Tietokone pitäisi puhdistaa pölyistä

neuvoista kiitollinen

Mutta miten? Tuntuu, ettei pölyriepu ja huiska riitä. Pölyä kerääntyy varmasti myös koneen ja sen kavereiden sisälle. Palovaarahan siitä minun järkeni mukaan lisääntyy. Pitäisikö apuun kutsua ammattilainen vai riittäisikö oma apu? Onko niksejä?

22

1891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymässä tietotekniikka=palstan asiantuntijoilta?

• sitroen.

muutamassa vuodessa kerry. Minulla kone ollut 9 vuotta, ei ollut juuri mitään pölyä kun katsoin.
        Voihan se kotelon avata ja katsoa itse ellei usko. Ja imuroida, kunhan ei mihinkään suulakkeella koske. Ja tottakai töpseli irti ensin!

• Huh...
        sitroen. kirjoitti:

muutamassa vuodessa kerry. Minulla kone ollut 9 vuotta, ei ollut juuri mitään pölyä kun katsoin.
        Voihan se kotelon avata ja katsoa itse ellei usko. Ja imuroida, kunhan ei mihinkään suulakkeella koske. Ja tottakai töpseli irti ensin!

Kiitos sitroen! Sähkölaitteet keräävät pölyä, se on tietty. Lehdistä aika ajoin saa lukea, miten televisio, jääkaappi, pakastin jne aiheutti tulipalon. Itse en osaa muuta kuin pölyriepua heiluttaa ja kostealla pyyhkiä. Töissä käytin tietokonetta parikymmentä vuotta. Siivooja pyyhki pölyt. Tietokoneen sisäkaluista ei huolehtinut kukaan. Kannattaako niistä huolta kantaa mummelinkaan?

• ii-li
        Huh... kirjoitti:

Kiitos sitroen! Sähkölaitteet keräävät pölyä, se on tietty. Lehdistä aika ajoin saa lukea, miten televisio, jääkaappi, pakastin jne aiheutti tulipalon. Itse en osaa muuta kuin pölyriepua heiluttaa ja kostealla pyyhkiä. Töissä käytin tietokonetta parikymmentä vuotta. Siivooja pyyhki pölyt. Tietokoneen sisäkaluista ei huolehtinut kukaan. Kannattaako niistä huolta kantaa mummelinkaan?

...mutta kun edellinen koneeni hajosi, ja avasin sen kuoren, niin ei siellä mitään pölyä ollut. Minä luulen, että koneen ilmajäähdydtys on suunniteltu niin, etti pöly pääse kertymään arkoihin paikkoihin.

TV ja jääkaappi ovat eri asia. Niissähän ei ole koneellista "ilmastointia". Pöly kertyy luontaisen ilmavirran mukana. Varsinkin TV kerää sisuksiinsa valtavan määrän pölyä.

TV:n tai jääkaapin aiheuttama tulipalo on niin tuikiharvinainen, että sellainen pääsee aina uutisiin. Jokin vikahan niissä on täytynyt olla. En ole erityisen huolestunut niistäkään. - Minulle on kyllä sanottu TV-korjaamossa, että kannattaa kytkeä TV:n virta pois yöksi ja matkojen ajaksi, sillä stand-by-tila kuulemma kuluttaa TV:tä, jos se on aina päällä.

• sinulla on

koira, pölyä löytyy hyvin äkkiä. Minulla oli ollut vuoden tietokone (koira kauemmin) kun poikani avasi sen ja otti imurilla. Itsekin näin ennen imurointia kuinka pölyinen se oli. Tosin se keskusyksikkö oli lattialla. Nyt minulla on uusi ATK-pöytä ja keskusyksikkö on pöydällä, näytön tasolla. Ehkä nyt ei mene niin paljoa koirankarvoja sinne!

• kissankarvoja

mahtaa löytyä tietsikan sisuksista. Kiitos vinkistä, imurointi on varmasti tarpeen. En ole tullut ajatelleeksi asiaa aiemmin.

• kyllä kannata

pitää keskusyksikköä, pölyhän laskeutuu alas päin.
        Jostain luin joskus, että näppiksen voisi pestä ihan suihkussa ja antaa kunnolla kuivua parikin päivää. Itse en ole uskaltautunut moiseen.
        Olen putsannut näppäimien välejä imuroimalla ja sitten vähän kostutetulla korvavanupuikolla.
        Tarpeeksi ilmava tila näytölle on aina tarpeen ja näillä microkuituliinoilla pyyhkimisen pitäisi riittää. Sanoi myyjä.

• lisäys
        kyllä kannata kirjoitti:

Jostain luin joskus, että näppiksen voisi pestä ihan suihkussa ja antaa kunnolla kuivua parikin päivää. Itse en ole uskaltautunut moiseen.
        Olen putsannut näppäimien välejä imuroimalla ja sitten vähän kostutetulla korvavanupuikolla.
        Tarpeeksi ilmava tila näytölle on aina tarpeen ja näillä microkuituliinoilla pyyhkimisen pitäisi riittää. Sanoi myyjä.

edelliseen, siellä keskusyksikön sisällä on tuuletin. Ainakin omassani on, selasin äsken tuoteselostetta, että sitä pölyä ei pitäisi kertyä sisuksiin kovinkaan paljoa.

• nyt kyllä
        kyllä kannata kirjoitti:

pidä paikkaansa että näppiksen voi pestä suihkussa, ei nyt sentään, johan maalaisjärkikin sen sanoo.

• keskusyksikön paikka
        kyllä kannata kirjoitti:

on siinä lattian rajassa olevassa hyllytasossa. Onkohan kyseessä suunniteluvirhe? Johtoja on ihan mahdottomasti ja ne vasta pölypesiä ovatkin. Miten olette ratkaiseet johtovyyhtien ongelman?

• näppiksen suihkutus
        nyt kyllä kirjoitti:

pidä paikkaansa että näppiksen voi pestä suihkussa, ei nyt sentään, johan maalaisjärkikin sen sanoo.

minulta kyllä jää tekemättä, vaikka pölyasiantuntijat mitä sanoisivat. Ei mahdu minunkaan maalaisjärkeeni moinen neuvo. Olisiko pilaa koko juttu?

• ii-li ek
        keskusyksikön paikka kirjoitti:

on siinä lattian rajassa olevassa hyllytasossa. Onkohan kyseessä suunniteluvirhe? Johtoja on ihan mahdottomasti ja ne vasta pölypesiä ovatkin. Miten olette ratkaiseet johtovyyhtien ongelman?

Ostin kerran semmoisen "letkun", jonka sisään johdot voi sulkea. Ei ollut hyvä idea.

Olen ratkaissut ongelman sillä, että olen piilottanonut johdot mööpeleitten taakse ja unohtanut ne sinne. Annan niiden rauhassa kerätä pölyä.

• johdot sekaisin
        ii-li ek kirjoitti:

Ostin kerran semmoisen "letkun", jonka sisään johdot voi sulkea. Ei ollut hyvä idea.

Olen ratkaissut ongelman sillä, että olen piilottanonut johdot mööpeleitten taakse ja unohtanut ne sinne. Annan niiden rauhassa kerätä pölyä.

Olen kehitellyt mielessäni jonkinlaista letku-koteloratkaisua minäkin. Toistaiseksi homma on vasta suunnitteluvaiheessa. Johdot olen myös yrittänyt piilottaa huonekalujen taakse. Huonolle tuulelle tulen joka kerta johtosotkuja imuroidessani. Imurointi kun ei ole muutenkaan mielipuuhiani.

• ii-li
        johdot sekaisin kirjoitti:

Olen kehitellyt mielessäni jonkinlaista letku-koteloratkaisua minäkin. Toistaiseksi homma on vasta suunnitteluvaiheessa. Johdot olen myös yrittänyt piilottaa huonekalujen taakse. Huonolle tuulelle tulen joka kerta johtosotkuja imuroidessani. Imurointi kun ei ole muutenkaan mielipuuhiani.

Se on kyllä ihan hyvä silloin, jos johdot ovat pitkiä. Minulla vain sattuu olemaan tietokone aivan pistorasian vieressä. Käytännössä se merkitsee, että johtojen alkukohdat ovat niin kaukana toisistaan, ettei niitä saa minkään letkun sisään.

TV:n antenni- ja eräät sähköjohdot minulla on kyllä "letkun" sisässä. Letkuja saa melkein mistä tahansa isosta marketista ja tietysti myös alan liikkeistä.

• koskevan
        näppiksen suihkutus kirjoitti:

minulta kyllä jää tekemättä, vaikka pölyasiantuntijat mitä sanoisivat. Ei mahdu minunkaan maalaisjärkeeni moinen neuvo. Olisiko pilaa koko juttu?

artikkelin luin ihan tietotekniikka lehdestä, elikkä koko laite otetaan irti ja sitä päällystää "näppiksestä" sitten voisi kevyesti suihkuttaa vedellä.
        Ei ole tarkoituskaan päästää läpimäräksi,
        en tohtinut kokeilla, mutta hyvä konsti on puhaltaa föönillä (siis hiustenkuivaajalla) pölyt pois. Sama konsti sopii esim. kankaisien lampunvarjostimien putsaamiseen.

• ii-li
        koskevan kirjoitti:

artikkelin luin ihan tietotekniikka lehdestä, elikkä koko laite otetaan irti ja sitä päällystää "näppiksestä" sitten voisi kevyesti suihkuttaa vedellä.
        Ei ole tarkoituskaan päästää läpimäräksi,
        en tohtinut kokeilla, mutta hyvä konsti on puhaltaa föönillä (siis hiustenkuivaajalla) pölyt pois. Sama konsti sopii esim. kankaisien lampunvarjostimien putsaamiseen.

...on samanlainen yhtenäinen vinyylimatto kuin esimerkiksi TV:n kaukosäätimessa.

Kuulostaa silti aika uhkarohkealta suihkuttaa näppäimistöä. Voi hyvin olla, että se toimisi, mutta hiustenkuivaaja ja nihkeä rätti tuntuu kyllä turvallisemmalta.

Minulla on itselläni litteä näyttö. Kuvaruudun pinta on pehmeä. Minä pelkään aina vahingoittavani sitä putsatessa. Minusta tuntuu, että se kuvaruutu koneessa kerää eniten pölyä staattsien sähkön takia.

• vaarivaari ek
        keskusyksikön paikka kirjoitti:

Ruuvaa muutama koukku pöytäpinnan alle taakse ja ripusta ne roikkuvat johdot sinne. Eivät kerää pölyä lattialla.

Jos avaat koneen, pienellä pensselillä voi irrottaa pölyt ja imaista ne pölyimuriin. (varovasti)

• neuvoista kiitollinen
        vaarivaari ek kirjoitti:

Ruuvaa muutama koukku pöytäpinnan alle taakse ja ripusta ne roikkuvat johdot sinne. Eivät kerää pölyä lattialla.

Jos avaat koneen, pienellä pensselillä voi irrottaa pölyt ja imaista ne pölyimuriin. (varovasti)

Kyllä olette hyviä niksejä antaneet. Taidan innostua kevätsiivouksestakin, kun johdot pujahtavat "letkuihin", näppäimet puhdistuvat föönillä pölyistä, koukut ilmestyvät ATK-pöydän pinnan alle ja pieniä pensseleitäkin löytyy vaikeisiin paikkoihin:))) Olette ihania!*Kiitos

• Tuuletin keskusyksikössä
        lisäys kirjoitti:

edelliseen, siellä keskusyksikön sisällä on tuuletin. Ainakin omassani on, selasin äsken tuoteselostetta, että sitä pölyä ei pitäisi kertyä sisuksiin kovinkaan paljoa.

Eikö tuulettimen tarkoitus ole viilentää keskusyksikköä ettei se ylikuumene? Minusta tuuletin juuri kerää pölyä tietokoneen sisään.Oma koneeni on alkanut pitää kummaa ääntä lähes yhtä voimakasta kuin käynnissä oleva auto. Liekö pölyä täynnä? syttyy tuleen pian?

• Shoppailin tänään kaupungilla tavaratalossa. Kirjaosastolla oli alennuskirjojen myyntipöytä. Olen visusti päättänyt, etten sorru enää uusien kirjojen ostamiseen. Olen pulassa jo entistenkin kanssa. Toki katsella aina voin, mutta se on vaarallista. Se tuli todistetuksi taas tänään!

Kirjapöydällä osui silmiini kirja, jonka nimi oli kerrassaan vastustamaton: Tietokone & seniori. Jäin selailemaan kirjaa. Sen on kirjoittanut Aarni Toivanen, joka ennen eläkkeelle siirtymistään toimi lukiossa tietotekniikan ja suomen kielen opettajana. Hänellä on myös pitkäaikainen kokemus tietotekniikan opetuksesta aikuisopiskelijoille. Mutta, että senioreille oma kirja! Olin kerrassaan myyty ja nyt minulla on kirjahyllyssäni taas uusi kirja:)))

Tietokoneen kunnossapidosta puhutaan kirjassa hauskasti "Koneen ja käyttäjän terveydenhuoltona". Pölyjen pyyhkiminen on osa tietokoneen ulkoista terveydenhuoltoa, johon kirjoittaja antaa mm. seuraavia niksejä:

* Sinun ei tarvitse yhtä mittaa pestä ja silittää tietokonettasi sen kummemmin kuin muitakaan kodin laitteita.

* Oikeastaan sitä ei pidä koskaan pestäkään: vesi on myrkkyä sähkölaitteille.

* Pölyt Sinun kyllä on syytä pyyhkiä, mutta kuiviltaan, vaikkapa mikroliinalla tai vastaavalla silloin, kun laitteisto ei ole käynnissä.

* Näyttö kerää samalla tavalla pölyä kuin television kuvaruutu. Myynnissä on erityisiä näytönpuhdistusliinoja ja -suihkeita, jotka samalla poistavat tomua keräävää sähköisyyttä. Ilman niitäkin tulet toimeen; tavallinen ikkunaliina riittää.

* Näppäimistöön kertyy helposti roskia. Se kannattaa silloin tällöin kääntää ylösalaisin ja varovasti ravistella. Pölynimurin harjasuutintakin voit kokeilla, mutta pienellä imuteholla, koska näppäimet voivat joskus luiskahtaa tomuimijän mahaan. Moni on yrittänyt virkistää näppäimistöään kaatamalla sen päälle kahvia tai limonaatia ja pilannut koko vekottimen. Älä Sinä tee moista.

* Hiiri on Windows-käytössä ahkerassa liikkeessä. Lakaise sen matto säännöllisesti puhtaaksi roskista ja tomusta.

Ja sitten seuraa ohjeita kirjoittimen hoidosta, liittimien hoidosta jne. Ja ihan oma kapiittelinsa ovat "Tietokoneelle sisäisesti annettava terveydenhoito sekä Tietokoneen käyttäjän hoito".

Arvatkaa, kuka on innoissaan kirjalöydöstään:)))

• ttapani.

Entä jos on kannettava kone? Ei kai siihen paljoa pölyä pääse(?).

• aki

sellainen psrey purkki joka sisältää paljasta paineilmaa.irrottaa taatusti pölyn koneen sisältä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      614
      2283
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      27
      1126
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      109
      1118
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      7
      968
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      865
    6. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      86
      855
    7. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      89
      762
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      759
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      725
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65