Miksi naisten hiukset harventuvat?

Gleesi

Olen 58 vuotias nainen.

Minun hiukseni alkoivat harventua, kun olin 50v. Ylimenoiästäkö johtui? Yleensä kaikenlaista terveyden tilan muutosta tässä iässä haukutaan ylimenoajan reistailuksi. No jaa, tapahtuuhan kehossa paljon muutoksia siinä iässä. Mutta, onko hiustenlähtö itse probleema vaiko oireyhtymä?

Luulen omasta puolestani, että hiusten harventumiseni johtuu stressistä ja kehon hapentumisesta. Stressi johtaa myös siihen, että syömme enemmän valmiita tai puolivalmiita teollisvalmisteisia ruokia. Ne ovat todella hapantavia.

Yritänkin nyt, monivuotisen Rogaine'n käytön ohella tasapainottaa kehoni "happo- emäs- tasapainoa". Olen ostanut juuri sen nimisen kirjan ja yritän välttää hapentavia raaka- aineita (liha, kahvi, viljatuotteet, sokeri ym. ym.
Juon myös 3 kertaa päivässä 1 lasin vettä, johon olen lisännyt ruokalusikallisen nestemnäistä koivutuhkaa. Se onkin oikotie happamuutta vastaan. Vanha, hyvä keino, joka todella auttaa äkkiä hyvään yleiskuntoon ja sen kautta toivottavasti myös hiusten kasvuun.

Onko tiedossasi muuta hyvää luontaiskeinoa hiusten kasvun edistämiseen ja hiusten tippumisen ehkäisyyn? Kerro minullekin!

44

22112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahdistunut nainen

      Hiusteni harveneminen alkoi minulla jo 45-vuoden iässä. Ihotautilääkäri otti minusta verikokeita, mm. testesteroni (mieshormooni-kokeen) ja proteiinit.

      Terveyskeskuslääkäri käski syömään rautaa, vitamiineja ja hivenaineita. Nyt hiustenlähtö on pysähtynyt, mutta entiset hiukset eivät ole kasvaneet takaisinkaan.

      Käy ihotautilääkärin juttusilla.

      • Gleesi

        Luethan täti X:n vastauksen!

        Tottakai hiusten kunto riippuu yleiskunnosta. Joskus täytyy jonkun toisen sanoa se, ennenkuin hoksaan. Kiitos siitä!


    • täti X

      Naisen (kaikkien ihmisten) hiukset vähenee kolmanneksella neljäkymmentä ylitettyään ja vielä kolmanneksella kuuskymmentä ylitettyään. Tämä on ihan normaalia ikääntymistä. Näin sanottiin yhden suomalaisen kaljuuntumis-tutkimuksen yhteydessä.

      Mulla alkoi hiukset olla harvat päälaelta, kun olin 42, vähitellen ne oli lähteneet, mutta en ollut älynnyt huolestua aikaisemmin. Olin siihen aikaan ylipainoinen ja ahdistuksissani ajattelin, että jos mun on tultava kaljuksi niin en halua ainakaa olla ylipainoinen ja kalju. Aloin tehdä pitkiä kävelylenkkejä ja jätin pois kaiken turhan syömisen. Liikunta myös vähensi sitä hiustenlähdön ahdistusta. Muutenkin nämä toimenpiteet lopetti sen hiustenlähdön ja tukka vahvistuikin hiukan.

      Myöhemmin olen ymmärtänyt, että mun kohdalla oli kyseessä hyperinsulinemia. Kun elämäntavat on sellaiset, että ne lihottaa, niin silloin insuliinin eritys on kiihtynyt. Se on alkusoittoa kakkosdiabetekselle, metaboliselle oireyhtymälle ja lopulta sydäninfarktille.

      Saattaa olla niin, että insuliinieritykseen liittyy androgeenien tulvimista verenkiertoon. Ne androgeenit muuttuu naisella nopeasti estroniksi ja varastoituvat rasvakerroksiin. Sen takia lihavalla naisella koholla on nimenomaan estrogeeni eikä testosteroni. Satuitko näkemään eilen telkkarista sitä "muuntumisleikki"-ohjelmaa jossa amerikkalainen Heather kävi läpi nämä muuttamisleikkaukset. Hänellä minun mielestäni oli tämä sama ongelma, lihottavasta elämäntavasta johtuva hiustenlähtö. Mutta hänen tilanteensa oli kyllä paljon pahempi kuin mun!

      • Gleesi

        Kiitos, täti X. Todellakin - KIITOS!

        Minulla on sokeritautia suvussa. Olen lihonut viime vuosien aikana. Aikaisemmin olin komea tyttönen, nautin ulkoilusta ja ensiluokkaisen hyvästä ravinnosta. Sitten koin hirveän kriisin, jonka jälkeen en ole välittänyt hoitaa itseäni. Todennäköisesti huonot elämäntapani ovat aiheuttamassa kakkosdiabetesta ja sydäninfraktia. Kolesterooliarvoni ovat nousseet ja ovat nyt 8.9.

        Siis olen melkein kuolemansairas, joten tämä tukanlähtö ei oikeastaan olekaan suurin pulmani.

        Kiitos herätyksestä, täti X! Selvä ja järkevä kirjeesi teki minuun vaikutuksen.

        Nyt alan kuntoilla. Nyt lopetan lohdukseni syömiset!


      • täti X
        Gleesi kirjoitti:

        Kiitos, täti X. Todellakin - KIITOS!

        Minulla on sokeritautia suvussa. Olen lihonut viime vuosien aikana. Aikaisemmin olin komea tyttönen, nautin ulkoilusta ja ensiluokkaisen hyvästä ravinnosta. Sitten koin hirveän kriisin, jonka jälkeen en ole välittänyt hoitaa itseäni. Todennäköisesti huonot elämäntapani ovat aiheuttamassa kakkosdiabetesta ja sydäninfraktia. Kolesterooliarvoni ovat nousseet ja ovat nyt 8.9.

        Siis olen melkein kuolemansairas, joten tämä tukanlähtö ei oikeastaan olekaan suurin pulmani.

        Kiitos herätyksestä, täti X! Selvä ja järkevä kirjeesi teki minuun vaikutuksen.

        Nyt alan kuntoilla. Nyt lopetan lohdukseni syömiset!

        Minuakin lihottivat vastuulliset vuodet. Alkoholiongelman kanssa painiva mies, iso perhe, ja mun oli oltava joka hetki ainoa selkeästi aikuinen koko porukassa. Elämäntapa muutoksen myötä löydät vielä aivan uuden ihanan elämän! Nähdään kuntoradalla! ... tai vatsatanssiryhmässä ;)


      • ....

        Sama täällä, hiukset harveni ja paino nousi. Sitten tuli vielä rintasyöpä kaiken kukkuraksi. Liekö siinäkin syynä nämä huonot elämäntavat


      • täti X
        .... kirjoitti:

        Sama täällä, hiukset harveni ja paino nousi. Sitten tuli vielä rintasyöpä kaiken kukkuraksi. Liekö siinäkin syynä nämä huonot elämäntavat

        Ikävä kuulla, että olet saanut noin paljon raskaita asioita kannettavaksesi. Toivottavasti olet toipunut hyvin! Opitko käyttämään peruukkia syövän aikana?

        Minusta on näyttänyt siltä, että julkisuuden hankilöistä Ritva Valkamalla on myös tämä hyperinsulinemiasta (lihottavasta elämäntavasta) johtuva hiustenlähtö.


      • moon
        täti X kirjoitti:

        Ikävä kuulla, että olet saanut noin paljon raskaita asioita kannettavaksesi. Toivottavasti olet toipunut hyvin! Opitko käyttämään peruukkia syövän aikana?

        Minusta on näyttänyt siltä, että julkisuuden hankilöistä Ritva Valkamalla on myös tämä hyperinsulinemiasta (lihottavasta elämäntavasta) johtuva hiustenlähtö.

        Minulla diagnisoitiin miestyypin kaljuuntuminen 20-vuotiaana (ja olen siis nainen). Monta vuotta käytin Rogainea, ja aluksi se auttoikin. Mutta sitten minulle tuli todella runsaan hiustenlähdön kausia Rogainesta huolimatta. Siitä suivaantuneena lopetin viime syksynä ko. tuotteen käytön.

        Samaan aikaan aloitin myös vähähiilihydraattisen ruokavalion. Ja hiustenlähtöni loppui kuin seinään. Aiemmin hiuksia lähti päivittäin kasoittain, nykyään ehkä 5 (sehän on epänormaalia?! Eikös hiuksia pitäisi lähteä 100 kappaletta päivässä?).

        Jos naisen hiustenlähdössä on kyse miestyypin kaljuuntumisesta, sehän johtuu mieshormoneista? Ja liika hiilihydraattien syöminen lisää mieshormoneiden määrää...

        Minua harmittaa eniten se, etten tiennyt/tajunnut ruokavalion merkitystä jo vuosia sitten. Silloin
        minulla olisi paljon enemmän hiuksia jäljellä tälläkin hetkellä... :(


      • minullakin alkoi
        moon kirjoitti:

        Minulla diagnisoitiin miestyypin kaljuuntuminen 20-vuotiaana (ja olen siis nainen). Monta vuotta käytin Rogainea, ja aluksi se auttoikin. Mutta sitten minulle tuli todella runsaan hiustenlähdön kausia Rogainesta huolimatta. Siitä suivaantuneena lopetin viime syksynä ko. tuotteen käytön.

        Samaan aikaan aloitin myös vähähiilihydraattisen ruokavalion. Ja hiustenlähtöni loppui kuin seinään. Aiemmin hiuksia lähti päivittäin kasoittain, nykyään ehkä 5 (sehän on epänormaalia?! Eikös hiuksia pitäisi lähteä 100 kappaletta päivässä?).

        Jos naisen hiustenlähdössä on kyse miestyypin kaljuuntumisesta, sehän johtuu mieshormoneista? Ja liika hiilihydraattien syöminen lisää mieshormoneiden määrää...

        Minua harmittaa eniten se, etten tiennyt/tajunnut ruokavalion merkitystä jo vuosia sitten. Silloin
        minulla olisi paljon enemmän hiuksia jäljellä tälläkin hetkellä... :(

        hiustenlähtö. Todettiinko hiustenlähtösi miestyyppiseksi hormonikokeiden perusteella?
        Syötkö edelleen leipää vai miten tiukka dieettisi on?
        Ovatko hiuksesi yhtään tuuheentuneet verrattuna tilanteeseen ennen vähähiilihydraattisen ruokavalion aloittamista?
        Siinäpä kysymyksiä kysymysten perään. :)


      • täti X

        Myös jotkut lääkkeet aiheuttaa hyperinsulinemiaa. Ne lääkkeet lihottavat nopeasti varsinkin vyötäröä ja niihin liittyy runsas hiustenlähtö. Deprakine ainakin on on sellainen, sitä käytetään epilepsiaan tai jatkuviin särkyihin. Mutta niitä on muitakin.

        Tohon hiilihydraatittomaan ruokavalioon en pysty, mutta pyrin siihen, että kaikki hiilihydraatit olis hyviä hiilareita.


      • milli
        moon kirjoitti:

        Minulla diagnisoitiin miestyypin kaljuuntuminen 20-vuotiaana (ja olen siis nainen). Monta vuotta käytin Rogainea, ja aluksi se auttoikin. Mutta sitten minulle tuli todella runsaan hiustenlähdön kausia Rogainesta huolimatta. Siitä suivaantuneena lopetin viime syksynä ko. tuotteen käytön.

        Samaan aikaan aloitin myös vähähiilihydraattisen ruokavalion. Ja hiustenlähtöni loppui kuin seinään. Aiemmin hiuksia lähti päivittäin kasoittain, nykyään ehkä 5 (sehän on epänormaalia?! Eikös hiuksia pitäisi lähteä 100 kappaletta päivässä?).

        Jos naisen hiustenlähdössä on kyse miestyypin kaljuuntumisesta, sehän johtuu mieshormoneista? Ja liika hiilihydraattien syöminen lisää mieshormoneiden määrää...

        Minua harmittaa eniten se, etten tiennyt/tajunnut ruokavalion merkitystä jo vuosia sitten. Silloin
        minulla olisi paljon enemmän hiuksia jäljellä tälläkin hetkellä... :(

        Kuka tietäis onko tuo FALMARIINI -valmiste hyvä happamuuden sääteliä,siinä kyljessä lukee kuitenkin ali ja yli happoisuuteen,ja ruokalusikallinen päivässä.


      • täti X
        milli kirjoitti:

        Kuka tietäis onko tuo FALMARIINI -valmiste hyvä happamuuden sääteliä,siinä kyljessä lukee kuitenkin ali ja yli happoisuuteen,ja ruokalusikallinen päivässä.

        Pascoe emäsjauhe on ainakin hyvä liikahappoisuuteen. Ystävälläni oli niin paha närästys, että mahakin kuvattiin, mutta toi emäsjauhe rauhoitti tilanteen parissa viikossa.


      • Gleesi
        täti X kirjoitti:

        Minuakin lihottivat vastuulliset vuodet. Alkoholiongelman kanssa painiva mies, iso perhe, ja mun oli oltava joka hetki ainoa selkeästi aikuinen koko porukassa. Elämäntapa muutoksen myötä löydät vielä aivan uuden ihanan elämän! Nähdään kuntoradalla! ... tai vatsatanssiryhmässä ;)

        ...kun ihmiset osaa olla positiivisia!

        Kiitos!


      • Harvahiuksinen kasvissyöjä
        moon kirjoitti:

        Minulla diagnisoitiin miestyypin kaljuuntuminen 20-vuotiaana (ja olen siis nainen). Monta vuotta käytin Rogainea, ja aluksi se auttoikin. Mutta sitten minulle tuli todella runsaan hiustenlähdön kausia Rogainesta huolimatta. Siitä suivaantuneena lopetin viime syksynä ko. tuotteen käytön.

        Samaan aikaan aloitin myös vähähiilihydraattisen ruokavalion. Ja hiustenlähtöni loppui kuin seinään. Aiemmin hiuksia lähti päivittäin kasoittain, nykyään ehkä 5 (sehän on epänormaalia?! Eikös hiuksia pitäisi lähteä 100 kappaletta päivässä?).

        Jos naisen hiustenlähdössä on kyse miestyypin kaljuuntumisesta, sehän johtuu mieshormoneista? Ja liika hiilihydraattien syöminen lisää mieshormoneiden määrää...

        Minua harmittaa eniten se, etten tiennyt/tajunnut ruokavalion merkitystä jo vuosia sitten. Silloin
        minulla olisi paljon enemmän hiuksia jäljellä tälläkin hetkellä... :(

        Olen lukenut kirjeitänne tämän otsikon alta. Tahtoisin mielelläni alkaa ruokavalion, johon ei liity liikoja hiilihydraatteja.

        Koska olen kasvissyöjä, niin ruokavalioon kuuluu paljon viljatuotteita. Esim. olen kuullut, että kaurapuuro olisi hyvä syödä maksan terveyttä ajatellen, ja olen syönyt ison lautasellisen puuroa melkein koko elämäni ajan.

        Pitäisikö puuronkin syöminen lopettaa, ja leivät?


      • Kuulemma
        täti X kirjoitti:

        Myös jotkut lääkkeet aiheuttaa hyperinsulinemiaa. Ne lääkkeet lihottavat nopeasti varsinkin vyötäröä ja niihin liittyy runsas hiustenlähtö. Deprakine ainakin on on sellainen, sitä käytetään epilepsiaan tai jatkuviin särkyihin. Mutta niitä on muitakin.

        Tohon hiilihydraatittomaan ruokavalioon en pysty, mutta pyrin siihen, että kaikki hiilihydraatit olis hyviä hiilareita.

        ...kaikenlaiset rauhoittavat sekä myös alakuloisuutta vastaan käytetetyt lääkket pullistavat. En tiedä, kokoontuuko nestettä vaiko rasvaa? Vai vaikuttavatko juuri tähän hormoonitoimintaan?


      • täti X
        Harvahiuksinen kasvissyöjä kirjoitti:

        Olen lukenut kirjeitänne tämän otsikon alta. Tahtoisin mielelläni alkaa ruokavalion, johon ei liity liikoja hiilihydraatteja.

        Koska olen kasvissyöjä, niin ruokavalioon kuuluu paljon viljatuotteita. Esim. olen kuullut, että kaurapuuro olisi hyvä syödä maksan terveyttä ajatellen, ja olen syönyt ison lautasellisen puuroa melkein koko elämäni ajan.

        Pitäisikö puuronkin syöminen lopettaa, ja leivät?

        Huomasin, että netissä on tämmöinen paikka: http://karppaus.info/

        Sieltä voi valita Foorumille ja Foorumilla on haku, johon voi laittaa hakusanaksi kasvisruokavalio ja sillä tavalla näkee vastauksia näiltä muilta alakarppaajilta, esim. siellä oli tällainen vastaus:

        "Koska syöt kalaa, juustoa ja kananmunia, ei karppaamisessa ole ongelmia. Jätät vain viljatuotteet pois (ainakin alkuun kokonaan) ja korvaat ne syömällä paljon rehuja ja noita kolmea edellä mainittua ja rasvaa. Jos et käytä voita, käytä kookosöljyä paistamiseen (sen rasvakoostumus on kaikille hyväksi, mutta vegekarpeilla se täydentää aivan erinomaisesti ruokavaliota). Oliiviöljyä, pähkinöitä jne.
        Ei se pekonin ja pihvin syöminen mikään must ole. Tervetuloa joukkoon!"

        Itse en ole vielä ihan vakuuttunut tosta viljattomuudesta ja perunattomuudesta. Yritän vaan pysyä hyvissä hiilareissa. Harkitsen asiaa!


      • Karppaaja
        Harvahiuksinen kasvissyöjä kirjoitti:

        Olen lukenut kirjeitänne tämän otsikon alta. Tahtoisin mielelläni alkaa ruokavalion, johon ei liity liikoja hiilihydraatteja.

        Koska olen kasvissyöjä, niin ruokavalioon kuuluu paljon viljatuotteita. Esim. olen kuullut, että kaurapuuro olisi hyvä syödä maksan terveyttä ajatellen, ja olen syönyt ison lautasellisen puuroa melkein koko elämäni ajan.

        Pitäisikö puuronkin syöminen lopettaa, ja leivät?

        Kyllä joudut aluksi lopettamaan leivän j apuuronkin syönnin. Sitten muutaman viikon perästä kun olet löytänyt sen hiilihydraatti-tason jonka juuri sinun elimistösi kestää voit silloin tällöin nauttia jopa leivästä ja puurostakin kohtuudella.


      • Tukkanen
        moon kirjoitti:

        Minulla diagnisoitiin miestyypin kaljuuntuminen 20-vuotiaana (ja olen siis nainen). Monta vuotta käytin Rogainea, ja aluksi se auttoikin. Mutta sitten minulle tuli todella runsaan hiustenlähdön kausia Rogainesta huolimatta. Siitä suivaantuneena lopetin viime syksynä ko. tuotteen käytön.

        Samaan aikaan aloitin myös vähähiilihydraattisen ruokavalion. Ja hiustenlähtöni loppui kuin seinään. Aiemmin hiuksia lähti päivittäin kasoittain, nykyään ehkä 5 (sehän on epänormaalia?! Eikös hiuksia pitäisi lähteä 100 kappaletta päivässä?).

        Jos naisen hiustenlähdössä on kyse miestyypin kaljuuntumisesta, sehän johtuu mieshormoneista? Ja liika hiilihydraattien syöminen lisää mieshormoneiden määrää...

        Minua harmittaa eniten se, etten tiennyt/tajunnut ruokavalion merkitystä jo vuosia sitten. Silloin
        minulla olisi paljon enemmän hiuksia jäljellä tälläkin hetkellä... :(

        Heips!
        Minä olen 55-vuotias nainen, joka kärsi vuosikaudet hitaasti harvenevasta hivustosta. Toissa syksynä hiuksia alkoi lähteä jo sellaisella vauhdilla, että päälaelta ja ohimoilta "pohjakumi" jo paistoi. Lisäksi oli aika vaikea seborooinen ihottuma iskenyt päänahkaan. Ihotautilääkäri antoi ihottumaan voiteita etc. ja hiustenlähtöön Gefina -lääkettä. Miesten eturauhasvaivoihin yleensä määrätty lääke, joka samalla aktivoi hiusnystyjäkin. Kertoi, että hänen ystävättärensä olivat saaneet apua n. vuoden käytön jälkeen.

        Ja ihmeitten ihme, niin kävi minullakin! Vuodenvaihteessa tuli minulla tuo vuosi täyteen, puolikas Gefina -pilleriä päivässä popsittuani huomasin hämmästyksekseni, että hiustenlähtö oli poissa ja hiukset tuuhentuneet niin, että tyttärenikin sanoi, että "enää ei kalju paista"...:)
        Työkaverit ihmettelivät töissä ja kyselivät olinko käynyt permanentissa. Tukka kun oli ruvennut kihartumaankin tässä menossa.

        Nyt olen kuin toinen ihminen, kaljuuntumisen uhka taaksejäänyttä elämää ja hiuskadon aikaansaama masennus tipotiessään. Tunnen itseni taas naiseksi pitkästä aikaa.
        Aion syödä Gefinaa lopun ikääni, jotta saan pitää hiukset päässäni. Sitä paitsi lääke on edullinenkin.
        Pyytäkääpä lääkäriltänne (tai ainakin ihotautilääkäri tietää/tuntee asian) Gefina -resepti, malttakaa syödä sitä vuoden verran ennenkuin näette ensimmäiset vaikuttavat tulokset. Ja sen jälkeen, ette enää kokeile muita poppakonsteja, eihän niistä paljon apua ole tähänkään mennessä ollut.

        terveisin Tukkanen


      • Gefina
        Tukkanen kirjoitti:

        Heips!
        Minä olen 55-vuotias nainen, joka kärsi vuosikaudet hitaasti harvenevasta hivustosta. Toissa syksynä hiuksia alkoi lähteä jo sellaisella vauhdilla, että päälaelta ja ohimoilta "pohjakumi" jo paistoi. Lisäksi oli aika vaikea seborooinen ihottuma iskenyt päänahkaan. Ihotautilääkäri antoi ihottumaan voiteita etc. ja hiustenlähtöön Gefina -lääkettä. Miesten eturauhasvaivoihin yleensä määrätty lääke, joka samalla aktivoi hiusnystyjäkin. Kertoi, että hänen ystävättärensä olivat saaneet apua n. vuoden käytön jälkeen.

        Ja ihmeitten ihme, niin kävi minullakin! Vuodenvaihteessa tuli minulla tuo vuosi täyteen, puolikas Gefina -pilleriä päivässä popsittuani huomasin hämmästyksekseni, että hiustenlähtö oli poissa ja hiukset tuuhentuneet niin, että tyttärenikin sanoi, että "enää ei kalju paista"...:)
        Työkaverit ihmettelivät töissä ja kyselivät olinko käynyt permanentissa. Tukka kun oli ruvennut kihartumaankin tässä menossa.

        Nyt olen kuin toinen ihminen, kaljuuntumisen uhka taaksejäänyttä elämää ja hiuskadon aikaansaama masennus tipotiessään. Tunnen itseni taas naiseksi pitkästä aikaa.
        Aion syödä Gefinaa lopun ikääni, jotta saan pitää hiukset päässäni. Sitä paitsi lääke on edullinenkin.
        Pyytäkääpä lääkäriltänne (tai ainakin ihotautilääkäri tietää/tuntee asian) Gefina -resepti, malttakaa syödä sitä vuoden verran ennenkuin näette ensimmäiset vaikuttavat tulokset. Ja sen jälkeen, ette enää kokeile muita poppakonsteja, eihän niistä paljon apua ole tähänkään mennessä ollut.

        terveisin Tukkanen

        Tämä on jo vanha ketju, mutta olisin kiinnostunut tietämään lääkärin nimen, joka määrää Gefinaa naisen miestyyppiseen hiustenlähtöön.


    • Vajis

      ...kilpirauhas-arvosi.

    • vähähiilihydraattisesta

      ruokavaliosta ja sen vaikutuksita hiuksiini ei ole kovin rohkaiseva. Hiuksia lähtee kutakuinkin samaa vauhtia kuin ennenkin. Jätin pari viikkoa sitten maitotuotteetkin pois (paitsi voin, minkä aionkin vaihtaa kookosrasvaan) ja päivä päivältä hiustenlähtö on vähentynyt, eli taitaa olla kyseessä maitoallergia. Ainakin toivon niin! (Erikoista toivoa itsellään olevan allergian :)
      Hiustenlähdöstä olen kärsinyt jo parikymmentä vuotta, joten takaisin en taida enää kaikkia hiuksia saada. Voi hemmetin hemmetti...:/

      • Pullukka

        Hej!
        Käytätkö kookosrasvaa ja mihin?
        Luin jostakin, että kookosrasva olisi hyvä, kun on korkeat kolesteroliarvot. Ihmettelin kovasti, koska kookosrasvahan on suurilta osin huonoa rasvaa, siis tyydytettyä, vaikka onkin kasvistuote.

        Olenkohan lukenut tai ymmärtänyt väärin?


      • vielä perehtynyt
        Pullukka kirjoitti:

        Hej!
        Käytätkö kookosrasvaa ja mihin?
        Luin jostakin, että kookosrasva olisi hyvä, kun on korkeat kolesteroliarvot. Ihmettelin kovasti, koska kookosrasvahan on suurilta osin huonoa rasvaa, siis tyydytettyä, vaikka onkin kasvistuote.

        Olenkohan lukenut tai ymmärtänyt väärin?

        kookosrasvan ominaisuuksiin, mutta tuskinpa se huonompi juttu on kolesteroliarvoille kuin voikaan. Margariineista en pidä, ja itseasiassa ne ovat kolesterolin kannalta vielä huonompi vaihtoehto kuin voi. (Sisältävät transrasvoja, jotka estävät normaalia rasva-ainevaihduntaa ja siten välillisesti korottavat kolesteroliarvoja).
        Sen olen jostakin lukenut, että kookosrasva olisi hyvä kasvissyöjille. Ilmeisesti siinä on joitain aineita, joita kasvissyöjä saa vähän ravinnostaan.


      • ruokavaliosta:)

        kannattaisi muistaa, että ravinnon ja ruokavalion vaikutukset hiuksiin (myös hiusten lähtöön) näkyvät yleensä kuukausien viiveellä. Voi olla että vaikutukset näkyvät 1-2 kk:n, ½ vuoden, vuoden tai vasta kahden vuoden päästä (riippuen yksilöllisestä hiusten elinkaaresta)

        Kuinka kauan olet ollut välähiilarisella ruokavaliolla?


      • turiset :)
        ruokavaliosta:) kirjoitti:

        kannattaisi muistaa, että ravinnon ja ruokavalion vaikutukset hiuksiin (myös hiusten lähtöön) näkyvät yleensä kuukausien viiveellä. Voi olla että vaikutukset näkyvät 1-2 kk:n, ½ vuoden, vuoden tai vasta kahden vuoden päästä (riippuen yksilöllisestä hiusten elinkaaresta)

        Kuinka kauan olet ollut välähiilarisella ruokavaliolla?

        2 ja puoli kuukautta olen vältellyt sokerin ja viljatuotteiden syömistä, koska mulla on tosi sitkeä hiivasyndrooma, joka ei ota lähteäkseen. Mutta toisaalta syön kyllä usein tattaria, hirssiä, porkkanoita ja perunaakin, joten en tiedä, onko kyseessä sittenkään niin vähähiilihydraattinen ruokavalio. :( Entiseen suklaan ja leivän mässäilyyn verrattuna kuitenkin on. :) Mutta nyt kun lopetin maitotuotteiden syömisen, niin hiustenlähtö on radikaalisti vähentynyt. Vai olisikohan niin, että sokerin syömisen lopettaminen alkaa nyt viiveellä vaikuttaa?
        Voiko laihalla ihmiselläkin olla insuliiniresistenssiä? Minulla on aina ollut taipumusta pömppövatsaisuuteen, vaikka muuten olenkin ihan riuku. Rasvaa tulee kyllä syötyä melko paljon...


      • täti X
        turiset :) kirjoitti:

        2 ja puoli kuukautta olen vältellyt sokerin ja viljatuotteiden syömistä, koska mulla on tosi sitkeä hiivasyndrooma, joka ei ota lähteäkseen. Mutta toisaalta syön kyllä usein tattaria, hirssiä, porkkanoita ja perunaakin, joten en tiedä, onko kyseessä sittenkään niin vähähiilihydraattinen ruokavalio. :( Entiseen suklaan ja leivän mässäilyyn verrattuna kuitenkin on. :) Mutta nyt kun lopetin maitotuotteiden syömisen, niin hiustenlähtö on radikaalisti vähentynyt. Vai olisikohan niin, että sokerin syömisen lopettaminen alkaa nyt viiveellä vaikuttaa?
        Voiko laihalla ihmiselläkin olla insuliiniresistenssiä? Minulla on aina ollut taipumusta pömppövatsaisuuteen, vaikka muuten olenkin ihan riuku. Rasvaa tulee kyllä syötyä melko paljon...

        Luulen, että laihallakin ihmisellä voi olla insuliiniresistenssiä. Musta tuntuu, että pömppövatsaisuuskin voi joskus liittyä insuliiniresistenssiin. Toisaalta voi kai laktoosi-intoleranssikin aiheuttaa pömppövatsaisuutta.

        Kannattaa pitää kiinni siitä, ettei ainakaan syö turhia hiilihydraatteja, siinä ei ainakaan voi ikinä mitään hävitä! Jos ihmisellä on insuliiniresistenssiä, niin silloin maito voi mun ymmärtääkseni olla hyödyksikin, koska hiilarit ei ole yhtä pahoja, jos niitä syö yhtaikaa proteiinin kanssa. Eli niin, että puuron hiilarit olis paremmat maidon kanssa kuin ilman, proteiini laskee hiilareiden glykeemistä kuormaa. Nyt takuulla joku on eri mieltä!

        Liikunta ainakin parantaa sokerinsietokykyä.

        Mutta eiköhän se hyvä vaikutus hiuksiin johdu paremminkin niistä parin kuukauden takaisista toimenpiteistä, mielummin kuin parin viikon takaisista.


        Nyt menee taas pitkäksi tää mun viesti, mutta haluan vähän kertoa huomioitani elävästä elämästä. Kun ajattelen tuttaviani ja kaikkia näkemiäni naisia, joilla on ollut hiustenlähtöä, niin olen pannut merkille tällaisia asioita:

        Joillakin on tätä samanlaista hiustenlähtöä kuin minulla. Tukka on harventunut selvästi eniten päältä ja vartaloltaan he ovat pullukoita varsinkin vyötäröltä. Näitä on paljon. Joskus, jos sitä on nuorella ihmisellä ja päälaki on hyvin kalju, niin tulee mieleen, että hänellä on ehkä PCOS (siihenkin liittyy insuliiniresistenssiä).

        Joidenkin hiukset näyttää lähteneen huomattavasti värjäyksen takia. Heidän hiuksensa on mustaksi värjätyt ja hiuksia on lähtenyt ehkä vähän epätasaisesti ja tukka on vähän kuin huonkuntoinen turkki.

        Toisilla vaan on tasaisesti kauttaaltaan harvenneet hiukset. Heidän hiuksensa vaikuttavat aika kuivilta ja hennoilta. He ovat normaalipainoisia tai hoikkia. Heidän ulkonäössään on minun mielestäni kaunista herkkyyttä, kuin hellyyttä. Kuullostaa hullulta, en osaa oikein selittää sitä.

        Yhdellä tuttavallani on kahteen otteeseen ollut selvä pälvikaljuisuusalue. Hänellä on muitakin outoja tauteja, enemmän kuin kellään muulla tuttavallani.

        Toiset valittavat hiustenlähtöä, mutta heidän hiuksistaan ei sellaista huomaa, muuten kuin oikein tarkkaan katsomalla, eikä aina sittenkään. Näitä on eniten. Heidän hiustenlähtönsä menee sitten ohi ja joskus he kertovat, että se meni ohi jollain aineella, mutta vahvasti epäilen, että olis mennyt ohi muutenkin. Yhdellä tuttavallani oli ainakin anemia tällaisen hiustenlähdön aikaan ja se meni ohi kun anemiakin parani, vaikka hän kyllä sanoo, että se meni ohi jollain puristeilla. Toinen tällainen oli kampaajani, jonka hiustenlähtöön auttoi joku aine, jota hän itse myi. Mutta en milloinkaan parhaalla tahdollanikaan voinut nähdä hänessä mitään hiustenlähtöä!


      • milli
        täti X kirjoitti:

        Luulen, että laihallakin ihmisellä voi olla insuliiniresistenssiä. Musta tuntuu, että pömppövatsaisuuskin voi joskus liittyä insuliiniresistenssiin. Toisaalta voi kai laktoosi-intoleranssikin aiheuttaa pömppövatsaisuutta.

        Kannattaa pitää kiinni siitä, ettei ainakaan syö turhia hiilihydraatteja, siinä ei ainakaan voi ikinä mitään hävitä! Jos ihmisellä on insuliiniresistenssiä, niin silloin maito voi mun ymmärtääkseni olla hyödyksikin, koska hiilarit ei ole yhtä pahoja, jos niitä syö yhtaikaa proteiinin kanssa. Eli niin, että puuron hiilarit olis paremmat maidon kanssa kuin ilman, proteiini laskee hiilareiden glykeemistä kuormaa. Nyt takuulla joku on eri mieltä!

        Liikunta ainakin parantaa sokerinsietokykyä.

        Mutta eiköhän se hyvä vaikutus hiuksiin johdu paremminkin niistä parin kuukauden takaisista toimenpiteistä, mielummin kuin parin viikon takaisista.


        Nyt menee taas pitkäksi tää mun viesti, mutta haluan vähän kertoa huomioitani elävästä elämästä. Kun ajattelen tuttaviani ja kaikkia näkemiäni naisia, joilla on ollut hiustenlähtöä, niin olen pannut merkille tällaisia asioita:

        Joillakin on tätä samanlaista hiustenlähtöä kuin minulla. Tukka on harventunut selvästi eniten päältä ja vartaloltaan he ovat pullukoita varsinkin vyötäröltä. Näitä on paljon. Joskus, jos sitä on nuorella ihmisellä ja päälaki on hyvin kalju, niin tulee mieleen, että hänellä on ehkä PCOS (siihenkin liittyy insuliiniresistenssiä).

        Joidenkin hiukset näyttää lähteneen huomattavasti värjäyksen takia. Heidän hiuksensa on mustaksi värjätyt ja hiuksia on lähtenyt ehkä vähän epätasaisesti ja tukka on vähän kuin huonkuntoinen turkki.

        Toisilla vaan on tasaisesti kauttaaltaan harvenneet hiukset. Heidän hiuksensa vaikuttavat aika kuivilta ja hennoilta. He ovat normaalipainoisia tai hoikkia. Heidän ulkonäössään on minun mielestäni kaunista herkkyyttä, kuin hellyyttä. Kuullostaa hullulta, en osaa oikein selittää sitä.

        Yhdellä tuttavallani on kahteen otteeseen ollut selvä pälvikaljuisuusalue. Hänellä on muitakin outoja tauteja, enemmän kuin kellään muulla tuttavallani.

        Toiset valittavat hiustenlähtöä, mutta heidän hiuksistaan ei sellaista huomaa, muuten kuin oikein tarkkaan katsomalla, eikä aina sittenkään. Näitä on eniten. Heidän hiustenlähtönsä menee sitten ohi ja joskus he kertovat, että se meni ohi jollain aineella, mutta vahvasti epäilen, että olis mennyt ohi muutenkin. Yhdellä tuttavallani oli ainakin anemia tällaisen hiustenlähdön aikaan ja se meni ohi kun anemiakin parani, vaikka hän kyllä sanoo, että se meni ohi jollain puristeilla. Toinen tällainen oli kampaajani, jonka hiustenlähtöön auttoi joku aine, jota hän itse myi. Mutta en milloinkaan parhaalla tahdollanikaan voinut nähdä hänessä mitään hiustenlähtöä!

        minulla on hento vaalennettu pitkä tukka.vaikka on hento,niin katson sen paremman näköiseksi kuin lyhyen,tai jos se oisi tumma .koska olen vaalea pohjainen luonnostaan,ehkä just tummana olisi ohkasemman oloinen.


      • täti X
        milli kirjoitti:

        minulla on hento vaalennettu pitkä tukka.vaikka on hento,niin katson sen paremman näköiseksi kuin lyhyen,tai jos se oisi tumma .koska olen vaalea pohjainen luonnostaan,ehkä just tummana olisi ohkasemman oloinen.

        Mulle on moni sanonut, että jos sun tukkas olis vaalea, niin siinä ei hiustenlähtö niin äkkiä näkyisi. Kerran peruukkiliikkeessä myyjä näytti mulle kaunista pitkää mustaa perukkia, jonka joku nuori tyttö oli tilannut, koska hänen tukkansa oli lähtenyt värjäämisen seurauksena siinä määrin, että hän halusi peruukin siksi aikaa kun tukka kasvaisi takaisin. Onkohan ne mustat väriaineet sitten väkevämpiä, en tiedä.

        Vielä siitä, voiko hoikalla olla insuliiniresitenssi. Tunnen kaksi miestä, huomattavan hoikkia, jotka ovat hiljattain saaneet terveydenhoitajalta kakkosdiabetesvaroitukset johtuen kohonneista sokeriarvoista. Tiedän, että varsinkin toinen heistä on elämäntavoiltaan ja ruokatottumuksiltaan aina ollut hyvin kohtuullinen kaikessa. Mutta hänellä taitaa olla sukurasitusta tässä asiassa. Hän ei ole suorastaan kalju, mutta selvästi kaljuuntunut kumminkin.

        Tunnen myös yhden diabeetikkonaisen, joka on pieni ja hento kuin pikkutyttö, mutta hänen vatsansa on niin pömppö, että voisi luulla hänen odottavan vauvaa. Hänellä on kuitenkin hiukset tallella. Mummi-kultani oli aikoinaan pieni ja hento, mutta silmiinpistvän pömppövatsainen. Hän myös kaljuuntui päälaelta aivan niin kuin äiti ja minäkin. Hänellä todettiin niitä kohonneita sokeriarvoja vasta aika vanhana. Huono sokerinsietokyky on sellaista, että ensin on hyperinsulinemiaa (=korkea paastoinsuliini, luulisin) kymmenet vuodet ja sokeriarvot nousee vasta paljon myöhemmin, silloin insuliini vähitellen lakkaakin erittymästä ja se on diabetes. Ilmeisesti kuitenkin toi korkea insuliini on se, mikä vie tukkaa meiltä, joilla on tämä androgeeniherkkyys päänahassa.

        Sokerinsietokykyä parantavat liikunta (kävely ja kuntosali on todettu hyviksi lajeiksi tähän vaivaan), D-vitamiini (päivänvalo, kalaruuat, kananmunat), laihtuminen jos on lihava. Ja tietysti ruokavalio on avainasemassa, en ota siihen nyt kantaa, kun siitä niin erilaisia mielipiteitä ja täällä on siitä jo puhuttukin.

        Itse uskon, että mielihyvä auttaa joka vaivaan!


      • täti X
        täti X kirjoitti:

        Mulle on moni sanonut, että jos sun tukkas olis vaalea, niin siinä ei hiustenlähtö niin äkkiä näkyisi. Kerran peruukkiliikkeessä myyjä näytti mulle kaunista pitkää mustaa perukkia, jonka joku nuori tyttö oli tilannut, koska hänen tukkansa oli lähtenyt värjäämisen seurauksena siinä määrin, että hän halusi peruukin siksi aikaa kun tukka kasvaisi takaisin. Onkohan ne mustat väriaineet sitten väkevämpiä, en tiedä.

        Vielä siitä, voiko hoikalla olla insuliiniresitenssi. Tunnen kaksi miestä, huomattavan hoikkia, jotka ovat hiljattain saaneet terveydenhoitajalta kakkosdiabetesvaroitukset johtuen kohonneista sokeriarvoista. Tiedän, että varsinkin toinen heistä on elämäntavoiltaan ja ruokatottumuksiltaan aina ollut hyvin kohtuullinen kaikessa. Mutta hänellä taitaa olla sukurasitusta tässä asiassa. Hän ei ole suorastaan kalju, mutta selvästi kaljuuntunut kumminkin.

        Tunnen myös yhden diabeetikkonaisen, joka on pieni ja hento kuin pikkutyttö, mutta hänen vatsansa on niin pömppö, että voisi luulla hänen odottavan vauvaa. Hänellä on kuitenkin hiukset tallella. Mummi-kultani oli aikoinaan pieni ja hento, mutta silmiinpistvän pömppövatsainen. Hän myös kaljuuntui päälaelta aivan niin kuin äiti ja minäkin. Hänellä todettiin niitä kohonneita sokeriarvoja vasta aika vanhana. Huono sokerinsietokyky on sellaista, että ensin on hyperinsulinemiaa (=korkea paastoinsuliini, luulisin) kymmenet vuodet ja sokeriarvot nousee vasta paljon myöhemmin, silloin insuliini vähitellen lakkaakin erittymästä ja se on diabetes. Ilmeisesti kuitenkin toi korkea insuliini on se, mikä vie tukkaa meiltä, joilla on tämä androgeeniherkkyys päänahassa.

        Sokerinsietokykyä parantavat liikunta (kävely ja kuntosali on todettu hyviksi lajeiksi tähän vaivaan), D-vitamiini (päivänvalo, kalaruuat, kananmunat), laihtuminen jos on lihava. Ja tietysti ruokavalio on avainasemassa, en ota siihen nyt kantaa, kun siitä niin erilaisia mielipiteitä ja täällä on siitä jo puhuttukin.

        Itse uskon, että mielihyvä auttaa joka vaivaan!

        Sokerinsietokyvyn parantamiseen on kyllä olemssa lääkekin, metformiini. Mahtaakohan se olla synteettinen "raskaushormoni" kun sekin aiheuttaa pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta ensimmäiset kolme kuukautta ja sitten siihen tottuu! Mahtaako saada kahvinkin maistumaan pahalta? :) En tiedä yhtään auttaisko se naisten hiustenlähtöön, sitä kyllä käytetään hormonihäiriössä nimeltä PCOS. Ja siihen häiriöönhän juuri kuuluu mieshormonien liikaeritystä, hiustenlähtöä ja insuliiniresistenssiä. Olis kiva kuulla joltain, joka on sitä käyttänyt!


    • täti X

      Laitan tähän vielä osoitteen suomenkieliseen tutkimukseen, jossa tätä insuliiniresistenssiä ja hiustenlähtöä naisilla on tutkittu. Naisten hiusenlähdöstä kertova osa alkaa sivulta 51.

      Siihen tutkimukseen on otettu 324 naista, kaikki 63 vuotiaita ja hiustenlähtö on tämän mukaan jopa niin yleistä, että noin 30%:lla heistä on huomattavaa hiustenlähtöä.

      Tuloksissa sanotaan näin:
      -Seerumin insuliinin paastoarvo oli AGA-naisilla normaalihiuksisiin verrattuna merkitsevästi suurempi ja seerumin TSH-pitoisuus oli lähes merkitsevästi suurempi. TSH on siis kilpirauhasarvo.

      -Insuliini vähentää SHGB:tä ja mitä matalampi SHGB sitä suurmpi on vapaan testosteronin määrä.

      -Hiuspohja on insuliiniresistenssin kohde-elin.

      -Hiusfollikkeleissa solujen vanheneminen kiihtyy kasvusykslikertojen nopeutuessa.
      http://herkules.oulu.fi/isbn9514268644/isbn9514268644.pdf

      • milla

        luin ton insuliiniresist ,ja yllätyin että kolestrolilääke,ja kilpirauhaslääke tekevät myös hiustenlähtöä.


    • Tukkanen

      Moikka!

      Olen 55-vuotias nainen, jonka hiukset ovat pikkuhiljaa ohentuneet yli 10 vuoden ajan. Viime syksynä tosin tilanne muuttui pienessä ajassa rajusti. Hiuksia lähti hurjasti ja kärsin samalla päänahan seborrooisesta ihottumasta.

      Minulta on nyt kuitenkin loppunut hiustenlähtö eikä enää tarvitse häpeillä ikävästi harventunutta päälakea ja ohimoita. Kävin ihotautilääkärillä, jolle kerroin, etten millään haluaisi joutua jatkossa käyttämään peruukkia, jos vaan jotakin keinoa löytyisi hiustenlähdön pysäyttämiseen.
      Hän määräsi GEFINA -lääkettä. Kertoi, että kolme hänen ystävätärtään olivat n. vuoden käytön jälkeen saaneet apua tästä. Kyse on yleensä miehille määrätystä eturauhaslääkkeestä, joka kuulemma myös aktivoi hiusnystyjä. Kyllä kuulkaas tehoaa! Tässä tuli juuri joulukuussa tuo vuosi täyteen ja hiukset ovat tuuhentuneet huomattavasti. Tyttärenikin sanoi, ettei "kalju enää paista"...;)

      Huvittavaa sinänsä on se, että hiusten selvän tuuhentumisen myötä, ne ovat myös tulleet taipuisammaksi, suorastaan kiharaisemmaksi. Muutama työkaveri onkin luullut, että olen käynyt permanentissa. Että sekin vielä. Sain sitten hiusten lisäksi ilmaisen, lievän permanentikin kaupan päälle!

      Pyytäkääpä siis ihotautilääkäriltänne GEFINA - reseptiä. Minäkin popsin joka päivä puoli tablettia
      Gefinaa ja todellakin aion syödä sitä niin kauan kuin elän, sillä haluan pitää karvat päässäni enkä luovuta yhtäkään hiusta, jollei ole pakko. Sitä paitsi tuo Gefina on lisäksi ihan edullistakin, tiedän että muut vastaavat lääkkeet voivat olla älyttömän kalliita.

      terkuin Tuula Tukkanen :)

      • ninun nannun

        Eikös tuo Gefina ole jonkun sortin hormooni sehän voipi laittaa omat hormoonit sekaisin naisilla usein Estrogeeni.


      • on huomioitava
        ninun nannun kirjoitti:

        Eikös tuo Gefina ole jonkun sortin hormooni sehän voipi laittaa omat hormoonit sekaisin naisilla usein Estrogeeni.

        myös ikä ja hedelmällisyys. Gefina ja muut finasteridit ovat lievä antiandrogeeni, eli se vähentää testosteronin tuotantoa myös naisella jos sitä kehittyy liikaa. Jos naisella hiustenlähtö on miestyyppistä (ohimoilta ja päälaelta) finasteridista voi olla hyötyä. Naistyyppisessä hiustenlähdössä (tasaisesti kauttaaltaan) se ei ilmeisesti auta.

        Mutta tärkein käytössä huomattava asia on että nainen ei voi enää saada lapsia, koska finasteridi aiheuttaa poikasikiölle sukuelimien epämuodostumia. Toisaalta naisellekin pieni testosteronimäärä lisää libidoa.


      • Ex-Harvakarva
        on huomioitava kirjoitti:

        myös ikä ja hedelmällisyys. Gefina ja muut finasteridit ovat lievä antiandrogeeni, eli se vähentää testosteronin tuotantoa myös naisella jos sitä kehittyy liikaa. Jos naisella hiustenlähtö on miestyyppistä (ohimoilta ja päälaelta) finasteridista voi olla hyötyä. Naistyyppisessä hiustenlähdössä (tasaisesti kauttaaltaan) se ei ilmeisesti auta.

        Mutta tärkein käytössä huomattava asia on että nainen ei voi enää saada lapsia, koska finasteridi aiheuttaa poikasikiölle sukuelimien epämuodostumia. Toisaalta naisellekin pieni testosteronimäärä lisää libidoa.

        Huom. Hyvin suuri osa harventuneista hiuksista kärsivistä olemme juuri me keski-ikäiset naiset, jotka ovat jo lapsensa tehneet eli silloinhan ei tarvitse huolestua finasteridin aiheuttamasta sikiövaurioriskistä.
        Toki asia on aivan toinen, jos henkilö on nuori ja vielä aikeissa hankkia jälkikasvua.

        Itse olen lapseni jo pyöräyttänyt ja nautin täysin rinnoin Gefinan minulle palauttamasta elämänilosta ja hiuksista!

        Toivotan sitä samaa mahdollisimman monelle!


        Aurinkoista kevättä kaikille!
        t. entinen harvapää


      • ihmettelen vaan
        Ex-Harvakarva kirjoitti:

        Huom. Hyvin suuri osa harventuneista hiuksista kärsivistä olemme juuri me keski-ikäiset naiset, jotka ovat jo lapsensa tehneet eli silloinhan ei tarvitse huolestua finasteridin aiheuttamasta sikiövaurioriskistä.
        Toki asia on aivan toinen, jos henkilö on nuori ja vielä aikeissa hankkia jälkikasvua.

        Itse olen lapseni jo pyöräyttänyt ja nautin täysin rinnoin Gefinan minulle palauttamasta elämänilosta ja hiuksista!

        Toivotan sitä samaa mahdollisimman monelle!


        Aurinkoista kevättä kaikille!
        t. entinen harvapää

        Gefina (eli finasteridi) ei ole naisille hiusten lähtöön sopiva lääke. Vain siinä tapauksessa että hiustenlähtö on miestyyppistä ja johtuu korkeasta testosteronista, finasteridista voi olla hiukan apua. Naistyyppiseen hiustenlähtöön se ei auta. Tähän taas on todettu spironolaktonin auttavan (myyntinimeltään mm. Spiresis).

        Koska finasteridi on lievä antiandrogeeni, tuntuu hieman oudolta tuollainen kommentti elämänilon palautumisesta. Koska finasteridi alentaa testosteronia, sen luulisi vaikuttavan päinvastoin heikentäessään naisen libidoa.

        Jos tapauksessasi hiusten kasvu on lisääntynyt finasteridia käyttämällä, taustalla on ilmeisesti ollut tavallista naista suurempi testosteronituotanto. Normaalisti finasteridilla ei ole vaikutusta naisille.


      • Anonyymi

        Hei! Ketju on jo vanha, mutta osaisiko joku suoitella lääkäriä, joka määrää naiselle Gefinaa?


      • Anonyymi

        Miehetkin on hyviä hiusten harventajia!


    • mminttuuu

      Oon ite vasta 14, ja hiuksia ''tuppoja'' joista on lähteny hiukset
      Ei johdu siitä, että joku olisi ne repinyt.
      Mitä teen?

    • Anonyymi

      Kun sekoitat koivuntuhkaa veteen, saat lipeää. Lipeä on syövyttävä aine, mitä mahalaukkusi tykkää siitä?
      Ja, ruuansulatuselimistöhän käsittelee kaiken minkä suuhusi pistät. Ei se lipeä suinkaan sellaisenaan elimistöösi imeydy. Se ensinnäkin reagoi kaiken muun kanssa, nostaa mahalaukun sisällön ph:ta rajusti.
      Oletko kysynyt lääkäriltä mitä sinun olisi paras tehdä että voisit hyvin?

      • Anonyymi

        Katso ootko kymenlaaksosta?Eikö persekarvat lähde?tämäkin alotuksen aukaisia on joku KUSIPÄÄ TAAS!


      • Anonyymi

        Pistä sinä KYRPÄ KITAAS,terv.LÄÄKÄRI!


      • Anonyymi

        SYÖKÄÄ LIPEÄKALAA HEHEHEEHEHEEEE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SYÖKÄÄ LIPEÄKALAA HEHEHEEHEHEEEE

        KORONAN TÄYTTEISTÄ ELÄMÄÄ KAIKILLE ,PÄRJÄILKÄÄ TROLLITKIN!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe