Viisaudenhammas

minä

Joku aika sitten huomasin että mulle on ilmestynyt viisaudenhammas tuonne alahampaiden tuntumaan, tosin se on vain osittain näkyvissä eli hampaan kruunut näkyvät vain. Ei se kuitenkaan ole vaivannut millään tavalla. Toisella puolella ei ole ilmestynyt ainakaan vielä, yläpuolelta en osaa sanoa kun en itse osannut sillä tavalla katsoa että sen voisi nähdä. Millaisia kokemuksia teillä on viisaudenhampaan poistamisesta? Itse kuullut että se sattuu hirveästi...onko näin vai onko se jotenkin tapauskohtaista? Hammaslääkärille pitäisi varata aika tarkastukseen mutta se hiukan arvelluttaa. Onko tuo hammas pakko ottaa pois kun ei se mitenkään ole vaivannut? Olen kuullut myös että sen voi tehdä nukutuksessa, tehdäänkö se ihan paikan päällä hammaslääkärissä? Itse pelkään hirveästi tuon hampaan poistoa joten olisi mukava tietää missä ne poistetaan nukutuksessa? Asun Lohjalla joten Helsinki taitaa olla lähin paikka et onko siellä useampikin paikka missä voisi käydä vai löytyisikö Lohjalta?

36

45415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Misha

Ei sitä poistoa tarvitse pelätä ollenkaan. Minulta poistettiin äskettäin kaikki neljä viisaudenhammasta, kaksi alempaa leikattiin eri kerroilla ja ylemmät poistettiin yhdellä kertaa. Ihan turhaan itsekin hätäilin etukäteen, ei se sattunut ollenkaan, mitä nyt puudutuspiikki tuntui vähän ilkeältä. Sen jälkeen oli melkeinpä hauskaa :P

En käsitä miten se voisi olla tapauskohtaista, itselleni ainakin hammaslääkäri sanoi että sattua ei tarvitse missään vaiheessa ja jos vielä tuntuu niin puudutusainetta saa toki lisää. Ei siihen tosiaankaan nukutusta tarvitse. Jälkeenpäin sitten kyllä jomottaa, mutta särkylääkkeillä siitäkin selviää :) Älä siis turhia murehdi, ei se ole murto-osaksikaan niin kamalaa kuin sitä etukäteen kuvittelee.

• tämmönen tyttö

moi'! oon nyt vasta 12 V ja alhaalle oikealle on puheemassa viisaudenhammas. Mua pelottaa ihan V*itusti. sattuuko se kauheesti?? Mulla se on tulossa se aika vinoon! Auts auts vai mitä pitäis sanoo ???

• jansku_-
        tämmönen tyttö kirjoitti:

moi'! oon nyt vasta 12 V ja alhaalle oikealle on puheemassa viisaudenhammas. Mua pelottaa ihan V*itusti. sattuuko se kauheesti?? Mulla se on tulossa se aika vinoon! Auts auts vai mitä pitäis sanoo ???

moi,oon kans 12vuotias.Mulle on tulos alhaalle vasemalle puolelle kans viisaudenhammas,taino luulisin niin.En oo varma onks se se mikä sattuu vai onks sii reikä.Aion äitin pyytää katsoa ja sitten tilaan hammaslääkärin.Hammaslääkäri kantsii suoraan tilata kun se on kipee,mulla sattuuu kans.Mua pelotta puudutuspiikki taino entiiä pelottaaks sekä mut koko juttu.Sattuu koko ajan ku syö

• Hammashoitsu

Itselläni viisaudenhampaat poistettiin 10 vuotta sitten, ensin oikean puolen ja myöhemmin vasemman puolen viisurit. Itse poistaminen ei sattunut yhtään, ekalla kerralla poistokohdat tulehtuivat ja se oli vähän kivuliasta. Toisella poistokerralla poistokohdat ommeltiin ja kaikki sujui ongelmitta. Suurin "järkytys" oli rutina joka kuului kun hammasta irrotettiin.

Nukutusta ei tarvita ellet ole kovin pelkoinen potilas. (Nukutuksessa tapahtuva poisto tapahtuu aluesairaalassa.).Poistopuoli puudutetaan hyvin ja kokonaisuudessa vastaanotolla vietetty aika on . 15 minuuttia eli kyseessä on varsin helppo toimenpide. Antibiootteja eikä muita lääkeitä tarvita, paitsi kipulääkettä tietenkin. Sekin on yksilökohtaista.

Viisureita ai tarvitse poistaa elleivät ne vaivaa. Ne ovat kuitenkin heikompaa hammaskudosta joten ovat alttiita reikiintymiselle.

• ikää 49v.

Minulla on viisurit vieläkin suussa. Ylhäällä kummatkin vain osittain puhjenneet, ehyet joka tapauksessa. Ei ikinä mitään kipuja. Alapuolella kokonaan puhjenneet, ehyet, ei oireita. Jos peset niitä kuin muitakin omia hampaita, niin ei ne siitä mihinkään reikiinny tai vioitu.
        Ei mitään syytä poistaa, jos mahtuvat tulemaan suuhun ihan ok.

• traumat jäi pysyviksi

Nukutusta ei tarvita ellet ole kovin pelkoinen potilas.>>>>>
        Miten määritellään pelkoinen? Kyllä vain on poistettu, vaikka on kuinka pelännyt. Ei siinä mitään nukutuksia ole saanut eikä rauhoittavaa. lääkäri sanoi vain, että kokoa itsesi. Jäi sellaiset traumat, että ei voi sanoin kuvailla edes. Pelkoani siis ei otettu todesta,vaikka olin ihan hysteerinen ja pyysin lääkitystä.

• minä
        traumat jäi pysyviksi kirjoitti:

Miten määritellään pelkoinen? Kyllä vain on poistettu, vaikka on kuinka pelännyt. Ei siinä mitään nukutuksia ole saanut eikä rauhoittavaa. lääkäri sanoi vain, että kokoa itsesi. Jäi sellaiset traumat, että ei voi sanoin kuvailla edes. Pelkoani siis ei otettu todesta,vaikka olin ihan hysteerinen ja pyysin lääkitystä.

Aika outoa sinänsä ettei pelkoasi otettu todesta...itse olen kuullut hyviä ja huonoja kokemuksia (muitakin kuin nämä joita tänne kirjotettiin) ja silti kyllä pelottaa jonkin verran se viisaudenhampaan poistaminen mikäli se poistetaan. Äidiltäni poistettiin se vaikkei se häntä vaivannut mitenkään tms. Olen ajatellut että kun itse joutuu siihen tilanteeseen että ne poistetaan niin jotain rauhoittavaa olisi mukava saada vaikkei nyt sentään nukuteta. Siitäkin kysyin kun olen kuullut sen olevan mahdollista.

Aina ollut jonkinlainen pelko hammashoitoa kohtaan ihan pienestä pitäen. Tavalliset normaalitarkastukset ei niinkään pelota mutta muistan kun pienenä lääkäri veti maitohampaankin pois ni sitä pelkäsi jo silloin jonkin verran. Ei kai tämänkään suhteen muuten mutta itselläni hammas on osittain näkyvissä joten eikö se silloin jouduta leikkaamaan? Ei se hampaan vetäminen ehkä niinkään hirvitä mut just tuo kun on kuullut että sitä joudutaan "pilkkomaan" ja ties mitä niin parempi kai olisi kun ei olisi niin tietoinen asiasta silloin tai niinkään tuntisi mitään...

• Hammashoitsu
        traumat jäi pysyviksi kirjoitti:

Hammaslääkäri todellakin mokasi ellei ottanut pelkoasi todesta!! Koska tämä tapahtui? Nykyään ainakin on ihan eri meininki kivun hoitamisen suhteen.

• linda

milla postettiin 2 viikkoa sitte viisaudenhammas alhaalta kirurgisesti. se oli tosi vinkuralla. puudutuspiikkejä laitettiin noin 5 kpl. vihaan niitä, joten minua ne sattui aika paljon. olin ihan paniikissa ja pyörtymisen partaalla. varsinkin silloin kun minut peitettiin sillä liinalla että vain suu näkyi. siinä vaiheessa meinasin juosta pois sieltä. tämä oli siis kunnan hammashoitola helsingissä, ei yksityinen.
      ei se toimenpide sitten niin paha ollutkaan (paitsi piikit), vaikkakin lääkäri joutui poraamaan ja kiskomaan hammasta aika lailla. 15 min meni poistossa ja 20 min piti pitää kylmähaudetta ja istua siellä aulassa. sain antibioottikuurin ja burana 600. sain myös pari kolmiolääkettä, jotka oli aika hyviä. burana nyt ei oikeen tehonnut toivotulla tavalla. viikon kärsin tuskallisista kivuista. se oli helvettiä! varsinkin kun puudutus laski niin se sattui ja kovaa. minun hammas oli niin vino, että siksi varmaan näin huonot kokemukset. ei ollut tarkoitus pelotella, mutta tässä vähän toista näkökulmaa. nyt kahden viikon jälkeen leuka aristaa ja en saa suuta kunnolla auki. muuten ookoo.

• linda

voithan ottaa sen esilääkityksen jos paljon pelottaa. itse aion ottaa sen kun poistetaan tuo toinen viisuri.. se lekuri ei viimeksi antanut enkä viitsinyt ruveta kinuumaan. olisi pitänyt..

• mini

viisaudenhampaan poisto ei satu, vaikka se otettais pois tavan hammaslääkärillä.nyky aikan puudutukset on erittäin hyvät.meillä päin ainakin hammaslääkäri laittaa heti puudutusta lisää, jos tuntuu yhtään kipua.ja silloinkin, vaikka paikkaa vain hammasta.pelkäsin itse hirveänä hampaan poistoa.kädet vatkasi älyttömästi-hyvin ois saanu kermat vatkattua:)

• lillu84

Kaksi viisaudenhammasta poistettu ilokaasun ja neljän - viiden puudutuspiikin alaisena. Ei tuntunut missään kun poistettiin. Nauratti kun näytti hammasta :) Suosittelen ilokaasua. Ja aamulla ehdottomasti poistoon. Kun nukkuu sen ajan kun puudutus lähtee mahdolliset kivut ovat PALJON lievempiä. Burana vaan heti kun herää. Esilääkityksen sain myös kun pelkään hammaslääkärillä käyntiä niin kovaa muutenkin. Alaviisuri lähtee kk päästä. Onneksi. Niin jumalattoman kipeä koko ajan. Syöminen yhtä helvettiä. pelottaa kyllä enemmän kuin muut kun se joudutaan leikkaamaan sieltä ja sairaalloinen tikkikammo. Saas nähdä.

• amalia

Minulla puhkesi jo 16 vuotiaana kaikki neljä viisuria kerralla. Nyt 20 vuotiaana alhaalta tulehtui ja sain siihen antibioottikuurin, kivut oli kovat. koko viikon ajan en pystynyt syömään kuin keittoruokaa, koska suu ei auennut kokonaan. lopulta antbiootit alkoi vaikuttaa. Tänään poistettiin sekä ala ja ylähammas, ei tikattu, mutta puudutettiin 5 piikkiä. verta vuotaa paljon. mutta operaatio oli tosiaan 20min, mukaanlukien rauhoittumisajan ja esijuttelun, eli ei ollenkaan vaikeaa.

• Purplebunny

Onko kellään ollut jotain muita oireita kuin kipu, viisaudenhampaan ilmestyessä? Olen kuullut että se voi aiheuttaa jopa kuumetta. Eli mitä oireita voi olla, kun viisaudenhammas on puhkeamassa?

• Ylothi

Muita oireita mitä viisaudenhampaan ilmestyessä voi tulla(oman kokemuksen perusteella):
        Ien tulehtus on mahdollinen ja se on myös siinä mielessä jännä, koska se ei välttämätä ole rajoitunut pelkästään sitä hammasta ympäröiviin ikeniin vaan se voi tulehtuttaa koko suun. Mikäli jos odottaa kivun alettua vähän pitempään (kuten minä). Oireet pahentuvat yleensä asteittain(eli mitä pidempään odotat sen pahammaksi se käy):
        - Itselläni tuli (ja on muuden vieläki) alhaalla olevaan viisaudenhampaan ientulehtus ja kipu. Nieleminen tuskaa. Söin buranaa, jotta kipu helpottaisi se auttoin osittain.
        - Tämän jälkeen(4 pv ensimmäisistä oireista) tuli kurkkukipeeksi (nieleminen tuskaa), joka muuden peittää aika hyvin itse viisaudenhampaan ja ikenien kivun
        - Viime iltana/yöllä oli pirullisen kuuma ja kuumetta 38,1 astetta. Otin buranan.

Kävin hammaslääkärissä tänään aamulla heti kun se aukesi. Sain antibiotti kuurin, lisäksi YLÄHAMMAS revittiin pois, joka ei muuden sattunut ennakkaluuloista huolimatta. (En pelkää hammaslääkäriä, en vain tykkää käytä siellä)

En todellakaan suosittele odottamista, jos on kipua viisaudenhampaan takia.
        Yllä olevat tiedot perustuu omaan kokemukseen(varsin epämukavaan) ja näihin tiedoihin:
        http://www.umanitoba.ca/outreach/wisdomtooth/wteeth.htm
        http://www.jkjaws.com/html/wisdom_teeth.html
        http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2517&article=1965&index=A

• Nimetön

Iteltä on poistettu kaks viisaudenhammasta. Molemmat alhaalta. Toisen pisto oli erittäin kauhea. En ollu yhtään varautunu siihen vaan ihan normaali tarkastuksen yhteydessä hammaslääkäri sanoi,että se pitää poistaa. No.Ei ollu puudute ehtiny vaikuttaa ja tunsin ja kuulin kun hammas kiskottiin suusta. Kipu oli ihan järkyttävä. En puhunu kolmeen päivään..:(

No. Toisella kerralla olin viisaampi. Ensin varasin ajan hammaslääkärille, ensin lääkäri teki tarkistuksen, ja määräsi antibioottikuurin joka poisti tulehduksen ennen poistoa ja sain kaksi antibiootia,jotka piti ottaa samana aamuna kun poisto oli,että ien ei pääsisi tulehtumaan. Kerroin hammaslääkärille edellisen poiston kauhukokemuksen, niin lääkäri kertoi koko poistotoimenpiteen, ja mitä siinä tehdään. ja kauhean pelkoni vuoksi lääkäri sanoi,että saan rauhoittavan ennen poistoa.

Toinen poisto sujui paljon paremmin ja kipua ei ollut kun sinä päivänä. Nyt olisi ensimmäisen yläviisurin poisto, leikkauksella. Ja ensimmäisestä kerrasta viisastuneena puhun kerran lääkärin kanssa ennen poistoa.Kannattaa kertoa,jos on ikäviä kokemuksia. Se helpottaa ja saa kunnon puudutukset ennen poistoa.

• ngtv

Itselläni poistettiin vuosi sitten 2-hammasta. Sattui ihan hirveästi kun ne hampaat kasvoivat vinoon eli toisen hampaan alta osittain. Itse toimenpide ei sattunut yhtään, tuntui vain ikävältä se operaatio kun hirveä rutina kuuluin kun ne särkivät sitä hammasta ja kiskoivat juuret irti. Seuraavat 2 viikkoa oli sitten aivan eriasia. Sain kolmenlaisia särkylääkkeitä, tulehduskipukääkkeitä kolmiolääkkeitä. AMMATTITAITOISET hammaslääkärit onnistuivat ronkkimaan ikeniäni niin että se tulehtuivat. Mutta seuraavan kahden viikon jälkeen olo oli taivaallisen ihanaa. Kyllä sen poistaminen kannattaa. tulee helpottunut olo jälkeenpäin. :P

• hampaanpoistattaja

Tänä aamuna poistettiin toisen puolen ylä- ja alaviisaudenhammas. yläpuolinen vetämällä ja alapuolinen leikkauksella. Puudutus oli hyvä eikä toimi sattunut lainkaan. Itse puudutuksen tujauttaminen tuntuu hieman ikävältä. Hampaan pilkkomisesta kuului rusahduksia, mutta kipua ei tunne. Homma oli ohi 30 minuutissa. Nukutus tuntuu ainakin minusta tarpeettomalta.

Verenvuoto saattaa yllättää kun lääkärin laittaman tupon poistaa, mutta sitten ei muuta kun uusi tuppo puoleksi tunniksi (hammaslääkäri varusti mukaan muutaman) ja kylmähaude. Kannattaa varata kotiin poskea varten omistettu herne-maissi-paprikapussi. Auttaa myös oloa ja turvotusta vastaan. Jotakin posken ja pussin väliin ettei palellu... Sillä se siitä asettuu. Tällä hetkellä jälkikipu on ihan siedettävää, ja 600 buranan avulla hyvin kestettävissä. Vielä jää nähtäväksi millaiseksi poski päättää turvota.

Se että kannattiko poisto, kun eivät vielä olleet edes mitään vaivoja aiheuttaneet, on hyvä kysymys. Luulisi poiston olevan varhaisessa vaiheessa helpompi, kun hampaat eivät vielä kunnolla ole ehtineet juurtua. Tällä hetkellä myös kokemukset puhuvat sen puolesta.

• atte86

joo elikkä eilen kävin poistamassa oikean puolen ylä -ja alahampaan... eilen illalla verta alkoi vuotaa melko paljon... jouduin muutamna tunnin pitämään tuppoja suussa ja kylmää poskella. sen jälkeen vuoto loppui melkein kokonaan... tänään kun heräsin, oli suuni oikealla puolella jonkin verran hyytynyttä verta ja sitä tulee kokoajan jonkin verran lisää. onko normaalia?

• kirahvi-
        atte86 kirjoitti:

joo elikkä eilen kävin poistamassa oikean puolen ylä -ja alahampaan... eilen illalla verta alkoi vuotaa melko paljon... jouduin muutamna tunnin pitämään tuppoja suussa ja kylmää poskella. sen jälkeen vuoto loppui melkein kokonaan... tänään kun heräsin, oli suuni oikealla puolella jonkin verran hyytynyttä verta ja sitä tulee kokoajan jonkin verran lisää. onko normaalia?

Onko hampaat syytä pestä normaalisti leikkauksen jälkeisenä iltana vai ei? jos ei niin milloin se olisi syytä alottaa, jotaan tollasta purskuteltavaa liusta sain kanssa, mutta en usko että sillä pysyy puhtaana vai?

• bakteereihin
        kirahvi- kirjoitti:

Onko hampaat syytä pestä normaalisti leikkauksen jälkeisenä iltana vai ei? jos ei niin milloin se olisi syytä alottaa, jotaan tollasta purskuteltavaa liusta sain kanssa, mutta en usko että sillä pysyy puhtaana vai?

Mulla poistettiin kaikki viisurit leikkauksen yhteydessä ollessani 16 vuotias, ja naama turposi sen verran ettei sinne mikään hammasharja olisi kunnolla mahtunutkaan. Riippuen vähän poistotavasta ja haavojen hyytymiseen vievästä ajasta palataan hammasharjaan yleensä viimeistään 5 päivän jälkeen. Itse sain purskuteltavaksi Corsodyl-nimistä liuosta, joka kyllä tappaa bakteerit, mutta hammaskivelle tai ikenille se ei valitettavasti tee mitään. Suosittelen ainakin hampaiden kevyttä harjausta siinä jo 3 päivää toimenpiteestä.

• särkeesärkeesärkee

lueskelin teidän juttuja, kun aloin epäillä että itsellänikin on viisaudenhammas tulossa. kaikki oireet ainakin näyttävät täsmäävän siihen. teillä on kokemusta viisaudenhampaan säryistä, niin voitteko kertoa miten voin lievittää omia särkyjäni kun kylmä- ja kuumahoidot eivät tehoa kuin hetkeksi ja särkylääkkeistä ei ole mitään apua? särky säteilee myös päähän, takaraivoon ja erityisesti korvaan. olisin heti soittanut hammaslääkärille, mutta on viikonloppu niin täytyy sinnitellä..... vinkkejä?

• viisastun 17 v

huhuh mullaki säteilee toi kiou skidisti korvaan ja tuntuu suussa koko aja vittu tuol alhaalla omastasuusta katsottuna niinkuin vasemalla puolella suussa, onneks huomenna klo 12.00 on hammaslekuri, toivottavasti on kivuton operaatio, oli kerran mätä hammas ja se ei ollut sen voin sanoo!

• onnekas viisastelija

Itseltäni leikattiin toinen alaviisuri tänään aamulla. Hammas oli pikkuisen näkyvissä ikenen alta ja kasvanut poikittain. Puudutuspiikkejä sain kaksi, aamulla olin lisäksi ottanut 600 mg buranan. Koko homma puudutuksineen, odotteluineen, leikkauksineen ja ompeluineen oli ohi vartissa. Tästä varsinainen hampaan poisto kesti tuskin viittä minuuttia. Ylipäätään operaatio oli kohdallani todella helppo nakki. Olin kuullut, että nimenomaan poikittaiset alaviisurit saattavat olla kivuliaita poistettavia, mutta ei ainakaan minun tapauksessani. Ei tuntunt paljon missään. Nyt sitten odotellaan niitä jälkioireita, mutta eiköhän niistä buranalla ja antibiooteilla selvitä!

• oh no :o

Mulla on kaksi viisausen hammasta molemmat alhaalla. Oikealla puolella oleva ei ole ollenkaan kipeä pesu on samanlaista kuin muissakin hampaissa mutta vasemman puolen vhammas on aiheuttanut ikeneen ärtymiä ;s kun syön viisaudenhammas saattaa puraista ientä ja se aiheuttaa juuri tuota mainitsemaani ärtymystä. Läheskään aina niin ei käy mutta aina kun se tapahtuu se sattuu ihan helevetisti. Poistoa mietin ja varmasti sen aijonkin ottaa seuraavalla kerralla hammaslääkärissä. Se on melkein tullut kokonaan esille yksi " nurkka " ei ole kokonaan tullut esille. Eikai tapauksessani pidä tehdä mitään " paloittelua " ?
      Luin näitä teidän viestejänne ja rupes helvetisti pelottamaan joku paloittelu o:

Tiedän , että tapaus on kivuton ( jos puudutuksia ei laske ) mutta pelottaa :s

• mullakin

Mulla on kanssa vasen puoli kipeytynyt ja vertaa tulee hemmetisti ku harjaa, alhalla pilkistää molemmat viisarit, mutta oikea ei oo kipeä. Aikoinaan oikomishoidon vuoksi multa kiskottiin 4 normaalia rautahammasta jotta nää viisarit mahtuis tulemaan, mutta ilmeisesti noiki pitää nyt poistaa ku toi vasen on ärsyyntyny. Usko pois, haluat sen "paloittelun" siihen hampaaseen, lähtee varmasti paljon helpommin irti ja leikkaus on muutenkin ihan leikkiä verrattuna repimiseen. Ittelläni lähti ylhäältä 2 hammasta 5min per hammas, mutta alhaalla kestiki sitten kummassakin päälle tunti. Siinä oli lääkäri hieman hiessä ja oma leuka oli ihan turta. 2 viikkoa särki kummankin operaation jälkeen ja kipulääkkeitä uppos (poistettiin siis 2 hampaan erissä).
        Kannattaa ottaa kipulääkettä ennen operaatiota, niin ehtii vaikuttaa hyvin ennenku puudutus loppuu ja varatkaa jäätelöä ja leffoja :).

• jrm49
        mullakin kirjoitti:

Mulla on kanssa vasen puoli kipeytynyt ja vertaa tulee hemmetisti ku harjaa, alhalla pilkistää molemmat viisarit, mutta oikea ei oo kipeä. Aikoinaan oikomishoidon vuoksi multa kiskottiin 4 normaalia rautahammasta jotta nää viisarit mahtuis tulemaan, mutta ilmeisesti noiki pitää nyt poistaa ku toi vasen on ärsyyntyny. Usko pois, haluat sen "paloittelun" siihen hampaaseen, lähtee varmasti paljon helpommin irti ja leikkaus on muutenkin ihan leikkiä verrattuna repimiseen. Ittelläni lähti ylhäältä 2 hammasta 5min per hammas, mutta alhaalla kestiki sitten kummassakin päälle tunti. Siinä oli lääkäri hieman hiessä ja oma leuka oli ihan turta. 2 viikkoa särki kummankin operaation jälkeen ja kipulääkkeitä uppos (poistettiin siis 2 hampaan erissä).
        Kannattaa ottaa kipulääkettä ennen operaatiota, niin ehtii vaikuttaa hyvin ennenku puudutus loppuu ja varatkaa jäätelöä ja leffoja :).

Tytto ystavalta poistettiin eilen ja siksi palstaa katselen. Henkilokohtaisesti ei oo poistettu mutta viisurit loytyy tosin vaan alalauasta puoliks toisten hampaiden alta. Hammaslaakari joka sattuu olemaan erittain laheista sukua ei katsonut tarpeelliseksi niita poistaa koska eivat vaivaa. Tapaus tutkittu eritoten hyvin koska oman pojan suu oli tarkeempi kun laakarin oma eli uskon johtopaatoksen olleen oikea. Siis aina ei tarvi poistaa jos eivat vaivaa. Lahestyn 40 v. eika vaivaa vielakaan mutta siella ne ovat. PIeni mahku tietysti on, etta joskus alkaa mutta hyvin pieni tapauksessani. Suomessa joskus vahan ylihoidetaan naita. Miksi hoitaa josei ole vaivoja?

• Suosittelee poistoa

Kannattaa kyllä käydä poistamassa viisurit ennen ku oireita tulee. Kolme vuotta sitten poistettiin repimällä ylhäältä yks ja ei kyl tosiaan sattunut yhtään. Sillon jo röntgeneistä kattoivat, että alhaalta joudutaan leikkaamaan ja suosittele, et meen leikkauttamaan sen kesän jälkeen (kun kesällä ei ollut kirurgeja paikalla). No, eipä tullut mentyä kun ei se vaivannut mitenkään. Jossain vaiheessa hammas puhkes ja vähän särky ientä sillon, mut meni särkylääkkeillä ohi ihan päiväs vai parissa. Voi kunpa sen jälkeen olisin tajunnut mennä poistattamaan sen, mutta ei...ja nyt sitte kärsitään toden teolla. Ientä särkee jo kolmatta päivää ja kipu vaan yltyy koko ajan, mikään särkylääke tai eilen määrätty panacodikaan ei auta ja viime yö tuli sitte valvottua. Antibioottikuurin sain pari päivää sitte, mutta sekään ei ole purrut, joten heti kun pystyy ni hammaslääkärille uus aika.

• huolestunut hammas
        Suosittelee poistoa kirjoitti:

Kannattaa kyllä käydä poistamassa viisurit ennen ku oireita tulee. Kolme vuotta sitten poistettiin repimällä ylhäältä yks ja ei kyl tosiaan sattunut yhtään. Sillon jo röntgeneistä kattoivat, että alhaalta joudutaan leikkaamaan ja suosittele, et meen leikkauttamaan sen kesän jälkeen (kun kesällä ei ollut kirurgeja paikalla). No, eipä tullut mentyä kun ei se vaivannut mitenkään. Jossain vaiheessa hammas puhkes ja vähän särky ientä sillon, mut meni särkylääkkeillä ohi ihan päiväs vai parissa. Voi kunpa sen jälkeen olisin tajunnut mennä poistattamaan sen, mutta ei...ja nyt sitte kärsitään toden teolla. Ientä särkee jo kolmatta päivää ja kipu vaan yltyy koko ajan, mikään särkylääke tai eilen määrätty panacodikaan ei auta ja viime yö tuli sitte valvottua. Antibioottikuurin sain pari päivää sitte, mutta sekään ei ole purrut, joten heti kun pystyy ni hammaslääkärille uus aika.

Mulla on kolme viisauden hammasta jo puhjennut -ilman suurempaa kipua. Ylhäälle puhkesivat ilman minkäänlaista kipua, vasemmalle alhaalle muutama ilta särki ja puhkesi -nyt ei taas särje. Nyt oikealle alas on puhkeamassa hammas ja se on kivulias. Tavallisella buranalla kyllä selviää, mutta pitäisikö tilata hammaslääkäri aika? Toi hammas on jomottanu nyt n. 4 päivää (ei jatkuva jomotus). Särky tuntuu juuri korvassa ja alaleuassa. Voisiko se olla tulehtunut? Muut kun puhkesivat niin hienosti ilman sen kummempia kipuja.... Mietityttää tuo hammaslääkäriin meno kun muita ei satu yhtään ja hienosti mahtuvat kasvamaan, mutta olisiko se silti järkevintä juuri tulehdusriskin takia?

• pelkäävä potilas
        huolestunut hammas kirjoitti:

Mulla on kolme viisauden hammasta jo puhjennut -ilman suurempaa kipua. Ylhäälle puhkesivat ilman minkäänlaista kipua, vasemmalle alhaalle muutama ilta särki ja puhkesi -nyt ei taas särje. Nyt oikealle alas on puhkeamassa hammas ja se on kivulias. Tavallisella buranalla kyllä selviää, mutta pitäisikö tilata hammaslääkäri aika? Toi hammas on jomottanu nyt n. 4 päivää (ei jatkuva jomotus). Särky tuntuu juuri korvassa ja alaleuassa. Voisiko se olla tulehtunut? Muut kun puhkesivat niin hienosti ilman sen kummempia kipuja.... Mietityttää tuo hammaslääkäriin meno kun muita ei satu yhtään ja hienosti mahtuvat kasvamaan, mutta olisiko se silti järkevintä juuri tulehdusriskin takia?

" Hammaslääkäri todellakin mokasi ellei ottanut pelkoasi todesta!! Koska tämä tapahtui? Nykyään ainakin on ihan eri meininki kivun hoitamisen suhteen. "

Ikävä kyllä vieläkin löytyy näitä vanhan koulukunnan edustajia, jotka mielellään kiduttavat potilaitaan ja vähättelevät potilaan kokemaa kipua ja pelkoa. Eikä lääkärin tarvitse edes olla mikään (lähes) eläkeikäinen ollakseen tuollainen ********. Ihan nuorimmat tosin taitavat jo tajuta miten paljon potilaan kohtaaminen oikealla tavalla vaikuttaa hoitosuhteeseen.

" Olin ihan paniikissa ja pyörtymisen partaalla. varsinkin silloin kun minut peitettiin sillä liinalla että vain suu näkyi. siinä vaiheessa meinasin juosta pois sieltä "

Hih...mulla oli esilääkitys ja silti ihan paniikissa, kun yrittivät laittaa sitä liinaa. Noh, eihän ne sitä saaneet laitettua, kun rupesin itkemään ja huitomaan siinä. Laittoivat sitten ne "aurinkolasit" silmille ja teippasivat liinan niiden lasien alareunaan kiinni niin, että näin kuitenkin koko ajan mitä tapahtuu. ;DDD

" Ne ovat kuitenkin heikompaa hammaskudosta joten ovat alttiita reikiintymiselle. "

Ei vaan ovat herkempiä reikiintymiselle, koska ovat niin takana ja ahtaassa paikassa, että niitä on vaikeampi puhdistaa hyvin. Hammasluu ja kiille ovat viisureissa ihan sitä samaa tavaraa, kuin muutkin hampaat.

" Kannattaa kyllä käydä poistamassa viisurit ennen ku oireita tulee. "

Viisureita ei ole mikään pakko poistaa, jos ne mahtuvat hyvin puhkeamaan. Tulehdusriski on suurempi silloin , kun viisaudenhampaat ei mahdu kokonaan puhkeamaan. Jos oireita on odotettavissa rtg kuvien perusteella, niin silloin tietysti kannattaa poistattaa jo ennen oireita.

• maybeeitwillcomeout!
        pelkäävä potilas kirjoitti:

" Hammaslääkäri todellakin mokasi ellei ottanut pelkoasi todesta!! Koska tämä tapahtui? Nykyään ainakin on ihan eri meininki kivun hoitamisen suhteen. "

Ikävä kyllä vieläkin löytyy näitä vanhan koulukunnan edustajia, jotka mielellään kiduttavat potilaitaan ja vähättelevät potilaan kokemaa kipua ja pelkoa. Eikä lääkärin tarvitse edes olla mikään (lähes) eläkeikäinen ollakseen tuollainen ********. Ihan nuorimmat tosin taitavat jo tajuta miten paljon potilaan kohtaaminen oikealla tavalla vaikuttaa hoitosuhteeseen.

" Olin ihan paniikissa ja pyörtymisen partaalla. varsinkin silloin kun minut peitettiin sillä liinalla että vain suu näkyi. siinä vaiheessa meinasin juosta pois sieltä "

Hih...mulla oli esilääkitys ja silti ihan paniikissa, kun yrittivät laittaa sitä liinaa. Noh, eihän ne sitä saaneet laitettua, kun rupesin itkemään ja huitomaan siinä. Laittoivat sitten ne "aurinkolasit" silmille ja teippasivat liinan niiden lasien alareunaan kiinni niin, että näin kuitenkin koko ajan mitä tapahtuu. ;DDD

" Ne ovat kuitenkin heikompaa hammaskudosta joten ovat alttiita reikiintymiselle. "

Ei vaan ovat herkempiä reikiintymiselle, koska ovat niin takana ja ahtaassa paikassa, että niitä on vaikeampi puhdistaa hyvin. Hammasluu ja kiille ovat viisureissa ihan sitä samaa tavaraa, kuin muutkin hampaat.

" Kannattaa kyllä käydä poistamassa viisurit ennen ku oireita tulee. "

Viisureita ei ole mikään pakko poistaa, jos ne mahtuvat hyvin puhkeamaan. Tulehdusriski on suurempi silloin , kun viisaudenhampaat ei mahdu kokonaan puhkeamaan. Jos oireita on odotettavissa rtg kuvien perusteella, niin silloin tietysti kannattaa poistattaa jo ennen oireita.

Niih olis sellast kysssää et voiko n. 12 tai 13 vuotiaalle tulla viisaudenhammas? luin kaikki kommentit ja parissa oli jtn sellasta ::D Mitä oireita on ? Itellä ainakin tonne vasemman puolen taakse sattuu ;<
        poski vähän turvoksissa(olen lukenut näitä palstoja ja monella on ollu sitä) , särkylääke ei paljoo oikeestaa auta muutakun ehkä vähän rauhoittaa sitä. Sanoin äitille tästä ja se sano et voi olla et tulee viisaudenhammas. Itellä sillä tuli noin. munkaa saman ikäsenä.(eli 12 , täytän seuraavan vuoden alussa 13) . ööh... mitäs vielä... juu suu maistuu pahalle.(tästäkin netistä ) no hengityxen hajusta en ole varma(luin netistä.) ite en huomaa jos henkeni haisee mutta kun vähän kättä vasten henkäsee nii kyä vähän haiskastaa ;SVoi olla että kuvittelen vaan mutta muista mainituista olen aika varma .
        Äitill poistettiin koska sille sanottiin et niist voi sit tulla myöhemmin haittaa (tai jtn tälläst)=O eli ööh...sattuuko jos ne poistaa ?luin noita kommentteja mutten ole oikein vakuuttunut, varsinkin kun nykyinen hammaslääkäri kovakourainen paska ! Kerran paikkas hampaa eikä ees kysyny halusinko puudutuksen ;o ja arvatkaa sattuko ? ja poras melkee mun yhen hampaa ihan nysäx, et jos sieltä on tulos viisaudenhammas niin se ei kyä siihen koske ::D
        joo anyways ::D kiitos kun luit ja voisitko vastata ?=D

• maybeeitwillcomeout!
        maybeeitwillcomeout! kirjoitti:

Niih olis sellast kysssää et voiko n. 12 tai 13 vuotiaalle tulla viisaudenhammas? luin kaikki kommentit ja parissa oli jtn sellasta ::D Mitä oireita on ? Itellä ainakin tonne vasemman puolen taakse sattuu ;<
        poski vähän turvoksissa(olen lukenut näitä palstoja ja monella on ollu sitä) , särkylääke ei paljoo oikeestaa auta muutakun ehkä vähän rauhoittaa sitä. Sanoin äitille tästä ja se sano et voi olla et tulee viisaudenhammas. Itellä sillä tuli noin. munkaa saman ikäsenä.(eli 12 , täytän seuraavan vuoden alussa 13) . ööh... mitäs vielä... juu suu maistuu pahalle.(tästäkin netistä ) no hengityxen hajusta en ole varma(luin netistä.) ite en huomaa jos henkeni haisee mutta kun vähän kättä vasten henkäsee nii kyä vähän haiskastaa ;SVoi olla että kuvittelen vaan mutta muista mainituista olen aika varma .
        Äitill poistettiin koska sille sanottiin et niist voi sit tulla myöhemmin haittaa (tai jtn tälläst)=O eli ööh...sattuuko jos ne poistaa ?luin noita kommentteja mutten ole oikein vakuuttunut, varsinkin kun nykyinen hammaslääkäri kovakourainen paska ! Kerran paikkas hampaa eikä ees kysyny halusinko puudutuksen ;o ja arvatkaa sattuko ? ja poras melkee mun yhen hampaa ihan nysäx, et jos sieltä on tulos viisaudenhammas niin se ei kyä siihen koske ::D
        joo anyways ::D kiitos kun luit ja voisitko vastata ?=D

Juu piti viel sanoo et mulle on sanottu et mull on 3 vuotta ikäistäni kehittyneemmät hampaat ;> voisko vaikuttaa? juu maitohampaat tuli tosi aikasin ja jouduttiin välil ottaa pois kun uus tunki jo välii

• ....................

Kolme vuotta sitten poistettiin alhtaalta viisuri ja nyt keskiviikkona lähti yksi ylhäältä. Ekaa puudutusneulan pistoa en tuntenut ollenkaan, toinen nipisti vähän. Poisto hoitui helposti muutamassa minuutissa. Poistokohta vuoti verta kellon ympäri muttei se liiemmin haitannut kun piti sideharsoa posken sisällä. Pidin lisäksi jääpussia poskella vaikkei mitään älyttömiä kipuja ollutkaan. Nyt on olo jo ihan kohtuullinen. Joitakin tuntemuksia on vielä poskella mutta eiköhän ne mene piakkoin ohi.

• Hammaspeikkoko

Tässä on tarina jonkun viisuripoistosta ja nukutuksesta. Alkuviestissä on kysymyksiä mutta sieltä löytyy "alkupereinen kirjoittaja" otsikolla hänen tarinansa nukutuksesta jne.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9156947

• Olen 12 vuotias ja huomasin juuri hampaitani katsoessa syyn 2 viikon kivuille: 2 viikkoa suuni on sattunut nii maan perkelresti mutta nyt suussani oli ylimääräinen hammas jonka kruunut näkyivät jo, mutta kai täytyy käydä näyttämässä hammaslääkärille.

• Anonyymi

Itsellä leikkauksesta viikon verran aikaa ja vieläkin jomottaa koko ala leukaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      101
      3786
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      54
      3131
    3. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3057
    4. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2915
    5. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2754
    6. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2472
    7. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2217
    8. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      5
      2145
    9. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      60
      2138
    10. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      59
      1996
    Aihe