Kuljettaja saa ajaa 80 tuntia, kahdessa viikossa.
Kun tuntirajat ovat täynnä, mutta ajoa jatketaan, kuka on kolaritilanteessa vastuussa:
kuljettaja, työnantaja eli isäntä, liikenneministeriö joka sallii työaikojen rikkomisen, vai joku muu. Siis kolarissa toisen tielläliikkujan kanssa.
Kun taksi kolaroi
20
3438
Vastaukset
- tiesitkö
Laki sallii 24 perättäisen tunnin aikana 12 tunnin ajovuorot vaikka vuoden ympäri joka päivä. Huomioit vain että pidät 5,5 tunnin jälkeen puolen tunnin tauon.
Mistä helvetistä te räkänokat ootte saanut päähänne, ettei saisi ajaa enempää kuin 40 tuntia viikossa??????????
Tuo 40 tuntia viikossa tarkoittaa sitä, että tuntipalkkalaiselle kuuluu tuon ajan jälkeen korotettu palkka! Älä nyt enää sotke kahta asiaa toisiinsa, pönttöpää!- ???
Pönttö, räkänokka, pönttöpää??
Sähän taidat olla varsinainen ........? - se käytös
Oletko isäntä, vai renki?
- peruskuski
3 LUKU Säännöllinen työaika
6 § Yleissäännös
Säännöllinen työaika on enintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa ja 40 tuntia viikossa.
Viikoittainen säännöllinen työaika voidaan järjestää myös keskimäärin 40 tunniksi enintään 52 viikon ajanjakson aikana.
7 § Jaksotyöaika
Säännöllinen työaika saadaan 6 §:ssä säädetystä poiketen järjestää niin, että se on kolmen viikon pituisena ajanjaksona enintään 120 tuntia tai kahden viikon pituisena ajanjaksona enintään 80 tuntia:
1) poliisi-, tulli-, posti-, tele-, puhelin- ja radiolaitoksissa, ei kuitenkaan näiden laitosten kone- ja korjauspajoissa eikä rakennustöissä;
2) sairaaloissa, terveyskeskuksissa, koko vuorokauden toimivissa lasten päiväkodeissa, kesäsiirtoloissa, huolto- ja muissa vastaavissa laitoksissa sekä vankiloissa;
3) henkilö- ja tavarankuljetuksissa, kanavilla, kääntösilloilla ja losseilla;
4) aluksen ja rautatievaunun lastaus- ja purkaustyössä;
5) alusten koeajon aikana tehtävässä työssä;
6) maastossa tehtävässä koneellisessa metsä-, metsänparannus- ja puutavaran lähikuljetustyössä;
7) kotitaloustyössä;
8) vartiointityössä;
9) meijeriliikkeissä;
10) majoitus- ja ravitsemisliikkeissä; sekä
11) taide- ja huvittelulaitoksissa sekä elokuvien valmistamoissa ja tarkastamoissa, ei kuitenkaan näiden laitosten työpajoissa.
Työn tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi tai työntekijöille epätarkoituksenmukaisten työvuorojen välttämiseksi voidaan säännöllinen työaika 1 momentissa säädetystä poiketen järjestää niin, että sen kahden toisiaan seuraavan kolmen viikon ajanjakson aikana tai kolmen toisiaan seuraavan kahden viikon ajanjakson aikana enintään 240 tuntia. Säännöllinen työaika ei saa kummankaan kolmen viikon ajanjakson aikana ylittää 128 tuntia eikä yhdenkään kahden viikon ajanjakson aikana 88 tuntia.
8 § Moottoriajoneuvon kuljettajan työaika
Moottoriajoneuvon kuljettajan vuorokautinen työaika saa olla enintään 11 tuntia vuorokausilepoa seuraavan 24 tunnin yhdenjaksoisen ajanjakson aikana.
Jos moottoriajoneuvon kuljettajan työtä ei voida muulla tavoin järjestää tarkoituksenmukaisesti, saadaan vuorokautista työaikaa pidentää enintään 13 tunniksi, jos työaika ei ylitä 22 tuntia pidennetyn työajan jälkeistä vuorokausilepoa seuraavan 48 tunnin ajanjakson aikana.
Ja vielä linkki sivulle josta kopioin edellisen: http://kotisivu.mtv3.fi/eskola.ilkka/tal.htm - asiakas näkee
??? kirjoitti:
Pönttö, räkänokka, pönttöpää??
Sähän taidat olla varsinainen ........?alan ammatilainen , käytös sen mukaista ainakin.
- on ....
Vastuussa. Saat muuten todellakin ajaa sen 12 tuntia kuten edellinenkin sanoi. Mistähän tuollainen väärä uskomus on tullut?
- ???
-80 tuntia/2vk ?
-tuntipalkka? renkihän on provisiopalkalla
-mikä korotettu palkka 40 viikkotunnin jälkeen?
Jos renki on ajanut ilman taukoja vaikka 14 tuntia(kuulemma normaalia), kuka on syyllinen jos kolari tapahtuu? - arvuuttelija
??? kirjoitti:
-80 tuntia/2vk ?
-tuntipalkka? renkihän on provisiopalkalla
-mikä korotettu palkka 40 viikkotunnin jälkeen?
Jos renki on ajanut ilman taukoja vaikka 14 tuntia(kuulemma normaalia), kuka on syyllinen jos kolari tapahtuu?Veikkaan, että tuo 80tuntia/2vk liittyy taksiTESsin säädöksiin, mutta kun todella harvat työnantajat kuuluvat työnantajaliittoon, ei tuo työehtosopimus ole yleissitova, vaan alalla todella on provikkapalkka. Eli taas arvailen, etä TESsissä sanotaan, että tuon 80tuntia/2vk jälkeen pitäisi maksaa korotettua palkkaa työntekijälle, mutta edelleenkin korostan, että tuo sopimus ei ole yleissitova. Sen tiedän, että 80tuntia/2vk ei ole mikään maksimi määrä mitä saa ajaa vaan se maksimi on 12 tuntia ja 13 tuntia, jos seuraavana vuorokqautena ei aja.
Mitä tulee syyllisyyteen. Syyllinen on se jonka virainomaiset tulkitsevat kolariin syylliseksi, jos kumpikaan osapuoli ei myönnä syylisyyttään. Jos olet ajanut 14 tuntia ja kolaroit on tilanne aivan sama, mutta taksinkuljettaja voi saada rangaistuksen työaikallainrikkomuksesta, mutta se ei todellakaan ole mikään syyllisyys automatti kaikkeen liikenteessä tapahtuvaan kolarointiin.
- Ei ainakaan
Sehän jo nähtyties kuinka monesti. Ei kuljettajalla ole mitään vastuuta oli sitten tunnin viikossa tai satatuntia. Kun mälli käy niin autoilijan piikkiin menee oli kyse minkälaisesta törttöilystä hyvänsä.
Sitäpaitsi! Mistä hemmetistä tiedät kun kuljettaja hakee auton ja lähtee päivävuoroon, onko pohjilla jo ajettu yövuoro? Tai vaikka päinvastoin. Autoilijan syytähän se tietty jos kuljettaja ajaa eri autoilla yötäpäivää ja sattuukin käpy käymään.
Kiitos, ei palkattua henkilökuntaa enään koskaan. Siihen onneksi ei kukaan pakottaan pysty.. - Nainen ratin takaa
Ensin on selvitettävä tietysti se syyllisyyskysymys eli onko taksia ajanut hlö se, joka kolarin aiheutti.
Kuljettajan työaikoja selvitellessä kysellään tietysti tarkoin moneltako kuski lähti ajoon, milloin piti taukonsa, koko viikon/kuukauden ajovuorot jne. Koska taksissa ei ole piirturia, perustuu vastaukset kuljettajan antamiin. Ja koska meillä on sellaiset lait, että väsyneenä ajo rinnastetaan humalassa ajoon, ei yksikään kuski tunnusta väsymystään. Ikinä. Niinpä ajotunnit kaunistellaan.
Mikäli kuitenkin todetaan, että kuski on ajanut liian paljon ja on ollut tilanteen sattuessa väsymystilassa, voidaan vastuuseen hakea isäntä/kuljetusyhtiö.
Meitä koskevat ihan samat säännöt kuin tavara- ja linjaliikennettäkin työkseen ajavia. Konginkankaan kolarista haetaan vastuuseen muitakin kuin kuljettaja joten ennakkotapauksena se olkoon opiksi meille kaikille.- todella
tiedostavat minkälaisella riskillä ajavat ylipitkiä vuoroja tai vaikka kahden viikon ajorupeamaa ilman lepopäiviä.
Asiakasta voisi myös kiinnostaa kuskin vireystila, kun perhe lapsineen lähtee aamuvarhain taksilla hesasta lentokentälle, ja pienessä nokkakolarissa perheen pienin, turvavöistä huolimatta, halvaantuu loppuiäkseen.Koskaan ei totuus tule ilmi, se että kuski on ajanut yhtämittaa lepopäivittä 19 vrk, joka päivä 15 tuntia ja kohtalokkaana sunnuntaiaamuna on hänellä takanaan 36 !!! tuntia ratissa. Nuori henkilö jaksaa, sanotaan.
Mutta jaksaako hän kantaa salatun syyllisyytensä lopunikäänsä.
Hänhän oli vain ahkera, lähes sankari, väsymätön "huippu"kuski. Häntä yllytettiin, kehuttiin ja kannustettiin ajamaan paljon.
Ei kukaan sanonut että se voisi olla VÄÄRIN. - vitun tyhmä
todella kirjoitti:
tiedostavat minkälaisella riskillä ajavat ylipitkiä vuoroja tai vaikka kahden viikon ajorupeamaa ilman lepopäiviä.
Asiakasta voisi myös kiinnostaa kuskin vireystila, kun perhe lapsineen lähtee aamuvarhain taksilla hesasta lentokentälle, ja pienessä nokkakolarissa perheen pienin, turvavöistä huolimatta, halvaantuu loppuiäkseen.Koskaan ei totuus tule ilmi, se että kuski on ajanut yhtämittaa lepopäivittä 19 vrk, joka päivä 15 tuntia ja kohtalokkaana sunnuntaiaamuna on hänellä takanaan 36 !!! tuntia ratissa. Nuori henkilö jaksaa, sanotaan.
Mutta jaksaako hän kantaa salatun syyllisyytensä lopunikäänsä.
Hänhän oli vain ahkera, lähes sankari, väsymätön "huippu"kuski. Häntä yllytettiin, kehuttiin ja kannustettiin ajamaan paljon.
Ei kukaan sanonut että se voisi olla VÄÄRIN.työsuojeluviranomainen takseja? Onko joku joutunut esittämään ajopäiväkirjoja?
Rahtareiden piirtureita kai tutkitaan aina, mutta mikä on tilanne takseille. Onko se ajopäiväkirja virallinen paperi?
Vastausta kaipailen. Vastaa ainakin välilapin zombie, jos oot vapaalla jalalla. - oikhein
vitun tyhmä kirjoitti:
työsuojeluviranomainen takseja? Onko joku joutunut esittämään ajopäiväkirjoja?
Rahtareiden piirtureita kai tutkitaan aina, mutta mikä on tilanne takseille. Onko se ajopäiväkirja virallinen paperi?
Vastausta kaipailen. Vastaa ainakin välilapin zombie, jos oot vapaalla jalalla.Ajopäiväkirjojen seuranta miltään taholta on olematonta, täysin satunnaista. Siis ajopäiväkirjan autossa mukanaolon tarkistelu. Itseltä ei 5,5 vuodessa ole tarkistanut kukaan kertaakaan.
Ajopäiväkirjan totuudenmukaisuus onkin sitten jo täysi arvoitus.Voihan sitä verrata vuororaporttiin, mistä näkyy kaikki, muttei kukaan sellasta koskaan tee.Niin juu, poliisi siis tarkistaa tien päällä, jos joku, ja sakon saa jos ei ajopäiväkirjaa löydy. Itse pidän tauot ja ajopäiväkirjan pilkulleen timmissä, se kun on oikea tapa toimia.
Kuskit pääsääntöisesti toimivatkin niin, kyllä kuskit on aika skarppia porukkaa, yleensä, ja tietävät riskit, yleensä.
Mutta ajopäiväkirjan sepittely on mahdollista, ja seuranta siis olematonta. - sama
oikhein kirjoitti:
Ajopäiväkirjojen seuranta miltään taholta on olematonta, täysin satunnaista. Siis ajopäiväkirjan autossa mukanaolon tarkistelu. Itseltä ei 5,5 vuodessa ole tarkistanut kukaan kertaakaan.
Ajopäiväkirjan totuudenmukaisuus onkin sitten jo täysi arvoitus.Voihan sitä verrata vuororaporttiin, mistä näkyy kaikki, muttei kukaan sellasta koskaan tee.Niin juu, poliisi siis tarkistaa tien päällä, jos joku, ja sakon saa jos ei ajopäiväkirjaa löydy. Itse pidän tauot ja ajopäiväkirjan pilkulleen timmissä, se kun on oikea tapa toimia.
Kuskit pääsääntöisesti toimivatkin niin, kyllä kuskit on aika skarppia porukkaa, yleensä, ja tietävät riskit, yleensä.
Mutta ajopäiväkirjan sepittely on mahdollista, ja seuranta siis olematonta....taksitarkastaja voi tienpäällä kysellä ajopäiväkirjaa samalla kun tarkistelee "firman" kunnon noin muutenkin. Multa ei oo kyselly, mut ei oo tarviskaan, mä oon aina paraatikunnossa.
- se ajopäiväkirja
sama kirjoitti:
...taksitarkastaja voi tienpäällä kysellä ajopäiväkirjaa samalla kun tarkistelee "firman" kunnon noin muutenkin. Multa ei oo kyselly, mut ei oo tarviskaan, mä oon aina paraatikunnossa.
Virallinen asiakirja.
- taksiyrittäjä
sama kirjoitti:
...taksitarkastaja voi tienpäällä kysellä ajopäiväkirjaa samalla kun tarkistelee "firman" kunnon noin muutenkin. Multa ei oo kyselly, mut ei oo tarviskaan, mä oon aina paraatikunnossa.
Olen ajanut taksia pitkälti yli kaksikymmentä vuotta, josta puolet yrittäjänä. Poliisi ei ole koskaan kysynyt edes ammattiajolupaa liikennevahinkon tai muun tarkastuksen yhteydessä.Yrittäjä pakotetaan ainakin pienellä paikkakunnalla tekemään ylipitkää työpäivää,vaikka ei itse haluaisi. Työvoimaa ei ole saatavilla, jos ei halua maksaa palkkaa pimeästi. Auton ajovuorot ovat yli 300h/kk ja ne teet yksin niin kyl alanvaihto on tässä käynyt mielessä useasti. Tietääkö kukaan kenelle tämä asia oikeastaan kuuluu. Täällä näitä vuoroja tekee jopa sellaiset yrittäjät, jotka ovat hakeneet osa-aikaeläkkeen. Ja kuskeille maksetaan mitä tykätään ja nää eivät osaa vaatia palkkojaan. Näin se vaan menee.
- Rautalankaakos
" Mikäli kuitenkin todetaan, että kuski on ajanut liian paljon ja on ollut tilanteen sattuessa väsymystilassa, voidaan vastuuseen hakea isäntä/kuljetusyhtiö. "
Eikös se menny perille jo aiemmin kun mainitsin että mistä ihmeestä autoilija / kuljetusyhtiö tietää onko töihin tuleva ajanut esim. edellisen yön ja jatkaa samoilla silmillä päivän perään? Myös sama toisinpäin, ensin päivä ja sit yö perään? Meinaakko että vastuu edelleen autoilijalla ?
Mikäli minä käyttäisin kuljettajapalvelua ja vahingon sattuessa paljastuisi esimerkkini mukainen tilanne.
Entäs jos kuljettaja lähteekin töihin humalassa, silloinkinko vastuu autoilijalla? Eli siis, meidän pitäisi olla tallissa aina kuljettan töihin lähtiessä valvomassa mikä päivän kunto? Voin vakuuttaa että haastaisin kuljettajan oikeuteen ja vahingonkorvaukset tulisivat olemaan mittavia.
Elikkä, ajaen ihan itse sen minkä ajaa välttyy niin monelta murheelta ja aiheettomalta vastuulta... !!!!!
Kysymys kuuluukin nainen rattistakaa, milloin alkaa koskea kuljettajia joku pienikin vastuu, pelkkiä oikeuksiako vain? - tietysthi
Rautalankaakos kirjoitti:
" Mikäli kuitenkin todetaan, että kuski on ajanut liian paljon ja on ollut tilanteen sattuessa väsymystilassa, voidaan vastuuseen hakea isäntä/kuljetusyhtiö. "
Eikös se menny perille jo aiemmin kun mainitsin että mistä ihmeestä autoilija / kuljetusyhtiö tietää onko töihin tuleva ajanut esim. edellisen yön ja jatkaa samoilla silmillä päivän perään? Myös sama toisinpäin, ensin päivä ja sit yö perään? Meinaakko että vastuu edelleen autoilijalla ?
Mikäli minä käyttäisin kuljettajapalvelua ja vahingon sattuessa paljastuisi esimerkkini mukainen tilanne.
Entäs jos kuljettaja lähteekin töihin humalassa, silloinkinko vastuu autoilijalla? Eli siis, meidän pitäisi olla tallissa aina kuljettan töihin lähtiessä valvomassa mikä päivän kunto? Voin vakuuttaa että haastaisin kuljettajan oikeuteen ja vahingonkorvaukset tulisivat olemaan mittavia.
Elikkä, ajaen ihan itse sen minkä ajaa välttyy niin monelta murheelta ja aiheettomalta vastuulta... !!!!!
Kysymys kuuluukin nainen rattistakaa, milloin alkaa koskea kuljettajia joku pienikin vastuu, pelkkiä oikeuksiako vain?Että milloin kuljettajat alkavat maksaa klommot omasta pussistaan. Niin ja vauriot auton sisällä, mahd. oksennusten pesut, verhoilun pysyvät tahriintumiset, repeämiset ym.
Vai minkälaista vastuuta kuskeille toivot, jotain korvausmenettelyä kumminkin, vai mitä? - HMMMMMMM
vitun tyhmä kirjoitti:
työsuojeluviranomainen takseja? Onko joku joutunut esittämään ajopäiväkirjoja?
Rahtareiden piirtureita kai tutkitaan aina, mutta mikä on tilanne takseille. Onko se ajopäiväkirja virallinen paperi?
Vastausta kaipailen. Vastaa ainakin välilapin zombie, jos oot vapaalla jalalla.Kovaselta tuli aikoinaan ohjeet, että muistakaa laittaa ajopäiväkirjaan 12 tunnin vuorossa aina 2 tuntia taukoa.
Niitä KOSKAAN tullut pidettyä, mutta ajopäiväkirjaan kyllä laitettiin. - Nainen ratin takaa
Rautalankaakos kirjoitti:
" Mikäli kuitenkin todetaan, että kuski on ajanut liian paljon ja on ollut tilanteen sattuessa väsymystilassa, voidaan vastuuseen hakea isäntä/kuljetusyhtiö. "
Eikös se menny perille jo aiemmin kun mainitsin että mistä ihmeestä autoilija / kuljetusyhtiö tietää onko töihin tuleva ajanut esim. edellisen yön ja jatkaa samoilla silmillä päivän perään? Myös sama toisinpäin, ensin päivä ja sit yö perään? Meinaakko että vastuu edelleen autoilijalla ?
Mikäli minä käyttäisin kuljettajapalvelua ja vahingon sattuessa paljastuisi esimerkkini mukainen tilanne.
Entäs jos kuljettaja lähteekin töihin humalassa, silloinkinko vastuu autoilijalla? Eli siis, meidän pitäisi olla tallissa aina kuljettan töihin lähtiessä valvomassa mikä päivän kunto? Voin vakuuttaa että haastaisin kuljettajan oikeuteen ja vahingonkorvaukset tulisivat olemaan mittavia.
Elikkä, ajaen ihan itse sen minkä ajaa välttyy niin monelta murheelta ja aiheettomalta vastuulta... !!!!!
Kysymys kuuluukin nainen rattistakaa, milloin alkaa koskea kuljettajia joku pienikin vastuu, pelkkiä oikeuksiako vain?"Eikös se menny perille jo aiemmin kun mainitsin että mistä ihmeestä autoilija / kuljetusyhtiö tietää ......"
Se mitä sinä sanot, ei merkitse mitään oikeudenistunnossa. Minua(kaan) ei kiiinnosta vetoamisesi että "eikös menny aiemmin perille kun mainitsin..." Hahhahhah (LOL).
Paras kun seuraat Konginkankaan uutisointia sillä siitä tehdään parasta aikaa ennakkopäätöstä koskien koko ammattikuljetusta.
Ja mitä tulee työpaikalle saapumiseen humalassa: jep, autoilijalla on vastuu. Autoilijan pitäisi lain kirjaimen mukaan myös joka vuoron alussa tarkistaa että kuskilla on todella se liitekin vielä hallussaan!
Lopuksi heitit todella tyhmän kysymyksen kuljettajien vastuista. Pitäisihän sinun ne tietää... Ihan samat kuin kaikilla muillakin töihin tulevilla eli EI humalassa työpaikalla, työssä vaadittavat toimiluvat kunnossa, työnantajan mahdollisesti vaatima/järjestämä asiallinen työasu yllä, jos kolaroi ja aiheuttaa henkilävahinkoja joutuu sakotettavaksi. Myös kuskit saavat sakkoja jos autoilija on esim. laiminlyönyt renkaiden kunnon /vaihdon: ammattikuskin täytyy kyetä arvioimaan voiko huonokuntoisilla renkailla ajaa. Jos et usko, kysäsepä poliisilta tuota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865