Kutsuntoja edeltävät koko ikäluokalle tehtävät terveystarkastukset uhkaavat loppua, Ruotuväki-lehti kirjoittaa. Taustalla on puolustusvoimien ja kuntien kiista terveystarkastusten kustannuksista. Tähän asti kunnat ovat tehneet terveystarkastukset maksutta.
Lue lisää Ruotuväki-lehdestä:
http://www.mil.fi/ruotuvaki/index.dsp?action=read_page&pid=66&aid=1042
Lue lisää Ylen uutisista:
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/vasen/id29723.html
Puolustusvoimissa kutsuntoja edeltäviä terveystarkastuksia pidetään merkittävänä osana kansanterveystyötä, sillä niiden avulla saadaan tietoa kokonaisen ikäluokan terveydentilasta.
Mitä mieltä olet? Jos terveystarkastukset jäävät, voiko sillä olla jopa kansanterveydellistä vaikutusta? Vai onko terveystarkastuksista hyötyä terveille? Voitaisiinko vain sairaat tarkistaa?
Miten käy kutsuntoja edeltäville terveystarkastuksille?
31
13861
Vastaukset
- line
Kyllä kutsuntatarkastukset tulee ehdottomast suorittaa! Kuinka muuten voidaan todeta onko joukossa mahdollisesti jotain sairautta poteva tuleva varusmies jolle saattaa intti olla vaikka hengenvaarallinen.Ehdottomasti jos poikia laitetaan armeijaan suoritetaan täydellinen terveystarkastus ennen!!!!!!!
- suom.
on se ihme että puhutaan koko ikäluokasta, joka koskee vain miehiä! onneksi valtaosa suom. ei käy armeijaa.
- mitenkähän käy
no mitenkähän käy kutsuntoja edeltävälle terveystarkastukselle?
- selkään ja..
marssimaan. Kyllä se karsii huonokuntoiset pois. Mikä se sellainen armeija olisi joka lyllertää..?
- Daemox
VOipi tullu ihan mukavaa armeijassa polvi on aikas paskana. Hyvä että pääsee täl hetkel kävelee :D taipuu varmaa 85.n kulmaa-..- Mitenhä noi terveystarkastuksetki menee milloha noi on?
- sulle ne
Daemox kirjoitti:
VOipi tullu ihan mukavaa armeijassa polvi on aikas paskana. Hyvä että pääsee täl hetkel kävelee :D taipuu varmaa 85.n kulmaa-..- Mitenhä noi terveystarkastuksetki menee milloha noi on?
laittaa leiman lappuun ja sanoo että palataan vuoden kuluttua uudestaan.. ehkä..
- sitten sen
jälkeen sinut sinne rinkkaan :o)
- Ylikersantti Hyvönen
On kansanterveyden kannalta huolestuttavaa jos tärkeä rektaalitarkastus nyt jää pois. Haavaiset paksunsuolentulehdukset (colitis ulcerosa) yleistyvät.
Jälki on sen mukaista:
http://www.gastrolab.net/kscolif.htm
Ainahan toimenpiteen voi kilpailuttaa yksityisellä palveluntarjoajalla.- Arttu Penaali
Viimeisimmässä ruotoväki-lehdessä kerrotaan maassamme toimivasta ainoasta yksityisestä keskuslaboratoriosta, joka pystyy tarjoamaan valtakunnallisen rektaalinäytteenottoverkoston Puolustusvoimille. Puolustusvoimien rektaalilaboratoriotoiminnan keskittämisen myötä todelliseksi kilpailutekijäksi on noussut palvelun ulottaminen asiakkaiden lähelle ja vastaaminen koko toimintaketjun tuottamisesta.
Toimintaa kehitetään jatkuvasti vastaamaan korkean laadun, hyvän palvelun ja kliinisen tarkoituksenmukaisuuden vaatimuksia. Laatujärjestelmä on akkreditoitu nykyisten kliinisten laboratorioiden laatuvaatimusten eli EN ISO/IEC 17025 standardin mukaisesti.
- selvää pässinlihaa
Jos joku haluaa välttää armeijan niin nyt se onnistuu entistä helpommin tekemällä tai tekeytymällä sairaaksi.
- Kurko213
Joopa joo ei varmaa tarvia paljoo metäs pinkoo. Polvilumpio murtunu ja kaks kertaa leikattu,,,
Mikäli kunnat eivät halua maksaa, on niiltä otettava sama määrä rahaa verokirstusta pois.
Yksinkertaista.- sggee
mihin jäi ruotuväkilehden linkki rektaalitarkastuksista? Jeesatkaa mistä löydän tiedon. haastattelussa oli joku lääkintämajuri tms. näihin anaalitarkastuksiin liittyen.
- Samppa
Se linkkihän oli myös täällä suomi24:ssä mutta on nyt poistettu Ruotuväen sivuilta?? Toisaalta ei mikään ihme, sillä Lönnbergin jutut olivat ihan levottomia. Keskustelu aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001448&posting=22000000014650831
- kamikaze 33
No niin, tämäkin vielä.Tässä meidän rakas kotimaamme taas näyttää miten hyvä maa suomi on. Tää paska maa on vaipunu korvia myöden skeidaan.Johtuu sittä, että ahneet kusipäät on vieny kohta kaikki rahat tästä maasta ja vain köyhä raato jää jäljelle.KIVAA.
Onnea suomi.Tätä maata en puolusta vaan ammun mielummin takaa tulevia kuin edestä hyökkääviä.- suomi/minä
Suomi on paska maa ja suomen johdossa on ahneita paskiaisia, jos sota tulee niin ammun esnisn suomen johdon ;)
- kamikaze 33
suomi/minä kirjoitti:
Suomi on paska maa ja suomen johdossa on ahneita paskiaisia, jos sota tulee niin ammun esnisn suomen johdon ;)
Jätä Lipponen mulle, jookos
- "yleinen" poistuu
Hienoa että Suomessakin ollaan viimein luopumassa siitä että "kaikki" miespuoliset kansalaiset pitää väenväkisin yrittää raahata kasarmille. Ei siellä huonokuntoisista ja motivoitumattomista ole kuin pelkkää haittaa. Valikoiva asevelvollisuus tulee Suomeenkin niin kuin muissa länsimaissa on jo. Riittää hyvin jos esim. 1/3 ikäluokasta käy armeijan. Suomen armeijan reservihän on nykyään aivan ylimitoitettu, suurempi kuin muiden pohjoismaiden yhteensä!
- Intti poju
Suomella on koko euroopan paskin armeija ja Tarja Halonen tuhoaa lopunkin armeijan :@ armeijan budjetti pitäisi kolmin kertaistaa!!!
Ja pakollinen armeija on ainoo hyvä juttu suomessa - 1/88
Olisiko syynä maantiede? Katsohan karttaa, mikä löytyy oikealla puolella rajaa? Huonokuntoisuuteen löytyy kyllä apuja, ja motivointiin keppiä ja porkkanaa. Jos minä pärjäsin, erittäin hyvin peräti, niin kyllä playstation-sukupolvenkin on jaksettava.
- hahahaaa
osaa vain oikein pyytää. Lukuisille huippu-urheilijoille on annettu vapautus armeijasta terveydellisistä syistä. Kyllä taviskin saa vapautuksen kun vie sinne sopivan lääkärintodistuksen. Jatkossa siis vielä helpommin.
- minä ite
ne huonno kuntoisetkin kelpaavat sotimaan jos tosi tilanne tulee...
- sota ei yhtä miestä kaipaa..
Vai vieläkö sitä vähennetään terveystarkastuksia!?
Nykyinenkin kutsuntatarkastus on ehdottomasti aivan liian vailinainen tapa selvittää yksilöiden soveltuvuutta varusmiespalvelukseen, saati sitten valikoimaan eri yksikköihin palvelukseen soveltuvia varusmiehiä. Nykyistä paljon tarkemmat tutkimukset ennen varusmiespalvelusta varmasti vähentäisivät turhaa ees-taas lääkärillä käyntejä ja siten muita käytännön ongelmia sitten itse palvelusaikana.
Itse hain kutsunnoissa varsin kovaan palveluspaikkaan ja pääsin sinne. Olin ihan tyytyväinen siihen asti kunnes n.4kk:n palveluksen jälkeen fysiikka ja psyyke yllättäen tekikin romahduksen. Syytin mielessäni "paskaa" palveluspaikkaa, mutta vasta siviilissä ymmärsin, että minä vain en ongelmineni ollut siellä palveluskelpoinen ja sillä siisti.
Uskon että Suomessa riittää varusmiehiä palvelukseen paljon tiukemmankin seulan jälkeen. Ns."soveltumattomien" ottamisella palvelukseen häiritään myös niitten palvelusta jotka siellä viihtyvät... - 1123
Olisi tarkastettava myös Eniron Suomi24.fi/email/treffit.
Miksi ei ole toiminut taaskaan kahteen viikkoon!!!
kuka on kahjo? - nii...
Vittuun koko armeija. Kyllä niitä sotahulluja riittäis vaikkei armeija oliskaan pakollinen.
- parannettava...
Ei minun aikanani (80-luvulla) tehty muuta kuin vähän kyseltiin, otettiin pituus ja paino sekä kuulo mitattiin riittäväksi.
Tämä ei riitä! - Magiah
Kyseisistä toimista ei aiheutuisi suurtakaan muutosta nykytilanteeseen verrattuna. Kutsuntoja edeltävät tarkastukset eivät ole kummoisempia tälläkään hetkellä. Esimerkiksi omissa kutsunnoissani samassa tilaisuudessa oli useita "bemari-miehiä", eli kelpoisuusluokka B:hen kuuluvia henkilöitä. Kutsunnoissa lääkärintarkastuksen suorittanut lääkäri ei hallinnut edes tyydyttävää suomenkielen taitoa, ja hän oli täysin ohjailtavissa. Kyseiset B:n miehet saivat aivan aiheesta B:t papereihinsa, mutta pyydettäessä lääkäri vaihtoi kelpoisuusluokan A:ksi. Mikseivät antaisi tulevien varusmiesten (ja sivareiden) itse täyttää papereitaan sopivanlaisiksi?
- line
Minä satun tietämään yhden jutun,tosi vielä.Ennenvanhaan lintsareille iskettiin teipillä Aspirini selkään ja sanottiin,palvelukelpoinen.Näin tekee kunnon sotaväen lääkäri,ja edelleen.Se on sitä terveyspalvelujen huonoutta jos ei löydä sopivaa armeijamallista lääkäriä!!!!!
- Pitkään seurannut
Kyllä ne kaikki tarkastukset ajaa asiansa. Miettikää mitä tapahtuu jos joku sekopää pääsee paikkaan jotta voi käytää sellaisia välintä jolla voi tehdä mahdollisimman paljon vahinkoa, tai saa sellaiseen koulutuksen...järki päässä ja puolustamaan
- pööpöö
Soitin juuri ta:lle ja olin varaamassa aikaa kutsuntatarkastukseen, niin sanottiin että elokuussa tehdään vikat tarkastukset ta:lla ja sen jälkeen tarkastukset tehdään kutsunnoissa. Jippii.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311031
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452483- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6956Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952