Onko lakolle järkeviä syitä? Ok, ehkä ainut syy se osaaikaisia koskeva juttu.
Jossain uutisissa joku autopuolen pamppu itki että "kuskien palkka euroja jäljessä teollisuutta, tunnilta..." Tuota en ymmärrä, misk jollekin paskakuskille pitäis maksaa saman verran kuin esim. hitsaajalle jolla on huomattavasti vaativampi ammatti ja huonommat työolot. Kymppi on ihan riittävä autokuskille sanon mä!!
Teollisuudessa saan etelä-savossa 13,5€/h vuorolisät. Ei ratin pyörityksellä pitäis tuommosista edes uneksia...
Lakko alkaa huomenna
19
1343
Vastaukset
- Pave
> Tuota en ymmärrä, misk jollekin paskakuskille pitäis maksaa saman verran kuin esim. hitsaajalle jolla on huomattavasti vaativampi ammatti ja huonommat työolot. Kymppi on ihan riittävä autokuskille sanon mä!!<
No kysytäänkö sitten asiaa uudelleen kun satut hukkumaan siihen paskaasi? Jos kerran väität että hitsareilla on huonommat työolot kuin paskakuskilla niin uskalla olla eri mieltä. Pääasiassa hitsareilla on jopa lämmin sisätyö, mutta paskakuskit on täysin kelien armoilla oli sitten -40 tai 30 astetta satoi tai paistoi. Ja sitäpaitsi kaikki paskakuskit kyllä pystyy tulemaan siihen hitsauskoneen viereen katsomaan miten homma tehdään, mutta kaikista hitsareista ei ole lähtemään sinne paskakaivon pohjalle kun sulla on putket tukossa. Toivottavasti sulla on putket tukossa pidempäänkin kun odotat että hitsari tulee aukaisemaan ne, kerran niillä on niin hyvät palkatkin......(nehän saa silloin sen likaisentyön lisänkin samalla) - pikku-stobe
maksetaan hitsarille noin paskaa palkkaa,viddu mä en kääntäis kun kylkeä noin paskalla palkalla ja vetäsisin kun pierut kaupan päälle.Kyllä rekkamiesten pitää saada paremmat palkat PARKELE...SAMANLAINEN KOROTUS KUN TAVJALLE OLISI KOHDALLAAAANNNNNNNNNNNNN
- matkustaja..
Vielä jos kyyditettävänä on ihmisiä niin vastuuta on eikä voi "hitsata" huonoa "saumaa". Autoilussa on se raskasta esimerkiksi että et voi keskeyttää työtä hetkeksi kovin usein vaan se on aina vietävä loppuun asti!
Hitsaajalla voi olla huonommat työolot mutta vaativaa se ammatikseenkin ajaminen on.
Ammattiajossa pitää osata ajaa niin hyvin että lasti pääsee aina perille ehjänä ja turvallisesti, ei niin helppoa sekään ja vaatii yhtä sun toista ominaisuutta.
Voisin minäkin sanoa että: " mitä siinä hitsatessa tarttee osata kun vaan tekee saumaa? " - sinivilkku
olla kovin taitava hitsari, kun olet noin hihasi polttanut.
Kyllä Sinunlaisellesi reikähihalle kymppi tunnissa riittäisi oikein hyvin :) - Rattimatti
Eihän sille olekaan muita kuin järkeviä syitä. Ei kai sitä muuten lakko alkaisi. Pistäpäs vastuukysymykset järjestykseen ja mietipäs, kummallako on enemmän pelissä? Ei sillä, että vähättelisin jotenkin hitsareita, vaan sillä, että jos tinaat sauman hiukan pieleen niin saatat pystyä jälkesi korjaamaan. Meillä tahtoo pysyvää tulla jo ensi tekemisellä. Saatat korjata vahinkosi pienellä satsauksella, vaan tällä puolen voi peli olla jo menetetty. Vaativa työ vaatii veroisensa korvauksen.
- suurin
ero tuon hitsarin ja paskakuskin välillä olla se , että alkoholisoitunutta, kuten suurin osa hitsareista, ei voi rattiin laskea oloaan korjaamaan
- Muija
Se ei olekaan mikään pikkujuttu se osa-aikaisuus. Kyse on siitä, että globaalien, ulkomaalaisten omistuksessa olevien bussifirmojen osakkaat tahtovat enemmän osinkoja piittaamatta siitä, miten tavallisen suomalaisen duunarin käy. Hittoako niitä kiinnostaa, jos osa-aikainen tekee töitä toimeentulon rajoilla tai käy töissä keikalla, kun joku suvaitsee soittaa töihin tai jos ne nöyrästi joutuu kääntymään pois pankin tiskiltä lainaa anomasta.
Työnantajat tahtoisivat käyttää hyväkseen kaikenmaailman lisäansion tarvitsijoita (ehkä niitä, joilla on muualla se onneton osa-aikatyö), jotka sitten väsyneinä ja ammattitaidottomina ajaisivat aamuruuhkavuoroja. Kolareita se tietää.
On ollut aika kauhea lukea, miten bussikuskeja haukutaan ties miksi, kun itse ei ehkä pääse töihin tienaamaan. Kele, se on meidän perhe joka jää ihan varmasti ilman rahaa. Lakkoavustuksella saadaan toivottavasti puuroa pöytään, mutta ei se paljon lämmitä.
Ja sekin ottaa päähän, kun verrataan johonkin toiseen alaan, joiden työntekijöillä menee vielä huonommin. Mistähän se johtuu? Varmaan siitä, että ovat niin kiltisti töissä, vaikka työnantaja vaatisi mitä. On tosi turhauttavaa, ettei muut tee mitään. Menkää lakkoon, hyvät ihmiset, jos teilläkin menee huonosti. Tai neuvotelkaa ensin turhaan koko vuosi, niinkuin akt:läiset nyt tekivät ja menkää vasta sitten. Lakko on aina äärimmäinen keino, joka ikävä kyllä vaikuttaa palvelujen ostajiin ja onneksi siten firmojen omistajien tuloihin. Siihen, mitä ne ymmärtävät. - ....
On todella vittumaista, mutta lakon jälkeen on sitten kaksin käsin töitä roskia kuljettaville ja loka-autoille. Itseäni ei haittaa lakko ja kanta-kaupungista roskat viedään jokatapauksessa pois. Hieman saattaa ruuhkat lisääntyä, mutta nekin ajoittuvat aina samoihin aikoihin kuten aikaisemmillakin lakkokerroilla.
Onnellista lakkoilua ja toivottavasti sopuun päästään. - PerSe
tulpat pois liikenteestä !!!!!!!!!
- Jusu
Tympeetä se on nälissäänkin tuolla tienpäällä olla.
Jos,ja kun tuo lakko laajenee tuosta,niin Suomi pysähtyy.Pääasiahan tuntuu monella olevan se,että raskasliikenne ei ole jarruna tuolla tienpäällä.
Seuraa viellä sekin hyväpuoli,että ei tartte noiden kauppojen kohdallakaan jarrutella.Ei toi lakko heti alussa kylläkään kauppoihin vaikuta.Kaikki me ollaan tavalla tai toisella riippuvaisia jakeluliikenteestä.Jakeluliikennettä se on polttoainerekoillakin,nekin seisahtuu,ja sitten tienpäällä ei ole tulppia ollenkaan.Ajaa sitten,jos on mitä tankkiin laittaa.Hiukan kärjistettyä on tuo tekstini,mutta pahimmillaan se tuollaista tulis olemaan. - PerSe
Jusu kirjoitti:
Tympeetä se on nälissäänkin tuolla tienpäällä olla.
Jos,ja kun tuo lakko laajenee tuosta,niin Suomi pysähtyy.Pääasiahan tuntuu monella olevan se,että raskasliikenne ei ole jarruna tuolla tienpäällä.
Seuraa viellä sekin hyväpuoli,että ei tartte noiden kauppojen kohdallakaan jarrutella.Ei toi lakko heti alussa kylläkään kauppoihin vaikuta.Kaikki me ollaan tavalla tai toisella riippuvaisia jakeluliikenteestä.Jakeluliikennettä se on polttoainerekoillakin,nekin seisahtuu,ja sitten tienpäällä ei ole tulppia ollenkaan.Ajaa sitten,jos on mitä tankkiin laittaa.Hiukan kärjistettyä on tuo tekstini,mutta pahimmillaan se tuollaista tulis olemaan.kiitos tietenkin tästä tiehallinolle..
itselleni ei juurikaan haitta koko lakosta..ei tarvii minnekkään ajella pakosti ,ilman maitookin pärjää, vettä tuloo hanasta ,paska pumpataan kaivosta vaikka hangelle jos ei ole hakijoita...
pakkasessa riittää evästä muutamaksi viikkoo..
- Vapaat on kädet
Tällaiset työehdot bussikuskeilla on nyt: vakituisille työntekijöille taataan työtä 80 tuntia 2 viikossa siten, että yhtenä päivänä voi olla 4...14 tuntia työtä tauot. Työnantaja haluaisi poistaa tämän takuujakson.
Työhön sidonnaisuusaika voi olla vaikka kuinka pitkä. Työ voi olla esim. kahdessa pätkässä ja välissä voi olla rajaton määrä taukotunteja, siis työhön sidonnaisuusaikaa, siis aikaa jota ei lasketa työajaksi mukaan siihen 80 tuntiin/2 viikkoa tai 4..14 tuntiin/päivä. Työmatkat eivät ole työhönsidonnaisuusaikaa.
Nämä työehdot eivät siis nyt enää kelpaa työnantajalle, vaan haluavat vielä vapaammat kädet. - PeRSE
poissa kaikki liikenteen tulpat...
- Anonyymi
dwd
- Anonyymi
Valta kuuluu demokratiassa kansalle. Jos kansa ei pidä eduskuntaan valittujen poliitikkojen päätöksistä, niin kansalla on oikeus vaikuttaa.
- Anonyymi
Noin on. Demokratia on kansanvaltaa, eli valta kuuluu todellakin kansalle.
Suomessa kansanvalta on suurelta osin järjestetty edustukselliseksi demokratiaksi. Kansalaiset valitsevat keskuudestaan johtajat päättämään asioista. Kansalaisvaikuttaminen on tärkeä osa toimivaa demokratiaa.
Demokratia tarkoittaa sananmukaisesti kansan valtaa (kreik. demos = kansa, kratos = valta). Demokratiassa kansalla on oikeus poliittisen vallan käyttöön ja oikeus vaikuttaa yhteisiin asioihin.
- Anonyymi
qtgyesd
- Anonyymi
Kuski on sentään vastuussa matkustajista. Sinä korkeintaan aiheutat tulipalon.
- Anonyymi
twe
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841