PRK + päättynyt Roaccutan-kuuri - kysymys silmälääkärille

Nainen vm.75

Olen kohta 31 vuotta täyttävä nainen. Silmieni arvot ovat -2 ja -3,5. Kävin muutama viikko sitten esitarkastuksessa silmien laser-leikkausta varten. PRK-leikkausaika molemmille silmille on ylihuomenna (pe).

Minä söin akneen Roaccutan-kuurin viime vuonna (2005) heinäkuusta vuoden loppuun. Kysyin leikkaavalta lääkäriltä (tehnyt leikkauksia lähes 10 vuotta), että onko jo päättyneestä kuurista haittaa tai onko se este leikkaukselle. Vastaus oli, että jo päättyneestä kuurista ei ole haittaa.

Luin kuitenkin juuri äsken Silmälaserin nettisivuilta, että leikkaus ei sovellu, jos limakalvoja kuivattavasta lääkityksestä, esim. Roaccutan, on aikaa alle 6 kk. Nyt olenkin siis aivan hämilläni, että mitä lähdettä minun pitäisi uskoa tässä asiassa???

12

2241

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epämukavaa

Luulisin, että lääkäriä voi uskoa. Mutta limakalvojen kuivuminen on tosi epämukavaa. Viikko sitten Lasikissa käyneenä voin sanoa, että jos Roacuttan yhtään enää vaikuttaa kuivattavasti, siirrä leikkausta vielä. Kuiviminen ja vihlominen haittaa autoilua ja oleskelua ilmastoiduissa paikoissa. Kauppakeskukset ovat mulle nyt painajainen. Ja en ole syönyt Roacuttania.

• Nimetön

Kiitos vastauksestasi.

Roaccutanin pitäisi poistua elimistöstä kokonaan kuukaudessa kuurin päättymisen jälkeen, minkä jälkeen raskauttakin voi yrittää. Siksi olenkin niin ihmeissäni, että miksi se tuohon sitten vaikuttaisi..

Ja kun lääkäri sanoo toista ja toisella sivulla lukee toista..

• Nainen-75
        Nimetön kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi.

Roaccutanin pitäisi poistua elimistöstä kokonaan kuukaudessa kuurin päättymisen jälkeen, minkä jälkeen raskauttakin voi yrittää. Siksi olenkin niin ihmeissäni, että miksi se tuohon sitten vaikuttaisi..

Ja kun lääkäri sanoo toista ja toisella sivulla lukee toista..

Se silmälääkäri soitti minulle juuri äsken siitä huomisesta silmäleikkauksesta. Hän oli alkanut etsiä vielä lisätietoja Roaccutanin ja laser-leikkausten yhteydestä ja löytyihän sieltä yhteys.

He ovat kuulemma yhteydessä laserleikkauksia tekevien lääkäreiden kanssa sähköpostirinkinä ja siellä on keskusteltu asiasta. Roaccutanin käyttöhän on yleistynyt viime vuosina.

Yleinen ja uusin suositus Roaccutanin ja laser-leikkauksen suhteen on se, että olisi suositeltavaa odottaa 6 kk kuurin päättymisestä.

Roaccutan voi aiheuttaa nimittäin pysyvämpää kuivasilmäisyyttä ja myös silmän arpeutumisriski voi olla suurempi johtuen siitä, että Roaccutan on ns. lievä syöpälääke ja vaikuttaa solutasolla.

Syvä huokaus. Olin niin varautunut menemään leikkaukseen. :( Olen menossa naimisiin heinäkuussa ja olin haaveillut astuvani alttarille ilman laseja tai piilareita. Raskaushaaveetkin siintivät mielessä syksymmällä, kunhan leikkauksesta olisi ollut kulunut se 6 kk. Mutta nyt taisi mennä kaikki suunnitelmat uusiksi..

Sovimme lääkärin kanssa, että mietin asiaa huomiseen ja ilmoitan sitten hänelle, teenkö leikkauksen vai en. Leikkauksia on tehty myös juuri Roaccutan-kuutin päättäneille, mutta riskit ovat suuremmat.

• Varmuuden vuoksi
        Nainen-75 kirjoitti:

Se silmälääkäri soitti minulle juuri äsken siitä huomisesta silmäleikkauksesta. Hän oli alkanut etsiä vielä lisätietoja Roaccutanin ja laser-leikkausten yhteydestä ja löytyihän sieltä yhteys.

He ovat kuulemma yhteydessä laserleikkauksia tekevien lääkäreiden kanssa sähköpostirinkinä ja siellä on keskusteltu asiasta. Roaccutanin käyttöhän on yleistynyt viime vuosina.

Yleinen ja uusin suositus Roaccutanin ja laser-leikkauksen suhteen on se, että olisi suositeltavaa odottaa 6 kk kuurin päättymisestä.

Roaccutan voi aiheuttaa nimittäin pysyvämpää kuivasilmäisyyttä ja myös silmän arpeutumisriski voi olla suurempi johtuen siitä, että Roaccutan on ns. lievä syöpälääke ja vaikuttaa solutasolla.

Syvä huokaus. Olin niin varautunut menemään leikkaukseen. :( Olen menossa naimisiin heinäkuussa ja olin haaveillut astuvani alttarille ilman laseja tai piilareita. Raskaushaaveetkin siintivät mielessä syksymmällä, kunhan leikkauksesta olisi ollut kulunut se 6 kk. Mutta nyt taisi mennä kaikki suunnitelmat uusiksi..

Sovimme lääkärin kanssa, että mietin asiaa huomiseen ja ilmoitan sitten hänelle, teenkö leikkauksen vai en. Leikkauksia on tehty myös juuri Roaccutan-kuutin päättäneille, mutta riskit ovat suuremmat.

Hei. Minä siirtäisin leikkausta. Ja muista kuitenkin, että elämä silmälasien kanssa ei ole sama asia kun vaikka jalkaproteesin kanssa. Avioliitto ja lapsi ovat varmasti paljon tärkeämpiä asioita kuin rillit tai piilarit. Elämää ei voi suunnitella niin tarkasti, että ilman rillejä alttarille ja hops sitten lapsi vuoden päästä. En tarkoita tätä pahalla mutta nyt on jotenkin arvot sekaisin. Mieti vielä. Älä riskeeraa silmiäsi. Varmastikaan onnesi ja miehesi rakkaus ei ole rilleistä kiinni!

• Rörör

Syö terveellisesti vähärasvaisia ruokia ja harrastaa liikuntaa niin ei tule rasvaihoa ja akneja, eikä tarvi joka vaivaan puputtaa heti lääkkeitä.

• ihmettelijä-

Eli jos on syönyt joskus elämässään roaa niin ei kannata mennä tähän leikkaukseen?

• LÄÄKÄRI..

ei kannata mennä jos et halua sokeutua!!!

• Antilasik

Harvat kai sokeutuu, mutta muuten huono päätös.

• johtava tietäjä

mikä sinä olet sanomaan, että on huono päätös? oletko asiantuntija tai joku lääkäri? mitä sinä tulet tänne sanomaan että on huono päätös ilman perusteluja! mietippä aina ekaksi ennen kun klikkaat kirjoita!

onko sinulla jotain vastaan ihmisiä jotka haluavat eroon tyhmistä silmälaseista? jos ei sinulla ole varaa niin älä tuomitse muita!

• Pitsanaama¨

Minäkin haluaisin kuulla perustelut? Itse syönyt roaa monta vuotta kuureina ja käynyt poistattamassa silmälasit eikä mitään ongelmaa ole ollut.

• tietorosatjulki

roa tuhoo sarveiskalvoo, niin siks ei kannata mennä leikkaukseen, joka vielä pienemmäks hioo sarveiskalvoo, esim. LASIK. Voi tulla jopa keratokonus tai muuta vastaavaa. LIsäks Roacuttan on muutenkin silmälle epäystävällinen lääke. Jos jotain sanoisin, oli huono päätös ylipäänsä vetää Roa.

• Leikkauksen riskit

Näiden mahdollisten riskien takia silmäleikkaus on huono päätös. Jos joutuu vielä käyttämään lääkettä, joka kuivattaa silmiä ja ohentaa sarveiskalvoa, silmäleikkausta kannattaa todella harkita.

Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      28
      1552
    2. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      75
      1289
    3. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      84
      1241
    4. Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!

Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m
      Tv-sarjat
      10
      1084
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      129
      1045
    6. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      72
      936
    7. Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???

LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.
      Ähtäri
      91
      909
    8. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      143
      737
    9. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      52
      732
    10. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      86
      697
    11. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      54
      623
    12. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      146
      614
    13. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      50
      599
    14. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      28
      598
    15. Suomen 4. seksikkäin mies Miika Nousiaisen tilalle - Pitääkö olla huolissaan palaa tv:seen

Suosittu keskusteluohjelma tekee paluun. Tällä kertaa panelistina ei jatka enää Miika Nousiainen, vaan hänen tilalleen t
      Suomalaiset julkkikset
      13
      589
    16. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      91
      587
    17. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      23
      581
    18. Minulla on ikävä Sinua kulta, rakas

Olisitpa lähelläni, tarvitsen sinua ❤️
      Ikävä
      37
      568
    19. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      94
      566
    20. 46
      553
    Aihe