"Eeli eeli lama sabaktani"

“EELI, EELI LAMA SABAKTANI?”

Kun Jeesus kuoli ristillä, Hän huusi kovalla äänellä: “Eeli, eeli, lama sabaktani” joka merkitsee: “Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit.” (Matt 27:46, Mark 15:34)

Miksi Jeesus huusi nuo sanat? Ei kai Jumala voi Häntä hyljätä, kun Hän täytti päätehtävänsä ristillä?

Sanat ovat samat Ps 22:2, ja Jeesus käytti näitä psalmin sanoja.

Jeesuksen kuollessa ristillä tuli pimeys keskipäivällä, jota kesti 3 tuntia. Sen jälkeen Jeesus kuoli. (Matt 27:45) Tapahtui suuria asioita. (Luuk 23:44-49)

Jeesus oli ihmisen ruumiissa maan päällä.
Hän kärsi aivan samat tuskat ristillä kuin kaikki muutkin ristin kuoleman kärsijät.

Suurissa tuskissa pimeydessä Jeesus tunsi koko maailman syntien painavan.
Jeesuksen sanat olivat ihmisen sanat, psalmista lainaten, jolla Hän kuvasi tuskaansa. Jeesuksen kuolema johtui maailman syntien tuskasta. Hänen sydämensä pakahtui ja murtui tähän syntien sielun tuskaan.
Jeesus samaistui syntisen osaan, kun Jumala siirsi synnit Kristukseen. (2 Kor 5:21, Mark 10:45)

Vapahtaja toki tiesi oman asemansa koko ajan maan päällä, ja Hän oli aina synnitön.
Ei Jumala Häntä hyljännyt, ja Jeesus tiesi sen koko ajan toki tietenkin itsekin.

Todiste siitä että Jeesus koki ihmisen ruumiissa samat tuskat on Luuk 22:44, jossa Jeesuksen veri vuoti maahan veripisaroiden tavoin.
Verisolut tihkuivat valtimoiden läpi kovan psyykkisen paineen aikana.
Tätä ilmiötä (diapedesis) on tavattu kuolemaan tuomituilla, kun he ovat odottaneet teloitustaan. Kun Jeesus rukoili Getsemanessa Hänelle tapahtui lääketieteen ilmiö nimeltä diapedesis. (Joh 12:27, Hebr 5:7-9)

Jeesus antoi henkensä Isän käteen. (Luuk 23:46)

Lisää aiheen läheltä:

http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

Raamattuopetuksia:

- "Oliko Jeesus ihminen vai Jumala. Jeesuksen jumaluus?" Osasto;1

- "Jeesus, totta vain tarua?" Os. 1.

- "Vapahtajamme Jeesus. Puolustajamme tuomiolla" Os. 3.

- "Ristillä kumoutuneet käskyt, ja lopun ajan harhaoppi" Os. 4.

7

3411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeshua

Mä oon sitä mieltä että Isä hylkäs jeesuksen ristillä. Perusteluni on se, että kun jeesus otti kaikkien ihmisten synnit harteilleen niin Isä ei pystynyt enää katsomaan häneen, eikä enää ollut hänen kanssaan. Isä ei tietenkään hylänny jeesusta lopullisesti, vaan vain siksi aikaa kun hän oli ristillä. Jeesus siis kärsi mieletöntä tuskaa.. ei vain fyysisistä kivuista vaan myös siksi että hän kantoi kaikkien ihmisten synnit ja isä hylkäsi hänet ristillä. Mikään, ei siis mikään tunnu niin pahalta kuin se että Kaikkivaltias Jumala hylkää sinut. Jeesus kärsi mielettömiä tuskia ja ajattelen sitä aina kun mietin mitä jeesus teki puolestani.

• Rauhanheippa

En varmasti osannut kaikilla sanoilla kuvata asiaa.

Jotakin voi tuohon suuntaankin toki olla.'
        En tiedä.

Luotan näkemykseeni kuitenkin.

Siunausta
        jari laurila

• olikohan todella noin?

Kannattaa lukea kokonaan Psalmi 22, eikä vain jotain erillistä jaetta sieltä.
      Psalmista käy hyvin esille se, että siinä puhutaan ihmisestä, ei jumalasta ihmisen hahmossa.

Jeesuksen toiset "viimeiset" sanat olivat:
      Luuk.23:46 "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni".

Jeesuksen kolmannet "viimeiset" sanat oliva:
      Joh.19:30 "Se on täytetty",

Jeesus ei huutanut Markuksen mukaan viimeksi, ennen kuolemaansa, noin kuin jarlau väittää, vaan jjoi vielä sen jälkeen hapanviiniä ruon päässä olevasta sienestä ja vasta sen jälkeen:
      Mark.15:37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.

Samalla tavoin kuin Markus, kertoo Matteuskin:
      Matt.27:50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.

Mitä hän huusi? Huusi hän sitten mitä tahansa niin silloin hän vasta huusi ne viimeiset sanansa!
      Ja mitkä ne sitten olivat? Sitä eivät Matteus ja Markus kerro! Matteus ja Markus eivät kerro mitä Jeesus huusi ja mitkä olivat ne todella viimeiset sanat Jeesuksen suusta!

Psalmit:
      22:1 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Aamuruskon peura"; Daavidin virsi.
      22:2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
      22:3 Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.
      22:4 Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.
      22:5 Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.
      22:6 He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.
      22:7 Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.
      22:8 Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
      22:9 "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."
      22:10 Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
      22:11 sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
      22:12 Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.
      22:13 Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut,
      22:14 avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.
      22:15 Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.
      22:16 Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.
      22:17 Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.
      22:18 Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen;
      22:19 he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.
      22:20 Mutta sinä, Herra, älä ole kaukana, sinä, minun väkevyyteni, riennä avukseni.
      22:21 Vapahda minun sieluni miekasta, minun ainokaiseni koirain kynsistä.
      22:22 Pelasta minut jalopeuran kidasta, villihärkäin sarvista - vastaa minulle.
      22:23 Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
      22:24 Te, jotka pelkäätte Herraa, ylistäkää häntä. Kunnioittakaa häntä, kaikki Jaakobin siemen, kaikki Israelin siemen, peljätkää häntä.
      22:25 Sillä hän ei halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa, vaan kuulee hänen avuksihuutonsa.
      22:26 Sinusta on minun ylistyslauluni suuressa seurakunnassa; minä täytän lupaukseni häntä pelkääväisten edessä.
      22:27 Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.
      22:28 Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä;
      22:29 sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita.
      22:30 Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat; hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa pysyä.
      22:31 Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan Herrasta.
      22:32 He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt.

• ortodoksi

hän (ilmeisesti kuitenkin jossain välissä!) ristillä ollessaan (Matt. 27: 45-50) huutaa: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Vaikka ne eivät olisikaan hänen viimeiset sanansa, mikä antoi hänelle syyn huutaa jossain välissä (yhdeksännen tunnin vaiheilla) näin, noilla sanoilla? Jeesus kutsuu ristillä Eliaa, jonka kuulevat alhaalla ristin juuressa olevat.

• Aramealainen

“EELI, EELI LAMA SABAKTANI?”

Oliko todellakin noin?

Jeesus asuttuaan liki koko elämänsä Heliopoliksessa ja Aleksandriassa ei osannut hepreaa. Hän puhui sitä vastoin hyvin arameaa.

• Tämä on arameaa.

Siunausta
        jari laurila

• kuoleman edessä

Jumalan poikakin osasi useamman kuin kaksi kieltä ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      700
      3743
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      100
      2788
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1771
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1662
    5. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      53
      1641
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      82
      1603
    7. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      376
      1573
    8. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1520
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      28
      1389
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1303
    Aihe