Adventtikirkon naispapit

Adventtikirkolla on aina ollut naispappeja, Ellen White ensimmäisenä.

Mutta Timo Flink kirjoitti: "Adventtikirkossa on käytössä ns. pastorin valtuus, jolla teologisen loppututkinnon suorittanut nainen voi saada valtuuden toimia pastoraalisessa työssä. Valtuus ei anna heille samoja oikeuksia kuin vihityillä pastoreilla on (koska heitä ei vihitä pastoriksi).
Tämän lisäksi on mahdollista saada ns. seurakuntapastorin valtuus, jolla henkilö voi toimia paikallisen seurakunnan huoltajana (mies tai nainen). Tämä valtuus ei anna pastorin oikeuksia, koska oikeudet seurakuntapastorilla ovat samat kuin paikallisella maallikkovanhimmalla.
Sitten on olemassa vielä seurakuntatyöntekijän valtuus, joka ei anna edes vanhimman valtuuksia, mutta mahdollistaa oikeuden toimia kirkon työntekijänä (saarnaaminen, Raamatun opettaminen, sielunhoito). Systeemi on kieltämättä hieman monimutkainen ulkopuolisen ymmärtää (kun kaikki adventistitkaan eivät taida sitä ymmärtää :))"

Mistä tämä vihitään - ei vihitä juontaa, kun työt ja asema ovat kuitenkin samat?

22

1164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lainauksesi

      "Mistä tämä vihitään - ei vihitä juontaa, kun työt ja asema ovat kuitenkin samat?"

      No vilkaiseppa omaan arvaus-vastaus varastoosi.... eiköhän sieltä jokin.... löydy....

    • Adventistien omista lähteistä käy ilmi Ellen Whiten naispappeus:

      Sanakirjan mukaan ordained tarkoittaa vihittyä/määrättyä. Onko tähän Flinkillä jotain muuta "tulkintaa"?

      1884 Mrs. E.G. White General Conference eli Pääkonferenssin ja Michiganin konferenssin ORDAINED pastori.
      1885 samoin
      1886 samoin
      1887 samoin
      1888 Kalifornian, Michiganin ja General Field (yleisellä kentällä) ordained pastori.
      1889 Pääkonferenssin ordained pastori.
      1890 samoin
      1891 samoin
      1892 samoin
      1893 samoin
      1894 samoin
      1895 samoin
      1896 samoin
      1897 Pääkonferenssin ja Australian unionin ordainen pastori.
      1898 samoin
      1899 Pääkonferenssin ordained pastori.
      1902 samoin
      1904 samoin
      1905 samoin
      1906 samoin
      1907 samoin
      1908 samoin
      1909 samoin
      1910 samoin
      1011 samoin

      Jo ennen Elleniä oli Sarah A. Hallock Lindsey pastorina lisenssillä/toimiluvalla 1872 alkaen. Ellenin ollessa naispastorina kaikki muut naispastorit toimivat lisenssillä paitsi Mrs. J.S. [Lulu] Wightman, joka oli myös ordained (vihitty/määrätty), kuten Ellen. Joka vuosi adventtikirkolla oli useita naispappeja Ellenin lisäksi ja Ellenin kuoleman jälkeen heitä on ollut jatkuvasti.

      Tiedot otettu Josephine Bentonin kirjasta CALLED BY GOD .
      .............................

      Naispappeus on Raamatun vastainen harhaoppi, joten adventtikirkko on tässäkin asiassa ollut harhaoppinen yli sata vuotta.

      • Timo Flink

        Tietääkseni Ellen White ei koskaan käyttänyt hänelle myönnettyjä valtuuksia (ordained minister). Hän puhui Herran sanansaattajan ominaisuudessa.

        Ministerial license on kokonaan eri asia. Sen omaavat henkilöt eivät ole vihittyjä pastoreita, vaan sen vastine nykyisin olisi seurakuntapastori, jota ei ole vihitty ja jolla ei ole vihityn pastorin oikeuksia.

        Timo Flink


      • saako tuota edes kysyä
        Timo Flink kirjoitti:

        Tietääkseni Ellen White ei koskaan käyttänyt hänelle myönnettyjä valtuuksia (ordained minister). Hän puhui Herran sanansaattajan ominaisuudessa.

        Ministerial license on kokonaan eri asia. Sen omaavat henkilöt eivät ole vihittyjä pastoreita, vaan sen vastine nykyisin olisi seurakuntapastori, jota ei ole vihitty ja jolla ei ole vihityn pastorin oikeuksia.

        Timo Flink

        Tuollainen hierarkia vaatii jo jonkunlaisen valintajärjestelmän. Kuinka tuo järjestelmä toimii?
        Seurakuntalaisethan ovat se perusta.
        Käyttääkö joku seurakuntalaisten "voimaa" hyväkseen ilman heidän suostumustaan?
        Valta kiehtoo aina ,ja ääretön valta kiehtoo äärettömästi!


      • Timo Flink kirjoitti:

        Tietääkseni Ellen White ei koskaan käyttänyt hänelle myönnettyjä valtuuksia (ordained minister). Hän puhui Herran sanansaattajan ominaisuudessa.

        Ministerial license on kokonaan eri asia. Sen omaavat henkilöt eivät ole vihittyjä pastoreita, vaan sen vastine nykyisin olisi seurakuntapastori, jota ei ole vihitty ja jolla ei ole vihityn pastorin oikeuksia.

        Timo Flink

        Sieltähän sitä tulkintaa alkoi syytämään.

        Minkähän takia Pääkonferenssi, adventtikirkon ylin päättävä elin, sitten vuodesta toiseen myönsi Ellen Whitelle naispastorin oikeudet, jos sillä ei ollut mitään merkitystä. Ja minkä takia Australian unioni, Kalifornian ja Michiganin konferenssin myönsivät pastorin oikeudet Ellenille, jos sillä ei ollut mitään merkitystä.

        Eiköhän siinä ollut selvä pyrkimys tehdä hänestä naispappi. Eipä Ellen kieltäytynytkään eikä kai voi väittää, ettei hän olisi tiennyt, että vuosivuodelta 27 vuoden ajan hänellä olisi ollut huomaamattaan erilaisia pastorin virkaoikeuksia.

        Sitäpaitsi, kun lukee adventistien kertomuksia, niin jatkuvasti siellä lukee, että Ellen saarnasi siellä ja siellä. Ei hän ainakaan vaiennut seurakunnassa niinkuin Raamattu käskee naisen tehdä.

        Sanot: "seurakuntapastori, jota ei ole vihitty ja jolla ei ole vihityn pastorin oikeuksia."

        Vertaapa nyt sitten Suomen adventtikirkon miespastoreita ja naispastoreita, mikä on tarkalleen heidän valtansa ja oikeuksiensa ero?


      • Timo Flink
        uskova_1 kirjoitti:

        Sieltähän sitä tulkintaa alkoi syytämään.

        Minkähän takia Pääkonferenssi, adventtikirkon ylin päättävä elin, sitten vuodesta toiseen myönsi Ellen Whitelle naispastorin oikeudet, jos sillä ei ollut mitään merkitystä. Ja minkä takia Australian unioni, Kalifornian ja Michiganin konferenssin myönsivät pastorin oikeudet Ellenille, jos sillä ei ollut mitään merkitystä.

        Eiköhän siinä ollut selvä pyrkimys tehdä hänestä naispappi. Eipä Ellen kieltäytynytkään eikä kai voi väittää, ettei hän olisi tiennyt, että vuosivuodelta 27 vuoden ajan hänellä olisi ollut huomaamattaan erilaisia pastorin virkaoikeuksia.

        Sitäpaitsi, kun lukee adventistien kertomuksia, niin jatkuvasti siellä lukee, että Ellen saarnasi siellä ja siellä. Ei hän ainakaan vaiennut seurakunnassa niinkuin Raamattu käskee naisen tehdä.

        Sanot: "seurakuntapastori, jota ei ole vihitty ja jolla ei ole vihityn pastorin oikeuksia."

        Vertaapa nyt sitten Suomen adventtikirkon miespastoreita ja naispastoreita, mikä on tarkalleen heidän valtansa ja oikeuksiensa ero?

        En väittänyt, että asialla ei ole merkitystä. Kirjoitin, että tietääkseni Ellen ei käyttänyt kyseistä valtuutta. Se oli hänen päätöksensä.

        Kirjoitin myös, että Ellen White puhui, joten en ole myöskään väittänyt, ettei hän olisi puhunut. Sinun näkemyksesi naisten totaalisesta puhekiellosta itsessään on Raamatun vastainen. 1Kor. 14:34-35 ei ole totaalinen puhekielto naisille. Jos niin luulet, et ole lukenut mitä Paavali muualla kirjoittaa samasta asiasta.

        Vain vihitty pastori (mies) voi perustaa ja lakkauttaa seurakuntia, toimia piirikunnan/unionin johtajana, johtaa seurakunnan vuosikokouksia, vihkiä diakoneja/diakonissoja, seurakunnan vanhimpia ja olla mukana vihkimässä uusia pastoreita.

        Timo Flink


      • Timo Flink
        saako tuota edes kysyä kirjoitti:

        Tuollainen hierarkia vaatii jo jonkunlaisen valintajärjestelmän. Kuinka tuo järjestelmä toimii?
        Seurakuntalaisethan ovat se perusta.
        Käyttääkö joku seurakuntalaisten "voimaa" hyväkseen ilman heidän suostumustaan?
        Valta kiehtoo aina ,ja ääretön valta kiehtoo äärettömästi!

        Valtuudet myöntää Adventtikirkon piirikunnan yleiskokouksessa valittu piirikunnan johtokunta, kun kyse on piirikunnan työntekijöistä. Unionitason virkailijat valitsee unionin yleiskokous. Seurakunnat lähettävät jäsenmäärän mukaan (1 per 40) äänioikeutetut edustajansa. Kaikki kirkon työntekijät ovat itseoikeutettuja yleiskokousedustajia. Käytännössä maallikot päättävät asian. Valtuus on voimassa vain toimikauden ajan (unioni 5 vuotta, piirikunta 2/3 vuotta), jonka jälkeen valtuudet tarkistetaan (ne voidaan siis evätä/ottaa pois).

        Timo Flink


      • Timo Flink kirjoitti:

        En väittänyt, että asialla ei ole merkitystä. Kirjoitin, että tietääkseni Ellen ei käyttänyt kyseistä valtuutta. Se oli hänen päätöksensä.

        Kirjoitin myös, että Ellen White puhui, joten en ole myöskään väittänyt, ettei hän olisi puhunut. Sinun näkemyksesi naisten totaalisesta puhekiellosta itsessään on Raamatun vastainen. 1Kor. 14:34-35 ei ole totaalinen puhekielto naisille. Jos niin luulet, et ole lukenut mitä Paavali muualla kirjoittaa samasta asiasta.

        Vain vihitty pastori (mies) voi perustaa ja lakkauttaa seurakuntia, toimia piirikunnan/unionin johtajana, johtaa seurakunnan vuosikokouksia, vihkiä diakoneja/diakonissoja, seurakunnan vanhimpia ja olla mukana vihkimässä uusia pastoreita.

        Timo Flink

        Lähtökohta historian tietojen nojalla on tämä:
        Ellen oli pastori ja saarnasi.

        No nyt sitten lähdet muljauttelemaan sekä pastoria että saarnaamista taas niin niljakkaan ankeriaan malliin, ettei siitä saa kiinni millään.

        Ellen siis tiesi olevansa pastori ja saarnasi kirkon tilaisuuksissa, joissa oli paikalla sekä naisia että miehiä. Voihan naisetkin puhua pyydettyinä kirkon tilaisuuksissa esimerkiksi todistaen uskoon tulostaan tai jostain määrätystä asiasta asiantuntijana. Mutta että nainen olisi kirkon virassa ja pastorin nimikkeellä vielä ja sitten pitäisi puheita niinkuin papit pitää ja johtaa tilaisuutta, niin se on Raamatun vastaista.

        No ainoa asia, joka kirjoituksessasi tuli selväksi on tuo naispastorien hallinnollisen puolen puuttuminen: nimitykset ja vihkimiset virkaan. Mutta julkinen papin virka kirkossa on sitten naisilla niinkuin miehilläkin sama.


      • Timo Flink kirjoitti:

        En väittänyt, että asialla ei ole merkitystä. Kirjoitin, että tietääkseni Ellen ei käyttänyt kyseistä valtuutta. Se oli hänen päätöksensä.

        Kirjoitin myös, että Ellen White puhui, joten en ole myöskään väittänyt, ettei hän olisi puhunut. Sinun näkemyksesi naisten totaalisesta puhekiellosta itsessään on Raamatun vastainen. 1Kor. 14:34-35 ei ole totaalinen puhekielto naisille. Jos niin luulet, et ole lukenut mitä Paavali muualla kirjoittaa samasta asiasta.

        Vain vihitty pastori (mies) voi perustaa ja lakkauttaa seurakuntia, toimia piirikunnan/unionin johtajana, johtaa seurakunnan vuosikokouksia, vihkiä diakoneja/diakonissoja, seurakunnan vanhimpia ja olla mukana vihkimässä uusia pastoreita.

        Timo Flink

        "Ellen continued preaching, usually on trips accompanying her husband. She visited newly formed churches, giving counsel to the members and the leadership. Sometimes she experienced visions in which God revealed specific instruction for the growing church. She preached on the joys open to the Christian in this life and the next."

        Ellen jatkoi SAARNAAMISTA, tavallisesti matkustaessaan yhdessä miehensä kanssa. Hän kävi juuri muodostetuissa kirkoissa ja antoi ohjeita jäsenille ja JOHDOLLE. Joskus hän sai näkyjä, joissa Jumala näytti hänelle erityisohjeita kasvavalle kirkolle. Hän SAARNASI iloista kristityille tässä ja tulevassa elämässä.

        Niin kovaa oli saarnaamisen touhu, että vauvakin jätettiin toisten hoidettavaksi vuosikausiksi niin, että vain harvoin äiti näki lapsensa:
        "Ellen gave birth to a son, Henry, on August 26, 1847. While James and Ellen traveled and moved frequently to share the good news of Adventism, for five years a family by the name of Holland cared for Henry.6 Naturally it was painful to Ellen to leave her baby in someone else's care and see him only occasionally. But this was the way she understood her commitment to carry the message of truth wherever God called."

        Ellen ei vain itse ollut pastori, vaan toistuvasti rohkaisi muita naisia alkamaan pastoriksi:
        "Not only was she a minister herself, but Ellen White also repeatedly encouraged other women to use their gifts in ministry for God and the church. She urged the male church administrators to remunerate the women for this work, even indicating that she would have to create a fund from her own tithe to use for that purpose if male administrators continued to be insensitive and unresponsive." Hän hoputti miespuolisia kirkon johtajia naispastoreiden suhteen ja jopa kohdisti omat kymmenyksensä naispastorien työhön miesjohtajien nihkeyden takia.

        "Two years later she wrote in an article that appeared in the Review, "It is the accompaniment of the Holy Spirit of God that prepares workers, both men and women, to become pastors to the flock of God." Ellen kirjoitti adventistilehteen, että Pyhä Henki valmistaa sekä miehiä että naisia pastoreiksi.

        "After her husband's death, Ellen White received the credentials and pay of an ordained minister. Unless the denomination has two categories of ordained ministers, one for Elllen White and the second for all other ordained clergy, Ellen White was an ordained minister"

        Miehensä kuoleman jälkeen Ellen White sai valtakirjan ja palkan vihittynä/määrättynä pappina. Jollei uskonlahkolla ole kahta eri luokkaa ordained pastoreille, yhtä Ellen Whitelle ja toista kaikille muille ordained papeille, Ellen White oli ordained (vihitty) pappi.


        Lainaukset otettu Josephine Bentonin kirjasta CALLED BY GOD.


      • Timo Flink kirjoitti:

        En väittänyt, että asialla ei ole merkitystä. Kirjoitin, että tietääkseni Ellen ei käyttänyt kyseistä valtuutta. Se oli hänen päätöksensä.

        Kirjoitin myös, että Ellen White puhui, joten en ole myöskään väittänyt, ettei hän olisi puhunut. Sinun näkemyksesi naisten totaalisesta puhekiellosta itsessään on Raamatun vastainen. 1Kor. 14:34-35 ei ole totaalinen puhekielto naisille. Jos niin luulet, et ole lukenut mitä Paavali muualla kirjoittaa samasta asiasta.

        Vain vihitty pastori (mies) voi perustaa ja lakkauttaa seurakuntia, toimia piirikunnan/unionin johtajana, johtaa seurakunnan vuosikokouksia, vihkiä diakoneja/diakonissoja, seurakunnan vanhimpia ja olla mukana vihkimässä uusia pastoreita.

        Timo Flink

        Jahah, nyt löytyi Ellenin papiksi vihkiminen:

        "From the time the Yearbooks began to be published with their lists of credentialed ministers in 1884 until Ellen White's life ended in 1915, she was listed as an ordained minister.

        Siitä lähtien kuin vuosikirjoja alettiin julkaista valtakirjallisista pastoreista vuodesta 1884 kuolemaansa 1915 Ellen White on listattu vihityksi pastoriksi.

        In conversations several years ago leading up to the writing of this book, some church administrators explained that while Ellen White was credentialed as an ordained minister, there was never an ordination service at which she was set apart for the ministry because the church leadership believed that she had been ordained by God and did not need the earthly affirmation in the form of the laying on of hands.

        Keskusteluissa vuosia sitten tämän kirjan kirjoitamiseksi jotkut kirkon johtajat selittivät, että vaikka Ellen Whitellä oli vihityn pastorin valtakirja, hänelle ei koskaan järjestetty vihkimistilaisuutta, jossa hänet olisi erotettu pastorin työhön, koska kirkon johto uskoi, että Jumala oli vihkinyt hänet eikä hän tarvinnut maallista vahvistusta kätten päällepanemisen muodossa.

        It was suggested that she was credentialed as an ordained minister in order to allow her to be paid the salary of an ordained clergyman.

        Esitettiin, että hänet valtuutettiin vihityksi pastoriksi, jotta hänelle voitiin maksaa palkka vihittynä kirkonmiehenä (pappina).

        However that may be, her status was for years that of an ordained minister.

        Oli miten oli, hänen asemansa oli vuosia vihityn pastorin asema.

        Her ministerial license for 1885 has the word "ordained" lightly marked through, but the license for 1887 states, "This is to Certify, that Mrs. E. G. White at Healdsburg Cal. is an Ordained Minister in good standing in the General Conference of Seventh-day Adventists."

        Hänen pastorin valtakirjansa 1885 sisältää sanan "vihitty", mutta vuoden 1887 lisenssi sanoo "täten vahvistamme, että rouva E. G. White Healdsburgista, Kaliforniasta on Seitsemännen Päivän Adventistien Pääkonferenssin Vihitty Pastori.

        Lainaukset otettu Josephine Bentonin kirjasta CALLED BY GOD

        .............

        Kaikilla uskovillahan on yleinen pappeus, olkoot miehiä, naisia tai vaikka lapsia, mutta tästä tuossa Ellenin tapauksessa ei ole kysymys.

        ........

        Jos miespapit tarvitsivat maallisen vihkimisen, mutta Ellen oli heitä suurempi eikä tarvinnut vihkimistä, vaan hänet vihki Jumala suoraan, niin tämä kyllä alkaa olla taas senkinmoista hapatusta, ettei sitä kristitty käsitä.

        Jos kerää edes osan, mitä Ellenistä sanotaan:
        enemmän kuin profeetta (Ellen itse kutsui) Jumalan papin virkaan kirkkokuntaan vihkimä lopunaikana ennustetuksi tuleva Elia profetian henki (eli Pyhä Henki).... Mikä tuo tuollainen on? Eihän se voi olla mikään muu kuin jumala, epäjumala!


      • Papiksi
        uskova_1 kirjoitti:

        Jahah, nyt löytyi Ellenin papiksi vihkiminen:

        "From the time the Yearbooks began to be published with their lists of credentialed ministers in 1884 until Ellen White's life ended in 1915, she was listed as an ordained minister.

        Siitä lähtien kuin vuosikirjoja alettiin julkaista valtakirjallisista pastoreista vuodesta 1884 kuolemaansa 1915 Ellen White on listattu vihityksi pastoriksi.

        In conversations several years ago leading up to the writing of this book, some church administrators explained that while Ellen White was credentialed as an ordained minister, there was never an ordination service at which she was set apart for the ministry because the church leadership believed that she had been ordained by God and did not need the earthly affirmation in the form of the laying on of hands.

        Keskusteluissa vuosia sitten tämän kirjan kirjoitamiseksi jotkut kirkon johtajat selittivät, että vaikka Ellen Whitellä oli vihityn pastorin valtakirja, hänelle ei koskaan järjestetty vihkimistilaisuutta, jossa hänet olisi erotettu pastorin työhön, koska kirkon johto uskoi, että Jumala oli vihkinyt hänet eikä hän tarvinnut maallista vahvistusta kätten päällepanemisen muodossa.

        It was suggested that she was credentialed as an ordained minister in order to allow her to be paid the salary of an ordained clergyman.

        Esitettiin, että hänet valtuutettiin vihityksi pastoriksi, jotta hänelle voitiin maksaa palkka vihittynä kirkonmiehenä (pappina).

        However that may be, her status was for years that of an ordained minister.

        Oli miten oli, hänen asemansa oli vuosia vihityn pastorin asema.

        Her ministerial license for 1885 has the word "ordained" lightly marked through, but the license for 1887 states, "This is to Certify, that Mrs. E. G. White at Healdsburg Cal. is an Ordained Minister in good standing in the General Conference of Seventh-day Adventists."

        Hänen pastorin valtakirjansa 1885 sisältää sanan "vihitty", mutta vuoden 1887 lisenssi sanoo "täten vahvistamme, että rouva E. G. White Healdsburgista, Kaliforniasta on Seitsemännen Päivän Adventistien Pääkonferenssin Vihitty Pastori.

        Lainaukset otettu Josephine Bentonin kirjasta CALLED BY GOD

        .............

        Kaikilla uskovillahan on yleinen pappeus, olkoot miehiä, naisia tai vaikka lapsia, mutta tästä tuossa Ellenin tapauksessa ei ole kysymys.

        ........

        Jos miespapit tarvitsivat maallisen vihkimisen, mutta Ellen oli heitä suurempi eikä tarvinnut vihkimistä, vaan hänet vihki Jumala suoraan, niin tämä kyllä alkaa olla taas senkinmoista hapatusta, ettei sitä kristitty käsitä.

        Jos kerää edes osan, mitä Ellenistä sanotaan:
        enemmän kuin profeetta (Ellen itse kutsui) Jumalan papin virkaan kirkkokuntaan vihkimä lopunaikana ennustetuksi tuleva Elia profetian henki (eli Pyhä Henki).... Mikä tuo tuollainen on? Eihän se voi olla mikään muu kuin jumala, epäjumala!

        Joka on täynnä pappeus intoa. Onko tämä uskova 1
        nainen Papin kaapu päällä? Va hylkäsikö
        Luthern pääkirkko ykkösen papiksi pääsyn? liian pienen tiedon takia. onko näin, ettei ykkösestä tullutkaan naispappia?


      • Asia on
        Papiksi kirjoitti:

        Joka on täynnä pappeus intoa. Onko tämä uskova 1
        nainen Papin kaapu päällä? Va hylkäsikö
        Luthern pääkirkko ykkösen papiksi pääsyn? liian pienen tiedon takia. onko näin, ettei ykkösestä tullutkaan naispappia?

        Niin kuin kirjoitit; taitaa olla nainen, joka ei
        papiksi ole päässyt, vaikka olisi halunnut.
        Minä naisena en haluaisikaan papin virkaan, työtä
        seurakunnassa riittää aivan tarpeeksi muutenkin.
        Flink on selittänyt tuon asian ja se on helppo
        ymmärtää,miksi 1:nen ei sitten sitä ymmärrä?


      • Timo Flink
        uskova_1 kirjoitti:

        Lähtökohta historian tietojen nojalla on tämä:
        Ellen oli pastori ja saarnasi.

        No nyt sitten lähdet muljauttelemaan sekä pastoria että saarnaamista taas niin niljakkaan ankeriaan malliin, ettei siitä saa kiinni millään.

        Ellen siis tiesi olevansa pastori ja saarnasi kirkon tilaisuuksissa, joissa oli paikalla sekä naisia että miehiä. Voihan naisetkin puhua pyydettyinä kirkon tilaisuuksissa esimerkiksi todistaen uskoon tulostaan tai jostain määrätystä asiasta asiantuntijana. Mutta että nainen olisi kirkon virassa ja pastorin nimikkeellä vielä ja sitten pitäisi puheita niinkuin papit pitää ja johtaa tilaisuutta, niin se on Raamatun vastaista.

        No ainoa asia, joka kirjoituksessasi tuli selväksi on tuo naispastorien hallinnollisen puolen puuttuminen: nimitykset ja vihkimiset virkaan. Mutta julkinen papin virka kirkossa on sitten naisilla niinkuin miehilläkin sama.

        Adventtikirkko on alusta asti hyväksynyt uskovien pappeuden, joten kuka tahansa kastettu seurakunnan jäsen on oikeutettu pitämään saarnan jumalanpalveluksessa. Siihen ei tarvita mitään vihkimyksiä.

        Näkemyksesi siitä, kuka saa saarnata, on väärä ja Paavalin opetuksen vastainen. Lue kuinka monta kertaa Paavali puhuu naisista, jotka olivat evankeliumin työssä mukana. 1Kor. 14:34-35 ei ole saarnakielto naisille, vaan kielto olla häiritsemättä jumalanpalveluksessa.

        Timo Flink


      • Tapio Ryynänen
        Asia on kirjoitti:

        Niin kuin kirjoitit; taitaa olla nainen, joka ei
        papiksi ole päässyt, vaikka olisi halunnut.
        Minä naisena en haluaisikaan papin virkaan, työtä
        seurakunnassa riittää aivan tarpeeksi muutenkin.
        Flink on selittänyt tuon asian ja se on helppo
        ymmärtää,miksi 1:nen ei sitten sitä ymmärrä?

        Ei pidä vaihtaa puhetta hyökkäykseksi toista vastaan, kun ei pysty selittämään keskusteltavan asian hankalia kysymyksiä.


      • Timo Flink kirjoitti:

        Adventtikirkko on alusta asti hyväksynyt uskovien pappeuden, joten kuka tahansa kastettu seurakunnan jäsen on oikeutettu pitämään saarnan jumalanpalveluksessa. Siihen ei tarvita mitään vihkimyksiä.

        Näkemyksesi siitä, kuka saa saarnata, on väärä ja Paavalin opetuksen vastainen. Lue kuinka monta kertaa Paavali puhuu naisista, jotka olivat evankeliumin työssä mukana. 1Kor. 14:34-35 ei ole saarnakielto naisille, vaan kielto olla häiritsemättä jumalanpalveluksessa.

        Timo Flink

        Evankeliumin levittäminen kuuluu jokaiselle uskovalle yleisen pappeuden nojalla ja sitä on jokaisen tehtävä (Matt 28:19-20).

        Mutta ei mikään koulutus, työkokemus, ihmisten suosio, ihmisten tavat jne. voi ylittää Raamatun ilmoitusta, että papin on oltava mies.

        Jumalahan miehen ja naisen loi. Jos hän olisi halunnut, että kaikki ovat samanlaisia niin hän olisi luonut Aatamin kylkiluusta Pertin.

        Niissä kohdin kuin Raamattu on erikseen määritellyt naisen ja miehen tehtävät eikö ole vähimmäisvaatimus pysyä niissä.


      • Timo Flink
        uskova_1 kirjoitti:

        Evankeliumin levittäminen kuuluu jokaiselle uskovalle yleisen pappeuden nojalla ja sitä on jokaisen tehtävä (Matt 28:19-20).

        Mutta ei mikään koulutus, työkokemus, ihmisten suosio, ihmisten tavat jne. voi ylittää Raamatun ilmoitusta, että papin on oltava mies.

        Jumalahan miehen ja naisen loi. Jos hän olisi halunnut, että kaikki ovat samanlaisia niin hän olisi luonut Aatamin kylkiluusta Pertin.

        Niissä kohdin kuin Raamattu on erikseen määritellyt naisen ja miehen tehtävät eikö ole vähimmäisvaatimus pysyä niissä.

        ==> Evankeliumin levittäminen kuuluu jokaiselle uskovalle yleisen pappeuden nojalla ja sitä on jokaisen tehtävä (Matt 28:19-20).


      • vihkii
        Timo Flink kirjoitti:

        ==> Evankeliumin levittäminen kuuluu jokaiselle uskovalle yleisen pappeuden nojalla ja sitä on jokaisen tehtävä (Matt 28:19-20).

        Ja onneksi adventtikirkko onkin johdonmukainen tässä asiassa! En tiedä mistä Timo on saanut tuollaisen käsityksen, ehkä hänen olisi hyvä päivittää näkemyksiänsä? Kansainvälinen adventtikirkko on valtuuttanut päätöksen teon kenet vihitään palvelustehtävään paikalliselle taholle. Niillä alueilla, missä on voimakas paikallinen katolinen kulttuuri, myös adventtikirkon jäsenistö suhtautuu varauksellisesti naisen rooliin seurakunnassa. Siksi kirkko ei ole antanut yleistä johtosääntöä naisen vihkimiseksi, vaan tapauskohtaisesti, paikallisesti, päätetään toimintamallista ( http://www.sdanet.org/atissue/wo/ ).

        Seurakuntana viesti on kuitenkin selkeä tämän kysymyksen suhteen, erotusta ei tulisi tehdä sukupuolisuuden perusteella. Niinpä kansainvälisen kirkon ylimmässä hallituksessa on varajohtajana nainen ( http://www.adventist.org/world_church/presidential/index.html ), Ella Simmons. Samoin on haluttu innostaa naisia teologian opiskelijoiksi sekä sijoittamaan heitä vastuunalaisiin tehtäviin hallinnon kaikilla tasoilla. Adventtikirkossa ei ole ensinkään pappeja vaan nimenomaan saarnaajia. Tehtävä ei ole sakramentti vaan kutsumus. Jumala ei ole tehnyt erotusta sukupuolisuuden perusteella siinä kysymyksessä kenet Hän kutsuu palvelustehtäväänsä. Siitä on monia esimerkkejä niin Raamatun historiassa kuin seurakunnan elämässä.


      • kirjoitettu on
        Tapio Ryynänen kirjoitti:

        Ei pidä vaihtaa puhetta hyökkäykseksi toista vastaan, kun ei pysty selittämään keskusteltavan asian hankalia kysymyksiä.

        Ellen Whitea ei koskaan ole vihitty pastoriksi. Mikä siinä on niin kiusallista?


      • mielipide asiasta
        Timo Flink kirjoitti:

        ==> Evankeliumin levittäminen kuuluu jokaiselle uskovalle yleisen pappeuden nojalla ja sitä on jokaisen tehtävä (Matt 28:19-20).

        Eihän kukaan varmaankaan teitä ole estämässä.
        He sanovat oman mielipiteensä ja pereustelevat siitä.
        Teillähän on oppi, joka poikkeaa kristillisistä opetuksista.
        Keskustelun tarkoitus on osoittaa ihmisille ne kohdat, joissa te olette huikeasti väärässä.
        Teidän tekemisenne ei muuttamalla tule oikeaksi. Kysehän on uskoontulosta eikä se tapahdu tapoja vaihtamalla.
        Adventtikirkon opetus ei ole Evankeliumia eikä saarnaaminen evankeliumin levitystyötä.


      • Timo Flink
        vihkii kirjoitti:

        Ja onneksi adventtikirkko onkin johdonmukainen tässä asiassa! En tiedä mistä Timo on saanut tuollaisen käsityksen, ehkä hänen olisi hyvä päivittää näkemyksiänsä? Kansainvälinen adventtikirkko on valtuuttanut päätöksen teon kenet vihitään palvelustehtävään paikalliselle taholle. Niillä alueilla, missä on voimakas paikallinen katolinen kulttuuri, myös adventtikirkon jäsenistö suhtautuu varauksellisesti naisen rooliin seurakunnassa. Siksi kirkko ei ole antanut yleistä johtosääntöä naisen vihkimiseksi, vaan tapauskohtaisesti, paikallisesti, päätetään toimintamallista ( http://www.sdanet.org/atissue/wo/ ).

        Seurakuntana viesti on kuitenkin selkeä tämän kysymyksen suhteen, erotusta ei tulisi tehdä sukupuolisuuden perusteella. Niinpä kansainvälisen kirkon ylimmässä hallituksessa on varajohtajana nainen ( http://www.adventist.org/world_church/presidential/index.html ), Ella Simmons. Samoin on haluttu innostaa naisia teologian opiskelijoiksi sekä sijoittamaan heitä vastuunalaisiin tehtäviin hallinnon kaikilla tasoilla. Adventtikirkossa ei ole ensinkään pappeja vaan nimenomaan saarnaajia. Tehtävä ei ole sakramentti vaan kutsumus. Jumala ei ole tehnyt erotusta sukupuolisuuden perusteella siinä kysymyksessä kenet Hän kutsuu palvelustehtäväänsä. Siitä on monia esimerkkejä niin Raamatun historiassa kuin seurakunnan elämässä.

        Adventtikirkko ei vihi naista pastoriksi (ministerial credentials). Nainen voi saada vain ns. pastorin valtuuden (commissioned ministerial credentials). Paikallistasolla päätetään se, kuka piirikunnan päätöksellä vihitään pastoriksi (mies) ja kenelle annetaan pastorin valtuus (nainen). Paikallistasolla EI voida päättää naisen vihkimisestä pastoriksi. Paikallisseurakunta päättää kuka seurakunnasta vihitään vanhimmaksi (mies tai nainen).

        Pääkonferenssin yleiskokous on kaksi kertaa explisiittisesti kieltäytynyt hyväksymästä ehdotusta naisten vihkimisestä pastoriksi. Tämä päätös sitoo kaikkia adventtiseurakuntia kaikkialla maailmassa.

        Ella Simmons ei ole vihitty pastori. Hän on kasvatustieteiden tohtori. Hän on varajohtajista se, jonka vastuulla on koulukasvatusjaosto. Kyseiseen tehtävään voidaan valita pastori tai maallikko. Siihen ei vaadita vihityn pastorin valtuutta eikä edes teologista koulutusta.

        Teologiassa pappi ei ole sama asia kuin pastori. En ole puhunut pappisvihkimyksestä, vaan pastorivihkimyksestä.

        Timo Flink


      • ja käytäntö?
        Timo Flink kirjoitti:

        Adventtikirkko ei vihi naista pastoriksi (ministerial credentials). Nainen voi saada vain ns. pastorin valtuuden (commissioned ministerial credentials). Paikallistasolla päätetään se, kuka piirikunnan päätöksellä vihitään pastoriksi (mies) ja kenelle annetaan pastorin valtuus (nainen). Paikallistasolla EI voida päättää naisen vihkimisestä pastoriksi. Paikallisseurakunta päättää kuka seurakunnasta vihitään vanhimmaksi (mies tai nainen).

        Pääkonferenssin yleiskokous on kaksi kertaa explisiittisesti kieltäytynyt hyväksymästä ehdotusta naisten vihkimisestä pastoriksi. Tämä päätös sitoo kaikkia adventtiseurakuntia kaikkialla maailmassa.

        Ella Simmons ei ole vihitty pastori. Hän on kasvatustieteiden tohtori. Hän on varajohtajista se, jonka vastuulla on koulukasvatusjaosto. Kyseiseen tehtävään voidaan valita pastori tai maallikko. Siihen ei vaadita vihityn pastorin valtuutta eikä edes teologista koulutusta.

        Teologiassa pappi ei ole sama asia kuin pastori. En ole puhunut pappisvihkimyksestä, vaan pastorivihkimyksestä.

        Timo Flink

        Eikö alla olevassa linkissä ole yksi esimerkki paikallisen seurakunnan valinnasta vihkiä “nais-pastori”, jolla oli (Licensed Minister) pastorin valtuus, myös varsinaiseksi pastoriksi? Uutinen kertoo vihkimyksen olleen nimenomaan paikallisen seurakunnan toimeenpanema, samaan tapaan kuin joissakin muissa paikallisissa seurakunnissa oli tehty? Adventtikirkon hallinnollinen johto oli kutsuttuna paikalla seuraamassa toimitusta.

        http://www.atoday.com/magazine/archive/1997/julaug1997/news/HempeOrdained.shtml


      • orja … rotu
        Timo Flink kirjoitti:

        Adventtikirkko ei vihi naista pastoriksi (ministerial credentials). Nainen voi saada vain ns. pastorin valtuuden (commissioned ministerial credentials). Paikallistasolla päätetään se, kuka piirikunnan päätöksellä vihitään pastoriksi (mies) ja kenelle annetaan pastorin valtuus (nainen). Paikallistasolla EI voida päättää naisen vihkimisestä pastoriksi. Paikallisseurakunta päättää kuka seurakunnasta vihitään vanhimmaksi (mies tai nainen).

        Pääkonferenssin yleiskokous on kaksi kertaa explisiittisesti kieltäytynyt hyväksymästä ehdotusta naisten vihkimisestä pastoriksi. Tämä päätös sitoo kaikkia adventtiseurakuntia kaikkialla maailmassa.

        Ella Simmons ei ole vihitty pastori. Hän on kasvatustieteiden tohtori. Hän on varajohtajista se, jonka vastuulla on koulukasvatusjaosto. Kyseiseen tehtävään voidaan valita pastori tai maallikko. Siihen ei vaadita vihityn pastorin valtuutta eikä edes teologista koulutusta.

        Teologiassa pappi ei ole sama asia kuin pastori. En ole puhunut pappisvihkimyksestä, vaan pastorivihkimyksestä.

        Timo Flink

        Jos nainen voi tehdä kaikki samat hengelliset toimitukset kun mies, mikä on tämä eksplisiittinen kielto? Adventtikirkko, Raamatullisena ja protestanttisena seurakuntana, varmaankin haluaisi toteuttaa tämänkin asian suhteen Jumalan tahtoa? Vai oletko mahdollisesti sitä mieltä, että naisen vihkiminen pastoriksi olisi Raamatun opetuksen vastaista? Oletko ehkä myös orjuuden kannattaja? Eikö orjuutta puolustettu Raamatulla, samoin Paavalin teksteihin vedoten aina 1850-luvulle asti? Ja miten suhtaudut rotujen välisiin avioliittoihin? Esittäähän, muun muassa Samuele Bacchiocchi näkemyksiä, jotka ovat varauksellisia monissa tasa-arvo kysymyksissä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2013
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      255
      1712
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      248
      1650
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      56
      1608
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1448
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1403
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1207
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      287
      1203
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1193
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      43
      1123
    Aihe