Kunnioitus

Forget Me Not

Kunnioitatko kanssaihmisiäsi vaistomaisesti, miten osoitat sen? Joskus kuulee kun vanhat ihmiset sanovat että he ovat jo sen ikäisiä että voivat sanoa päin naamaa mitä tahansa. Miten niin, onko ikä joku puolustus että voi loukata? Pitääkö kunnoitus ansaita?

12

669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaistomaisesti

vanhempia ihmisiä ja kunnioitan. Mutta jos on huonosti käyttäytyvä vanhus, niin olen kohteliaasti hiljaa. Tai irstaille vanhoille ukoille voi antaa äidillisen avokämmenen.

• ilomielin

En katso että ikäni suo minulle oikeuden sanoa toiselle ihmiselle päin kasvoja ihan mitä tahansa!
      Olen ihmiselle ihminen, siten sen kunnioitukseni osoitan. Osaan myös kuunnella, enkä olla itse kokoajan äänessä. Olen inhimillinen.

• säilyvät mielestäni iän mukana, jos ne on kerran kunnolla oppinut ja vuosien varrella sisäistänyt.
      Jotkut ihmiset taistelevat ja pitävät kiinni omista "oikeuksistaan" ikäänkuin muilla ei oikeuksia olisikaan. Luulisi heillä olevan paha olla, kun aina ovat äkäisiä. Surullista. Jos heille on kohtelias ja suhtautuu ystävällisellä huumorilla, joskus on palkitsevaa huomata onnistuneensa pysäyttämään kiukkuisen käytöksen ja saaneensa ihmisen hymilemään takaisin.

Huonoille tavoille ei ole mitään puolustusta.
      Itse ainakin häpeän, jos joskus provosoidun käyttäytymään sopimattomasti.

Hymyillään, niin ei tarvitse hävetä. ;)

• koltis

Aika neutraalisti ja ennakkoluulottomasti. Kunnioituksen asteelle pääseminen edellyttää pitempää tuttavuutta. Kunnioitus ansaitaan, mutta sitä ei oikein voi ryhtyä tienaamaan.

Sulla on kiva nikki.
      Lemmikki (Myosotis scorpioides eli luhtalemmikki)

Kasvin suomenkielinen nimi Lemmikki tuntuu istuvan sille erinomaisesti. Nimen Lemmikki kirjoihin ja kansiin saattoi Elias Lönnrot, joka 1800-luvun puolivälin jälkeen kehitti suuresti kasvitieteellistä sanoa. Pohjana lienee ollut kansan laajalti Lounais-Suomessa ja Hämeessä kasvista käyttämä nimitys Lemmenkukka tai Lemmenkukkanen.

Lemmikkiä onkin pidetty monessa maassa herkän lemmen, uskollisuuden ja ikuisen rakkauden symbolina. Siihen lienee vaikuttanut kukan väritys: sininen on niin taivaan kuin ystävyyden ja nuoren rakkauden väri.

Useassa kielessä kasvin nimi kuuluu suomennettuna ’älä unohda minua’: saksaksi Vergissmeinnicht, englanniksi forget-me-not, ruotsiksi förgätmigej. Nimitys on myös levinnyt käännöslainana kielestä toiseen. Suomen ja viron kieliinkin on saatu siitä vaikutteita: Tyrvään seudulta on Antero Varelius 1850-luvulla tallentanut nimityksen muistiaiskukka, ja virossa lemmikki on meelespea, siis ’pidä mielessä’.

Lemmikistä on sepitetty toinen toistaan tunteikkaampia tarinoita. Yksi niistä kertoo, kuinka nuorukainen kulki mielitiettynsä kanssa pitkin joen rantaa keräten samalla lemmikkejä. Retki päättyi surkeasti: mies putosi veteen ja virta vei hänet mukanaan, hukkuva ehti vielä heittää tytölle lemmikkikimpun ja huudahtaa: "Älä unohda minua!"

• Meelespea oli minulle ihan uusi nimi, jonka yritän painaa mieleeni.

Onko sulla lisää tällaisia tarinoita?
        Täällä on kiinnostuneita lukijoita.
        Kiito. :))

• koltis
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Meelespea oli minulle ihan uusi nimi, jonka yritän painaa mieleeni.

Onko sulla lisää tällaisia tarinoita?
        Täällä on kiinnostuneita lukijoita.
        Kiito. :))

Oma tarina tuo ei ihan ollut. Varmistin kuukkelista muistikuvani, mutta siinäkohtaa ei ollut lähdettä, johon olisin voinut viitata.

• toivontytär

vautsi, oletpa syventynyt tarkkaan kasvimaailmaan, taidatpa tietää enemmänkin? mukava syvälle luotaava kuvaus kasvista. ..kerro joskus lisää..

• Miehen_mieli
        toivontytär kirjoitti:

vautsi, oletpa syventynyt tarkkaan kasvimaailmaan, taidatpa tietää enemmänkin? mukava syvälle luotaava kuvaus kasvista. ..kerro joskus lisää..

Mutta en enää tuolla kaapatulla koltiksella. Koltis ei ole enää entisensä.

• vaikka
        toivontytär kirjoitti:

kasviasiaakin,ainahan sillä yhteen naiseen tekee vaikutuksen;D

• Miehen_mieli
        vaikka kirjoitti:

kasviasiaakin,ainahan sillä yhteen naiseen tekee vaikutuksen;D

Niinkuin oikeana koltiksena tuossa pari pykälää ylempänä kerroin. Mutta kateellisuushan vie kalatkin vedestä. Oletko samaa mieltä. Päivänjatkoa.

• Taikis

itselläni lienee jo äidinmaidosta imettyä, se ei vaadi mitään ponnistelua, muuten, yhtälailla ihminen on myös nuorempi henkilö kuin vanhus.

Kunnioituksen osoittaminen...Kohteliaisuutta, omasta näkökannasta poikkeavankin mielipiteen sietämistä, vanhempia tuntemattomia ihmisiä teitittelen, nuorempia kuuntelen tasavertaisena.

Kunnioitusta ei mielestäni tarvitse erikseen ansaita, sensijaan joku voi käyttäytymisellään sen kunnioituksensa pyyhkiä pois. Ikä ei ole puolustus sille että voi loukata, päinvastoin olettaisi että ikä olisi kasvattanut ihmistä olemaan tahallaan loukkaamatta.

• toivontytär

ja kunnioitus opetetaan jo lapsena. yleissivistykseen kuuluu hyvät käytöstavat. osoittaa vain oman kypsymättömyytensä jos täräyttää ilkeyksiä päin naamaa ja toinen pahoittaa mielensä.
      ikä ei ole mikään oikeutus, pitäisi muistaa vanha sanonta:
      "tee se toiselle ,minkä toivot itsellesi tehtävän"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      533
      1753
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      853
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      711
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      687
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      65
      608
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe