elikkäs tietääkö joku mitään hyviä ranskankielisiä elokuvia? :P
Ranskalaisia elokuvia
9
1092
Vastaukset
- pari:
Äkkiä tulee pari mieleen:
Le Pacte des Loups
Le Femme Nikita - mözjöö
"turpa kiinni" on hauska. Siinä on se isonenäinen äijä ja olikohan myös Reno
- näyttelijät
on ihan pakko loistaa tiedoillaan. eli näyttelijät Gerard Depardieu ja Jean Reno. Hyviä ranskalaisia myös Asterixit ja Amelie.
- sur
Yleensä ohjaajien Luc Bessonin ja Eric Rohmerin elokuvat, ainakin mun mielestä.
Muita esim.:
- Taxi I-III
- Les visiteurs I-II - Jeremiah_Dixon
Eli ensimmäinen on nimeltään Isäni kunnian päivä. Kertoo lämminhenkisesti ja hauskasti pariisilaisperheen kesälomanvietosta Provencen maaseudulla, pikkupojan näkökulmasta.
Toinen on jatkoa ensimmäiselle, nimeltään muistaakseni Äitini linnat(tosin en ole ihan varma tuosta nimestä, olisikohan kukaan suomentaja pistänyt noin hölmöä suomenkielistä nimeä elokuvalle)
Valitettavasti en tiedä ohjaajaa saati ranskankielisiä nimiä. Ovat nämä leffat vähän "kadoksissa" minultakin. Tulivat monta, monta vuotta sitten televisiosta, enkä ole niitä sen koommin nähnyt. En tiedä ovatko julkaistu dvd:lle Suomessa, jos olisivat, niin ostaisin kyllä samantien molemmat.- Jeremiah_Dixon
En heti hokannut etsiä sieltä noita mainittuja leffoja. Eli:
Gloire de mon père, La (1990) - Isäni kunnian päivä
Château de ma mère, Le (1990) - "Äitini linna"
Elokuvat perustuvat Marcel Pagnolin romaaneihin ja ne on ohjannut Yves Robert. - jotain ko.
leffoista: Isäni kunnian päivä on ranskaksi La gloire de ma père ja Äitini linna on Le château de ma mère. Perustuvat Marcel Pagnolin loistaviin kirjoihin, joita ei käsittääkseni, ikävä kyllä, ole kaikkia suomennettu??? Pagnolin lapsuudesta kertovaan em. sarjaan (Souvenirs d'enfance) kuuluu vielä kaksi kirjaa: Le temps de secrets (Salaisuuksien aika) ja Le temps de amours (Rakkauden aika). Ja leffojakaan ei tunnu löytyvän mistään!
Pari muuta M.P.:n romaanien loistavaa filmatisointia ovat Jean de Florette (Katkeruuden lähde) ja Manon des sources (Rakkauden lähde), ohjaus Claude Perri joskus 90-luvun alussa. Itse en löytänyt nettikaupoista myynnissä kuin ensimmäisen. Ovat loppuneet.
Sitten Pagnol on myös itse ohjannut (tai myös käsikirjoittanut?) loistavat elokuvat Marius, Fanny ja César, jotka kuuluvat ns. Marseillesin trilogiaan (La trilogie Marseillaises)jo 30-luvulla ja joiden uusin versio n. vuodelta 2000 pääosissaan mm. Roger Hanin, Henri Tisot, Eric Poulain ja Gaëla Le Devehat.
Kaikki 7 filmiä ovat loistavia ja koska niitä ei juurikaan tai ainakaan helpolla saa enää videolla, niin toivottavasti yle ne joskus vielä esittää. Taidanpa ruveta heti pommittamaan heitä spostilla... :)
- muutaman
joista en itse kamalasti pitänyt mutta kuka tietää vaikka sinä pitäisit..
mademoiselle
aprés vous
tais-toi! (= turpa kiinni!)
ihan ok:ta mutta aprés vous oli mielestäni vähän ahdistava... - näyttelijöiden nimiä
esim. miehistä Jean Reno, Daniel Auteuil, Yves Montand, Gerard Depardieu ja naisista Emmanuelle Beart, Juliette Binoche, Isabelle Hupert(?) ja mitä niitä nyt sitten onkaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645240Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti692485- 2682406
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362359Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191694Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191488Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai521084Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131043- 891016
- 66947