Löytyykö raamatusta kohtaa Mustasta Lampaasta.
Ja miksi on luotu Mustat Lampaat?
Onko olemassa Mustien Lampaiden Seurakunta?
Kertokaa rakkaat ystänäni!!
t.Hellarin TYTÄR
Musta Lammas
26
1231
Vastaukset
- mustaa lammasta
mutta se kohta löytyy, jossa eksynyt lammas on niin tärkeä, että paimen lähtee sitä etsimään, eikä luovuta ennen kuin löytää!
- Timoriepu
Ja se määki niin kovasti, että Paimen sen löysi lopulta ja kantoi kotiin.
- hellarin tytär
Timoriepu kirjoitti:
Ja se määki niin kovasti, että Paimen sen löysi lopulta ja kantoi kotiin.
..ellei kovasti määki? eiks Paimen löydä hiljaisia lampaita joilta on ääni menny eikä jaksa enää määkiä?
miten on-Timoriepu:)) - hellarin tytär
..jos sitä ei oo raamatussa.miksi on sanonta että on musta lammas?
..miten se Paimen osaa sitä hakea jos ei tiedä missä lammas on?
..en nyt oikein käsitä.jos multa ois kissanpentu hukassa enkä yhtään tietäis missä se voisi olla eikä kissapoloinen enää jaksa edes maukua.mistä pusikosta sen silloin voi edes löytää ja osata hakeakaan?
..eri juttu sellaisilla joilla on vielä ääni tallella,jotka on saaneet sitä käyttää.heillä ei ole hätäpäivää eikä huolen häivää.
mutta äänettömillä onkin vähän eri olot:(( - sitä mieltä
hellarin tytär kirjoitti:
..en nyt oikein käsitä.jos multa ois kissanpentu hukassa enkä yhtään tietäis missä se voisi olla eikä kissapoloinen enää jaksa edes maukua.mistä pusikosta sen silloin voi edes löytää ja osata hakeakaan?
..eri juttu sellaisilla joilla on vielä ääni tallella,jotka on saaneet sitä käyttää.heillä ei ole hätäpäivää eikä huolen häivää.
mutta äänettömillä onkin vähän eri olot:((että jos lammaspaimen ei tiedä, missä lammas on niin
meidän hyvä paimenemme Jeesus Kristus tietää jokaisen lampaan olinpaikan.Ei Häneltä kukaan hukkaan jää, ellei sitten ihminen väkisin tahdo jäädä kadoksiin. - Timoriepu
..ellei kovasti määki? eiks Paimen löydä hiljaisia lampaita joilta on ääni menny eikä jaksa enää määkiä?
miten on-Timoriepu:))Ei ne desibelit ratkaise niinkään, vaan sydämen asenne: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen".
Se on lähinnä syvältä "sydämestä" tuleva tuskan huuto, kun ihminen huomaa olevansa täysin avuton ja kyvytön pelastamaan itseänsä.
Erinomaisten ihmisten sisimmästä ei tällaista "huutoa" kuulu. He nyrpistävät nokkaansa ja kääntävät selkänsä Avuntarjoajalle.
Vain itseään huonoina ja kehnoina sekä kurjina pitävät tarvitsevat Jumalan armoa, joka tarjotaan meille Jeesuksessa Kristuksessa.
Tässä mielessä seurakunta on kurjien ihmisten seurakunta. On onnistuneitakin joukossa, mutta he eivät luule itsestään liikoja. Jos jotkut pitävät itseään jonain, he ovat unohtaneet, että Jumalan armo on heidän ainoa toivonsa, ei heidän mahdollinen pärjäämisensä. - Markku Tampio
mutta äänettömillä onkin vähän eri olot:((nimitys on lähtenyt liikeelle jo kauan ennen meidän päiviämme. Sitä käytetään yleensä sellaisesta henkilöstä, jonka elämäntyyli poikkeaa huomiota herättävästi sukukuntansa ns. normaalista yhteiskuntakelpoisesta elämäntyylistä.
Mie oon oman sukukuntani ns. "mustalammas" sen vuoksi, että luiskahin linnaan. Ja vaikka Isä Jumala on sen antanut anteeksi, niin sen mustan lampaan "leima" säilyy sukulaisteni mielissä.. - Timoriepu
Markku Tampio kirjoitti:
nimitys on lähtenyt liikeelle jo kauan ennen meidän päiviämme. Sitä käytetään yleensä sellaisesta henkilöstä, jonka elämäntyyli poikkeaa huomiota herättävästi sukukuntansa ns. normaalista yhteiskuntakelpoisesta elämäntyylistä.
Mie oon oman sukukuntani ns. "mustalammas" sen vuoksi, että luiskahin linnaan. Ja vaikka Isä Jumala on sen antanut anteeksi, niin sen mustan lampaan "leima" säilyy sukulaisteni mielissä..Jumalan silmissä olet kuitenkin valkoinen Jeesuksen ansion ja puhdistuksen kautta. Se on tärkeintä. Ei ole niin tärkeää, mitä ihmiset meistä ajattelevat ja puhuvat. Eikö?
- hellarin tytär
Markku Tampio kirjoitti:
nimitys on lähtenyt liikeelle jo kauan ennen meidän päiviämme. Sitä käytetään yleensä sellaisesta henkilöstä, jonka elämäntyyli poikkeaa huomiota herättävästi sukukuntansa ns. normaalista yhteiskuntakelpoisesta elämäntyylistä.
Mie oon oman sukukuntani ns. "mustalammas" sen vuoksi, että luiskahin linnaan. Ja vaikka Isä Jumala on sen antanut anteeksi, niin sen mustan lampaan "leima" säilyy sukulaisteni mielissä..vaikka kyllä sydämeni on ollut aina vankilassa olevien puolella.ymmärrän heitä.en arvostele.kukaan ei koskaan tiedä mistä itsensä löytää.
mulla on vähän toiset meininkit.en oo ollut linnassa mutta olen vähän sivutien kulkija..en ole ollut lähimmäisten toiveiden täyttäjäksi.olen oman tieni kulkija.ja omien mielipiteitteni omaksuja,en mielistele ketään.olen se ku oon.kelvatkoot tai älkööt.
koska lapseni kummitätikin muisti mainita mitä olin 30 vuotta tehnyt..(olin kuulemma ollut juovuksissa!! ) eiks oo kauheeta..niin on hyvä kun on muilla muisti tallella ei tarvi ittellä olla.näin on paljon helpompaa.
olen ollut aina kontrolloituna ja holhottavana.ja ovat siitä hyvän mielen saaneet.hyvä niin.oikein hyvä:)) - Timoriepu
vaikka kyllä sydämeni on ollut aina vankilassa olevien puolella.ymmärrän heitä.en arvostele.kukaan ei koskaan tiedä mistä itsensä löytää.
mulla on vähän toiset meininkit.en oo ollut linnassa mutta olen vähän sivutien kulkija..en ole ollut lähimmäisten toiveiden täyttäjäksi.olen oman tieni kulkija.ja omien mielipiteitteni omaksuja,en mielistele ketään.olen se ku oon.kelvatkoot tai älkööt.
koska lapseni kummitätikin muisti mainita mitä olin 30 vuotta tehnyt..(olin kuulemma ollut juovuksissa!! ) eiks oo kauheeta..niin on hyvä kun on muilla muisti tallella ei tarvi ittellä olla.näin on paljon helpompaa.
olen ollut aina kontrolloituna ja holhottavana.ja ovat siitä hyvän mielen saaneet.hyvä niin.oikein hyvä:))Jos vielä kestät minua ja minun kirjoituksiani, niin haluaisin antaa sinulle yhden tosi mahtavan Jumalan lupauksen, joka annetaan sillä hetkellä, eli se astuu voimaan silloin, kun ihminen kääntyy Jeesuksen puoleen.
Se on tällainen: Jes. 43:25
"Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista".
Siis Jumala tarkoituksella unohtaa uskovan synnit, kun hän ne tuo Jeesukselle. Tuntuu hassulta, mutta se on sitä käsittämätöntä armoa, mistä on kysymys.
Tuli vaan mieleen tämä jae, kun sanoit, että tuttusi eivät unohda rikkeitäsi ja syntejäsi. Jotkut ihmiset ovat näköjään tosi ymmärtämättömiä, jos he sinua noin kohtelevat, silä Jumalan tahto on, että uskovat olisivat armeliaita lähimmäisilleen, koska hekin ovat Jumalalta itse syntinsä armosta anteeksisaaneet.
Oikein hyvää jatkoa sinulle! - hellarin tytär
Timoriepu kirjoitti:
Jos vielä kestät minua ja minun kirjoituksiani, niin haluaisin antaa sinulle yhden tosi mahtavan Jumalan lupauksen, joka annetaan sillä hetkellä, eli se astuu voimaan silloin, kun ihminen kääntyy Jeesuksen puoleen.
Se on tällainen: Jes. 43:25
"Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista".
Siis Jumala tarkoituksella unohtaa uskovan synnit, kun hän ne tuo Jeesukselle. Tuntuu hassulta, mutta se on sitä käsittämätöntä armoa, mistä on kysymys.
Tuli vaan mieleen tämä jae, kun sanoit, että tuttusi eivät unohda rikkeitäsi ja syntejäsi. Jotkut ihmiset ovat näköjään tosi ymmärtämättömiä, jos he sinua noin kohtelevat, silä Jumalan tahto on, että uskovat olisivat armeliaita lähimmäisilleen, koska hekin ovat Jumalalta itse syntinsä armosta anteeksisaaneet.
Oikein hyvää jatkoa sinulle!miksi en kestäisi kirjoituksiasi? höh? otan mielihyvin neuvoja ja viisauksia vastaan sellaisilta jotka vilpittömästi haluavat auttaa.ja koen sinut sellaiseksi!
ja kuten olen kirjoittanut en ole mielistelijä sorttia,vaan sanon rehellisesti!
On vaikea käsittää sitä ettei Jumala muistelisi syntejäni kun ne läheisimmät joihin olen luottanut ja joita olen rakastanut eniten,onkin pahimpia puukottajiani.sitä on vaikea käsittää,ilman koulutusta:)) - Timoriepu
miksi en kestäisi kirjoituksiasi? höh? otan mielihyvin neuvoja ja viisauksia vastaan sellaisilta jotka vilpittömästi haluavat auttaa.ja koen sinut sellaiseksi!
ja kuten olen kirjoittanut en ole mielistelijä sorttia,vaan sanon rehellisesti!
On vaikea käsittää sitä ettei Jumala muistelisi syntejäni kun ne läheisimmät joihin olen luottanut ja joita olen rakastanut eniten,onkin pahimpia puukottajiani.sitä on vaikea käsittää,ilman koulutusta:))Huomasin vain sinun olleen jonkin verran närkästynyt minuun. Katsos, minäkin sanon asioita usein aika suoraan, vaikka pyrinkin olemaan hienotunteinen jutuissani. Minulllakin tahtoo nuo mielialat vaikuttaa texteihin. Tosin olen yrittänyt olla kirjoittamatta silloin kun sapettaa jonkun heitto. Ei tule välttämättä kovin rakentavaa juttua ulos tällöin. Tällainen ihmissurkimus sitä ollaan.
Kyllä minä haluaisin auttaa sua vilpittömästi, mutta näillä eväillä se on usein melko vajaata kaikki "auttaminen". Muuten mä olen näkevinäni, että tämä palsta on tehnyt sulle jo jotain hyvää, vai mitä? Mulla on taipumus ajatella, että sä olet tämmöisessä maallikkopuoskariterapiassa saanut kuitenkin kokea, että susta välitetään ja sulle halutaan hyvää. Tämä on tosin aikamoisen kirjava palsta ja täällä voi välillä tulla haavoittaviakin kommentteja, multakin, tietämättäni, joten anteeksi, jos näin on käynyt.
Ota muuten se mun antama jae ihan itsellesi semmoisena viestinä Taivaasta. Sun on vaan muistettava, että Jumalan anteeksiantamus on ikäänkuin rajattu Jeesuksen ristintyöhön, joten sen saa vain Jeesuksen kanssa samassa paketissa.
Mietipä jotain valtavan ihanaa ja laupiasta ihmistä ja kerro se vähintäin miljoonalla, niin saat jonkin aavistuksen, millainen Jeesuksen rakastava ja armollinen mielenlaatu sinua kohtaan on.
Se mua surettaa, että me taidottomat ja surkeat uskovat, niinkuin minäkin niin usein pilataan asioita ja töhritään se kuva, mikä Jeesuksella oikeasti on.
Luepa Zekamelskan kirjoitukset aina huolella. Sillä tytöllä on karvaita ja kovia kokemuksia, mutta silti se rakastaa Jeesusta yli kaiken.
Suloisia unia ja enkelin kuvia ja Jeesus kanssasi! - hellarin tytär
Timoriepu kirjoitti:
Huomasin vain sinun olleen jonkin verran närkästynyt minuun. Katsos, minäkin sanon asioita usein aika suoraan, vaikka pyrinkin olemaan hienotunteinen jutuissani. Minulllakin tahtoo nuo mielialat vaikuttaa texteihin. Tosin olen yrittänyt olla kirjoittamatta silloin kun sapettaa jonkun heitto. Ei tule välttämättä kovin rakentavaa juttua ulos tällöin. Tällainen ihmissurkimus sitä ollaan.
Kyllä minä haluaisin auttaa sua vilpittömästi, mutta näillä eväillä se on usein melko vajaata kaikki "auttaminen". Muuten mä olen näkevinäni, että tämä palsta on tehnyt sulle jo jotain hyvää, vai mitä? Mulla on taipumus ajatella, että sä olet tämmöisessä maallikkopuoskariterapiassa saanut kuitenkin kokea, että susta välitetään ja sulle halutaan hyvää. Tämä on tosin aikamoisen kirjava palsta ja täällä voi välillä tulla haavoittaviakin kommentteja, multakin, tietämättäni, joten anteeksi, jos näin on käynyt.
Ota muuten se mun antama jae ihan itsellesi semmoisena viestinä Taivaasta. Sun on vaan muistettava, että Jumalan anteeksiantamus on ikäänkuin rajattu Jeesuksen ristintyöhön, joten sen saa vain Jeesuksen kanssa samassa paketissa.
Mietipä jotain valtavan ihanaa ja laupiasta ihmistä ja kerro se vähintäin miljoonalla, niin saat jonkin aavistuksen, millainen Jeesuksen rakastava ja armollinen mielenlaatu sinua kohtaan on.
Se mua surettaa, että me taidottomat ja surkeat uskovat, niinkuin minäkin niin usein pilataan asioita ja töhritään se kuva, mikä Jeesuksella oikeasti on.
Luepa Zekamelskan kirjoitukset aina huolella. Sillä tytöllä on karvaita ja kovia kokemuksia, mutta silti se rakastaa Jeesusta yli kaiken.
Suloisia unia ja enkelin kuvia ja Jeesus kanssasi!enpä tiedä olenko nyt ollut sulle henkilökohtaisesti närkästynyt.joskus vaan varmaan en saa esille tuotua juuri sitä mitä yritän sanoa,ja kun ja jos vastaa siihen jotenkin yliraamatullisesti,niin se varmaan muistuttaa mua kaikesta menneestä.tulee sama ahdistus kuin jolloinkin:))
tämä maalliikkopuoskariterapia on varsin parantavaa.ei ole sanottavaa pahaa sanottavaa.eikä kukaan ole minua juurikaan haavoittanut enempää kuin mitä haavoja jo on.joten ihan hyvä palsta,ja täällä on samanhenkinen meininki.ja jotka eivät pysy mukana niin jäävät eri veneseen.
en olisi ilman huumoria ja hulluutta kestänyt tätä elämääni,ja se onkin ollut pelastukseni.niin yksinäistä on ollut vaellukseni ilman ketään,ei maallisista ihmisistä löydy tukijoita.ketään ei ole ollut koskaan silloin auttamassa kun olisin tarvinnut.silloin autettaisiin (tai sitten ei) kun en tarvi apua.
kun ihminen on heikoimmillaan niin silloin kaikki "lähimmäiset katoavat.kukaan ei kestä oikeesti heikkoa ja voimatonta.varsinkin jos eivät saa auttaa omalla tavallaan.kaikki on ollut elämässäni ehdollistettua.jos teet niin niin sitten sinut hyväksytään mutta jos et tee niin :mikä kumma sää oot,ooppas sää kummallinen..
En vaan saa päähäni ketään ihanaa ja laupiasta ihmistä jonka kertoisin miljoonalla:)
en tunne yhtään ainoata sellaista.en luotettavaa,en aitoa.ei ole minun eteeni sellainen sattunut.ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.ja sehän olisi ihanaa jos olisi vielä jossakin hyviä ihmisiä,ihan livenä.
en vaan jaksa uskoa moiseen vaikka haluisinkin.
koska isä ja äiti edusti mulle vain sutta,niin on vaikea uskoa ihmisiin.olen susien kasvattama.ja jäljet ja vauriot on vielä näkyvillä.Jumala kai halusi mut susien karsinaan..
kun en vaan voi ymmärtää.
anteeksi Timoriepu,tämä pohdintani.
mukavaa päivää sulle!
t.hellarin tytär?
- RitariOlevainen
lampaita,ei oo ,ei varmasti oo.Usko pois !
- hellarin tytär
ihan oikeestiko?
mutta miksi sitten joku perheenjäsen saa mustan leiman?
leima: B-luokka.Kelvoton.Ei täytä laatuvaatimuksia.Kaatopaikkatavaraa.
- Markku Tampio
Sitä ei löydy Raamatusta "mustat lampaat" nimellä, mutta lampaat ja vuohet ehkä kuvastavat tuota asiaa.
Matteuksen 25 luvussa kerrotaan Jeesuksen takaisin paluusta tänne jakeessa 31 ja siitä eteenpäin kerrotaan lampaista ja vuohista, minkä sortin sosialisteja he ovat ja mihin heidät tuomitaan tekojensa mukaan.- erään
entisen körttiläiskansanopiston pihamaalla tepastelivat vuohi ja lammas yhdessä. Näyttivät olevan hyviä "kavereita".
- hellarin tytär
..jos lampaat ja vuohet on sosialisteja? onks mustatki lampaat?
tuomitaaks valkoiset ja mustat lampaat eri lailla?
eri karsinaan? taivaassakinko? - hellarin tytär
erään kirjoitti:
entisen körttiläiskansanopiston pihamaalla tepastelivat vuohi ja lammas yhdessä. Näyttivät olevan hyviä "kavereita".
oliks ne molemmat valkoisia vai toinen musta ja toinen valkoinen?
mistä he jutteli:)) - vaalean harmaa.
oliks ne molemmat valkoisia vai toinen musta ja toinen valkoinen?
mistä he jutteli:))Siitä mistä ne jutteli, en valitettavasti osaa juuri sanoa mitään koska ei ne paljon mitään puhuneet. Kävelivät yhdessä ja niillä näytti olevan sanaton keskinäinen yhteisymmärrys, jossa ei paljon edes sanoja tarvita.
- hellarin tytär
vaalean harmaa. kirjoitti:
Siitä mistä ne jutteli, en valitettavasti osaa juuri sanoa mitään koska ei ne paljon mitään puhuneet. Kävelivät yhdessä ja niillä näytti olevan sanaton keskinäinen yhteisymmärrys, jossa ei paljon edes sanoja tarvita.
eiks rakkaus käyttäydy noin.et on keskinäinen yhteisymmärrys,eikä sanoja välttämättä.kumpa ihmisetki ottais oppia noista luonnon luomista otuksista.
ajatella että musta ja harmaa yhdessä ja olivat kamuja.eikä harmaa sanonut mustalle-en taho sun kaa olla ku oot musta.
se on sillon rakkautta!!!! - Markku Tampio
..jos lampaat ja vuohet on sosialisteja? onks mustatki lampaat?
tuomitaaks valkoiset ja mustat lampaat eri lailla?
eri karsinaan? taivaassakinko?on sellainen kansanomainen yleisnimitys jostain ihmisestä, ettei sillä ole nyt mitään poliittista perustaa nimitykseen.
Täälläpäin sanotaan: "Vai sen sortin sosialisti se on", kun joku edustaa jotain radikaalisti toisista poikkeavaa tyylisuuntaa elämässään.
Olen tullut siihen tulokseen, että ei siellä taivaassa ole Jumalan taholta mitään ns. "kastijakoa" sitten tuomion julistamisen jälkeen, koska kaikki nimet elämänkirjassa ovat samanarvoisia. - hellarin tytär
Markku Tampio kirjoitti:
on sellainen kansanomainen yleisnimitys jostain ihmisestä, ettei sillä ole nyt mitään poliittista perustaa nimitykseen.
Täälläpäin sanotaan: "Vai sen sortin sosialisti se on", kun joku edustaa jotain radikaalisti toisista poikkeavaa tyylisuuntaa elämässään.
Olen tullut siihen tulokseen, että ei siellä taivaassa ole Jumalan taholta mitään ns. "kastijakoa" sitten tuomion julistamisen jälkeen, koska kaikki nimet elämänkirjassa ovat samanarvoisia...siis radikaalisti toisista poikkeavaa tyylisuuntaa elämässään..sitten varmaan taiteilijat ja oman tien kulkijat on sellaisia.näin ajattelen.
ps.olen siis alkanut ajatteleen,eiks oo vähä kauheeta..olen ottanut omat aivot käyttööni..ihan omalla luvalla jopa!! - Markku Tampio
..siis radikaalisti toisista poikkeavaa tyylisuuntaa elämässään..sitten varmaan taiteilijat ja oman tien kulkijat on sellaisia.näin ajattelen.
ps.olen siis alkanut ajatteleen,eiks oo vähä kauheeta..olen ottanut omat aivot käyttööni..ihan omalla luvalla jopa!!niille, jotka pyrkivät ajattelemaan sun puolestasi ja sanelemaan valmiit vastaukset asioihin.. ;)
Niin kävi mullekki tässä muutama vuoskymmen sitten..
Ainoa paikka jonka tiedän puhuvan mustista lampaista on 1 Ms. 30-luvussa; tarkasti ottaen siellä puhutaan pilkullisista ja kirjavista lampaista ja mustista karitsoista (30:32), mutta lampaitahan ne karitsatkin ovat, lampaiden pentuja.
Voi olla, että Raamatussa on jotakin muitakin asiaan liittyviä kohtia, mutta en nyt muista. Mustista ja valkeista hevosista puhutaan useamman kerran ja niillä on aivan oma sanomansa, mutta lampaista nyt vain tämä tiedoksesi.
Jäin tässä pohtimaan tuota sanontaa "sukunsa [tai puolueensa] musta lammas". Mustahan on ensiksikin surun ja kuoleman väri ja toisekseen (kuvannollisesti) tarkoittaa synkkää, toivotonta ja huonoa, rikollistakin. Onkohan palstalla ketään kielen asiantuntijaa, joka osaisi kertoa, liittyykö tai juontaako tämä "musta lammas-sanonta" 1. Mooseksen kirjan 30-luvun tapahtumista tai Hesekielin kirjan vertauksista kadonneesta ja eksyneestä lampaasta.
Jeesus sanoo kuitenkin olevansa lammasten Ovi ja lampaiden Hyvä Paimen. Hän kertoo omistavansa lampaita myös Israelin ulkopuolelta (Joh. 10), toisin sanoen pakanatkin ovat Hänen lampaitaan. Koska Herra ei sano lampaiden väristä mitään niin päättelen tässä, että mustatkin lampaat karitsoineen kuuluvat laumaan. Mutta jos jolla kulla on tietoa musta lammas-sanontatavasta niin kerropa ihmeessä meille muillekin asiasta lisää.
Sinulle hellarin tytär hyvää pyhäpäivän ehtoon edusta.- hellarin tytär
jäin oikein pohtimaan kirjoitustasi.jaksoit selventää mustalle lampaalle ihan ymmärrettävää tekstiä.
jos musta on kuoleman väri niin miks ihmiset pukeutuu niin paljon mustaan.tätä olen pähkäillyt?
mulle oli uutta että musta kuvaa myös huonoa ja rikollista.se oli uutta auringon alla,vaikka tällai ehtoopuolella.
mutta ajattelen että Jumala varmaan kyllä suosii niitä valkoisia enemmän.vaikka mustat ei ois mitään rikollista ym.tehneetkään niin kaikkialla tahdotaan suosia enemmistöä,eiks vaan.
saatan olla eksyksissäkin?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422016- 621687
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26923Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696