LAPPULIISAT

Teen tutkimusta "lappuliisojen" käyttäytymisestä. Kertokaa negatiivisia ja positiivisia puolia omista kokemuksistanne. Mielellää myös paikkakunta, mistä kokemuksenne ovat.
- KIITOS -

68

9201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oujebu

      Jos pysäköi väärin, ne antaa pysäköintivirhemaksun. Jos ei pysäköi väärin, ne ei anna sitä. sellaset on mun omakohtaset kokemukset. (2 kertaa lävähtänyt sulan alle).

      • just sakot

        Sain tänään sakot paikkakunnalta jossa en ole ikään autollani käynyt- Soitin sinne ja lappu-liisa on varma että on ottanut oikean rekesterinumeron.


      • helppo tarkistaa
        just sakot kirjoitti:

        Sain tänään sakot paikkakunnalta jossa en ole ikään autollani käynyt- Soitin sinne ja lappu-liisa on varma että on ottanut oikean rekesterinumeron.

        Pysäköinninvalvojilla on nykyisin kamerat /kamerakännykät juuri sitä varten, että saadaan tilanne todistettua.

        Ei kun yhteyttä valvontaan ja kuvaa kehiin.


      • just sakot kirjoitti:

        Sain tänään sakot paikkakunnalta jossa en ole ikään autollani käynyt- Soitin sinne ja lappu-liisa on varma että on ottanut oikean rekesterinumeron.

        Tästä mulla on aika varma tieto: Liisat kirjoittaa sinun lappuusi sen rekkarisi ja varmistaa sen vielä katsomalla uudestaan ja kirjoittaa sen myös omaan kappaleeseensa vastalauseiden minimoimiseksi. Eli hän siis katsoo ja kirjoittaa sen kahteen kertaan. Mutta ainahan voi valittaa.


      • ammattikunta
        TEERISS kirjoitti:

        Tästä mulla on aika varma tieto: Liisat kirjoittaa sinun lappuusi sen rekkarisi ja varmistaa sen vielä katsomalla uudestaan ja kirjoittaa sen myös omaan kappaleeseensa vastalauseiden minimoimiseksi. Eli hän siis katsoo ja kirjoittaa sen kahteen kertaan. Mutta ainahan voi valittaa.

        En tiedä mitään yhtä älytöntä kuin että jotkut puusilmät talsivat ammatikseen pitkin katuja tuottamassa mielipahaa ihmisille. Että on älyvapaa ammatti, siksi en kai yhtään täysjärkistä lappuliisaa ole kuunaan tavannut...


      • Mä vaan..

        vaikka pysäköi laillisesti. Oma kokemus on hesasta, täysin laillisesti pysäköity auto laputettiin koska lappuliisa ei tiennyt liikennemerkkien merkitystä. Ei onneksi tarvinnut maksaa ollenkaan, tarkastaja antoi "erikoisluvan", tahtoi ilmesesti suojella pysäköininvalvonnan mainetta.


      • ööl8

        Kaksi kertaa saatu lappu Järvenpäässä,oikein pysäköity,laillisen ajan.


      • ööl8 kirjoitti:

        Kaksi kertaa saatu lappu Järvenpäässä,oikein pysäköity,laillisen ajan.

        Mitähän lapussa oli syynä?? Ja teitkö valituksen?
        Kerro miten homma meni.


    • kasassa?

      Näillähän sitä sitten gradun tekee, vai onko peräti väitös tulossa?

      • No eipä tosiaan kumpaakaan! Kiinnostaa vain siis parkkisakkojen saajien kokemukset. Eli esim. löytyykö sosiaalisia taitoja neuvotella (siis liisoilla) sakoista vaikkapa silloin, kun lappu on kirjoitettu ja just autoilija tulee paikalle ja koettaa puhumalla saada lappua peruttua.TMS.


      • ...sakko..
        TEERISS kirjoitti:

        No eipä tosiaan kumpaakaan! Kiinnostaa vain siis parkkisakkojen saajien kokemukset. Eli esim. löytyykö sosiaalisia taitoja neuvotella (siis liisoilla) sakoista vaikkapa silloin, kun lappu on kirjoitettu ja just autoilija tulee paikalle ja koettaa puhumalla saada lappua peruttua.TMS.

        Jos auto on selvästi ollut pysäköity väärin, lappu on kirjoitettu ja kuski tuleekin paikalle, niin lappuliisa ei tarvitse mitään neuvottelutaitoja. Hänellä ei ole tarvetta neuvotella, kuski saa sen sijaan puhua kuin ruuneperi eikä sekää aina auta...


      • ...sakko.. kirjoitti:

        Jos auto on selvästi ollut pysäköity väärin, lappu on kirjoitettu ja kuski tuleekin paikalle, niin lappuliisa ei tarvitse mitään neuvottelutaitoja. Hänellä ei ole tarvetta neuvotella, kuski saa sen sijaan puhua kuin ruuneperi eikä sekää aina auta...

        Olen nyt seurannut tätä foorumia sekä muualta hankittua tietoa liisoista.
        1.Lähes jokainen lapun saanut laittaa sen liisan syyksi. Harvat kuitenkin uskaltavat tai viitsivät valittaa.
        2. Valitaa kannattaa aina, jos tuntee itse olevansa oikeassa, koska valitus ei maksa mitään. Ja myös maksuaikaa saa, vaikka siinä lapussa lukee "maksettava 7 vrk:n sisällä".Maksuaikaa saa siis jos soittaa ko. toimistoon ja pyytää sitä. Ja muistakaa, että kyllä liisatkin tekee virheitä lapun kirjoittamisessa. Ihmisiähän hekin ovat.
        3. MUTTA JOKU TÄLLÄ PALSTALLA HAUKKUI LIISOJA JOENKIN NÄIN:"EN TIEDÄ PASKEMPAA AMMATTIA...." Hänelle pikku esimerkki: Muistatko Joulun n.5-vuotta sitten ja tapaus Lahdessa. Kerrostalossa syttyi tulipalo ylimmässä kerroksessa. Onneton 16-vuotias tyttö meni paloa karkuun parvekkeelle. Palo kuitenkin levisi myös sinne. Tyttö roikkui parvekkeen kaiteesta ulkopuolella ja huusi apua....kunnes hänen kätensä eivät enää kestäneet. Putosi ja kuoli.
        Pelastuslaitoksen tikasautot ja miehet eivät kerenneet paikalle, koska siellä oli ajoväylillä eli pihoissa autoja, joilla ei ollut lupaa pysäköidä ko. alueelle.
        Se siitä tytön hengestä. Otan osaa suruun.
        MUTTA, AJATELKAA jos niitä yksityispihoja ei laputettas, ja sit sattuis onnettomuus....Niin sen jälkeen kyllä iltikset otsikois, että MIKSI PYSÄKÖINNINVALVONTA EI TOIMI.
        Tämä vaan yksi esimerkki.
        Mielestäni liisat tekevät kuitenkin työtä liikenneturvallisuuden eteen, vaikka eivät välttämättä ole kovin suosittuja lappujen saaneiden keskuusessa. Ammatti on varmaan henkisesti raskas.
        Mut jonkunhan sitäkin pitää hoitaa, eihän muuten sinunkaan autosi mahtuisi sinne, mihin tahdot.???
        Vastailkaa..


      • -autoilija-
        TEERISS kirjoitti:

        Olen nyt seurannut tätä foorumia sekä muualta hankittua tietoa liisoista.
        1.Lähes jokainen lapun saanut laittaa sen liisan syyksi. Harvat kuitenkin uskaltavat tai viitsivät valittaa.
        2. Valitaa kannattaa aina, jos tuntee itse olevansa oikeassa, koska valitus ei maksa mitään. Ja myös maksuaikaa saa, vaikka siinä lapussa lukee "maksettava 7 vrk:n sisällä".Maksuaikaa saa siis jos soittaa ko. toimistoon ja pyytää sitä. Ja muistakaa, että kyllä liisatkin tekee virheitä lapun kirjoittamisessa. Ihmisiähän hekin ovat.
        3. MUTTA JOKU TÄLLÄ PALSTALLA HAUKKUI LIISOJA JOENKIN NÄIN:"EN TIEDÄ PASKEMPAA AMMATTIA...." Hänelle pikku esimerkki: Muistatko Joulun n.5-vuotta sitten ja tapaus Lahdessa. Kerrostalossa syttyi tulipalo ylimmässä kerroksessa. Onneton 16-vuotias tyttö meni paloa karkuun parvekkeelle. Palo kuitenkin levisi myös sinne. Tyttö roikkui parvekkeen kaiteesta ulkopuolella ja huusi apua....kunnes hänen kätensä eivät enää kestäneet. Putosi ja kuoli.
        Pelastuslaitoksen tikasautot ja miehet eivät kerenneet paikalle, koska siellä oli ajoväylillä eli pihoissa autoja, joilla ei ollut lupaa pysäköidä ko. alueelle.
        Se siitä tytön hengestä. Otan osaa suruun.
        MUTTA, AJATELKAA jos niitä yksityispihoja ei laputettas, ja sit sattuis onnettomuus....Niin sen jälkeen kyllä iltikset otsikois, että MIKSI PYSÄKÖINNINVALVONTA EI TOIMI.
        Tämä vaan yksi esimerkki.
        Mielestäni liisat tekevät kuitenkin työtä liikenneturvallisuuden eteen, vaikka eivät välttämättä ole kovin suosittuja lappujen saaneiden keskuusessa. Ammatti on varmaan henkisesti raskas.
        Mut jonkunhan sitäkin pitää hoitaa, eihän muuten sinunkaan autosi mahtuisi sinne, mihin tahdot.???
        Vastailkaa..

        Ongelma on siinä, että tämä kommari-yhteiskunta haluaa lopettaa yksityisautoilun. Tätä päämäärää sitten edistetään vähentämällä parkkipaikkoja ja sakottamalla väärinpysäköijiä.

        Kun rakennetaan, viranomaiset eivät vaadi tekemään riittävästi parkkipaikkoja, eikä silloin tietenkään ahneet rakennusliikkeet tee niitä, koska autopaikoista ei saa niin hyvää neliöhintaa.

        Eli oikea osoite pikkutyttöjen kuoleman syytöksille on kommarihallitus presidentteineen.

        Parkkipirkot ja lappuliisat ovat ihmishylkiöitä joita meidän kunnon kansalaisten tulisi halveksia ja tarvittaessa antaa heille asennekasvatusta.


      • eräskuski
        -autoilija- kirjoitti:

        Ongelma on siinä, että tämä kommari-yhteiskunta haluaa lopettaa yksityisautoilun. Tätä päämäärää sitten edistetään vähentämällä parkkipaikkoja ja sakottamalla väärinpysäköijiä.

        Kun rakennetaan, viranomaiset eivät vaadi tekemään riittävästi parkkipaikkoja, eikä silloin tietenkään ahneet rakennusliikkeet tee niitä, koska autopaikoista ei saa niin hyvää neliöhintaa.

        Eli oikea osoite pikkutyttöjen kuoleman syytöksille on kommarihallitus presidentteineen.

        Parkkipirkot ja lappuliisat ovat ihmishylkiöitä joita meidän kunnon kansalaisten tulisi halveksia ja tarvittaessa antaa heille asennekasvatusta.

        Heh, samaa mieltä -autoilija-:n kanssa. Vähän omia kokemuksia.. lähiaikoina 2 kertaa parkkeerattu sakkopaikalle, oltu pois n. 5 minuuttia ja lappu ikkunassa. Onko siellä joku helvetin yhteiskunnan tukipilari ollut heti luuri kädessä tekemässä ilmoituksia vai onko ollut vai huono tuuri, sitä en tiedä. Törkein oli kun ajoin aikanani ammatikseni autoa, olin pitämässä erittäin hyvin ansaittua ruokataukoa (alle 10 minuuttia) senaatintorilla parkissa, lappuliisa tulee ja iskee sakot ikkunaani vaikka istun autossa. Suutuin asiasta aika tavalla, ajoin ne 2 lehmää kiinni ja rupesin huutamaan heille keskellä Mariankatua. Että raivostutti ja tästä on jo vuosia aikaa.

        Totta kai niillä on laki puolellaan, totta kai olen itse ollut "väärässä" näissä tilanteissa mutta pointti on se, että tällaista saatanan tukarointia ja syynäystä ei vaan jaksa. Parkkeeraatko suojatien eteen (alle 5m) vai ajatko jonnekkin satojen metrien päähän etsimään paikkaa jos asiasi kestää alle 5 minuuttia? Tottakai sakot saa iskeä jos auto on pitempään parkissa väärin mutta helvetti sakkolapuistakin ilmenee että parkkiliisat eivät ole itse olleet edes viittä minuuttia paikalla.

        Kyllä kyrpii.


      • p-kiekko
        TEERISS kirjoitti:

        Olen nyt seurannut tätä foorumia sekä muualta hankittua tietoa liisoista.
        1.Lähes jokainen lapun saanut laittaa sen liisan syyksi. Harvat kuitenkin uskaltavat tai viitsivät valittaa.
        2. Valitaa kannattaa aina, jos tuntee itse olevansa oikeassa, koska valitus ei maksa mitään. Ja myös maksuaikaa saa, vaikka siinä lapussa lukee "maksettava 7 vrk:n sisällä".Maksuaikaa saa siis jos soittaa ko. toimistoon ja pyytää sitä. Ja muistakaa, että kyllä liisatkin tekee virheitä lapun kirjoittamisessa. Ihmisiähän hekin ovat.
        3. MUTTA JOKU TÄLLÄ PALSTALLA HAUKKUI LIISOJA JOENKIN NÄIN:"EN TIEDÄ PASKEMPAA AMMATTIA...." Hänelle pikku esimerkki: Muistatko Joulun n.5-vuotta sitten ja tapaus Lahdessa. Kerrostalossa syttyi tulipalo ylimmässä kerroksessa. Onneton 16-vuotias tyttö meni paloa karkuun parvekkeelle. Palo kuitenkin levisi myös sinne. Tyttö roikkui parvekkeen kaiteesta ulkopuolella ja huusi apua....kunnes hänen kätensä eivät enää kestäneet. Putosi ja kuoli.
        Pelastuslaitoksen tikasautot ja miehet eivät kerenneet paikalle, koska siellä oli ajoväylillä eli pihoissa autoja, joilla ei ollut lupaa pysäköidä ko. alueelle.
        Se siitä tytön hengestä. Otan osaa suruun.
        MUTTA, AJATELKAA jos niitä yksityispihoja ei laputettas, ja sit sattuis onnettomuus....Niin sen jälkeen kyllä iltikset otsikois, että MIKSI PYSÄKÖINNINVALVONTA EI TOIMI.
        Tämä vaan yksi esimerkki.
        Mielestäni liisat tekevät kuitenkin työtä liikenneturvallisuuden eteen, vaikka eivät välttämättä ole kovin suosittuja lappujen saaneiden keskuusessa. Ammatti on varmaan henkisesti raskas.
        Mut jonkunhan sitäkin pitää hoitaa, eihän muuten sinunkaan autosi mahtuisi sinne, mihin tahdot.???
        Vastailkaa..

        Pieni korjaus kohtaan nro 3. Kerrostalojen piha-alueet eivät kuulu kunnalliselle valvonnalle, ei ainakaan virka-ajan ulkopuolella. Tähän ongelmaan puree ainoastaan yksityinen valvonta, jonka moni taloyhtiö onkin jo ottanut käyttöön. Kommentissasi oli erittäin hyvä esimerkki siitä, miksi talojen piha-alueita ja pelastusreittejä täytyy valvoa. Tässä on myös hieman miettimistä yksityiseen valvontaan kielteisesti suhtautuvilla, joista moni tuntuu tälläkin palstalla viihtyvän..


      • Trollistop
        p-kiekko kirjoitti:

        Pieni korjaus kohtaan nro 3. Kerrostalojen piha-alueet eivät kuulu kunnalliselle valvonnalle, ei ainakaan virka-ajan ulkopuolella. Tähän ongelmaan puree ainoastaan yksityinen valvonta, jonka moni taloyhtiö onkin jo ottanut käyttöön. Kommentissasi oli erittäin hyvä esimerkki siitä, miksi talojen piha-alueita ja pelastusreittejä täytyy valvoa. Tässä on myös hieman miettimistä yksityiseen valvontaan kielteisesti suhtautuvilla, joista moni tuntuu tälläkin palstalla viihtyvän..

        Sulta loppu sitten laputettavat kesken päivän?

        Mitä jos annettai nyt vaan olla tämä ihan kohta 10 vuotta täyttävä aloitus...


    • Melko reilua

      Sain Järvenpäässä pysäköintisakon 40 e, kun ei ollut asukaspysäköintitunnusta liikkeen eteen pysäköidessäni, enkä nähnyt kieltomerkkiäkään. Fine, oma moka. Eräpäivänä (19.2)olin ulkomailla lomalla, joten laitoin kaikki laskut maksuun tilipäiväksi, joka oli 20.2, myös sakon. Jonkun ajan päästä tuli korotettu maksu, 20 e, kun sakko oli maksettu eräpäivän jälkeen. Kyllä Järvenpäässä on prosentit kohdallaan! En ihmettele haistatteluja yhtään, kyllä pisti itselläkin vihaksi,että yhden päivän myöhästyminen maksaa noin paljon. No, sakot on nyt maksettu, enkä aio Järvenpäähän mennä ennenkuin on pakko, ja sitä pakkoa ei tule ihan heti.

    • liisat

      ajan työkseni keskustassa autoa, siellä on paikkoja missä ei ole edes parkkipaikkoja, joten töihin on mentävä tai saat potkut, tai menet ja saat sakot ja puolet päivän palkasta menee sakkoihin.. Niin kyllä käy V'TTU keittämään.. lupaan teille autoilijoille, että aina kun lappuliisa on näköpiirissä lupaan huutaa kannustavia lauseita, Esim: h*orat ottakaa loparit ja menkää sossun luukulle niin kaikki ovat tyytyväisiä. Näin työttömille poliiseille lisää töitä ja sakottavat vain autoja jotka oikeasti haittaavat liikennettä.

      • Mitäs läksit?

        Taitaa olla taas MINÄ ITSE - meininkiä. Käytä julkisia, niin ei tarvitse huolehtia sakoista tai vaatihan se hieman taitoa, jotta osaa edes hiukan ajatella muitakin tai edes jollain lailla pysäköidä oikein. Pinet lapset kun eivät näe sitä tulevaa autoa, kun se toinen välinpitämätön on pysäköinyt suojatien eteen.


    • no kato

      Itse olen saanut 2 lappua ihan aiheesta. en tajua mitä te valitatte ja kyllä tuo tapaus lahdesta on tosi. eivät he huvikseen sakota, nämä ihmiset ovat selvästi sitä mieltä että jos saa ylinopeussakon niin poliisi tekee sen vaa piruuttain

    • hjkkjj

      Kysyin helsingin kaupungin pysäköinnin valvonnasta ja tietystä tilanteesta jossa auto seisoo sairastapauksen takia kaupan pihassa.
      Rakennus viraston(kohan) asiakaspalvelussa vastasi todella V....mainen akka puhelimeen. Tämä todella oli elämäni huippu... TODELLA. Hän suorastaan huokui veemäisyyttä. Todella tyrmistyttävää ..HOH!
      Kaikkea muuta kun asiakasPALVELUA!!
      Kaikki lappuliisa jutut joita olen kuullut ovat negatiivisia. Heiltä ei paljoa ymmärrystä heru ja katselevat vaan kelloaan. Taitaa olla luonnevikaista sakkia. Varmaan on pienenä saanut vähän liikaa selkäänsä. Nyt haluu sit kostaa muille ja rankaista... kunnon SMS meininkiä.
      Saa myös liisa itse lapsuudesta tutun pelontunteen kun pelkää että kiukkunen kansalainen vetäsee turpaan.

      • Uhmaikä

        Taisi jollekin uhmaikä iskeä iskeä pahasti päälle?


    • Lippulauri

      Lappuliisatouhu on elämälle vierasta. Se myös kasvattaa liisoista elämälle vierasta joukkoa. Mokomallakin viralla pääsee ikäänkuin muun yhteiskunnan yläpuolelle. Itselläni on tästä kipeästä asenteesta lukuisia kokemuksia. Viimeisin oli tässä juuri, kun olin pysäköinyt merkitylle paikalla. Menin hakemaan parkkilappua 20 metrin päästä. Automaatti oli suoraan näkyvissä ja olin ylipäätään ainoa liikuskelija koko alueella. Paitsi etten ollut. Kääntyessäni takaisin Liisa jo könötti autoni vieressä tuiman näköisenä ja tivasi, että onko tämä sinun? En viitsinyt mokomaan sinutteluun vastata muutoin kuin että pitäähän sitä sentään automaatille asti mennä että saa tämän lipun. Ja lippukin oli tietysti näkyvissä kädessäni. Tuli vaan mieleen, että oliko Liisalla oikein erityistarve tuoda itseään esille. Kipeätä touhua!

    • Näkökulmaa tähänkin
    • Lippu-Laasa

      Täällä samanlainen päivän myöhässä -maksukokemus. Sakko 35e päälle 17,50e karhu, syysterveiset rauman pysäköinninvalvontaan!

    • Suonlaijaton

      Lehdessä oli juuri uutinen Tampereelta, että taksikuski oli saanut sakot. Oli ottanut invalidia kyytiin ja auto oli nätisti parkkiruudussa. Kadulla oli kyllä kieltomerkki, mutta se oli tietyötä varten ja itse asiassa unohtunut paikalle, koska tietyö oli jo loppu. Sakko tuli ja Liisa vain viisasteli ja esimiehensäkin viisasteli kun kuski yritti valittaa. Toinen taksikuski ei sitten samassa paikassa saanutkaan sakkoa, vaikka Liisa paikalle osuikin. Tuli vaan mieleen, että perustuslaki ei näitä liisoja paljon heilauta. Tasavertaisuus lain edessä edellyttää samoja rangaistuksia samoista perusteista. Toista ei saa sakottaa, jos ei toistakin ja päinvastoin.

      • manse haisee

        Tampereen kunnallinen pysäköinninvalvonta on tunnettu toiminnastaan. Kaiken tarkoitus on lappujen ja maksujen maksimointi. Käytännön maalaisjärki on näille liisoille täysin vieras käsite. Myös pysäköinninvalvonnan esimiehet toimivat samalla tavalla. He eivät vaivaudu edes tutkimaan esimiestensä vääriä laputuksia, kielteinen vastaus tulee kuin automaatista.


      • palvelusalttius
        manse haisee kirjoitti:

        Tampereen kunnallinen pysäköinninvalvonta on tunnettu toiminnastaan. Kaiken tarkoitus on lappujen ja maksujen maksimointi. Käytännön maalaisjärki on näille liisoille täysin vieras käsite. Myös pysäköinninvalvonnan esimiehet toimivat samalla tavalla. He eivät vaivaudu edes tutkimaan esimiestensä vääriä laputuksia, kielteinen vastaus tulee kuin automaatista.

        Nythän sinä tyystin täysin unohdat sen, että lappuliisat on mukavia ihmisiä. Palveluammatti.


      • huovutuskerhoon
        palvelusalttius kirjoitti:

        Nythän sinä tyystin täysin unohdat sen, että lappuliisat on mukavia ihmisiä. Palveluammatti.

        Kivoja ihmisiä. Niitten kanssa vois ajatella mennä vaikka sieneen.


    • taake1234

      kävin koulussa hakemassa tänään kirjani, olin 5 min poissa ja sain 40 euron lapun! tais lappuliisat olla kytiksessä kulman takana.. alkaa vaan ärsyttää ku ihmisiä kytätään tollain! : (

      • Euroautoilija myös

        Kaupunkien ja taajamien "liikennesuunnittelijat" on ilmeisesti täydellisiä typeryksiä ja eivät ymmärrä yhtään mitään tavallisen kansalaisen liikkumis/pysäköinti tarpeista ainakaan täällä kylmissä pohjolan maissa koska laittavat täysin käsittämättömiä pysäköintikieltoja sellaisille teille ja kaduille missä ei ole mitään haittaa eikä vaaraa vaan tilaa olisi pysäköidä hetkeksi.
        Taas tuolla hyvässä Euroopassa saa pysäköidä lähes mihin vain missä tilaa on ja missä se on todella kielletty niin siellä laitetaan heti auto hinurinkoukkuun tai pyörät lukkoon.

        Olen itse saanut muutaman pysäköinti virhemaksulapun suomessa autoni ikkunaan mutta koskaan en ole niitä maksanut ja en maksakaan koska eivät voi niitä periä, syytäpä en kerro miksi, mahtavat pysäköinninvalvojat olla ihmeissään kun eivät voi periä maksujaan.


    • ei ihan terve lappul

      Luin kirjoituksen Lappuliisojen toiminta tavasta, minun autossa ei ole venttiilikaraa mistä voisi seurata onko autoa liikuteltu!!!!
      Toinen asiani on: Pysäköin autoni merkitylle paikalle invadiiliruutuun, keskelle ruutua ja laitoin invaliidin pysäköintiä varten olevan lapun tuulilasin sisäpuolelle koe laudanpäälle kuljettajan puolelle ,näkyi kyllä varmasti hyvin ulos.
      autoni oikealla puolella oli peltinen kannellinen roskalava.
      Illalla töiden päätyttyä tulin autoni luo ja tuulilasilla oli pysäköinti virhemaksu lappu.
      Lapussa luki,että auto on pysäköity liian lähelle roskalavaa. Toistan,että auto oli pysäköity hyvin keskelle viivoituksien.
      autoon olisi hyvin voinut kulkea myöskin roskalavan puoleisista ovista.
      Totesin vain, että tämä pysäköinti ei ollut sitten tarkoitettu likinäköisiä varten.

      • kivaTäti

        Minulle tuli maksulappu kun olin parkkeerannut lumikasan päälle. Oli traktori tuupannut lumikasan merkittyyn parkkiruutuun. Mutta kun autossani oli maastokykyä, niin sain ajettua auton sen kasan päälle. Lappuliisan mielestä se ei enää ollutkaan merkitty parkkiruutu kun siinä oli sitä lunta. Ja oli virkeämielisenä ihmisenä päättänyt muistaa minua maksulapulla.


    • Vantaa hölmöilee

      Tänään tuli pysäköintisakko vantaan kaupunginkirjaston hiekkaparkkipaikalla 60€.
      Pysäköinti merkityn pysäköintipaikan viereen tai osittain sen ulkopuolelle. Missähän se raja siinä menee kun ei sitä ole edes mitenkään merkitty joten nyt kyllä on lappuliisa vetänyt tämän ihan hatusta. No ei siinä mitään, maksoin sen ipadilla saman tien ja perään tein muuttoilmoituksen naapurikuntaan vanhempieni kotiosoitteeseen joten jääköön nyt sitten vantaalta veroäyrini tästä eteenpäin saamatta kun kerran tuollaista soopaa keksivät. Muutenkin vanhempieni kunnassa veroäyri on astetta kevyempi joten kiitos mielivaltaisen sakotuksen näin säästän tuon 60€ ja rutkasti päälle kun vuosituloni ovat 123t€. Repikööt velkaiseen talouteensa nekin rahat jostain muualta kun että mun pussista.

      • Vantaan hölmöilyt

        Tää olikin ihan hyvä juttu että sain sakot turhasta. Suosittelen muillekin kotikuntaansa tyytymättömiä äänestämään jaloillaan. Kun tuloni olivat viimevuonna 123766€ ja tänävuonna melkein tulee samoihin niin ensivuoden veroissa tässä tuleekin ihan hyvin kun olenkin 2014 veroni maksamassa espooseen. Kiitos vantaa, asun täällä mutta olen kirjoilla espoossa vanhempieni luona :)


    • Ritsa

      Olin lähdössä kaupan pihasta kun lappuliisa tutkaili autoni rekkaria ja laittoi sen ilmeisesti ylös, mutta ei antanut sakkolappua, joten, saako lappuliisa sakottaa postitse kotiin autoilijaa, vai pitääkö sakkolappu laittaa tuulilasiin?

      • poiuytre

        Todennäköisesti oli kunnallinen ja osaa ammattinsa. Huomasi että olit jo lähdössä ja antoi asian olla. Heillä on pelisilmää ja ammattiosaamista.
        Toisin kuin muilla "parkkifirmoilla".


      • samanlaisia kaikki
        poiuytre kirjoitti:

        Todennäköisesti oli kunnallinen ja osaa ammattinsa. Huomasi että olit jo lähdössä ja antoi asian olla. Heillä on pelisilmää ja ammattiosaamista.
        Toisin kuin muilla "parkkifirmoilla".

        Kunnalliset valvojat eivät toimi kauppojen pihoilla. Muutenkin kunnallisia valvojia on turha pitää yhtään yksittyisiä joustavampina. Kuntien taloudellisen tilanteen edelleen kiristyessä liisoille on annettu käsky laputtaa myös kaikki rajatapaukset luottaen siihen, että laputetut eivät uskalla tai osaa valittaa aiheettomista sakoista.


      • ********* *****
        samanlaisia kaikki kirjoitti:

        Kunnalliset valvojat eivät toimi kauppojen pihoilla. Muutenkin kunnallisia valvojia on turha pitää yhtään yksittyisiä joustavampina. Kuntien taloudellisen tilanteen edelleen kiristyessä liisoille on annettu käsky laputtaa myös kaikki rajatapaukset luottaen siihen, että laputetut eivät uskalla tai osaa valittaa aiheettomista sakoista.

        Kyllä valvovat myös kauppojen pihoilla, pahimmassa tapauksessa voi saada sekä kunnallisen, että yksityisen maksun samasta tapauksesta.


      • ptark
        ********* ***** kirjoitti:

        Kyllä valvovat myös kauppojen pihoilla, pahimmassa tapauksessa voi saada sekä kunnallisen, että yksityisen maksun samasta tapauksesta.

        Voi kunnallinen pysäköinnintarkastaja valvoa kaupan pihaa, jos kaupasta pyydetään valvomaan.


      • mara77
        samanlaisia kaikki kirjoitti:

        Kunnalliset valvojat eivät toimi kauppojen pihoilla. Muutenkin kunnallisia valvojia on turha pitää yhtään yksittyisiä joustavampina. Kuntien taloudellisen tilanteen edelleen kiristyessä liisoille on annettu käsky laputtaa myös kaikki rajatapaukset luottaen siihen, että laputetut eivät uskalla tai osaa valittaa aiheettomista sakoista.

        Päätösten pitää perustua lakiin. Autoilijat vaan ovat usein laiskoja ja tietämättömiä.


      • lkhölgkltkgkg
        mara77 kirjoitti:

        Päätösten pitää perustua lakiin. Autoilijat vaan ovat usein laiskoja ja tietämättömiä.

        Missä muuten ovat Suomen kokeneimmat lappuliisat?


    • lappuliiza

      Hyvää palvelua on se, kun ei kirjoita pysäköintivirhemaksua. Huonoa palvelua on se, kun kirjoittaa pysäköintivirhemaksun. Asiakas on aina oikeassa vai miten se meni?

      • terapiastaApua

        Lappuliisa surusilmä. Illallakin ikävää yksin, jos ei ole koko päivänä onnistunut laputtamaan ketään.


    • INTERNET EI UNOHDA

      PYSÄKÖINTIVIRHEMAKSUA EI TARVITSE KIRJOITTAA

      • Ei aina...

        HE 223/2010

        Hallituksen esitys Eduskunnalle pysäköinninvalvontaa koskevan lainsäädännön uudistamiseksi

        "Toimenpiteistä luopuminen. Voimassa olevassa laissa ei säädetä siitä mahdollisuudesta, että vaikka pysäköintivirhe tai joutokäyntirikkomus olisi tapahtunut, teosta ei määrättäisi mitään seuraamusta. Tällaisen säännöksen puuttumisesta saatetaan tehdä se johtopäätös, että teosta on aina jokin seuraamus määrättävä, vaikka teko olisi hyvin vähäinen tai muusta syystä anteeksiannettava. Lainsäädännössä on usein tällaisia tapauksia silmällä pitäen annettu mahdollisuus luopua toimenpiteistä. Esimerkkinä voidaan mainita esitutkintalain 4 §:n 1 momentti, jonka perusteella esitutkinta saadaan jättää toimittamatta, ja joukkoliikenteen tarkastusmaksusta annetun lain 10 §, jonka mukaan tarkastusmaksu jätetään määräämättä, jos lipun puuttuminen johtuu matkustajan henkilökohtaisiin olosuhteisiin liittyvästä anteeksiannettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä tai maksun määräämistä olisi muusta syystä pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.

        Pykälässä säädettäisiin siitä, että seuraamus saadaan jättää määräämättä, jos pysäköintivirhe tai joutokäyntirikkomus on ilmeisesti johtunut anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta tai ajattelemattomuudesta taikka jos seuraamuksen määrääminen muusta syystä olisi ilmeisen kohtuutonta. Seuraamus tarkoittaisi rengaslukkoa, pysäköintivirhemaksua ja huomautusta, eikä säännös sinänsä ulottuisi ajoneuvojen siirtämiseen, koska tästä säädetään eri laissa.

        Lähtökohtana edelleen olisi, että pysäyttämistä, pysäköintiä ja pysäköintikiekon käyttöä ja joutokäyntiä koskevat säännökset on tunnettava. Vastaavasti ajoneuvon kuljettajan tulee tarvittavissa määrin ottaa selkoa asianomaista paikkaa koskevista liikennemerkeistä ja muista järjestelyistä. Joissain tapauksissa on kuitenkin mahdollista, että esimerkiksi liikennemerkki on kasvillisuuden peittämä. Tällaisessa tapauksessa voisi toimenpiteistä luopuminen tulla kysymykseen. Säännöksen soveltamista arvioitaessa voitaisiin kiinnittää myös huomiota kuljettajan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten ikään, terveydentilaan ja kehitystasoon.

        Toimenpiteistä luopuminen tulisi kyseeseen myös silloin, kun teko olisi niin vähäinen, että jopa huomautusta voitaisiin pitää kohtuuttomana. Toisaalta jopa tarkoituksellinen teko voisi joissain poikkeustapauksissa jäädä vaille seuraamuksia. Tällainen tilanne voisi olla käsillä esimerkiksi silloin, kun pysäköintivirhe on seurausta loukkaantuneen henkilön toimittamisesta sairaalaan."


      • kilttijaahkera
        Ei aina... kirjoitti:

        HE 223/2010

        Hallituksen esitys Eduskunnalle pysäköinninvalvontaa koskevan lainsäädännön uudistamiseksi

        "Toimenpiteistä luopuminen. Voimassa olevassa laissa ei säädetä siitä mahdollisuudesta, että vaikka pysäköintivirhe tai joutokäyntirikkomus olisi tapahtunut, teosta ei määrättäisi mitään seuraamusta. Tällaisen säännöksen puuttumisesta saatetaan tehdä se johtopäätös, että teosta on aina jokin seuraamus määrättävä, vaikka teko olisi hyvin vähäinen tai muusta syystä anteeksiannettava. Lainsäädännössä on usein tällaisia tapauksia silmällä pitäen annettu mahdollisuus luopua toimenpiteistä. Esimerkkinä voidaan mainita esitutkintalain 4 §:n 1 momentti, jonka perusteella esitutkinta saadaan jättää toimittamatta, ja joukkoliikenteen tarkastusmaksusta annetun lain 10 §, jonka mukaan tarkastusmaksu jätetään määräämättä, jos lipun puuttuminen johtuu matkustajan henkilökohtaisiin olosuhteisiin liittyvästä anteeksiannettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä tai maksun määräämistä olisi muusta syystä pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.

        Pykälässä säädettäisiin siitä, että seuraamus saadaan jättää määräämättä, jos pysäköintivirhe tai joutokäyntirikkomus on ilmeisesti johtunut anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta tai ajattelemattomuudesta taikka jos seuraamuksen määrääminen muusta syystä olisi ilmeisen kohtuutonta. Seuraamus tarkoittaisi rengaslukkoa, pysäköintivirhemaksua ja huomautusta, eikä säännös sinänsä ulottuisi ajoneuvojen siirtämiseen, koska tästä säädetään eri laissa.

        Lähtökohtana edelleen olisi, että pysäyttämistä, pysäköintiä ja pysäköintikiekon käyttöä ja joutokäyntiä koskevat säännökset on tunnettava. Vastaavasti ajoneuvon kuljettajan tulee tarvittavissa määrin ottaa selkoa asianomaista paikkaa koskevista liikennemerkeistä ja muista järjestelyistä. Joissain tapauksissa on kuitenkin mahdollista, että esimerkiksi liikennemerkki on kasvillisuuden peittämä. Tällaisessa tapauksessa voisi toimenpiteistä luopuminen tulla kysymykseen. Säännöksen soveltamista arvioitaessa voitaisiin kiinnittää myös huomiota kuljettajan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten ikään, terveydentilaan ja kehitystasoon.

        Toimenpiteistä luopuminen tulisi kyseeseen myös silloin, kun teko olisi niin vähäinen, että jopa huomautusta voitaisiin pitää kohtuuttomana. Toisaalta jopa tarkoituksellinen teko voisi joissain poikkeustapauksissa jäädä vaille seuraamuksia. Tällainen tilanne voisi olla käsillä esimerkiksi silloin, kun pysäköintivirhe on seurausta loukkaantuneen henkilön toimittamisesta sairaalaan."

        "Vastaavasti ajoneuvon kuljettajan tulee tarvittavissa määrin ottaa selkoa asianomaista paikkaa koskevista liikennemerkeistä ja muista järjestelyistä. Joissain tapauksissa on kuitenkin mahdollista, että esimerkiksi liikennemerkki on kasvillisuuden peittämä."

        Muutamiakin paikkoja on ihan julkisuudessa mainittu sellaisia, joissa näköjään oikein apinan raivolla sakotetaan. Koko ajan. Mutta ei ole kiireen kierää siirtää oikeasti näkösälle paikalle sitä kieltomerkkiä, jonka perusteella sakotellaan. Eli Suomesta löytyy kyllä kieltomerkkejä, joita saa oikein hakemalla hakea. Ja huom! Aina ei ole ilman kieltomerkin havaitsemista pääteltävissä, onko paikalla sallittua pysäköidä vai ei!


    • rajanvetoa
      • nesingahtelee

        Olisiko paikallaan liikennemerkki "muu vaara" ja siihen varoituskyltti, että "törmäileviä pysäköinnintarkastajia".


      • jaSinäMaksat
        nesingahtelee kirjoitti:

        Olisiko paikallaan liikennemerkki "muu vaara" ja siihen varoituskyltti, että "törmäileviä pysäköinnintarkastajia".

        Tampereen suunnasta on tänään uutisoitu, että siellä on joku pysäköintiautomaatti alkanut kysellä maksun yhteydessä rekisterinumeroa. Kuulemma helpompi lappuliisan sitten älylaseilla setviä, että löytyykö sakotettavia. Vissiin olleet sakotettavat pahastikin hukassa tähän asti. Olisiko ollut helpompi värvätä alusta alkaen lukutaitoisia lappuliisoja kuin vaihdella automaatit kalliimpiin ja kerätä periaatteessa tarpeetonta rekisteröintidataa ihmisten kulkemisista.

        Kyttäys siis tulee lisääntymään yhä enemmän. Ihmisistä rakennetaan koko ajan uusia ja uusia rekistereitä. Ja ihmisenkö hyväksi? Muka!


      • olisrehellisintä
        jaSinäMaksat kirjoitti:

        Tampereen suunnasta on tänään uutisoitu, että siellä on joku pysäköintiautomaatti alkanut kysellä maksun yhteydessä rekisterinumeroa. Kuulemma helpompi lappuliisan sitten älylaseilla setviä, että löytyykö sakotettavia. Vissiin olleet sakotettavat pahastikin hukassa tähän asti. Olisiko ollut helpompi värvätä alusta alkaen lukutaitoisia lappuliisoja kuin vaihdella automaatit kalliimpiin ja kerätä periaatteessa tarpeetonta rekisteröintidataa ihmisten kulkemisista.

        Kyttäys siis tulee lisääntymään yhä enemmän. Ihmisistä rakennetaan koko ajan uusia ja uusia rekistereitä. Ja ihmisenkö hyväksi? Muka!

        Olisiko nyt eniten paikallaan saada lähinnäkin lappuliisoille rekisterikilvet. Meinaan jos noita törmäilyjä autoja päin tulee lisää. Olisi helpompi jäljittää.


      • KöykiKöyhä
        jaSinäMaksat kirjoitti:

        Tampereen suunnasta on tänään uutisoitu, että siellä on joku pysäköintiautomaatti alkanut kysellä maksun yhteydessä rekisterinumeroa. Kuulemma helpompi lappuliisan sitten älylaseilla setviä, että löytyykö sakotettavia. Vissiin olleet sakotettavat pahastikin hukassa tähän asti. Olisiko ollut helpompi värvätä alusta alkaen lukutaitoisia lappuliisoja kuin vaihdella automaatit kalliimpiin ja kerätä periaatteessa tarpeetonta rekisteröintidataa ihmisten kulkemisista.

        Kyttäys siis tulee lisääntymään yhä enemmän. Ihmisistä rakennetaan koko ajan uusia ja uusia rekistereitä. Ja ihmisenkö hyväksi? Muka!

        "Kyttäys siis tulee lisääntymään yhä enemmän. Ihmisistä rakennetaan koko ajan uusia ja uusia rekistereitä. Ja ihmisenkö hyväksi? Muka!"

        http://www.talouselama.fi/tebatti/puheenvuoro/virkavalta-on-suomen-sisainen-uhka-6536446

        “Virkavalta on Suomen sisäinen uhka”


      • älyäAnnoxin
        jaSinäMaksat kirjoitti:

        Tampereen suunnasta on tänään uutisoitu, että siellä on joku pysäköintiautomaatti alkanut kysellä maksun yhteydessä rekisterinumeroa. Kuulemma helpompi lappuliisan sitten älylaseilla setviä, että löytyykö sakotettavia. Vissiin olleet sakotettavat pahastikin hukassa tähän asti. Olisiko ollut helpompi värvätä alusta alkaen lukutaitoisia lappuliisoja kuin vaihdella automaatit kalliimpiin ja kerätä periaatteessa tarpeetonta rekisteröintidataa ihmisten kulkemisista.

        Kyttäys siis tulee lisääntymään yhä enemmän. Ihmisistä rakennetaan koko ajan uusia ja uusia rekistereitä. Ja ihmisenkö hyväksi? Muka!

        <
        Mutta eix tulekin sääli, jos/kun pitää lappuliisoille tuoda älyä jollain ihme älylaseilla. Eix olis viisaampi palkata jo alun alkaen tarpeex perusvirkeitä immeisiä?


      • hui_huipennus
        älyäAnnoxin kirjoitti:

        <
        Mutta eix tulekin sääli, jos/kun pitää lappuliisoille tuoda älyä jollain ihme älylaseilla. Eix olis viisaampi palkata jo alun alkaen tarpeex perusvirkeitä immeisiä?

        Mensan kautta laputtelemaan.


    • Just_joo

      Onhan se hienoa, että näinkin vanhoja juttuja voi nostaa taas esiin. Ketjun aloittaja ei ole kirjoittanut yhtään viestiä vuoden 2010 jälkeen, kai hänkin palaa jatkamaan tätä mielenkiintoista juttua...

      • Muutosmuumi

        Parasta tässä kaikessa tietysti se, että lappuliisathan ovat aivan eri tasoa nykyään kuin joskus muinaisuudessa 2010. Nykyään lappuliisoista pelkästään tykätään ja selväähän onkin, että lappuliisojen moittiminen on aina ollut silkkaa rasismia.


      • TääOnTätäpäivää
        Muutosmuumi kirjoitti:

        Parasta tässä kaikessa tietysti se, että lappuliisathan ovat aivan eri tasoa nykyään kuin joskus muinaisuudessa 2010. Nykyään lappuliisoista pelkästään tykätään ja selväähän onkin, että lappuliisojen moittiminen on aina ollut silkkaa rasismia.

        Mutta koska saadaan ensimmäinen lappuliisojen tyttö- tai poikakalenteri. Mieluummin nakuversio tietysti.


    • Yks.Pys.Valv

      Mitä liikuttavinta on ollut huomata kuinka yksityisten valvojiemme pyyteetön työ on kantanut hedelmää valvottavien joukossa. Suuret joukot tietämättään väärin pysäköineitä autoilijoita on lähestynyt meitä kiitoksin ja pienin lahjoin kiittäen saamastaan edullisesta pysäköintikonsultaatiosta. Tämä auttaa meitä jaksamaan!

      • AnsiokasTyö

        Nyt päivämäärä huomioiden pyytäisin kaikkia kiittämään lappuliisoja ja onnittelemaan ehdokkuudesta Finlandiapalkintoon.


      • PerttiPeräreikä

        "Pyyteetön työ"?

        "väärin pysäköineitä autoilijoita on lähestynyt meitä kiitoksin ja pienin lahjoin kiittäen saamastaan edullisesta pysäköintikonsultaatiosta"!

        Edellä mainituilla tarkoittanet, että koko yksityinen valvonta perustuu tietämättömien erehdyksissä maksamille huijauslaskuille?

        Itse neuvoisin olemaan lahjoittamatta vaadittua summaa näille vähintäänkin puolirikollisille firmoille. Lakihan kieltää koko kyseisen toiminnan!


      • njetKomissaar
        PerttiPeräreikä kirjoitti:

        "Pyyteetön työ"?

        "väärin pysäköineitä autoilijoita on lähestynyt meitä kiitoksin ja pienin lahjoin kiittäen saamastaan edullisesta pysäköintikonsultaatiosta"!

        Edellä mainituilla tarkoittanet, että koko yksityinen valvonta perustuu tietämättömien erehdyksissä maksamille huijauslaskuille?

        Itse neuvoisin olemaan lahjoittamatta vaadittua summaa näille vähintäänkin puolirikollisille firmoille. Lakihan kieltää koko kyseisen toiminnan!

        Näin on. Jos yhteiskunnassa pitää välttämättä kytätä, niin parempi kuitenkin, että se on kunta tai valtio, joka kyttää. Terveintä tietysti kokonaan kyttäämättä!


    • rupert3

      Lappuliisaksi ei ala muutakuin jo syntyjään luonnevikainen ihminen.

    • kotiliisaTulee

      Lappuliisat on voimavara, jota ei ole vielä läheskään kokonaan hyödynnetty. Jatkossa valvontaa myös perheisiin. Jos istuu kotonaan liian kauan samalla tuolilla, niin paikkaa on vaihdettava. Istumisaika on osoitettava kiekolla. Ja rikkomuksista sakot. Kameravalvontaa tietysti apuun, että kukaan ei pääse salassa istuksimaan ilmaiseksi.

      • jumputipumputi

    • Anonyymi

      Oli miten oli, lappuliisaksi pääsee vain poliisikoulun kokeissa täysin epäonnistunut

      • Anonyymi

        Osa menee vartijoiksi?


    • Anonyymi

      Urheilukatu 22 eteen kannattaa pysäköidä tuskin sakkoa tulee lappuliisat ajaa ohi autolla harvoin sakottavat?

    • Anonyymi

      Pysäköin suojatielle ja koen vittuiluksi kun oli parkkisakko ikkunassa. Eikö niillä laputtajilla ole mitään käytöstapoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe