Alat maksa-arvo 140, onko syytä huoleen?

Reilun vuoden.

Minulla oli reilu vuosi sitten alat-arvo 140 ja kuukauden päästä siitä se oli pudonnut 70:neen.
Nyt alat arvo otettiin pyynnöstäni ja se oli taas 143.
Onko syytä huoleen? Olen menossa lääkäriin vasta viikon päästä, joten kuulisin mielelläni mielipiteitänne.
Käytän alkoholia kohtuudella, viikonloppuisin, enkä edes joka viikonloppu.
Olen 26v mies. Mistä se voi johtua? Minulla on lievä ylipaino ja keskivartalo lihavuus.

42

80270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoleen

      aika paljon pitää juopotella noille arvoille. Syy voi olla ihan jotain muuta, tarkistuta asia.

      • Pertti

        Joten mieti siitä.


      • koitin sanoa
        Pertti kirjoitti:

        Joten mieti siitä.

        kun poksuu se maksa muistakin syistä kuin viinasta. Itse olin pitkään painoteollisuudessa ja siellä painajulla rupesivat arvot aina kohoamaan vanhemmiten. Raskasmetalleja jne.

        on syytä huoleen.


    • ja johtuukin

      siitä alkomaholista.Eihän se ikä mitään meinaa, eikä juomamäärät. Miltä itestäs tuntuu? Voisko se olla siitä? Täytyykö lääkärin kertoa jotain muuta? Hienoa, että olet huolissasi, kyllä se siitä. Hyvää päivän jatkoa!

    • kokemusta on

      ...myös särkylääkkeet krapulaan ja kaikenlaisiin särkyihin kuormittavat maksaa. Raittiina niidenkin käyttö vähenee(särkylääkkeet)

    • Reilun vuoden.

      Ihmettelen miksei silloin terveydenhoitaja ihmetellyt asiaa, eikä pyytänyt kontrollinkaan enää sen jälkeen kun se arvo oli laskenut 70:neen.
      Itse käydessäni muusta syystä lääkärissä pyysin ottamaan tuon arvon, seurauksin, että oli taas koholla.
      Muut arvot olivat ok. myös asat maksa-arvo.
      Olen allerginen mm.asperiinille, joten aikoinaan lääkäri määräsi minulle aina särkyyn Panacod särkylääkettä. Joskus jo ennen maksa-arvon kohoamista, kuulin miten se sattaa rasittaa maksaa, joten lopetin sen ottamisen kokonaan ja siirryin Panadoliin.
      En tiedä mitä arvo on aikaisemmin voinut olla, kun sitä ei ole ennen otettu. Se tuli esiin aivan rutiini työpaikka terveystarkastuksessa.

      • ????????

        Kun sinulla ei ole Asat-arvo kohollaan. En tosin ole asiantuntija. Kerroit ettet käytä runsaasti viinaksia, joten olisiko sitten muuta?


      • lo_siento

        Taitaa olla aika yhdentekevää maksan kannalta, käytätkö särkylääkkeenä Panacodia vai Panadolia, koska molemmat sisältävät parasetamolia, joka suurina annoksina rasittaa maksaa.

        Sen sijaan Panacodin toinen vaikuttava aine kodeiini voi lähinnä aiheuttaa toiminnallisia mahavaivoja ja pidempään käytettynä riippuvuutta.


      • lo_siento
        ???????? kirjoitti:

        Kun sinulla ei ole Asat-arvo kohollaan. En tosin ole asiantuntija. Kerroit ettet käytä runsaasti viinaksia, joten olisiko sitten muuta?

        En minäkään usko että tavanomaisella viikonlopputörpöttelyllä saa ALATin tuolla tavalla kohoamaan. Käsittääkseni GT kohoaa kyllä ennemmin.

        Alkuperäisen kirjoittajan työhistorialla ts. ympäristötekijöillä voi olla osuutta asiaan?


      • .-.

        KORJAANTUU..EI HÄTÄÄ !


      • Anonyymi

        Panadol rasittaa maksaa. Sitä ei pidä syödä ollenkaan, jos on maksaongelmia tai alat paukkuu noissa lukemissa.


    • hätää

      minulla vastaavat arvot paljon korkemmat. hieman olen jo keltainen mutta juan silti

      • Reilun vuoden

        Minulla ei keltaisuutta ja muut arvot kaikki tosiaan ok.
        Enkä juo kuin joskus lauantaisin, silloinkin enintään 10 kaljaa. Yleensä 6.


      • Marjut
        Reilun vuoden kirjoitti:

        Minulla ei keltaisuutta ja muut arvot kaikki tosiaan ok.
        Enkä juo kuin joskus lauantaisin, silloinkin enintään 10 kaljaa. Yleensä 6.

        X-miehelläni ainakin oli.
        Eikö teillä alkoholin suurkuluttajat kellään todellakaan ole korkeita arvoja?


      • sairaudet???
        Marjut kirjoitti:

        X-miehelläni ainakin oli.
        Eikö teillä alkoholin suurkuluttajat kellään todellakaan ole korkeita arvoja?

        Aloittajahan nimenomaan ei ole suurkuluttaja. Itse asiassa ei kuluta alkoholia nimeksikään. Toki aina voi valehdella kuloutuksensa mutta suurin osa ihmsistä nyt kuitenkin ON rehellisiä.

        Itsellä normaali viikonloppudokauksella ja keskiviikkokaljoilla arvot ovat olleet 65-75 (mitatu kerran vuodessa).

        Sellaisen jutun kuulin että joku oli kankkusessa juhannuksen jälkeisenä maanantaina mittauttanut työterveydessä yli 150.

        Kyllä sitä pitää olla todellakin oikea suurkuluttaja ennenkuin arvot menevät tuolle tasolle.

        Nyt on selkeästi kyse jostain vääristä lääkkeistä tai muusta sairaudesta. Viinalla ei tuon lukeman kanssa voi olla mitään tekemistä. Lääkäri sen selvittää.


      • niin nääs
        sairaudet??? kirjoitti:

        Aloittajahan nimenomaan ei ole suurkuluttaja. Itse asiassa ei kuluta alkoholia nimeksikään. Toki aina voi valehdella kuloutuksensa mutta suurin osa ihmsistä nyt kuitenkin ON rehellisiä.

        Itsellä normaali viikonloppudokauksella ja keskiviikkokaljoilla arvot ovat olleet 65-75 (mitatu kerran vuodessa).

        Sellaisen jutun kuulin että joku oli kankkusessa juhannuksen jälkeisenä maanantaina mittauttanut työterveydessä yli 150.

        Kyllä sitä pitää olla todellakin oikea suurkuluttaja ennenkuin arvot menevät tuolle tasolle.

        Nyt on selkeästi kyse jostain vääristä lääkkeistä tai muusta sairaudesta. Viinalla ei tuon lukeman kanssa voi olla mitään tekemistä. Lääkäri sen selvittää.

        maksa arvoni olessa viimekäynnin jälkeen 1.4.2006 540. juonut kolmevuotta joka ehtoo sikspäkin ja viikonloppusin 3kirkasta.painan 100kg


      • Mietiskelijä.
        niin nääs kirjoitti:

        maksa arvoni olessa viimekäynnin jälkeen 1.4.2006 540. juonut kolmevuotta joka ehtoo sikspäkin ja viikonloppusin 3kirkasta.painan 100kg

        Millaisilla arvoilla?


      • Kerttu ei sylje kuppiin
        Mietiskelijä. kirjoitti:

        Millaisilla arvoilla?

        On tullut otettua aika reippaasti viimmeaikoina ja krapulaa hoidettuu särkylääkkein.
        Pitäiskö mennä testeihin ja mitä sanoa lääkärille, miksi tahtoo maksakokeihin, kun en kehtaisi kertoa viinan käytöstä sille.
        Onko jotain muuta syytä kuin viina maksakokeihin ?


    • papio

      Minulla oli 27.7.2005 maksa-arvot 79, kun lopetin kaljoittelun, siis päivittäisen. Nyt kahdeksan kuukauden raittiuden jälkeen maksa-arvot 30.

      • ellei joku sairaus.

        Mutta jos et tee sitä maksasi tuhoutuu vähitellen, kunnes sinun on myöhäistä tehdä mitään.


      • hyvältä??

        Jollain on terveydellisiä ongelmia jotka selkeästikkään eivät voi johtua ryypiskelystä.

        Oli varmaan mageeta päästä mainitsemaan kuinka hyvässä kunnossa oma maksasi on???

        Voi tavaton mitä tampiontia kokoajan.


      • papio
        hyvältä?? kirjoitti:

        Jollain on terveydellisiä ongelmia jotka selkeästikkään eivät voi johtua ryypiskelystä.

        Oli varmaan mageeta päästä mainitsemaan kuinka hyvässä kunnossa oma maksasi on???

        Voi tavaton mitä tampiontia kokoajan.

        Yritin vain esimerkillä kuvata kuinka alkoholittomuus laskee maksa-arvoja. Olin tuosta tuloksesta itsekin perseelleni lentää. Ei siis mitään elvistelyjä.


    • ????????

      Se rasvoittaa maksaa.

      • lo_siento

        myös (varsinkin) GT ja myös ASAT olisivat koholla. Alkuperäinenhän kirjoitti nimenomaan ALAT-arvosta.


      • Perttu Sainoi
        lo_siento kirjoitti:

        myös (varsinkin) GT ja myös ASAT olisivat koholla. Alkuperäinenhän kirjoitti nimenomaan ALAT-arvosta.

        Minulla oli jotain samoissa lukemissa ja lääkäri sanoi, ettei syytä huoleen ja että terve mies olen.
        Ei määrännyt lisätutkimuksiakaan eikä kontrolleja.
        Viinaa kyllä kielsi käyttämästä, vaikken käytä sitä ollenkaan.


    • maksasiirrokas

      Oletko lukenut tietoa alat-arvon kohoamisesta täältä: http://www.huslab.fi/ohjekirja/1024.html
      Se voi kohota paitsi alkoholimaksasairauksissa, niin muissakin kroonisissa maksasairauksissa, kuten krooninen autoimmuunihepatiitti, sappitiesairaukissa ym. Usein kyllä muitakin maksa-arvoja on koholla. Kannattaa kontrolloida arvoja, ettei mikään krooninen maksasairaus jää huomioimatta. Kaikki maksaan kohdistuvat sairaudet eivät johdu alkoholista vaan muista tekijöistä. Toki kohonneiden arvojen kanssa kannattaa pidättäytyä rasittamasta maksaa entisestään alkoholilla tai tarpeettomilla lääkkeillä. Myös jossain tapauksissa se johtuu muista aineenvaihduntasairauksista tai sydämestä. Toivottavasti tämä on vain ohimenevä tilanne ja toivon sinulle hyvää jatkoa!

      • Hakari

        Niiden takia menin terv.-keskukseen, jossa tehtiin monenlaisia kokeita. Muut melko hyviä, mutta Alat-arvo 141, ja sen takia lääkäri suositteli jatkotutkimuksia nyt tulevalla viikolla.Kun luin noita edellisiä kommentteja,niin melkein kaikissa oli esillä alkoholoin käyttö- ja minä kun en käytä sitä ollenkaan. Sen sijaan tämä edellinen antoi infoa siitä, että voi olla muitakin syitä.Itselläni oli ensin iskiasvaivoja, ja samanaikaisesti ikäänkuin hiipi mukaan vatsakipuja, jotka nyt ovat pahentuneet.Olen myöskin tietyistä syistä nykyisin melko uupunut ja stressaantunut. Onkohan kelään vastaavantapaista tilannetta?75-v


    • esko

      itellä oli 96 ja 2414

      • mikkokkk

        kohtalaisen suuret arvot ap:llä.


    • kuoleman kielissä

      itselläni 667 ja hieman huolestuttaa. olen kuitenkin vast 35v ja tehnyt työtä jonka seurauksena maksa sanomassa poks... lääkäri miettii vieläkin et oliskohan aika siirtyä sairaseläkkeelle mut tarkkailee vielä ku firmassamme otettiin viimein käyttöön hengityssuojat liikojen hoyryjen suodatukseen. mitä se enää auttaa ku ollaan jo tässä pisteessä...

    • NAINEN V60

      HEI! MINULLA ALAT ARVOT OLI 250. EN KÄYTÄ ALKOHOLIA .
      JOUDUN SYÖMÄÄN KORTISOONOIA ATARAXIA ALLERGIAAN . FLUNSSAKIN VOI VAIKUTTAA MAKSA ARVOON..

      • ...

        Mun miehellä todettiin just c-hep. Hänellä arvot 140


    • Anonyymi

      Nykyää ns. rasvamaksalla ei olemitään tekemistäalkoholin kanssa,rasvamaksa voit ulla lihavuudesta,lääkkeistä, huomoista rasvaisita ruoista ja epäterveistä elintavoista.

      Liikunta puutteellista,lihavauus ja myös hyvin usein 2-tyypin diabetes.

      Liikunta,paino pois, terveellisempi ruokavalion niin arvot saadaan normaalille tasolle.

      Miltähän nykynuorten maksat,maksa-arvot jne näyttävät muutamine vuosien päästä ja onhan nyt jo todetu nurilla,lapsilla rasvamaksoja epäterveellisen ravitsemuksne vuoksi.

      Eikö tuo 70 arvo ole vielä kovin paha,liikuntaa ja rehuja syömään kyllä se sillä korjaantuu.

      Myös turhat särkylääkeet yms pois.

      Se ihmetyttäähyvin usealla maksa-arvot koholla, mutta niiden seuranta on heikolla pohjalla ja lääkärit aliarvioivat niiden merkityksen,missä siis vika?

      Minulekin tehtiin vatsan Uä-ja oli niin nopea, että tuskin oli lausuma todenmukainen luotettava eli koko vatsan hän uällä ultrasi alta aikayksikön ja epäilen koko tulosta.

      Täytynee etsiä sellainen lääkäri joka hoitaa ei hutiloi.

      • Anonyymi

        Kokenut radiologi kyllä ultraa koko vatsan alueenkin melko nopeasti, kun asiantuntemus on kohillaan. Jos lähettävä lääkäri on taas pyytänyt erityisesti katsomaan jotakin tiettyä vatsan alueen elintä tai elimiä niin radiologi saattaa hyvinkin painottaa tutkimuksen nimenomaan vain näihin elimiin. Halutessaan voi tietenkin katsoa laajemmaltakin alueelta kuin mitä lähetteessä pyydetty.


    • Anonyymi

      Maksa toipuu nopeasti.
      Kaksi viikkoa 5:n viikon kokopäiväisen aamusta alkaneen tissuttelun jälkeen oli ALAT 296 viitearvon ylärajan ollessa 50. Kuuden raittiin viikon jälkeen vastaava lukema oli 40!
      Joten ei huolta vaan uusiksi!.
      Olin 74v ukko.

    • Anonyymi

      Kerran vuodessa tipaton kuukausi, maksa-arvot korjaantuu normaaliksi.

      • Anonyymi

        Sarkasmisisi paistaa 17 annoksen läpi, senkin 1hoitsu.


    • Anonyymi

      Onko aloittaja juonut itsensä jo hengiltä?

      • Anonyymi

        Maksa vaivaa, mutta ei maksa vaivaa käydä maksatesteissä kun tietää, että joka tapauksessa tulee kuolemaan alkoholismiin.


    • Anonyymi

      Tuo ei ole vielä mitään . Pahimmilla juopoilla arvo voi olla jopa 10 000 U/I. Itselläni on ollut jo vuosia 100-150 enkä dokaa kuin bissee ja lonkeroo noin 10-15 tölkkii viikossa . Rasvamaksaa on kyllä ollu mutta mitään vaivoja ei ole ollut . 40 vuotta käyttäny alkoholia .

    • Anonyymi

      Mielestäni tärkeintä on se, miltä sinusta tuntuu.
      Jos on kipuja tai liian kuormittunut olo, kannattaa miettiä syökö liikaa
      Sekä mahdollisten jatkuvien lääkkeiden osuus.

      Itselläni on ollut viime aikoina arvo 70.
      On diabetes, 2 erilaista kolesterolilääkettä sekä verenpainelääkitys.
      Kolesterolilääkitys muuttaa totaalisti totuttuja arvoja.
      Ennen oli n. 45
      Olen myös liikuntaa harrastava, joka söi välillä liikaa, eli kohtuus kaikessa.

      • Anonyymi

        Taidat olla vähän yksinkertainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe