ajokortti virosta?

epätietoinen???

onkohan suomalaisen ihmisen mahdollista ajaa ajokortti virossa?

31

6987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2. epätietoinen

      kyllä kait EU-alueella kortti kelpaa muissa EU-maissa. PAKKO.

      • osoite siinä

        maassa missä aikoo kortin suoritta. Eli muutto Viroon mahdollistaa kortin suorittamisen siellä.


      • minätässä
        osoite siinä kirjoitti:

        maassa missä aikoo kortin suoritta. Eli muutto Viroon mahdollistaa kortin suorittamisen siellä.

        Muistaakseni ainakin Englannissa voi ajokortin hankkia, vaikka asuisikin Suomessa. Tämä siis joskus ennen, ehkä vielä nykyäänkin.


      • suoritaa
        minätässä kirjoitti:

        Muistaakseni ainakin Englannissa voi ajokortin hankkia, vaikka asuisikin Suomessa. Tämä siis joskus ennen, ehkä vielä nykyäänkin.

        voi ostaa..


      • kaiketi kuitenkin
        minätässä kirjoitti:

        Muistaakseni ainakin Englannissa voi ajokortin hankkia, vaikka asuisikin Suomessa. Tämä siis joskus ennen, ehkä vielä nykyäänkin.

        esim opiskelupaikkaa tai muuuta tilpäistä oleskelua. Eli jollain lailla on olatava kirjoilla. Turistina sitä ei käsitykseni mukaan voi suoritta missään eu- maassa.


      • kortiton
        suoritaa kirjoitti:

        voi ostaa..

        ostaa ? Miten .. mistä .. kinnostaisi kovasti?


      • tottakai voi
        kaiketi kuitenkin kirjoitti:

        esim opiskelupaikkaa tai muuuta tilpäistä oleskelua. Eli jollain lailla on olatava kirjoilla. Turistina sitä ei käsitykseni mukaan voi suoritta missään eu- maassa.

        Tietenkin surittaa missä vaan, mutta jos ei asumisedellytykset täyty, niin tarvitaan tietenkin ajokoe myös suomessa.

        Eli jos ostaa virosta vaikkapa ajokortin 100€ hintaan, suomessa sitten ajo ja teoriakoe ja ajokorttilupa ja ajokortin lunastus, niin tulee silti halvemmaksi kuin autokoulu


    • Autokoulun siirtäjä

      Nyt näyttää tulevan mahdolliseksi suuremmassakin mittakaavassa.
      Eli saat muutamaksi viikoksi opiskelupaikan paikalliseen autokouluun ja saat Suomenkielisen palvelun ja lopulta sinulla on ajokortti kourassa.
      Suurimman osan opiskelusta suoritat etänä netin kautta kotona.

      Kartoitetaan myös mahdollisuutta Kreikan Italian ja Espanjalaisten tahojen kanssa tästä mahdollisuudesta. Saat ajokortin lisäksi viettää aurinkoloman ja kortti tulee kotiin lähtiessä mukaan.
      Tässä on vielä muutama mutka matkassa mutta tuo hintataso joka suomessa kortilla on herättää todella kovaa kiinnostusta noissa välimeren maiden tahoissa.

      Siirtihän tuo Trafi jo ennakolta espanjaan noita palveluitaan. :)

      • muumaamustikk4

        Pitää olla vähintää 6 kk "maassa kirjoilla", että voi ajaa. Näin ainakin Suomessa muualta muuttaneita opiskelijoita ohjeistetaan.


    • ei onnistu

      Muistaa pitää ei EU määrää kansallisia sääntöjä,kuin autokoulun kestosta ja luokista.Jokainen maa määrää miten hyväksyy toisen Eu maan kortin ja Suomi määrää ei voi edes opiskelijavaihdossa olevaa korttia hyväksyä tänne.Ihan sama mitä Viron trokarit sanoo ei Eu määrää vaan Trafi koko asian mitä hyväksyy.Itse yritin tyttärelle tuota korttia halvalla vaan tulos oli nolla eli joutuu ajamaan nyt kokonaan koko kortin myös täällä vaikka oli 8kk Virossa ja ajoi siellä kortin.
      Valitus sisällä kyllä.

      • matsonation

        Tämä on direktiivistä lainaus:
        Vastavuoroinen tunnustaminen
        1. Jäsenvaltioiden antamat ajokortit on tunnustettava vastavuoroisesti.

        EU maassa myönnetty kortti kelpaa täällä ajoon paitsi, jos:
        1) ajokortin haltija on ajokiellossa Suomessa tai jossakin muussa EU- tai ETA-valtiossa
        2) ajokortti on vaihdettu suomalaiseen ajokorttiin tai jonkin muun EU- tai ETA-valtion ajokorttiin
        3) EU- tai ETA-valtiossa annetun ajokortin haltija asuu vakinaisesti Suomessa ja ajokortti on siihen tehdyn merkinnän mukaan vaihdettu uutta kuljettajantutkintoa suorittamatta sellaisessa valtiossa annetun ajokortin perusteella, joka ei ole Suomessa voimassa.

        Ajokortin vaihtamiseen ja uudistamiseen sovelletaan ajokorttilupaa sekä ajokortin luovuttamista ja uudistamista koskevia säännöksiä.

        Eli se vaihdetaan silloin suomalaiseen, vaikka se olisi myönnetty Virossa ja haltija on silloin asunut Suomessa.

        Silloin kun kortti on myönnetty sopimusmaassa tai jossain muussa kuin EU- tai ETA-maassa, se ei kelpaa Suomessa, jos sen haltija on ajokorttia myönnettäessä asunut Suomessa.
        Näitä kortteja ei vaihdeta ilman tutkintoa ja joissain tapauksissa ilman kuljettajaopetusta (myönnetty muussa kuin Suomen tunnustamassa valtiossa).


      • voi v.

        Nimimerkille ei onnistu

        Puhut omasta tyttärestäsi ja olet huolissasi vain ajokortin hinnasta. Minä olen omien lasteni puolesta huolissani ensisijaisesti turvallisuudesta. Mutta jokainen tyylillään.


    • ei onnistu

      http://www.hs.fi/kuluttaja/EU ei salli ajokorttiturismia/a1305645552419
      Yksinkertaista Eu laeissa lukee selvästi kuten Hesarikin sanoi
      EU on säätänyt, että ajokortti tulee suorittaa siinä maassa, jossa on kirjoilla ja piste.Mikä epäselvää?
      Eli sen kun ajatte Virossa kortin ja jos (tuskin)Viro myöntää ajokorttia huomatessaan ettet asu siellä.Laki koskee kaikkia Eu valtioita muuten.
      Samoin poliisi ei anna sinulle ajokorttia tuota propuskaa vastaan ollenkaan jos kerran maistraatin kirjoissa lukee olet asunut kokoajan suomessa.Aina voi alkaa tappeleen tietenkin,mutta sen aikaa ei ole ajooikeutta olenkaan eli ottaa kortin pois samantien jos sitäesittelet.

    • Heikki22

      Paskapuhetta ettei muka onnistuis vaik suomessa asuisikin, Ite ajoin kuorma-auto ja yhdistelmäkortin Virossa, halpaa oli. Näin se onnistui: Muutat päiväksi eestiin "tekaistulla" vuokrasopimuksella, hommaat ID-kortin ja sillä pääsee jo autokouluun ja sitä ei pois oteta, Niitä autokouluissa ei kiinnosta todellakaan mikään, kunhan sulla on ID-kortti. Ja jälkeenpäin voi vaihtaa kortin suomalaiseen muutaman kympin hintaan.

      • uskokaa jo

        Minähän vuonna tää tapahtu? Kyllä noista lehtijutuistakin hyvin selviää, että vaaditaan puol vuotta kys.maassa kirjoilla oloa nykyään.


    • Eesti Eesti

      minkä takia Eestiläiset ajaa autokortin Suomessa? Nykyaikainen opetus,ei välistä vetäjiä, palvelu pelaa, mitä luvataan se myös tapahtuu. Näin olen saanut palautetta monilta, joita olen opettanut.

      • ei estä,mutta

        Kyllä niitä koskee sama puolen vuoden kirjoilla oloaika Suomessa.


      • matsonation
        ei estä,mutta kirjoitti:

        Kyllä niitä koskee sama puolen vuoden kirjoilla oloaika Suomessa.

        EU-kortin voi vaihtaa heti, kun on muuttanut Suomeen vakinaisesti asumaan. Ei tarvita 6 kk:n kirjoillaoloa Suomessa.

        Sopimusmaan korttien osalta riittää, että on kuljettanut ajoneuvoa Suomessa 6 kk ajan, ei 6 kk:n kirjoillaoloa.


      • matsoni ei tajuu
        matsonation kirjoitti:

        EU-kortin voi vaihtaa heti, kun on muuttanut Suomeen vakinaisesti asumaan. Ei tarvita 6 kk:n kirjoillaoloa Suomessa.

        Sopimusmaan korttien osalta riittää, että on kuljettanut ajoneuvoa Suomessa 6 kk ajan, ei 6 kk:n kirjoillaoloa.

        Et nyt tajunnut. Kyse ei ole kortin vaihtamisesta vaan ajamisesta. JA kyse oli tuosta että virolaiset ajaa Suomessa kortin. Kyllä, heiltä vaaditaan kuuden kk:n kirjoillaolo SUOMESSA, jotta voivat sen täällä tehdä ja sitten kotimaassa vaihtaa sen virolaiseen ajokorttiin joskus kun sinne palaavat. Tajusitko?


      • matsonation
        matsoni ei tajuu kirjoitti:

        Et nyt tajunnut. Kyse ei ole kortin vaihtamisesta vaan ajamisesta. JA kyse oli tuosta että virolaiset ajaa Suomessa kortin. Kyllä, heiltä vaaditaan kuuden kk:n kirjoillaolo SUOMESSA, jotta voivat sen täällä tehdä ja sitten kotimaassa vaihtaa sen virolaiseen ajokorttiin joskus kun sinne palaavat. Tajusitko?

        Ajokorttiluvan myöntämisellä ei ole mitään 6 kk asumisvelvoitetta Suomessa, jos henkilöllä on täällä vakinainen asuinpaikka.
        Niillä jotka opiskelevat täällä, opiskelun on täytynyt kestää sen 6 kk.


      • unohda koko juttu
        matsonation kirjoitti:

        Ajokorttiluvan myöntämisellä ei ole mitään 6 kk asumisvelvoitetta Suomessa, jos henkilöllä on täällä vakinainen asuinpaikka.
        Niillä jotka opiskelevat täällä, opiskelun on täytynyt kestää sen 6 kk.

        Sä et jumalauta vaan tajua.


    • kaikkipuhuuristiin

      Onko lisää kokemuksia? Tietysti laki sanoo ettei näin voi tehdä, mutta kaikenlaisia porsaanreikiä löytyy.. Eli, onnistuisiko minun ajaa virossa kortti vaikkapa tänä kesänä, vai vaaditaanko tosiaan tuo 6kk olo maassa jotta kortin voi ajaa? Täytyykö siirtää kirjat virallisesti Viroon tämän täyttymisen ehdoksi?

      • luuri käteen

        Mitä jos kysyisin ihan poliisilaitokselta? Kuten huomaat, täällä et oikeeta vastausta saa.


    • soita Viroon

      Minä kysynyt ja kyllä se mitä lehdissa on asiasta kirjoitettu on oikein.Viro vaatii 6kk asumista ei suomi huom.Ja Viroon ei voi tuosta vaan muuten muuttaa vaan pitää anoa asumisoikeutta sinne ensin vaikka onkin EU maa.Soita Viron konsuliin niin sieltä tulee se oikea vastaus sillä siellä toimitaan Viron lakien mukaan ei suomen.

      • luuria käteen

        Mä oon tiennyt koko ajan asian. Mutta kun täällä turisevat eivät yksinkertasesti tajua että kannattaa kysyä muualta kun suoli24. Turhauttaa tää hemmetin vänkäys.


    • Näyttöäon

      Saanen oikaista pari käsitystä.

      Autokoulu ja ajokoe on eri asiat.

      Autokoulun voi käydä virossa ja siellä saa viron opetus-suunnitelman mukaisen opetuksen. Tähän ei vaadita mitään asumista virossa, eiviron ID kortteja eika mitään. Autokoulu rekisteröi virossa oppilaan, toisin kuin suomessa oppilas joutuu itse anomaan opiskelulupaa.

      Kun opinnot on saatu, niitä voi anoa "hyväksiluettavaksi" suomessa niiltä osin mitkä voi hyväksilukea. Eli kaikki muut paitsi moottorite ajon saa virosta.

      Tämän jälkeen tarvitsee vain mennä suomessa ajokokeeseen.

      Teoria sama juttu.

      • Hämishevy96

        Käsittääkseni Viron ajokorttiopetus ja ajokoe on varsin kilpailukykyinen suomen systeemin kanssa. Virossa ajokoe on jopa vaativampi kuin suomessa. Viron opettajien osaaminen ei häpeä suomen tasoa.

        Hinnasta en tiiä, mutta opetus tuskin häviää suomeen verrattuna. Ja opettajien koulutus on vähintäinkin suomen tasoa. (OPS)

        Myös Trafia vastaava organisaatio pärjää hyvin suomen vastaavan organisaation kanssa yhdenvertaisesti.


      • liiankallis

      • Kyllätulee
        liiankallis kirjoitti:

        Valitettavasti hinnatkin ovat suomen tasoa. Ja kuitenkin joutuu osan ohjelmasta tekemään Suomessa joten säästöä ei tule.
        http://www.nigulisteautokool.ee/en-GB/prices

        Itseasissa tulee. Esim Ajokorttivirosta.fi tarjoaa B-kortin koko pakettia paljon suomalaisia autokouluja edullisemmin.


      • ylihintaavirossa

        Luulisi että virossa hinta niillä palkoilla olisi alle 500, noin 1300 matkakuluineen on paljon.


      • Riippuumihinvertaa
        ylihintaavirossa kirjoitti:

        Luulisi että virossa hinta niillä palkoilla olisi alle 500, noin 1300 matkakuluineen on paljon.

        1300 on silti 300-600 euroo halvempi ku suomesta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      242
      2040
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1057
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe