Mineraaliöljy on parasta

10/40

Autobildissä juttu jossa ajettu toyota corolla dieselillä 900 tkm. Mineraaliöljyillä.
Synteettinen on aina synteettinen joten se ei voi olla pitemmän päälle hyvää.
Autoilun johtavassa maassa Amerikassa ei synteettiset öljyt ole lyöneet itseään läpi.
Euroopassa autoilun kustannukset on niin korkeat että myös öljy voi maksaa mitä vaan.
Synteettinenhän on vain öljy-yhtiöiden rahastusta.

18

9258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      taas tulee tuubaa autolehtien jätepaperista, eli autobildistä.

      "Synteettinen on aina synteettinen joten se ei voi olla pitemmän päälle hyvää. "

      -No tuohan ei tarkoita edes mitään, joten sen saanee jättää omaan arvoonsa.

      "Autoilun johtavassa maassa Amerikassa ei synteettiset öljyt ole lyöneet itseään läpi."

      -Jenkit ovat autoilun johtava maa ainoastaan määrässä ja kerskakulutuksessa. Nehän elää 70-lukua, monet tunkee 10w-30 mineraalikuraa uusiin koneisiin ja vaihtaa niitä 3-5 tuhannen mailin välein. Täällä missä autot ja voiteluaineet oikeasti kehittyy, käytetään synteettistä ympäri vuoden jopa 50 tkm:n väleillä.

      • Keijo K

        amerikka ei ole kehittänyt autoilussa kuin liukuhihnatuotannon laajemmassa mittakaavassa. Melkein kaikki merkittävät autoiluun tehdyt keksinnöt ovat euroopasta. Ensimmäinen sarjavalmisteinen auto tuli euroopasta, siis auto jota tehtiin monta samanlaista, Peugeot 1898.

        Kun tuota Fordia niin aina huudetaan niin täytyy muistaa että liukuhihnatuotanto tuli vasta yli kymmenen vuotta myöhemmin. Ja sen ainoa etuhan oli auton hinnan laskeminen alemmaksi pääasiassa mustaa halvempaa työvoimaa käyttäen siihen maailmanaikaan. Onkohan nestetoimiset jarrut ainoa amerikkalainen merkittävä keksintö autoiluun. Mutta eikös nekin olleet eurooppalaisessa traktorissa ennen autoa...

        Ja aihe mikä ei nyt liity tähän mutta aseet, kaikki tehokkaimmat aseethan on kehitetty Saksassa köyhdytettyä uraania käyttäviä myöten...


      • kirjootus
        Keijo K kirjoitti:

        amerikka ei ole kehittänyt autoilussa kuin liukuhihnatuotannon laajemmassa mittakaavassa. Melkein kaikki merkittävät autoiluun tehdyt keksinnöt ovat euroopasta. Ensimmäinen sarjavalmisteinen auto tuli euroopasta, siis auto jota tehtiin monta samanlaista, Peugeot 1898.

        Kun tuota Fordia niin aina huudetaan niin täytyy muistaa että liukuhihnatuotanto tuli vasta yli kymmenen vuotta myöhemmin. Ja sen ainoa etuhan oli auton hinnan laskeminen alemmaksi pääasiassa mustaa halvempaa työvoimaa käyttäen siihen maailmanaikaan. Onkohan nestetoimiset jarrut ainoa amerikkalainen merkittävä keksintö autoiluun. Mutta eikös nekin olleet eurooppalaisessa traktorissa ennen autoa...

        Ja aihe mikä ei nyt liity tähän mutta aseet, kaikki tehokkaimmat aseethan on kehitetty Saksassa köyhdytettyä uraania käyttäviä myöten...

        mutta miten vitussa tällä palstalla?


      • Keijo K
        kirjootus kirjoitti:

        mutta miten vitussa tällä palstalla?

        sinulta kirjoitustilaa...


    • K@lle

      Onko 30 euroa moottoriöljystä muka liikaa? Tässä se taas tämä pihistelevä Toyota-kansa nähdään. Ajele sinä vaikka Esson Farmi-öljyllä, mulla on omassani Mobil RF 5W-50 eikä muuksi muutu. Se on halpa henkivakuutus moottorille.

      • Hondisti

        Siis aivan käsittämätöntä, että olisi niin huono moo´ttori, että se hajoaisi koska öljyjä ei ole vaihdettu tai jotain vastaavaa. Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii. Siis eihän ehjää osaa kannata vaihtaa. Olen itse huomannut, että jos öljy toimii, niin sitä ei tarvitse vaihtaa ja yhdenkään auton moottori ei hajoa siihen että öljyä ei ole vaihdettu, siis ei jää tielle!

        Ja mitenkö öljy ei enää toimi? No sitten kun öljyn paine ei enää riitä voitelemaan koko moottoria tai öljy ei enää ole löysää kovilla -20-30 pakkasilla.

        Öljyn löysyyden huomaa pakkasella käynnistäessä: jos moottori on ihan jähmeänä eikä tahdo lähteä käyntiin kun ei jaksa pyöriä, niin kyllä varmana öljy on loppuun kulunut. Ei ole itselle tullut tätä vastaan. Jos taas kuumalla kelillä (kesällä) öljynpaine ei enää riitä, niin sitten öljy on loppuun kulunut. Siis jos öljynpainemittari näyttää alle 1 bar tai jos kuuluu rääkäisy koneesta tyhjäkäynnilä liikennevaloissa, se on merkki että nokka-akselille ei paine riitä. Öljyvalo on joissakin myös mittarin sijaan ja jos se palaa niin paine on liian matala, se alkaa tyypillisesti vilkkumaan ensin, kun paine on rajoilla, siis kovilla kierroksilla sammuu, ja matalilla syttyy. Noin on itselle käynyt kerran että öljy oli niin kulunutta että paine ei riittänyt kesällä kuumalla liikennevaloissa.


      • Jamppa1
        Hondisti kirjoitti:

        Siis aivan käsittämätöntä, että olisi niin huono moo´ttori, että se hajoaisi koska öljyjä ei ole vaihdettu tai jotain vastaavaa. Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii. Siis eihän ehjää osaa kannata vaihtaa. Olen itse huomannut, että jos öljy toimii, niin sitä ei tarvitse vaihtaa ja yhdenkään auton moottori ei hajoa siihen että öljyä ei ole vaihdettu, siis ei jää tielle!

        Ja mitenkö öljy ei enää toimi? No sitten kun öljyn paine ei enää riitä voitelemaan koko moottoria tai öljy ei enää ole löysää kovilla -20-30 pakkasilla.

        Öljyn löysyyden huomaa pakkasella käynnistäessä: jos moottori on ihan jähmeänä eikä tahdo lähteä käyntiin kun ei jaksa pyöriä, niin kyllä varmana öljy on loppuun kulunut. Ei ole itselle tullut tätä vastaan. Jos taas kuumalla kelillä (kesällä) öljynpaine ei enää riitä, niin sitten öljy on loppuun kulunut. Siis jos öljynpainemittari näyttää alle 1 bar tai jos kuuluu rääkäisy koneesta tyhjäkäynnilä liikennevaloissa, se on merkki että nokka-akselille ei paine riitä. Öljyvalo on joissakin myös mittarin sijaan ja jos se palaa niin paine on liian matala, se alkaa tyypillisesti vilkkumaan ensin, kun paine on rajoilla, siis kovilla kierroksilla sammuu, ja matalilla syttyy. Noin on itselle käynyt kerran että öljy oli niin kulunutta että paine ei riittänyt kesällä kuumalla liikennevaloissa.

        logiikka:

        "Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii."

        -Samaa logiikkaa soveltaen hampaita ei kannata pestä niin kauan kun ne on kunnossa.

        Amatöörien jorinoita....


      • Hondisti
        Jamppa1 kirjoitti:

        logiikka:

        "Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii."

        -Samaa logiikkaa soveltaen hampaita ei kannata pestä niin kauan kun ne on kunnossa.

        Amatöörien jorinoita....

        Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.

        Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.

        Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.

        Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.

        Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.

        Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.

        Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.


      • vähän fiksumpi
        Hondisti kirjoitti:

        Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.

        Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.

        Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.

        Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.

        Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.

        Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.

        Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.

        voi taju tuota järjenjuoksuasi!


      • K@lle
        Hondisti kirjoitti:

        Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.

        Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.

        Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.

        Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.

        Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.

        Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.

        Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.

        Onko mukava myydä paskakuntoisia, huonosti pidetty autoja tietämättömille? En minä edes ilkeä myydä autoa, jos se ei ole sellaisessa kunnossa ettenkö sitä itse voisi ostaa.

        Metsä vastaa niin kuin sille huudetaan.


      • Jylppy
        vähän fiksumpi kirjoitti:

        voi taju tuota järjenjuoksuasi!

        Kun joku puhuu perustellusti asiaa alkaa hillitön mussutus. Ja sitten yritetään olla itse vielä fiksumpia alatyylisillä heitoilla.

        Yrittäkää urpot herätä ja koettakaa keksiä asiallista kommenttia. Jos ei onnistu olkaa hiljaa, ette silloin paljasta tyhmyyttänne!


      • yksinkertaisuus
        Hondisti kirjoitti:

        Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.

        Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.

        Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.

        Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.

        Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.

        Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.

        Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.

        "Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa."

        Tais Jampan logiikkavertaus kirpasta :) Aivan mahtava perustelu! Pätee siis näinkin:

        "Sitäpaitsi kullia voi pitää toimimattomana jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: se tuntuu ikävälle ja se haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa."


      • jookosta joo
        Hondisti kirjoitti:

        Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.

        Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.

        Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.

        Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.

        Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.

        Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.

        Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.

        Sehän on selvä,että jokahinen vaihtelee öljyt niinkus tykkää,mutta jos öljyt tosissaan ajaa "loppuun",eli se on ihan pikimustaa litkua,niin on jo vähän myöhässä.
        Ja yksikään öljynsuodatin ei toimi kun sen 10000 km. sen jälkeen lähes kaikki menee ohivirtauksen kautta.
        Paljon olen availlut vain 100 000 km. ajettuja koneita joissa on öljyjen osalta huollot laiminlyöty,ja ovat kyllä aika surkeassa kunnossa.
        Ja joku onnellinen sitten ostaa tälläisen "vähänajetun" väljän paskan,jolla ehkä vielä sen 20 000 km. pääsee ja sitte kallis remppa onkin jo edessä.


      • öljyholisti
        Hondisti kirjoitti:

        Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.

        Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.

        Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.

        Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.

        Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.

        Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.

        Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.

        öljyn tehtävä on suojata moottoria kulumiselta ja vähentää kitkaa. kun samoilla öljyillä ajaa yli suositeltujen vaihtovälien, niin öljyn suojaavat ominaisuudet heikentyvät. kuten edellä sanottiin, voi moottoriremontti olla edessä aikaisin.

        omassa autossani öljyn suositeltu vaihtoväli on 10 000 km. pääsi kerran 'vierähtämään' viime vaihdosta 20 000 km, ja helvetinmoista mustaa liisteri-öljyä tuli ulos. sen jälkeen kyllä huomasi eron purkissa olevan uuden juoksevan öljyn välillä ja yli vaihtovälin moottorissa olleen kesken.

        ei noita öljyn suositusvaihtovälejä ole tuulesta temmattu, vaan siinä on määritelty kauanko öljyn suoja-/voiteluominaisuudet kestävät. puhumattakaan sitten likaantuneen öljynsuodattimen puhdistusominaisuuksista...

        öljyn sekaan tulee kaikkea likaa moottorin käydessä, ja lopuksi öljy on sitten jo jäteöljyn tasoista voiteluominaisuuksiltaan.

        jotain asiaa öljyn voiteluominaisuuksista:
        http://www.shell.com/home/Framework?siteId=fi-fi&FC2=/fi-fi/html/iwgen/leftnavs/zzz_lhn3_4_2.html&FC3=/fi-fi/tailored/shell_for_motorists/oils_lubricants/helix_new/cleansing_ga_0312.html


      • Anonyymi
        Hondisti kirjoitti:

        Siis aivan käsittämätöntä, että olisi niin huono moo´ttori, että se hajoaisi koska öljyjä ei ole vaihdettu tai jotain vastaavaa. Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii. Siis eihän ehjää osaa kannata vaihtaa. Olen itse huomannut, että jos öljy toimii, niin sitä ei tarvitse vaihtaa ja yhdenkään auton moottori ei hajoa siihen että öljyä ei ole vaihdettu, siis ei jää tielle!

        Ja mitenkö öljy ei enää toimi? No sitten kun öljyn paine ei enää riitä voitelemaan koko moottoria tai öljy ei enää ole löysää kovilla -20-30 pakkasilla.

        Öljyn löysyyden huomaa pakkasella käynnistäessä: jos moottori on ihan jähmeänä eikä tahdo lähteä käyntiin kun ei jaksa pyöriä, niin kyllä varmana öljy on loppuun kulunut. Ei ole itselle tullut tätä vastaan. Jos taas kuumalla kelillä (kesällä) öljynpaine ei enää riitä, niin sitten öljy on loppuun kulunut. Siis jos öljynpainemittari näyttää alle 1 bar tai jos kuuluu rääkäisy koneesta tyhjäkäynnilä liikennevaloissa, se on merkki että nokka-akselille ei paine riitä. Öljyvalo on joissakin myös mittarin sijaan ja jos se palaa niin paine on liian matala, se alkaa tyypillisesti vilkkumaan ensin, kun paine on rajoilla, siis kovilla kierroksilla sammuu, ja matalilla syttyy. Noin on itselle käynyt kerran että öljy oli niin kulunutta että paine ei riittänyt kesällä kuumalla liikennevaloissa.

        Miksi 1960 luvulla oli vain loppuun kulunutta öljyä kaikissa yli 20 000 km ajetuissa moottoreissa vaikka öljyt oli juuri vaihdettu???
        Kolisi niin vietävästi eikä yhtään paineita, siis uusi öljy oli loppuun kulunutta.


      • Anonyymi
        Jamppa1 kirjoitti:

        logiikka:

        "Siis se on ihan selvä, että öljyä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kuin se toimii."

        -Samaa logiikkaa soveltaen hampaita ei kannata pestä niin kauan kun ne on kunnossa.

        Amatöörien jorinoita....

        Tarkoitas siis että laakerit ovat loppuun kuluneet ja näin päästävät öljyn suoraan ohi laakeriden jotka ovat kuluneet loppuun. Taidat olla korjaamon väkeä.


      • Anonyymi
        Hondisti kirjoitti:

        Ensinnäkin: auto myydään pois kun sitä on käytetty jonkin aikaa. Hampaiden vaihtaminen on hankalampaa. Omat hampaat ovat (jos ovat) koko eliniän. Vaikuttaa paljon siis miten niitä hoitaa. Autoa jos ajelee vaikkapa 3 vuotta samaa niin se ei itseään paljoa haittaa että onko öljyjä vaihdeltu. Tietenkin eri asia jos on uusi auto ja huoltokirjalla on merkitystä. En sitten tiedä onko silläkään oikeasti jos autokauppaan antaa vaihdossa autonsa. Lienee lähinnä malli, vuosimalli ja ajo-km, mitkä määräävät KOKONAAN hinnan.

        Sitäpaitsi hampaita voi pitää toimimattomina jo 1 vrk:n jälkeen pesusta: ne tuntuvat ikäville ja hengitys haisee pahalle. Siis pakko huoltaa usein eli kerran-kaksi vuorokaudessa.

        Mitä ihmeen eroa sitten on että onko öljyllä ajettu 10.000 km vai 20.000 km? Miten se ajaminen eroaa käytännössä? Ei mitenkään. Et ihan varmasti edes itse tietäisi paljonko jonkun auton öljyillä on ajettu, kun menet sen kyytiin. Mutta jos joku henkilö ei ole pessyt hampaitaan vaikkapa viikkoon, niin sen saatat huomatakin.

        Siis jos öljy toimii, sillä voi ajaa. Siis jos öljynpaine riittää ja auto lähtee aina käyntiin normaalisti kaikissa tilanteissa. Muutoin sillä ei ole mitään väliä käytännössä. Ei yhtään mitään. Yksikään auto ei ole jättänyt tielle koska öljyt ovat olleet koneessa 30.000km vaikka vaihtoväli olisi 10.000km. Sama asia tulppien kanssa, turha niitäkään on vaihtaa niin kauan kuin ne toimivat. Jos eivät toimi sen huomaa kyllä ja sitten vaihtaa heti.

        Eihän nyt vaikkapa pyörän laakereitakaan vaihdella varmuuden vuoksi aina 50.000 km:n välein, vaan sitten kun ne hajoavat. Tai en minä tiedä vaikka joku ääliö vaihtaisikin toimivia osia varmuuden vuoksi kuten öljyjä. Tietenkin kannattaa katsoa mittatikusta öljyn ulkonäköä jne. jos se on paksua mönjää tai pikimustaa niin voi katsoa että se on loppuunkulunutta. Sitten vaihto.

        Kerrankin yhteen ikivanhaan Sierraan öljyjä vaihdattaessani (kun ne olivat kuluneet huonoiksi ja määräkin lopussa ja sitten ajoin vaihtoon) alkoi tse vaihtaja mussuttaa että pitäisi vaihtaa useammin, että se öljy oli ihan huonossa kunnossa. Siihen minä että siksihän sen vaihdankin, en ala toimivaa öljyä vaihtamaan. Eikä mitään vikaa ollut siinäkään autossa ajaessa ja myydessä ei varmana olisi saanut markkaakaan enempää vaikka olisi vaihtanut 1000km:n välein.

        Tuo hammasvertaus on ihan sama kuin vertaisi siihen että vaihtaa autoon aina tiettyjen kilometrien välein uudet laakerit vaikkapa varmuudeksi. Tai uudet renkaat ennenkuin vanhat on loppu. Sen ymmärrän että jakohihna vaikka kannattaa vaihtaa ennenkuin vanha menee poikki, koska sen hajoaminen ajossa sentäs menee kerrasta ja kalliiksi tulee, mutta ei öljyt lopu sekunnissa ja sitten kone hajoa.

        Kyllä loppuu kun syksyllä tulee pakkanen ja öljy on paksua tökkiä jota ei pumppu ime.
        Moottori hajoaa siihen. Moottorissa voi olla täysi määrä Nokista vettä.


    • unkle45

      montakohan kertaa korolla on laitettu käymään -18 asteen pakkasesta joka on jo n-2 astetta mineraalin jähmepisteen yli....siis ilman lohkon läppäriä...ei taitais mennä 900th,ehkä kumminkin kandee tunkee synteettistä joissa usein jähme piste -34 kehtaa laittaa alle -20 pakkasilla käymään....ja mistäs niin päättelet että amerikassa ei oo synteettistä,kummajuttu....
      mineraalia käytetään lähinnä dynossa silloin kun halutaan nopeaa ja määrätynlaista sisäänajoo..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      270
      17566
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      188
      12481
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      73
      6212
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      34
      5148
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      77
      5038
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      57
      4184
    7. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      51
      3773
    8. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3702
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      67
      3486
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3169
    Aihe