Laki päättyy Jumalan valtakunnan rajalle:

...Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).
Näin on opetettu:

Mooseksen virka päättyy siis Jumalan valtakunnan rajalle. ”Sillä Kristus on lain loppu, jokaiselle uskovaiselle vanhurskaudeksi. Sillä Moses kirjoittaa siitä vanhurskaudesta, joka laista on, että kuka ihminen ne tekee, hänen pitää niissä elämän”

13

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >Raamattu<

      JEESUS OPETTI MOOSEKSEN LAIN JOKAISEN KÄSKYN NOUDATTAMISTA JA PITÄMISTÄ


      Evankeliumi Matteuksen mukaan, Matt.5:17

      "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."


      Evankeliumi Matteuksen mukaan, Matt.19:17

      "jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."



      PAAVALI EI KUMONNUT MOOSEKSEN LAKIA


      Paavalin kirje Roomalaisille, Room 3:31

      "Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain."


      Paavalin kirje Roomalaisille, Room 2:13

      "eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan."


      Paavalin kirje Roomalaisille, Room 8:7

      "sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan."


      Paavalin kirje Roomalaisille, Room 7:12

      "Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä."





      SYNTI TARKOITTAA MOOSEKSEN KÄSKYJEN RIKKOMISTA. SYNNIN VOI TUNNISTAA VAIN TUTKIMALLA MOOSEKSEN LAKIA


      Paavalin kirje Roomalaisille, Room 3:20

      "lain kautta tulee synnin tunto."


      Paavalin kirje Roomalaisille, Room.7:7

      "syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: 'Älä himoitse.'"


      Apostoli Johanneksen 1. kirje, 1JOh.3:4

      "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus."



      "RAKKAUS" ON AINOASTAAN SIINÄ ETTÄ PIDÄT MOOSEKSEN LAIN JOKAISEN KÄSKYN


      Paavalin kirje Galatalaisille, Gal.5:14

      "Sillä kaikki [Mooseksen] laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'"


      Paavalin kirje Roomalaisille, Room.13:8

      "joka toistansa rakastaa, se on [Mooseksen] lain täyttänyt"


      Paavalin kirje Roomalaisille, Room.13:9

      Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."


      Paavalin kirje Roomalaisille, Room.13:10

      "Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus [Mooseksen] lain täyttämys."



      SE JOKA RIKKOO YHTÄKIN MOOSEKSEN LAIN KÄSKYÄ, ON KOKO JUMALAN LAIN RIKKOJA, SILLÄ RAKKAUS ON MOOSEKSEN LAIN NOUDATTAMISTA


      Apostoli Jaakobin kirje, Jaak.2:8

      Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette; ... Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.





      JEESUS EI VOI, EIKÄ HALUA PELASTAA SYNNIN TEKIJÄÄ. JUMALA ON TUOMITSEVA JOKAISEN SYNNINTEKIJÄN. JEESUS VAPAUTTAA SYNNISTÄ. TÄMÄ TARKOITTAA ETTÄ JEESUS OPASTAA SYNNIN TUNTEMISEEN JA KEHOITTAA PARANNUKSEEN (=SYNNISTÄ KIELTÄYTYMISEEN). ÄLÄ LUULE ETTÄ SINULLA ON PELASTUS VAIN SIKSI ETTÄ OLET TEHNYT ULKOISEN SUUN TUNNUSTUKSEN.

      • Niin todellakin Jeesus on lain täyttänyt.

        Jumalan valtakunnassa saarnataan lakia, koska Laki herättää epäuskoisen omantunnon, ynnä laki ajaa Kristuksen luo. Laki kuuluu uskomattomille:
        ”Tietäen sen, ettei vanhurskaalle ole laki pantu, vaan väärille ja tottelemattomille, jumalattomille ja syntisille, pakanallisille ja kelvottomille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, miehentappajille,
        Huorintekiöille, miesten kanssa makaajille, ihmisten varkaille, valehtelijoille, valapattoisille, ja mitä muuta senkaltaista sitä terveellistä oppia on” (1.Tim.9-10). Uskovainen tietää syntisyytensä ja sen ettei lakia voi täyttää, ei edes ensimmäistä käskyä. Laki tuomitsee syntisen jo Jeesuksen opetuksen mukaan kadotukseen, ajatuksen synnistä.


        Lain kolmas käyttö merkitsee sitä, että lain tulisi olla uskovaisen elämässä synnin paljastajana ja hyvien tekojen opettajana. Paavali torjui tämän käsityksen. Hän kirjoitti Galatalaisille: ”Niin on laki meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme. Mutta sitten kun usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla (Gal.3:24,25).

        ). Jumalan armo on tullut ohjaamaan meitä lain sijasta: Tiit.2: 11. Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
        12. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään.

        Jumalan terveellinen armo ei opeta tekemään syntiä, vaan antaa voiman taistella sitä vastaan. Armo ei myöskään opeta toisin kymmenen käskyn lakia. Lain tuottama kirous on kuitenkin poissa, koska Kristus on täyttänyt lain.

        Apostolit kirjoittivat paljon neuvon, opetuksen ja nuhteen sanoja aikansa ihmisille. Mekin tarvitsemme evankeliumiin liittyviä rakkauden neuvoja. Ne ei ole lakia. Niitä ei anneta meille siksi, että tulisimme niitä noudattamalla Jumalan edessä kelvolliseksi, eli vanhurskaiksi.
        Neuvot ovat tarpeen, että säilytäisimme Kristuksen vanhurskauden, jonka olemme uskon kautta saaneet ilman omia suorituksiamme tai ansioitamme. Neuvot vahvistavat ja tukevat sitä terveellisen armon opetusta, jonka me kuulemme omantunnon äänenä.


    • Luteerusfani

      Tämä oli yllätyksellinen kannanotto tältä kirjoittajalta.
      Oletko vielä antininomistikin?
      Lakihan kuuluu seurakuntaan niin kauan kuin ihmiset elävät.

      • lain alla?

        Eikös lain kautta tule hengellisesti kuolleelle synnintunto?
        Kun Jumalanlapsi lukee kymmentäkäskyä, se ei häntä tuomitse.

        Luther soti vastaan lain kolmatta käyttöä koska se ei ole alkunkaan raamatullinen vaan
        24. Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me
        Gal 3:24. Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme.
        25. Mutta sitte kuin usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla.
        Ei ole siis laki joka opettaa uskovaista elämään evankeliumin mukaisesti mutta:

        Tiit 2: 11. Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
        12. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
        Jumalan armo ohjaa, eli Pyhä Henki joka armoevankeliumin uskomisen kautta saa sijan ihmisen sydämessä on joka opettaa ja ohjaa Jumalan lasta.

        Tämän tiesi ja koki Lutherkin, mutta kohta hänen kuoltuaan lihalliset ihmiset toivat lain opettajan ja orjuuttajan kirkkoon. Ei Jumalan lapsi määrittele syntiä lain taulujen avulla, sillä laki on hengellinen ja taulut ovat tarkoitettu herättämään lihallisia. Pyhä Henki elävässä seurakunnassa puhuu ja sille äänelle Jumalan lapsi tahtoo olla kuuliainen ja syntinä hyljätä se minkä Henki kirkastaa olevan uskolle ja hyvälle omalletunnolle vaaraksi.

        Jonka Poika on tehnyt vapaaksi hän on (synnin orjuudesta) todella vapaa. Maailma puhuu säännöistä, mutta ei ole kysymys säännöistä vaan Jumalan lapsi ei halua elää niin että tunto turmeltuu ja sydän mieltyy siihen "mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta. "

        Kuitenkin on niin että mikä lihasta syntynyt on, on vain liha joka ei koskaan uudestisynny ja siksi se koko ajan on vetämässä maailmaan ja syntiin. Tarvitaan jokapäiväistä evankeliumin uskomista ja syntein pois panemista ettei sydän saastuis ja Pyhä Henki pakenis.


      • Yksimielisyyden ohjeessa mainitaan, että lain kolmannesta käytöstä on noussut kiistaa. Huomautus viittaa niihin samoihin antinomisteihin, joiden kanssa Luther joutui kamppailemaan. He hyväksyivät vain lain ensimmäisen käytön. Heidän opetuksessaan Jumalan armo otettiin synnin luvallisuuden ja lihan vapauden petteeksi.

        Lain kolmannen käytön hylkääminen, ei kuitenkaan ole ohjannut Jumalan lapsia synnin luvallisuuteen. Lain sijasta olemme saneet toisen opettajan, sillä Jumala on antanut meille Henkensä kotiopettajaksi (Room.6:14-18; Gal.2:19-21; Gal.5:13). Jumalan armo on tullut ohjaamaan meitä lain sijasta: Tiit.2: 11. Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
        12. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään.

        Jumalan terveellinen armo ei opeta tekemään syntiä, vaan antaa voiman taistella sitä vastaan. Armo ei myöskään opeta toisin kymmenen käskyn lakia. Lain tuottama kirous on kuitenkin poissa, koska Kristus on täyttänyt lain.

        Apostolit kirjoittivat paljon neuvon, opetuksen ja nuhteen sanoja aikansa ihmisille. Mekin tarvitsemme evankeliumiin liittyviä rakkauden neuvoja. Ne ei ole lakia. Niitä ei anneta meille siksi, että tulisimme niitä noudattamalla Jumalan edessä kelvolliseksi, eli vanhurskaiksi.
        Neuvot ovat tarpeen, että säilytäisimme Kristuksen vanhurskauden, jonka olemme uskon kautta saaneet ilman omia suorituksiamme tai ansioitamme. Neuvot vahvistavat ja tukevat sitä terveellisen armon opetusta, jonka me kuulemme omantunnon äänenä.

        Uskovaiset haluavat vaeltaa valkeuden lapsina. Jumalan terve armo johtaa meitä valkeuteen. Paavali käyttää kaunista kuvakieltä, kun hän korostaa evankeliumin arvoa: (2.kor.4:6): "Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa."

        Evankeliumin paisteessa ei parhainkaan kilvoittelija ansioidu. Meidän turvamme on syntien anteeksisaaminen Kristuksen ansion tähden.

        Lain toinen käyttö

        Laki lupaa, että joka sen täyttää, pelastuu. Syntiinlankeemus turmeli kuitenkin ihmisen niin, ettei hän voinut täyttää lakia. Synnin takia meidän on mahdotonta päästä lain tietä iankaikiseen elämään. Mutta synti ei tehnyt Jumalan tahtoa mitättömäksi, vaan laki on edelleen voimassa. Sen tehtäväksi jäi osoittaa jokainen ihminen syntiseksi. Luther sanoo, että laki on kuin "ajokoira", joka ajaa syntistä ihmistä Kristuksen luo.
        Paavali ilmaisee lain toisen käytön näin: "Sen tähden, ettei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla; sillä lain kautta tulee synnin tunto (Room.3:20). Raamattu opettaa myös, että Jumalan sana on kaksiteräinen miekka (Hebr.4:12.) Lain terä herättää epäuskoisessa kuuliassa synnin tunnon. Sanan toinen terä evankeliumi, julistaa lain herättämälle, että Kristus on täyttänyt lain hänen puolestaan. Sen vuoksi syntinen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Kristuksen ansion tähden.

        (Peltoon kätketty aarre").


      • Antinomisteja vastaan
        weha kirjoitti:

        lain alla?

        Eikös lain kautta tule hengellisesti kuolleelle synnintunto?
        Kun Jumalanlapsi lukee kymmentäkäskyä, se ei häntä tuomitse.

        Luther soti vastaan lain kolmatta käyttöä koska se ei ole alkunkaan raamatullinen vaan
        24. Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me
        Gal 3:24. Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme.
        25. Mutta sitte kuin usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla.
        Ei ole siis laki joka opettaa uskovaista elämään evankeliumin mukaisesti mutta:

        Tiit 2: 11. Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
        12. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
        Jumalan armo ohjaa, eli Pyhä Henki joka armoevankeliumin uskomisen kautta saa sijan ihmisen sydämessä on joka opettaa ja ohjaa Jumalan lasta.

        Tämän tiesi ja koki Lutherkin, mutta kohta hänen kuoltuaan lihalliset ihmiset toivat lain opettajan ja orjuuttajan kirkkoon. Ei Jumalan lapsi määrittele syntiä lain taulujen avulla, sillä laki on hengellinen ja taulut ovat tarkoitettu herättämään lihallisia. Pyhä Henki elävässä seurakunnassa puhuu ja sille äänelle Jumalan lapsi tahtoo olla kuuliainen ja syntinä hyljätä se minkä Henki kirkastaa olevan uskolle ja hyvälle omalletunnolle vaaraksi.

        Jonka Poika on tehnyt vapaaksi hän on (synnin orjuudesta) todella vapaa. Maailma puhuu säännöistä, mutta ei ole kysymys säännöistä vaan Jumalan lapsi ei halua elää niin että tunto turmeltuu ja sydän mieltyy siihen "mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta. "

        Kuitenkin on niin että mikä lihasta syntynyt on, on vain liha joka ei koskaan uudestisynny ja siksi se koko ajan on vetämässä maailmaan ja syntiin. Tarvitaan jokapäiväistä evankeliumin uskomista ja syntein pois panemista ettei sydän saastuis ja Pyhä Henki pakenis.

        Et taida paljoakaan tuntea Lutheria!!!
        Älä viitsi laittaa hänen suuhunsa niin paljoa omaasi.
        -----------
        Epätavallisen pitkässä väittelyssä, joka pidetään viidensien antinomistien vastaisten teesien pohjalta, Luther suomii näitä ”lain vihollisia”, jotka horjuttavat opillaan moraalia.
        Koska Paavalin mukaan synti, laki ja kuolema kuuluvat yhteen, ei vapautus laista ole mahdollinen ”niin kauan kuin kuolema vielä vallitsee ihmistä”. Lain käytöstä poistaminen tarkoittaisi myös sitä, että kukaan ei enää tietäsi, ”mikä Kristus on, tai mitä hän on tehnyt täyttäessään meidän puolestamme lain. Lain mitätöiminen, mutta synnin ja kuoleman jäljelle jättäminen ei olisi muuta kuin synnin ja kuoleman vitsausten salaamista ihmisiltä heidän turmiokseen.”

        Lopuksi Luther vaatii AGRICOLALTA julkista peruutusta. Agricola toivoo sitten, että Luther voisi itse laatia tuon peruutuksen häntä varten. Luther tekeekin niin - tosin paljon odotettua terävämmin - avoimen kirjeen muodossa, kirjassaan Antinomisteja vastaan, joka ilmestyy vuonna 1539. Hän on erityisen vihainen siitä, ettei koskaan käyty julkista keskustelua, vaan antinomistit ”kaivautuvat salaa taakseni, odottavat kuolemaani, ja tekevät sen jälkeen minusta, mitä tahtovat”.


      • Antinomisteja vastaan kirjoitti:

        Et taida paljoakaan tuntea Lutheria!!!
        Älä viitsi laittaa hänen suuhunsa niin paljoa omaasi.
        -----------
        Epätavallisen pitkässä väittelyssä, joka pidetään viidensien antinomistien vastaisten teesien pohjalta, Luther suomii näitä ”lain vihollisia”, jotka horjuttavat opillaan moraalia.
        Koska Paavalin mukaan synti, laki ja kuolema kuuluvat yhteen, ei vapautus laista ole mahdollinen ”niin kauan kuin kuolema vielä vallitsee ihmistä”. Lain käytöstä poistaminen tarkoittaisi myös sitä, että kukaan ei enää tietäsi, ”mikä Kristus on, tai mitä hän on tehnyt täyttäessään meidän puolestamme lain. Lain mitätöiminen, mutta synnin ja kuoleman jäljelle jättäminen ei olisi muuta kuin synnin ja kuoleman vitsausten salaamista ihmisiltä heidän turmiokseen.”

        Lopuksi Luther vaatii AGRICOLALTA julkista peruutusta. Agricola toivoo sitten, että Luther voisi itse laatia tuon peruutuksen häntä varten. Luther tekeekin niin - tosin paljon odotettua terävämmin - avoimen kirjeen muodossa, kirjassaan Antinomisteja vastaan, joka ilmestyy vuonna 1539. Hän on erityisen vihainen siitä, ettei koskaan käyty julkista keskustelua, vaan antinomistit ”kaivautuvat salaa taakseni, odottavat kuolemaani, ja tekevät sen jälkeen minusta, mitä tahtovat”.

        ollut yhtään Raamattua...olenkin noihin vastannut alempana.


      • Luteerusfani
        weha kirjoitti:

        ollut yhtään Raamattua...olenkin noihin vastannut alempana.

        Minä pidän Lutheria suurempana raamatunselittäjänä kuin sinua.

        Tämä on jo vanha riita.
        Seurakunnassa laki on ojennusnuora. Se ei ole uhka, mutta se kertoo Jumalan tahdon.
        Se on vanhan ihmisen kurittaja. Uusi ihminen toteuttaa lakia rakkaudesta.

        Yllättävää, että teillä on tämäkin seikka mennyt uusiksi.


      • Luteerusfani kirjoitti:

        Minä pidän Lutheria suurempana raamatunselittäjänä kuin sinua.

        Tämä on jo vanha riita.
        Seurakunnassa laki on ojennusnuora. Se ei ole uhka, mutta se kertoo Jumalan tahdon.
        Se on vanhan ihmisen kurittaja. Uusi ihminen toteuttaa lakia rakkaudesta.

        Yllättävää, että teillä on tämäkin seikka mennyt uusiksi.

        Raamatun kohtasi ovat?


      • Luteerusfani
        weha kirjoitti:

        Raamatun kohtasi ovat?

        Ne ovat minun suussasni ja sydämessäni ja siinä sanassa, jota minulle on saarnattu.

        En minä itsestäänselvyyksistä lähde kinaamaan.


      • Luteerusfani kirjoitti:

        Ne ovat minun suussasni ja sydämessäni ja siinä sanassa, jota minulle on saarnattu.

        En minä itsestäänselvyyksistä lähde kinaamaan.

        Kumpiko ratkasee sinun mielesi ja vakaumuksesi vai Raamatun sana...Mielestäni olen asian esittänyt, joten jos sinulla ei ole muuta esittää, niin aiheettaa enempään sananvaihtoon...Hyvää päivänjatkoa. Ilman senkun lämpenee...Tervetuloa seuroihin.


      • opettaa:
        Luteerusfani kirjoitti:

        Minä pidän Lutheria suurempana raamatunselittäjänä kuin sinua.

        Tämä on jo vanha riita.
        Seurakunnassa laki on ojennusnuora. Se ei ole uhka, mutta se kertoo Jumalan tahdon.
        Se on vanhan ihmisen kurittaja. Uusi ihminen toteuttaa lakia rakkaudesta.

        Yllättävää, että teillä on tämäkin seikka mennyt uusiksi.

        (Luther Kuoli 1546.)

        Eisenachin synodissa vuonna 1556 käsiteltiin muun muassa oppia lain kolmannesta käytöstä. Pastorit Andreax Poach ja Anton Otto eivät hyväksyneet synodin kantaa, joka hyväksyi lain kolmannen käytön. Poach totesi muun muassa:"hyviin töihin ei ei laki ensinkään tarvita ainoastaan usko välimieheeen, Kristukseen, on välttämätön sekä vanhurskaudeksi että hyvien tekojen syntymiseksi" (TK johdanto s.55,56) Otto totesi Lutheria lainaten:"Kristittyjen suurinta taitoa ja viisautta on, että ollaan laista mitään tietämättömiä, poistetaan mielestä teot ja koko toimihurskaus"
        Aitolutherilaiset jakaantuivat kahtia. Lain kolmannen käytön vastustajat jäivät vähemmistöön ja heitä nimitettiin fanaatikoiksi. Enemmistö hyväksyi lain kolmannen käytön Flaciuksen johdolla ja läheni Melanchtonin kannattajia. Muun muassa Lauri Haikolan tutkimus on todennut, että nämä vähemmistöön jäänneet edustavat Lutherin käsitystä.

        -Galattalaiskirjeen selityksestä-:

        Mutta Kummaa ja maailmassa aivan kuulumatonta on se, että kristittyjä opetetan olemaan tietämättömiä laista ja elämään Jumalan edessä, kuin ei lakia laisinkaan olisi olemassa

        --

        Oppi lain kolmannesta käytöstä tuli Yksimielisyyden ohjeeseen vuonna 1580.

        --

        Usko ja Jumalan Sana. Erkki Reinikainen


      • sini-silmänen
        weha kirjoitti:

        Yksimielisyyden ohjeessa mainitaan, että lain kolmannesta käytöstä on noussut kiistaa. Huomautus viittaa niihin samoihin antinomisteihin, joiden kanssa Luther joutui kamppailemaan. He hyväksyivät vain lain ensimmäisen käytön. Heidän opetuksessaan Jumalan armo otettiin synnin luvallisuuden ja lihan vapauden petteeksi.

        Lain kolmannen käytön hylkääminen, ei kuitenkaan ole ohjannut Jumalan lapsia synnin luvallisuuteen. Lain sijasta olemme saneet toisen opettajan, sillä Jumala on antanut meille Henkensä kotiopettajaksi (Room.6:14-18; Gal.2:19-21; Gal.5:13). Jumalan armo on tullut ohjaamaan meitä lain sijasta: Tiit.2: 11. Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
        12. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään.

        Jumalan terveellinen armo ei opeta tekemään syntiä, vaan antaa voiman taistella sitä vastaan. Armo ei myöskään opeta toisin kymmenen käskyn lakia. Lain tuottama kirous on kuitenkin poissa, koska Kristus on täyttänyt lain.

        Apostolit kirjoittivat paljon neuvon, opetuksen ja nuhteen sanoja aikansa ihmisille. Mekin tarvitsemme evankeliumiin liittyviä rakkauden neuvoja. Ne ei ole lakia. Niitä ei anneta meille siksi, että tulisimme niitä noudattamalla Jumalan edessä kelvolliseksi, eli vanhurskaiksi.
        Neuvot ovat tarpeen, että säilytäisimme Kristuksen vanhurskauden, jonka olemme uskon kautta saaneet ilman omia suorituksiamme tai ansioitamme. Neuvot vahvistavat ja tukevat sitä terveellisen armon opetusta, jonka me kuulemme omantunnon äänenä.

        Uskovaiset haluavat vaeltaa valkeuden lapsina. Jumalan terve armo johtaa meitä valkeuteen. Paavali käyttää kaunista kuvakieltä, kun hän korostaa evankeliumin arvoa: (2.kor.4:6): "Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa."

        Evankeliumin paisteessa ei parhainkaan kilvoittelija ansioidu. Meidän turvamme on syntien anteeksisaaminen Kristuksen ansion tähden.

        Lain toinen käyttö

        Laki lupaa, että joka sen täyttää, pelastuu. Syntiinlankeemus turmeli kuitenkin ihmisen niin, ettei hän voinut täyttää lakia. Synnin takia meidän on mahdotonta päästä lain tietä iankaikiseen elämään. Mutta synti ei tehnyt Jumalan tahtoa mitättömäksi, vaan laki on edelleen voimassa. Sen tehtäväksi jäi osoittaa jokainen ihminen syntiseksi. Luther sanoo, että laki on kuin "ajokoira", joka ajaa syntistä ihmistä Kristuksen luo.
        Paavali ilmaisee lain toisen käytön näin: "Sen tähden, ettei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla; sillä lain kautta tulee synnin tunto (Room.3:20). Raamattu opettaa myös, että Jumalan sana on kaksiteräinen miekka (Hebr.4:12.) Lain terä herättää epäuskoisessa kuuliassa synnin tunnon. Sanan toinen terä evankeliumi, julistaa lain herättämälle, että Kristus on täyttänyt lain hänen puolestaan. Sen vuoksi syntinen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Kristuksen ansion tähden.

        (Peltoon kätketty aarre").

        Room.3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

        Niimpä apostolien tehtävänä ei ollut julistaa muuta osaa laista kuin minkä he päättivät yhdessä;Apostolien teot:
        15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
        15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
        21:25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."

        Matteuksen evankeliumi:
        22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

        Galatalaiskirje:
        5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

        Joka muuta julistaa Evankeliumina ei saa apostolien hyväksyntää;Galatalaiskirje:
        1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

        Apostolit saivat oikeuden päättää lopullisesti ,mikä oli noudatettavaa ja mikä sitoo meidän omiatuntojamme;1.Kor.14:26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        27. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
        30. mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
        31. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;


        33. sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
        35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
        36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
        37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
        38. Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.
        39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3407
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1860
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      92
      1355
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      956
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe