Puheviasta eroon?

ottaa päähän

Mulla on ollut ala-asteelta asti "puhevika" tai tällainen, r- ja l-kirjaimen osalta, olen siis poika, vaikka se ei olekaan niin olennaista.

Mun perheen ja parin lähemmän ystävän suhteen mä oon ollutkin lähes normaalin puhelias tai sellainen, mutta koulussa erityisesti mä aloin aina jännittämään niin paljon, että mun puhe muuttui sellaiseks epäselväks mössöks niiden sanojen kohdalla, joissa on tuo r- tai l-kirjain.

Alkaa kuulostaa että olis suu täynnä ruokaa tai jotain (kuulostaa kuin esim kieleni olisi niin paksu, että se haittaa puhumista) ja äänenikin muuttuu erilaiseks, nuoremmaks ja tämä asia on ollut aika iso muuri mun ja sosiaalisen ulkomaailman kanssa, kun mielummin olen hiljaa, kuin että puhun epäselvästi.

Se johtuu ilmeisesti jollain tapaa siitä mun jännittämisestä, sillon kun esim koulussa tai missä tahansa puhun jonkun toisen pojan kanssa, niin ei siinä mitään, mutta kun juttelun kohteena on tyttö, niin mun puhe muuttuu sellaseks epäselväks ja tyhmäks.

Olin ala-asteella puheopetuksessa, jossa lähinnä vaan luin kirjoja ääneen vieressä olleelle opettajalle. Mutta ei siitäkään pahemmin apua tuntunut olevan.

Nykyään olen melkoisesti rohkeampi ja avoimempi ja myös puheliaampi ihminen, mutta kuitenkin aina harmittaa tuo mun puhevika ja se saa aina joskus mun mielen vähän maahan, kun mietin että miten mä pystyn seurustelemaan tyttöjen kanssa, kun pelkkä suun avaaminen puhuakseni saa mut jännittämään, sillä pelkään että kuinka tyhmältä mun puhe kuulostaakaan aina.

Olen tehnyt itse erilaisia pieniä harjoituksen tapaisia, joista olen joskus kuullut, esim peilille puhuminen ja kirjojen ääneen lukeminen ja oman puheen nauhoittaminen ja kuunteleminen yms...

Mutta onko jotain oikeasti tehokkaita keinoja, joita voi itse harjoitella ja tehdä, sillä en nyt kuitenkaan puhe-terapeutille tai vastaavalle ole kuitenkaan menossa.

Ton jutun takia mä oon ollut tosi ujo tyyppi ala- ja yläasteen ajan, mutta lukio meni jo jonkin verran paremmin ja nyt, kuten jo sanoin, olen jo melko rohkea ja itsevarma tyyppi näin yleisesti ja olen päässyt aika hyvin ujoudestani eroon, mutta enää vain puuttuu että pääsen tuosta puheviastani eroon.

Siis vinkit, joilla saan parannettua r- ja l-kirjaimien lausumista, on enemmän kuin tervetulleita!

12

5204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskus r-vika!!!!

lapin matkan jälkeen.. onneton sattuma.. ns sain sen kaverilta.. mut se meni parilla terapiakerralla kuntoon!!! nyt huomaan joskus puhuvani mitä sattuu mutta ei kukaan luule etten osais oikeesti puhua oikein!!!!! rohkeutta!!!

• Sampsa -57w

Syöt kiviä, niitä ne juutalaiset ja Platonikin veti ennenmuinoin enne suuria puheita. Ja mitä nyt pienistä puhevioista, saatana, savolaisillakin on synnynnäinen puhevika, raumalaisista puhumattakaan ja hyvin ne silti vetää - vedä sinäkin. Trimaat vaan sen itsetuntos kohdilleen ja pälpätät.

• 5498

Ainut keino voittaa ongelma on ankara harjoittelu. Itselläni oli r-vika lukioon asti. Sieltä sitten sain junailtua itseni käymään (hyvin harvakseltaan) puheterapeutin juttusilla. Ammattilainen voi auttaa suuresti ohjaamalla oikeaan suuntaan, mutta loppupeleissä kaikki riippuu itsestä. Toisaalta, puhevikainen helposti kuvittelee ongelman olevan isompi kuin se onkaan. Muut ihmiset eivät välttämättä edes kiinnitä siihen niin paljon huomiota kuin luulet.

Puheviasta eroon pääseminen vaatii hyvin paljon harjoittelua varsinkin vanhemmalla iällä, mutta ei se mahdotonta ole. Onnea yritykseen.

• aloittaja

Haluisitko sä kertoa jotain, millasia harjoituksia sä olet tehnyt kun kävit silloin harvakseltaan siellä puheterapeutin luona?

Kun itse en ole pahemmin mitään yksin tehtäviä harjoitus-juttuja löytänyt mistään, paitsi vaan se ääneen lukeminen ja että katsoo itseään peilistä kun puhuu jotain ääneen...

Mutta kiitos paljon jo teille tähän asti vastanneille ja tästä on ollut apua ja lohtua jo paljon. =)

• siansaksaaja
        aloittaja kirjoitti:

Haluisitko sä kertoa jotain, millasia harjoituksia sä olet tehnyt kun kävit silloin harvakseltaan siellä puheterapeutin luona?

Kun itse en ole pahemmin mitään yksin tehtäviä harjoitus-juttuja löytänyt mistään, paitsi vaan se ääneen lukeminen ja että katsoo itseään peilistä kun puhuu jotain ääneen...

Mutta kiitos paljon jo teille tähän asti vastanneille ja tästä on ollut apua ja lohtua jo paljon. =)

Haluaisin sanoa hieman vastaan noihin kuuluisiin väittämiin, "ettei kukaan sitä sun vikaa huomaa, ei sun tarvi sille mitään tehdä".

Itselläni siis tuota häikkää joissakin äänteissä ilmenee. Samoja äänteitä olen huomannut toistettavan niin pankissa, kaupassa kuntosaliohjaajalla ja jopa sukulaisten luona (niin, minua matkien siis). Siitä en tiedä, että tehdäänkö tuota vittuillakseen vai muuten vain, mutta sama homma toistuu valitettavan usein.

Itse en terapeutille asti ole koskaan päässyt. Läheisiltä kun asiasta kysyy, menevät vain vaikeiksi. En siis itse ole aina vikaani tiedostanut, nykyäänkin vain osan. Vikaäänteitä siis paljon, kai:) Joten neuvoa on tullut kysyttyä, jotta osaisi asialle jotain tehdä, niin pitäisihän se edes tiedostaa. Ex-kultanikin, jolta asiaa tiedustelin, meni kumman vaikeaksi, eikä suostunut kertomaan. "Kumman" siksi, että muutoin oli kovin innokas puhettani pilkkaamaan.

Joo, pointtini oli siis se, että se vika kyllä huomataan. Onneksi vain osa näistä huomaajista pitävät puhevikaa henkisen vajavaisuuden -tai jonkun sielullisen helvetillisyyden- syynä. Mutta se, että yksikin pilkkaa, tuntuu sanoinkuvaamattoman pahalta. Tiedätte varmaan, jotka kokeneet olette..

Olisin minäkin noista puheharjoittelumetodeista innokas tietämään. Netti tai kirjasto kun eivät omilla tiedonhakutaidoillani ole tuloksia poikineet.

• asiani.
        siansaksaaja kirjoitti:

Haluaisin sanoa hieman vastaan noihin kuuluisiin väittämiin, "ettei kukaan sitä sun vikaa huomaa, ei sun tarvi sille mitään tehdä".

Itselläni siis tuota häikkää joissakin äänteissä ilmenee. Samoja äänteitä olen huomannut toistettavan niin pankissa, kaupassa kuntosaliohjaajalla ja jopa sukulaisten luona (niin, minua matkien siis). Siitä en tiedä, että tehdäänkö tuota vittuillakseen vai muuten vain, mutta sama homma toistuu valitettavan usein.

Itse en terapeutille asti ole koskaan päässyt. Läheisiltä kun asiasta kysyy, menevät vain vaikeiksi. En siis itse ole aina vikaani tiedostanut, nykyäänkin vain osan. Vikaäänteitä siis paljon, kai:) Joten neuvoa on tullut kysyttyä, jotta osaisi asialle jotain tehdä, niin pitäisihän se edes tiedostaa. Ex-kultanikin, jolta asiaa tiedustelin, meni kumman vaikeaksi, eikä suostunut kertomaan. "Kumman" siksi, että muutoin oli kovin innokas puhettani pilkkaamaan.

Joo, pointtini oli siis se, että se vika kyllä huomataan. Onneksi vain osa näistä huomaajista pitävät puhevikaa henkisen vajavaisuuden -tai jonkun sielullisen helvetillisyyden- syynä. Mutta se, että yksikin pilkkaa, tuntuu sanoinkuvaamattoman pahalta. Tiedätte varmaan, jotka kokeneet olette..

Olisin minäkin noista puheharjoittelumetodeista innokas tietämään. Netti tai kirjasto kun eivät omilla tiedonhakutaidoillani ole tuloksia poikineet.

Puhevika on ongelma, joka syntyy usein jo varhaisiässä ja pahenee siitä, mitä enemmän siihen kiinnitetään huomiota. Joskus änkytys alkaa kovan psyykkisen tai fyysisen paineen vuoksi.

• 5498
        aloittaja kirjoitti:

Pahoittelen viivettä vastauksessani. En ole tietokoneelle viime aikoina juurikaan päässyt. Mikäli joku vielä lukee, niin hyvä.

Hiukan alkaa muistikuvat jo hämärtyä, mutta ainakin r-vian osalta pitää aloittaa itse äänteen opettelusta. Tämähän on sinänsä yksinkertaista, kunhan päristelee "ärrrrr". Yleinen ongelma äänteen kanssa on se, että puhevikainen tärisyttää kieltään joko liian edessä tai liian takana. Termejä en osaa, mutta tuolla kitalaessahan on sellainen "kieleke"(?) minkä kärjessä kieltä pitäisi tärisyttää, jotta äänne olisi oikenlainen. Ongelmana saattaa lisäksi olla se, että jännittää liikaakin. Puheeseen pitäisi saada tietty rentous.

Kun itse äänne alkaa olla hallinnassa, seuraa vaikeampi osuus. Tulisi onnistua liittämään se "oikea" R sanoihin ja lauseisiin. Tässä tarvitaan varsinaisesti sitä ääneen lukemista ja jatkuvaa harjoittelua. Voit esimerkiksi tehdä listan helpoista sanoista, missä R:n jälkeinen ja sitä edeltävä kirjain on eri ja sitten luetella näitä sanoja ääneen. Varsinkin R:ää edeltävä kirjain aiheutti itselleni usein ongelmia. Varsinkin D- ja T-kirjaimet olivat itselleni ongelmallisia ja ovat osittain edelleen.

Varsinkin, jos et ole puheterapeutille menossa, on tuo oman puheen nauhoittaminen erittäin hyvä keino harjoitella. Siinä kuulet heti, jos sanomasi kuulostaa jotenkin luonnottomalta ja voit korjata asian.

Minulla ei siis ole juurikaan uusia neuvoja tarjottavana, mutta sinuna keskittyisin tuohon sanojen lukemiseen ääneen ja mahdollisesti itse R:n harjoittelemista, jos se kielen tärisyttäminen tuntuu jäykältä. Tietty rentous siihen on saatava, jos sitä meinaa puheessa käyttää.

Juolahti tuossa lisäksi mieleeni, että jos tuntuu ettei kielesi oikein "taivu" R:n sanomiseen, on mahdollista, että tähän on ihan fyysinenkin rajoite. Kielen jänne voi nimittäin olla niin tiukka ettei se mahdollista R:n lausumista rennosti. Puheterapeuttini kertoi mahdollisuudesta korjata asia pienen ja vaarattoman leikkauksen avulla, mutta en nähnyt tällaista tarvetta omalla kohdallani.

Kun hieman edistyt harjoittelussasi, kannattaa alkaa käyttämään "oikeaa" R:ää, jos ei kaikissa, niin ainakin helpoimmissa sanoissa muidenkin kanssa keskustellessa. "Terve" on ainakin sellainen sana, jonka oppii helposti ja johon kukaan ei luultavasti edes kiinnitä huomiota. Itse olisin kaiketi jostain itselleni käsittämättömästä syystä pitänyt jossain määrin nolona sitä, jos joku olisi havainnut minun pyrkivän puheviasta eroon.

L-vian suhteen en osaa auttaa yhtään. Tosin luulisin, että siihen tepsivät samat ääneenlukuharjoitukset.

Tuntuu, että yritän sanoa paljon saamatta juurikaan mitään sanottua. Suosittelisin ehkä pyrkimään puheterapeutin juttusille. Ammattilaisella on kokemusta monenlaisista ongelmista ja hänellä voi olla ideoita, joita et edes tule ajatelleeksi.

Toivotan onnea ja rohkeutta yrittää.

• aloittaja
        5498 kirjoitti:

Pahoittelen viivettä vastauksessani. En ole tietokoneelle viime aikoina juurikaan päässyt. Mikäli joku vielä lukee, niin hyvä.

Hiukan alkaa muistikuvat jo hämärtyä, mutta ainakin r-vian osalta pitää aloittaa itse äänteen opettelusta. Tämähän on sinänsä yksinkertaista, kunhan päristelee "ärrrrr". Yleinen ongelma äänteen kanssa on se, että puhevikainen tärisyttää kieltään joko liian edessä tai liian takana. Termejä en osaa, mutta tuolla kitalaessahan on sellainen "kieleke"(?) minkä kärjessä kieltä pitäisi tärisyttää, jotta äänne olisi oikenlainen. Ongelmana saattaa lisäksi olla se, että jännittää liikaakin. Puheeseen pitäisi saada tietty rentous.

Kun itse äänne alkaa olla hallinnassa, seuraa vaikeampi osuus. Tulisi onnistua liittämään se "oikea" R sanoihin ja lauseisiin. Tässä tarvitaan varsinaisesti sitä ääneen lukemista ja jatkuvaa harjoittelua. Voit esimerkiksi tehdä listan helpoista sanoista, missä R:n jälkeinen ja sitä edeltävä kirjain on eri ja sitten luetella näitä sanoja ääneen. Varsinkin R:ää edeltävä kirjain aiheutti itselleni usein ongelmia. Varsinkin D- ja T-kirjaimet olivat itselleni ongelmallisia ja ovat osittain edelleen.

Varsinkin, jos et ole puheterapeutille menossa, on tuo oman puheen nauhoittaminen erittäin hyvä keino harjoitella. Siinä kuulet heti, jos sanomasi kuulostaa jotenkin luonnottomalta ja voit korjata asian.

Minulla ei siis ole juurikaan uusia neuvoja tarjottavana, mutta sinuna keskittyisin tuohon sanojen lukemiseen ääneen ja mahdollisesti itse R:n harjoittelemista, jos se kielen tärisyttäminen tuntuu jäykältä. Tietty rentous siihen on saatava, jos sitä meinaa puheessa käyttää.

Juolahti tuossa lisäksi mieleeni, että jos tuntuu ettei kielesi oikein "taivu" R:n sanomiseen, on mahdollista, että tähän on ihan fyysinenkin rajoite. Kielen jänne voi nimittäin olla niin tiukka ettei se mahdollista R:n lausumista rennosti. Puheterapeuttini kertoi mahdollisuudesta korjata asia pienen ja vaarattoman leikkauksen avulla, mutta en nähnyt tällaista tarvetta omalla kohdallani.

Kun hieman edistyt harjoittelussasi, kannattaa alkaa käyttämään "oikeaa" R:ää, jos ei kaikissa, niin ainakin helpoimmissa sanoissa muidenkin kanssa keskustellessa. "Terve" on ainakin sellainen sana, jonka oppii helposti ja johon kukaan ei luultavasti edes kiinnitä huomiota. Itse olisin kaiketi jostain itselleni käsittämättömästä syystä pitänyt jossain määrin nolona sitä, jos joku olisi havainnut minun pyrkivän puheviasta eroon.

L-vian suhteen en osaa auttaa yhtään. Tosin luulisin, että siihen tepsivät samat ääneenlukuharjoitukset.

Tuntuu, että yritän sanoa paljon saamatta juurikaan mitään sanottua. Suosittelisin ehkä pyrkimään puheterapeutin juttusille. Ammattilaisella on kokemusta monenlaisista ongelmista ja hänellä voi olla ideoita, joita et edes tule ajatelleeksi.

Toivotan onnea ja rohkeutta yrittää.

kiitti tosta vastauksesta. =)
        kyllä tosta apua tulee olemaan ja täytyykin tässä sitten aloittaa tollainen suurempi harjoittelu-prosessi. =)
        Mut kiitti paljon tosta vastauksesta ja siitä on ja tulee olemaan apua. =)

• nauhoittaminen voi auttaa
        aloittaja kirjoitti:

kiitti tosta vastauksesta. =)
        kyllä tosta apua tulee olemaan ja täytyykin tässä sitten aloittaa tollainen suurempi harjoittelu-prosessi. =)
        Mut kiitti paljon tosta vastauksesta ja siitä on ja tulee olemaan apua. =)

Kannattaa myös nauhoittaa omaa puhettaan, jos mahdollista, sitten kun on r-täryn oppinut. R saattaa tietääkseni helposti tulla juuri oppineelta liian voimakkaasti, koska ärrän käyttöön ei olla totuttu. Tämän huomaa nauhoitetussa puheessa paremmin, silloin voi kuunnella silloin itseään "ulkopuolisen korvin".

• edellinen
        nauhoittaminen voi auttaa kirjoitti:

Kannattaa myös nauhoittaa omaa puhettaan, jos mahdollista, sitten kun on r-täryn oppinut. R saattaa tietääkseni helposti tulla juuri oppineelta liian voimakkaasti, koska ärrän käyttöön ei olla totuttu. Tämän huomaa nauhoitetussa puheessa paremmin, silloin voi kuunnella silloin itseään "ulkopuolisen korvin".

Jaa luin aloitusviestin huonosti. Siellä lukikin puheen nauhoittamisesta. Mutta minä tarkoitin sitten nimenomaan sen täryn oppimisen jälkeen kannattaa nauhoittaa omaa puhettaan ja kuunnella.

• Anonyymi
        siansaksaaja kirjoitti:

Mullakin on r ja l vika ja kyllä minullekin tehdään vittuillakseen vain sillain että toistetaan väärin sanomat sanani mutta hyvin harvoin

• vinkiksisulle
        Anonyymi kirjoitti:

Mullakin on r ja l vika ja kyllä minullekin tehdään vittuillakseen vain sillain että toistetaan väärin sanomat sanani mutta hyvin harvoin

Osta sähköhammasharja. Laita se päälle ja kielen alapuolelle, kieli kitalakeen ja ala harjoitella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3316
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe