TALIPUNKKI

tyttö

Kävin hiustutkimuksessa viime kesäkuussa. Silloin todettiin stressin aiheuttamaa kuristusta hiusjuuressa, lievää tulehdusta ja talikiteytymää.
Hiustenlähtö on jatkunut edelleen, joten menin kontrollikäyntiin.
Stressin aiheuttama kireytymä vähentynyt huomattavasti ja talikerääntymät myös poistunut.
Talipunkki kylläkin todettiin tällä kertaa.
Onko jollain ollut oleellista apua tuosta talipunkin häädöstä hiustenlähdön kanssa?

43

36504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hippa24

      enemmän tuosta talipunkista? en olekkaan ennen kuullut että moinen punkki on olemassa.

      olen myös kärsinyt hiusten lähdöstä parisen vuotta ja käynyt hårologilla joka tutki päänahkan. siellä oli myös liikaa talia ja hän epäili että hiusten lähtö johtuu siitä. pesin jonkun aikaa kaikenlaisilla erikois shamppoilla mutta mitään eroa ei hiusten lähtöön ilmennyt. nyt viikko sitten aloitin syömään priorin tabletteja josko vaikka auttaisivat.

      • Veetio

        Hårologit myyvät omia tuotteita tautiin kuin tautiin. Perustelevet tuotteen tarpeellisuuden ja olet koukussa, mutta jos katot inci-listaa niin samaa paskaa paketissa niin kuin muillakin purkkikauppiailla.


      • tyttö

        Suosittelisin käymään myös kattavassa gynegologisessa tutkimuksessa, joka kertoo hormooniesi tason ym.. ettet sairasta esim.PCO:ta. Missä tyypillistä ihmisellä mm.runsas talin eritys.

        Talipunkkeja on kaikkialla, voit saada tartunnan mistä vaan. On aivan turhaa ruveta varotoimenpiteisiin niiden suhteen, se korkeintaan rajoittaisi omaa elämää..

        Terveessä hiuspohjassa missä vastutustuskyky on tietenkin kohdallaan talipunkki ei lähde jylläämään tehden hallaa hiusten kasvulle.

        n.80% hiustenlähdön tapauksissa tavataan talipunkkia myös lisääntyneenä niin runsaisiin mittoihin, että kyetään sitä näkemään mikroskooppisella tutkimuksella jopa useampia n.10 hiusta kohti. ja tällaisissa tapauksissa se on myös yksi häiritsevä tekijä hiusten hyvinvoinnissa. aiheuttaa myös lähtöä.

        oireita, kuten esim.pääänahan finnejä/tukkeutumia, kutinaa,herkkyyttä, hiuksen ohenemista, ohimon karkaamista, hiusten lähtöä.

        Jos mietityttää niin katso hiusakatemian sivuilta talipunkista tietoa.

        Toiset väittää, että talipunkkia on turha häätää. Väite on vanhan aikainen. Onhan se turhaa niin kauan, kun hiukset ja päänahka on terve.

        Täytyy muistaa, kun on hiusten lähdöstä kyse vaikka syy olisi mikä tahansan niin yksi tärkeä seikka on taata hiuksille mahdollisimman terve ja hyvä kasvualusta.
        ja ikävä kyllä se "murbhyn laki" pätee näissä asioissa. kun yksi ongelma niin paljon helpommin syntyy useampiakin..sairaaseen tai häiriötilassa olevaan tarttuu helpommin, kun vastutuskyky on heikompi.


      • tyttö
        tyttö kirjoitti:

        Suosittelisin käymään myös kattavassa gynegologisessa tutkimuksessa, joka kertoo hormooniesi tason ym.. ettet sairasta esim.PCO:ta. Missä tyypillistä ihmisellä mm.runsas talin eritys.

        Talipunkkeja on kaikkialla, voit saada tartunnan mistä vaan. On aivan turhaa ruveta varotoimenpiteisiin niiden suhteen, se korkeintaan rajoittaisi omaa elämää..

        Terveessä hiuspohjassa missä vastutustuskyky on tietenkin kohdallaan talipunkki ei lähde jylläämään tehden hallaa hiusten kasvulle.

        n.80% hiustenlähdön tapauksissa tavataan talipunkkia myös lisääntyneenä niin runsaisiin mittoihin, että kyetään sitä näkemään mikroskooppisella tutkimuksella jopa useampia n.10 hiusta kohti. ja tällaisissa tapauksissa se on myös yksi häiritsevä tekijä hiusten hyvinvoinnissa. aiheuttaa myös lähtöä.

        oireita, kuten esim.pääänahan finnejä/tukkeutumia, kutinaa,herkkyyttä, hiuksen ohenemista, ohimon karkaamista, hiusten lähtöä.

        Jos mietityttää niin katso hiusakatemian sivuilta talipunkista tietoa.

        Toiset väittää, että talipunkkia on turha häätää. Väite on vanhan aikainen. Onhan se turhaa niin kauan, kun hiukset ja päänahka on terve.

        Täytyy muistaa, kun on hiusten lähdöstä kyse vaikka syy olisi mikä tahansan niin yksi tärkeä seikka on taata hiuksille mahdollisimman terve ja hyvä kasvualusta.
        ja ikävä kyllä se "murbhyn laki" pätee näissä asioissa. kun yksi ongelma niin paljon helpommin syntyy useampiakin..sairaaseen tai häiriötilassa olevaan tarttuu helpommin, kun vastutuskyky on heikompi.

        niin ja onhan tota elämää meidän iholla vaikka minkälaista, ei ois muuten elämää..
        kulmakarvoissa, silmäripsissä, kainalokarvoissa, häpykarvoissa, kasvojen iholla... siis koko keholla.
        Pölypunkeista,talipunkeista monia eri sukuisia.

        So what jos ne kerta ei näy mun silmään, ei tunnu missään, ei tee mitään näkyvää haittaa niin antaa elää vaan.

        Toi päässä liialti jylläävä talipunkki nyt on eri asia.!!
        tottakai se voi tulla takas, mutta kestää kauan että seurakunta kasvaa taas niin isoksi, että häiritsee hiustenkasvua.
        Jos todetaan ihminen jatkuvasti alttiiksi uudelle runsaalle pesueelle, niin hyvä häätöväli on 1.vuosi.
        että ei niitä koko ajan sillonkaan tartte olla nyhtämässä.


    • Poppamies

      Miksi häädät punkit vaan päästä? Tiesitkö että punkit ovat kaikkialla ihon karvoituksessa jos ne löytyy hiuksista? Miksi maksaa itteensä kipeeksi hiusten punkkihäädöistä, kun niitä jää kulmakarvoihin, kainalokarvoihin, partakarvoihin, ihoarvoihin, häpykarvoihin jne. jne. Miksi et poista muualta kanssa niitä jos olet niin hysteerinen niiden kanssa?

      • Nimetön

        ...mutta sanonpa kuitenkin.

        Eli jos haluaa päästä eroon ainakin osasta punkeista, siis pölypunkeista, niin kannattaa kiinnittää huomiota vuodevaatteiden siisteyteen.

        Patjan ja tyynyn voi ympäröidä myös erityisellä pölypunkki enkaasiolla, jolloin mahdollisesti sängyssä olevat punkit ei pääse iholle.

        Tuskin vaikuttaa kauheasti hiustenlähtöön, mutta ainakin jos on allerginen, niin pölypunkit voi altistaa muille (iho-)oireille jotka saattaa myös edistää hiusongelmia.

        Itse olen vakavasti harkinnut enkaasioiden ostamista, mutta mietityttää hieman, että miltä se tuntuu nukkua patjan päällä, jonka päällä on on enkaasio, jonka päällä on lakana, jonka päällä on ihminen. Varmaan siihenkin tottuisi, ehkä.


      • Black Eye bean

        Tiedätkö mitä matoja saattaa löytyy mm. silmäripsistä! Minulle näytettiin kerran mikroskoopilla nyppästyä silmäripseä ja siellä oli sen juuressa "matoja" matomaisia olioita samalla lailla kuin talipunkit ovat hiusjuuressa.


      • Kaisu Viherpiiperoinen
        Nimetön kirjoitti:

        ...mutta sanonpa kuitenkin.

        Eli jos haluaa päästä eroon ainakin osasta punkeista, siis pölypunkeista, niin kannattaa kiinnittää huomiota vuodevaatteiden siisteyteen.

        Patjan ja tyynyn voi ympäröidä myös erityisellä pölypunkki enkaasiolla, jolloin mahdollisesti sängyssä olevat punkit ei pääse iholle.

        Tuskin vaikuttaa kauheasti hiustenlähtöön, mutta ainakin jos on allerginen, niin pölypunkit voi altistaa muille (iho-)oireille jotka saattaa myös edistää hiusongelmia.

        Itse olen vakavasti harkinnut enkaasioiden ostamista, mutta mietityttää hieman, että miltä se tuntuu nukkua patjan päällä, jonka päällä on on enkaasio, jonka päällä on lakana, jonka päällä on ihminen. Varmaan siihenkin tottuisi, ehkä.

        sängyn luonnollista punkkiyhdyskuntaa!
        Punkeillakin on oikeus elää!


      • nimi

        En häätäiskään, ellei se tekis mun päässä tuhoja..


      • NixNax-Nax
        nimi kirjoitti:

        En häätäiskään, ellei se tekis mun päässä tuhoja..

        Tee niitä Nix hoitoja kotona niin saat apua ainakin tilanteeseen.


      • Sellius
        NixNax-Nax kirjoitti:

        Tee niitä Nix hoitoja kotona niin saat apua ainakin tilanteeseen.

        Uskaltaako noita hoitoja tehdä kotona? Ettei lähde hiukset vaan päästä!


      • hmm..

        Mutta mutta... Muualla ihokarvoissa on lyhyt talipunkki josta ei ole mitään haittaa..
        Ja päänahassa on pitkä talipunkki, voi löytyä myös lyhyitä talipunkkeja. Ja niistä pitkistä punkeita on haittaa. Esim. levittää tulehdusta päänahassa, hiustenlähtöä ym..


      • vegan
        nimi kirjoitti:

        En häätäiskään, ellei se tekis mun päässä tuhoja..

        Talipunkit ärsyyntyvät "älypuhelimesta" mikäli puhut ½h. kerralla. Sain 4 mm:sen talipunkki tardunnan n. 2½ sitten joka elää vain hiusjuurissa ja tarttuu vain kosketuksesta kantajan likaisesta harjasta. n. 1 mm:llinen on kulma- ja ripsissä ja koko keholla. Millinen talipunkki on kaikilla ja saattaa olla oireeton Ei kestä mitään synteettisiä "kemikaaleja" esim. ripsipidennyksiä! Koskaan ei ole myöhäistä siirtyä 100 % vegan -tuotteisiin niin ihonhoito- ja meikkituotteissa kuin ravinnossakin.


    • sain apua

      Minulle ihotautilääkäri määräsi talipunkin aiheuttamaan pahaan päänahan tulehdukseen ja liialliseen talineritykseen roaccutan-nimistä lääkettä, jota tavallisesti käytetään aknen hoidossa.

      Vielä en tiedä auttaako.

      • tyttö

        kerro miten tätä lääkettä käytetään? onko syötävä vai joku lääkehoito päänahkaan?

        onpa vaan aika lailla tyyristä juosta tuolla hiusakatemiassa hoidoissa, kun voisi varmaan itsekin hoitaa...Mutta toisaalta omapa on valinta.


      • :-D

        eiks toi rogaine oo aika myrkkyä muutenkin. luulis et sitä kun päähän suihkuttelee, ni samlla talipunkit sais kyytiä....


      • nimi
        :-D kirjoitti:

        eiks toi rogaine oo aika myrkkyä muutenkin. luulis et sitä kun päähän suihkuttelee, ni samlla talipunkit sais kyytiä....

        Jaa-a en tiedä, mutta mulla on tosi kuiva päänahka siis kosteusköyhä ja talipunkki silti.


      • ;)-
        :-D kirjoitti:

        eiks toi rogaine oo aika myrkkyä muutenkin. luulis et sitä kun päähän suihkuttelee, ni samlla talipunkit sais kyytiä....

        Ei kuule rogainella talipunkkeja tapeta =)
        Ensinnäkin selvennän:
        Talipunkki ei elä päänahassa, vaan hiusjuuressa! Ja rogaine ei voi imeytyä hiusjuureen, koska todennäkösesti sulla on talikiteytymiä tukkimassa hiusjuurtasi!
        Ja ei rogainesta ole hyötyä saman hyödyn saat kun syöt kanamunan päivässä! Ja mielummin syön kanamunan kun tabletin..


    • naikkonen.

      Minulla lähti pari vuotta jos ei enemmänkin hiuksia ja koko ajan lisääntyi vain, hiuspohja näkyi jo monesta kohtaa, niin harventunut tukkani oli. Kävin samassa tutkimuksessa ja sieltä löytyi sitä stressiä, kiteytynyttä talia ja tulehdusta. Otin niitä hoitoja sitten ja ropinalla tippui hiuksia lisää, mikä nyt oli odotettavissa, kuolleet hiuksethan eivät parane, kyllä ne tippuvat pois. Hoidot vaan nopeuttivat sitä. Uutta haituvaa tuli harvakseltaan. Hoidot jatkui ja rahaa meni. Vuosi tutkimuksen jälkeen, hiustenlähtö oli kyllä vähentynyt, mutta ei nyt tullu lisääkään hirveästi, ennen niin paksut hiukseni olivat muisto vain. Menin sitten ihan hivenaineanalyysiin koska oloni oli muutenkin sellainen että kroppa tarvitsi jotain. Sieltä sitten löytyikin puutoksia jos minkälaisia, sain aika arsenaalin kaikenlaisia ravintolisiä ym. nyt olen 10 kk syönyt ja oloni on todella hyvä, hiukset ovat vahvistuneet eikä niitä lähde normaalia enempää. Luulin syöneeni melko tervellisesti ja söin jotain ravintolisiäkin, mutta ongelmana oli imeytymishäriö.

      • NothingHill

        Kaikkeen ei löydy ratkaisua ja kaikkea ei voi parantaa, sorry.


      • naikkoska

        Hei! kiitos viestistäsi. Itse olen samassa tilanteessa kuin sinä aikaisemmin. olen juossut noissa hoidoissa, mutta hiukset lähtee yhä! 2v.

        Kävin sitten myös hiljattain yleislääkärillä joka otti kaikki veriarvot yms..Oli ihan nomaalin rajoissa paitsi tuo hemoglobiini hieman alhainen.122. Mikä nyt on ollut aina...Ei löytänyt muuta vastausta kuin kuiva päänahka johon kosteutusta vaan.

        Seuraavaksi kävin ihotautilääkärillä jolle puhuin hormonien tarkistamisesta. joka sitten passitti gynekologiseen tutkimukseen ja ultraan. Vastaukset sieltä vielä saamatta, mutta mitään pco:ta ei ainakaan. Siis voisin sanoa että olen perusterve ja mitään syytä ei ole löytynyt tuohon hiustenlähtöön.
        Pidemmän aikaa olen itse miettinyt tuota imeytymishäiriötä yhtenä syynä, koska vatsani on herkkä stressivatsa ja mulla myös laktoosi-intoleranssi. Hemoglobiinistakin huomaa, ettei rauta oikeen imeydy.
        lääkärit vaan ketkään ei ole ehdottanut tätä hivennainetestin ottoa, enkä itsekkään sitten jostain syystä ole osannut sitä mainita.

        Ravintoterapeutin käynnistä oli puhetta. itse kuitenkin syön suht terveellisesti, etten koe ravinnossani olevan mitään puutteita. varsin vahva arsenaali mullakin noita lisäravintoja. vahva monivitamiini, kalaöljyt ja karnosiini.
        rautakuuria vatsani ei kestä.

        Kerro mitä neuvoja sait avuksi tuohon imeytymisongelmaan ja mitä hivenainepuutokseen määrättiin?
        Olen miettinyt juuri tuota ravinnon tärkeyttä, mutta ongelma juuri siinä että vaikka kuinka hyvät ravinnot saisi, mutta kun ei imeydy niin se on ku pöntöstä suoraan alas. ongelman lähtökohtaan pitäisi pureutua.
        olisin kiitollinen vastauksesta!


      • naikkoska

        mullakin hiuksia lähtenyt niin että päänahka pilkottaa kyllä jo alta... tukka on kyllä tosin ollut tuuhea ennen ainakin.
        miten sulla nyt kun ei lettiä enää lähde, niin onko kaljuuden tilanne vielä sama vai onko tuuheentunut, kasvanut uutta paremmin.?
        mulla lähti ennen tosi vähän tukkaa, ehkä noin 10 päivässä. siis raaka oma arvio miltä se tuntui, mutta nyt lähtee reilusti yli 100. kaikki aina sanoo että normaaliahan se on että lähtee päivässä 100.
        se on niin yksilöllistä. jos mulla aina ennen lähtenyt hyvin vähän ja nyt monin kertaisesti enemmän. vaikkakin joku pv 100. niin se on mun tapauksessa epänormaalin paljon.
        kun sais ees sen ylenpalttisen hiustenlähdön loppumaan, vaikkakin varmaan hiukset harvemmaksi jää sen jälkeen? sit ois kyl enempi uskoa parempaan..


      • zoude

        missä hivenaineanalyysejä tehdään?


      • Lotta-Sikuriina
        naikkoska kirjoitti:

        mullakin hiuksia lähtenyt niin että päänahka pilkottaa kyllä jo alta... tukka on kyllä tosin ollut tuuhea ennen ainakin.
        miten sulla nyt kun ei lettiä enää lähde, niin onko kaljuuden tilanne vielä sama vai onko tuuheentunut, kasvanut uutta paremmin.?
        mulla lähti ennen tosi vähän tukkaa, ehkä noin 10 päivässä. siis raaka oma arvio miltä se tuntui, mutta nyt lähtee reilusti yli 100. kaikki aina sanoo että normaaliahan se on että lähtee päivässä 100.
        se on niin yksilöllistä. jos mulla aina ennen lähtenyt hyvin vähän ja nyt monin kertaisesti enemmän. vaikkakin joku pv 100. niin se on mun tapauksessa epänormaalin paljon.
        kun sais ees sen ylenpalttisen hiustenlähdön loppumaan, vaikkakin varmaan hiukset harvemmaksi jää sen jälkeen? sit ois kyl enempi uskoa parempaan..

        Tuo viittaa samaan mitä minulle sanottiin kun soittelin tuonne tukkacureen. Ne sanoi että elimistön tila, epätasapaino jne. saattaa aiheuttaa sen ja just nämä imeytymis ja puutostilat eri aineosista.


      • lulull
        Lotta-Sikuriina kirjoitti:

        Tuo viittaa samaan mitä minulle sanottiin kun soittelin tuonne tukkacureen. Ne sanoi että elimistön tila, epätasapaino jne. saattaa aiheuttaa sen ja just nämä imeytymis ja puutostilat eri aineosista.

        no mitä teit asialle?:)


      • Lotta-Sikuriina
        lulull kirjoitti:

        no mitä teit asialle?:)

        Pitäisi mennä varmaan hivenaineanalyysiin tai jotain vastavaa, tiedä häntä...


      • naikkonen.
        naikkoska kirjoitti:

        Hei! kiitos viestistäsi. Itse olen samassa tilanteessa kuin sinä aikaisemmin. olen juossut noissa hoidoissa, mutta hiukset lähtee yhä! 2v.

        Kävin sitten myös hiljattain yleislääkärillä joka otti kaikki veriarvot yms..Oli ihan nomaalin rajoissa paitsi tuo hemoglobiini hieman alhainen.122. Mikä nyt on ollut aina...Ei löytänyt muuta vastausta kuin kuiva päänahka johon kosteutusta vaan.

        Seuraavaksi kävin ihotautilääkärillä jolle puhuin hormonien tarkistamisesta. joka sitten passitti gynekologiseen tutkimukseen ja ultraan. Vastaukset sieltä vielä saamatta, mutta mitään pco:ta ei ainakaan. Siis voisin sanoa että olen perusterve ja mitään syytä ei ole löytynyt tuohon hiustenlähtöön.
        Pidemmän aikaa olen itse miettinyt tuota imeytymishäiriötä yhtenä syynä, koska vatsani on herkkä stressivatsa ja mulla myös laktoosi-intoleranssi. Hemoglobiinistakin huomaa, ettei rauta oikeen imeydy.
        lääkärit vaan ketkään ei ole ehdottanut tätä hivennainetestin ottoa, enkä itsekkään sitten jostain syystä ole osannut sitä mainita.

        Ravintoterapeutin käynnistä oli puhetta. itse kuitenkin syön suht terveellisesti, etten koe ravinnossani olevan mitään puutteita. varsin vahva arsenaali mullakin noita lisäravintoja. vahva monivitamiini, kalaöljyt ja karnosiini.
        rautakuuria vatsani ei kestä.

        Kerro mitä neuvoja sait avuksi tuohon imeytymisongelmaan ja mitä hivenainepuutokseen määrättiin?
        Olen miettinyt juuri tuota ravinnon tärkeyttä, mutta ongelma juuri siinä että vaikka kuinka hyvät ravinnot saisi, mutta kun ei imeydy niin se on ku pöntöstä suoraan alas. ongelman lähtökohtaan pitäisi pureutua.
        olisin kiitollinen vastauksesta!

        Mitkään lääkärit eivät puhuneet minullekaan mistään hivenainetesteistä. Verikokeíta otettiin ne olivat ihan priimaa, mutta nämä ongelmat eivät näykään PVK:ssa(pieni verenkuva)ainoastaan raudan puutos näkyy. Sain B-vitamiinia, magnesiumia, omega 3(duo),booria, mangaania, sinkkiä, xylicolia, myös nonia. Kaikkia oikeassa suhteessa, sain tarkat ohjeet. Boori ja mangaani ovat tärkeitä hivenaineita ja ne auttavat imeytymimessä. tärkeäähän on tosiaan että syöt oikeassa suhteessa kaikkia etteivät ne kumoa toinen toisiaan. Karhulassa on ainakin biolääketieteen klinikka, sieltä voi kysellä lisätietoja.


      • epätoivonen tyttönen

        Moikka!
        Mulla on hiuksia lähteny 5 v., alkoi kovasta laihdutuksesta 15-vuotiaana, ja paheni kovasti n. 1 vuosi sitten. Olen koittanut mielestäni kaikkea, mm. rogainee, prioriiniä, käynyt 10 eri lääkärillä, minusta on otettu kaikki muut kokeet paitsi hivenaineita. Rasva-arvot oli vähän huonot, hemoglobiini hieman matala ja kilpirauhasen vajaatoiminto tosi lievä, muut ok (siis imeytymisessäkään ei ollut mitään vikaa)! Thyroxiniä olen syönyt ½ vuotta. Mikään edellä mainituista ei ole mitenkään hiustenlähtööni auttanut.

        Nyt sitten kävin Hiusakatemian tutkimuksissa, kun en muutakaan enää keksi. Annikki Hagros-Koski sai mut vakuuttuneeksi, että mun hiustenlähdön syy on pääasiassa kiteytynyt tali, talipunkin aiheuttama tulehdus, ja allergia maidolle (maitojuuret). Pälviominaisuuttakin löytyi, mutta aikas vähän.

        Nyt sit oon ollu viikon ilman maitoa, ja olen vakaasti harkinnut meneväni kapillaari-hoitoihin ja punkin häätöön. Olisikohan niistä mitään apua..?

        Voisitteko kertoa lisää kokemuksianne Hiusakatemian hoidoista!?! Olisin todella kiitollinen!


    • Kutinaa ja rapsutusta

      Talipunkin on ihan luonnollista lymyillä hiusjuurissa. Kuitenkin jos talipunkkeja on liikaa, että hiuspohja kutiaa on hiuspohjan pH-arvo väärä. Tuohon voisi auttaa vehnäalkioöljy suun kautta nautittuna. Shampoon pH-arvo pitää olla 5,5 tai alle.

      • tukka tuotteita

        - Syväpuhdistuksella hius ja hiuspohja puhtaaksi
        - Hapanhoitoaineella pH kuntoon
        - shamppoilla ylläpitoa ja puhdistusta

        Toimii ja ph on ns. puskuroitu eli kaikki ok.


      • milli
        tukka tuotteita kirjoitti:

        - Syväpuhdistuksella hius ja hiuspohja puhtaaksi
        - Hapanhoitoaineella pH kuntoon
        - shamppoilla ylläpitoa ja puhdistusta

        Toimii ja ph on ns. puskuroitu eli kaikki ok.

        eikös PRIORIINia ole parempi ottaa kuin pelkkää vehnänalkioöljyä.


    • hmm

      kysyin pätevältä ihotautilääkäriltä tästä talipunkista ja hän sanoi ettei talipunkki muka voi aiheuttaa hiustenlähtöä vaan enintään pientä hilseilyä.

    • Chelios

      Kävin Kluuvissa ja juttelin siellä yhden edustajan kanssa ja hän kertoi että tukkacurella on joku uusi hoitomenetelmä kehitteillä. Ei kuulemma keskity vain talipunkkien tappamiseen päänahasta vaan siinä on jokin jippo millä ne voi estää niiden uudelleen tarttuminen.

      Nyt kuulemma tekevät hoitoja, jotka vain tappavat talipunkit, mutta mitään takeeta ei kuulemma ole että eivät tulisi takaisin.

      • vieralija

        Mitenhän tukkacure voi kehitellä uuden hoidon koska siellä ei ole ketään asiasta tietävää tai oikeasti osaavaa.. bisnestä..


    • Myös hiustenlähdöstä kärsivä

      Kävitkö hiusakatemian hoidoissa, vai teitkö jotain muuta asian hyväksi tutkimuksessa käyntisi jälkeen? Vai miten sait talikiteytymät pois ja kireytymät vähenemään?

    • vierailija

      Itse kävin myös hiustutkimuksessa.
      Näytteistä löytyi ensin stressin näivettämiä hiuksia, talin kiteytymiä, maitotuotteiden näivettämiä hiuksia ja sitten viimeisessä noin sadannessa hiusjuuressa talipunkki.
      Suositukseksi kapilaarihoidot ja talipunkin häätöhoidot.

      Ensin kauhistuin asiasta (varsinkin talipunkista) ja hoidoista jotka maksaisivat "maltaita".
      Mutta etsittyäni lisätietoa asiasta ja luettuani muiden kirjoituksia, alkoi minusta koko touhu tuntumaan älyttömältä rahastukselta.

      Olisikin kiva tietää, että löytyykö yhtään sellaista henkilöä joka käynyt hiustutkimuksessa, ja jolta ei ole löytynyt pieniä kristallisoituneita talikertymiä (hiuksiahan ei saa pestä kahteen päivään ennen tutkimusta), "maidon näivettäää" hiusjuurta ja yhtä talipunkkia.
      Siis henkilöä, jolle ei ole tarjoittu noita kalliita hoitoja?

    • vierailija

      Tämän tutkimuksen mukaan talipunkki on jopa ihmiselle hyödyöllinen:

      Ihmisellä Demodex´iä on kahta eri tyyppiä; Demodex Follicolorum, joka on yleisempi ja elää "hiuskraatereissa". Kooltaan se on noin 0,4 mm ja syö ravinnokseen kuollutta ihosolua ja talia. Toinen on Demodex Brevis, joka on pienempi 0,2 mm ja se elää talirauhasen sisällä ja pitää sen seinämät puhtaana.
      Tutkimuksen tuloksina tiedetään, että molemmalla Demodex-tyypillä on hyvin kehittynyt ruuansulatusjärjestelmä. Tästä johtuen voidaan päätellä, että Demodex on ihmiselle hyödyllinen loinen, koska se poistaa kuolleita ihosoluja ja liiallista talia. Demodex toimii tavallaan päänahan puhdistajana.
      Demodex´in elämänkaari on lyhyt ja se on hyvin herkkä loinen. Useimmiten pelkkä alkoholipitoinen hoitoampulli riittää tuhoamaan sen päänahasta.

      Bioteknologian tohtori
      Tricologian erikoisasiantuntija
      Sebastiano Zappalá

      • lödö

        Olen ollut tosi huolissani pari päivää näistä talipunkeista. Kävin Hiusakatemiassa ja todettiin tätä samaa kuin ed. mainitut kertovat ja suositeltiin näitä superkalliita hoitoja. Voisiko olla niin että tässä taas myydään sikaa säkissä? Ihminen tarttuu epätoivoissaan oljenkorteen ja menettää viimeiset siemenperunat, kun tulee puhutuksi ympäri ja toivoo veilä saavansa pitää edes nämä hiukset mitä vielä on...
        Haluaisin oikein kunnon faktaa LISÄÄ!


      • jep jep

        Oletko sattumoisin sitten tutkinut mitä haittaa siitä talipunkista on?? Tulehdukset ym?? Ainahan jostain voi olla hyötyä mutta myös haittaakin. mielestäni tulehdus ei ole hyödyllistä.
        Ja talipunkki ei tule päänahkaan jos ihmisellä on kaikki kunnossa vastustuskyky, terveys ym.. Eihän sairaalla ihmisellä ole hienot tuuheat hiukset?? Eli hiuspohjan ongelmat ei ole vain esteettinen haitta!


    • Nimetön
    • sarpukka

      Talipunkki
      Lääkärikirja Duodecim
      9.1.2012
      ihotautien erikoislääkäri Matti Hannuksela

      Talipunkkeja jokaisella
      Talipunkki elää pari viikkoa
      Talipunkki on yleensä harmiton seuralainen
      Talipunkkiallergia on mahdollista?

      Talipunkkeja jokaisella

      Talipunkit (Demodex) kuuluvat muiden punkkien tavoin hämähäkkieläimiin. Ihmisen talirauhasissa ja niiden tiehyissä elää kahdenlaisia talipunkkeja, D. folliculorum päänahassa, kulmakaarissa ja silmäripsien karvatupissa ja D. brevis kasvoissa ja muilla rasvaisilla ihoalueilla, kuten genitaalialueilla ja pakaroissa. Sitä on tavattu myös kulmakaarista ja silmäripsistä ja päänahasta. D. folliculorum on matomainen, pituudeltaan 0,3–0,4 mm (ks. kuva 1). Sitä ei huomaa paljain silmin. D. brevis on vielä lyhyempi, vain 0,1–0,2 mm (brevis = lyhyt).


      Talipunkkeja ei ole juuri koskaan lapsilla, sillä heidän talirauhasensahan eivät eritä talia ennen kuin vasta esipuberteetista, siis 8–10 ikävuodesta lähtien. Talipunkkien yleisyys kasvaa sen jälkeen niin, että jo keski-iässä niitä lienee jokaisella. Punkit siirtyvät henkilöstä toiseen tarttumalla. Niiden yleisyyden takia tartuntaa on ilmeisesti mahdotonta välttää.

      Karvaisilla eläimillä on omat punkkinsa, jotka eivät tartu ihmiseen eikä ihmistalipunkki eläimeen.
      Talipunkki elää pari viikkoa

      Talipunkin elinkaarta ei tunneta tarkkaan. Sen on arvioitu olevan 2–3 viikkoa, josta noin viikon ajan se elää sukukypsänä aikuisena. Punkkeja voi yhdessä talirauhasen ja karvatupen muodostamassa kokonaisuudessa olla jopa muutama kymmenen. Ne syövät talia ja talirauhasesta ja karvatupesta irtoavia kuolleita soluja ja kuolevat lopulta elinsijoilleen. Niiden jäänteet sekoittuvat taliin.
      Talipunkki on yleensä harmiton seuralainen

      Pitäisikö meidän olla huolissamme talipunkkien takia? Ei, sillä ne kuuluvat ihon normaaliflooraan, jonka pääosan muodostavat bakteerit ja hiivat ja jotka eivät aiheuta harmia juuri koskaan.

      Jotkut hiustenhoitoalalla toimivat yritykset ja henkilöt ovat tehneet talipunkeista mörköjä, jotka täytyy poistaa keinolla tai toisella. Talipunkkien häätämiseksi on suositeltu syyhypunkkien hoitoon tarkoitettua permetriinisampoota, vaikka käsittelyn tehosta ei ole mitään näyttöä. Talipunkkien häätöön on suositeltu myös muita hoitoja ja ruokavalioita, mutta niidenkään hyödyllisyydestä ei ole näyttöä.

      Ruusufinnissä (ks. «Ruusufinni (Acne rosacea)»1) talipunkit lisääntyvät joskus niin paljon, että niiden on päätelty pahentavan sen oireita. Silloinkin useimmiten riittää hoidoksi se, että ruusufinni hoidetaan asiallisesti, jolloin punkkien määrä vähentyy tavanomaiselle tasolleen.

      Myös silmäripsien karvatupissa voi olla niin paljon talipunkkeja, että luomen reuna tulehtuu. Punkinhäätöaineita ei senkään hoitoon yleensä tarvita. Parannettu hygienia riittää usemmiten, mutta tarvittaessa lääkäri voi kirjoittaa reseptin ivermektiinistä, jota käytetään syyhypunkkilääkkeenä.
      Talipunkkiallergia on mahdollista?

      Kun pölypunkille, syyhypunkille ja muillekin hämähäkkieläimille voi tulla allergiseksi, on kysytty aiheellisesti, voiko talipunkillekin herkistyä. Iho- tai verikoetta talipunkkiallergian toteamiseksi ei ole, mutta ihokoepaloissa on nähty viitteitä siitä, että sellainen on mahdollista ainakin ruusufinnissä. Talipunkkiallergian yleisyydestä ja merkityksestä ei kuitenkaan ole käsitystä.
      Käytettyjä lähteitä

      Lacey N, Ní Raghallaigh S, Powell FC. Demodex mites–commensals, parasites or mutualistic organisms? Dermatology. 2011; 222(2): 128–30.

      Zhao YE, Guo N, Xun M, Xu JR, Wang M, Wang DL. J Zhejiang Sociodemographic characteristics and risk factor analysis of Demodex infestation (Acari: Demodicidae). Univ Sci B. 2011 Dec;12(12):998–1007.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe