Farmaritesti: Saab 9-5 Aero Wagon vs. Volvo V70 T5

Turbo Sensonic

Uudessa Auto Zeitung -lehdessä oli mielenkiintoinen testi: Saab 9-5 Aero Wagon vs. Volvo V70 T5.

Ainakin TM 1/2001:ssa ollut farmaritesti on ollut viime aikoina puheenaiheena, koska monen mielestä Saab on jotenkin aina TM:n testivoittaja. Väitetään, että korruptiolla olisi tähän asiaa.

Samalla, kun ostin tuon Auto Zeitungin, katsoin myös erästä muuta saksankielistä autolehteä, jossa olivat testissä juuri samat ruotsalaiset kuin TM:n testissä, eli Saab 9-5 Wagon 2.3t ja Volvo V70 2.4T. Tässä testissä Volvo voitti Saabin, mutta vertailukriteerit ja niiden painotukset olivat erilaiset kuin TM:ssä. Tämä olikin oiva esimerkki siitä, kuinka autotestit voivat vaihdella testaajien ja painotettavien asioiden mukaan.

Mutta asiaan: Auto Zeitung oli testannut automaattilaatikkoisen 9-5 Aero Wagonin ja manuaali V70 T5:n. Näin ensi kuulemalta asia vaikuttaisi aika epätasapainoiselta ja epäreilulta (laittaa nyt automaatti kilpailemaan manuaalin kanssa!), mutta eipä tilanne ollutkaan kovin epäreilu, vaikkakin Saabissa on 20 hepoa vähemmän kuin Volvossa.

Mitattu kiihtyvyys 0-100 (0-120)km/h:
Saab: 8,1 sek. (10,9 sek.)
Volvo:8,1 sek. (10,6 sek.)

Vääntö:
Saab: 330 Nm (1900 r/min)
Volvo: 330 Nm (2400 r/min)

Tavaratilan tilavuus mitattiin takapenkkien ollessa käännettynä alas (TM:ssähän oli mitattu tila takapenkkien ollessa ylhäällä):
Saab: 1595 litraa
Volvo: 1612 litraa

Volvoa kritisoitiin kääntösäteen suuruudesta, Saabia ohjaamon designen vanhanaikaisuudesta. Tosin samalla todettiin, että kaikki hallinta- ym. ajon aikana tarvittavat laitteet ovat Saabissa kuitenkin "käden ulottuvilla".

Testin polttoaineenkulutus:
Saab 12,6 litraa / 100 km
Volvo 12,5 litraa / 100 km.

Loppulause autoista:
Jos etsii yleiskäyttöön sopivaa perhefarmaria, kannattaa valita V70, tosin kannattaa tilata kyseinen auto dieselinä, jotta polttoainekustannukset pysyisivät ”kurissa”. Jos taas haluaa aitoa ”Aero” –fiilistä farmariautomuodossa, suositellaan tällaisesta meiningistä haaveilevalle kunnioitettavasti 9-5 Aero Wagonia. Saabissa on ”temperamenttia”.

Kiihtyvyys- ja kulutusmittaustuloksia voi Saabin kohdalla pitää erittäin hyvinä ottaen huomioon, että Saabissa on ”vanhanaikainen nelilovinen” automaattilaatikko ja Volvossa vastaavasti manuaali.

Autojen perushinnat Saksassa:
Saab: 71650 DMK / 36 634 e
Volvo: 71388 DMK / 36 500 e

Perushintojen ero Suomen markoissa: 797 ,-

Nyt herääkin kysymys, miten Saab 9-5 Aero Wagon voi olla Suomessa Volvo V70 T5:sta noin 16500 markkaa kalliimpi?
Joko kyseessä on Saabin Suomen edustajan välistä veto, tai Volvon Suomen edustaja saa tehtaalta autoista kunnon alennuksen, jotta pystyy sovittamaan auton hinnan autoverosta huolimatta edes jotenkin kohtuulliselle tasolle. Yksi mahdollisuus on, että Suomessa Volvo myydään ”karvalakkimallina”, johon täytyy ostaa kaikki varustepaketit erikseen kalliilla hinnalla, jolla katetaan auton ”halpuudesta” johtuvien ”toteutumattomien katteiden” jättämää aukkoa. Samalla saadaan auton perushinta painettua alas, jolloin auto näyttää koko-/laatuluokassaan kaikista halvimmalta. Tuo ”halpuus” on se tekijä, joka vetoaa suomalaiseen kuluttajaan. Nyt kun vain tietäisi, myydäänkö V70 T5 saksalaisille jo valmiiksi varusteltuna, vai joutuvatko he ostamaan varusteet erikseen, kuten suomalaiset.

14

4241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svenssåni

      Suomessa ja muualla maailmassa käydään joka päivä satoja vertailutestejä em. autojen välillä, nimittäin autokaupassa. Asiakkaat ajavat ja arvioivat em. kilpakumppaneita omien kriteeriensä perusteella, jotka ovat ainoita oikeita, sillä hehän autolla tulevat ajamaan. Näissä vertailuissa Volvo voittaa esim Suomessa Saabin 6:2 ja en tiedä mitään maata, missä Saab myisi paremmin kuin Volvo.

      • Turbo Sensonic

        Johtuisikohan siitä, että Volvo on suurempi yritys, ja heillä on varaa panostaa auton markkinointiin. Katsopa vaikka tämän päivän Hesaria. Volvo S60:stä on koko sivun nelivärimainos, Saab 9-5 Wagonista ainoastaan neljännessivun nelivärimainos. Ei autoa saa myytyä, jos ei sitä markkinoi. Sitä paitsi Saab on persoonallisempi kuin Volvo ja ei täten välttämättä ole persoonallisuutensa takia "keskivertokuluttajan" ostos.

        Jos katsoo autojen myyntitilastoja ja päättäisi niiden perusteella, mikä automerkeistä on parempi kuin joku muu merkki, niin silloinhan näissä "jokapäiväisissä" vertailutesteissä parhaita autoja olisivat esim. Toyota ja Opel. Mutta ovatko ne hyviä tai parempia autoja kuin muut, sen saa jokainen itse päättää.

        Omasta mielestäni myyntiluvuilla ei ole lähes mitään tekemistä se kanssa, onko auto hyvä vai huono. Luvut kertovat ainoastaan, onko auto suosittu vai ei. Ja kuten testin loppulausunnossa sanottiin: jos haluaa tavallisen perhefarmarin, kannattaa ostaa Volvo V70. Jos taas haluaa agressiivista, temperamenttista persoonallisuutta farmariltaan, kannattaa ostaa 9-5 Aero Wagon. Suurin osa auton ostajista ostaa auton ajaakseen sillä paikasta A paikkaa B. Tällöin eivät nuo Saabin ominaisuudet paljon kupissa paina. Tällöin farmaria ostaessa Volvo on varma ratkaisu. Mutta jos haluaa muutakin, kuin turvallista farmaria jokapäiväiseen liikkumiseen, Saab on oiva ratkaisu.

        Valmistajan resurssit ja autojen valmistusmäärät korreloivat myös myytävien autojen määrään. Volvoja valmistetaan vuodessa ainakin kaksi kertaa se määrä, mitä Saabeja. Eipä siis ihme, että niitä myös myydään enemmän.


      • MarquisdeSaab

        Myyntitilastoja on aivan turha vetää keskusteluun puhuttaessa autojen teknisestä hyvyydestä ja paremmuusjärjestyksestä. Autokaupassa ei myydä pelkästään autoa vaan myös rahoitus ja sen lisäksi myös yleensä ostetaan vaihtoauto liikkeeseen. Kun pelataan tavallisen kuolevaisen rahoilla niin ratkaisevaa roolia näyttelee juuri rahoitus ja hyvitys vaihtoautosta. Yksinkertainen tosiasia on että jos Saab ei pysty uudelle asiakkaalle tarjoamaan parempaa kauppaa kuin Volvo niin asiakas on menetetty Volvolle vaikka Saab muuten olisikin asiakkaan unelma. Íhmiset eivät ole kuolemaan asti merkkiuskollisia... idealismi automerkin suhteen ei täytä lovea lompakossa.

        Myyntitilastoista voidaan päätellä mikä merkki myi hyvin ja mitä on siten todennäköisesti markkinoitu hyvin ja myyty hyvillä ehdoilla... ei mitään autojen teknisestä tasosta toisiinsa nähden.

        Keskiverto auton ostaja ei ole tekniikanalan asiantuntija... ja paremmuusjärjestys ei siten ratkea demokraattisella huutoäänestyksellä.


      • EskoM

        Suuri osa Volvoista on mennyt taksikäyttöön. Dieselin puute mallivalikoimasta on täten ollut melko merkittävä tekijä.


      • 9-5 2,3t
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Johtuisikohan siitä, että Volvo on suurempi yritys, ja heillä on varaa panostaa auton markkinointiin. Katsopa vaikka tämän päivän Hesaria. Volvo S60:stä on koko sivun nelivärimainos, Saab 9-5 Wagonista ainoastaan neljännessivun nelivärimainos. Ei autoa saa myytyä, jos ei sitä markkinoi. Sitä paitsi Saab on persoonallisempi kuin Volvo ja ei täten välttämättä ole persoonallisuutensa takia "keskivertokuluttajan" ostos.

        Jos katsoo autojen myyntitilastoja ja päättäisi niiden perusteella, mikä automerkeistä on parempi kuin joku muu merkki, niin silloinhan näissä "jokapäiväisissä" vertailutesteissä parhaita autoja olisivat esim. Toyota ja Opel. Mutta ovatko ne hyviä tai parempia autoja kuin muut, sen saa jokainen itse päättää.

        Omasta mielestäni myyntiluvuilla ei ole lähes mitään tekemistä se kanssa, onko auto hyvä vai huono. Luvut kertovat ainoastaan, onko auto suosittu vai ei. Ja kuten testin loppulausunnossa sanottiin: jos haluaa tavallisen perhefarmarin, kannattaa ostaa Volvo V70. Jos taas haluaa agressiivista, temperamenttista persoonallisuutta farmariltaan, kannattaa ostaa 9-5 Aero Wagon. Suurin osa auton ostajista ostaa auton ajaakseen sillä paikasta A paikkaa B. Tällöin eivät nuo Saabin ominaisuudet paljon kupissa paina. Tällöin farmaria ostaessa Volvo on varma ratkaisu. Mutta jos haluaa muutakin, kuin turvallista farmaria jokapäiväiseen liikkumiseen, Saab on oiva ratkaisu.

        Valmistajan resurssit ja autojen valmistusmäärät korreloivat myös myytävien autojen määrään. Volvoja valmistetaan vuodessa ainakin kaksi kertaa se määrä, mitä Saabeja. Eipä siis ihme, että niitä myös myydään enemmän.

        En lainkaan arvostele sitä, että joku on ihastunut ja kiinnittynyt johonkin automerkkiin vaikka en sitä itse oikein ymmärräkään. Mutta ajatus siitä, että jotain autoa myydään vähän sen takia, että sitä valmistetaan vähän on kyllä sarjatuotantoautojen kohdalla mieletöntä. Saabia valmistetaan vähän sen takia, että se ei mene hyvin kaupaksi eikä päinvastoin. Autothan valmistetaan Saabin kohdalla tilausten perusteella asiakaskohtaisesti. En myöskään jaksa uskoa Volvon nauttivan ruotsalaisessa lehdistössä mitään erityisasemaa Saabiin nähden, molemmathan ovat kotimaisia merkkejä. Olen toisinaan tekemisissä ruotsalaisten kanssa ja heiltä olen saanut ymmärtää, että Volvo on huomattavasti arvostetumpi auto siellä kuin Saab. Tosin tilanne on Saabin osalta hieman piristynyt 9-5:myötä, kun taas 900/9-3:ta pidetään Saabin huonoimpana mallina koskaan. Se tuli liian nopeasti markkinoille ja lastentautineen vei maineen aika alas. Saabin suuri ongelma on ollut se, että se ei ole resursseista johtuen kyennyt tuottamaan uusia malleja riittävän nopeasti markkinoille. En myöskään ymmärrä sitä väitettä, joka aiemmin esiintyi tällä palstalla, että meillä on päällämme Saab-lasit. Ei minulla ainakaan. Nyt ajan Saabilla ja huomenna ehkä jollain muulla. Kun on vapaa valitsemaan on vapaa myös muodostamaan mielipiteensä ilman jotain lapsellista sidosta "meidän merkkiin". Lopuksi on todettava, että 9-5 on monessa mielessä erittäin hieno auto ja toivottavasti vie minut jatkossa luotettavasti perille. Toistaiseksi (ajettu 6000km ) ei ole ollut vielä muita korjauksia kuin uusittu etupyörän ripustus ja etujarrulevyt.


      • Hela
        9-5 2,3t kirjoitti:

        En lainkaan arvostele sitä, että joku on ihastunut ja kiinnittynyt johonkin automerkkiin vaikka en sitä itse oikein ymmärräkään. Mutta ajatus siitä, että jotain autoa myydään vähän sen takia, että sitä valmistetaan vähän on kyllä sarjatuotantoautojen kohdalla mieletöntä. Saabia valmistetaan vähän sen takia, että se ei mene hyvin kaupaksi eikä päinvastoin. Autothan valmistetaan Saabin kohdalla tilausten perusteella asiakaskohtaisesti. En myöskään jaksa uskoa Volvon nauttivan ruotsalaisessa lehdistössä mitään erityisasemaa Saabiin nähden, molemmathan ovat kotimaisia merkkejä. Olen toisinaan tekemisissä ruotsalaisten kanssa ja heiltä olen saanut ymmärtää, että Volvo on huomattavasti arvostetumpi auto siellä kuin Saab. Tosin tilanne on Saabin osalta hieman piristynyt 9-5:myötä, kun taas 900/9-3:ta pidetään Saabin huonoimpana mallina koskaan. Se tuli liian nopeasti markkinoille ja lastentautineen vei maineen aika alas. Saabin suuri ongelma on ollut se, että se ei ole resursseista johtuen kyennyt tuottamaan uusia malleja riittävän nopeasti markkinoille. En myöskään ymmärrä sitä väitettä, joka aiemmin esiintyi tällä palstalla, että meillä on päällämme Saab-lasit. Ei minulla ainakaan. Nyt ajan Saabilla ja huomenna ehkä jollain muulla. Kun on vapaa valitsemaan on vapaa myös muodostamaan mielipiteensä ilman jotain lapsellista sidosta "meidän merkkiin". Lopuksi on todettava, että 9-5 on monessa mielessä erittäin hieno auto ja toivottavasti vie minut jatkossa luotettavasti perille. Toistaiseksi (ajettu 6000km ) ei ole ollut vielä muita korjauksia kuin uusittu etupyörän ripustus ja etujarrulevyt.

        Kyllä joidenkin automerkkien kohdalla (kuten Saab) on selkeä tosiasia, että ei edes pyritä massatuotantoon pienellä katteella erittäin kilpailluille markkinoille. Tämä näkyy Saabin kohdalla selvästi siinä, että sieltä puuttuu kokonaan alle 120 000 mk (Suomessa) maksavat mallit.

        Eli lähdetään hakemaan markkinoita selvästi maksukykyisemmästä asiakaskunnasta ja siinä tarvitaan tietenkin myös laadukkaita tuotteita.

        Yrityksen kannalta on muuten varsin hyvä tapa toimia siten, että kaikki tuotanto on jo valmiiksi myyty, kunhan huolehditaan siitä, että asiakkaiden odotusaika ei muodostu kohtuuttoman pitkäksi. Saabin kohdalla se on varsin kohtuullinen moneen muuhun tilattavaan merkkiin verrattuna.


      • Teemu
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Johtuisikohan siitä, että Volvo on suurempi yritys, ja heillä on varaa panostaa auton markkinointiin. Katsopa vaikka tämän päivän Hesaria. Volvo S60:stä on koko sivun nelivärimainos, Saab 9-5 Wagonista ainoastaan neljännessivun nelivärimainos. Ei autoa saa myytyä, jos ei sitä markkinoi. Sitä paitsi Saab on persoonallisempi kuin Volvo ja ei täten välttämättä ole persoonallisuutensa takia "keskivertokuluttajan" ostos.

        Jos katsoo autojen myyntitilastoja ja päättäisi niiden perusteella, mikä automerkeistä on parempi kuin joku muu merkki, niin silloinhan näissä "jokapäiväisissä" vertailutesteissä parhaita autoja olisivat esim. Toyota ja Opel. Mutta ovatko ne hyviä tai parempia autoja kuin muut, sen saa jokainen itse päättää.

        Omasta mielestäni myyntiluvuilla ei ole lähes mitään tekemistä se kanssa, onko auto hyvä vai huono. Luvut kertovat ainoastaan, onko auto suosittu vai ei. Ja kuten testin loppulausunnossa sanottiin: jos haluaa tavallisen perhefarmarin, kannattaa ostaa Volvo V70. Jos taas haluaa agressiivista, temperamenttista persoonallisuutta farmariltaan, kannattaa ostaa 9-5 Aero Wagon. Suurin osa auton ostajista ostaa auton ajaakseen sillä paikasta A paikkaa B. Tällöin eivät nuo Saabin ominaisuudet paljon kupissa paina. Tällöin farmaria ostaessa Volvo on varma ratkaisu. Mutta jos haluaa muutakin, kuin turvallista farmaria jokapäiväiseen liikkumiseen, Saab on oiva ratkaisu.

        Valmistajan resurssit ja autojen valmistusmäärät korreloivat myös myytävien autojen määrään. Volvoja valmistetaan vuodessa ainakin kaksi kertaa se määrä, mitä Saabeja. Eipä siis ihme, että niitä myös myydään enemmän.

        Opel on kyllä pärjännyt testeissä, mutta entä Toyota?? Toyota löytyy yleensä ihan muualta kuin kärjestä. Ja Opelithan todella ovat hintaansa nähden erinomaisia autoja.


      • Teemu
        MarquisdeSaab kirjoitti:

        Myyntitilastoja on aivan turha vetää keskusteluun puhuttaessa autojen teknisestä hyvyydestä ja paremmuusjärjestyksestä. Autokaupassa ei myydä pelkästään autoa vaan myös rahoitus ja sen lisäksi myös yleensä ostetaan vaihtoauto liikkeeseen. Kun pelataan tavallisen kuolevaisen rahoilla niin ratkaisevaa roolia näyttelee juuri rahoitus ja hyvitys vaihtoautosta. Yksinkertainen tosiasia on että jos Saab ei pysty uudelle asiakkaalle tarjoamaan parempaa kauppaa kuin Volvo niin asiakas on menetetty Volvolle vaikka Saab muuten olisikin asiakkaan unelma. Íhmiset eivät ole kuolemaan asti merkkiuskollisia... idealismi automerkin suhteen ei täytä lovea lompakossa.

        Myyntitilastoista voidaan päätellä mikä merkki myi hyvin ja mitä on siten todennäköisesti markkinoitu hyvin ja myyty hyvillä ehdoilla... ei mitään autojen teknisestä tasosta toisiinsa nähden.

        Keskiverto auton ostaja ei ole tekniikanalan asiantuntija... ja paremmuusjärjestys ei siten ratkea demokraattisella huutoäänestyksellä.

        Itse kyllä uskon, että jos ihmisellä on käytettävissä autoon tietty määrä rahaa, hän varmasti ostaa parhaana pitämänsä auton. Ainakin keskiluokassa autojen hintaerot ovat niin pieniä, että ne eivät voi olla ratkaisevassa asemassa.

        Kyllä kahdesta samanhintaisesta autosta keskivertokuluttajakin valitsee sen paremman/haluttavamman, usko pois! Ihme juttuja heitätte...


      • MarquisdeSaab
        Teemu kirjoitti:

        Itse kyllä uskon, että jos ihmisellä on käytettävissä autoon tietty määrä rahaa, hän varmasti ostaa parhaana pitämänsä auton. Ainakin keskiluokassa autojen hintaerot ovat niin pieniä, että ne eivät voi olla ratkaisevassa asemassa.

        Kyllä kahdesta samanhintaisesta autosta keskivertokuluttajakin valitsee sen paremman/haluttavamman, usko pois! Ihme juttuja heitätte...

        Niin varmasti valitsee haluttavamman... mutta ei parempaa. Haluttavuus muodostuu monesta muustakin asiasta kuin absoluuttisesta teknisestä hyvyydestä tai laadusta... kuten aiemmin mainitsin rahoituskytkentä ym vaikuttavat paljon.

        Tuossa aiemmin taisit juuri kehua Opelin olevan hintaansa nähden hyvä... varmasti pitää paikkansa, mutta ei se varmasti ole hintaluokkansa paras kaikilla mahdollisilla kriteereillä vertailtuna. Avain kysymyksenä keskihintaisissa autoissa on riittävä laatu sopivalla hinnalla... Opel pystyy tuohon, lisäksi se pystyy vielä markkinoinoimaan ja myymään hyvin. Siinä avain hyvään myyntiin, ei auton hyvyydessä.

        Keskiluokka on kuitenkin keskiluokka ja Saab ei kilpaile siinä... toki halvimman 9-3:n hinnalla on tarjolla melkoisen hyvin varusteltu Vectra, mutta ne eivät sinänsä kilpaile keskenään... premiumluokkaa ja keskiluokkaa tehdään ja myydään eri säännöillä.


    • Turbo Power

      .. juu, kävinpä koeajamassa vähän ajettua Volvo S70 2.5.sta ja täytyy tunnustaa että pettymys oli melkoinen. Ei tarjonnut mitään. Eipä tarvitse vaihtaa Saab 900 Turboani ainakaan Volvoon.

      • Anonyymi

        No just, tuokin luuli Saabistina aivan jotakin .... Olihan ja on vieläkin Saabit järkyttäviä.... ajettavia... ja se sisämelu ja penkit ja katsokaa miltä ne Saabit näytti ja näyttävät.

        No historiaa ovat, mutta vertailu Volvoihin ei kai kovin paljon kannata? :) ;)


    • Anonyymi

      Opel ja Saab ovat automerkkejä joihin en pitkällä tikullakaan koske!

      • Anonyymi

        Kuitenkin niitä tuolla liikenteessä näkyy vieläkin, Opel-kuskeja aina katson sillä silmällä, että minkälainen ihminenhän tuo on, kun on Opelia joutunut ajamaan.


      • Anonyymi

        Ette sitten yhtään vanhempaa ketjua löytäny. Mahtaako aloittajakaan olla enää täällä maan päällä kuljeksimassa.? Tai jos on niin ehkä ajelee nykyään Volvolla ennemmin kuin Saabilla.

        ..Ellei ole joku museo autojen harrastaja....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4320
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2171
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1711
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1425
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1078
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      878
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    Aihe