Alkoholisti työyhteisössä saa paljon pahaa aikaiseksi. Kaikki on pelkkää valehtelua ja salailua. Kaikki tietävät ongelman, mutta silti kukaan ei uskalla puuttua. Missä menee raja alkoholistin puolustelussa, mitä tulee kestää? Oma raja tulee pian vastaan...
Alkoholisti työyhteisössä
23
3358
Vastaukset
- ikijuoppo
Roskapuhetta...tyypillistä asennevihaa!
- Olix
Olen myös miettinyt miksi alkoholisteja suojellaan työyhteisöissä. Kaikki vaan pellolle ja kotiin viihdyttämään itseään juomalla. Sitähän ne kuitenkin haluaa. Ei olis velvollisuuksia jotka täytyy täyttää. Juopon tilalle löytyy aina parempia työntekijöitä. Työntekijöitä, jotka kantavat vastuuta.
- selvänä
Olix kirjoitti:
Olen myös miettinyt miksi alkoholisteja suojellaan työyhteisöissä. Kaikki vaan pellolle ja kotiin viihdyttämään itseään juomalla. Sitähän ne kuitenkin haluaa. Ei olis velvollisuuksia jotka täytyy täyttää. Juopon tilalle löytyy aina parempia työntekijöitä. Työntekijöitä, jotka kantavat vastuuta.
ollessaan on kuitenkin maailman paras työntekijä.
- Lutku.
selvänä kirjoitti:
Juoppo luulee korjaavansa kaiken aiheuttamansa vahingon ja riesan sillä, että selvänä ollessaan painaa töitä hullun lailla, jopa useamman ihmisen edestä - alkaa väsymään ja stressaantumaan - ja taas retkahtaa, ja pelleily jatkuu. Sitä selvänä työskentelyä hullun kiilto silmissä jatkuu yleensä muutamia viikkoja, sitten kännätään perusteellisesti, toivittua taas mieletöntä töiden tekoa, sitten taas kännätään jne. jne. jne.
- ..........
selvänä kirjoitti:
juo perjantaista sunnuntaihin, saapuu hän työpaikalleen maanantai aamuna todellisuudessa ihan muussa kuin hyvässä työkunnossa, puhalluttaessa kuitenkin nolla.
Kun juominen jatkuu myös arkisin töiden jälkeen, mutta loppuu illalla niin, että aamulla on taas nollat, niin työnantajan keinot ovat vähissä.
Kyllä jokainen normaali alkoholin käyttäjä tietää millainen on olo ryyppämisen jälkeen, varsinkin parinpäivän juhlinan, siihen voi peilata millaisessa työkunnossa alkoholisti on työpaikallaan. - nasu
Lutku. kirjoitti:
Juoppo luulee korjaavansa kaiken aiheuttamansa vahingon ja riesan sillä, että selvänä ollessaan painaa töitä hullun lailla, jopa useamman ihmisen edestä - alkaa väsymään ja stressaantumaan - ja taas retkahtaa, ja pelleily jatkuu. Sitä selvänä työskentelyä hullun kiilto silmissä jatkuu yleensä muutamia viikkoja, sitten kännätään perusteellisesti, toivittua taas mieletöntä töiden tekoa, sitten taas kännätään jne. jne. jne.
Eli juuri näin se menee. Ensin joudaan ja sitten paikkaallaan tekemisiä. Paiskitaan hommia ja tehdään siinä sivussa myös muiden hommia. Tehdään parannus ja kaikki on unohdettu. Ollaan ystävällisiä työkavereille ja käytetään kaikki konstit lepyttämiseen ja leppyyhän ne. Heillähän on maailman ihanin työkaveri. Palkkioksi annetaan hieman lisää vastuuta. Vastuu tuo paineet ja niitä on pakko hieman purkaa. Taas tullaan samaan. Juodaan ja selitellään...
- sairauksien joukossa
.......... kirjoitti:
juo perjantaista sunnuntaihin, saapuu hän työpaikalleen maanantai aamuna todellisuudessa ihan muussa kuin hyvässä työkunnossa, puhalluttaessa kuitenkin nolla.
Kun juominen jatkuu myös arkisin töiden jälkeen, mutta loppuu illalla niin, että aamulla on taas nollat, niin työnantajan keinot ovat vähissä.
Kyllä jokainen normaali alkoholin käyttäjä tietää millainen on olo ryyppämisen jälkeen, varsinkin parinpäivän juhlinan, siihen voi peilata millaisessa työkunnossa alkoholisti on työpaikallaan.Kun työyhteisössä on alkoholisti on työnantaja VELVOITETTU HOITOONOHJAUKSEEN!!! Jos työntekijällä on syöpä,.. hän automaattisesti väsyy on masentunut jne. ja saa siihen hoitoa, mutta kun ihminen saira´stuu alkoholismiin hänestä jauhetaan paskaa eikä kukaan ole kiinostunut saako hän hoitoa. Työkaverit kohdistakaa turhautumisenne ja agressionne työnantajaan. Uskaltakaa puhua asiasta töypaikallanne ja vaatikaa että työtoverinne saa asiaankuluvaa hoitoa.
- Työnantajan velvollisuus
Ei ainakaan isommilla työnantajilla katsota suopeasti päihtyneenä tai krapulaisena oloa. Lakipykälät kaivetaan esiin ja niissä on omat määräyksensä varoituksesta ja hoitoonohjaamisesta ja jos nämäkään keinot eivät tepsi, on edessä irtisanomismenettely. Jos työntekijä kieltäytyy päihdevieroituksesta, on se jo muistaakseni peruste irtisanomiselle.
Usein tällainen varoitus ja hoitojakso säikäyttää työntekijän raittiiksi tai ainakin niin, ettei hän enää työaikanaa juo tai tule krapulaisena töihin. On tärkeää aloittaa menettely heti kun tapaus huomataan, koska silloin tulokset ovat parempia kuin silloin kun juominen on jatkunut jo kauan. Tämä on oikeudenmukainen tapa hoitaa asia päiväjärjestykseen niin työntekijän kuin työnantajankin näkökulmasta katsottuna.- ellu
Kaikki kuulostaa niin helpolta, mutta onko se todellisuudessa sitä? Ei ainakaan meidän työpaikalla. Itse ihmettelen miksei hoitoon ohjata tai irtisanota työntekijää. Ongelmia tulee tasaisin väliajoin, mutta aina suljetaan silmät ja toivotaan sen olevan viimeinen kerta.
Ja eipä alkoholisoitunut työntekijä paljoakaan hetkahda varoituksista... On taas uus syy ottaa hieman lohduttavaa. - keinot on olemassa
ellu kirjoitti:
Kaikki kuulostaa niin helpolta, mutta onko se todellisuudessa sitä? Ei ainakaan meidän työpaikalla. Itse ihmettelen miksei hoitoon ohjata tai irtisanota työntekijää. Ongelmia tulee tasaisin väliajoin, mutta aina suljetaan silmät ja toivotaan sen olevan viimeinen kerta.
Ja eipä alkoholisoitunut työntekijä paljoakaan hetkahda varoituksista... On taas uus syy ottaa hieman lohduttavaa.Jos työnantaja ei niitä käytä esim. kaikki paperiteollisuuden tehtaat kyllä käyttävät näitä keinoja ja irtisanominen on yleinen käytäntö, jos hoito ja varoitus ei tepsi. Tiedän, että kunnallisella puolella asiassa on ongelmia - monesti pääluottamusmies ja kolleegat ovat erottamista vastaan tiukasti. Olen itse ollut erottamassa paria työntekijää pitkään jatkuneen juopottelun vuoksi - toinen pyysi itse eroa ja toinen erotettiin.
- calmato
ellu kirjoitti:
Ja eipä alkoholisoitunut työntekijä paljoakaan hetkahda varoituksista... On taas uus syy ottaa hieman lohduttavaa.Työtoverit mahdollistavat työpaikan alkoholistin juomista hoitamalla hänen tehtävänsä silloin, kun työkaveri on joko poissa tai krapulan takia huonossa työkunnossa. Al-Anonissa neuvotaan, että kaikenlainen mahdollistaminen tulee lopettaa - mutta minkäs teet, jos olet esimerkiksi asiakaspalveluammatissa? Ei asiakkaalle voi kertoa, että autonne on jätetty korjaamatta, koska se jonka piti korjata ei tullut kahteen päivään töihin ja parhaillaan hän makaa krapulassa pukukopissa...
Juovasta alkoholistista tulee tappiota työnantajalle ja työyhteisön porukkahenki kärsii. Ihan totta on, että parempina päivinään alkoholisti yrittää kovasti olla hyvä työntekijä ja reilu työkaveri tarjoillen kahveja ja jopa pullaa kahvin kanssa, mutta mutta...
Ihan hyvältä vaihtoehdolta ei tunnu myöskään suora esimiehelle kantelu. Parempi kuitenkin sekin, kuin antaa tilanteen paheta. Työnantajan antama varoitus ja hoitoonohjaus on auttanut monia aloittelevia juoppoja kohtuutasolle ja varsinaisia alkoholisteja raittiuden alkuun.
Ihanteellisimmassa tapauksessa työpaikalla on joku itse alkoholihelvetin läpikäynyt, joka osaa kertoa omasta kokemuksestaan ja antaa työpaikan juomarille ajattelemisen aihetta niin, että hän pystyy itse tekemään omat ratkaisunsa.
- jasu
Alkoholistina ja entisenä juoppona ihmettelen edelleen syitä miksi alkoholi on tabu?
Miksi olutmainokset täytyy kätkeä huumoriin?
MIksi alkoholi-ongelmasta ei saa puhua?
Miksi työkaveritkin salailevat ja häpeilevät alkoholistia? Eihän heillä ole mitään syytä tuntea syyllisyyttä kuten kotona läheiset tekevät.
Itse tuon kaiken kokeneena puutun aina tarvittaessa alkoholistin toimintaan, ja silloin kun hetki on otollisin, eli kun hän on krapulassa.
Silloin kun morkkis ja tuska ovat suurimmillaan, silloin väännän puukkoa haavassa.
Sosiaalitätimäinen "ymmärtäminen" vain viestittää, että ei hätää, sen kun jatkat juomistasi.
Yksikään juoppo ei ole kuollut siihen, että hänelle on näytetty todellinen kuva itsestään, päin vastoin.
Sen sijaan peittelyn takia jatkuvaan juomiseen on moni juoppo kuollut.- suvaitsevaisuutta
''Silloin kun morkkis ja tuska ovat suurimmillaan, silloin väännän puukkoa haavassa.''
Himassa muija mäkättää ja jos duunissa saa vielä asennetta: ''Mitä mä sanoin, jäkä-jäkää!'' Ei semmosta krapulassa kukaan kuuntele, en ainakaan itse kuunnellut. Kyllä musta kaikkein paras nostaa kissa pöydälle silloin, kun tilanne on normaalimpi. Se on kaikista reiluinta. Mutta tää on vain mun mielipide. - jasu
suvaitsevaisuutta kirjoitti:
''Silloin kun morkkis ja tuska ovat suurimmillaan, silloin väännän puukkoa haavassa.''
Himassa muija mäkättää ja jos duunissa saa vielä asennetta: ''Mitä mä sanoin, jäkä-jäkää!'' Ei semmosta krapulassa kukaan kuuntele, en ainakaan itse kuunnellut. Kyllä musta kaikkein paras nostaa kissa pöydälle silloin, kun tilanne on normaalimpi. Se on kaikista reiluinta. Mutta tää on vain mun mielipide.Juoppo kuvittelee muijan juorunneen jotain työporukalle ja muija saa sen takia illalla turpiinsa?
Se on tietysti luultavaakin, että hakee syitä muijastaan kun ei patti-tilanteessa pääsisi muita syyttämään.
Juova alkoholisti kehittelee krapulasta selvitessään aina vedenpitävät selitykset viime turneelleen. Hän tarvii niitä itselleen pysyäkseen ihmisen kirjoissa, ja siksi hän uskoo niihin täysin.
Kun minulle tultiin jälkeen päin ystävällisesti kertomaan, että juomiseni oli aiheuttanut ongelmia, se oli kuin olisi heitetty bensaa liekkeihin.
Minä olin jo pitkään, (lähes kolme päivää) ollut selvinpäin ja olin itselleni pyhästi vannonut, että juominen on nyt loppu.
Ja tämäkö oli palkkio pyhästä päätöksestäni, minua tullaan syyttämään jostain menneistä. Vaikka juoppoja on talo täynnä, niin minun kimpussani sitä ollaan oikein porukalla.
Arvaahan sen miten siinä sitten kävi, pidä nyt tässä itsesi raittiina. - suvaitsevaisuutta
jasu kirjoitti:
Juoppo kuvittelee muijan juorunneen jotain työporukalle ja muija saa sen takia illalla turpiinsa?
Se on tietysti luultavaakin, että hakee syitä muijastaan kun ei patti-tilanteessa pääsisi muita syyttämään.
Juova alkoholisti kehittelee krapulasta selvitessään aina vedenpitävät selitykset viime turneelleen. Hän tarvii niitä itselleen pysyäkseen ihmisen kirjoissa, ja siksi hän uskoo niihin täysin.
Kun minulle tultiin jälkeen päin ystävällisesti kertomaan, että juomiseni oli aiheuttanut ongelmia, se oli kuin olisi heitetty bensaa liekkeihin.
Minä olin jo pitkään, (lähes kolme päivää) ollut selvinpäin ja olin itselleni pyhästi vannonut, että juominen on nyt loppu.
Ja tämäkö oli palkkio pyhästä päätöksestäni, minua tullaan syyttämään jostain menneistä. Vaikka juoppoja on talo täynnä, niin minun kimpussani sitä ollaan oikein porukalla.
Arvaahan sen miten siinä sitten kävi, pidä nyt tässä itsesi raittiina.mitä kirjoitin. Alkoholismista tulisi keskustella face to face kaikessa rauhassa sillon, kun henkilön vastaanottokyky on mahdollisimman hyvä. Henkilöllä täytyy olla esim. työelämässä vastaanottokykyisiä hetkiä. Ei kai sitä voi olla aamusta iltaan joka päivä päissään. Itse en ainakaan halunnut keskustella jäkättävässä ilmapiirissä neljän promillen darra päällä. Päinvastoin. Ja kuten aiemmin jo sanoin: tää on vain mun mielipide.
- .............
suvaitsevaisuutta kirjoitti:
mitä kirjoitin. Alkoholismista tulisi keskustella face to face kaikessa rauhassa sillon, kun henkilön vastaanottokyky on mahdollisimman hyvä. Henkilöllä täytyy olla esim. työelämässä vastaanottokykyisiä hetkiä. Ei kai sitä voi olla aamusta iltaan joka päivä päissään. Itse en ainakaan halunnut keskustella jäkättävässä ilmapiirissä neljän promillen darra päällä. Päinvastoin. Ja kuten aiemmin jo sanoin: tää on vain mun mielipide.
on turha odotella niitä raittiita ja reippaita päiviä puhumista varten. Silloinhan alkoholistilla ei ole olemassa enää mitään ongelmaa, vaan vika on täysin muualla. Krapulassa heillä on edes jonkinmoinen tunne omasta juomisestaan
- suvaitsevaisuutta
............. kirjoitti:
on turha odotella niitä raittiita ja reippaita päiviä puhumista varten. Silloinhan alkoholistilla ei ole olemassa enää mitään ongelmaa, vaan vika on täysin muualla. Krapulassa heillä on edes jonkinmoinen tunne omasta juomisestaan
niskan päälle pääsee. On eria asia onko vastaanottajalla tarvittavaa luonnetta hyväksyä raittiuspuheita. Itseäni ainakin pani vihaksi, kun tultiin lässyttämään silloin, kun oli muutakin kelattavaa. Onko sellaisessa tilanteessa puhuminen silloin keskustelua vai puhuttelua. Ollaanko siinä kaverille luomassa käsitystä, että raittiius kannattaa, jos pahan paikan tullen käännetään puukkoa haavassa? Ollaankohan siinä taas vain hoivaamassa silloin kun pitäisi olla ohjaamassa?
- jasu
Erään arvion mukaan heitä siis on n. 300.000, tavallisia ihmisiä, asuvat omistusasunnossa, ajelevat autolla, käyvät mökillään ja töissä, mutta ovat alkoholisteja.
He ovat kaikki näitä "muuten niin mukavia" miehiä tai naisia. Järjestään myös hyviä ammatti-ihmisiä ja kovia tekemään töitä, mutta heihin ei voi luottaa koska...
Heistä yli puolet syö benzoja eli näitä pameja. Reseptin kirjoittaessaan lääkärit monesti näkevät todellisen syyn "ahdistukseen, masennukseen, paniikkihäiriöön tai unettomuuteen", mutta joutuvat kirjoittamaan benzoja saadakseen kaverin työkykyiseksi.
Tällä tavoin hoidetaan siis pelkästään oireita, ei lainkaan itse sairautta.
Näin sysätään se itse ongelma sinne työpaikalle. - Just joo!
Yksityisellä sektorilla ja ns. "hyvissä" työpaikoissa ei todellakaan kauaa katsella krapulassa tai kännissä olevaa työntekijää. Onni on niillä jotka työskentelevät ns. "hyvissä" työpaikoissa. Mutta aivan toisin on julkisen puolen, kuntien hommissa ja ns. duunareitten hommissa. Niissä mikään ei riitä. Näitä työpaikkoja vois kutsua ns. alkoholistien suojatyöpaikoiksi. Teet mitä vaan, aina on töitä! Ärsyttävintä on että näillä työpaikoilla on todella hyviä työntekijöitä, eikä heidän motivaationsa kauaa riitä, jos sallitaan kaikenlaista. Itse olen kunnan hommissa. Ja kaikkea olen nähnyt ja kaikkea on sallittu.
- jasu
Alkoholisteja on yhtä lailla yksityisellä sektorilla kuin julkisellakin.
Heidän joukossaan on yksityispraktiikkaa pitäviä lääkäreitä, rekkakuskeja, kansanedustajia, diakonnissa-sisaria, maanviljelijöitä, yksityisyrittäjiä, opettajia, toimittajia jne...
Niin kauan tämä ongelma kasvaa ja voi hyvin kun siitä ei puhuta sen oikealla nimellä.
Alkoholismi jakautuu eri ihmisryhmien kesken paljon tasaisemmin kuin varallisuus.
Suurin virhe, mitä alkoholismin "peittelyssä" voidaan tehdä, on väittää sitä vain sosiaaliseksi , köyhien ja syrjäytyneiden ongelmaksi.
- Jussi::
Yleensä ainut ongelma ei ole juominen ja alkoholi. VAan sen lisäksi alkoholisoitunut ihminen luistaa työtehtävistään. Usein "unohtaa" koska piti tulla töihin. Jos muistaa tulla, niin ainakin myöhästyy. Kahvitauot venyvät liian pitkiksi. Töistä on kiire kotiin ottamaan kaljaa. Työtehtävät suoritetaan huolimattomasti, vähän sinnepäin. Muut paikkailevat sitten... Ryyppyputken jälkeen olo onkin niin heikko, että on pakko jäädä sairaslomalle ja sittenhän onkin vapaata ja vapaallahan aina otetaan hieman. Eli sellaista se elämä on sitten...
- 6654756576567
7547787678
- gghghhhj
Yritä typerä pentu aikuistua.
Edes vähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 893338
- 623087
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332570- 802373
- 802333
- 962066
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402016- 121666
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201663Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil351573