Sain kerran kankkusessa kohtauksen

Näin siinä kävi

Olen elämässäni yhden kerran saanut epilepsiakohtauksen. Se tapahtui kovassa kankkusessa.
Kaaduin vaan ja pyörin jonkin aikaa lattialla, voimatta itse asialle mitään.
Siinä kaatui huonekaluja ja purin lievästi ylähuuleen.
Mitään kipua en tuntenut.

Oliskohan kestänyt muutaman minuutin.
En tiedä kutsutaanko tuota isoksi vai pieneksi kohtaukseksi.

28

15751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epileptikko

      Krapula on varsinkin pitkään sairastaneille(minä)erittäin rankka tila. Saan melkein poikkeuksetta krapulassa kohtauksen, joten juominen jää vähälle.

      Jos kohtaus oli ensimmäinen niin sitä kutsutaan epileptiseksi kohtaukseksi. Jos saat kohtauksen toistamiseen, mene lääkärin puheille. Silloin se voidaan diagnosoida.

      Ymmärtääkseni, et menettänyt tajuntaasi? Kouristelitko? Tuo ei kuulosta kovin pahalta, mutta kuulosti siltä, että purisit hampaitasi yhteen. Oliko paikalla muita, jotka olisivat seuranneet sinua kohtauksen ajan ja sen jälkeen?

      Kokonauisuudessaan tuo ei kuulosta pahalta kohtaukselta.

      • Alkuperäinen kysyjä

        Sain sen kohtauksen 16 vuotta sitten, eikä sen jälkeen (eikä ennen) ole ollut mitään vastaavaa. En ole kyllä viinaakaan juonut.

        Voikohan tuo tarkoittaa, tuskin jatkossakaan tuollaista saisi, kun en juo ollenkaan? Olen nyt 49 v.

        Jotakin lieviä kouristuksia kait oli, koska purin ylähuuleen.
        Paikalla oli vaimo, joka tietenkin oli kauhuissaan. Soitti ambulanssin, jonka tullessa olin jo ok. Jalka vaan tärisi. Amulanssiäijät vaan miettivät, että kuulunko putkaan vai ensiapuun. Eivät vieneet minnekään.

        Kyllä tuollainen säikäytti niin, että viina jäi.
        Onko tuollaiset kohtaukset vaarallisia, jos yksin ollessa saisi?


      • epileptikko
        Alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

        Sain sen kohtauksen 16 vuotta sitten, eikä sen jälkeen (eikä ennen) ole ollut mitään vastaavaa. En ole kyllä viinaakaan juonut.

        Voikohan tuo tarkoittaa, tuskin jatkossakaan tuollaista saisi, kun en juo ollenkaan? Olen nyt 49 v.

        Jotakin lieviä kouristuksia kait oli, koska purin ylähuuleen.
        Paikalla oli vaimo, joka tietenkin oli kauhuissaan. Soitti ambulanssin, jonka tullessa olin jo ok. Jalka vaan tärisi. Amulanssiäijät vaan miettivät, että kuulunko putkaan vai ensiapuun. Eivät vieneet minnekään.

        Kyllä tuollainen säikäytti niin, että viina jäi.
        Onko tuollaiset kohtaukset vaarallisia, jos yksin ollessa saisi?

        kaatuu pahasti ja loukkaantuu niin se voi olla vaaratekijä, varsinkin yksin ollessa. Toiseksi sanoisin, että epileptinen kohtaushan tuhoo aivosoluja aika lailla.

        Onneksi ei ole sinulla tullut kohtauksia lisää ja tuskin tuleekaan , jos edellisestä on noinkin kauan, mutta ei se juominen ikinä ole hyväksi.

        Hyvää jatkoa sinulle:)


    • Hoo

      Oiskohan se voinu olla viinakramppi?...

    • timanttimies

      juuuu

    • Marja

      Kohtauksesi oli luultavimmin viinakramppi.Se on epilepsiakohtauksen kaltainen.Hengenvaarallinen tila.Aiheuttajana Kuningas Alkoholi.

      • Tiedosta kiitollinen

        Mistä tuon kuvaukseni perusteella päättelet, ettei ollut (luultavasti) epilepsiaa, vaan viinakramppi?
        En menettänyt tajuntaa kohtauksen aikana, mutta kaikki oli pois hallinnastani.
        Tämä kankkunen oli vaan yhden rajun ryyppyillan satoa, ei siis mikään putken lopetus.
        Tuonkin jälkeen käytin vielä kauan alkoholia - ilman kohtauksia.
        PS. Tuo oli yksi syy, että olen ollut absolutisti jo lähes 7 vuotta.


      • Marja
        Tiedosta kiitollinen kirjoitti:

        Mistä tuon kuvaukseni perusteella päättelet, ettei ollut (luultavasti) epilepsiaa, vaan viinakramppi?
        En menettänyt tajuntaa kohtauksen aikana, mutta kaikki oli pois hallinnastani.
        Tämä kankkunen oli vaan yhden rajun ryyppyillan satoa, ei siis mikään putken lopetus.
        Tuonkin jälkeen käytin vielä kauan alkoholia - ilman kohtauksia.
        PS. Tuo oli yksi syy, että olen ollut absolutisti jo lähes 7 vuotta.

        Voihan epilepsiakin olla.Mutta usein kohtaus johtuu alkoholista.


      • epileptikko
        Tiedosta kiitollinen kirjoitti:

        Mistä tuon kuvaukseni perusteella päättelet, ettei ollut (luultavasti) epilepsiaa, vaan viinakramppi?
        En menettänyt tajuntaa kohtauksen aikana, mutta kaikki oli pois hallinnastani.
        Tämä kankkunen oli vaan yhden rajun ryyppyillan satoa, ei siis mikään putken lopetus.
        Tuonkin jälkeen käytin vielä kauan alkoholia - ilman kohtauksia.
        PS. Tuo oli yksi syy, että olen ollut absolutisti jo lähes 7 vuotta.

        ...on eri asia kuin epilepsiakohtaus. Epileptinen kohtaus voi tulla milloin, missä vain ja ehkä yhden ainoan kerran elämässä. Epileptisellä kohtauksella on se ero eilepsiaan, että sitä ei ole diagnosoitu ja vasta kaksi kertaa tultuaan mennään lääkärin puheille.


      • mariam
        epileptikko kirjoitti:

        ...on eri asia kuin epilepsiakohtaus. Epileptinen kohtaus voi tulla milloin, missä vain ja ehkä yhden ainoan kerran elämässä. Epileptisellä kohtauksella on se ero eilepsiaan, että sitä ei ole diagnosoitu ja vasta kaksi kertaa tultuaan mennään lääkärin puheille.

        Pysyvää epilepsiaa..


      • sauvatar
        mariam kirjoitti:

        Pysyvää epilepsiaa..

        tietosi, mistä se tulee ?

        Ymmärrän jos tarkoitat ihan deekiksellä olevaa
        entä satunnaiset käyttäjät, tuskin ?


      • Anniina
        sauvatar kirjoitti:

        tietosi, mistä se tulee ?

        Ymmärrän jos tarkoitat ihan deekiksellä olevaa
        entä satunnaiset käyttäjät, tuskin ?

        Alkoholi itse asiassa ehkäisee kohtauksia, mutta sen vieroitusvaiheessa eli
        krapulassa myös muut kuin epilepsiaa sairastavat ovat alttiita saamaan
        epileptisiä kohtauksia. Humalaan ja krapulaan johtavaa alkoholin käyttöä
        olisi siis vältettävä.
        Varsinaisesti alkoholin suurkulutus voi vaurioittaa aivoja ja aiheuttaa tätä
        kautta epilepsian kehittymisen.


      • hepsu
        Anniina kirjoitti:

        Alkoholi itse asiassa ehkäisee kohtauksia, mutta sen vieroitusvaiheessa eli
        krapulassa myös muut kuin epilepsiaa sairastavat ovat alttiita saamaan
        epileptisiä kohtauksia. Humalaan ja krapulaan johtavaa alkoholin käyttöä
        olisi siis vältettävä.
        Varsinaisesti alkoholin suurkulutus voi vaurioittaa aivoja ja aiheuttaa tätä
        kautta epilepsian kehittymisen.

        Ystäväni,24 vuotias sai tälläisen kohtauksen 3 kk sitten.Ihmettelin makkarista tulevaa korinaa ja kun menin katsomaan koko mies tärisi ja korisi niin kuin olisi tukehtunut. Käänsin kyljelleen ja vaahtoa ja verta oli paikat täynnä. Ambulanssi oli tulossa ja kun kohtaus loppui kaveri oli osittain tajuton pitkän aikaa, eikä tajunnut mitä oli tapahtunut ja selitin asian väh. 5 kertaa. Olen saamassa tämän ihmisen kanssa pian lapsen.Juomatta pystyi olemaan melkein 2kk. Kuulemma ei nyt tule koska ei juo kuin kaljaa. Aluksi ei pitänyt ottaa kun kerran kuussa, nyt tilanne on se, että juo vähintään kerran viikossa. Kertokaa joku tarkemmin tästä aiheesta jotta voin tälle ihmiselle kertoa ja näyttää faktaa asiasta. Tiedän yhden joka kuoli muutaman krampin jälkeen yhteen kaljapulloon.
        Eiköhän olisi aihetta nostaa alkoholin verot taas takaisin, koska toinen toistaan nuorempi aloittaa käytön ja ongelman kierre ei lopu millään!


      • rapulakeiju
        hepsu kirjoitti:

        Ystäväni,24 vuotias sai tälläisen kohtauksen 3 kk sitten.Ihmettelin makkarista tulevaa korinaa ja kun menin katsomaan koko mies tärisi ja korisi niin kuin olisi tukehtunut. Käänsin kyljelleen ja vaahtoa ja verta oli paikat täynnä. Ambulanssi oli tulossa ja kun kohtaus loppui kaveri oli osittain tajuton pitkän aikaa, eikä tajunnut mitä oli tapahtunut ja selitin asian väh. 5 kertaa. Olen saamassa tämän ihmisen kanssa pian lapsen.Juomatta pystyi olemaan melkein 2kk. Kuulemma ei nyt tule koska ei juo kuin kaljaa. Aluksi ei pitänyt ottaa kun kerran kuussa, nyt tilanne on se, että juo vähintään kerran viikossa. Kertokaa joku tarkemmin tästä aiheesta jotta voin tälle ihmiselle kertoa ja näyttää faktaa asiasta. Tiedän yhden joka kuoli muutaman krampin jälkeen yhteen kaljapulloon.
        Eiköhän olisi aihetta nostaa alkoholin verot taas takaisin, koska toinen toistaan nuorempi aloittaa käytön ja ongelman kierre ei lopu millään!

        Ei kai siihen nyt voi kuolla...???


      • Ellikkä__
        rapulakeiju kirjoitti:

        Ei kai siihen nyt voi kuolla...???

        Nimittäin jos oksentaa krapulapäissään saatuaan sen kohtauksen ja tukehtuu siihen. Minunkin lapsuuden ystäväni kuoli näin.


      • Anonyymi
        Ellikkä__ kirjoitti:

        Nimittäin jos oksentaa krapulapäissään saatuaan sen kohtauksen ja tukehtuu siihen. Minunkin lapsuuden ystäväni kuoli näin.

        Poika sai juuri näin viinakrampin kun oli oksentamassa. Oli oksentanut koko päivän eikä ollut kyennyt juoda niin moniin kuukausiin kerkiää promillea menee nollille ja sitten tuli kramppi. Onneksi tyttöystävä meni katsomaan mikä vessassa kolisi.


    • Sama täällä

      Mä oon kans saanu rapulassa tollasia kohtauksia...vuonna 2005 ensimmäisen kerran ja sitä tutkittiin lääkärissä mut mitään syytä sille ei muka tuntunu löytyvän. Nyt tänä vuonna oon saanu kaksi kertaa "kohtauksen" ja taas sitä muka aletaan tutkia, tuloksetta kuitenki taas! Eniten tässä ehkä kismittää jos ei saa enää autolla ajaa ikinä!!! Ja onhan nuo "kohtaukset pelottavia, jätkäkaveriki meinas sydärin saada :) Mut vielä sitä porskutella eteen päin :)

      • Anonyymi

        No jos kohtaukset tullut krapulassa niin johtuu juomisesta. Aivot menee shokkiin kun yhtäkkiä menee promillea nollille. Siihen auttaa kun lopettaa juomisen. Ja silloinkin kannattaa mennä katkolle ettei pääse tulemaan kramppia kun siellä saa lääkkeet juuri tästä syystä.


    • viikkoa sit

      pienes krapulas tajuttomuuskohtaus. hitto ku ärsyttävä sairaus eikä saa ees sitä diagnoosia. tää oli jo kolmas kohtaus vuoden sisäl

      • epileptikko täälläki

        Minulla tuli krapulassa ensimmäinen kohtaus. Sitten myöhemmin (en ollut juonut pitkään aikaan) tuli pitkittynyt kohtaus ja sen jälkeen on kohtauksia aina välillä tullut.. Kauan olen ollut juuri epilepsiakohtausten pelossa täysin absolutisti vaikka ikinä en ole liikaa juonutkaan. Lääkitykset on ja ne on kertaalleen nostettu ja silti tulee vieläkin joskus pieniä kohtauksia.. Jos oisin tämän tiennyt niin oisin jättänyt kokonaan juomatta silloin kerran sillä tuli yhdestä ryyppyillasta aikalailla kallis hinta:(


    • janni.

      Epileptikoilla kohtausriski on tavallista suurempi krapulassa/laskuhumalassa, myös mulla.

      • Survivor

        Neljä kertaa saanut krapulassa kohtauksen 2000-luvun aikana muutaman vuoden välein, mutta eilen tuli ensimmäinen kohtaus johtuen pelkästään väsymyksestä, koska viime viikko jäi matkustelusta johtuen turhan vähille yöunille. Pyrkimys on ottaa ensi viikolla ekaa kertaa yhteyttä neurologiin ensimmäisen kerran viiteen vuoteen. Epi-lääkitys ei kyllä pahemmin innosta johtuen täälläkin kovasti mainostetuista sivuvaikutuksista, mutta edessä se saattaa olla,


    • parhaillaan krapulas

      Krapula on pahin olotila maailmassa. Parhaiten siitä selviää nukkumalla, jolloin ei kohtauksiakaan tule helposti. Jos ei saa unta tai joutuu olemaan kuin normipäivänä, tuntuu että taju lähtee kankaalle. Epileptikon knnattaa siis varata ryyppäämistä seuraava päivä kokonaan krapulalle.

      • ornamentti

        Miksi pitää juoda?


      • Erik4113
        ornamentti kirjoitti:

        Miksi pitää juoda?

        Minut on operoitu ohimolohkoepilepsian vuoksi 1993, sen jälkeen tullut 4-5 tajuttomuus ja kouristuskohtausta ja kaikki krapulassa seuraavana aamuna. Minulla epilepsia oli niin haittaava ja vaikea lapsena että päätin haistattaa sille pitkät ja ottaen huomioon viinankäyttökerrat niin ei ole kovin suuri tuo minun kohtausprosentti jos 5 kohtausta saan 1000:sta yli 10-annoksen kertakäytöstä niin tulkoot. Aina se vaan huolestuttaa ja lääkäriin on mentävä mutta pian se unohtuu. Minulle on tehty EEG ja siellä tuomio on että "jotain poikkeavaa siellä on" mutta kohtaukset eivät kai pääse "läpi" johtuen leikkauksesta. Eihän nämä edes samanlaisia kohtauksia ole, lapsena minulla oli sellaisia poissaolokohtauksia, kerran esim. sain sen lätkämatsissa ja heräsin bussipysäkillä...kysymys kuuluukin, miten olen voinut sinne päästä tajuamatta mitään ja loukkaantumatta koska matsi oli loppumaisillaan ja liikenneruuhka valtava?


      • Hugo.
        ornamentti kirjoitti:

        Miksi pitää juoda?

        Aika moni tykkää juoda, kun se poistaa estoja ja on siinä hyviä vaikutuksia, kun kohtuudella. Miksi Jeppe juo? Siihen tuskin saa vastausta. Hänellä varmaan elämänjano niin kova.


      • Hugo.
        Erik4113 kirjoitti:

        Minut on operoitu ohimolohkoepilepsian vuoksi 1993, sen jälkeen tullut 4-5 tajuttomuus ja kouristuskohtausta ja kaikki krapulassa seuraavana aamuna. Minulla epilepsia oli niin haittaava ja vaikea lapsena että päätin haistattaa sille pitkät ja ottaen huomioon viinankäyttökerrat niin ei ole kovin suuri tuo minun kohtausprosentti jos 5 kohtausta saan 1000:sta yli 10-annoksen kertakäytöstä niin tulkoot. Aina se vaan huolestuttaa ja lääkäriin on mentävä mutta pian se unohtuu. Minulle on tehty EEG ja siellä tuomio on että "jotain poikkeavaa siellä on" mutta kohtaukset eivät kai pääse "läpi" johtuen leikkauksesta. Eihän nämä edes samanlaisia kohtauksia ole, lapsena minulla oli sellaisia poissaolokohtauksia, kerran esim. sain sen lätkämatsissa ja heräsin bussipysäkillä...kysymys kuuluukin, miten olen voinut sinne päästä tajuamatta mitään ja loukkaantumatta koska matsi oli loppumaisillaan ja liikenneruuhka valtava?

        Onhan näitä. Ihminen toimii tiettyen rutiinien mukaan ja selviää myös mm. unissakävelystä. Noloja tapauksia heidän mielestään ja tietysti vaarallisia, jos ei tajuissaan.


    • Hugo.

      Menikö taju? Jos meni, niin ainakin iso kohtaus. Muuten ei. Aikaa tusin voisit päätellä, jos taju menisi. Tuskin huolta, jos lopetat juomisen. Kaikki saavat aikanaan alkoholin käytöstä kramppeja krapulassa. Voin puhua valitettavasti itsestäänselvyyksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8474
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      123
      2301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1956
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1694
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe