Mazda 626 ja suuri bensan kulutus, mikä neuvoksi?

duunari

Omistan 626 vm90 joka nielee bensaa kesällä 9litraa per 100km ja talvella 12-15 litraa samalla matkalla. Ajettu on 310 000km... onko jo mennyt väljäksi vai reistaa??? Onko muilla matzdisteilla samoja kokemuksia/jotain neuvoja?!

16

3714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FGTI

      Kun itselläni oli 626 -88 niin kulutus oli samaa luokkaa, talvella kylläkin hiukka vähemmän kuin sinulla. Silläkin oli ajettu aika reilusti

    • Lyijyjalka?

      Itselläni on 323 1,8. Ajettu 75 000. Kulutusta on vaikea saada pysymään alle 8,5 litran satasella edes kesällä. Mazdat nyt vaan on keskimäärästä janoisempia.

      • Gt man

        Kesän pohjat 5.2L sataselle ja aina mennään noin 20km/h yli......
        Siis ripee kiihdytys, ei koskaan kaasua pohjaan ja ajoissa isompaa vaihdetta sekä moottori jarrutusta niin kyl kulutus putoaan mazdoissa, on mitattu monessa ruisku mazdassa, et tehoaa kulutukseen.
        626 1.8 -94 pihistämällä päästy 3,2 L sataseen.


      • FGTI
        Gt man kirjoitti:

        Kesän pohjat 5.2L sataselle ja aina mennään noin 20km/h yli......
        Siis ripee kiihdytys, ei koskaan kaasua pohjaan ja ajoissa isompaa vaihdetta sekä moottori jarrutusta niin kyl kulutus putoaan mazdoissa, on mitattu monessa ruisku mazdassa, et tehoaa kulutukseen.
        626 1.8 -94 pihistämällä päästy 3,2 L sataseen.

        3.2L ..niin varmaan..Mut on se hyvä jos joku ajelee 3.2L satasella niin luontokin säästyy..joten kaikki ostamaan 626 mazdoja ja tiputetaan suomen vanhojen autojen päästöt alle uusien :)) ..vitsivitsi...


    • 626

      Kuulostaa kyllä aika suurelta tuo kulutus, itselläni on 626 2.0 vm.-88 joka vie noin 10l sekalaisessa ajossa, maantiellä noin 7l näin kesällä.

    • maksalaatikko

      Kyllä tuo hieman kovalta kuulostaa mikäli et omaa ns. "urheilullista ajotapaa" ;)
      Itsellä on kokemusta parista 626:sta. Edellinen '87 2.0GTi kulutti aika tasaisesti 8.5-9.5 litraa kesäaikaan mutta nykyisellä '95 2.0i:llä kulutus heittelee 7-10 litran välillä riippuen kaasujalan asennosta. Arvot on keskiarvoja tankillisella joten todellinen kulutus heittelee jonkun verran enemmän.

    • mazdaman

      Vie ihmeessä mazda ammatti miehen säädettäväksi
      Faijan samanlaisessa, 6-11.L välillä kesät/talvet ja ukko ajaa lujaa, aina 15-25km/h yli sallitun.

      • 626 -89

        Oon kesällä mittaillu sellasta 9 litraa ja talvella joku 10.5 mut mull on auto käytännössä aina pistokkeessa tai webastolla, eli kylmäkäynnistyksiä ei tuu paljoakaan, se vaikuttaa jo litran verran ja kaupungissa enimmäkseen ajelen, et kyl toi 12-15 litraa on aika runsaasti! Kannattais käydä näyttämäs jossain!


      • duunari
        626 -89 kirjoitti:

        Oon kesällä mittaillu sellasta 9 litraa ja talvella joku 10.5 mut mull on auto käytännössä aina pistokkeessa tai webastolla, eli kylmäkäynnistyksiä ei tuu paljoakaan, se vaikuttaa jo litran verran ja kaupungissa enimmäkseen ajelen, et kyl toi 12-15 litraa on aika runsaasti! Kannattais käydä näyttämäs jossain!

        Matussa pitäis olla säädöt kunnossa, ja huiputkin se antaa niin kuin ohjekirja lupaa, etten usko että vika on säädöissä. Mut jokin mättää ja toivoisin nyt et löytyis joku jolla ois ollu sama ongelma ja saanu sen korjattua et vois nyt neuvoa muakin!


      • Juha
        duunari kirjoitti:

        Matussa pitäis olla säädöt kunnossa, ja huiputkin se antaa niin kuin ohjekirja lupaa, etten usko että vika on säädöissä. Mut jokin mättää ja toivoisin nyt et löytyis joku jolla ois ollu sama ongelma ja saanu sen korjattua et vois nyt neuvoa muakin!

        Mulla oli 2.0 12v 626:ssa sama vika.Kulutus 12-15 litraa. Käytin Mazda huollossa, vaihtovat kaasariin jonkun osan (en muista mikä...) Osan hinta oli muistaakseni 300 markkaa. Huollon jälkeen kulutus on ollut 8-10 litran välillä.


    • joonas

      kun ruiskutussysteemien kanssa ole toiminut, en vakuuttavaa neuvoa
      voi antaa, olettamuksia kylläkin:

      3,2 l/sata täytyy opetella laskemaan, on näet fysiikan lakien vastainen
      ellei kapinetta ole työnnetty tai vedetty hevosellla.

      12 l/sata. Fysiikan lakien mukaan enemmän ja aina enemmän voi polttoainetta tulla vaikka
      putkesta niikuin vesihanasta.

      Suureen kulutukseen voi johtaa elekroniikan vahneneminen. Polttoaineen syöttöähän ohjaa tietokone.
      Väitetään, että kotiin ostettu tietokone ei kestä kuin 2 vuotta.
      Autossasi sellainen on ollut jo 8 vuotta. Autosi polttoainesyötön tietokoneen osien ominaisuuksien
      muuttuminen tapahtuu kuten tv:ssä tai tietokonemonitorissa:

      Jos joku osa palaa, näyttö pimenee tai autosi jää tien päälle.

      Jos osat eivät pala, mutta niiden ominaisuudet muuttuvat, käy kuten
      tv:lle tai monitorille. Kuva vääristyy, kapenee, kutistuu, haalistuu,
      ilmestyy hitaasti jne. jne. Autossasi nuo kuvaruutuoireet ilmentyvät suurena
      polttoaineen kulutuksena. Eletroniikka on todennäköisesti suunniteltu siten, että
      osien vanhenemisen oireilu kääntyy mieluummin suureksi kulutukseksi. Toinen vikaantumistie
      voisi tietysti olla kulutuksen pienentyminen, mutta se vaarantaisi ohitukset ja lopulta jättäisi
      tienpäälle.

      Tästä syystä Saksassa nykyiset elektroniikka-autot vanhenevat kuten meillä
      tietokoneet ja kulutuksen kasvusta johtuen veroja kasaantuu suhteellisesti
      juuri vanhoille autoille. Noita tietokoneita ne eivät tunnu tekevän varastoon
      kuten muita osia.

    • 626 -89

      Käyppä kysymässä ryypyn vahapanoksen vaihdosta, mulla ainakin autto "jonkun verran" ku ei kone käy kylmänä enää kymmentä minuuttia 2500rpm!

    • 626 HB GTi

      En nähnyt missään mainintaa onko mazda kaasari vaiko ruiskuversio.
      Jos se on kaasariversio, niin bensankulutusta saa pienennttyä suurentamalla joutokäyntisuutinta, en tarkoita tyhjäkäynnin seos-suutinta, vaan kaasuttimen sisällä olevaa.
      (Oma vanha kaasutinversiomaunoni kulutus putosi n. 12l => 8l kaupunkiajossa)
      Toinen todella hyvä konsti saada maunoon lisää puhtia ja kulutuslukemat alas on suurentaa sytytysennakkoa vaikka 15-asteeseen (norm. 6-ast).
      (Mikäli kyseessä on 12-venttiilikoe, niin tarkkaile alkaako nakuttamaan ja vähennä ennakkoa, jos näin käy).

      • duunari

        Niin kyllä se on kaasarikoneella varustettu... Mulla on vaihdettu kaasarin ryypy(tai ainakin korjaamolaskun mukaan on) ...viime vuonna mut ei se ainakaan merkittävästi vaikuttanut kulutukseen. Kyllä noihin autoihin tosiaan ehtii tulla kaikenlaista vikaa 12 vuodessa kun osat iän ja käytön vuoksi kuluu, mut nyt kiinnostais tietää niitä OLEELLISIA KORJAUSKOHTEITA joihin KANNATTAA sijoittaa jotta BENSA-lasku pienenis! On mulla mm. hydrauliset venttiilinnostimetkin jo aika finaalissa eli nakuttaa jonkin verran, mut en aio niiden korjaukseen pistää rahojani kun se vika ei pitäis olla mitenkään merkittävän haitallista. Oon saanu korjaamoilta jos jonkinlaista ohjetta ja tullut siihen päätelmään että suurin vika taita olla juuri kaasarin kulumisessa (siis bensan kulutuksen kannalta), mut uusi kaasari maksaa maahantuojalla n. 5000mk, joten en aio ainakaan uutta ostaa. Jos joku tietää miten vanhan kaasarin saa kuntoon(vai saako edes) niin vastauksia vaan tulemaan!!!


    • jvilp

      Hajuaistia voi tarkkailla, nää Masat vuotaa joskus salakavalasti letkuistaan ja liittimistään tietty ja sen vuodon ei tarvii olla kovin suuri kun esim. 3 l /satku menee harakoille.
      Sitten yhteenlaskua miettimään eli ajotapa vuoto sytytys ryyppy liikaa päällä jne. jne., kulutus on monen seikan tuottama laskutoimitus.
      Ja toi B E N S A on vaan yksi kulutus autoissa, kuten vähän laajentaisin puheenaihetta?!

      • wkdfjfskllfjlsdj

        Vastasit 15 vuotta vanhaan juttuketjuun, todennäköisesti aloittajan 626 on jo paalissa, kenties materiaali jo kierrätettynä johonkin uudempaan autoon, ehkä sekin on jo paalissa :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9789
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4226
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2936
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2614
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      212
      2613
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1823
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1667
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe