apua ja äkkiä

-mimi-

onko kukaan käynyt ammattiauttajalla mustasukkasuuden ja muitten tämmösten asioitten takia?ois kiva tietää mitä siellä "tehään",onko ollu hyötyä ja kaikkee muuta tietoa asiasta kaipaisin...kiitos etukäteen!

5

4333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terapiasta tietävä

      Olen koulutukseltani psykologi. En ole käynyt mustasukkaisuuden vuoksi terapiassa, mutta tiedän miten ammattiauttajat toimivat.

      Ensin: varaa aika, esim. mt-keskuksesta tai terveyskeskuksesta lääkärille joka kirjoittaa lähetteen. Lääkäri saattaa määrätä lääkkeitä jos ahdistus asioiden vuoksi on valtava. Nämä lääkkeet eivät ole kovin vahvoja, mutta niistä voi olla apua. Lääkkeitä ei ole tietenkään pakko syödä jos ei halua, mutta tästä kannattaa mainita lääkärille.

      Istunto alkaa melko normaalilla jutustelulla. Yhdellä käynnillä ei saada ihmeitä aikaan, joten ekalla istunnolla yleensä tutustutaan ja hoitaja / terapeutti kyselee esim. miksi olet tullut tänne ja mitä tahtoisit muuttaa käyttäytymisessäsi. Saat todennäköisesti tietoa asiasta, täytät pari lomaketta ja ehkä "kotitehtäviä", jossa voit kirjata vaikka paperille tuntemuksiasi ajan mittaan.

      Useamman käynnin terapiassa kotitehtävien ja niiden purkamisen avulla tunteitasi ja käyttäytymistäsi pyritään muuttamaan ja kokemaasi tuskaa ja ahdistusta lieventämään. Suht tervepäinen ihminen ei yleensä tarvitse vuosikausien terapiaa, alle kymmenenkin istuntoa voi riittää. :=) Kognitiivinen terapia on usein melko tehokasta, koska kotitehtävien avulla terapia "laajennetaan" koskemaan elämää istunnon ulkopuolella - siellä kotonahan ne ongelmat ovat. Istunnot ovat siis pääasiallisesti keskustelua ja kotitehtävien purkamista. Voit tietysti avautua terapeutille muistakin mieltä painavista asioista. Hän on vaitiolovelvollinen ja käsittelee lomakkeitasi, mahdollisia muistiinpanojaan ja kaikkea muuta TÄYSIN luottamuksellisesti. Kukaan ei saa tietää, että olet käynyt terapeutilla ellet sitä itse tahdo kertoa.

      Kun valitset auttajan, valitse joko laillistettu psykologi tai psykiatri. He ovat alan ammattilaisia, joilla on koulutus ja kokemusta erilaisten ongelmien hoidoista. Heitä toisin kuin huuhaahoitajia koskevat myös terveysalan eettiset säännöstöt mm. luottamuksellisuuden ja materiaalin turvallisen säilyttämisen / tuhoamisen suhteen.

      Itse voit auttaa terapian etenemistä olemalla rehellinen myös noloista asioista. Jos joku asia tuntuu pahalta tai nololta, kannattaa aina muistaa että terapeutti on takuulla kuullut pahempiakin asioita. Monilla terapeuteilla on tarjota terapian lisäksi myös nenäliinoja, sillä ei ole mitenkään luonnotonta tai harvinaista että asiakas alkaa itkeä kertoessaan ehkä vuosia painaneista asioista.

      Jos tahdot kysyä lisää, vastaan mielelläni.

      • ...

        kiitos hyvästä ja asiallisesta kannanotosta...tuli todellakin tarpeen...jos vielä osaisit sanoa paljonko tommonen maksaa vai onko jotain ilmaisia "auttajia"?ja jos vielä tiedät jotain linkkejä tai sivuja mistä tämmösiä voi lähteä eetsimään...itse en löytänyt paljookaan mitään hyödyllistä.kiitos kauheesti...olet helmi=)


      • kysymyksiä

        Olin helpottunu näkemään että joku asiallinen ja tietävä on kirjottanut tänne, koska tunnen itekin tarvitsevani apua. Tämä siis jos aion koskaan enää vaivautua seurustelmaan, sillä edellinen suhde päättyi lopullisesti viikko sitten ainaisen ahdistuksen takia. Ajattelin että parempi jättää koko suhde, vaikka särjenkin sydämen, pelastan monta muuta seikkaa, kuten mielenterveyteni. Tulevaisuutta ajatellen siis, kun nämä mustis tunteet on pahasti pinnalla suhteessa, haluaisin edes yrittää ammattiauttajaa, jos siis hoito ei kestä vuosia ja ole sitä myöten tosi kallis. Oon kuullu ettei hoidot pure kaikkiin. Onko mitää kaavaa siihen että milloin ne ei nimenomaan toimi? Ja samoin kysyisin minäkin, paljonko halvimmillaan/enimmillään maksaa istunnot??


      • Terapiasta tietävä
        kysymyksiä kirjoitti:

        Olin helpottunu näkemään että joku asiallinen ja tietävä on kirjottanut tänne, koska tunnen itekin tarvitsevani apua. Tämä siis jos aion koskaan enää vaivautua seurustelmaan, sillä edellinen suhde päättyi lopullisesti viikko sitten ainaisen ahdistuksen takia. Ajattelin että parempi jättää koko suhde, vaikka särjenkin sydämen, pelastan monta muuta seikkaa, kuten mielenterveyteni. Tulevaisuutta ajatellen siis, kun nämä mustis tunteet on pahasti pinnalla suhteessa, haluaisin edes yrittää ammattiauttajaa, jos siis hoito ei kestä vuosia ja ole sitä myöten tosi kallis. Oon kuullu ettei hoidot pure kaikkiin. Onko mitää kaavaa siihen että milloin ne ei nimenomaan toimi? Ja samoin kysyisin minäkin, paljonko halvimmillaan/enimmillään maksaa istunnot??

        Hintatasosta sen verran, että yksityinen terapia ilman KELA-korvausta on toki kallis (50 e ->). Mutta useimmiten paikallisesta terveyskeskuksesta tai mielenterveystoimistosta saa lähetteen halvemmalle tai sitten lähetteen KELA-korvattavaan terapiaan jolloin KELA maksaa 52e / tunti. Eli siis omavastuu lähtee 3e ylöspäin. Mielenterveystoimistoissa ja terveyskeskuksissa on psykologeja ja psykiatreja joilla käyminen on halvempaa. Usein, jos terapia nähdään tarpeellisena, KELA-terapia on kuitenkin paras vaihtoehto. Opiskelijat pääsevät terapiaan usein opiskelijaterveydenhuollon kautta. Myös työterveyshuollossa on usein mahdollista mennä terapiaan. Mitään yksittäistä linkkiä en oikein voi antaa, kun en tiedä asuinpaikkakuntaa enkä sitä välttämättä edes halua tietää: helpointa on soittaa terveyskeskukseen tai mielenterveystoimistoon ja kysyä. Ensimmäinen käynti on kuitenkin usein yksittäinen käynti lääkärillä, psykiatrilla tai psykologilla joka kartoittaa hoidon tarpeen.

        Kaikkiin hoidot eivät täysin pure. Useimmiten yhdistelmähoito eli terapia ja lääkehoito yhdessä helpottavat kuitenkin oloa vaikkeivät kaikki ongelmat poistukaan. Ongelmat ja myös eriasteinen ahdistus ovat osa elämää ja terapiassa voidaan myös etsiä keinoja paitsi ahdistuksen lievittämiseen myös ahdistuksen kanssa elämiseen. Huonoimmat ennusteet ovat potilailla joilla on vaikea personaallisuushäiriö tai psykoosi. Ahdistuksen hoito on helpompaa ja mieto lääkitys sekä terapia tepsivät useimmille. Hoito vaatii tietysti sitoutumista hoitoon, jos siihen ei ole valmis hoito menee helpommin hukkaan. Ei ole olemassa mitään yksittäistä luonteenpiirrettä joka estäisi hoidon onnistumisen. Tietty prosentti hoidettavista paranee täysin, tietty osittain ja osa ei. Iso osa ahdistuksista ja neurooseista kärsivistä kuitenkin paranee täysin tai osittain, jos nyt "täysin terve psyykkisesti" voi edes olla. :=)


    • nuorineiti88--

      No moikka!! kysyit että onko kukaan käynyt ammattiauttajalla mustasukkasuus oireist ym..Olin itse työpaikan lääkärillä ja selvisi että olen masentunut.. se pisti lähetteen ja nyt olen käynyt terapiassa kahden viikon välein jo 2 vuotta.. Enkä kadu yhtään..Ensimmäisellä kerralla mulle määrättiin heti lääkkeitä koska mun ahdistuneisuus ja muut oireet olivat niin pahat!! muutosta on tullut todella paljon!! siellä puhutaan lapsuudesta,ihmissuhteista,itsetunnosta ja kaikesta.. se helpottaa kun pääsee juttelemaan joka oikeesti ymmärtää..ja kyllähän ystävät ja oma kumppanikin ymmärtää mutta eri tavalla..joten sinne vaan varaamaan aikaa..koska itselläni on muutosta tullut..mutta edelleen kamppailen joka pvä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe