Täällä kun usein keskustellaan naisvaltaisten alojen pienestä palkasta ja kinastellaan siitä kuinka suuri ongelma on, kenen vika se on ja ketä siitä voitaisiin syyttää, niin kysynpä asiantuntijoilta:
Miksi naiset eivät lakkoile?
Koska oli viimeinen sairaanhoitajien lakko? Siivoojien lakko? Päivähoitajien lakko?
Naisten pienemmät palkat johtuvat minusta siitä, etteivät he pyydä enempää palkkaa. Kyllä paperitehtaan rullanpyörittävät ovat heti jonossa ruikuttamassa kun tekee lisää liksaa mieli. Saisivat naisetkin välillä lakkoilla.
Ajatelkaas, saattais toimiakkin.
- Dekas (mies, 21v)
Naisvaltaisten alojen LAKKO
5
569
Vastaukset 5
- uros
Ne ovat pienipalkkaisia ammatteja koska niistä ei voi maksaa huippupalkkaa.
Kyllä minä veikkaan, että jos kaikki Suomen perhepäivähoitajat, tarhanhoitajat ja muut lastenkaitsijat lopettaisivat hommat jonain kylmänä tammikuun aamuna kuin seinään, niin jopa alkaisi helmikuuhun mennässä palkkapussien koko paisumaan.
- Dekas
- Kutsetin mies
Paperityöläiset olivat jälleen kerraan olleet lakossa ja saaneet neuvoteltua sopimuksen, jonka mukaan ei tarvinnut käydä töissä kuin keskiviikkoisin. Siihen eräs paperityöläinen:
- Ja joka helvetin keskiviikko! - sss
Sairaanhoitajien lakko-oikeutta on lain voimin rajoitettu. Ei ihmisiä voi jättää kuolemaan siksi, että jotkut haluavat lisää palkkaa.
- satunnainen
Itse olen pohtinut ihan samaa.
Naisvaltaiset alat ovat nimenomaan luettelemasi hoiva-alat: vanhuksista ja lapsista huolehtiminen, sairaiden hoito jne. On suurempi kynnys jättää apua tarvitseva ihminen ilman hoitoa kuin pysäyttää paperikoneet tai linja-autot. Vaikka omatunto sen vielä antaisikin anteeksi, niin ympäröivä yhteiskunta ei varmasti antaisi.
Lisäksi yleinen sosialisaatio sallii miehille enemmän jo vaikka ala-asteajoista alkaen. Pojat ovat poikia ja heitä kannustetaan toimimaan aktiivisesti, kun taas tytöt pidetään passiivisina vastuunkantajina ja tunnollisia huolehtijoita. Lähtökohdat ovat erilaiset, ja siksi monet naiset tyytyvät tilanteeseensa.
Lakisääteisistä rajoitteista sairaanhoitajien lakkoiluun en tiedä mitään, tosin en yhtään ihmettele, jos sellainenkin on.
(myös 21vuotta, tosin nainen)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa912086Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as391353Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu1371015Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.218965- 82846
- 95833
- 78730
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo215724Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,53707On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79638- 74635
- 35611
- 44598
- 55517
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25477Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28462Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin14460- 35454
- 33433
- 40427