Suola, ruokinnassa

Suolakivi

Hei vaan.
Sellaista kyselisin että,
hevoseni saa kauraa ja progressia.
Suolaa pitäisi myös siis antaa, mutta tämä meidän hepo ei tajua suolakiven päälle. Joten, olisin kiitollinen jos joku auttaisi ja kertoisi millainen suola määrä pitäisi antaa päivittäin (esim. merisuola)? Kiitos!

4

3147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agrologi AMK

      Hevosesi ei siis tarvitse suolaa, kun ei kerta nuolukivi maistu. Periaatteessa täysrehussa on kaikki mitä hevonen tarvitsee. Hevonen osaa aika hyvin säädellä suolan tarvettaan, eli jos elimistössä on suolan puutetta se nuolee suolakiveään tai syö suolaa kupistaan, jos sitä on tarjolla.(On muutamia hevosia, jotka pureksivat nuolukiveään ajankuluksi, tääläiselle hevoselle ei voi antaa suolaa vapaasti saataville)

      Hevosen suolan tarve riippuu aika suoraan sen virtsaamisen ja hikoilun määrästä, koska suola poistuu elimmistöstä niiden mukana. Helteillä ja kovassa rasituksessa suolan tarve on suurempi kuin viileillä ilmoilla ja kevyesti liikuttaessa, koska lämpimällä ja kovassa rasituksessa hevonen hikoilee enemmän.

      Liika suola, saa hevosen virtsaamaan ja juomaan enemmän, äärimillään tämä rasittaa hevosen munuaisia, joten älä sekoita suolaa ainakaan isoina määrinä hevosen muuhun ruokaan tai anna hevoselle suolaa sekoitettuna johonkin makeaan, tällöin hevonen ei maista suolaisuutta ja voi syödä suolaa makean persolla määrättömästi.

      Merisuolaa voit tarjota hevoselle nuolukiven vaihtoehtona esim. jostakin kupista, jolloin se saa syödä haluamansa määrän.

      Jos välttämättä haluat antaa merisuolaa ruokaan sekoitettuna niin "ravimiesten" käyttämä annos on ruokalusikallinen niinä päivinä, kun hevonen on liikutettu hikeen.

    • [aana]

      Hevonen syö suolaa vain sen verran kuin se tarvitsee. Kaikki hevoset eivät todellakaan ymmärrä suolakiven päälle, joten laita vaikka puhtaasean ämpäriin merisuolaa ja laita karsinaan tai laitumelle. Hevonen syö sen verran kuin tarvetta on. Muista kuitenkin vesi, viedä laitumellekin, jos suolaa viet!! Vaikka talvella monet hevoset syö lunta, mutta kumminkin..

    • Heppa 24/7

      Meillä kotona laitetaan suolaa aina aamu ja ilta kaurojen sekaan ;)
      näin hepo ainakin syö suolan. Noin ruoka lusikallinen aamuin ja illoin on suositeltavamäärä Merisuolaa.
      Vitmyös antaa sitä päivisin suoraan Kuppiin ja rasituksen jälkeen liuottaa melanssi veteen.
      Kirjoita tänne jos on vielä kysyttävää ;)) Autan mielelläni.

      • Heppa 24/7

        Taidan sitten olla ravimies ku annan roka lusikallisen suolaa ;))
        No raviperhettä tässä ollaan ki et sillain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      833
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe