mmrk-kohtaa Peijas. Mutta vain yhden kirjaimen sain syötetyksi. Ylös alas -toiminto ei myöskään toiminut.
Jospa viisas kommenttaattori tsekkaisit Taksi-Datasta, että systeemi oli todella vinksin ja vonksin sinä yönä siihen aikaan - niin on ollut monena muunakin yönä. Ei voi kuitata keikkaa Konalasta, kun datalaite ei ota vastaan yhtään mitään. Laite toimii usein ja oikein. Liian usein ei.
Tietoliikenne tai muu siinä jumittaa. Siihen ei ole mitään perusteita, sillä Helsingin taksien määrä ei ole kasvanut radikaalisti siitä, kun systeemi on suunniteltu. Olen sitä mieltä, että Taksi-Datan johto on epäpätevää teknologian alalla ja samoin yleisenkin toiminnan alalla. Laitehan on hengenvaarallinen, jos siihen näpeltää tietoja ajaessa. Kaikenmaailman KV RI ja muuta paskaa, kun kone voisi ihan hyvin tietää automaattisesti, missä kulloinkin on ja minne on menossa.oli siis GPS sekaisin, olisit sanonu !
Miten niin ei voi kuitata keikkaa jos navi ei toimi ?
Ja se laite on kumminkin siinä ja toimii kun toimii. Ja jos ei toimi, ei se saa estää toimintaa. On aina muita konsteja, pitää soveltaa. Ja jos taksi-datan johto ei osaa, anna palautetta niille kyl ne varmaan yrittää sitä systeemiä kehittää, jospa ne vaan ei tiedä että miten. Kerro sinä se niille, ja muut tietysti kanssa. - Hevosmiesten tietotoimisto
viisas kommentaattori kirjoitti:
oli siis GPS sekaisin, olisit sanonu !
Miten niin ei voi kuitata keikkaa jos navi ei toimi ?
Ja se laite on kumminkin siinä ja toimii kun toimii. Ja jos ei toimi, ei se saa estää toimintaa. On aina muita konsteja, pitää soveltaa. Ja jos taksi-datan johto ei osaa, anna palautetta niille kyl ne varmaan yrittää sitä systeemiä kehittää, jospa ne vaan ei tiedä että miten. Kerro sinä se niille, ja muut tietysti kanssa.GPS:n info näkyy datalaitteella, sillä samalla, jolla kuitataan keikkoja. Sen kosketus ei reagoinut, ei kuivaan sormeen, märkään sormeen, kuulakynään, näyttökynään, klemmariin... kaikkea tuli kokeiltua, jopa buuttausta kirjoittautumalla ulos ja taas sisään.
Se vaan jumittui. Ja parin tunnin päästä toimi kuin enkeli. Jos enkeli toimii. - ei viisas kommentaattori
Hevosmiesten tietotoimisto kirjoitti:
GPS:n info näkyy datalaitteella, sillä samalla, jolla kuitataan keikkoja. Sen kosketus ei reagoinut, ei kuivaan sormeen, märkään sormeen, kuulakynään, näyttökynään, klemmariin... kaikkea tuli kokeiltua, jopa buuttausta kirjoittautumalla ulos ja taas sisään.
Se vaan jumittui. Ja parin tunnin päästä toimi kuin enkeli. Jos enkeli toimii.koititko näin: virta laitteistosta kokonaan pois noin 2 minuutiksi, sitten taas virta päälle. Jelppaa joskus.
- Hevosmiesten tietotoimisto
ei viisas kommentaattori kirjoitti:
koititko näin: virta laitteistosta kokonaan pois noin 2 minuutiksi, sitten taas virta päälle. Jelppaa joskus.
Laitteen virtanappi on soft-kytkin, joka on ihan tunteeton painelemiselle. Niinpä sitten kirjauduin ulos ja takaisin sisään, se on joskus auttanut. Ei auttanut nyt. Virrat koneesta saa pois rikkomalla tai sulakkeen irroittamalla. Tosi älykästä, vai mitä.
Todellinen ongelma on Taksidatan kelvoton kapasiteetti ruuhka-aikoina. Kelvottomuus on jatkunut jo pitkään ja on ihme, että sitä ei ole korjattu. Onko se serveri vai tietoliikenne, en tiedä. Joku varmasti tietää. Kertoisi muillekin tai korjaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680