Kukas ja mikäs tämä tyyppi oli?

tyyppi

Ja häntä seurasi eräs nuorukainen, jolla oli ympärillään liinavaate paljaalle iholle heitettynä; ja he ottivat hänet kiinni.
Mutta hän jätti liinavaatteen ja pakeni alastonna.
(Mk.14:51,52)

12

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se oli.

      Tuohon tyyliin nuorukaisena, nimeltä mainitsematta, puhutaan Jeesuksen yhteydessä yleensä Johanneksesta, hänen rakkaimmasta opetuslapsestaan. Mutta miksi pelkkä liinavaate päällä? Tiedän, mitä ajattelet, jotkut ovat epäilleet, että Johanneksessa olisi ollut homon vikaa.

      • Tämäntapaisissa jutuissa ei varmaankaan kannata olla kovin dogmaattinen. Tämähän on yksi niistä harvoista Markuksen kertomista asioista, joita Matteus tai Luukas eivät toista. Siksi tätä jaetta usein sovitetaan itse evankeliumin kirjoittajaan Markukseen. Kun lukee, mitä Apostolien Teot miehestä kertoo, niin ikäkin näyttäisi sopivan.

        Johanneksella taas tuntuu olleen sen verran suhteita(?), että pystyi ainakin myöhemmin läheltä seuraamaan mainitun yön ja ristiinnaulitsemispäivän tapahtumia.

        Minun ääneni menee siis Markukselle, mutta tällaisessa asiassa saa kaiketi vapaasti olla eri mieltä, kun kenenkään pelastus ei ole katkolla mainittua jaetta tulkittaessa.

        Kai A


      • vajaapukeutuminen?
        Kai_A kirjoitti:

        Tämäntapaisissa jutuissa ei varmaankaan kannata olla kovin dogmaattinen. Tämähän on yksi niistä harvoista Markuksen kertomista asioista, joita Matteus tai Luukas eivät toista. Siksi tätä jaetta usein sovitetaan itse evankeliumin kirjoittajaan Markukseen. Kun lukee, mitä Apostolien Teot miehestä kertoo, niin ikäkin näyttäisi sopivan.

        Johanneksella taas tuntuu olleen sen verran suhteita(?), että pystyi ainakin myöhemmin läheltä seuraamaan mainitun yön ja ristiinnaulitsemispäivän tapahtumia.

        Minun ääneni menee siis Markukselle, mutta tällaisessa asiassa saa kaiketi vapaasti olla eri mieltä, kun kenenkään pelastus ei ole katkolla mainittua jaetta tulkittaessa.

        Kai A

        Asian pointti onkin siinä, miksi Getsemanessa joku oli vain hätäisesti kietaissut liinavaatteen ylleen, ts. alasti. Oliko harrastettu homoilua?


      • Entä Jeesus..bi?
        Kai_A kirjoitti:

        Tämäntapaisissa jutuissa ei varmaankaan kannata olla kovin dogmaattinen. Tämähän on yksi niistä harvoista Markuksen kertomista asioista, joita Matteus tai Luukas eivät toista. Siksi tätä jaetta usein sovitetaan itse evankeliumin kirjoittajaan Markukseen. Kun lukee, mitä Apostolien Teot miehestä kertoo, niin ikäkin näyttäisi sopivan.

        Johanneksella taas tuntuu olleen sen verran suhteita(?), että pystyi ainakin myöhemmin läheltä seuraamaan mainitun yön ja ristiinnaulitsemispäivän tapahtumia.

        Minun ääneni menee siis Markukselle, mutta tällaisessa asiassa saa kaiketi vapaasti olla eri mieltä, kun kenenkään pelastus ei ole katkolla mainittua jaetta tulkittaessa.

        Kai A

        Halonen hurraisi...kun homot tulevat ulos kaapista..ja antaa Mannerheim-mitalin?

        Olihan Manne heim ja Hitlerkin kirjeenvaihdossa...ja..?


      • yleistä maassa?
        vajaapukeutuminen? kirjoitti:

        Asian pointti onkin siinä, miksi Getsemanessa joku oli vain hätäisesti kietaissut liinavaatteen ylleen, ts. alasti. Oliko harrastettu homoilua?

        ja kirkoissa...ei mitään uutta auringon alla?

        Hyväksyttyä...miksi ei? Rakkaus on väkevintä..?


      • Timo Flink
        vajaapukeutuminen? kirjoitti:

        Asian pointti onkin siinä, miksi Getsemanessa joku oli vain hätäisesti kietaissut liinavaatteen ylleen, ts. alasti. Oliko harrastettu homoilua?

        Jos sinun puutarhaasi tulisi yöllä iso lauma sotilaita ja alkaisi kauhea mekkala, johon heräät, niin etkö juoksisi äkkiä katsomaan mitä tapahtuu? Olen varma, että jostain tällaisesta oli kyse eli pikapikaa jotain päälle ja ulos. Nuo homojutut ovat nykyihmisen hölynpölyä.

        Timo Flink


      • Höpö.
        Timo Flink kirjoitti:

        Jos sinun puutarhaasi tulisi yöllä iso lauma sotilaita ja alkaisi kauhea mekkala, johon heräät, niin etkö juoksisi äkkiä katsomaan mitä tapahtuu? Olen varma, että jostain tällaisesta oli kyse eli pikapikaa jotain päälle ja ulos. Nuo homojutut ovat nykyihmisen hölynpölyä.

        Timo Flink

        Getsemane ei ollut kenenkään yksityispuutarha. Opetuslapset nukkuivat, mutta kukaan ei vielä pääsiäisenä nuku Jerusalemissa alasti. Johannes oli nuorukainen, hän seurasi Jeesusta ja jopa lepäsi tämän sylissä.


      • Timo Flink
        Höpö. kirjoitti:

        Getsemane ei ollut kenenkään yksityispuutarha. Opetuslapset nukkuivat, mutta kukaan ei vielä pääsiäisenä nuku Jerusalemissa alasti. Johannes oli nuorukainen, hän seurasi Jeesusta ja jopa lepäsi tämän sylissä.

        Paitsi, että Getsemane oli paikka täynnä yksityisiä puutarhoja, aidattuja alueita. Joh. 18:1 käyttää alkutekstissä sanaa "eiseelthen" eli "menivät sisälle", joka viittaa suljettuun alueeseen. Johannes vielä käyttää puutarhasta sanaa keepos, jota käytettiin yleisesti yksityisistä paikoista. Matteuksen Getsemanesta käyttämä sana khoorion tarkoittaa niittyä ja maapalasta, ei puutarhaa. Siis paikan yleinen nimi oli Getsemane (Öljyvuoren kupeessa) ja siellä oli suljettuja puutarhoja, joista yhteen Jeesus opetuslasten kanssa meni.

        Timo Flink


      • Manne
        Entä Jeesus..bi? kirjoitti:

        Halonen hurraisi...kun homot tulevat ulos kaapista..ja antaa Mannerheim-mitalin?

        Olihan Manne heim ja Hitlerkin kirjeenvaihdossa...ja..?

        Tuo Manneheim,viittaa mustalaiseen,taisi olla romaani kysymyksessä?


    • Jumalan pilkkaa?

      Näinkin voisi ajatella...miksi Jeesuksesta on tehty epäjumala?
      Pilattu koko kristinusko...paholaisen juoni?

      Entä jos Neitsyt Maria kuvattaisiin ristillä Poikansa vierellä ..alasti? Olisiko se pyhää?

    • poika

      Jeesuksen seurassa oli ehtoollisen vietosta lähtien muitakin kuin kaksitoista opetuslasta. On hyvin mahdollista, että Kain mainitsema Markus eli Markuksen evankeliumin kirjoittaja, on juuri tämä nuorukainen, joka jätti liinavaatteen ja pakeni alastonna. Hän pakeni ilman viittaa, mutta hänellä oli todennäköisesti silti ihokas yllään (Joh. 21:7). Mahtaakohan Aamos 2:16 olla profeetallinen viittaus tähän tapahtumaan!

      • jae 16

        Luin jakeen ja mietin sitä edellisiäkin. Sopii vertauskuvaksi Jeesukselle, koska "sankari" ei pelastunut, vaan antoi henkensä meidän puolestamme. Tämä nuorukainen pakeni "alastonna" kertomaan meille evakeliumia, joka nyt julistetaan kaikelle maailmalle.

        Kiitos ajatuksesta, joka vihjeestäsi seurasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      73
      633
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe