Työturvallisuus?

Pimeää on

Suomessahan esim. on erittäin tarkasti määritelty toimisto- ym. työtilojen valaistus. Tämähän on tarpeen työturvallisuuden ja silmien hyvinvoinnin kannalta. Miksiköhän jenkkilässä tehdään töitä puolipimeässä ja hämärässä?

8

1493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikissa jenkki-sarjoissahan toimistotilat ovat suhteellisen hämäriä. Saksalaisissa poliisisarjoissa on huomattavasti valoisampaa.

      Veikkaisin, että hämärällä valaistuksella pyritään luomaan tunnelmaa. Raaka loisteputki valo ei taida näyttää edes erityisen hyvältä tv-ruudussa.

      Toisaalta taas varjoilla voidaan peittää asioita, joiden ei kuulu näkyä ruudussa kuten huonoja lavasteita ja johtoja.

    • Tietäväinen__

      Tuo on kuvaukseen liittyvä ongelma, sekä kuva antaa ymmärtää hieman toista mitä todellisuudessa on.

      Jos esim a paikka valaistaan kunnolla, niin silloin hämärempä b paikka näkyy pelkkänä mustana. Jos taasen valotetaan b paikan mukaan silloin a on ihan liian kirkas. Siksi valotuksen ja valojen sijoittelussa(määrässä) tehdään kompromisseja.

      Jopa yksi kirkas tutkijan lamppu riittää tekemään muusta huoneesta hämärän.

      Tuota ongelmaa voi kokeilla kuvata auringoisena päivänä tummaa metsää ja taivasta samaan kuvaan.


      Ja tuolla hämäryydellä myös luodaan tunnelmaa.

    • katsoja

      Tama hamaryys on vaan tv-showta varten, luo tunnelmaa jne.
      Katsoin juuri eilen dokumettarin missa vertailtiin Los Anglesin CSI:ta siihen tv:n CSI:hin.
      Yksi asia juuri oli etta todellisuudessa esim. ruumiinavaus tehdaan kirkkaissa valiossa, eika kukaan muu kuin ruumiinavaaja paase ruummiin viereen. Poliisi ja CSI tutkija katsovat avausta lasin takaa.

      • ...todellakin tehdään erittäin hyvässä valaistuksessa.

        Mutta eikö Amerikassa ole lainkaan obduktioavustajia? Suomessa ruumiinavaukset tehdään obduktioavustajan ja patologin toimesta. Avustaja tekee "ruumillisen" työn ja patologi suorittaa elinten tutkimisen.

        Tosin minulla on kokemusta vain lääketieteellisestä avauksesta ei oikeuslääketieteellisestä. Niissä voi olla eri käytännöt.


      • katsoja
        j.ellroy kirjoitti:

        ...todellakin tehdään erittäin hyvässä valaistuksessa.

        Mutta eikö Amerikassa ole lainkaan obduktioavustajia? Suomessa ruumiinavaukset tehdään obduktioavustajan ja patologin toimesta. Avustaja tekee "ruumillisen" työn ja patologi suorittaa elinten tutkimisen.

        Tosin minulla on kokemusta vain lääketieteellisestä avauksesta ei oikeuslääketieteellisestä. Niissä voi olla eri käytännöt.

        Onhan toki patologilla avustajia, kuka tekee mitakin en tieda.
        Tarkoitin lahinna etta kun CSI:ssa ja muissakin poliisisarjoissa aina naytetaan kuinka poliisi on samasssa huoneessa ruumiin kanssa, niin tama ei ole todellisuutta.
        Mainitsivat erikseen etta jos epaillaan murhaa niin siihen on viela eri huone, koska pitaa suojella mahdollista DNA todistusta.


      • joka
        katsoja kirjoitti:

        Onhan toki patologilla avustajia, kuka tekee mitakin en tieda.
        Tarkoitin lahinna etta kun CSI:ssa ja muissakin poliisisarjoissa aina naytetaan kuinka poliisi on samasssa huoneessa ruumiin kanssa, niin tama ei ole todellisuutta.
        Mainitsivat erikseen etta jos epaillaan murhaa niin siihen on viela eri huone, koska pitaa suojella mahdollista DNA todistusta.

        sarjassa tai leffassa ne poliisit menee sinne ruuminavausta seuraamaan vierestä ja monissa sarjoissa aina joku noviisi oksentaa sit lattialle. Itse en ajattele noita ja hämäryysjuttujen aitoutta, koska kumminkaan ei ole aidosta tapahtumasta kyse ja jos kaikki tapahtus normaali valoissa, ei ne olisi niin jännittäviä tapahtumia. Itse odotan kovasti ensi viikolla kolmoselle c.s.i miamin paikalla alkavaa bones sarjaa, olen lukenut kaikki tähän mennessä kirjoitetut kirjat, mihin toi sarja siis perustuu ja ne on olleet sairaan hyviä, toivottavasti eivät sarjana ole ryssineet tarinaa.


      • katsoja
        joka kirjoitti:

        sarjassa tai leffassa ne poliisit menee sinne ruuminavausta seuraamaan vierestä ja monissa sarjoissa aina joku noviisi oksentaa sit lattialle. Itse en ajattele noita ja hämäryysjuttujen aitoutta, koska kumminkaan ei ole aidosta tapahtumasta kyse ja jos kaikki tapahtus normaali valoissa, ei ne olisi niin jännittäviä tapahtumia. Itse odotan kovasti ensi viikolla kolmoselle c.s.i miamin paikalla alkavaa bones sarjaa, olen lukenut kaikki tähän mennessä kirjoitetut kirjat, mihin toi sarja siis perustuu ja ne on olleet sairaan hyviä, toivottavasti eivät sarjana ole ryssineet tarinaa.

        Itse en ole ikina nahnyt tota bones sarjaa mutta
        kovasti sita on kehuttu.

        http://www.fox.com/bones/


      • David-fani
        katsoja kirjoitti:

        Itse en ole ikina nahnyt tota bones sarjaa mutta
        kovasti sita on kehuttu.

        http://www.fox.com/bones/

        Ite en oo sarjasta tai kirjoista mitään etukäteen kuullut, mutta aika lailla oon kattonu kaikki noi rikosjenkkihömpät. Näin töllöstä Bonesin mainoksen ja bongasin David Boreanazin sieltä. David on niin namu ettei varmasti jää sarja seuraamatta, jollei se sitten ole juonellisesti täysin kökkö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2224
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1065
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe