Kuinka moni ?

tiedusteli_ja

teistä on ajanut kolarin liukkaan keli vuoksi?
Vai puhutaanko asiasta turhaan liikaa?

115

18297

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmh..

      Kyllä ajoin kolarin, mutta en ollut syyllinen tähän kolariin. Kyseinen henkilö tuli piha-alueelta lumipenkan edestä suoraan eteen. Kesäkelillä olis ehkä voinut asian korjata, muttei liukkaalla. :)

    • 12qwerty

      Koskaan en ole liukkaan kelin vuoksi ajannu kolaria. Mutta liian suuren tilannenopeuden, oman huolimattomuuden, välinpitämättömyyden muista autoilijoita kohtaan ja jopa törkeän mielipuolisen kaahauksen takia on läheltä piti tilanteita ollut ja onpa joskus metsähallituksen puollellekin tullun mentyä.

      • joukkeli

        tolla linjalla niin jokaisen kolarin syy on aina liian suuri tilannenopeus.... kolarissa on aina siihen tilanteeseen liian suuri nopeus...


      • pahapaavo
        joukkeli kirjoitti:

        tolla linjalla niin jokaisen kolarin syy on aina liian suuri tilannenopeus.... kolarissa on aina siihen tilanteeseen liian suuri nopeus...

        Onkohan se tilannenopeus oikeestii syyllinen? Kumpi oikeesti joutuu syytteeseen kuski vai tilannenopeus?
        Eiköhän ne onnettomuudet aiheudu kuskin virheellisestä toiminnasta....


      • 12qwerty
        pahapaavo kirjoitti:

        Onkohan se tilannenopeus oikeestii syyllinen? Kumpi oikeesti joutuu syytteeseen kuski vai tilannenopeus?
        Eiköhän ne onnettomuudet aiheudu kuskin virheellisestä toiminnasta....

        En oo missää vaiheessa väittän että en ois ite ollu syyllinen. Tietääkseni kuski sen tilannenopeuden määrää.


      • N.Ero

        Joskus ihmettelen, miksi niitällejä ajetaan, kun kaikki kuitenkin tietävät ja tunnustavat syyt niiihin?
        Minulla on luistonesto, ajovakautus ja sata airbagia;olen ajanut puoli työkseni yli 20v.
        Ja silti joskus luotan tuohon uuteen tekniikkaan: Se reagoi nopeammin kuin minä ikinä liukkaalla pinnalla luoden väärää turvallisuuden tunnetta, jolloin tiukassa paikassa saattavat fysiikan lakien rajat ylittyä, mutta:
        Mällejä ajettiin ennen niitäkin.
        Tollous, tajuttomuus ja piittaamattomuus edellisen ajovirheeen (lue: lipsahduksen, sutimisen, jne) tuottamasta varoitusmerkistä jätetään huomioimatta.
        Auto liukuu niissä paikoissa,joissa se liukuu helpommin. Mutkissa ja risteyksissä.
        Miksi ajaa kovaa vielä toiseen risteykseen?
        Koska vakuutus korvaa j aairbagi pelastaa.
        Me toiset joudumme maksajiksi.


    • Ajo M Estari

      Reilu 10v vuotta sitten mummeli pääsi talvella yllättämään minut moottoritieltä poistuessaan. Minä ajoin moottoritien ylittävää siltaa pitkin ja mummeli nousi samalle tielle rampilta ja koska vastaan tuli auto, en edes pystynyt väistämään. Liukkauden piikkiin laittaisin tuon, sillä kuivalla kelillä olisi hyvin ehtinyt pysähtymään.

      • Ajo M Estari

        ..mummeli tuli kolmion takaa eteen


      • Fakta homma
        Ajo M Estari kirjoitti:

        ..mummeli tuli kolmion takaa eteen

        Laiton suora lainaus, mutta asia lyhyesti ja selkeästi:

        TIELIIKENNELAKI:

        >>23§
        Tilannenopeus
        Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.>>>


      • Ei sentään!
        Fakta homma kirjoitti:

        Laiton suora lainaus, mutta asia lyhyesti ja selkeästi:

        TIELIIKENNELAKI:

        >>23§
        Tilannenopeus
        Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.>>>

        Tätä lakipykälää ei kukaaan tule Suomessa noudattamaan kaikilta osin koskaan.
        Se on liian selkeä ja kattava.
        Jos näin ajettais, mitään muuta lakia ei tarvittaisikaan, ei nopeusrajoituksia, ei promillerajoja, ei ohituskieltoja, ei talvirajoituksia -ei niin mitään.

        Mutta kun se ei onnistu, kun paukapäitä on valtaosta törmäilijöistä.!


    • draivari2

      Liukas keli ei tee kolaria. Testattu on. Autoni seisoo liukkaalla pihalla yöt ja mitään ei ole tapahtunut.

      • The Rat

        Tarpeeksi liukasta ja pikkanen mäki niin autosi valuu alas sitä mäkeä ja voi kolaroida ihan itsekseen. Kenenkään ei tarvitse olla lähimainkaan.

        Väittäisin silloin että syyllinen on liukas keli.


      • tarkkuutta hieman
        The Rat kirjoitti:

        Tarpeeksi liukasta ja pikkanen mäki niin autosi valuu alas sitä mäkeä ja voi kolaroida ihan itsekseen. Kenenkään ei tarvitse olla lähimainkaan.

        Väittäisin silloin että syyllinen on liukas keli.

        ..ihan itsekseenkö vai yksin sinun pikku autosi sinne mäkeen menee?...Jos yön aikana alkaa liukastaa niin ehkä, mutta ei muuuten -kai?


      • The Rat
        tarkkuutta hieman kirjoitti:

        ..ihan itsekseenkö vai yksin sinun pikku autosi sinne mäkeen menee?...Jos yön aikana alkaa liukastaa niin ehkä, mutta ei muuuten -kai?

        Sanoisin että jos saan autoni pysäköityä mäkeen niin että se siinä pysyy (muutaman sekunnin paikallaan), niin voisin olettaa että se siinä myös aamulla on...

        Aina ei ole.

        Tai siis minulla on ollut, mutta urbaanit legendat... :)


      • 12qwerty
        The Rat kirjoitti:

        Tarpeeksi liukasta ja pikkanen mäki niin autosi valuu alas sitä mäkeä ja voi kolaroida ihan itsekseen. Kenenkään ei tarvitse olla lähimainkaan.

        Väittäisin silloin että syyllinen on liukas keli.

        Silloin syynä on väärä pysäköinti.


      • laski
        The Rat kirjoitti:

        Sanoisin että jos saan autoni pysäköityä mäkeen niin että se siinä pysyy (muutaman sekunnin paikallaan), niin voisin olettaa että se siinä myös aamulla on...

        Aina ei ole.

        Tai siis minulla on ollut, mutta urbaanit legendat... :)

        kyllä se auto voi valua/liukua ihan ite ...mulla on liukunut niin henkilö- kuin kuorma-autokin pysäköinnin jälkeen mäessä 30sek- 5min sisällä


      • 12qwerty
        laski kirjoitti:

        kyllä se auto voi valua/liukua ihan ite ...mulla on liukunut niin henkilö- kuin kuorma-autokin pysäköinnin jälkeen mäessä 30sek- 5min sisällä

        ei se kelin vikä ole jos se siitä mettään menee. `Silloin kyse on huolimatttomasta parkkeerauksestas.


      • liukuu
        laski kirjoitti:

        kyllä se auto voi valua/liukua ihan ite ...mulla on liukunut niin henkilö- kuin kuorma-autokin pysäköinnin jälkeen mäessä 30sek- 5min sisällä

        Laitat vaan 'lasten pers´liukurit' pyörien alle!
        ei taatusti pysy paikallaan!
        Talvella mulla on "nastarenkaat" alla,niin ei liu'u.
        Oletkos kuullut noista 'nastoitetuista'renkaista?
        Turhaa pölvästelyä = pitää kesärenkaita Talvella!


    • 12qwerty

      Kyllä kuskit ne kolarit aiheuttaa. Ei kelit, ruuhkat, liukkaus, sade, sumu tai mikään muu. Vain ne kolariin osallistuvat kuljettajat.

      • Pelastusengeli

        väistin koiraa liukkaalla tiellä ja meni sitten ojan puolelle. siis minä ja auto, -niin ja meni se koirakin tietysti, mutta toiselle puolelle, vaikka ei osunut.
        olenko minä vai koira syllinen. omasta mielestäni liukas keli on syyllinen, koska jos koira olisi kuollut olisi minulla ollut aikamoinen omantunnon syyllisyys. jään saa vaikka sulattaa se ei haittaa, mutta eläintä ei ehkä pitäisi kolarissa tappaa, joten syytän siis jäätä tässä tapauksessa


      • outo stoori
        Pelastusengeli kirjoitti:

        väistin koiraa liukkaalla tiellä ja meni sitten ojan puolelle. siis minä ja auto, -niin ja meni se koirakin tietysti, mutta toiselle puolelle, vaikka ei osunut.
        olenko minä vai koira syllinen. omasta mielestäni liukas keli on syyllinen, koska jos koira olisi kuollut olisi minulla ollut aikamoinen omantunnon syyllisyys. jään saa vaikka sulattaa se ei haittaa, mutta eläintä ei ehkä pitäisi kolarissa tappaa, joten syytän siis jäätä tässä tapauksessa

        Oiva esimerkki siitä, miten synkän asian saa muokattua itselleen positiiviseksi.
        Perustelu, jota on vaikea kommentoida muuten millään tavalla !!!:DDD


      • Matti
        Pelastusengeli kirjoitti:

        väistin koiraa liukkaalla tiellä ja meni sitten ojan puolelle. siis minä ja auto, -niin ja meni se koirakin tietysti, mutta toiselle puolelle, vaikka ei osunut.
        olenko minä vai koira syllinen. omasta mielestäni liukas keli on syyllinen, koska jos koira olisi kuollut olisi minulla ollut aikamoinen omantunnon syyllisyys. jään saa vaikka sulattaa se ei haittaa, mutta eläintä ei ehkä pitäisi kolarissa tappaa, joten syytän siis jäätä tässä tapauksessa

        et mainitse oliko koira jalkakäytävällä vai missä?
        tai hyppäsikö se eteen vai näitkö sen jo 500metrin päästä?

        Tosiasiahan on,että liukas tie ei ole syyllinen vaan kuski. KUSKIN PITÄÄ AJAA KELIN MUKAAN, SILLÄ KELI EI VOI MUUTTUA KUSKIN MUKAAN!

        Minä itse en ainakaan väistäisi ojaan jos koira,kissa,jänis tai muu vastaava elukka hyppäisi autotiellä eteen kun minulla olisi reilusti vauhtia, sillä pidän omaa/ihmishenkeä paljon elukkaa arvokkaampana.

        Ja kieltämättä autoanikin pidän elukkaa arvokkaampana.


      • sama taas(se koirajuttu)
        Matti kirjoitti:

        et mainitse oliko koira jalkakäytävällä vai missä?
        tai hyppäsikö se eteen vai näitkö sen jo 500metrin päästä?

        Tosiasiahan on,että liukas tie ei ole syyllinen vaan kuski. KUSKIN PITÄÄ AJAA KELIN MUKAAN, SILLÄ KELI EI VOI MUUTTUA KUSKIN MUKAAN!

        Minä itse en ainakaan väistäisi ojaan jos koira,kissa,jänis tai muu vastaava elukka hyppäisi autotiellä eteen kun minulla olisi reilusti vauhtia, sillä pidän omaa/ihmishenkeä paljon elukkaa arvokkaampana.

        Ja kieltämättä autoanikin pidän elukkaa arvokkaampana.

        No ei -tai siis joo- ei ollut käytävällä. Eikä tullut. siis Jalkakäytävältä. Kun se tuli sieltä kauempaa, ja kovaaa! Oli sellainen tavallinen tie, kaupungissa kuitenkin, mutta ei jalkakäytävää, vaan autotie, ja pientare. Ja sitten paljon tasaista. Olisiko puistoa tai peltoa? Ei kai kaupungissa peltoa ole, mutta samanlaista tasaista maastoa oli kuitenkin?
        Koira tuli sitten sieltä tien sivusta -liekö pelto tai nurmialue - juoksi tien poikki, ja naps!
        Jarrutin liikaa, jolloin Volvoni kääntyi lievästi oikeaan jaa tsup Lumipenkkaan ja siihen jäi.
        Volvolla kyllä uskaltaisi koiran päälle ajaa, se kun on kovaa peltiä. Ei tule klommoa. Mutta se koirakin on jollekin tärkeä.On vaikka karannut kotoa.Ja pikkutyttö odottaa. Ei tohi päällekään ajaa..


      • ihmetyttää
        Pelastusengeli kirjoitti:

        väistin koiraa liukkaalla tiellä ja meni sitten ojan puolelle. siis minä ja auto, -niin ja meni se koirakin tietysti, mutta toiselle puolelle, vaikka ei osunut.
        olenko minä vai koira syllinen. omasta mielestäni liukas keli on syyllinen, koska jos koira olisi kuollut olisi minulla ollut aikamoinen omantunnon syyllisyys. jään saa vaikka sulattaa se ei haittaa, mutta eläintä ei ehkä pitäisi kolarissa tappaa, joten syytän siis jäätä tässä tapauksessa

        Kyllä pitää olla tyhmä, ajaa nyt koran takia ojaan


      • Nimetön
        Pelastusengeli kirjoitti:

        väistin koiraa liukkaalla tiellä ja meni sitten ojan puolelle. siis minä ja auto, -niin ja meni se koirakin tietysti, mutta toiselle puolelle, vaikka ei osunut.
        olenko minä vai koira syllinen. omasta mielestäni liukas keli on syyllinen, koska jos koira olisi kuollut olisi minulla ollut aikamoinen omantunnon syyllisyys. jään saa vaikka sulattaa se ei haittaa, mutta eläintä ei ehkä pitäisi kolarissa tappaa, joten syytän siis jäätä tässä tapauksessa

        Pelastusengeli kirjoitti: LIUKKAUTTA SYYTÄN !
        Pelastusengeli 10.3.2006 klo 15.20

        väistin koiraa liukkaalla tiellä ja meni sitten ojan puolelle. siis minä ja auto, -niin ja meni se koirakin tietysti, mutta toiselle puolelle, vaikka ei osunut.
        olenko minä vai koira syllinen. omasta mielestäni liukas keli on syyllinen, koska jos koira olisi kuollut olisi minulla ollut aikamoinen omantunnon syyllisyys. jään saa vaikka sulattaa se ei haittaa, mutta eläintä ei ehkä pitäisi kolarissa tappaa, joten syytän siis jäätä tässä tapauksessa
        -

        Aivan totta, liukkaushan se syynä on. Koirat täytyy pelastaa, vaikka auto menisi. Hommatkaa kunnon vakuutus, ni eipähän tarvi maksaa mitään, korkeintaan uuden takavalon. Koira = Tärkeempiku auto


      • ajatteleva
        sama taas(se koirajuttu) kirjoitti:

        No ei -tai siis joo- ei ollut käytävällä. Eikä tullut. siis Jalkakäytävältä. Kun se tuli sieltä kauempaa, ja kovaaa! Oli sellainen tavallinen tie, kaupungissa kuitenkin, mutta ei jalkakäytävää, vaan autotie, ja pientare. Ja sitten paljon tasaista. Olisiko puistoa tai peltoa? Ei kai kaupungissa peltoa ole, mutta samanlaista tasaista maastoa oli kuitenkin?
        Koira tuli sitten sieltä tien sivusta -liekö pelto tai nurmialue - juoksi tien poikki, ja naps!
        Jarrutin liikaa, jolloin Volvoni kääntyi lievästi oikeaan jaa tsup Lumipenkkaan ja siihen jäi.
        Volvolla kyllä uskaltaisi koiran päälle ajaa, se kun on kovaa peltiä. Ei tule klommoa. Mutta se koirakin on jollekin tärkeä.On vaikka karannut kotoa.Ja pikkutyttö odottaa. Ei tohi päällekään ajaa..

        Ihminen! Tuo sen todistaa,kun sanot" Mutta se koirakin on jollekin tärkeä.On vaikka karannut kotoa.Ja pikkutyttö odottaa. Ei tohi päällekään ajaa.." Vain ajatteleva ihminen tekee näin!
        Suomalaiset 'juntit'yleensä,nähdessään jonkin
        eläimen tiellä,painavat lisää kaasua,jos vaikka osuisi? Olempa nähnyt jätkän lepikossa,kun pimeällä ajeli 'jänistä'takaa.Mut se pupu kurvas pois tieltä,ja jätkä perässä! HAH-HAH-Haa ;)
        silleen.


    • The Rat

      Kerran ajoin auton penkkaan "liukkaan kelin vuoksi".

      Todellinen syyllinen oli:
      a) väärä tilannenopeus
      b) paha krapula

      Sanotaan vaikka että normaalivireydessä olisi tiellä pysytty, tuolloin tuli sellainen aavemainen "mennään, mennään, mennään... Ei mennä enää" fiilis kun jarrut menivät lukkoon. :)

      Opinpahan sen että vireys on ehkä tärkein ajoturvallisuuteen vaikuttava tekijä.

    • Ikävä tyyppi

      Asiasta tekee erityisen kummallisen se, että ajelen kitkarenkailla. Tämänhän ei pitäisi eräiden mukaan olla lainkaan mahdollista.

      Enpä kyllä ole ajanut kolaria kesäkeleilläkään.

    • ojaan

      silloin kun vielä käytin nastoja mutta nyt kun niistä 16 vuotta sitten luovuin niin tiellä on pysytty.

    • tyhmä kysymys

      Ei KELIN takia kukaan ojaan ajele.
      Samanlainen väite on esim. että mummo kuoli liukastuttuaan baaninkuoreen kun sattui satamaan lunta.

    • Milkkis

      Kyllähän siinä lopulta kävi pyörähdys ja vika ihan minussa. Liukkaalla kelillä nopeus noi 50 ja ajomatkaa noin 45 km. kaikki meni hyvin,kunnes kotipihaan oli enään 0,5 km,siis tarkkuus herpaantui kun tuttu tie ja koti lähellä. Tie oli tosi jäinen ja vesi pinnassa,en lähtisi enään sellaiselle tielle. Ja kaikenhuipuksi koirani moitti minun ajotaitoa,putosi penkiltä kun pyörähdettiin nokka tulosuuntaan. Haukku ei tullut kyytiini 3 päivään ;) Epäluottamuslause ja aiheellinen.

    • Blondi

      Ajokortti ollut 13-v eikä yhtäkään liukkaan,märän tai kuivan kelin kolaria ole sattunut.Pimeestä,sumusta tai päivänvalosta puhumattakaan. Kyllä kolarien vika löytyy penkin ja ratin välistä. Lopuksi koputan puuta... (kop kop)

    • Nimetön

      Kyllä se on kuski joka ne kolarit ajaa eikä keli - ihan turhaan uutisoidaan että liukas keli aiheutti kolareita - kuskit ne aiheuttaa...

      • Heittelee

        Joskus oli lehdessä otsikko: LIUKAS KELI HEITTI AUTON OJAAN!

        Tietääkseni joskus on niin käynytkin, kun voimakas sivutuuli on painanut pysäkillä seisoneen bussin ojaan tien toiselle puolelle!
        Silloin tie oli märkä, jäinen ja liukas.


      • Peksi
        Heittelee kirjoitti:

        Joskus oli lehdessä otsikko: LIUKAS KELI HEITTI AUTON OJAAN!

        Tietääkseni joskus on niin käynytkin, kun voimakas sivutuuli on painanut pysäkillä seisoneen bussin ojaan tien toiselle puolelle!
        Silloin tie oli märkä, jäinen ja liukas.

        Eikös se tuuli silloin heittänyt, eikä keli... :)


    • Jaska

      Kerran olen ajanut liukkaalla kelillä toisen auton kylkeen. Hyvällä kelillä auto olisi pysähtynyt ajoissa. Minulla ei ollut ylinopeutta eikä tilannenopeuttakaan liikaa, ajoin etuajo-oikeutettua katua. Toinen tuli kolmion takaa eteen, kun tajusi liian myöhään tulevansa kolmion takaa eikä saanut liukkaalla pysähtymään.

      Asiasta ei puhuta liikaa, liukkaalla pitäisi ymmärtää pudottaa nopeutta. Huonolla kelillä nopeutta pitäisi pudottaa niin paljon, ettei kukaan tee niin.

      • 12qwerty

        Jos näin pääsi käymään niin sinulla oli liikaa tilanne nopeutta. Auto on saatava pysähtymään kelillä kuin kelillä. Vika ratin ja penkin välissä. Vai käskikö se liukas keli sinua ajamaan niin sitä rajotuksen osoittamaa nopeutta vaikka se oli liikaa olosuhteisiihin nähden ?


      • Ulkopuolinen-
        12qwerty kirjoitti:

        Jos näin pääsi käymään niin sinulla oli liikaa tilanne nopeutta. Auto on saatava pysähtymään kelillä kuin kelillä. Vika ratin ja penkin välissä. Vai käskikö se liukas keli sinua ajamaan niin sitä rajotuksen osoittamaa nopeutta vaikka se oli liikaa olosuhteisiihin nähden ?

        Jos joku tulee kolmion takaa eteen, niin ei se ole etuoikeutettua tietä ajavan syy, vaan sen joka tulee eteen.


      • Ulkopuolinen-
        Ulkopuolinen- kirjoitti:

        Jos joku tulee kolmion takaa eteen, niin ei se ole etuoikeutettua tietä ajavan syy, vaan sen joka tulee eteen.

        Anteeksi...piti kirjoittaa etuajo-oikeutettu tie.


      • Jaska
        12qwerty kirjoitti:

        Jos näin pääsi käymään niin sinulla oli liikaa tilanne nopeutta. Auto on saatava pysähtymään kelillä kuin kelillä. Vika ratin ja penkin välissä. Vai käskikö se liukas keli sinua ajamaan niin sitä rajotuksen osoittamaa nopeutta vaikka se oli liikaa olosuhteisiihin nähden ?

        Ei ollut liikaa vauhtia, kun toinen tuli kolmion takaa eteen. Sillä toisella oli liikaa vauhtia, kun ei saanut pysähtymään ennen risteystä vaan liukui jarrut pohjassa suoraan minun eteen.


      • 12qwerty
        Jaska kirjoitti:

        Ei ollut liikaa vauhtia, kun toinen tuli kolmion takaa eteen. Sillä toisella oli liikaa vauhtia, kun ei saanut pysähtymään ennen risteystä vaan liukui jarrut pohjassa suoraan minun eteen.

        Jos et kerran saanut autoa pysähtymään välttääksesi yhteentörmäysken niin silloin oli liikaa vauhtia.


      • normaali autoilija
        12qwerty kirjoitti:

        Jos et kerran saanut autoa pysähtymään välttääksesi yhteentörmäysken niin silloin oli liikaa vauhtia.

        jos et ymmärrä koko juttua! Toinen ajaa etuajo-oikeutettua tietä pitkin sille tielle sallitulla nopeudella ja jos joku tulee kolmion takaa yllättäin eteen niin miten helvetissä sinä ääliö voit kertoa minkälainen sen hetken tilannenopeus pitää olla. Takuuvarmasti et itse pysty yhtään parempaan suoritukseen kuin törmäämään sivulta tulevan kylkeen. Siinä ei ole tilannenopeudella mitään tekemistä jollet itse harrasta 3o km/h köröttelyä aina kun maa näyttääkään valkealta tai epäilyttävän liukkaalta. Siltikään et ko. tilanteessa todennäköisesti välty kolarilta!


      • 12qwerty
        normaali autoilija kirjoitti:

        jos et ymmärrä koko juttua! Toinen ajaa etuajo-oikeutettua tietä pitkin sille tielle sallitulla nopeudella ja jos joku tulee kolmion takaa yllättäin eteen niin miten helvetissä sinä ääliö voit kertoa minkälainen sen hetken tilannenopeus pitää olla. Takuuvarmasti et itse pysty yhtään parempaan suoritukseen kuin törmäämään sivulta tulevan kylkeen. Siinä ei ole tilannenopeudella mitään tekemistä jollet itse harrasta 3o km/h köröttelyä aina kun maa näyttääkään valkealta tai epäilyttävän liukkaalta. Siltikään et ko. tilanteessa todennäköisesti välty kolarilta!

        Luuletko että kun toinen tulee kolmion takaa eteen niin sillon sen päälle saa ajaa ???

        Sun pitää saada se sun koslas pysähtymää tilanteessa kuin tilanteessa. Kyllä sun pitää pystyä väistämään sitä toheloa joka sieltä eteen tulee tai muuten vikaa on sinussakin. Tilanteet pitää ennakoida niin ettei vahinkoja tapahdu. Sakot saa molemmat kolarin osapuolet koska kolariin tarvitaan aina kaksi osapuolta.

        Enkä väitä välttyväni kolarista kyseisessä tilanteessa.


      • xxqwerty
        12qwerty kirjoitti:

        Luuletko että kun toinen tulee kolmion takaa eteen niin sillon sen päälle saa ajaa ???

        Sun pitää saada se sun koslas pysähtymää tilanteessa kuin tilanteessa. Kyllä sun pitää pystyä väistämään sitä toheloa joka sieltä eteen tulee tai muuten vikaa on sinussakin. Tilanteet pitää ennakoida niin ettei vahinkoja tapahdu. Sakot saa molemmat kolarin osapuolet koska kolariin tarvitaan aina kaksi osapuolta.

        Enkä väitä välttyväni kolarista kyseisessä tilanteessa.

        Ei se kolmion takaa tuleminen ole syy kolariin, vaan tilanteen ennakointi, aina pitää varautua että sieltä voi joku tullakin eteen, on paremmat mahikset välttää kolari jos oikeesti on varautunut siihen, sekunti pidenmällä jarrutus ajalla saadaan jo ihmeitä aikaan,,,


      • niinhän
        normaali autoilija kirjoitti:

        jos et ymmärrä koko juttua! Toinen ajaa etuajo-oikeutettua tietä pitkin sille tielle sallitulla nopeudella ja jos joku tulee kolmion takaa yllättäin eteen niin miten helvetissä sinä ääliö voit kertoa minkälainen sen hetken tilannenopeus pitää olla. Takuuvarmasti et itse pysty yhtään parempaan suoritukseen kuin törmäämään sivulta tulevan kylkeen. Siinä ei ole tilannenopeudella mitään tekemistä jollet itse harrasta 3o km/h köröttelyä aina kun maa näyttääkään valkealta tai epäilyttävän liukkaalta. Siltikään et ko. tilanteessa todennäköisesti välty kolarilta!

        tää kertoja tekeekin.samalla,kun 'köröttelee'sitä
        30/kmh nopeutta,vahvistaa jokaisen muun tiellä liikkujan agressioita,kunnes joku taas 'uhkarohkeasti'ohittaa! Tällaiset 'KÖRÖTTELIJÄT' pitäs poistaa liikenteestä!:Kun liikennevirta kulkee normaalia (sallittua) nopeutta,ei muodostu vaaratilnteita.


      • normaali autoilija
        12qwerty kirjoitti:

        Luuletko että kun toinen tulee kolmion takaa eteen niin sillon sen päälle saa ajaa ???

        Sun pitää saada se sun koslas pysähtymää tilanteessa kuin tilanteessa. Kyllä sun pitää pystyä väistämään sitä toheloa joka sieltä eteen tulee tai muuten vikaa on sinussakin. Tilanteet pitää ennakoida niin ettei vahinkoja tapahdu. Sakot saa molemmat kolarin osapuolet koska kolariin tarvitaan aina kaksi osapuolta.

        Enkä väitä välttyväni kolarista kyseisessä tilanteessa.

        Eipä enää tiedä itkiskö vai nauraisko !! On tainnut tulla sinulle ajokortti joulupostin mukana vai voititko arpajaisissa?? Oletko ajanut autolla muutoin kuin sunnuntaina kirkkoon, silloinkin äitylin tarkan katseen alla sivutietä ja tasan kolmeakymppiä nuppi koko ajan pyörien kuin pöllön poikasella???
        Mitenkähän selittäisit sen tilannenopeuden pidettäväksi oikeana jos esim. ajokkisi painaa 15 tonnia ja ajat jonossa vaikka kaksikaistaisen tien oikeata kaistaa muiden mukana sanottaisko 60 km/h nopeutta. Valoista lähdettäessä tulee edellä ajavaan automaattisesti turvaväli mutta jo kohta on siihen joku kiilannut eli hidasta hiukan pitääksesi rakoa. Ja taas siihen kiilaa joku eli hidasta jälleen jne. jne. Tällä pelillä seisot pian paikallasi tiellä ja jokainen menee ohi mutta onpa hyvä turvaväli jonka matkalla saa "koslan" varmasti pysähtymään!! Entäs jos kuitenkin riskeeraat ja pysytkin muiden mukana siinä jonossa. Yht`äkkiä oikealta sivutieltä tuleekin henkilöauto jarrut lukossa eikä pysähdy ennenkuin omalla kaistallasi. Mitenkähän herra tai neiti "pitää pitää" aikoo säilyttää tilannenopeuden oikeana ensinnäkin siinä jonossa ajettaessa saatikka sitten pysäyttää ajoneuvonsa kun kymmenesosan painava dorka luistelee koslineen sivusta eteen ja vielä yllättäen. Tuskin edes pystyt kuvittelemaan kyseisiä tilanteita. Jotenkin jutuistasi paistaa läpi että olet saanut istua ratin takana just sen verran vähän että tiedät miltä tuntuu kuiva ja miltä jäinen tai luminen tie. Sen jälkeenhän sitä jo pystyykin muita neuvomaan että "tilannenopeus, se on se ratkaisu kaikkiin kolareihin, ettekö tienneet" !! Toivottavasti ajat itse sivutieltä jonkun eteen pyörät lukossa niin pääset sitä toista sitten opastamaan että "ajoit muuten olosuhteisiin nähden liian lujaa, jos et huomannut. Aivan selvästi kuskin vika!" Hyviä kevätliukkaita vaan sinullekin!


    • kamikaze 33

      Liian moni

    • tittidiu

      En ole itse ajanut kolaria liukkaan kelin takia, mutta kahdesti olen ollut kyydissä kun auto on liukkaan takia lakannut tottelemasta kuskia.

      • 12qwerty

        Pari kertaa oot ollu kyydissä kun joku kädetön kuski on ajannu kolarin kun ei oo ottanu huomioo että nopeus ja ajotapa ei oo kohdallaan olosuhteisiihin nähden.
        vika kuskissa.


      • maz

        oiskohan kenties ollu niin että kyseisen kuskin ajotaidot ei oo riittänyt, jos auto ei oo kuskia totellu. Kyl se vika siin kuskis on eikä kelissä.


    • ikuinen pilkun********

      Harvemmin se keli on syypää niihin kolareihin! Eiköhän se ole ne kuskit, joiden kalloon ei mahdu ajaa kelin vaatimalla nopeudella!

    • suomi poika

      helvetin toopet.talvi on liukasta aikaa ja silloin ajetaan olosuhteiden mukaan.turha syytellä omista pöllöilyistä liukasta keliä.

    • HUMMER H2

      ei liukkaus eikä lumikinokset.. sitä paitsi.. tosi miehet kulkevat omia polkujaan.. :)

    • 1123

      Kun ei taaskaan- Kahteenviikkoon- ole Suomi24.fi e-mail ja /treffit mm ole toiminut ollenkaan.
      Nopeaa.Nykyajan Viestintää.Tule meille.me palvelemme1(päin P:tä:)

    • Masut

      Niin mieleeni tulee aina kun puhutaan liukkaan kelin tai huonon auton tai alkoholin aiheuttamista kolareista...

      Lopettakaa hyvät ihmiset !! yksikään auto ei auheuta onnettomuutta, ei keli milloinkaan aiheuta kolaria.. Kolarin aiheuttaa lähes aina kuljettaja! edes auttavista tekijöistä No.1 on liian suuri tilannenopeus joka monesti johtuu omien ajotaitojen yliarvioinnista. Hyvänä kakkosena tulee ajoneuvon huono kunto.. Opetelkaa ihmiset ajamaan turvallisesti ennenkuin syytätte säätä!

      Turvavälit kuuluu liikenteeseen, KIIRE EI!

    • olen

      Kerran lunastukseen. Huvittavaa miten siinä risteyksessä sattui peräänajokin kahden muun auton välillä hinuria odotellessa. Joku taisi myös kuolla siinä risteyksessä, tosin edellisenä vuotena.

      Kerran menin myös penkkaan ilman vaurioita. Takana tuli auto melkein puskurissa kiinni, mutta ei sillä pito irronnut maasta. Taisi olla huonot renkaat meikäläisellä, koska tosiaan muutaman viikon päästä siitä tuo varsinainen kolarikin tapahtui.

      Toisaalta meinasin laittaa myös uuden auton lunastukseen samoin tein siinä yli 400 auton kolarisumassa. Jouduin jarruttelemaan nelostiellä pientareen puolella, mutta onneksi siellä ei ollut ketään edessä.

      Nykyisellä autolla on kerran mennyt valoihin pysähtyminen vähän pitkäksi ja kerran meinasi iskeä se tuttu "ei perkele, missä jarrut" tilanne. Onneksi oli jälkimmäisessä niin vähän vauhtia, että sitä ei kestänyt kovin kauaa.

      Penkkaan mentiin nastoilla, nykyään on kitkat. Ne on perkeleen liukkaat kun sille päälle sattuvat, mutta niiden kanssa oppii olemaan rauhallinen.

      • tiedusteli_ja

        LÖYTYI YKSI REHELLINEN JOUKOSTA!
        PUSSAAN SINUA PÄIN KUONOA SIITÄ HUOLIMATTA ETTÄ TOD.NÄK.OLET MIES(siis jos kohdataan). EN OLE HOMO, JA OLEN KAIK.PUOL.TERVE(päätä ei ole vielä tutkittu)JOTEN OLET TURVASSA.
        Tarkoitus ei ollut provoilla, vaan yritin asetella kysymyksen sikäli neutraaliksi, että joku kehtaa oikeasti paljastaa itsensä!
        Nyt meillä on tutkimus, jonka mukaan joka neljäs ajaa huolimattomuuttaan kolarin liukkaalla, jopa useamman kerran.
        Tällaisia me parhaat olemme!
        Rehellisiä suomalaisia.


      • Guru????
        tiedusteli_ja kirjoitti:

        LÖYTYI YKSI REHELLINEN JOUKOSTA!
        PUSSAAN SINUA PÄIN KUONOA SIITÄ HUOLIMATTA ETTÄ TOD.NÄK.OLET MIES(siis jos kohdataan). EN OLE HOMO, JA OLEN KAIK.PUOL.TERVE(päätä ei ole vielä tutkittu)JOTEN OLET TURVASSA.
        Tarkoitus ei ollut provoilla, vaan yritin asetella kysymyksen sikäli neutraaliksi, että joku kehtaa oikeasti paljastaa itsensä!
        Nyt meillä on tutkimus, jonka mukaan joka neljäs ajaa huolimattomuuttaan kolarin liukkaalla, jopa useamman kerran.
        Tällaisia me parhaat olemme!
        Rehellisiä suomalaisia.

        Ja kuinka niin?
        Aika outoa matematiikkaa?
        vai onko 90% suomalaisista epärehellisiä??
        Jos on niin sitten ok


      • M.Mutikaiska
        Guru???? kirjoitti:

        Ja kuinka niin?
        Aika outoa matematiikkaa?
        vai onko 90% suomalaisista epärehellisiä??
        Jos on niin sitten ok

        Eikun siis 4% hohh.
        Minun virhe.
        Ajattelin,että pyrin L&Vministeriöön ensi vuonna, ja sinne liikennelaskentaosastolle, ja tämä olisi työnäytteeni executionus.Pitäisi olla aika hyvät saumat. Kun siellä on muitakin tuttuja!
        Siellä on pulaa laskentataitoisen harjaantuneen fysiikan osastolla.
        Eihän sielläkään ennen ole tarvitty laskutaitoa. vai?
        Nyt oliasi tarjolla kaikkea tarpeellista,nimenomaan opiskelijamiehille!


    • Liian kiire oli ja ajoin auton katolleen. Sula asfaltti olisi alkannut parinsadan metrin päästä.

      • molli

        Minulla ollut ajokortti puoli vuotta ja ajanut 2 kolaria onneksi vastassa oli puu ja toisella kertaa lumipenkka.Ajelen yleensä aina hiljaa niin että vähän takana tulijat ruppe puskeen mun kyytiin jos eivät pääse ohi.Joten olen päättänyt pistää takalasiin ilmoituksen "HEI OLEN AJANUT JO 2 KOLARIA SAATKO VARMASTI AUTOSI PYSÄHTYMÄÄN JOS NÄEN ORAVAN YLITTÄVÄN TIETÄ "


      • ajl
        molli kirjoitti:

        Minulla ollut ajokortti puoli vuotta ja ajanut 2 kolaria onneksi vastassa oli puu ja toisella kertaa lumipenkka.Ajelen yleensä aina hiljaa niin että vähän takana tulijat ruppe puskeen mun kyytiin jos eivät pääse ohi.Joten olen päättänyt pistää takalasiin ilmoituksen "HEI OLEN AJANUT JO 2 KOLARIA SAATKO VARMASTI AUTOSI PYSÄHTYMÄÄN JOS NÄEN ORAVAN YLITTÄVÄN TIETÄ "

        jarrutappa oravan takia Käy niinku naapurin rouvalle roikku moottoripyörä muka liian lähellä , teki äkkijarrutukksen pyöräiliä nurin osu taka puskuriin . LUULI rouva saavansa rahaa MUTTA joutu maksumieheksi makso kaikki viulut kun ei oo toristajia Sikstoiseks tieliikennelaki on muuttunut peräänajosta on sit kesä tai talvi


    • ei ole minun syy...

      se toinen osapuoli tuli keulaan pahki ku ajoin normaalisti kaupungilla... sillä oli vissiin pakki päällä ku tuli perä edellä minun kelaan pahki liikenne valoissa... polisii tutkii vielä asiaa... kenen syy? ps. onneksi ei puhalluttaneet... tapahtui 10.03.2006

      • mitä tuuria

        sinulla on varmaan omatunto puhdistunut, kun ei puhallutettu, Hyvä hyvä hyvä.
        kuinka mieli?


    • keli

      Olen itse töissä tienhoito puolella ja minun mielipide on että ihan turha on kenenkään syyttää keliä jos kolaroi muka liukkauden takia, koska vika löytyy ratin ja penkin välistä.... muistaakseni autokoulussa opetetaan jo että auto on pystyttävä pysäyttämään turvallisesti tien näkyvällä osalla...liian moni syyttää turhaan auraajia ja kunnossa pito porukkaa ja liukasta keliä... TALVELLA ON LIUKASTA... omasta asenteesta se on kiinni miten siellä ajette.... tulkaa itse tienhoito töihin niin tiedätte ennenkuin alatte marisemaan....

      • oikeassa

        eiköhän lopeteta se saakelin tienhoito. Ihan turhaa hommaa, kenkää vaan tuollaisille.


      • normaali autoilija

        Jep, tuo on täyttä asiaa! Suomeen tulee talvi yleensä kerran vuodessa ja SILLOIN ON LIUKASTA!! Sen kun kaikki autoilevat oppisi muistamaan niin ainakin joiltakin turhilta kolareilta vältyttäisiin. Tietenkin siellä on aina seassa niitä kiiremiettisiä joiden on pakko päästä etummaiseksi. Niinpä nämä tyypit aiheuttavat just sellaisia tilanteita, joissa jotkut vähemmän huonossa kelissä ajaneet reagoivat mm. liian voimakkaasti jarruttamalla ja seurauksenahan saattaa olla että mobiili irtoaa lapasesta ja ponnahtaa horsmikkoon. Ja toinen perään. Ja kolmas toiselle puolen ja sitä rataa... Ja perästä kuuluu että "oli NIIN liukasta...!! Mutta kuitenkin iso kiitos teiden kunnossapitäjille, tiet ovat Suomessa yleisesti ottaen hyvin hoidettuja joten niinkuin jo aikaisemmin mainittiin niin asenne kuntoon ja turvallista matkaa!!


    • onpa junttia

      Kyllähän nyt on niinettä kukaan muu kun SINÄ ei ole ajanut kolarialiukkaan takia sillä ainoa syy on liian suuri tilannenopeus.Ja se on yhtä helvettiä että te tunarit pyöritte jaloissa.vi''''''aaaarg

      • Minä kävelen sivummalla.

        Kyllähän tämäkin, koko keskusteluketju osoittaa sen että rehellisiä ja erehtyväisiä ei ole kuin pari ja kaikki muut ovat kaikista parhaita mestariautoilijoita jotka ovat valmiita kokoajan opettamaan muita täällä ja tienpäällä varsinkin. Kukahan ne kaikki kolarit ajaa kun ei ne nuo pari jokapaikkaan ehdi sitä tekemään?


    • 12qwerty

      Miks ihmeessä niin moni syyttää sitä keliä ulosajosta, läheltäpititilanteesta tai kolarista. Päivän selvää on että ei se keli niitä kolareita aiheuta vaan se kuski. Vaikka se tie olis kuinka huonossa kunnossa tai kuinka liukas niin kuski on se joka sitä autoa ajaa.

      • lumiukko.

        Jokakerta talvi ja lumi yllättää Suomalaiset autoilijat vaikka helposti joku luulisi että täällä se tiedetään kun joka vuosi talvi tulee ja lunta sataa. Mutta ei...pitäisi kai tielaitoksen laittaa autoilijalle kännykkä viesti että "nyt alkoi satamaan lunta ja saattaa olla liukasta" kun se kuitenkin jokakerta niin yllättävää on.


      • just

        Olen aivan samaa mieltä kanssasi,ihminen sitä autoa ajaa eikä keli! On kuskista itsestä kiinni kuinka kovaa ajaa ja pitääkö tarpeeksi suuren turvavälin edellä ajavaan jne. Itselläni on kortti ollut melkein viisi vuotta eikä ikinä ole ollut edes läheltä piti tilannetta. Ennakointia ihmiset hyvät!!


    • gaboooom

      aika kummallista kyllä että talvisin ajetaan vähemmän kolareja kuin kesällä. ainakin omalta osalta pitää paikkansa, talvisin en pahemmin mitään ole rikkonut ja kesällä on pari kertaa rymissy. on varmaankin liian varma olo ajaa kesäisin kun liukkaalla taas saa ajaa peukku perseessä ja adrenaliini veressä...

    • keskiviikkona pahan

      kolarin. Auto paskana ja kuukauden saikku seurauksena.

    • Kokeilin tänä talvena pärjääkö henkilöautolla kesärenkailla hesan alueella.Tein lyhyet työmatkani ilman ongelmia,kun vaan sovitin ajonopeuteni kelin mukaan.Täytyy sanoa et tarkkaavaisempi saa kyllä olla kun talvirenkailla ajaessa.Tämä kokeilu johtui siitä kun vanhat starat aina kehuu et ennen pärjättiin kesärenkailla ympäri vuoden.

      • tappaja fiesta varokaa

        siis vasta ku sai tamän kuukauden alussa ajaa eikä mul toho kotteroon talvirenkaita olekkaan ! tai siis ku en raskinut ostaa ku oon joskus niin neurottisen nuuka kai jos kus turmioks koituu toi nuukuus oon jo kaks kertaa meinanut napsahtaa. mut hiljaaku ajaa sit vissii selvii...


    • killi

      Heip vaan. Liukkaan kelin takia en ole yhtäkään kolaria ajanut. Eikös se tieliikennelaki jo vaadi että nopeus kelin mukaan - mikä näköjään niin turhauttavan monelta jää muistamatta. Itse asiassa haluaisin sanoa samoin sanoin kun iät ajat sitten autokoulun opettajani: kun puhutaan että liukas keli vei auton ojaan. Ota auto. Aja se liukkaalle kohdalle. sammuta ja pysäköi. Ota eväät varmuuden vuoksi mukaan ja vaikkapa penkki mille istua. Ja sitten jäät odottamaan että se liukas keli vie ojaan. Kyllä se vika on ratin ja penkin välissä. Myönnän kyllä että läheltäpiti tilanteita on ollut mutta onneksi järki sen verran vielä päätä pakottaa että nopeus on ollut kelin mukainen jotta ei ole rysähtänyt. Jotta malttia kaikille jotka tiellä liikutte että älkää nostako nopeutta niin jotta ette sitä ajokkianne hallitse olipa tilanne mikä tahansa... Tästä nämä kelit vielä paranee kun alkaa kevät tehdä tuloansa ja liukkaita varmana edessä...

    • Autoilija....

      keli sitä kolaria aiheuta vaan ihmiset. Ärsyttää kun iltapäivälehdet otsikoivat "talvi yllätti suomalaiset". Ihan oikeasti, miten helvetissä se voi "yllättää" suomalaiset, talvi liukkaine keleineen tulee JOKA VUOSI!? On omaa tyhmyyttään jos ei vaihda talvirenkaita ajoissa, ja jos ajaa vielä kesärenkailla, varaa sitten matkaan enemmän aikaa ja aja varovaisemmin.

      Itse ajan päivittäin työmatkaa yhteensä reilu 200km, ja varsinkin näin talvisilla keleillä ärsyttää autoilijat jotka ajavat aivan liian lyhyellä turvavälillä. Maalaisjärki käyttöön niin ei kolareita tapahtuisi niin paljon.

      Sanokoon kuka mitä tahansa ja puolustelkoon ajotyyliään ja kesärenkaitaan mutta em. asia on totta. Sen jokainen tietää itsekin.

      • ihmetyttää

        OLEN KANSSASI SAMAA MIELTÄ


    • ihmetyttää

      Ei liukkaan takia ajeta kolareita vaan liiallisen tilanne nopeuden takia.
      Eikös laissakin ole että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään näkyvällä tie osuudella ,se tarkoittaa myös liukasta keliä.

      • elämästä

        yhdistys saa ihan uuden käsitteen kun näitä juttuja lukee.


    • Kolareita nolla

      Tyhmä ajaa kolarin kelien takia, harkintaa ja tilannenopeutta pitää käyttää.

      • Hege

        Ammatikseni tuolla kattelen noita kaiken osaavia kuskeja joilla ei kaasujalka nouse oli keli mikä tahansa. kenelläkään ei voi olla niin kiire etteikö nopeutta voisi laskea kelin ollessa sellainen että näkyvyys ja pito eivät ole kesä kelin vertaisia.. turvavälistä ei ole tietoakaan ja ohitusten jälkeen auto "kiilataa" metrin päähän keulasta ja sit liinat kii.. mulla 60 tonnii painoo pyörillä ja se ei oikeesti pysähy niinku jonkun jupin bemari tai volvo vai mitä niit nyt sit onkaan.. eli muistakaa se turvaväli ohittaessannekin.. liukas keli on perseestä mutta sen kanssa on opittava elämää.. talvi ei yllätä vaan se liukas keli yllättää nää dorgat joilla ei ole järjen häiventäkään päässä .. aina on oltava kesä keli jotta he pärjäisivät


      • kumipäät liikenteessä
        Hege kirjoitti:

        Ammatikseni tuolla kattelen noita kaiken osaavia kuskeja joilla ei kaasujalka nouse oli keli mikä tahansa. kenelläkään ei voi olla niin kiire etteikö nopeutta voisi laskea kelin ollessa sellainen että näkyvyys ja pito eivät ole kesä kelin vertaisia.. turvavälistä ei ole tietoakaan ja ohitusten jälkeen auto "kiilataa" metrin päähän keulasta ja sit liinat kii.. mulla 60 tonnii painoo pyörillä ja se ei oikeesti pysähy niinku jonkun jupin bemari tai volvo vai mitä niit nyt sit onkaan.. eli muistakaa se turvaväli ohittaessannekin.. liukas keli on perseestä mutta sen kanssa on opittava elämää.. talvi ei yllätä vaan se liukas keli yllättää nää dorgat joilla ei ole järjen häiventäkään päässä .. aina on oltava kesä keli jotta he pärjäisivät

        Teet ihmiskunnalle palveluksen joka kerta liiskatessasi tuollaisen aivan keulan eteen tunkevan pujottelijan. Ei niitä edes satu, kun ne ovat niitä joustavia autoilijoita, joilla on pää umpikumia.


      • minä vaan

        Kyllä se on eteläsuomalaisten,,kehä ykkösen sisäpuolen autoilijat jotka kolareja ajelee ja syyttää liukastakeliä,,,mutta vika on kuiteskin ratin ja penkin välissä,,,kaasujalka on teillä yhtäraskas kuin kesäkelissä,,ja ajetaan kuin köyhäntalon porsaat aivan toisessa kiinni,,autokouluun kaikki siellä


    • herrajohtaja

      niinhän sitä on aina tapana etsiä syitä ja syyllisiä, mutta olisko aika katsoa peiliin. melkein aina syynä on liian korkea tilanne nopeus. säätila ja tien kunto tulee huomioida, kylläpä taitaa ESP - autokin lentää helposti penkkaan jos ratissa istuu ajattelematon älykääpiö.

      on eriasia ajaa täysin jäisellä tiellä kuin märällä tai ihan kesäkelillä. toki on se myös ajokista kiinni, mutta suurintekijä on itse kuski.

      siinäpä vähän ajattelemista.

    • Nikolai_Tölkki

      kaikki osaavat ajaa liian lujaa ei se ole mikään ongelma. metsään meno ei ole koskaan oma vika, aina on syy liian huonossa kelissä tai ainakin kanssa kulkijoissa ja jos ketään muuta syyllistä ei ole niin varmasti rekka ajoi 200 kilometriätunnissa ylinopeutta bussi hyppäsi pysäkiltä eteen tai takxi kiilasi mutta minä en koskaan tee virheitä. onko minä maailman paras kuski? kyllä se taitaa olla, voittaisi varmasti maailmanmestaruuden kaikeissa ralleissa ellei olisi niin liukasta talvella. aina on liukkaan kelin syy jos auto ei pysy tiellä koskaan syyllinen ei ole minä.

    • tietää että talvi

      tulee joka vuosi juhannus vaan kerran vuodessa.Eli tarkoitan että suomalaisetkin pitäisi oppia jo talvikeleihin eikä tienkunnostajien tarviisi yrittää pitää teitä kesäkuntoisina ympäri vuoden.Eli suolaus kokonaan pois niin ihmiset oppii ajamaan kelillä kuin kelillä.T.Artturi.

    • Autokoulunopettaja

      Monesti saa lukea lehdistä kuinka etelä-suomessa on ollut niin liukasta ja kelien takia ajettu kolareita, mutta tosiasiahan on ettei nämä etelän vetelät uusavuttomat osaa ajaa kelien mukaan ja soveltaa vauhtia liikenteeseen.

      • Suolaa vai ei..

        Nyt on ollut pitkään niin paljon pakkasta, ettei suolaa ole levitetty. Hienoa! Ja on muuten ollut etelässä pirun liukasta, ihmiset ajelevat nyt kelin mukaan eli ei ole ollut pahempia kolareita. Odotas kun tulee taas suolauskelit, jossain on liukasta ja jossain ei, nopeudet nousevat kun on kerran suolattu. Kolareita ja ulosajoja alkaa taas tulla. Mielestäni aika hyvin ajetaan kelin mukaan..liukkaalla varovammin, suolatulla kaahataankin sitten jo taas kunnes kohdataan liukas tai loskainen paikka ja sitten vedetään pihalle..


    • Elmeri

      Ompas täällä paljon kirjoittelijoita ja lukijoita.. meneeköhän 10 000 lukukertaa rikki?

      • tien päällä

        etsitään lohtua omille töppäilyille.. siis kyllä niitä on muitakin, ei olla ainoita...


    • omapa oli syy

      liian suuri tilannenopeus ja sinne lipsahti onnex kellekään ei käynyt kuinkaan

    • Ratin ja penkin välissä

      Liukas keli ei ole koskaan syynä kolariin.

      • per

        joo,aina löytyy vika ratin ja penkin välistä,jos on omasta mielestä liian liukasta,sillon pysytään kotona tai kävellään


    • Bongari

      Iltapäivällä sulaa, ja yöksi pakastaa!
      Aamulla menen aina kehä 1:lle risteysalueille bongaamaan.
      Saa hyviä valokuvia.
      Ja niissä on hyviä ilmeitä.
      Kun selitellään ja tutkitaan vaurioita.
      Tämä on hyvä vuodenaika! Meille bongareille

      • Milkkis

        On nuo peltiremontit liian halpoja vielä. Sieltäpäin,kun kiristetään hintoja niin varovaisuus lisääntyy. Ajetaan kun pullopyllysiat ei mitään ajatustakaan että on liukasta aamuisin.Sitten ehdotan vielä rikemaksua liikenteenvaarantamisesta,kun tahallinen tekohan se on,jos liikaa nopeutta on autossa,kuljettaja siitä vastuuseen pitää laittaa. Itsekkin ajan paljon ja niiden nopeusten mukaan,kun keli ja tiekohtanen sallii, Mutta hulluja nopeuksia kyllä on ja OHITUKSET itsemurhaa......


      • Ilmaista korjausta!
        Milkkis kirjoitti:

        On nuo peltiremontit liian halpoja vielä. Sieltäpäin,kun kiristetään hintoja niin varovaisuus lisääntyy. Ajetaan kun pullopyllysiat ei mitään ajatustakaan että on liukasta aamuisin.Sitten ehdotan vielä rikemaksua liikenteenvaarantamisesta,kun tahallinen tekohan se on,jos liikaa nopeutta on autossa,kuljettaja siitä vastuuseen pitää laittaa. Itsekkin ajan paljon ja niiden nopeusten mukaan,kun keli ja tiekohtanen sallii, Mutta hulluja nopeuksia kyllä on ja OHITUKSET itsemurhaa......

        Peltiremontit saa ilmaiseksi, kun hommaa kaskon!
        Se on ihan liian halpaa.
        Kaskoon pitäisi saada paljon rankemmat vastuurajat, niin töppöilijät vahenisivät!


    • puppua

      ei se onnettomuus ole liukkaankelin vika. kyllä se vika pitää etsiä ratin ja penkin välistä. liian suuri tilanne nopeus olosuhteisiin nähden

      • ratissa...

        Aika usein kuulee juttuja tyyliin "akkapa siellä ratissa olikin" jos jotain sattuu.Olen itse sitä mieltä että naiset ovat paljon rauhallisempia ajajia kuin miehet,tosin miehet varmaan ajavat enemmän ja omaavat siten kokemuksen tuomaa varmuutta.Itselläni (olen siis nainen) tulee vuodessa ajokilometrejä 45 000 enkä ole kenenkään muun kanssa kolaroinut kuin hirven ja senkin olisin ehtinyt väistämään takaa mutta kun sattui tulemaan aura-auto vastaan ni ei voinut koukata.Pari kertaa olen ajanut hatelikkoon tielle juoksettuneen lumikinoksen vuoksi.Ajokortti mulla on ollu 20 vuotta.


    • ratkaisee

      Olen ollut joskus sellaisessa kelissä 4-tiellä Pihtiputaan yläpuolella, jonne ei autolla olisi ollut oikeastaan mitään asiaa. Oli sileä jäinen tie alla, nollakeli, lumisade, tiellä n.5cm lumipöperöä ja iltahämärä. Ja talviloman vilkas paluuliikenne.Pari sataa kilometriä mentiin jonossa kolmea-viittäkymppiä, aura-autoja odotellessa. Vauhti hidastui kelin mukaan, ja kolareilta vältyttiin.
      Edellytyksiä oli massakolareille, mutta maltti löytyi kaikilta.

    • Ajelija2

      ja oon ajanut öö 9 vuotta...

    • luikuri

      Minulla karkasi auto käsistä mustalla jäällä eli kyllä minusta tuli samalla hetkellä matkustaja. En edes tehnyt mitään poikkeavaa sillä hetkellä,kun auto lähti luisuun vaan syylliseksi osoittautui liian kalteva tienpinta ja vastaaantullut rekka, jonka kova vauhti "imaisi" minun auton liikkeeseen jäisellä tiellä. Ihme kyllä, hengissä olen, mutta ei minua saa mikään mahti maailmassa enää ajamaan autoa vastaavissa olosuhteissa.

      • 12qwerty

        syylliseksi osoittautui liian kalteva tienpinta

        Paljokos se suurin sallittu kallistus sitte mahtaa olla ?


    • maz

      Helppohan se on keliä syyttää jos jotai sattuu.. Oikeasti aika usein syy on kuitenkin kuskissa, jos ottaa riskejä ja ajaa kuin päätön kana, on ihan sama millainen keli on. Ja onhan se niinkin jos ajaa vastuuttomasti niin helposti se pelti ruttaantuu. Järki käteen ja tilannenopeudet sään mukaisiksi niin ei niitä kolareitakaan niin paljoa sattuisi.
      Ja tänä päivänä tuolla liikenteessä on niitä torvia vaikka millä mitalla, jotka liikenteen vaarantavat ihan ehdon tahdon. Turvaväleistä ei piitata vaan roikutaan persiis kiinni, mitäs sit jos edellä olevan tarviikin tehdä äkkijarrutus? Siinäpä sitä ollaa sen edellä ajavan persees että pätkähti. Sitten kun satutaan jonoon ajamaan nii tottakai siitä pitää lähtee kerral koko letka ohittaa tai sit auto kerrallaan, paljon se hyödyttää. Sen sijaan aiheutetaan vaaratilanteita entistä enemmän kun pieniin väleihin ängetään. Niin ja onhan joidenkin vaikea niitä nopeusrajoituksiakin noudattaa (ne sellaisis pyöreis tauluis keltasel pohjal,yleensä mustal painettu se nopeus siihen), välillä se on varmasti vaikeaa kaikille, mutta sitä varten ne siellä on että niitä noudatetaan.

      Eikös jo autokoulus opeteta, että mutkissa ei ohittamaan kannata lähteä (tai muutenkaan paikoissa joissa on huono näkyvyys) ja se nopeus kannattaa aina sovittaa sään/kelin mukaan. Ja toiseks kannattaa miettiä mihin ajotaidot riittää jos ajelee kuin päätön kana.
      Liukkaalla kuitenkin ne jarrutusmatkat pitenee, aivan sama mikä auto on kysees se päätee kaikkiin autoihin. Ja toiseks eihän niist luistonestoista ja muista sellaisista avuista oo hyötyä jos ylinopeutta on rutkasti.

      Muistakaa hyvät ihmiset se turvaväli, ei se niin vaikeaa oo jättää siihen edellä ajavaan ja voi monelta harmilta säästyä.

      Tiedän että tekstin pituus on jo romaanin luokkaa mutta ihan sama.

    • sgsdfg

      Tuli kerran tökättyä toista. Muutaman kerran on ollut lähellä hukata hanskasta, mutta ei pahempaa...

    • Joskus kolaroinut

      Moi,

      Liukas keli ei voi koskaan olla syynä kolariin. Syy on aina kuljettajan korvien välissä. Ihan turhaan lehdet kirjoittavat että liukas keli vei auton ojaan yms. Asia on joskus jopa leikillisesti toditettu. Pari kaveria pysäyttivät auton liukkaalla tiellä ja odottivat vähän aikaa mutta eihän se liukkaus mitään aiheuttanut. Siinä se auto vaan oli. Mutta kun kuljettaja painoi liikaa kaasua niin auto oli ojassa. Eli malttia liikenteessä niin hyvin menee.

    • A_Utoilija

      Monesti on ollut ohjaamo täynnä käsiä ja ratin kehä harmaana saatananmoisen kiireen ja paniikkiohjausliikkeiden vuoksi.
      Eli lähellä on oltu!
      Tosin keli on ollut liukas, mutta aina on oma vauhti ollut liiallista, jälkeenpäin ajateltuna. Hyvä tuuri ja erinomainen ajotaito on sitten lopulta pelastanut.Ïlman elektroniikan apua.
      Ilmankin voi pärjätä, kun osaa.
      Ainoan kerran on pientareella käyty -Valmetin kanssa- kaljamalla ilman ketjuja. Ja vauhtia oli varmaan ainakin 20 km/h!

    • 40 vuotta

      melkein päivittäin sekä talvella että kesällä. Yhtään kolaria en ole ajanut, täytyy ennakoida tilanteet ja ottaa sääolosuhteet mukaan päätöksiin. Ja tietenkin turvavälit.

    • TYHMYYTTÄÄN

      Omaa tyhmyyttään pöljät kolaria ajelee...Ei oo osamäärää pitää etäisyyksiä eikä tilannenopeutta. Vai onko auto lähtenyt parkkipaikalta omia-aikojaan liikenteeseen liukkaankelin takia. Ei ihme, että vakuutusmaksut nousevat.

    • varovainen

      en oo ajanu ees peltikolaria kun ajan aina kelin mukaan. Jos on liukasta niin enempi vaan kelivaraa (autojen väliin) ja nopeutta vähän alemmas. Eikös tää opetettu jo autokoulussa!!

    • suola on perseestä!

      liukkaalla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia!
      olen ajanut n.200000km elämäni aikana, eikä ikinä ole ollut mitään tilanteita.

      ainoastaan kerran oli lähellä, kun suolatulla tiellä hämärässä vastaan tulevasta rekasta lensi kaikki paska tuulilasille. ja heti edessä oli vanha 1-koppanen golffi, jossa oli niin paskaantuneet taka valot ettei sitä vilkkua nähnyt vaikka se oli päällä. siinä oli perään ajo enemmän kuin lähellä.

      liukkaat ja kuivat tiet turvallisempia!

      • petsku

        olen sitä mieltä ettei suolan kayttö ainakaan paranna teiden turvallisuutta.
        jäisillä ja lumisilla teillä on turvallinen ajaa. auto pysyy kuivana ja ruosteettomana. ei tule teknisiä ongelmia sen takia. kuivilla teillä näkyvyys aivan eri luokkaa kuin suolapaskassa.

        ajan paljon sellaista väliä, jossa tiestä on n.40km suolattua pätkää ja loput 40km suolaamatonta. aina suolattu pätkä on hirveässä röpössä ja suolaamaton pätkä on monesti jopa paljaalla kuivalla asfaltilla kun liikennettä on kuitenkin paljon.

        ihmettelen tuota suolan käyttöä. eikö sitä mitenkään voi estää? onko kerätty adresseja tai voiko siitä protestoida johonkin.

        kun vertaa 10 vuotta vanhaa saksasta tuotua ja suomalaista autoa, huomaa mitä suola tekee. uskomaton ero. ruosteen aiheuttamat ongelmat korin ja tekniikan osalta ovat miljoonia vuosittain, mitä se aiheuttaa autoillemme.

        mieti sitä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1359
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1249
    3. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1061
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      254
      1032
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      688
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      651
    10. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      607
    Aihe