Nimimerkki "kirjoitettu on" on monasti esittänyt korvausteologiaa sen eri muodoissa. Samalla hän esittää hyvin kaukaa haetulla hakuammunnalla Raamatun kohtia, joilla puolustaa sitä.
Laitan englanninkielistä tekstiä, johon aika lailla yhdyn, ja siitä aluksi kohdan 6. joka on yksi korvausteologian kulmakivistä. Korvausteologit väittävät, että Seurakunta on nyt Israel. Toisin sanoen Jumala on hyljännyt Israelin ja asettanut Seurakunnan Israelin tilalle. Kuitenkin "on kirjoitettu", että villi-öljypuun "oksat" oksastetaan jaloon öljypuuhun. Miksi oksastettaisiin hyljättyyn puuhun? Suosittelen koko tekstin lukemista, ja siitä mahdollisesti keskustelemista, sillä uskon että adventtikirkon pahin harha on monilla selittelyillä peitelty korvausteologia.
Samalla kun muutamat adventisti-teologit ovat hyvin osoittaneet dispensationalismin harhat, josta heille paljon ruusuja, niin iso kasa risuja saa samat adventisti-teologit siitä että ovat hiljaa kun korvausteologia kirkossa rehoittaa villinä. Juutalaisyntyinen adventisti-professori esittää yhden syyn, miksi Israel-teologiamme on niin yksipuolista. Syy on siinä että teologit pelkäävät niin dispensationalismi-peikkoa, että jättävät Israel-kysmyksen korvausteologian armoille. Itse en usko, että korvausteologia, sen paremmin kuin dispensationalismikaan kestävät Raamatun valossa.
Tässä alla kuitenkin korvausteologiasta lukemista:
http://www.therefinersfire.org/replacement_theology.htm
6.Paul shows that the Church is really the same "olive tree" as was Israel, and the Church is now the tree. Therefore, to distinguish between Israel and the Church is, strictly speaking, false. Indeed, people of Jewish origin need to be grafted back into the Church (Rom 11:17-23).
Rebuttal: This claim is the most outrageous because this passage clearly shows that we Gentiles are the "wild olive branches," who get our life from being grafted into the olive tree. The tree represents the covenants, promises and hopes of Israel (Eph. 2:12), rooted in the Messiah and fed by the sap, which represents the Holy Spirit, giving life to the Jews (the "natural branches") and Gentile alike. We Gentiles are told to remember that the olive tree holds us up and NOT to be arrogant or boast against the "natural branches" because they can be grafted in again. The olive tree is NOT the Church. We are simply grafted into God's plan that preceded us for over 2,000 years.
Korvausteologian harhat
12
661
Vastaukset
- olisi jo aika
Selitä mitä tarkoittaa: "dispensationalismi"?
- Timo Flink
Adventtikirkon vastineen voi lukea http://www.adventistbiblicalresearch.org/documents/Role of Israel.htm
Uskomme yhä kirkkona, että seitsemännen päivän adventistit ovat Jumalan lopunajan Israel eli jäännösseurakunta.
Timo Flink- Tutkijan kannalla
Olet sitoutunut adventtikirkon päälausumiin virkasi puolelta. Raamatun totuus ei ole välttämättä aina samaa kuin monet lausutut tulkinnat. Teet työantajasi työtä sen edellyttävällä tavalla. Joten vältät moitteet kirkkosi puolelta itseäsi vastaan.
- armonpuu
Valitettavasti olet, Timo, oikeassa. Kestää varmaan pitkän aikaa kun enemistö kirkossa luopuu korvausteologiasta, ja luopuukohan enemistö siitä koskaan? Oletko muuten lukenut Andrewsin professorin, Doukhan'in, kirjan "Israel and the Church-Two Voices for the Same God"? Jos olet lukenut, niin olisi mukava kuulla mielipiteesi. Kannattaa muistaa, että Doukhan on adventistinen tulkinnoissaan, paitsi juuri osin Israel kysymyksessä.
http://www.amazon.com/gp/product/1565636163/104-5267286-3499922?v=glance&n=283155
Suomessa on, tietojeni mukaan, vain yksi adventtikirkon pastori, joka on suurelta osin hyljännyt korvausteologian.
http://members.surfeu.fi/jkoivula/roomalai.htm - Timo Flink
Tutkijan kannalla kirjoitti:
Olet sitoutunut adventtikirkon päälausumiin virkasi puolelta. Raamatun totuus ei ole välttämättä aina samaa kuin monet lausutut tulkinnat. Teet työantajasi työtä sen edellyttävällä tavalla. Joten vältät moitteet kirkkosi puolelta itseäsi vastaan.
Asia on niin, että uskon lausunnon paikkansa pitävyyteen.
Timo Flink - Timo Flink
armonpuu kirjoitti:
Valitettavasti olet, Timo, oikeassa. Kestää varmaan pitkän aikaa kun enemistö kirkossa luopuu korvausteologiasta, ja luopuukohan enemistö siitä koskaan? Oletko muuten lukenut Andrewsin professorin, Doukhan'in, kirjan "Israel and the Church-Two Voices for the Same God"? Jos olet lukenut, niin olisi mukava kuulla mielipiteesi. Kannattaa muistaa, että Doukhan on adventistinen tulkinnoissaan, paitsi juuri osin Israel kysymyksessä.
http://www.amazon.com/gp/product/1565636163/104-5267286-3499922?v=glance&n=283155
Suomessa on, tietojeni mukaan, vain yksi adventtikirkon pastori, joka on suurelta osin hyljännyt korvausteologian.
http://members.surfeu.fi/jkoivula/roomalai.htmEn ole lukenut. Täytynee ilmeisesti lukea.
Timo Flink
- Kristuksessa.
Seurakunta on nyt Israel. Toisin sanoen Jumala on hyljännyt Israelin ja asettanut Seurakunnan Israelin tilalle.
Korvausteologian harhat
armonpuu 23.3.2006 klo 11.03
kirjoitus.
Nousi mieleeni ajatus, eikö seurakunta ajassamme ole sittenkään Kristuksen ruumis, ts. (ei suomalaista, ruotsalaista, kreikkalaista, juutalaista?) Vai miten se oli?..
Mekö rupeaisimme jakamaan nyt, kun Pietaria hieman ojennettiin!!
Vai pitäisikö meidän ruveta jakamaan >Kristuksen ruumis. On juutalaiset omana ryhmänään ja ainut Jumalan omaisuuskansa ajassamme? Sitten tulevat muut!!..
Ap.t. 11:5-10
5. "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin. Silloin jouduin hurmoksiin ja näin näyn. Taivaasta tuli alas, aivan minun eteeni, ikään kuin suuri purjekangas neljästä kulmastaan kannateltuna. 6. Kun jäin katsomaan sitä, näin siinä kaikenlaisia maan eläimiä, nelijalkaisia, petoja ja matelijoita, sekä taivaan lintuja. 7. Ja minä kuulin äänen, joka sanoi: 'Nouse, Pietari! Teurasta ja syö!' 8. Minä vastasin: 'Ei, ei, Herra! En ole koskaan pannut suuhuni mitään epäpuhdasta tai kiellettyä.' 9. Silloin ääni taas puhui taivaasta: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi.' 10. Tämä tapahtui kolmesti. Sitten kaikki temmattiin takaisin taivaaseen.
Ap.t. 10:28. Ja hän sanoi heille: "Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä; mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi.
36. Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa, joka on kaikkien Herra,
42. Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
43. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
44. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
45. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Ap.t. 15:8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin,
9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
Gal 3:28-29
28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
Oliskiko näin? Yhtä Kristuksessa, Jumalan omaisuuskansaa!!- Israelia
Vaan israel hylkäsi Jumalan,kun ei uskonut että Jeesus on Jumalan Poika ja Messias.
- armonpuu
Israelia kirjoitti:
Vaan israel hylkäsi Jumalan,kun ei uskonut että Jeesus on Jumalan Poika ja Messias.
- zechariah2
armonpuu kirjoitti:
Jeremia on mielestäni osoittanut myös sen kaksijakoisuuden , joka on Israelin ja Jeesuksen kautta kristityillä.
Jeremiassahan Jumala antaa lupauksen Uudesta liitosta selvimmin.
Jer.31:31-36,31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
35. Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:
36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.
Ensiksi liitto luvataan Israelin ja Juudan heimoille mainiten molemmat liiton saajiksi.
Kuitenkin vain Israelin heimolle luvataan kirjoittaa laki sisimpään.
Juudan heimollahan on valvottavanaan vieläkin Mooseksen kanssa tehty liitto.
Itse ymmärrän tämänkin kohdan tarkoituksella kertovan Jumalan suunnitelmasta siten kuin näemme sen toteutuneen;juutalaiset ovat keskuudessamme, mutta eivät ole luopuneet omasta liitostaan.
Jeesuksen kautta on Israel saanut liiton lain sisimpäänsä mutta juutalaiset ovat Mooseksen varassa.Tätä voi myös Paavali tarkoittaa sanoessaan "osaksi paatunut", tarkoittaen että Jeesuksen merkitys on peitteen alla juutalaisille kunnes aika on kypsä.Jumala on liitossaan uskollinen ja Jeesus on uskollinen omassaan, molemmat liitot ovat rinnakkain voimassa.
- Juutalaiset Juudakset?
Ovatko juutalaiset lankona eksynyt ja langennut Israelin yksi lahko; joka tuomittiin mm. Hitlerin Saksassa...kun 1844...70 vuotta kestänyt "tutkiva tuomio" tuli heidän kohdallaan selväksi ja juutalaisilta ovi sulkeutui lopullisesti...tätäkö Adventistit opettaa?
Mielenkiintoista ja Ellen G. White pääsi heidän tilalleen 144.000 mukana taivaaseen hallitukseen 1914-15 kuollessaan?
Vielä mielenkiintoisempaa...ja 7.päivän adventistit hylkäsivät elleni opit , jolloin Jehova valjasti entiset Raamatun tutkijat...nykyiset jehovan Todistajat lopunajan seurakunnaksi ja jäännökseksi...?!
Jaa-aa edelleen mielenkiinto säilyy...näinkö Timo Flink osoittautuukin Meedi 7-ohjelmassaan valheapostoliksi joukkoineen?!- 1844-1944 Tuomiopäivä
Danielin kirjan ja Ilmestyskirjat pedot saavat uutta ilmettä ja tulkintaa...?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804