Pitäisikö nuorien tyttöjen saada opetella jo koulussa lyömään takaisin?
Itsepuolustustekniikkan opettelua on ehdotettu tyttöjen vakinaiseksi kouluaineeksi yläluokilla. Koska naisiin kohdistuva väkivalta on niin yleistä, pitäisi tyttöjen oppia lyömään takaisin, niin että tuntuu.
Näin siis täällä Ruotsissa. Onko Suomessa keskustelua siitä, että tytöille pitäisi opettaa vakinaisena kouluaineena itsepuolustusta?
Mitä mieltä olette tästä ratkaisumallista?
Lyö takaisin
30
1709
Vastaukset
- hans.ex
Itsepuolustus ei ole samaa kuin tappelu,jokaisen olisi hyvä sitä osata,niin poikien kuin tyttöjenkin!
- nitroniisku
Myös tyttöjen väkivaltaisuus on ikävä kyllä noususuunnassa. Aika vähän siitä kumminkin puhutaan. Väkivalla sanotaan kasvattavan vain väkivaltaa, mitähän ihmiskunnalle on tapahtumassa. Vahvat syö heikommat.
- vio-letti
Kääntyisiköhän parisuhde- ja perheväkivalta tilastot tulevaisuudessa alaspäin, jos kaikki miehet tietäisivät että jos menee lyömään naistaan, niin sieltä tulee takuulla samalla mitalla takaisin, vaikka vaan osuvampaan paikkaan?
- tehovetkutin
nitroniisku kirjoitti:
Myös tyttöjen väkivaltaisuus on ikävä kyllä noususuunnassa. Aika vähän siitä kumminkin puhutaan. Väkivalla sanotaan kasvattavan vain väkivaltaa, mitähän ihmiskunnalle on tapahtumassa. Vahvat syö heikommat.
Ei nykyään monissakaan kodeissa ikävä kyllä "kasvateta hellyydellä"
- tehovetkutin
vio-letti kirjoitti:
Kääntyisiköhän parisuhde- ja perheväkivalta tilastot tulevaisuudessa alaspäin, jos kaikki miehet tietäisivät että jos menee lyömään naistaan, niin sieltä tulee takuulla samalla mitalla takaisin, vaikka vaan osuvampaan paikkaan?
Voisi muuten noin ollakin?
- nitroniisku
tehovetkutin kirjoitti:
Voisi muuten noin ollakin?
Entäs jos vain aseet kovenis. Niinhän suuressa maailmassa tapahtuu. Ensin pyssyt sitten ohjukset ..jne. Ajatteleeko lyöjä lyöntihetkellä että kohde on heikompi? vai onko lyönnillä joku muu syy.
- tehovetkutin
nitroniisku kirjoitti:
Entäs jos vain aseet kovenis. Niinhän suuressa maailmassa tapahtuu. Ensin pyssyt sitten ohjukset ..jne. Ajatteleeko lyöjä lyöntihetkellä että kohde on heikompi? vai onko lyönnillä joku muu syy.
Mutta niinkauan kun sitä ei mies myönnä ottaa nainen joko turpiinsa jatkuvasti,jättää tai lyö takaisin!
- mietipä
nitroniisku kirjoitti:
Mun isä opetti, jos olet tilanteessa jossa mies pyrkii housuihisi ja siinä onnistuu, ei kyse ole raiskauksesta.
Aikuisena työtoveri MIES neuvoi potkaise munille omavaltaisia itsetyydyttäjiä.
Silloin ei mies enää kykene vaikka pyytäisit.
Mielestäni ketään ei pitäisi opettaa lyömään takaisin. Väkivalta lisää väkivaltaa.
Kokonaan toinen asia on tarvittavien itsepuolustustaitojen hankkiminen. Yllättävistä tilanteista selviää neuvokkuudella paremmin, kun on harjoitellut niihin varautumista. Itse kuvittelisin, että väkivaltaiset keinot voivat useimmiten osoittautua vaarallisiksi. Ellen ole varma, että pääsisin karkuun heti iskettyäni tms., en ryhtyisi sellaiseen.
Minulla on mielessä monia konsteja, jotka perustuvat yllätykseen ja järjen käyttämiseen.
Ystävällisyyskin saattaa usein olla tehokas ja toimiva ase väkivaltaa vastaan. Usein se on ollut ainakin minulle myös ainoa konsti selvitä vahingoittumattomana pelottavasta tilanteesta.
Mikä tahansa uuden oppiminen on varmaan hyväksi. Niitä oppeja pitää osaa käyttää harkiten. Psykologisen silmän kehittämistä pitäisin paljon väkivaltaisten keinojen opettelua tärkeämpänä. Se toinen osapuoli saattaa hallita juuri ne samat väkivaltaiset keinot vielä paremmin ja saattaa osata myös juosta nopeammin.- vio-letti
Olet tietysti oikeassa siinä että väkivalta synnyttää uutta väkivaltaa.
Tässä jutussa oli kyse itsepuolustuksen opettamisesta tytöille. Tätä taitoa opetettaisiin kaikille tytöille koulun oppisuunnitelmaan sisältyen. Tietysti itsepuolustustekniikan ensimmäisiin askeliin kuuluu oman itsetunnon kehittäminen ja sen psykologisen asenteen omaaminen että "minun ylitseni ei kävellä eikä minua tallata, saatikka lyödä". Verbaalisen puolustuksen ja elekielen (kroppsspråk) harjoittelu kuuluu ohjelmaan. Vasta viimeisenä ulospääsytienä on kysymys erilaisten teknillisten konstien harjoittelu. Aina ei tarvitse niin paljon suoranaista väkivaltaa tai voimaa käyttää, riittää kun tekniikka on hallinnassa ja itse tietää, että siihen tarvittaessa pystyy.
Mutta tärkeintä on tietysti että nuoret tytöt ja tulevat naiset saisivat niin vahvan itsetunnon ja omanarvontunnon etteivät he ylipäätään hyväksyisi koskaan miehisen väkivallan käyttöä itseään kohtaan. Luulen että sellaisesta opista olisi enemmän hyötyä monelle elämässä kuin Phytagoran yhtälön osaamisesta konsanaan... ;) vio-letti kirjoitti:
Olet tietysti oikeassa siinä että väkivalta synnyttää uutta väkivaltaa.
Tässä jutussa oli kyse itsepuolustuksen opettamisesta tytöille. Tätä taitoa opetettaisiin kaikille tytöille koulun oppisuunnitelmaan sisältyen. Tietysti itsepuolustustekniikan ensimmäisiin askeliin kuuluu oman itsetunnon kehittäminen ja sen psykologisen asenteen omaaminen että "minun ylitseni ei kävellä eikä minua tallata, saatikka lyödä". Verbaalisen puolustuksen ja elekielen (kroppsspråk) harjoittelu kuuluu ohjelmaan. Vasta viimeisenä ulospääsytienä on kysymys erilaisten teknillisten konstien harjoittelu. Aina ei tarvitse niin paljon suoranaista väkivaltaa tai voimaa käyttää, riittää kun tekniikka on hallinnassa ja itse tietää, että siihen tarvittaessa pystyy.
Mutta tärkeintä on tietysti että nuoret tytöt ja tulevat naiset saisivat niin vahvan itsetunnon ja omanarvontunnon etteivät he ylipäätään hyväksyisi koskaan miehisen väkivallan käyttöä itseään kohtaan. Luulen että sellaisesta opista olisi enemmän hyötyä monelle elämässä kuin Phytagoran yhtälön osaamisesta konsanaan... ;)olen samaa mieltä kanssasi, vaikkei ihan kaikkea voidakaan koulussa opettaa.
Terveen itsetunnon kehittymiseen liittyy monia sellaisia asioita, joissa vanhemmat ovat avainasemassa. Rakastettu, hyväksytty ja arvostettu ihminen ei varmaan hevin joudu hyväksi käytetyn rooliin tai tahdottomaksi objektiksi.
- Leena.
itsepuolustus olisi hyvä hallita tässä väkivaltaistuvassa maailmassa.
- pitää
Minä annoin luvan ja sanoin jo silloin meidän kaks-vuotiaalle Neitille, että jos joku lyö, niin saat lyödä takasiin. Käytiin pitkät keskustellut lastentarhaan vanhempin-illoissa, mutta en muuttanut mielipidettä. Ja niin tyttö kasvoi, oli siinä paljon muitakin outoja neuvoja ja lupauksia äitiltä. Nyt 20v. kaunotar, tervejärkinen ja vieläkin pamautta takasin heti ,jos toinen lyö ensimmäisenä!
- Ihanainen
kiitollinen, että tyttösi on vielä kaunotar. Pamauttelu oppejasi noudattaen voit löytää hänet jonain päivänä vankilasta tai vuodeosastolta kauneus ja aivot tuhottuna. Lasten riitatilanteiden ratkaisu kuuluu aikuisille. Sinä siirsit vastuusi pienen, kokemattoman tyttösi harteille.
Aikuisen käyttämä väkivalta on jo kovemman luokan juttu. Seurauksia näkyy mm. edellä mainitsemissani paikoissa. Miten kestät jos oppisi tuottaa tällaisen tuloksen. Tiedäthän, että "jokaiselle hevoselle löytyy ratsastaja".
Tyttösi elämä on vasta alussa. Toivon hänen löytävän rakentavia ratkaisumalleja riitatilanteisiin. Hänen äitinsä ei kyennyt häntä niissä opastamaan. - vio-letti
Noin kyllä minunkin äitini opetti kun pikkutyttönä valitin poikien kiusaavan ja lyövän. Olen kuullut tuon jutun "sata kertaa" äitini kertomana.
Ei minusta kyllä mitenkään erityisen väkivaltaista naisihmistä kasvanut aikuisena, mutta ei minun ole kyllä tarvinnut tapellakkaan. Jotenkin se kasvatti sisäistä varmuutta kun sai oppia itseään puolustamaan jo varhain ja siitä opista on ollut hyötyä ihan näin "vanhaksi" asti. ;)
- ex-koltis
Mikäli tilanneäly ei toista kerro, niin lyö takaisin ja saat olla rauhassa sen jälkeen. Tilanteessa ei voida jäädä odottamaan pitkän tähtäimen kasvatuksellisia ideoita ja niiden toteutuksen vaikutuksia. Silti siihen suuntaan pitäisi koko ajan pyrkiä. Aika naivia on myös kääntää toinen poski.
- mutsi
Tätä mieltä minäkin olen.
- Doctor Philip
nimessä. Kyllä keskustelemalla pitää pärjätä naisten keskenään.
Miehiä vastaan ei pärjää aina keskustelemaalla. Parempi opetella lyömään tapeen vaatiessa.
Paras keino on satunnaisia ahdistelioita vastaan seuraava: kourase tukeva ote haarovälistä ja purista, jos temppuilee niin purista kovemmin. Yleensä auttaa, mutta jos ei niin potkaise haaroihin. Sitten karkuun minkä kintuista lähtee.
Lyömis mittelöissä jää nainen yleensä häviölle. Parempi tulos on koureisu ja pakoon. ihan kouluissa, mutta tiedotusvälineissä joskus kylläkin.
Itse en toivo lyömistä, enkä mitään muutakaan väkivaltaa ongelmien ratkaisuun.
Itsepuolustustaitoja tytötkin voisivat opetella, niinkuin judoa, ja aikidoakohan se oli se potkunykkeily..olikohan, en muista.
Poikani tytäs harrastaa judoa, ja oletan että hän harrastuksen myötä on oppinut käyttämään taitoaan oikein.
Nykyään perheet ovat niin pieniä, etteivät lapsetkaan opi luonnollista kautta itsepuolustusta, vaan ovat ehkä liian hienohipiäisiä konflikti tilanteissa.
Puhe on kyllä kaikkein paras ase...- Mestis.
Aikoinaan koulussa ollessani toteutin äitini antamaa neuvoa, että ei pidä välittää.(jatkuva välituntikiusaus ja kotimatkarökitys) Itku silmässä kotiin ja sama Vanhempien saarna että ei pidä niistä välittää.Käännä toinen poski jos joku sinua lyö. (opettaja osallistui kiusaamiseen) Kolme vuotta ja sitten se loppui.
Minun setäni sanoi että tee nyt niin kuin minä neuvon, ja sitten vähän treenattiin. Voimaa oli, mutta uskallusta ei.
Seuraava koulupäivä muutti minun elämäni totaalisesti. Seisoin nyrkit pystyssä kaikkien edessä ja olin valmis mihin vaan. Ei tarvinnut kuin pahinta(opettajan poikaa) lyödä nokka auki, niin se loppui siihen. Myöhemmin kyllä meinas tulla vahinko samanlaisessa tilanteessa kun painiotteella heitin kaverin jäiselle pihalle.
Nousin ylös alistuneisuudestani ja toteutin setäni ja minun suunnitelman. Olen ylpeä siitä. Äitini neuvoja totellessani olisin vieläkin varmaan toisten potkittavana. Omasta mielestäni nautin määrätynlaista kunnioitusta sen tappelun jälkeen eikä minun (kiusaajat)nykyiset kaverit ole koskaan asettaneet sitä kyseenalaiseksi. En myöskään ole heille katkera ja vihainen. Mestis. kirjoitti:
Aikoinaan koulussa ollessani toteutin äitini antamaa neuvoa, että ei pidä välittää.(jatkuva välituntikiusaus ja kotimatkarökitys) Itku silmässä kotiin ja sama Vanhempien saarna että ei pidä niistä välittää.Käännä toinen poski jos joku sinua lyö. (opettaja osallistui kiusaamiseen) Kolme vuotta ja sitten se loppui.
Minun setäni sanoi että tee nyt niin kuin minä neuvon, ja sitten vähän treenattiin. Voimaa oli, mutta uskallusta ei.
Seuraava koulupäivä muutti minun elämäni totaalisesti. Seisoin nyrkit pystyssä kaikkien edessä ja olin valmis mihin vaan. Ei tarvinnut kuin pahinta(opettajan poikaa) lyödä nokka auki, niin se loppui siihen. Myöhemmin kyllä meinas tulla vahinko samanlaisessa tilanteessa kun painiotteella heitin kaverin jäiselle pihalle.
Nousin ylös alistuneisuudestani ja toteutin setäni ja minun suunnitelman. Olen ylpeä siitä. Äitini neuvoja totellessani olisin vieläkin varmaan toisten potkittavana. Omasta mielestäni nautin määrätynlaista kunnioitusta sen tappelun jälkeen eikä minun (kiusaajat)nykyiset kaverit ole koskaan asettaneet sitä kyseenalaiseksi. En myöskään ole heille katkera ja vihainen.kesakkojeni takia, teerenpaskojen, jotka pilasivat lapsen elämäni heti helmikuun aurinkoisista koulumatkoista lähtien.
En ymmärtänyt itse aikaisemmin, että minussa oli jotain "vikaa", mutta en minä mitenkään erikoisemmin masentunut tai kärsinyt kiusaamisesta, ehkä eristäydyin enempikin ja halveksin kiusaajiani..olivat kuin ilmaa..olin kai aika totinen lapsi.
- miesvieläkurja
Pojille opetusta, että eivät lyö, parempi tämä kuin opettaa tytöt lyömään takaisin.
Fyysisesti vahvempana ja verbaalisesti heikompana mies liian usein lyö. Aikuisena sitä ei osaa välttää ennen ensimmäistä iskua. Joku voi saada anteeksi ja oppia lyömättömän linjan. Jos nainen lyö takaisin, verta valuu enemmän, ruumiita tulee enemmän kuin nyt.
Kukaan ei koskaan saa lyödä ketään. Siitä on lähdettävä. Pojille tämä on opetettava mieluiten enne kuin oppivat lukemaan.- vio-letti
Tänään kirjoittaa lehdet täällä Ruotsissa siitä traagisesta naismurhasta joka tapahtui joitakin päiviä sitten Tukholman ulkopuolella. 31-vuotias mies tappoi 38-vuotiaan avovaimonsa, pilkkoi ruumiin palasiksi jonka jälkeen hän heitti palaset tekemäänsä avantoon. Parilla oli kaksi poikaa, 1,5 ja 3 vuotiaat.
Asiasta on vissiin suomen lehdissäkin kirjoitettu koska parilla oli suomalaistausta.
Miehen kerrotaan aina olleen "kiltti" ja naapurien mielestä pari näytti "onnellisilta" kun he äskettäin muuttivat uuteen asuntoon.
::::::::::::::::
Luen uudestaan lauseet jotka kirjoitit ja toivon että niistä joskus tulisi todellisuutta:
"Kukaan ei koskaan saa lyödä ketään. Siitä on lähdettävä. Pojille tämä on opetettava mieluiten ennen kuin oppivat lukemaan." - Heli
jotka eivät koskaan tule toteutumaan. Sadismiin taipuvaiset ihmiset tulevat aina rääkkäämään heikompiaan. Olen sitä mieltä, että heitä vastaan on oikeus puolustautua ja piste.
- miesvieläkurja
Heli kirjoitti:
jotka eivät koskaan tule toteutumaan. Sadismiin taipuvaiset ihmiset tulevat aina rääkkäämään heikompiaan. Olen sitä mieltä, että heitä vastaan on oikeus puolustautua ja piste.
Sadismiin taipuvaisia on aina, siis henkisesti vammautuneita, kieroutuneita, koska koeputkessa ei lapsia kasvateta ja vanhempiaan ei kukaan voi valita.
Kaikista pojista ei siis voi kasvattaa lyömätöntä. Naisten ei silti tarvitse oppia lyömään takaisin, parisuhteessa ainakaan. Pitää tutustua hyvin tarkasti ja testata tilanteita, ennen kuin menee kynnyksen yli. Jos on kuvitellut miestä ihanaksi, jos ei ole selvittänyt hänen tapojaan reagoida paineisiin, oikkuihin, nalkutukseen, kiukutteluun ... voi tulla lyödyksi. Silloin siinä on omaa syytä! - Heli
miesvieläkurja kirjoitti:
Sadismiin taipuvaisia on aina, siis henkisesti vammautuneita, kieroutuneita, koska koeputkessa ei lapsia kasvateta ja vanhempiaan ei kukaan voi valita.
Kaikista pojista ei siis voi kasvattaa lyömätöntä. Naisten ei silti tarvitse oppia lyömään takaisin, parisuhteessa ainakaan. Pitää tutustua hyvin tarkasti ja testata tilanteita, ennen kuin menee kynnyksen yli. Jos on kuvitellut miestä ihanaksi, jos ei ole selvittänyt hänen tapojaan reagoida paineisiin, oikkuihin, nalkutukseen, kiukutteluun ... voi tulla lyödyksi. Silloin siinä on omaa syytä!taipuvaisia on kaikilla elämän aloilla, ei pelkästään parisuhteessa.
Minun kiusaamisesta ei kukaan saa kovin suurta tyydytystä, sillä täältä pesee niin paljon kuin rahkeissa on varaa, enkä koe tekeväni väärin. Tuolla asenteella vältyin aikoinaan koulukiusamiselta.
Parisuhteessa se onkin sitten vaikeampi juttu. Näillä tyypeillähän on taipumus vainota uhriaan senkin jälkeen kun tämä on ottanut lähtöpassit. Usein se jatkuu niin kauan kunnes jompi kumpi pääsee hengestään. - miesvieläkurja
Heli kirjoitti:
taipuvaisia on kaikilla elämän aloilla, ei pelkästään parisuhteessa.
Minun kiusaamisesta ei kukaan saa kovin suurta tyydytystä, sillä täältä pesee niin paljon kuin rahkeissa on varaa, enkä koe tekeväni väärin. Tuolla asenteella vältyin aikoinaan koulukiusamiselta.
Parisuhteessa se onkin sitten vaikeampi juttu. Näillä tyypeillähän on taipumus vainota uhriaan senkin jälkeen kun tämä on ottanut lähtöpassit. Usein se jatkuu niin kauan kunnes jompi kumpi pääsee hengestään.on tärkeää punnita tarkoin, kenen kanssa uskaltaa suhteen aloittaa. On testattava, pantava mies koville, ärsytettävä niin että pelottaa. Jos mies silloin käy kiinni, se oli viimeinen kerta. Jos ei käy, tuskin käy suhteen aikana tai sen jälkeen.
Älkää hyvät naiset ottako miestä pää säkissä! - Heli
miesvieläkurja kirjoitti:
on tärkeää punnita tarkoin, kenen kanssa uskaltaa suhteen aloittaa. On testattava, pantava mies koville, ärsytettävä niin että pelottaa. Jos mies silloin käy kiinni, se oli viimeinen kerta. Jos ei käy, tuskin käy suhteen aikana tai sen jälkeen.
Älkää hyvät naiset ottako miestä pää säkissä!Tuo on hyvä neuvo.
Se ärsyttämistesti on kuitenkin vaikea toteuttaa. Jos mies ei lyö, hän luultavasti häipyy sellaista kohtelua saatuaan. Sitäpaitsi, herttaiset naiset joutuisivat siinä toimimaan vastoin luonnettaan, eikä se taida heiltä onnistua. - miesvieläkurja
Heli kirjoitti:
Tuo on hyvä neuvo.
Se ärsyttämistesti on kuitenkin vaikea toteuttaa. Jos mies ei lyö, hän luultavasti häipyy sellaista kohtelua saatuaan. Sitäpaitsi, herttaiset naiset joutuisivat siinä toimimaan vastoin luonnettaan, eikä se taida heiltä onnistua.Selvä juttu, että lyömätön mies lähtee kiireesti karkuun, jos nainen KOKO ARSENAALIN ärsytystä herättävää käytöstä lataa yllättäen ja yhdellä kertaa.
Täytyy edetä maltillisesti, mutta koetella silti täytyy. Pienestä ärsytyksestä lyövä tulee aina olemaan lyöjä. - plunger
vio-letti kirjoitti:
Tänään kirjoittaa lehdet täällä Ruotsissa siitä traagisesta naismurhasta joka tapahtui joitakin päiviä sitten Tukholman ulkopuolella. 31-vuotias mies tappoi 38-vuotiaan avovaimonsa, pilkkoi ruumiin palasiksi jonka jälkeen hän heitti palaset tekemäänsä avantoon. Parilla oli kaksi poikaa, 1,5 ja 3 vuotiaat.
Asiasta on vissiin suomen lehdissäkin kirjoitettu koska parilla oli suomalaistausta.
Miehen kerrotaan aina olleen "kiltti" ja naapurien mielestä pari näytti "onnellisilta" kun he äskettäin muuttivat uuteen asuntoon.
::::::::::::::::
Luen uudestaan lauseet jotka kirjoitit ja toivon että niistä joskus tulisi todellisuutta:
"Kukaan ei koskaan saa lyödä ketään. Siitä on lähdettävä. Pojille tämä on opetettava mieluiten ennen kuin oppivat lukemaan."Pojat katsovat miehen mallin isästä, tai isän puuttuessa (nykyisin usein) naapurin miehestä.
Poikien leikki tapahtuu siellä, missä äiti ei näe ja siellä lyöminen on ainoa tapa kertoa asiat.
Ketjusta on poistettu 34 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5331753Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18867- 84853
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101796Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49711- 63705
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2687- 63666
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?65608- 65533