Vilkun käytöstä

ABC

Hei!

Mikä kumma siinä on, kun ihmiset eivät osaa käyttää vilkkua? Onko kyse siitä, että vilkun "käyttöikää" halutaan säästää vai mistä? Erityisesti tällaisia vilkunsäästelijöitä näkee kauppojen pihalta lähdettäessä takaisin maantielle. Ei, ei ei, vilkkua ei vaan pistetä päälle. Takana olija tietenkin luulee, että edessä oleva auto on menossa suoraan, mutta kääntyykin vasemmalle/oikealle. Mikä autoilijoita vaivaa?!

44

2957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajotaidottomuus!

      Suuntavilkun osaava käyttö on aika hyvä tunnusmerkki usein siitä minkä tasoinen kuljettaja on liikenteessä! Ei tietenkään aina mutta aika usein kertoo ja näkee muustakin ajosta että homma on hallussa.

      Hölmöintä mitä näkee suuntavilkun käytössä on se turha räpsiminen mitä kai suurin osa vilkuttelijoista juuri harjoittaa. Käytetään suuntavilkkua mutta niin että ei itse eikä muut siitä mitään hyödy.

      Mutta kun vaikka motarilla näet takana olevan vaihtavan kaistaa yhdellä vilautuksella niin voit tehdä itse huumorimielessä samoin mutta vilauta vilkkua aina päinvastaiseen suuntaan kuin pitäisi.
      Onpahan siinä taas pohtimista takana olevalla. Hulluilla on hullujen huvit, joku viisas kai sanonut..

      Aika usein ajotaidottomuutta korvataan raivopäisellä kiihdytyksellä, äkkinäisillä kaistanvaihdolla oikean ajoituksen ja kummunikoinnin sijaan ( se suuntavilkku). "Turvallisessa autossa pitää olla hyvä suorituskyky!" Sivupeilit korvataan niska/selkäjumpalla, mikä on varmaan ihan hyvä mutta onko se oikeaoppista ihan kuitenkaan, ei se ainakaan näytä siltä?

      Entäpä jalakulkijat? Läskin akankin saa juoksemaan tiedättekö miten? No ei sen tartte kun mennä suojatielle niin se alkaa juosta :DD Vinkinä laihdutusohjelmia suunnitteleville, laittakaa ne kävelee suojateille! Tietäisivätpä jotain liikennesäännöistä niin ei tarttisi häpeillen ja morjenstellen juosta autojen edestä suojatiellä.

      En tiedä mikä niitä vaivaa, kai ne vaan on niin tyhmiä? Mutta voitte ihan hyvin jättää sen suuntavilkun käytön pois ja keskittyä ajamiseen jos se teidän suuntavilkun käyttö on sitä turhaa räpsimistä, et menetä mitään enkä minäkään.

      • Jape

        En ole itsekkään ymmärtänyt joittenkin vilkun käyttöä.

        Vilkku laitetaan kaistanvaihdossa päälle vasta sitten kun ollaan jo puoliksi kaistalla mille ollaan menossa. Tähän voisikin joku sellainen vilkun käyttäjä valaista, että mikä on sen vilkun käytön tarkoitus silloin... minä en ainakaan keksi mitään järkevää selitystä sille.

        Ja toinen on se että laitetaan vilkku päälle kun ollaan jo risteyksessä kääntymässä jonnekkin. Mikä helvetin järkeä on laittaa vilkku päälle siinä vaiheessa kun on jo kääntymässä kun sokeakin jo näkee että auto on kääntymässä... tähänkin voisi joku sellainen huippukuski vastata, että mikä sen vilkun päälle laiton tarkoitus oikein on silloin.

        Minulle ainakin on opetettu autokoulussa ja kaiketi tuo tieliikennelaissakin lukee jossain että, vilkun tarkoitus on osoittaa ennalta kääntymis aikomus.


    • Perse

      käytä vilkkua lainkaan..vilkun käyttämättä jättäminen kuvastaa muista välittämätöntä asennetta muita tiellä liikkujia kohtaan ..
      tähän vilkuttomuuteen syyllistyy myös poliisi eli niitä ei kiinosta lainkaan vilkuttomuus vaan ainoastaa ns ylinopeus..

      • JoustavaAutoilija

        Olen samaa mieltä, poliisikin jättää käyttämättä suuntamerkin antamisen, hälytysajossa sen jotenkin ymmärtää mutta pelkän partioajon aikana en. Poliisi on esimerkki liikenteessä.

        Ja sitten kommentti: Poliisi on kyllä kiinnostunut muistakin liikennetapahtumista kuin ylinopeuksista.
        Ai niin, Suomessa ei ole terminä "niinsanottua ylinopeutta" (tai alinopeutta), ylinopeus on kyllä määritelty.


      • PerSE
        JoustavaAutoilija kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, poliisikin jättää käyttämättä suuntamerkin antamisen, hälytysajossa sen jotenkin ymmärtää mutta pelkän partioajon aikana en. Poliisi on esimerkki liikenteessä.

        Ja sitten kommentti: Poliisi on kyllä kiinnostunut muistakin liikennetapahtumista kuin ylinopeuksista.
        Ai niin, Suomessa ei ole terminä "niinsanottua ylinopeutta" (tai alinopeutta), ylinopeus on kyllä määritelty.

        on kyllä kiinostunut pelkästään ns ylinopeuden kyttäämisestä ja ainoastaa paikoissa jossa nopeudella ei ole juurikaan merkitysä kuten motarilla pitkässä alamäessä..mutta taas kolulujen ja muitten tärkeitten paikkojen kyttääminen ei kiinosta pätkääkään..
        poliisi on myös kunnostautunut henkilökohtaiseen kyttäämiseen...


      • Reippis
        PerSE kirjoitti:

        on kyllä kiinostunut pelkästään ns ylinopeuden kyttäämisestä ja ainoastaa paikoissa jossa nopeudella ei ole juurikaan merkitysä kuten motarilla pitkässä alamäessä..mutta taas kolulujen ja muitten tärkeitten paikkojen kyttääminen ei kiinosta pätkääkään..
        poliisi on myös kunnostautunut henkilökohtaiseen kyttäämiseen...

        Varsinkin kesäisin kun kiertelee ympäri Suomen maata niin olen pistänyt saman merkille. Poliisit pitävät nopeudenvalvontaa sellaisissa paikoissa missä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden parantamiseksi.

        Usein joutuu ihmettelemään mitä helvettiä tutkaa pidetään jossain keskellä korpea missä ei ole edes minkäänlaista asutusta ja liikennettä juuri nimeksi??? ei mene jakeluun ja ei mene varsinkaan jakeluun kun poliisi jatkuvasti toitottaa että nopeudenvalvontaa lisätään liikenne turvan takia... kiesus mitä jeesustelua. Tarkoitus on näköjään vain yrittää ottaa varman päälle nuo sakotushommat.


      • Oksa

        En usko,että kuljettaja olisi pelkästään mulkku kun jättää vilkun käyttämättä.Epäilen,että nämä autoilijat ovat vaan yksinkertaisesti niin paljon muita parempia kuskeja,ettei heidän tarvitsekaan käyttää vilkkua.He kun ITSE tietävät mihin ovat kääntymässä.Se riittää heille ja täytyy riittää muillekin.Mitäs se muuten muille kuuluu,mihin tollainen muita perempi kuski menee?? : )


      • Rattimatti
        JoustavaAutoilija kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, poliisikin jättää käyttämättä suuntamerkin antamisen, hälytysajossa sen jotenkin ymmärtää mutta pelkän partioajon aikana en. Poliisi on esimerkki liikenteessä.

        Ja sitten kommentti: Poliisi on kyllä kiinnostunut muistakin liikennetapahtumista kuin ylinopeuksista.
        Ai niin, Suomessa ei ole terminä "niinsanottua ylinopeutta" (tai alinopeutta), ylinopeus on kyllä määritelty.

        Tämä juttu liittyi minuun? Mielestäni nimimerkki "Perse" kirjoitti tuossa ketjussa tästä.


    • Rattimatti

      Jos omistaa sen halvemman mallin auton, mikä nuukuuksissa tullut ostettua, niin siinä ei varusteena vilkkuja. Jos taas se kalliimpi malli, missä on ne vilkut, niin ei raaski käyttää niitä.

      • Anonyymi

        Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla. Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä.


    • 12qwerty

      Aina sama laulu.
      vilkun turha räpsyttely ei kiinnosta. käytän sitä sillon kun oletan sen hyödyttävän

      • minäkin teen

        tuntuu välillä hullulta iltavuorosta poistuessani näyttää vilkkua luonnon ihmeille kun risteyksissä kuljen...


      • Heebo
        minäkin teen kirjoitti:

        tuntuu välillä hullulta iltavuorosta poistuessani näyttää vilkkua luonnon ihmeille kun risteyksissä kuljen...

        Se jonka erikseen tarvitsee laittaa vilkku päälle tai olla laittamatta, kannattaisi mennä harjoittelemaan ajamista jonnekkin muualle kuin yleisen liikenteen sekaan.

        Kyllä se vilkun käyttö on selkäytimestä lähtevä toiminto jonka saa vain ajokokemuksen myötä ja on niin automaattinen toimenpide, ettei sitä erikseen tarvitse ajatella. Se on vähän niinkuin auton valojen päälle/pois laitto. Sitäkään ei tarvitse erikseen ajatuksella tehdä vaan se on selkäytimestä lähtevä toimenpide.


      • 12qwerty
        Heebo kirjoitti:

        Se jonka erikseen tarvitsee laittaa vilkku päälle tai olla laittamatta, kannattaisi mennä harjoittelemaan ajamista jonnekkin muualle kuin yleisen liikenteen sekaan.

        Kyllä se vilkun käyttö on selkäytimestä lähtevä toiminto jonka saa vain ajokokemuksen myötä ja on niin automaattinen toimenpide, ettei sitä erikseen tarvitse ajatella. Se on vähän niinkuin auton valojen päälle/pois laitto. Sitäkään ei tarvitse erikseen ajatuksella tehdä vaan se on selkäytimestä lähtevä toimenpide.

        Sillon kun ajaminen muodostuu rutiiniksi ja automaattiseksi niin alkaa niitä vahinkoja sattumaa.


      • Ikävä tyyppi
        12qwerty kirjoitti:

        Sillon kun ajaminen muodostuu rutiiniksi ja automaattiseksi niin alkaa niitä vahinkoja sattumaa.

        Silloin kun ajamiseen kuuluvista toimenpiteistä, kuten vilkun käyttämisestä ja vaihteiden vaihtamisesta on tullut rutiinia mitä ei erikseen tarvitse ajatella, tulee ajaminen turvallisemmaksi. Kuski voi keskittyä liikenteen tarkkailemiseen vilkunkäytön periaatteen pohtimisen sijaan. Tulet tämän huomaamaan ihan omakohtaisesti, kunhan korvantauksesi vielä kuivuvat vähän lisää ja kokemusta kertyy.


      • Haabo
        12qwerty kirjoitti:

        Sillon kun ajaminen muodostuu rutiiniksi ja automaattiseksi niin alkaa niitä vahinkoja sattumaa.

        ...siihen vilkun päälle ei tarvitse keskittyä, niin ettei liikenteen huomiointi muuten unohdu. Monella, varsinkin vasta-alkajalla liikenteessä, pelkkä vaihteen vaihtaminen vie huomiokyvyn muuhun liikenteeseen.

        Tai peräti taustapeiliin katsominen, ei osata seurata samalla edessäpäin olevaa liikennettä kun katsotaan taustapeiliin.

        Täytyy ihmisellä olla tietyt selkäytimestä lähtevät rutiinit, kuten vilkun käyttö. Sen pitäisi olla automaattinen toiminto, siten että sen vilkun päälle laittoa ei tarvikse erikseen ajatella eikä siihen tarvitse sen enempää keskittyä.

        Jos tiettyjä vaistonvaraisia rutiineja ei olisi, mitähän syömisestäkin tulisi kun joka kerta lusikkaa suuhun viedessä pitäisi erikseen keskittyä suun avaamiseen.


      • 12qwerty
        Ikävä tyyppi kirjoitti:

        Silloin kun ajamiseen kuuluvista toimenpiteistä, kuten vilkun käyttämisestä ja vaihteiden vaihtamisesta on tullut rutiinia mitä ei erikseen tarvitse ajatella, tulee ajaminen turvallisemmaksi. Kuski voi keskittyä liikenteen tarkkailemiseen vilkunkäytön periaatteen pohtimisen sijaan. Tulet tämän huomaamaan ihan omakohtaisesti, kunhan korvantauksesi vielä kuivuvat vähän lisää ja kokemusta kertyy.

        Ymmärrän hyvin että olet rutinoitunut ja hyvä kuski.
        Mutta itsekin koen olevani ihan hyvä kuljettaja ja osaan jopa käyttää aivojani liikenteesä. Siksi en vilkutakkaan sillä vilkulla jos sitä ei edes ole kukaan näkemässä. Mutta mun puolesta muut saa vilkutella vaikka koko yön tuolla pihalla yksinään niitä vilkkuja. Siitä vaan. Ei se minua häiritsekkään. Ihmettelen vaan miten se häiritsee jotakuta jos en vilkuta ja kukaan ei sitä näe. Aika käsittämätöntä.^

        Kokeilin muuten niitä korvantaustoja ja ne oli jo kuivunnu joten kohta mäkin alan varmaan sitte olemaan niin vanha että mun pitää alkaa puuttumaan toisten ajamiseen enemmän kuin omaan. Ehkä mustakin tulee vielä hyvä kotipoliisi ja kylien kovin kukkahattusetä.


      • Jaska
        12qwerty kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin että olet rutinoitunut ja hyvä kuski.
        Mutta itsekin koen olevani ihan hyvä kuljettaja ja osaan jopa käyttää aivojani liikenteesä. Siksi en vilkutakkaan sillä vilkulla jos sitä ei edes ole kukaan näkemässä. Mutta mun puolesta muut saa vilkutella vaikka koko yön tuolla pihalla yksinään niitä vilkkuja. Siitä vaan. Ei se minua häiritsekkään. Ihmettelen vaan miten se häiritsee jotakuta jos en vilkuta ja kukaan ei sitä näe. Aika käsittämätöntä.^

        Kokeilin muuten niitä korvantaustoja ja ne oli jo kuivunnu joten kohta mäkin alan varmaan sitte olemaan niin vanha että mun pitää alkaa puuttumaan toisten ajamiseen enemmän kuin omaan. Ehkä mustakin tulee vielä hyvä kotipoliisi ja kylien kovin kukkahattusetä.

        Mistä tiedät, että kukaan ei ole näkemässä vilkutteluasi (tai sen puutetta) ?

        Vilkun käytöstä on kaikkein eniten hyötyä niille, joita et huomaa.


      • pitääkin!

        Loistavaa, käytetään oikein eikä räpsytellä.


      • 12qwerty
        Jaska kirjoitti:

        Mistä tiedät, että kukaan ei ole näkemässä vilkutteluasi (tai sen puutetta) ?

        Vilkun käytöstä on kaikkein eniten hyötyä niille, joita et huomaa.

        Joo puillakin on silmät,,,,
        Mitäs jos mua ei vaikka edes jaksa kiinnostaa näetkö sä mun vilkkuu vai et ?
        Mä vilkuttelen edelleen silloin kun näen sen tarpeelliseks. Vilkuttele sä sillon ku sua huvittaa.


      • Anonyymi
        pitääkin! kirjoitti:

        Loistavaa, käytetään oikein eikä räpsytellä.

        Ei vilkkuja räpsytellä. Ne on ajovalot, joita räpsytellään.


      • Anonyymi
        12qwerty kirjoitti:

        Joo puillakin on silmät,,,,
        Mitäs jos mua ei vaikka edes jaksa kiinnostaa näetkö sä mun vilkkuu vai et ?
        Mä vilkuttelen edelleen silloin kun näen sen tarpeelliseks. Vilkuttele sä sillon ku sua huvittaa.

        Hölmö! Toimit tieliikennelain vastaisesti. Tieliikennelaki ei anna oikeutta päättää milloin itseä huvittaa (tai katsoo tarpeelliseksi ) käyttää vilkkuja. Laissa ei ehdollisteta tilannetta, jolloin vilkkuja tulee käyttä, vaan määrätään aina kun...jne. Eli vilkun käyttämättömyyttä ei voi perustella sillä, ettei paikalla ollut muita autoja. Muutoinhan ylinopeuskin olisi sallittua, jos paikalla ei ole muita tiellä liikkujia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölmö! Toimit tieliikennelain vastaisesti. Tieliikennelaki ei anna oikeutta päättää milloin itseä huvittaa (tai katsoo tarpeelliseksi ) käyttää vilkkuja. Laissa ei ehdollisteta tilannetta, jolloin vilkkuja tulee käyttä, vaan määrätään aina kun...jne. Eli vilkun käyttämättömyyttä ei voi perustella sillä, ettei paikalla ollut muita autoja. Muutoinhan ylinopeuskin olisi sallittua, jos paikalla ei ole muita tiellä liikkujia.

        Se on tismalleen noin.


    • vilkuttaa

      esimerkiksi risteyksessä, jossa ei pääse kääntymään muualle?

      Vilkullahan viestitetään muille autoille, jotta ne osaa varautua esim. väistämään. Jos oma suunta ei vaikuta muihin autoilijoihin, mikä tarve on vilkuttaa?

      • Reippis

        Se joka on ajoneuvolla tai jalkaisin esimerkiksi sinun etupuolellasi, ei näe niitä liikennemerkkejä jotka sinä näet.

        Rautalanka esimerkki: Jos sinulle ryhmitysmerkki näyttää vain vasemmalle kääntymisen sallituksi, ei vastakkaisesta suunnasta tuleva sitä tiedä että saat kääntyä vain vasemmalle jne jne...


      • timppa

        joutuu miettimään milloin laittaa vilkkua ja milloin ei. hyvältä ja kokeneelta kuskilta vilkku tulee aina luonnostaan kun kääntyy jms.


      • ollut siitä!

        Mutta silloinkin voi käyttää suuntavilkkua, kevytliikenne näkee aikeesi jne. Tehkää vaan niin kuin autokoulussa opetetaan, ne ei ole vääriä oppeja!


    • JoustavaAutoilija

      Vilkun käyttämättömyyteen lienee kaksi syytä:
      1. Ei oikein välittäisi
      2. Oho, unohtui

      Vilkun unohtuminen tai välinpitämättömyys ei tee vilkun käyttämättömyydestä vähemmän rangaistavampaa.

      • Anonyymi

        Välinpitämättömyys on asennevammaista.


    • ;-)

      Pönkitetään omaa huonoa itsetuntoa. Kuvitellaan, että vilkun säästäminen antaa muille kuvan varmasta ja osaavasta autoilijasta.

      • edelliseen

        Oot ihan oikeassa. Varsinkin lippalakkiteinit ja kaupparatsut ohittaessaan väläyttävät kerran vilkkua jo vaihdettuaan kaistaa. Ne ilmeisesti todella kuvittelee että se antaa muille kuvan varmasta ja kokeneesta autoilijasta.

        Ne varmaan myös pelkää että joku kyytiläisistä voisi sanoa riittävää vilkunkäyttöä `autokouluvilkuksì`, ja että järkevä ja varovainen ajotapa voitaisiin tulkita epävarmuudeksi mitä kunnon automies/nainen ei missään olosuhteissa saa kasvojaan menettämättä näyttää.


    • liikkuja

      Asia ratkeaa helposti, jos ihmiset yksinkertaisesti noudattaisivat tieliikennelakia:

      "35 § Suuntamerkki

      Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

      Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."

      Huomattakoon, ettei pykälässä ole yhtään poikkeusta suuntamerkinantovelvollisuudesta.

      • Heebo

        Tämä "kuriton" joukko joka ei osaa käyttää tai ei halua käyttää vilkkua, pitäisi saada tajuamaan mikä se vilkun tarkoitus on...

        Veikkaan että nämä jotka eivät käytä vilkkua, eivät myöskään ymmärrä miksi ajovaloja tulee pitää päällä päiväs aikaan.

        Voin kuvitella kuinka he kiroavat ratin takana auringonpaisteessa lain laatijan aivottomuutta, että pitää nyt ajovaloja päällä kun muutenkin näkee eteenpäin :)


    • Opiskelija

      Ole usein kysynyt tätä henkilöiltä jotka eivät käytä vilkkua kun olen ollut kyydissä. Useimmat luulevat ettei sitä tarvi käyttää kuin tapauksessa jossa takana tai edessä ajavat selvästi näkevät ja ovat tulossa ajolinjallesi. Samoin kiertoliittymässä "suoraan" ajettaessa ei tarvi vilkuttaa.

      Eli se on tiedottomuutta.

      Vastaus on usein, että kaistalla josta pääsee vain yhteen suuntaan, ei tarvitse vilkuttaa. Mukamas autokoulussa opittua.....

      Ja se kerran vilauttaminen on vain säännösten noudattamista. Ei tuu sakkoa. Se on yleensä tärkein perusta miksi vilkutetaan. Muille autoilijoille ei kuulu mihin ollaan menossa.

      • Auto--Antero

        Kyllä paljon näkee Urpoja, joilla jarruvalo loistaa lähes pysähdykseen saakka ja vasta rattia käännettäessä vilkku vilahtaa.
        MITÄ VITUN HYÖTYÄ siitä enää silloin on?

        Monesti olen ollut lähdössä ohi kun Urpot nyhertävät keskiviivalla peukalot perseessä. Yhtäkkiä auto kääntyykin vasemmalle vilkun kertaalleen vilahtaessa.

        VITTU mä vedän pataan, kun seuraava tulee kohdalle! Saatanan vatipäät, mun murhayritys ei jää rankaisematta....


      • rte32
        Auto--Antero kirjoitti:

        Kyllä paljon näkee Urpoja, joilla jarruvalo loistaa lähes pysähdykseen saakka ja vasta rattia käännettäessä vilkku vilahtaa.
        MITÄ VITUN HYÖTYÄ siitä enää silloin on?

        Monesti olen ollut lähdössä ohi kun Urpot nyhertävät keskiviivalla peukalot perseessä. Yhtäkkiä auto kääntyykin vasemmalle vilkun kertaalleen vilahtaessa.

        VITTU mä vedän pataan, kun seuraava tulee kohdalle! Saatanan vatipäät, mun murhayritys ei jää rankaisematta....

        Moottoritiellä ei tarvitse vilkutella kun lähtee ohittamaan.Jos takaa tulee auto,ei saa lähteä ohitukseen.Jos takaa ei tule autoja,miksi vilkuttaa?Jos vaihtaa kaistaa kaupungissa vilkun kera,ei saa änkeä pieneen väliin eikä toisen kylkeen.Ilman vilkkua ei myöskään saa vaihtaa kaistaa toisen eteen tai kylkeen.Siis miksi vilkku?Ainoa järkevä paikka vilkulle on kun lähestyy risteystä,aikeena kääntyä oikealle,jolloin oikealta tuleva auto voi tulla eteen.


      • The Rat
        rte32 kirjoitti:

        Moottoritiellä ei tarvitse vilkutella kun lähtee ohittamaan.Jos takaa tulee auto,ei saa lähteä ohitukseen.Jos takaa ei tule autoja,miksi vilkuttaa?Jos vaihtaa kaistaa kaupungissa vilkun kera,ei saa änkeä pieneen väliin eikä toisen kylkeen.Ilman vilkkua ei myöskään saa vaihtaa kaistaa toisen eteen tai kylkeen.Siis miksi vilkku?Ainoa järkevä paikka vilkulle on kun lähestyy risteystä,aikeena kääntyä oikealle,jolloin oikealta tuleva auto voi tulla eteen.

        Helsingissä jos ajaa ja odottaa sitä tilaa ennen kaistanvaihtoa, saa odottaa aika kauan.

        Toisaalta jos osoittaa jotenkin että aikoo vaihtaa kaistaa niin tilaa löytyy yleensä alle viiden sekunnin.

        Toinen tapaus on sitten minunlaiseni kuljettajat. Tilaa ei tule ilman vilkkua, vaan se päin vastoin otetaan jopa tarkoituksella pois vilkuttomilta kääntyjiltä ja kaistanvaihtajilta. Opettaa pitää.


      • Kallonkutistaja
        rte32 kirjoitti:

        Moottoritiellä ei tarvitse vilkutella kun lähtee ohittamaan.Jos takaa tulee auto,ei saa lähteä ohitukseen.Jos takaa ei tule autoja,miksi vilkuttaa?Jos vaihtaa kaistaa kaupungissa vilkun kera,ei saa änkeä pieneen väliin eikä toisen kylkeen.Ilman vilkkua ei myöskään saa vaihtaa kaistaa toisen eteen tai kylkeen.Siis miksi vilkku?Ainoa järkevä paikka vilkulle on kun lähestyy risteystä,aikeena kääntyä oikealle,jolloin oikealta tuleva auto voi tulla eteen.

        Siinähän sitä selitystä oli jo melko pitkälle. Eli kun ihmiset jättävät sen homman siihen varaan, että vilkutusta pitää miettiä ja järkeillä joka kohtaan erikseen niin se yksinkertaisesti ei luonnistu oikein loppujen lopuksi koskaan. Tuohon verrattuna lakitekstikin kuullostaa yksinkertaiselta:

        Vilkkua käytetään riittävän ajoissa ennen aiottua tomenpidettä kun käännytään risteyksessä, vaihdetaan kaistaa tai lähdetään liikkeelle tiensivusta.


      • Nimetön
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Siinähän sitä selitystä oli jo melko pitkälle. Eli kun ihmiset jättävät sen homman siihen varaan, että vilkutusta pitää miettiä ja järkeillä joka kohtaan erikseen niin se yksinkertaisesti ei luonnistu oikein loppujen lopuksi koskaan. Tuohon verrattuna lakitekstikin kuullostaa yksinkertaiselta:

        Vilkkua käytetään riittävän ajoissa ennen aiottua tomenpidettä kun käännytään risteyksessä, vaihdetaan kaistaa tai lähdetään liikkeelle tiensivusta.

        Heippa vaan!

        Kiitoksia vastauksistanne! Hienoa, että aihe herätti näin paljon keskustelua. Ehkäpä meistä jokainen alkaa nyt vähitellen ymmärtämään niitä tumpeloita, jotka eivät sitä vilkkua osaa oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan käyttää...


      • Anonyymi
        rte32 kirjoitti:

        Moottoritiellä ei tarvitse vilkutella kun lähtee ohittamaan.Jos takaa tulee auto,ei saa lähteä ohitukseen.Jos takaa ei tule autoja,miksi vilkuttaa?Jos vaihtaa kaistaa kaupungissa vilkun kera,ei saa änkeä pieneen väliin eikä toisen kylkeen.Ilman vilkkua ei myöskään saa vaihtaa kaistaa toisen eteen tai kylkeen.Siis miksi vilkku?Ainoa järkevä paikka vilkulle on kun lähestyy risteystä,aikeena kääntyä oikealle,jolloin oikealta tuleva auto voi tulla eteen.

        Voi sua tonttua. Oletko edes käynyt autokoulua? Mistähän sä tuonkin säännön, ettei moottoritiellä tarvitse käyttää ohittaessa vilkkua, olet temmannut? Se on lain mukaan väärin! Kyllä tarvii käyttää. Käytännössä se tarkoittaa, että kun vaihdat moottoritiellä oikean puoleiselta kaistalta vasemman puoleiselle kaistalle ohitusta varten, sinun pitää (lain mukaan) piestää vilkku päälle ennen kuin siirryt kaistaviivan yli ja kun palaat takaisin oikean puoleiselle kaistalle, näytät jälleen suuntamerkin ennen kaistaviivan ylitystä. Vilkun käyttämättä jättäminen on rangaistava teko myös tässä tapauksessa.


      • Anonyymi
        rte32 kirjoitti:

        Moottoritiellä ei tarvitse vilkutella kun lähtee ohittamaan.Jos takaa tulee auto,ei saa lähteä ohitukseen.Jos takaa ei tule autoja,miksi vilkuttaa?Jos vaihtaa kaistaa kaupungissa vilkun kera,ei saa änkeä pieneen väliin eikä toisen kylkeen.Ilman vilkkua ei myöskään saa vaihtaa kaistaa toisen eteen tai kylkeen.Siis miksi vilkku?Ainoa järkevä paikka vilkulle on kun lähestyy risteystä,aikeena kääntyä oikealle,jolloin oikealta tuleva auto voi tulla eteen.

        Älä levitä valheita. Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:

        1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;

        2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;

        3) vaihdettaessa ajokaistaa;

        4) poistuttaessa liikenneympyrästä;

        5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.


    • kokkelis kokkelis

      Etkö tiedä että vilkku kuluu kun sitä vilkuttaa.

      • Anonyymi

        Auto kuluu, kun sitä käytetään. Älä käytä.


    • Anonyymi

      Järkiautoilijat säästää järkeä.

      Youtubessa tuli nähtyä video, jossa kultakala ohjasti pyörien päälle laitettua akvaariota.

      Samaa tasoa järkiautoilijoidenkin autoili. Liikutaan kutakuinkin siihen suuntaan, mihin on tarve. Enempää ei heiltä voi vaatia. Menee vilkunkäytöt, nopeusrajoitukset, väistämisvelvollisuudet pahasti yli hilseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe