Autobildissä juttu jossa ajettu toyota corolla dieselillä 900 tkm. Mineraaliöljyillä.
Synteettinen on aina synteettinen joten se ei voi olla pitemmän päälle hyvää.
Autoilun johtavassa maassa Amerikassa ei synteettiset öljyt ole lyöneet itseään läpi.
Euroopassa autoilun kustannukset on niin korkeat että myös öljy voi maksaa mitä vaan.
Synteettinenhän on vain öljy-yhtiöiden rahastusta.
Mineraaliöljy on parasta
18
9019
Vastaukset
- Jamppa1
taas tulee tuubaa autolehtien jätepaperista, eli autobildistä.
"Synteettinen on aina synteettinen joten se ei voi olla pitemmän päälle hyvää. "
-No tuohan ei tarkoita edes mitään, joten sen saanee jättää omaan arvoonsa.
"Autoilun johtavassa maassa Amerikassa ei synteettiset öljyt ole lyöneet itseään läpi."
-Jenkit ovat autoilun johtava maa ainoastaan määrässä ja kerskakulutuksessa. Nehän elää 70-lukua, monet tunkee 10w-30 mineraalikuraa uusiin koneisiin ja vaihtaa niitä 3-5 tuhannen mailin välein. Täällä missä autot ja voiteluaineet oikeasti kehittyy, käytetään synteettistä ympäri vuoden jopa 50 tkm:n väleillä.- Keijo K
amerikka ei ole kehittänyt autoilussa kuin liukuhihnatuotannon laajemmassa mittakaavassa. Melkein kaikki merkittävät autoiluun tehdyt keksinnöt ovat euroopasta. Ensimmäinen sarjavalmisteinen auto tuli euroopasta, siis auto jota tehtiin monta samanlaista, Peugeot 1898.
Kun tuota Fordia niin aina huudetaan niin täytyy muistaa että liukuhihnatuotanto tuli vasta yli kymmenen vuotta myöhemmin. Ja sen ainoa etuhan oli auton hinnan laskeminen alemmaksi pääasiassa mustaa halvempaa työvoimaa käyttäen siihen maailmanaikaan. Onkohan nestetoimiset jarrut ainoa amerikkalainen merkittävä keksintö autoiluun. Mutta eikös nekin olleet eurooppalaisessa traktorissa ennen autoa...
Ja aihe mikä ei nyt liity tähän mutta aseet, kaikki tehokkaimmat aseethan on kehitetty Saksassa köyhdytettyä uraania käyttäviä myöten... - kirjootus
Keijo K kirjoitti:
amerikka ei ole kehittänyt autoilussa kuin liukuhihnatuotannon laajemmassa mittakaavassa. Melkein kaikki merkittävät autoiluun tehdyt keksinnöt ovat euroopasta. Ensimmäinen sarjavalmisteinen auto tuli euroopasta, siis auto jota tehtiin monta samanlaista, Peugeot 1898.
Kun tuota Fordia niin aina huudetaan niin täytyy muistaa että liukuhihnatuotanto tuli vasta yli kymmenen vuotta myöhemmin. Ja sen ainoa etuhan oli auton hinnan laskeminen alemmaksi pääasiassa mustaa halvempaa työvoimaa käyttäen siihen maailmanaikaan. Onkohan nestetoimiset jarrut ainoa amerikkalainen merkittävä keksintö autoiluun. Mutta eikös nekin olleet eurooppalaisessa traktorissa ennen autoa...
Ja aihe mikä ei nyt liity tähän mutta aseet, kaikki tehokkaimmat aseethan on kehitetty Saksassa köyhdytettyä uraania käyttäviä myöten...mutta miten vitussa tällä palstalla?
- Keijo K
kirjootus kirjoitti:
mutta miten vitussa tällä palstalla?
sinulta kirjoitustilaa...
- K@lle
Onko 30 euroa moottoriöljystä muka liikaa? Tässä se taas tämä pihistelevä Toyota-kansa nähdään. Ajele sinä vaikka Esson Farmi-öljyllä, mulla on omassani Mobil RF 5W-50 eikä muuksi muutu. Se on halpa henkivakuutus moottorille.
- Hondisti
Siis aivan käsittämätöntä, että olisi niin huono moo´ttori, että se hajoaisi koska öljyjä ei ole vaihdettu tai jotain vastaavaa. Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii. Siis eihän ehjää osaa kannata vaihtaa. Olen itse huomannut, että jos öljy toimii, niin sitä ei tarvitse vaihtaa ja yhdenkään auton moottori ei hajoa siihen että öljyä ei ole vaihdettu, siis ei jää tielle!
Ja mitenkö öljy ei enää toimi? No sitten kun öljyn paine ei enää riitä voitelemaan koko moottoria tai öljy ei enää ole löysää kovilla -20-30 pakkasilla.
Öljyn löysyyden huomaa pakkasella käynnistäessä: jos moottori on ihan jähmeänä eikä tahdo lähteä käyntiin kun ei jaksa pyöriä, niin kyllä varmana öljy on loppuun kulunut. Ei ole itselle tullut tätä vastaan. Jos taas kuumalla kelillä (kesällä) öljynpaine ei enää riitä, niin sitten öljy on loppuun kulunut. Siis jos öljynpainemittari näyttää alle 1 bar tai jos kuuluu rääkäisy koneesta tyhjäkäynnilä liikennevaloissa, se on merkki että nokka-akselille ei paine riitä. Öljyvalo on joissakin myös mittarin sijaan ja jos se palaa niin paine on liian matala, se alkaa tyypillisesti vilkkumaan ensin, kun paine on rajoilla, siis kovilla kierroksilla sammuu, ja matalilla syttyy. Noin on itselle käynyt kerran että öljy oli niin kulunutta että paine ei riittänyt kesällä kuumalla liikennevaloissa. - Jamppa1
Hondisti kirjoitti:
Siis aivan käsittämätöntä, että olisi niin huono moo´ttori, että se hajoaisi koska öljyjä ei ole vaihdettu tai jotain vastaavaa. Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii. Siis eihän ehjää osaa kannata vaihtaa. Olen itse huomannut, että jos öljy toimii, niin sitä ei tarvitse vaihtaa ja yhdenkään auton moottori ei hajoa siihen että öljyä ei ole vaihdettu, siis ei jää tielle!
Ja mitenkö öljy ei enää toimi? No sitten kun öljyn paine ei enää riitä voitelemaan koko moottoria tai öljy ei enää ole löysää kovilla -20-30 pakkasilla.
Öljyn löysyyden huomaa pakkasella käynnistäessä: jos moottori on ihan jähmeänä eikä tahdo lähteä käyntiin kun ei jaksa pyöriä, niin kyllä varmana öljy on loppuun kulunut. Ei ole itselle tullut tätä vastaan. Jos taas kuumalla kelillä (kesällä) öljynpaine ei enää riitä, niin sitten öljy on loppuun kulunut. Siis jos öljynpainemittari näyttää alle 1 bar tai jos kuuluu rääkäisy koneesta tyhjäkäynnilä liikennevaloissa, se on merkki että nokka-akselille ei paine riitä. Öljyvalo on joissakin myös mittarin sijaan ja jos se palaa niin paine on liian matala, se alkaa tyypillisesti vilkkumaan ensin, kun paine on rajoilla, siis kovilla kierroksilla sammuu, ja matalilla syttyy. Noin on itselle käynyt kerran että öljy oli niin kulunutta että paine ei riittänyt kesällä kuumalla liikennevaloissa.logiikka:
"Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii."
-Samaa logiikkaa soveltaen hampaita ei kannata pestä niin kauan kun ne on kunnossa.
Amatöörien jorinoita.... - Hondisti
Jamppa1 kirjoitti:
logiikka:
"Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii."
-Samaa logiikkaa soveltaen hampaita ei kannata pestä niin kauan kun ne on kunnossa.
Amatöörien jorinoita....Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.
Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.
Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.
Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.
Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.
Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.
Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa. - vähän fiksumpi
Hondisti kirjoitti:
Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.
Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.
Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.
Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.
Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.
Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.
Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.voi taju tuota järjenjuoksuasi!
- K@lle
Hondisti kirjoitti:
Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.
Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.
Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.
Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.
Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.
Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.
Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.Onko mukava myydä paskakuntoisia, huonosti pidetty autoja tietämättömille? En minä edes ilkeä myydä autoa, jos se ei ole sellaisessa kunnossa ettenkö sitä itse voisi ostaa.
Metsä vastaa niin kuin sille huudetaan. - Jylppy
vähän fiksumpi kirjoitti:
voi taju tuota järjenjuoksuasi!
Kun joku puhuu perustellusti asiaa alkaa hillitön mussutus. Ja sitten yritetään olla itse vielä fiksumpia alatyylisillä heitoilla.
Yrittäkää urpot herätä ja koettakaa keksiä asiallista kommenttia. Jos ei onnistu olkaa hiljaa, ette silloin paljasta tyhmyyttänne! - yksinkertaisuus
Hondisti kirjoitti:
Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.
Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.
Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.
Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.
Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.
Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.
Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa."Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa."
Tais Jampan logiikkavertaus kirpasta :) Aivan mahtava perustelu! Pätee siis näinkin:
"Sitäpaitsi kullia voi pitää toimimattomana jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: se tuntuu ikävälle ja se haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa." - jookosta joo
Hondisti kirjoitti:
Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.
Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.
Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.
Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.
Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.
Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.
Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.Sehän on selvä,että jokahinen vaihtelee öljyt niinkus tykkää,mutta jos öljyt tosissaan ajaa "loppuun",eli se on ihan pikimustaa litkua,niin on jo vähän myöhässä.
Ja yksikään öljynsuodatin ei toimi kun sen 10000 km. sen jälkeen lähes kaikki menee ohivirtauksen kautta.
Paljon olen availlut vain 100 000 km. ajettuja koneita joissa on öljyjen osalta huollot laiminlyöty,ja ovat kyllä aika surkeassa kunnossa.
Ja joku onnellinen sitten ostaa tälläisen "vähänajetun" väljän paskan,jolla ehkä vielä sen 20 000 km. pääsee ja sitte kallis remppa onkin jo edessä. - öljyholisti
Hondisti kirjoitti:
Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.
Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.
Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.
Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.
Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.
Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.
Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.öljyn tehtävä on suojata moottoria kulumiselta ja vähentää kitkaa. kun samoilla öljyillä ajaa yli suositeltujen vaihtovälien, niin öljyn suojaavat ominaisuudet heikentyvät. kuten edellä sanottiin, voi moottoriremontti olla edessä aikaisin.
omassa autossani öljyn suositeltu vaihtoväli on 10 000 km. pääsi kerran 'vierähtämään' viime vaihdosta 20 000 km, ja helvetinmoista mustaa liisteri-öljyä tuli ulos. sen jälkeen kyllä huomasi eron purkissa olevan uuden juoksevan öljyn välillä ja yli vaihtovälin moottorissa olleen kesken.
ei noita öljyn suositusvaihtovälejä ole tuulesta temmattu, vaan siinä on määritelty kauanko öljyn suoja-/voiteluominaisuudet kestävät. puhumattakaan sitten likaantuneen öljynsuodattimen puhdistusominaisuuksista...
öljyn sekaan tulee kaikkea likaa moottorin käydessä, ja lopuksi öljy on sitten jo jäteöljyn tasoista voiteluominaisuuksiltaan.
jotain asiaa öljyn voiteluominaisuuksista:
http://www.shell.com/home/Framework?siteId=fi-fi&FC2=/fi-fi/html/iwgen/leftnavs/zzz_lhn3_4_2.html&FC3=/fi-fi/tailored/shell_for_motorists/oils_lubricants/helix_new/cleansing_ga_0312.html - Anonyymi
Hondisti kirjoitti:
Siis aivan käsittämätöntä, että olisi niin huono moo´ttori, että se hajoaisi koska öljyjä ei ole vaihdettu tai jotain vastaavaa. Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii. Siis eihän ehjää osaa kannata vaihtaa. Olen itse huomannut, että jos öljy toimii, niin sitä ei tarvitse vaihtaa ja yhdenkään auton moottori ei hajoa siihen että öljyä ei ole vaihdettu, siis ei jää tielle!
Ja mitenkö öljy ei enää toimi? No sitten kun öljyn paine ei enää riitä voitelemaan koko moottoria tai öljy ei enää ole löysää kovilla -20-30 pakkasilla.
Öljyn löysyyden huomaa pakkasella käynnistäessä: jos moottori on ihan jähmeänä eikä tahdo lähteä käyntiin kun ei jaksa pyöriä, niin kyllä varmana öljy on loppuun kulunut. Ei ole itselle tullut tätä vastaan. Jos taas kuumalla kelillä (kesällä) öljynpaine ei enää riitä, niin sitten öljy on loppuun kulunut. Siis jos öljynpainemittari näyttää alle 1 bar tai jos kuuluu rääkäisy koneesta tyhjäkäynnilä liikennevaloissa, se on merkki että nokka-akselille ei paine riitä. Öljyvalo on joissakin myös mittarin sijaan ja jos se palaa niin paine on liian matala, se alkaa tyypillisesti vilkkumaan ensin, kun paine on rajoilla, siis kovilla kierroksilla sammuu, ja matalilla syttyy. Noin on itselle käynyt kerran että öljy oli niin kulunutta että paine ei riittänyt kesällä kuumalla liikennevaloissa.Miksi 1960 luvulla oli vain loppuun kulunutta öljyä kaikissa yli 20 000 km ajetuissa moottoreissa vaikka öljyt oli juuri vaihdettu???
Kolisi niin vietävästi eikä yhtään paineita, siis uusi öljy oli loppuun kulunutta. - Anonyymi
Jamppa1 kirjoitti:
logiikka:
"Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii."
-Samaa logiikkaa soveltaen hampaita ei kannata pestä niin kauan kun ne on kunnossa.
Amatöörien jorinoita....Tarkoitas siis että laakerit ovat loppuun kuluneet ja näin päästävät öljyn suoraan ohi laakeriden jotka ovat kuluneet loppuun. Taidat olla korjaamon väkeä.
- Anonyymi
Hondisti kirjoitti:
Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.
Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.
Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.
Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.
Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.
Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.
Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.Kyllä loppuu kun syksyllä tulee pakkanen ja öljy on paksua tökkiä jota ei pumppu ime.
Moottori hajoaa siihen. Moottorissa voi olla täysi määrä Nokista vettä.
- unkle45
montakohan kertaa korolla on laitettu käymään -18 asteen pakkasesta joka on jo n-2 astetta mineraalin jähmepisteen yli....siis ilman lohkon läppäriä...ei taitais mennä 900th,ehkä kumminkin kandee tunkee synteettistä joissa usein jähme piste -34 kehtaa laittaa alle -20 pakkasilla käymään....ja mistäs niin päättelet että amerikassa ei oo synteettistä,kummajuttu....
mineraalia käytetään lähinnä dynossa silloin kun halutaan nopeaa ja määrätynlaista sisäänajoo..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631503Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271365Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701308Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2171181- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201031Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271027- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että282946IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel307943