Viides suura 68.[ Sano: »Te Kirjoitusten kansa, teidän perustanne on kestämätön, ellette
pidä kiinni Toorasta ja evankeliumista sekä...]
Koraanissa evankeliumi (injil) on usein lueteltu Tooran kanssa, ja yllä olevassa kohdassa kyse näyttää olevan vielä Muhammedin aikana kiinnipidettävästä kirjasta, aivan kuin Toorakin (Vanha testamentti/Mooseksen kirjat). Evankeliumi siis tarkoittanee joissakin paikoissa Koraania Uutta testamanttia, joissakin suppeampaa kokonaisuutta, Jeesukselle tullutta ilmoitusta tms.
Jos ja kun evankeliumi oli lukukelpoinen vielä Muhammedin aikaan, voimme pitää nykyistä Uutta Testamenttiakin lukukelpoisena opuksena. Itse asiassahan on kyse samasta teoksesta, koska Muhammedia vanhempiakin kokonaisia Uusia Testamentteja on löydetty.
Syystä tai toisesta islamin nykyinen pääkanta Uuteen Testamenttiin näyttää olevan se, ettei se ole luettavaa tekstiä, vaan pahoin turmeltunut. Sensijaan voidaan jotain paljon myöhäsyntyisempiä teoksia pitää ehyempänä evankeliumina (ks. Barnabaan evankeliumi).
Jotensakin näyttäisi, että islam arvostaa taivaasta tippuneita kirjoja, eikä hyväksy sitä, että Jumala voisi toimia historiallisen prosessin kautta. Mielenkiintoinen rinnastus tulee Jeesuksen persoonastakin, joka islamissa esitetään 100% inhimillisenä, kun Jeesus on kristityille sekä 100% ihminen että 100% Jumala. Niinhän Raamattukin on 100% inhimillinen kirjoittajiensa puolesta, mutta 100% jumalainen henkensä puolesta.
Suosittelen jokaiselle muslimille Uutta Testamenttia luettavaksi omalla äidinkielellään. Voipi tulla lisää ymmärrystä Koraaninkin suhteen.
Evankeliumi islamissa
16
621
Vastaukset
- Musli-mi
Koraani viides suura
72. Totisesti ne ovat harhauskossa, jotka sanovat: »Jumala on Messias, Marian poika»; mutta Messias sanoi: »Oi, Israelin lapset! Palvelkaa Jumalaa, - minun Herraani ja teidän Herraanne.» Totisesti, kuka ikinä rinnastaa (muita) Jumalaan, häneltä Jumala kieltää pääsyn autuuden puutarhaan, ja Hänen asuinsijansa on tuli; siellä ei ole auttajia väärintekijöille.
73. Totisesti ne ovat harhauskossa, jotka sanovat: »Jumala on kolmas kolmesta.» Eihän ole muuta jumalaa kuin ainoa Jumala, ja elleivät he lakkaa niin sanomasta, lankeaa tuskallinen kuritus niiden ylitse heidän keskuudessaan, jotka ovat väärässä uskossa.
Kristityt uskovat, että Jeesus on Jumalan poika. Mutta Raamatussa sanotaan, että
Mark.12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
1.Kor.8:4 Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi.
Tim.2:5 ”Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus”.
Luulen, että kristityt ovat väärinkäsittäneet, kun he sanovat, että Jeesus on Jumalan poika, he myös syövät sianlihaa. Eihän Jeesus ole syönyt sian lihaa.
Jumala on sitten lähettänyt Koraania, jotta Koraani poistaisi kristittyjen väärinkäsityksiä ja, jotta kristityt ja kaikki ihmiset uskovat sitten Jumalan viimeiseen
viestiin, eli Koraanin. Koraanissa on kaikkea juttuja.Muslimi ei tiettävästi kutsu Jumalaansa isäksi?
Kristityt kutsuvat Jumalaa Isäksi.
Mites Raamastussa?
Ensiksikin ennustus Jeesuksesta:
[Jes 9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.]
Toisekseen juutalaistenkin mukaan Jumalaa voidaan puhutella Isäksi:
[Jes 63:16 Sinähän olet meidän isämme, sillä Aabraham ei meistä tiedä eikä Israel meitä tunne: sinä, Herra, olet meidän isämme; "meidän Lunastajamme" on ikiajoista sinun nimesi.]
Ennustus Jeesuksesta, Pojasta kutsuu häntä nimellä Iankaikkinen isä ja Israelin Jumalaa kutsutaan "meidän isämme" jo Vanhassa Testamentissa.
Islamhan kieltää uskovalta Jumalan lapseuden, jäljelle jää vain orjuus.
Uudessa Testamentissa on sitten mm. Isä meidän rukous, missä Jeesus opettaa kutsumaan Jumalaa meidän isäksemme.
Jeesus sanoo myös:
[Matt 11:27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.]
Pietari kirjoittaa:
[1:17 Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt."
1:18 Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.
1:19 Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne.
1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta. ]
Tuossa käy ilmi sekä Isä, Poika että Pyhä Henki ja lisäksi se, ettei Raamattua voi käsittää omin avuin, ellei Pyhä Henki valaise sanaa. Tämä koskee myös tätä Jeesuksen ja Taivaan Isän suhdetta ja sitä, miten Jumala on vain yksi. Varmasti Sanaa voi vääristellä omaksi vahingokseen (ja toisten) ja niin on paljon tapahtunutkin.
Mutta oletko tosiaan itse löytänyt Raamatustasi nuo lainaamasi kohdat, vai käytitkö jonkun valmiiksi noukkimia palasia?- musli-mi
tuttumies kirjoitti:
Muslimi ei tiettävästi kutsu Jumalaansa isäksi?
Kristityt kutsuvat Jumalaa Isäksi.
Mites Raamastussa?
Ensiksikin ennustus Jeesuksesta:
[Jes 9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.]
Toisekseen juutalaistenkin mukaan Jumalaa voidaan puhutella Isäksi:
[Jes 63:16 Sinähän olet meidän isämme, sillä Aabraham ei meistä tiedä eikä Israel meitä tunne: sinä, Herra, olet meidän isämme; "meidän Lunastajamme" on ikiajoista sinun nimesi.]
Ennustus Jeesuksesta, Pojasta kutsuu häntä nimellä Iankaikkinen isä ja Israelin Jumalaa kutsutaan "meidän isämme" jo Vanhassa Testamentissa.
Islamhan kieltää uskovalta Jumalan lapseuden, jäljelle jää vain orjuus.
Uudessa Testamentissa on sitten mm. Isä meidän rukous, missä Jeesus opettaa kutsumaan Jumalaa meidän isäksemme.
Jeesus sanoo myös:
[Matt 11:27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.]
Pietari kirjoittaa:
[1:17 Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt."
1:18 Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.
1:19 Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne.
1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta. ]
Tuossa käy ilmi sekä Isä, Poika että Pyhä Henki ja lisäksi se, ettei Raamattua voi käsittää omin avuin, ellei Pyhä Henki valaise sanaa. Tämä koskee myös tätä Jeesuksen ja Taivaan Isän suhdetta ja sitä, miten Jumala on vain yksi. Varmasti Sanaa voi vääristellä omaksi vahingokseen (ja toisten) ja niin on paljon tapahtunutkin.
Mutta oletko tosiaan itse löytänyt Raamatustasi nuo lainaamasi kohdat, vai käytitkö jonkun valmiiksi noukkimia palasia?Rab tarkoittaa Isäntä, sekä arabi muslimit että arabi kristityt sanovat Jumalasta Isäntä. Sana Rab Koraanissa on suomennettu väärin, sitä suomennettiin Herraksi. Arabialaiset eivät käytä ollenkaan sana herra Jumalasta. Se on väärin, koska ihmistäkin voidaan sanoa herraksi. Mutta eihän ihminen, ole maailmaan kaikkeuden Isäntä.
Abd tarkoittaa sekä orja, että palvelija. Minun mielestä on parempi käyttää sana palvelija kuin sana orja.
Voi olla hyvinkin, että sanalla Isä Raamatussa, tarkoitetaan Isäntä. Eihän Isä ja Isäntä tarkoita sama. Muista, ettei Jeesus koskaan puhunut mitään
kolminaisuusopista.
Pyhähenki, eli enkeli Gabriel
Matt.1:18
18 Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.
Luk.1:
26 Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret,
27 neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.
Tämä kertoo ihan selvästi, että pyhähenki on enkeli Gabriel.
Pietari on varmaan kirjoittanut nämä jutut, sen jälkeen kun Jeesus jätti maailman, hän voi kirjoittaa mitä lystää, me emme häneen usko, hän ei ole profeetta.
Kristityt ovat käsittäneet, joitakin asioita väärin ja Raamttuunhan on tullut muutoksia.
Koraani korjaa kaikki virheet. Se on Jumalan viimeinen viesti ja se ei koskaan muutu.
Olen käyttänyt lähteenä: http://www.islamtampere.com/vuoropuhelu
Voit itsekin tarkistaa asiat.
Olen tietenkin varmistanut niitä asioita netti- Raamatusta.
Mulla ei ole Raamattua, enkä mä sitä tarvi, koska Koraanissa on kaikki jutut. - vaiheessa
musli-mi kirjoitti:
Rab tarkoittaa Isäntä, sekä arabi muslimit että arabi kristityt sanovat Jumalasta Isäntä. Sana Rab Koraanissa on suomennettu väärin, sitä suomennettiin Herraksi. Arabialaiset eivät käytä ollenkaan sana herra Jumalasta. Se on väärin, koska ihmistäkin voidaan sanoa herraksi. Mutta eihän ihminen, ole maailmaan kaikkeuden Isäntä.
Abd tarkoittaa sekä orja, että palvelija. Minun mielestä on parempi käyttää sana palvelija kuin sana orja.
Voi olla hyvinkin, että sanalla Isä Raamatussa, tarkoitetaan Isäntä. Eihän Isä ja Isäntä tarkoita sama. Muista, ettei Jeesus koskaan puhunut mitään
kolminaisuusopista.
18 Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.
Luk.1:
26 Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret,
27 neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.
Pietari on varmaan kirjoittanut nämä jutut, sen jälkeen kun Jeesus jätti maailman, hän voi kirjoittaa mitä lystää, me emme häneen usko, hän ei ole profeetta.
Kristityt ovat käsittäneet, joitakin asioita väärin ja Raamttuunhan on tullut muutoksia.
Koraani korjaa kaikki virheet. Se on Jumalan viimeinen viesti ja se ei koskaan muutu.
Mulla ei ole Raamattua, enkä mä sitä tarvi, koska Koraanissa on kaikki jutut.ne virheet ovat tulleet koska raamattu on sama kuin se on ollut siitä asti kun tietyt kirjat määriteltiin sitoviksi ja syntyi kirjakokoelma nimeltä Raamattu. Mitkä virheet, milloin?
- musli-mi
vaiheessa kirjoitti:
ne virheet ovat tulleet koska raamattu on sama kuin se on ollut siitä asti kun tietyt kirjat määriteltiin sitoviksi ja syntyi kirjakokoelma nimeltä Raamattu. Mitkä virheet, milloin?
Se on niin, että Jumala ei anna vääriä tietoja. Ja kuten huomasti, Raamatussa on virheitä.
Luulen, että suurin osa virheistä tuli ihmisten huolimattomuudesta. Ja Raamattuunhan on tullut lisäyksiä. Tässä ainakin selvä lisäys Paavalilta:
Gal:5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
Tämä on selvästi ristiriidassa, Jeesuksen sanomon kanssa: Matt.5:
17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut
Muista, että Paavali ei koskaan nähnyt Jeesusta.
Muista myös, että Jeesus on ympärileikattu.
PyhäKoraani sanoo, että evankeliumin alkuperä on Jumalan sana. musli-mi kirjoitti:
Rab tarkoittaa Isäntä, sekä arabi muslimit että arabi kristityt sanovat Jumalasta Isäntä. Sana Rab Koraanissa on suomennettu väärin, sitä suomennettiin Herraksi. Arabialaiset eivät käytä ollenkaan sana herra Jumalasta. Se on väärin, koska ihmistäkin voidaan sanoa herraksi. Mutta eihän ihminen, ole maailmaan kaikkeuden Isäntä.
kolminaisuusopista.
Luk.1:
Mulla ei ole Raamattua, enkä mä sitä tarvi, koska Koraanissa on kaikki jutut.http://www.christusrex.org/www1/pater/JPN-arabic.html
Kun annat vaikutelman, että osaat arabiaa, niin katsopas vaikka tuota Isä meidän rukousta arabiaksi. Onko siinä "isä" vai "isäntä"?
Isäntä voi olla lapsetonkin, mutta isä ei.- virheitä?
musli-mi kirjoitti:
Se on niin, että Jumala ei anna vääriä tietoja. Ja kuten huomasti, Raamatussa on virheitä.
Luulen, että suurin osa virheistä tuli ihmisten huolimattomuudesta. Ja Raamattuunhan on tullut lisäyksiä. Tässä ainakin selvä lisäys Paavalilta:
Gal:5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
Tämä on selvästi ristiriidassa, Jeesuksen sanomon kanssa: Matt.5:
17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut
Muista, että Paavali ei koskaan nähnyt Jeesusta.
Muista myös, että Jeesus on ympärileikattu.
PyhäKoraani sanoo, että evankeliumin alkuperä on Jumalan sana.en ole huomannut etkä sinäkään tässä sellaisia osoittanut. Paavali puhuu seurakunnalle johon jo kuului ei-juutalaisia, Jeesus puhui vain juutalaisille.
Ympärileikkaushan koski vain juutalaisia, se oli liiton merkki. Ei-juutalaisia ei tarvinnut ympärileikata, paitsi siinä tapauksessa että kääntyivät juutalaisuuten. Nyt oli syntynyt uusi uskonto joka määritteli millä ehdoilla siihen liityttiin. - musli-mi
virheitä? kirjoitti:
en ole huomannut etkä sinäkään tässä sellaisia osoittanut. Paavali puhuu seurakunnalle johon jo kuului ei-juutalaisia, Jeesus puhui vain juutalaisille.
Ympärileikkaushan koski vain juutalaisia, se oli liiton merkki. Ei-juutalaisia ei tarvinnut ympärileikata, paitsi siinä tapauksessa että kääntyivät juutalaisuuten. Nyt oli syntynyt uusi uskonto joka määritteli millä ehdoilla siihen liityttiin.Niin, mutta se tarkottaa sitä, että se joka perusti uskonnon, ei ole Jumalan profeetta Jeesus vaan Paavali. Kuka Paavali on perustaakseen uskonnon? Hän aikoinaan tappoi Jeesuksen seuraajat. Ja hän on ollut heidän vihollinen.
Tässä muutama virhe:
2.Sam.8:4 Ja Daavid otti häneltä vangiksi tuhat seitsemänsataa ratsumiestä ja kaksikymmentä tuhatta jalkamiestä ja katkoi kaikilta vaunuhevosilta vuohisjänteet; ainoastaan sata vaunuhevosta hän niistä säästi.
1.Aik.18:4 Ja Daavid otti häneltä tuhat vaunuhevosta, seitsemäntuhatta ratsumiestä ja kaksikymmentä tuhatta jalkamiestä, ja Daavid katkoi kaikilta vaunuhevosilta vuohisjänteet; ainoastaan sata vaunuhevosta hän niistä säästi.
Kysymys kuuluu: seitsemänsataa vai seitsemäntuhatta?
2.Sam24:1 Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda".
1.Aik21:1Mutta saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin.
Kysymys kuuluu: Onko Daavidin herra siis Saatana? Jumala varjelkoon!
On myös paljon muita virheitä. Täältä voit tutustua niihin
http://www.islamtampere.com/vuoropuhelu.htm - musli-mi
tuttumies kirjoitti:
http://www.christusrex.org/www1/pater/JPN-arabic.html
Kun annat vaikutelman, että osaat arabiaa, niin katsopas vaikka tuota Isä meidän rukousta arabiaksi. Onko siinä "isä" vai "isäntä"?
Isäntä voi olla lapsetonkin, mutta isä ei.Kyllä kristyt tarkoittavat sanalla isä Jumalaa.
Nehän ovat kristittyjä, eli hekin uskovat kolminaisuus oppiin. Mutta yleensä tavallisissa keskusteluissa he käytävät sana Allaah tai Ar-Rab. Harvoin suomalaisetkin käytävät sana isä Jumalasta.
Apostolit ovat väärentäneet niin paljon Jeesuksen opetusta,etttä kristityt ovat menneet pahasti harhaan Jumalan ykseydestä. Tämän takia kristityt ovat kehittäneey kolminaisuusopin n.300 vuotta Jeesuksen jälkeen. Siis varhaisimmille kristityille kolminaisuusoppi on ollut aivan outo käsite. - Ranyaa
tuttumies kirjoitti:
http://www.christusrex.org/www1/pater/JPN-arabic.html
Isäntä voi olla lapsetonkin, mutta isä ei.Kiitos hyvän sivun linkistä, taidan jopa tulostaa sen itselleni. :)
- "..vaiheessa"
musli-mi kirjoitti:
Niin, mutta se tarkottaa sitä, että se joka perusti uskonnon, ei ole Jumalan profeetta Jeesus vaan Paavali. Kuka Paavali on perustaakseen uskonnon? Hän aikoinaan tappoi Jeesuksen seuraajat. Ja hän on ollut heidän vihollinen.
Tässä muutama virhe:
2.Sam.8:4 Ja Daavid otti häneltä vangiksi tuhat seitsemänsataa ratsumiestä ja kaksikymmentä tuhatta jalkamiestä ja katkoi kaikilta vaunuhevosilta vuohisjänteet; ainoastaan sata vaunuhevosta hän niistä säästi.
1.Aik.18:4 Ja Daavid otti häneltä tuhat vaunuhevosta, seitsemäntuhatta ratsumiestä ja kaksikymmentä tuhatta jalkamiestä, ja Daavid katkoi kaikilta vaunuhevosilta vuohisjänteet; ainoastaan sata vaunuhevosta hän niistä säästi.
Kysymys kuuluu: seitsemänsataa vai seitsemäntuhatta?
2.Sam24:1 Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda".
1.Aik21:1Mutta saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin.
Kysymys kuuluu: Onko Daavidin herra siis Saatana? Jumala varjelkoon!
On myös paljon muita virheitä. Täältä voit tutustua niihin
http://www.islamtampere.com/vuoropuhelu.htmJeesus on Jumalan Poika. Sillä mitä mieltä jokin vieras uskonto on tästä tai muusta kristinopista, ei ole merkitystä. Paavali kristinuskon mukaan on apostoli, valtuutettu toimimaan kuten toimi.
Paavali vainosi ennen kristityksi kääntymistä kristittyjä, mutta muutti kantansa saatuaan taivaallisen ilmestyksen. Kristinuskon mukaan Paavalilla siis oli "taivaan mandaatti" myöhemmälle toiminnalleen.
VT on koottu satojen vuosien kuluessa, se ei ole taivaasta tippunut kirjoituskokoelma eikä sen uskota olevan sana sanalta Jumalan ilmoitusta. Se kertoo miten Jumala toimi Israelin historiassa; koska kertojia on monia ja he kirjoittivat eri aikoina heidän kertomistapansa ja näkemyksensä on kullakin omansa.
VT:ssä ei ole saatanaa sellaisessa muodossa kuin se on kristinuskossa ja islamissa. VT:n "satan" ei voi olla kenenkään herra. musli-mi kirjoitti:
Kyllä kristyt tarkoittavat sanalla isä Jumalaa.
Nehän ovat kristittyjä, eli hekin uskovat kolminaisuus oppiin. Mutta yleensä tavallisissa keskusteluissa he käytävät sana Allaah tai Ar-Rab. Harvoin suomalaisetkin käytävät sana isä Jumalasta.
Apostolit ovat väärentäneet niin paljon Jeesuksen opetusta,etttä kristityt ovat menneet pahasti harhaan Jumalan ykseydestä. Tämän takia kristityt ovat kehittäneey kolminaisuusopin n.300 vuotta Jeesuksen jälkeen. Siis varhaisimmille kristityille kolminaisuusoppi on ollut aivan outo käsite.Nythän kyse olikin siitä, mitä Jeesus opetti, sillä "Isä meidän" on juuri hänen opettamansa rukous. Jeesus opetti siinäkin kutsumaan Taivaan Isää Isäksemme.
Ja kristitythän tekevät näin, mutta islamin seuraajat eivät tee.
Tuskinpa voin näyttää edes Koraanista peruutusta tälle Jeesuksen opetukselle? (Ei niin, että minuun tekisi vaikutusta tuollainen peruutus, vaan siksi, että tietäsin, miten perustelet sen, ettet kutsu Taivaan Isää Isäksesi).
Historiallisesti tarkasteltuna myöhempi teos on vähemmän alkuperäinen ja luotettava kuin varhaisempi silminnäkijöiden kuvaukseen perustuva teos, jos samasta historiallisesta asiasta on puhe. Yliluonnolliisilla selityksillä ja valehtelusyytöksillähän voidaan väittää mitä tahansa. Vaikkapa, että maailma on luotu viime torstaina.
Ketjun aihealuehan oli islam ja evankeliumi. Itse olet väittänyt, ettei kolminaisuusoppi esiinny evankeliumeissa, joten ehkä voinet mennä keskustelemaan tästä opillisesta kysymyksestä sille tarkoitetulle palstalle?- Ihmisen poika
tuttumies kirjoitti:
Nythän kyse olikin siitä, mitä Jeesus opetti, sillä "Isä meidän" on juuri hänen opettamansa rukous. Jeesus opetti siinäkin kutsumaan Taivaan Isää Isäksemme.
Ja kristitythän tekevät näin, mutta islamin seuraajat eivät tee.
Tuskinpa voin näyttää edes Koraanista peruutusta tälle Jeesuksen opetukselle? (Ei niin, että minuun tekisi vaikutusta tuollainen peruutus, vaan siksi, että tietäsin, miten perustelet sen, ettet kutsu Taivaan Isää Isäksesi).
Historiallisesti tarkasteltuna myöhempi teos on vähemmän alkuperäinen ja luotettava kuin varhaisempi silminnäkijöiden kuvaukseen perustuva teos, jos samasta historiallisesta asiasta on puhe. Yliluonnolliisilla selityksillä ja valehtelusyytöksillähän voidaan väittää mitä tahansa. Vaikkapa, että maailma on luotu viime torstaina.
Ketjun aihealuehan oli islam ja evankeliumi. Itse olet väittänyt, ettei kolminaisuusoppi esiinny evankeliumeissa, joten ehkä voinet mennä keskustelemaan tästä opillisesta kysymyksestä sille tarkoitetulle palstalle?Jos ajatellaan että Jumala on meidät kaikki luonut,
silloinhan me kaikki voimme kutsua Jumalaa isäksi.
Jeesus nimitti itseänsä ihmisen pojaksi. Ihmisen poika kirjoitti:
Jos ajatellaan että Jumala on meidät kaikki luonut,
silloinhan me kaikki voimme kutsua Jumalaa isäksi.
Jeesus nimitti itseänsä ihmisen pojaksi.Luomisen kautta kaikki olemme Aatamin jälkeläisiä, ja sitä kautta "lihan" puolesta Jumalan lapsia.
[Luuk.3:38 tämä Enoksen, tämä Seetin, tämä Aadamin, tämä Jumalan. ]
Mutta
[Mark.6:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. ]
Tuo Jumalan lapseus "lihan" mukaan ei riitä pelastukseen, vaan tarvitaan Jumalan lapseus hengen mukaan, usko.
Ehkempä voisi ajatella, että synnin seurauksena lihamme joutuu vihulaisen saaliiksi.
Keräsin tähän kaikki kohdat, missä Koraanissa mainitaan evankeliumi. Yritin tehdä kustakin lainauksesta sen verran laajan, että asiayhteys kävisi ilmi. Valitan, että tästä tulee näin pitkä.
Ja laitan vielä joitakin omia kommenttejanikin tuonne väliin.
KOLMAS SUURA: Imraanin suku (AI Imraan).
3. Hän on ylhäältä antanut sinulle, Muhammed, Pyhä kirjan, joka on totuus, vahvistaakseen mitä on ollut ennen sitä; aikaisemmin Hän on lähettänyt Lain ja Evankeliumin opastukseksi ihmisille ja antanut Johdatuksen,jotta he hylkäisivät pahan ja valitsisivat hyvän. Niitä, jotka eivät usko Jumalan tunnusmerkkeihin, odottaa totisesti ankara rangaistus, Jumala on mahtava ja kykenee kostamaan.
Kommenttini: Tässä evankeliumi tarjoittanee koko Uutta Testamenttia, koska se on ihmisille ja rinnastuu Lakiin.
...
46. Maria sanoi: »Herra, kuinka minä voin saada lapsen, kun ei yksikään ihminen ole minuun koskenut?» Enkeli vastasi: »Jumala luo, mitä tahtoo; kun hän päättää jonkun asian, sanoo hän vain: 'Tapahtukoon!' ja niin tapahtuu.
47. Ja Jumala on opettava hänelle Pyhän kirjan, viisauden, Lain ja Evankeliumin
48. ja lähettävä hänet profeetaksi israelilaisten luo...
Kommenttini: Tässä evankeliumi viitannee "taivaalliseen kirjaan" tai ilmoitukseen, koska sitähän ei ollut tuolloin luettavissa olevana kirjana.
63. Sano (juutalaisille ja kristityille) : »Te Pyhän kirjan omistajat, tulkaa yhteisymmärrykseen meidän kanssamme (uskonnon asiasta), että meillä olisi samoin kuin teilläkin, ettemme palvele muuta kuin ainoata Jumalaa emmekä aseta ketään Hänen rinnalleen, emmekä kukaan pidä toistamme herrana, (emme pidä herrana ketään muuta) paitsi Jumalaa.» Jos he kääntyvät pois, niin sanokaa: »Olkaa todistajina, että me olemme Jumalalle alamaisia!»
64. Te Pyhän kirjan omistavat, miksi te kiistelette Aabrahamista? Laki ja Evankeliumihan lähetettiin vasta hänen jälkeensä 9); eikö teillä ole ymmärrystä?
Kommenttini: Evankeliumi, niinkuin Lakikin, esitetään tässä ilmoituksena.
VIIDES SUURA: Katettu pötä (Al-maaidä)
46. Ja Me lähetimme profeettain jälkeen Jeesuksen, Marian pojan, vahvistaen sen, mikä ennen Häntä oli sanottu Toorassa; Hänelle Me annoimme evankeliumin, joka sisälsi johdatuksen ja valkeuden sekä varmensi sen, mikä edellä oli sanottu Toorassa, - ollen myös johdatukseksi ja kehoitukseksi niille, jotka karttavat pahaa.
47. Ja evankeliumin seuraajien piti tuomita sen mukaisesti, kuin Jumala oli siinä ilmoittanut; mutta kuka ikinä ei tuominnut Jumalan ilmoituksen mukaisesti, kuuluu väärintekijöihin.
Kommenttini: Tässä (46) taitaa olla Koraanin ainoa viittaus evankeliumin sisältöön, joka on Jeesukselle tullut ilmoitus. Jälkimmäinen viittaus antaa ymmärtää, että kyse on jonkinlaisesta jumalallisesta tuomarin ohjeesta tai laista.
...
65. Jospa Kirjoitusten kansa todellakin uskoisi ja hartautta harjoittaisi, Me varmasti pyyhkisimme heidän pahuutensa heistä ja Me totisesti sallisimme heidän astua autuuden tarhoihin.
66. Ja jos he olisivat pitäneet kiinni Toorasta ja evankeliumista sekä siitä, minkä heidän Herransa on ylhäältä ilmaissut, olisivat he totisesti saaneet nauttia siunausta ylhäältä samoinkuin maasta tulevaa. Heidän joukossaan on oikeamielisiäkin, mutta kelvotonta on se, mitä suurin osa heistä tekee.
Kommenttini: Evankeliumi on tässä Muhammedin aikaisille ihmisille tunnettu asia kuten Toorakin, josta voi pitää kiinni. Voisi viitata myös Uuteen Testamenttiin kokonaisuudessaan.
...
68. Sano: »Te Kirjoitusten kansa, teidän perustanne on kestämätön, ellette pidä kiinni Toorasta ja evankeliumista sekä siitä, minkä teille Herranne on ylhäältä ilmaissut.» Se, mikä on sinulle ylhäältä ilmoitettu, vain yllyttää useimpia heistä irstaisuuteen ja uskottomuuteen. Älä siis murehdi uskottomasta kansasta.
Kommenttini: Kuten yllä, lukukelpoisesta kirjasta kyse.
...
110. Kun Jumala sanoo: »Oi, Jeesus, Marian poika! Muistatko Minun suosiotani sinua ja äitiäsi kohtaan, kun minä vahvistin (sinua) pyhällä ilmestyksellä; (niin että sinä puhuit) ihmisille sekä kehdossa että vanhempana; kun Minä opetin sinulle Kirjoitukset ja viisauden, joka on Toorassa ja evankeliumissa ja kun sinä (muovailit) savea linnun näköiseksi - minun luvallani, ja sinä puhalsit hengen siihen ja minä sallin sen tulla linnuksi; ja kun sinä paransit sokeita ja spitaalisia minun luvallani, ja kun minä hillitsin Israelin lapset sinun tullessasi heidän luokseen selvin todistein, jolloin epäuskoiset heidän joukossaan sanoivat: »Eihän tämä ole muuta kuin ilmeistä noituutta.»
Kommenttini: Jumala siis ilmoitti Jeesukselle suoraan sen, mitä oli kirjoituksissa ja evankeliumi on ilmestys tai ilmoitus. (Muuten mielenkiintoista millaiset olivat "selvät todisteet")
SEITSEMÄS SUURA: Rajamuuri (Al-A´raaf)
156. Ja anna meille käsky kaikkeen hyvään tässä maailmassa ja tulevassa elämässä; katso, luoksesi olemme me palanneet ja näyttämäsi oikean tien omistimme.» Hän vastasi: »Kuritukseni kohtaa ketä tahdon, mutta laupeuteni voittaa kaiken; sen määrään ohjeeksi niille, jotka hurskautta harjoittavat ja antavat almuja, sekä niille, jotka uskovat tunnusmerkkeihimme»,
157. niille, jotka seuraavat tätä lähettilästä, oppimatonta profeettaa, josta he löytävät kuvauksen Toorassa ja Evankeliumissa. Hän tulee vaatimaan heiltä hyviä tekoja ja kieltämään vääryyden, sallimaan heille mikä puhdasta on ja kieltämään saastaisen; hän on vapauttava heidät kuormasta ja kahleista, joihin heidät on kytketty. Jotka uskovat häneen, kunnioittavat ja auttavat häntä sekä seuraavat sitä valoa, joka on lähetetty hänen mukanaan, ne ovat onnellisia.
Kommenttini: Evankeliumi on luettavissa oleva teos, josta pitäisi löytyä kuvaus Muhammedista. Eikö tämäkin anna kehoituksen muslimeillekin lukea evankeliumia?
YHDEKSÄS SUURA: Katumus (AtTaubaah)
111. Totisesti, Jumala on lunastanut uskovaisilta heidän henkensä ja omaisuutensa antamalla niiden korvaukseksi paratiisin puutarhan, joka on heitä varten. He taistelevat Jumalan asian puolesta: he surmaavat ja heitä surmataan, kuten Hän on sitovasti luvannut toorassa, evankeliumissa ja Koraanissa, ja kuka täyttää uskollisemmin lupauksensa kuin Jumala? Olkaa siis onnelliset liittosopimuksestanne, jonka olette tehneet Hänen kanssaan. Juuri tämä on ylin onni.
Kommenttini: Evankeliummi (tässä Uusi Testamentti) rinnastuu Koraaniin.
NELJÄSKYMMENES KAHDEKSAS SUURA: Al-Fath (Voitto)
29. Muhammed on Jumalan sananjulistaja, ja ne, jotka ovat hänen kanssaan, ovat järkähtämättömiä uskottomille, mutta laupiaita toisiaan kohtaan. Sinä olet näkevä heidän kumartuvan ja polvistuvan, anoen armoa ja suosiota Jumalalta, ja heillä on merkkejä kasvoissaan paljosta maahan kumartamisesta. Niin kuvataan heitä Toorassa. Ja evankeliumissa he ovat kuin siemenkylvö, mikä työntää esiin vesojaan ja sitten voimistuttaa niitä, niin että ne tulevat vahvoiksi ja ovat lujasti kiinni varsissa ilahduttaen kylvömiehiä, jotta se ärsyttäisi epäuskoisia. Jumala on luvannut niille, jotka uskovat ja tekevät hyvää, anteeksiannon ja suuren palkinnon.
Kommenttini: Tässä on viittaus Luukkaan ja Markuksen evankeliumien kylväjävertaukseen.
VIIDESKYMMENES SEITSEMÄS SUURA: Rauta (Al-Hadîd)
26. Totisesti olemme lähettänyt Nooan ja Aabrahamin ja antanut heidän jälkeläisilleen profeetankutsumuksen ja Pyhän kirjan. Heidän joukossaan on muutamia, jotka vaeltavat vanhurskaasti, mutta useimmat heistä ovat käskyjen rikkojia.
27. Sitten lähetimme sanansaattajia seuraamaan heidän jälkiään, ja myöhemmin Me lähetimme Jeesuksen, Marian pojan, ja Me annoimme hänelle evankeliumin. Me istutimme myös rakkauden ja armeliaisuuden niiden sydämiin, jotka seuraavat häntä. Luostarilaitoksen he ovat itse keksineet, - Me emme ole antanut heille muuta määräystä kuin että he etsisivät Jumalan mielisuosiota, mutta he eivät noudattaneet sitä niin kuin olisi pitänyt. Silloin annoimme palkkansa niille heistä, jotka uskoivat, mutta useimmat heistä ovat lainrikkojia.
Kommenttini: evankeliumi = ilmoitus.
Missään kohdassa ei näytä olevan evankeliumilla sitä merkitystä, että se olisi ilosanoma siitä, mitä Jeesus teki. Historiallinen näkökulma on erilainen kristityillä ja islamissa. Islamin "historiaton" näkemys evankeliumista pohjautuu Koraaniin.
On kuitenkin huomattava, että Allah/Muhammed/Koraani antaa ymmärtää, että vielä 500-luvulla evankeliumi oli lukukelpoinen ja seurattavissa oleva ilmoitus. Ja koska tuon ajan ja vanhemmatkin Uudet Testamentit ovat samansisältöisiä kuin nykyiset, on mielestäni hieman ihmeellistä, ettei Pyhä Kirja kiinnosta muslimeja. Monet muslimithan lukevat sanomalehtikäkin, vaikka niitä ei Koraani kutsukaan Pyhäksi. Onhan pyhä aina arvokkaampaa kuin profaani, eikö?- voisi
verrata UT:n lausuntoja VT:n teksteistä, niitä tulkitaan ja lainataankin irrallaan alkuperäisyhteydestä ja merkityksestä. Uudet uskonnot tulkitsevat vanhempaa/ vanhempia kuten niille sopii, mutta kunkin uskonnon ymmärrys omista teksteistä on silti se ainoa "oikea".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812637
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1922353Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2572184- 431922
- 441769
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491418