lääkintä ja RUK?

au-oppilas

Mulla alkoi just auk ja oon aikomassa lääkintäaliupseeriski. Kuitenkin mua kiinnosrtaisi pyrkiä ruk:iin. Voiko myös rukissa suorittaa lääkintälinjan vai pitääkö sillon jäädä auk:iin jos haluu lääkintäkoulutuksen? Kellään tietoa?

11

10893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että siviilikoulutus ratkaisee

      että lääkintä-RUKiin valitaan sellaisia varusmiehiä, jotka ovat jo pitkällä siviilipuolen lääkärinopinnoissaan (RUK => kokelaslääkäri). Joku lähihoitaja-tasoinen siviilikoulutus ehkä riittää AUKiin muttei RUKiin.

      • Lääkintä-vänrikki

        Lääkintäkoulun reserviupseerikurssille valitaan vain lääkäreitä, hammaslääkäreitä, eläinlääkäreitä, proviisoreja ja farmaseutteja tai riittävän pitkälle opinnoissaan edenneitä näiltä aloilla, so. että on siviilissäkin kelpoinen tekemään lääkärintyötä eli 4. ensimmäisen vuoden opinnot kaikki hyväksytysti suoritettuna (ns. terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen määrittämä viransijaisuuskelpoisuus).


      • löpön
        Lääkintä-vänrikki kirjoitti:

        Lääkintäkoulun reserviupseerikurssille valitaan vain lääkäreitä, hammaslääkäreitä, eläinlääkäreitä, proviisoreja ja farmaseutteja tai riittävän pitkälle opinnoissaan edenneitä näiltä aloilla, so. että on siviilissäkin kelpoinen tekemään lääkärintyötä eli 4. ensimmäisen vuoden opinnot kaikki hyväksytysti suoritettuna (ns. terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen määrittämä viransijaisuuskelpoisuus).

        kaveri kävi, vaikka oli kakkoskurssi vielä kesken.


      • Lääkintä-vänrikki
        löpön kirjoitti:

        kaveri kävi, vaikka oli kakkoskurssi vielä kesken.

        Toki PV:lla on mahdollisuus tehdä poikkeuksia valintaperusteissa. Voidaan ottaa hyvin lääk-RUK:lle upseerioppilaaksi, vaikkei olisi vielä kelpoinen tekemään lääkärintyötä sijaisena, mutta perusperiaate ja sääntö on se, että pitää olla TEO:n määrittelemä oikeus tehdä lääkärintyötä. Tässä lainaus mil.fi-sivuilta:

        "Lääkintäkoulun reserviupseerikurssille valittaviksi soveltuvat lääketieteen lisensiaatit, hammaslääketieteen lisensiaatit, eläinlääketieteen lisensiaatit, proviisorit tai vastaavan ulkomaisen tutkinnon suorittaneet varusmiehet sekä sellaiset näitä tutkintoja varten opiskelevat varusmiehet, joilla on riittävä pätevyys saada Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen (TEO) lupa toimia edellä mainittuja koulutuksia edellyttävissä tehtävissä komennetaan lääkintäkoulun reserviupseerikurssille.

        Lääkintäkoulun reserviupseerikurssin pituus on neljätoista (14) viikkoa. Kurssin jälkeen lääkintäalan upseerikokelaita harjaannutetaan tehtäviinsä Lääkintäkoulun johdossa.

        Taisteluharjoituksissa ja ampumaleireillä lääkintäalan upseerioppilaita harjaannutetaan sodan ajan tehtäviinsä.

        Koulutuksen päämääränä on tuottaa sodan ajan joukkoyksikön (pataljoonan) lääkintähuollon suunnitteluun ja johtamiseen pystyviä reservin lääkintäupseereita.

        Lääkintäkoulun reserviupseerikurssin tavoitteena on, että koulutettava:

        osaa johtaa komppanian ensihoitopaikan perustamisen ja toiminnan ja omaa valmiudet pataljoonan ensihoitoaseman johtamiseen
        osaa sotavammojen ensihoidon
        osaa potilasselvityksen
        osaa kenttäoloissa esiintyvien tyypillisten sairauksien hoidon
        osaa ja tuntee potilaan käsittelyn kenttälääkintäketjussa sekä osaa evakuointiajoneuvojen käytön perusteet
        osaa terveydenhoidon ja suojelulääkinnän perusteet kenttäoloissa
        osaa elintarvike-, vesi ja ympäristöhygienian toteuttamisperiaatteet sekä ruokamyrkytysepidemiaepäilyn selvitysperiaatteet ja epidemian leviämisen estämistoimenpiteet kenttäoloissa
        tuntee realistiset etäisyydet ja evakuointiajat eri hoitopaikkojen välillä
        tuntee sodankäyntiin liittyvät lääkintähenkilöstöä koskevat kansainväliset sopimukset"

        "Valinta Lääkintäkoulun reserviupseerikurssille suoritetaan varusmieslääkärikurssin aikana. Valintaperusteina ovat peruskoulutuskauden aikana osoitettu menestyminen sotilaskoulutuksessa sekä soveltuvuustestien tulokset."

        "Lääkintäupseeri
        RESERVIUPSEERIKOULUTUS

        Koulutuksen yleisjärjestelyt

        Lääketieteen lisensiaatin, hammaslääketieteen lisensiaatin, eläinlääketieteen lisensiaatin tai proviisorin tutkinnon suorittaneet taikka vastaavan ulkomaisen tutkinnon suorittaneet sekä näitä tutkintoja varten opiskelevat varusmiehet toimivat ammattikoulutuksensa mukaisissa tehtävissä puolustusvoimissa. Näistä varusmiehistä käytetään yhteisnimitystä terveydenhuoltoalan varusmiehet.

        Terveydenhuoltoalan varusmiehet suorittavat peruskoulutuskauden yhdenmukaisesti muiden varusmiesten kanssa. Peruskoulutuskausi käytetään täysimääräisesti sotilaan peruskoulutukseen, joka johtaa taistelijan tutkinnon suorittamiseen.

        Peruskoulutuskauden aikana terveydenhuoltoalan varusmiehiä ei käytetä heidän ammattialansa erityistehtävissä.

        Terveydenhuoltoalan varusmiehet täyttävät lomakkeen ammatillisesta koulutuksesta ja kokemuksesta erikoiskoulutuksen valintoja varten peruskoulutuskaudella.

        Varusmieslääkärikurssi

        Terveydenhuoltoalan varusmiehet komennetaan peruskoulutuskauden jälkeen Hämeen Rykmentin Lääkintäkouluun kahden (2) viikon mittaiselle varusmieslääkärikurssille, jossa pääpaino on puolustusvoimien rauhan ajan terveydenhuollon kysymyksissä.

        Lääkintäkoulun reserviupseerikurssi eli "Lääkintä-RUK"

        Välittömästi varusmieslääkärikurssin jälkeen alkavalle neljäntoista (14) viikon pituiselle Lääkintäkoulun reserviupseerikurssille ("Lääkintä-RUK") komennetaan lääkintäalan reserviupseereiksi koulutettaviksi sopivat terveydenhuoltoalan varusmiehet."


      • Toivottavasti Lääkintä-RUK
        Lääkintä-vänrikki kirjoitti:

        Toki PV:lla on mahdollisuus tehdä poikkeuksia valintaperusteissa. Voidaan ottaa hyvin lääk-RUK:lle upseerioppilaaksi, vaikkei olisi vielä kelpoinen tekemään lääkärintyötä sijaisena, mutta perusperiaate ja sääntö on se, että pitää olla TEO:n määrittelemä oikeus tehdä lääkärintyötä. Tässä lainaus mil.fi-sivuilta:

        "Lääkintäkoulun reserviupseerikurssille valittaviksi soveltuvat lääketieteen lisensiaatit, hammaslääketieteen lisensiaatit, eläinlääketieteen lisensiaatit, proviisorit tai vastaavan ulkomaisen tutkinnon suorittaneet varusmiehet sekä sellaiset näitä tutkintoja varten opiskelevat varusmiehet, joilla on riittävä pätevyys saada Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen (TEO) lupa toimia edellä mainittuja koulutuksia edellyttävissä tehtävissä komennetaan lääkintäkoulun reserviupseerikurssille.

        Lääkintäkoulun reserviupseerikurssin pituus on neljätoista (14) viikkoa. Kurssin jälkeen lääkintäalan upseerikokelaita harjaannutetaan tehtäviinsä Lääkintäkoulun johdossa.

        Taisteluharjoituksissa ja ampumaleireillä lääkintäalan upseerioppilaita harjaannutetaan sodan ajan tehtäviinsä.

        Koulutuksen päämääränä on tuottaa sodan ajan joukkoyksikön (pataljoonan) lääkintähuollon suunnitteluun ja johtamiseen pystyviä reservin lääkintäupseereita.

        Lääkintäkoulun reserviupseerikurssin tavoitteena on, että koulutettava:

        osaa johtaa komppanian ensihoitopaikan perustamisen ja toiminnan ja omaa valmiudet pataljoonan ensihoitoaseman johtamiseen
        osaa sotavammojen ensihoidon
        osaa potilasselvityksen
        osaa kenttäoloissa esiintyvien tyypillisten sairauksien hoidon
        osaa ja tuntee potilaan käsittelyn kenttälääkintäketjussa sekä osaa evakuointiajoneuvojen käytön perusteet
        osaa terveydenhoidon ja suojelulääkinnän perusteet kenttäoloissa
        osaa elintarvike-, vesi ja ympäristöhygienian toteuttamisperiaatteet sekä ruokamyrkytysepidemiaepäilyn selvitysperiaatteet ja epidemian leviämisen estämistoimenpiteet kenttäoloissa
        tuntee realistiset etäisyydet ja evakuointiajat eri hoitopaikkojen välillä
        tuntee sodankäyntiin liittyvät lääkintähenkilöstöä koskevat kansainväliset sopimukset"

        "Valinta Lääkintäkoulun reserviupseerikurssille suoritetaan varusmieslääkärikurssin aikana. Valintaperusteina ovat peruskoulutuskauden aikana osoitettu menestyminen sotilaskoulutuksessa sekä soveltuvuustestien tulokset."

        "Lääkintäupseeri
        RESERVIUPSEERIKOULUTUS

        Koulutuksen yleisjärjestelyt

        Lääketieteen lisensiaatin, hammaslääketieteen lisensiaatin, eläinlääketieteen lisensiaatin tai proviisorin tutkinnon suorittaneet taikka vastaavan ulkomaisen tutkinnon suorittaneet sekä näitä tutkintoja varten opiskelevat varusmiehet toimivat ammattikoulutuksensa mukaisissa tehtävissä puolustusvoimissa. Näistä varusmiehistä käytetään yhteisnimitystä terveydenhuoltoalan varusmiehet.

        Terveydenhuoltoalan varusmiehet suorittavat peruskoulutuskauden yhdenmukaisesti muiden varusmiesten kanssa. Peruskoulutuskausi käytetään täysimääräisesti sotilaan peruskoulutukseen, joka johtaa taistelijan tutkinnon suorittamiseen.

        Peruskoulutuskauden aikana terveydenhuoltoalan varusmiehiä ei käytetä heidän ammattialansa erityistehtävissä.

        Terveydenhuoltoalan varusmiehet täyttävät lomakkeen ammatillisesta koulutuksesta ja kokemuksesta erikoiskoulutuksen valintoja varten peruskoulutuskaudella.

        Varusmieslääkärikurssi

        Terveydenhuoltoalan varusmiehet komennetaan peruskoulutuskauden jälkeen Hämeen Rykmentin Lääkintäkouluun kahden (2) viikon mittaiselle varusmieslääkärikurssille, jossa pääpaino on puolustusvoimien rauhan ajan terveydenhuollon kysymyksissä.

        Lääkintäkoulun reserviupseerikurssi eli "Lääkintä-RUK"

        Välittömästi varusmieslääkärikurssin jälkeen alkavalle neljäntoista (14) viikon pituiselle Lääkintäkoulun reserviupseerikurssille ("Lääkintä-RUK") komennetaan lääkintäalan reserviupseereiksi koulutettaviksi sopivat terveydenhuoltoalan varusmiehet."

        minäkin olen menossa, vaikka lääkäriopinnoista nyt vasta 2 vuotta mennyt. Tietääkö joku, mitä sellainen LääkintäRUK-lainen jolla ei vielä TEO:n oikeuksia ole, tekee viimeiset 1/2 vuotta, kun muut siirtyvät lääkärihommiin?


      • Narkkari
        Toivottavasti Lääkintä-RUK kirjoitti:

        minäkin olen menossa, vaikka lääkäriopinnoista nyt vasta 2 vuotta mennyt. Tietääkö joku, mitä sellainen LääkintäRUK-lainen jolla ei vielä TEO:n oikeuksia ole, tekee viimeiset 1/2 vuotta, kun muut siirtyvät lääkärihommiin?

        Sijoitetaan esikuntaan paperihommiin (1 kpl). Jos tuommosia jannuja on enempi niin sitten ehkä jätetään lääkintäkouluun santsariksi tms....

        Sen verran pieniä kai nuo kurssit olleet viime vuosina että luulisi RUKkiin kyllä otettavan kokemattomampiakin, mutta lekurin hommiin ei tietenkään voi junnuja pakottaa. Sittenhän se sijoitus selviää aikanaan:)


      • Toivottavasti
        Narkkari kirjoitti:

        Sijoitetaan esikuntaan paperihommiin (1 kpl). Jos tuommosia jannuja on enempi niin sitten ehkä jätetään lääkintäkouluun santsariksi tms....

        Sen verran pieniä kai nuo kurssit olleet viime vuosina että luulisi RUKkiin kyllä otettavan kokemattomampiakin, mutta lekurin hommiin ei tietenkään voi junnuja pakottaa. Sittenhän se sijoitus selviää aikanaan:)

        hääppöiseltä kuulosta. Kaiken lisäksi olen nainen ja vapaaehtoisena menossa, joten olis kiva saada jotakin oikeata vastinettakin ajalle mitä siellä on...


      • lääkMajuri
        Toivottavasti kirjoitti:

        hääppöiseltä kuulosta. Kaiken lisäksi olen nainen ja vapaaehtoisena menossa, joten olis kiva saada jotakin oikeata vastinettakin ajalle mitä siellä on...

        Kyllä lääkintä RUKhon nykyään pääsee opiskeliatkin. Lääkärin hommat eivät ole enää pakollisia eivätkä oikeastaan kuulukkaan uuteen lääkRUK koulutukseen. Kylläkin, niistä on hyotyä, joskus aamuvastaanotto nakki napsahtaa, tai sitten varusmiesten tulotarkastuksiin kommenetaan x varuskuntaan. Myos leireillä lääkärin hommia olisi, mutta jokin opiskelia kyllä johtotehtäviin kelpaa.


      • Alokas
        lääkMajuri kirjoitti:

        Kyllä lääkintä RUKhon nykyään pääsee opiskeliatkin. Lääkärin hommat eivät ole enää pakollisia eivätkä oikeastaan kuulukkaan uuteen lääkRUK koulutukseen. Kylläkin, niistä on hyotyä, joskus aamuvastaanotto nakki napsahtaa, tai sitten varusmiesten tulotarkastuksiin kommenetaan x varuskuntaan. Myos leireillä lääkärin hommia olisi, mutta jokin opiskelia kyllä johtotehtäviin kelpaa.

        Itselläni ei ilmeisesti ole mitään mahdollisuuksia lääkintärukkiin kun aloitan vasta ensivuonna lääketieteen opinnot. Siitä tuskin on apua, että haluaa tulevaisuudessa puolustusvoimien palvelukseen lääkärinä?
        Lääkintäaliupseeriksi ilmeisesti siis tyytyminen?


      • lääkMajuri
        Alokas kirjoitti:

        Itselläni ei ilmeisesti ole mitään mahdollisuuksia lääkintärukkiin kun aloitan vasta ensivuonna lääketieteen opinnot. Siitä tuskin on apua, että haluaa tulevaisuudessa puolustusvoimien palvelukseen lääkärinä?
        Lääkintäaliupseeriksi ilmeisesti siis tyytyminen?

        jaa...toi on mielenkiintoinen pointti. tietysti tulevaisuudessa kun opinnot on ohi olisi ehkä hyötyä että RUK on käyty, myös sodanajan tilanteen, kertausharjoitusten yms takia. Ota yhteyttä lääkintäkouluun lahteen ja tiedustele josko RUK kurssilla olisi tilaa. Oletan että opintopaikka on jo varmistettu.


      • Lääkintä-vänskä
        Alokas kirjoitti:

        Itselläni ei ilmeisesti ole mitään mahdollisuuksia lääkintärukkiin kun aloitan vasta ensivuonna lääketieteen opinnot. Siitä tuskin on apua, että haluaa tulevaisuudessa puolustusvoimien palvelukseen lääkärinä?
        Lääkintäaliupseeriksi ilmeisesti siis tyytyminen?

        Jaa. Jos kerran haluaa lääkintä-RUKkiin, niin miksi et ensin opiskele pidemmälle? RUK:n koulutuksen ideana on nimen omaan se, että porukka hallitsee jo perustaidot. Et oikeasti voi opiskella vammapotilaan nestehoitoa, jos et vielä osaa edes perus leikkauspotilaan nestehoitoa. Hyöytisit RUK:sta paljon enemmän myöhemmässä opiskeluvaiheessa! Omalla RUK-kurssillani oli yksi 2. vuoden opiskelija ja hän sanoi kyllä jälkeenpäin, että kannattaisi olla vähintään neljän vuoden opinnot takana, jotta hyötyisi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1240
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      21
      465
    8. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    9. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    10. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      21
      447
    Aihe