Kuka oli Pietari Kaukovalta, suomalainen pappi, joka 1210-luvulla Riian piispan laskuun kastoi liivinmaalaisia? Miten hän päätyi Riian piispan palvelukseen? Ruotsin palkollinen hän ei ollut, ei liioin Tanskan.
Selvästikin hänen (todennäköistä) suomenkielentaitoaan on käytetty hyväksi siinä, että hänet kirjallisissa lähteissä tavataan aina lähetettynä kastamaan pakanallisia virolaisia, joiden kielen hän pystyi saksalaisia pappeja ja ristiretkeläisiä paremmin omaksumaan?
Viro oli tuolloin vielä käännytettävää pakanamaata, samoin Liettua, ja nyky-Latvian tienoita oli alettu käännyttää Riian piispan toimesta 1200-luvun alusta alkaen. Suomalaiset tai osa heistä sitä vastoin olivat tuohon aikaan jo kristittyjä?
”Henrik Lättiläisen Liivinmaan kronikka” mainitsee Pietari Kaukovallan nimen neljä kertaa. Muita suomalaisia tuo 1200-luvun aikalaiskronikka ei mainitse:
XIX.4 (Vuosi1215)
Riiasta Sakalan (Võrtsjärven länsipuolinen Etelä-Viro, Viljandimaa) Palajoelle saakka ja Ugandissa (Võrtsjärven itäpuolinen Etelä-Viro, Tartumaa, Valgamaa ja Võrumaa) Emajoelle saakka lähetettiin Pietari Kaukovalta ja kalparitarien Otto-pappi kastamaan ihmisiä kristinuskoon ja Riian piispan alaisuuteen. Pietari Kaukovalta ja Otto eivät voineet silti vielä asettua asumaan vihamielisen väestön keskelle.
XIX.7 (Vuosi 1215, edellisen maininnan toisto eri yhteydessä)
Samaan aikaan kun Pietari K. ja Otto kastoivat Sakalaa ja Ugandia Riian piispa on Roomassa.
XXIV.1-2 (Vuosi 1220)
Pietari Kaukovalta ja Henrik Lättiläinen, liiviläisten pappi Jumaralta, lähtivät kastamaan Ugandia ja Viroa. He saapuivat Tarton kautta Emajoelle, Lohkvaan ja Saadjärvelle kastaen yli 300 henkeä, jatkoivat Rioleen Valgan alueella, sitten Virumaalle Pudiviruun, jossa 14 kylää kastettiin. Täällä kastetun Tabelin-herran tanskalaiset myöhemmin hirttivät kostoksi sille, että tämä oli ottanut kasteen riikalaisilta eikä tanskalaisilta. Pietari ja Henrik etenivät Järvamaalle, jossa he törmäsivät tanskalaisten Wolther-pappiin. Toiminta-aluekiistaa lähdettiin selvittämään Revaliin (Tallinna), jossa käskynhaltijana toiminut tanskalainen Lundin arkkipiispa Andreas Sunesen yritti tulkita asian Tanskan eduksi. Riian piispan miehet väittivät Viru- ja Järvamaan kuuluneen jo aikoja Riian lähetyspiiriin ja verotettavaksi.
XXIX.7 (Vuosi 1226)
Paavin legaatti Wilhelm Modenalainen lähetti Pietari Kaukovallan ja Henrikin (kronikan kirjoittaja itse) Soontaganaan ja Ridalan rannikolle (Länsi-Viro) Maianpadaan ja Paehalleen. He kastoivat ihmisiä, palaten sitten etelään Liivinmaalle.
(Henrik, kronikan kirjoittaja toimi sittemmin Soontaganan pappina 1227-34. Pietari Kaukovallasta kronikka ei kerro enempää.)
Pietari Kaukovalta?
53
2252
Vastaukset
- Vaka Vanha
Tässä on yksi lukuisista maininnoista, joita löytyy Kalparitareiden ja Suomalaisten väliltä ...
Eli yhteistyötä tehtiin.- Semjon_Kotko
Mutta eihän Pietari kaukovalta suinkaan ollut säätyläinen sillä suomalaisia säätyläisiä ei ollut?? Ehän?
- Vaka Vanha
Semjon_Kotko kirjoitti:
Mutta eihän Pietari kaukovalta suinkaan ollut säätyläinen sillä suomalaisia säätyläisiä ei ollut?? Ehän?
No ei tietenkään, koska kirkon kirjoista ei löydy Suomalaisia nimiä ...
- Jan Stark
Semjon_Kotko kirjoitti:
Mutta eihän Pietari kaukovalta suinkaan ollut säätyläinen sillä suomalaisia säätyläisiä ei ollut?? Ehän?
Sama oli paavi, joo, mutta riitaa tuli siinäkin suuressa seurakunnassa siitä, minkä kuninkaan piikkiin tulevat kirkollisverot tulisivat.
Viron käännyttämisestä kilpailivat Riian piispa sekä tanskalaiset Lundin arkkipiispan johdolla - molemmat vetosivat paaviin saadakseen etuoikeuden Viron verottamiseen ja käännyttämiseen.
Ruotsalaiset yrittivät hekin Viron markkinoille pääsyä ainakin 1220, mutta Lihulaan suunnattu ristiretki epäonnistui saarenmaalaisten tuhottua ruotsalaisten n. 500-miehisen osaston. - Rogi1
>>Tässä on yksi lukuisista maininnoista, joita löytyy Kalparitareiden ja Suomalaisten väliltä ..
- Vikingar
Rogi1 kirjoitti:
>>Tässä on yksi lukuisista maininnoista, joita löytyy Kalparitareiden ja Suomalaisten väliltä ..
kreivikunnat ja maat jaettiin lääneiksi ym. verovapaiksi suurtiloiksi jotka olivat itsenäisiä osina linnanläänejä ym.
verotus on jo viikinkien malli ja eurooppalainen maaorjuus ei tullut? - Vaka Vanha
Rogi1 kirjoitti:
>>Tässä on yksi lukuisista maininnoista, joita löytyy Kalparitareiden ja Suomalaisten väliltä ..
No minkälaisen "toteennäyttämisen" haluat, jos et usko lähteen aitouteen esim.tässä tapauksessa.
- Semjon_Kotko
Jan Stark kirjoitti:
Sama oli paavi, joo, mutta riitaa tuli siinäkin suuressa seurakunnassa siitä, minkä kuninkaan piikkiin tulevat kirkollisverot tulisivat.
Viron käännyttämisestä kilpailivat Riian piispa sekä tanskalaiset Lundin arkkipiispan johdolla - molemmat vetosivat paaviin saadakseen etuoikeuden Viron verottamiseen ja käännyttämiseen.
Ruotsalaiset yrittivät hekin Viron markkinoille pääsyä ainakin 1220, mutta Lihulaan suunnattu ristiretki epäonnistui saarenmaalaisten tuhottua ruotsalaisten n. 500-miehisen osaston.Paavin legaattien läsnäolo Suomessa ja Baltiassa kertoo Vatikaanilla olleen täällä omia suunnitelmiaan.
Suomesta, Virosta ja Liivinmaasta piti tekemän suoraan Roomalle alistettu kirkkoprovinssi, "Marianmaa".
Tämän suunnitelman kaatoivat Suomen piispan Tuomaksen tappio Nevalla, saksalaisten suorittama paavin virolaisten vasallien joukkomurha eräässä kirkossa Tallinnassa, ja kalparitariston tuho Siauliassa. - Rogi1
Semjon_Kotko kirjoitti:
Paavin legaattien läsnäolo Suomessa ja Baltiassa kertoo Vatikaanilla olleen täällä omia suunnitelmiaan.
Suomesta, Virosta ja Liivinmaasta piti tekemän suoraan Roomalle alistettu kirkkoprovinssi, "Marianmaa".
Tämän suunnitelman kaatoivat Suomen piispan Tuomaksen tappio Nevalla, saksalaisten suorittama paavin virolaisten vasallien joukkomurha eräässä kirkossa Tallinnassa, ja kalparitariston tuho Siauliassa.>>Tämän suunnitelman kaatoivat Suomen piispan Tuomaksen tappio Nevalla
- Vaka Vanha
Semjon_Kotko kirjoitti:
Paavin legaattien läsnäolo Suomessa ja Baltiassa kertoo Vatikaanilla olleen täällä omia suunnitelmiaan.
Suomesta, Virosta ja Liivinmaasta piti tekemän suoraan Roomalle alistettu kirkkoprovinssi, "Marianmaa".
Tämän suunnitelman kaatoivat Suomen piispan Tuomaksen tappio Nevalla, saksalaisten suorittama paavin virolaisten vasallien joukkomurha eräässä kirkossa Tallinnassa, ja kalparitariston tuho Siauliassa.Eiköhän lopullinen niitti ollut Saksalaisen ritarikunnan tappio Peipisjärven jäällä ( Viroassa ) Aleksanteri Nevskille.
Suomalaiset joutuivat turvautumaan Ruotsalaisiin ja vieras jäikin asumaan ... - Vaka Vanha
Vaka Vanha kirjoitti:
Eiköhän lopullinen niitti ollut Saksalaisen ritarikunnan tappio Peipisjärven jäällä ( Viroassa ) Aleksanteri Nevskille.
Suomalaiset joutuivat turvautumaan Ruotsalaisiin ja vieras jäikin asumaan ...Vuosi oli muuten 1242, jos jotakin kiinnostaa ...
- Österland
tuolloin jo Ruotsin vallan alla ja kristillinen maa, joten onhan liikennettä voinut olla tosiaan.
"Suomalainen" kyseinen hahmo ei ollut (jos oli olemassa), koska oli selvästi oppinut ja kuului silloin eri luokkaan kuin vasta vallattu ja kastettu kansa.- Jan Stark
Mikä kiistää hänen olleen suomalainen, jos Henrik kronikassaan niin sanoo? Huviseenko Henrik valehteli kollegansa olevan suomalainen?
Pikemmin taustalla historiankirjoituksessamme näyttää olevan isoveliruotsalainen henki, joka kiistää Suomessa olleen mitään sivistystä ja kulttuuria ennen ruotsalaisten tuloa - tai että sitä Suomessa senkään jälkeen olisi ilman Ruotsin aloitetta syntynyt.
Pietari Kaukovalta (Kakuvalde) näyttää olevan suomalaisia kristittyjä, jotka ovat kääntyneet (viimeistään) Suomeen suunnatun ruotsalaisen ensimmäisen ristiretken (n.1155) ja toisen ristiretken (1242?) välillä. Joka tapauksessa hän näyttää toimineen itsenäisesti olematta ruotsalaisten palkkalistoilla. - Rogi1
Jan Stark kirjoitti:
Mikä kiistää hänen olleen suomalainen, jos Henrik kronikassaan niin sanoo? Huviseenko Henrik valehteli kollegansa olevan suomalainen?
Pikemmin taustalla historiankirjoituksessamme näyttää olevan isoveliruotsalainen henki, joka kiistää Suomessa olleen mitään sivistystä ja kulttuuria ennen ruotsalaisten tuloa - tai että sitä Suomessa senkään jälkeen olisi ilman Ruotsin aloitetta syntynyt.
Pietari Kaukovalta (Kakuvalde) näyttää olevan suomalaisia kristittyjä, jotka ovat kääntyneet (viimeistään) Suomeen suunnatun ruotsalaisen ensimmäisen ristiretken (n.1155) ja toisen ristiretken (1242?) välillä. Joka tapauksessa hän näyttää toimineen itsenäisesti olematta ruotsalaisten palkkalistoilla.>>Mikä kiistää hänen olleen suomalainen, jos Henrik kronikassaan niin sanoo? Huviseenko Henrik valehteli kollegansa olevan suomalainen?
- - © -
Jan Stark kirjoitti:
Mikä kiistää hänen olleen suomalainen, jos Henrik kronikassaan niin sanoo? Huviseenko Henrik valehteli kollegansa olevan suomalainen?
Pikemmin taustalla historiankirjoituksessamme näyttää olevan isoveliruotsalainen henki, joka kiistää Suomessa olleen mitään sivistystä ja kulttuuria ennen ruotsalaisten tuloa - tai että sitä Suomessa senkään jälkeen olisi ilman Ruotsin aloitetta syntynyt.
Pietari Kaukovalta (Kakuvalde) näyttää olevan suomalaisia kristittyjä, jotka ovat kääntyneet (viimeistään) Suomeen suunnatun ruotsalaisen ensimmäisen ristiretken (n.1155) ja toisen ristiretken (1242?) välillä. Joka tapauksessa hän näyttää toimineen itsenäisesti olematta ruotsalaisten palkkalistoilla."Joka tapauksessa hän näyttää toimineen itsenäisesti olematta ruotsalaisten palkkalistoilla."
Hän oli saksalaisten palkkalistoilla. Siis Bremenistä lähetetyn Albert-piispan ja Kalparitareiden. Ei pidä unohtaa, että saksalaiset olivat tuolloin Baltiassa vähintään Ruotsin veroinen voimatekijä. Lisäksi Pietari toimi eräässä vaiheessa vielä suoraan paavin legaatin alaisuudessa. - - © -
Rogi1 kirjoitti:
>>Mikä kiistää hänen olleen suomalainen, jos Henrik kronikassaan niin sanoo? Huviseenko Henrik valehteli kollegansa olevan suomalainen?
Tuomaksella ei ollut suomalaista "sukunimeä". Lisäksi Pietari lienee osannut itämerensuomalaisia kieliä, lähetystyön kohdealueesta ja tehokkuudesta päätellen.
- Jan Stark
- © - kirjoitti:
"Joka tapauksessa hän näyttää toimineen itsenäisesti olematta ruotsalaisten palkkalistoilla."
Hän oli saksalaisten palkkalistoilla. Siis Bremenistä lähetetyn Albert-piispan ja Kalparitareiden. Ei pidä unohtaa, että saksalaiset olivat tuolloin Baltiassa vähintään Ruotsin veroinen voimatekijä. Lisäksi Pietari toimi eräässä vaiheessa vielä suoraan paavin legaatin alaisuudessa.Kyllä. Hansan laivat kulkivat ainakin Turussa. Tosin saksalaisten aikeista käännyttää Suomea ei ole päteviä lähteitä. Bremenin piispa suuntasi aktiviteetin Liivinmaalle.
Tanskalaisten osuus ristiretkissä Suomeen on vähän tutkittu aihe. Juuri 1200-luvun pari ensimmäistä vuosikymmentä olisi ollut todennäköisin ajankohta niille ennen ruotsalaisten aktivoitumista alueella 1240-luvulla - ehkä juuri vastareaktiona tanskalaisten lisääntyneelle toiminnalle esim. Uudenmaan rannikolla. - Jan Stark
- © - kirjoitti:
Tuomaksella ei ollut suomalaista "sukunimeä". Lisäksi Pietari lienee osannut itämerensuomalaisia kieliä, lähetystyön kohdealueesta ja tehokkuudesta päätellen.
Kyllä. Pietarin valinta virolaisia käännyttämään on tavallaan epäsuora todiste hänen viron/suomen taidostaan.
Vaikka liturgiat sitten olivatkin latinaa... - Österland
Jan Stark kirjoitti:
Kyllä. Hansan laivat kulkivat ainakin Turussa. Tosin saksalaisten aikeista käännyttää Suomea ei ole päteviä lähteitä. Bremenin piispa suuntasi aktiviteetin Liivinmaalle.
Tanskalaisten osuus ristiretkissä Suomeen on vähän tutkittu aihe. Juuri 1200-luvun pari ensimmäistä vuosikymmentä olisi ollut todennäköisin ajankohta niille ennen ruotsalaisten aktivoitumista alueella 1240-luvulla - ehkä juuri vastareaktiona tanskalaisten lisääntyneelle toiminnalle esim. Uudenmaan rannikolla.tuo rannikko kysymys kiinnostaa, onko lähteitä?
- Rogi1
- © - kirjoitti:
Tuomaksella ei ollut suomalaista "sukunimeä". Lisäksi Pietari lienee osannut itämerensuomalaisia kieliä, lähetystyön kohdealueesta ja tehokkuudesta päätellen.
>>Tuomaksella ei ollut suomalaista "sukunimeä".
- Rogi1
Pappi Petrus Kakuwaldus oli luultavasti Suomen katolisen lähetyshiippakunnan lähettämänä Liivinmaalla. Siksi häntä luultavasti mainitaan kronikassa "Suomesta" tulleeksi. Henrik Lättiläisen kronikan alkusanojen mukaan papin suomalaisuudesta ei ole mitään varmoja todisteita.
Luultavammin hän on ollut saksalainen.- Jan Stark
Mahdollista sikäli, että Henrik Lättiläinen ei hänkään ollut latvialainen etnistä syntyään, vaan 1205 Riikaan tullut (Bremenin?)saksalainen.
Pietari Kakuwalde olisi siis sikäli "suomalainen",että hän olisi ainakin toiminut Suomessa.
Tämä avaa toisen mahdollisuuden, että Pietari Kakuwalde olisi liittynyt tanskalaisten ristiretkiyrityksiin Suomeen 1210-luvulla? Riikaa perustaneilla saksalaisilla, varsinkin Albert-piispalla oli aluksi 1200-luvun alussa yhteistyötä Tanskan kuninkaan kanssa, joka 1219 jälkeen huipentui tosin aluekiistoiksi Virossa. - Rogi1
Jan Stark kirjoitti:
Mahdollista sikäli, että Henrik Lättiläinen ei hänkään ollut latvialainen etnistä syntyään, vaan 1205 Riikaan tullut (Bremenin?)saksalainen.
Pietari Kakuwalde olisi siis sikäli "suomalainen",että hän olisi ainakin toiminut Suomessa.
Tämä avaa toisen mahdollisuuden, että Pietari Kakuwalde olisi liittynyt tanskalaisten ristiretkiyrityksiin Suomeen 1210-luvulla? Riikaa perustaneilla saksalaisilla, varsinkin Albert-piispalla oli aluksi 1200-luvun alussa yhteistyötä Tanskan kuninkaan kanssa, joka 1219 jälkeen huipentui tosin aluekiistoiksi Virossa.>>Mahdollista sikäli, että Henrik Lättiläinen ei hänkään ollut latvialainen etnistä syntyään, vaan 1205 Riikaan tullut (Bremenin?)saksalainen.>Pietari Kakuwalde olisi siis sikäli "suomalainen",että hän olisi ainakin toiminut Suomessa.>Tämä avaa toisen mahdollisuuden, että Pietari Kakuwalde olisi liittynyt tanskalaisten ristiretkiyrityksiin Suomeen 1210-luvulla?
- Vikingar
Jan Stark kirjoitti:
Mahdollista sikäli, että Henrik Lättiläinen ei hänkään ollut latvialainen etnistä syntyään, vaan 1205 Riikaan tullut (Bremenin?)saksalainen.
Pietari Kakuwalde olisi siis sikäli "suomalainen",että hän olisi ainakin toiminut Suomessa.
Tämä avaa toisen mahdollisuuden, että Pietari Kakuwalde olisi liittynyt tanskalaisten ristiretkiyrityksiin Suomeen 1210-luvulla? Riikaa perustaneilla saksalaisilla, varsinkin Albert-piispalla oli aluksi 1200-luvun alussa yhteistyötä Tanskan kuninkaan kanssa, joka 1219 jälkeen huipentui tosin aluekiistoiksi Virossa.näistä tanskalaisten yrityksistä, lähteitä?
Viikinki aikaiset yritykset Suomeen ovat myös musta aukko.
Aiemmin nämä "yritykset" johtivat englannin, irlannin, man saaren, fär saarteen, hebridien jne kuninkuuteen, venäjän perustamiseen, normandian syntyyn, islannin grönnlannin syntyyn sekä amerikan "löytymiseen"...melkoisia sähelöitä nuo viikingit. - Vaka Vanha
Ehkä olikin Saksalainen,joka oli toiminut Suomessaja saanut sen takia lisänimen "Suomalainen" ...
Sehän vain itseasiassa todistaa Suomalaisten ja Saksalaisten välisestä yhteistyöstä ... - Jan Stark
Vaka Vanha kirjoitti:
Ehkä olikin Saksalainen,joka oli toiminut Suomessaja saanut sen takia lisänimen "Suomalainen" ...
Sehän vain itseasiassa todistaa Suomalaisten ja Saksalaisten välisestä yhteistyöstä ...Mahdollista. Tai tanskalaisten leivissä Suomessa. Harmittavaa, että tämän varmistavat historialliset lähteet puuttuvat.
- Jan Stark
Vikingar kirjoitti:
näistä tanskalaisten yrityksistä, lähteitä?
Viikinki aikaiset yritykset Suomeen ovat myös musta aukko.
Aiemmin nämä "yritykset" johtivat englannin, irlannin, man saaren, fär saarteen, hebridien jne kuninkuuteen, venäjän perustamiseen, normandian syntyyn, islannin grönnlannin syntyyn sekä amerikan "löytymiseen"...melkoisia sähelöitä nuo viikingit.-1191 Tanskalaisten annaalien mukaan tanskalainen ristiretki Suomeen kuningas Knut IV:n johdolla. Hattulan kirkko voisi olla noilta ajoilta? Vielä 1405 Tanskan (ja koko Pohjolan) kuningatar Margareta myönsi rahaa luostareille, jotka tukivat pyhiinvaelluksia - yksi vaelluskohde edelleen Hattulan Pyhän Ristin kirkko.
-1202 Lundin arkkipiispa Andreas veljineen (Ebbe ja Lars) kastaa ihmisiä Etelä-Suomessa.
- 1209 Innocentius III kehui Lundin Andreas-arkkipiispaa lähetystyön menestyksestä Suomessa (1191 ja 1202 retket?)
-1210 tieto Valdemar Sejrin retkestä Suomeen?
Inkooseen aletaan 1200-luvulla rakentaa Nikolain kirkkoa – ainoa Nikolaille (merenkulkijoiden suojeluspyhimykselle) omistettu kirkko Suomessa. Tanskassa Nikolai taas suosituin kirkkopyhimys ja erisnimissäkin.
Tammisaaren Snappertunan Kastellbergetin varustus voisi olla tuolta ajalta?
-1216 paavi vahvisti Tanskan Erik Knutsson -kuninkaan oikeuden Suomeen - Österland
Jan Stark kirjoitti:
-1191 Tanskalaisten annaalien mukaan tanskalainen ristiretki Suomeen kuningas Knut IV:n johdolla. Hattulan kirkko voisi olla noilta ajoilta? Vielä 1405 Tanskan (ja koko Pohjolan) kuningatar Margareta myönsi rahaa luostareille, jotka tukivat pyhiinvaelluksia - yksi vaelluskohde edelleen Hattulan Pyhän Ristin kirkko.
-1202 Lundin arkkipiispa Andreas veljineen (Ebbe ja Lars) kastaa ihmisiä Etelä-Suomessa.
- 1209 Innocentius III kehui Lundin Andreas-arkkipiispaa lähetystyön menestyksestä Suomessa (1191 ja 1202 retket?)
-1210 tieto Valdemar Sejrin retkestä Suomeen?
Inkooseen aletaan 1200-luvulla rakentaa Nikolain kirkkoa – ainoa Nikolaille (merenkulkijoiden suojeluspyhimykselle) omistettu kirkko Suomessa. Tanskassa Nikolai taas suosituin kirkkopyhimys ja erisnimissäkin.
Tammisaaren Snappertunan Kastellbergetin varustus voisi olla tuolta ajalta?
-1216 paavi vahvisti Tanskan Erik Knutsson -kuninkaan oikeuden Suomeenlähteen tuolle viikinkien vallalle Suomessa.
- Rogi1
Vaka Vanha kirjoitti:
Ehkä olikin Saksalainen,joka oli toiminut Suomessaja saanut sen takia lisänimen "Suomalainen" ...
Sehän vain itseasiassa todistaa Suomalaisten ja Saksalaisten välisestä yhteistyöstä ...>>Sehän vain itseasiassa todistaa Suomalaisten ja Saksalaisten välisestä yhteistyöstä ...
- Jan Stark
Österland kirjoitti:
lähteen tuolle viikinkien vallalle Suomessa.
Oikeastaan 1100- ja 1200-luvun tanskalaiset eivät olleet "viikinkejä".
Toinen tanskalaisvaikutuksen kulta-aika oli Kalmarin unionin aikana 1300-luvun lopulta 1500-luvun alkuun, kun Tanskan kuningas oli myös meidän hallitsijamme ja Suomen linnojenkin päälliköt olivat järjestään tanskalaisia.
Kapinointi tanskalaisvaltaa vastaan johti mm. siihen, että tanskalaisamiraali Sören Norby valloitti Kastelholman Ahvenanmaalla ja Otto Rud poltti Turun kaupungin 1507. - Jan Stark
Österland kirjoitti:
lähteen tuolle viikinkien vallalle Suomessa.
Asiasta ovat kirjoittaneet (lähinnä artikkeleita) Gunvor Kerkkonen, J.W. Ruuth, Mats Dreier ja Jalmari Jaakkola. Artikkelitkin yleensä ruotsinkielisiä, suomenkielisille kun Baltianmeri ja Pohjoismaiden historia on niin evvk kuin olla voi.
No, tältä se tuon ajan merialueemme näytti:
http://wadbring.com/historia/sidor/kf.htm - Vikingar
Jan Stark kirjoitti:
Oikeastaan 1100- ja 1200-luvun tanskalaiset eivät olleet "viikinkejä".
Toinen tanskalaisvaikutuksen kulta-aika oli Kalmarin unionin aikana 1300-luvun lopulta 1500-luvun alkuun, kun Tanskan kuningas oli myös meidän hallitsijamme ja Suomen linnojenkin päälliköt olivat järjestään tanskalaisia.
Kapinointi tanskalaisvaltaa vastaan johti mm. siihen, että tanskalaisamiraali Sören Norby valloitti Kastelholman Ahvenanmaalla ja Otto Rud poltti Turun kaupungin 1507.tuon linna jutun ja tanskan vallan poiminut?
Mihin ristiretki hallinto katosi? - Semjon_Kotko
Jan Stark kirjoitti:
-1191 Tanskalaisten annaalien mukaan tanskalainen ristiretki Suomeen kuningas Knut IV:n johdolla. Hattulan kirkko voisi olla noilta ajoilta? Vielä 1405 Tanskan (ja koko Pohjolan) kuningatar Margareta myönsi rahaa luostareille, jotka tukivat pyhiinvaelluksia - yksi vaelluskohde edelleen Hattulan Pyhän Ristin kirkko.
-1202 Lundin arkkipiispa Andreas veljineen (Ebbe ja Lars) kastaa ihmisiä Etelä-Suomessa.
- 1209 Innocentius III kehui Lundin Andreas-arkkipiispaa lähetystyön menestyksestä Suomessa (1191 ja 1202 retket?)
-1210 tieto Valdemar Sejrin retkestä Suomeen?
Inkooseen aletaan 1200-luvulla rakentaa Nikolain kirkkoa – ainoa Nikolaille (merenkulkijoiden suojeluspyhimykselle) omistettu kirkko Suomessa. Tanskassa Nikolai taas suosituin kirkkopyhimys ja erisnimissäkin.
Tammisaaren Snappertunan Kastellbergetin varustus voisi olla tuolta ajalta?
-1216 paavi vahvisti Tanskan Erik Knutsson -kuninkaan oikeuden Suomeen...ennen vuotta 1249-50:
"-1191 Tanskalaisten annaalien mukaan tanskalainen ristiretki Suomeen kuningas Knut IV:n johdolla. Hattulan kirkko voisi olla noilta ajoilta? Vielä 1405 Tanskan (ja koko Pohjolan) kuningatar Margareta myönsi rahaa luostareille, jotka tukivat pyhiinvaelluksia - yksi vaelluskohde edelleen Hattulan Pyhän Ristin kirkko.
-1202 Lundin arkkipiispa Andreas veljineen (Ebbe ja Lars) kastaa ihmisiä Etelä-Suomessa.
- 1209 Innocentius III kehui Lundin Andreas-arkkipiispaa lähetystyön menestyksestä Suomessa (1191 ja 1202 retket?)
-1210 tieto Valdemar Sejrin retkestä Suomeen?
Inkooseen aletaan 1200-luvulla rakentaa Nikolain kirkkoa – ainoa Nikolaille (merenkulkijoiden suojeluspyhimykselle) omistettu kirkko Suomessa. Tanskassa Nikolai taas suosituin kirkkopyhimys ja erisnimissäkin.
Tammisaaren Snappertunan Kastellbergetin varustus voisi olla tuolta ajalta?
-1216 paavi vahvisti Tanskan Erik Knutsson -kuninkaan oikeuden Suomeen." - Jan Stark
Vikingar kirjoitti:
tuon linna jutun ja tanskan vallan poiminut?
Mihin ristiretki hallinto katosi?Tanskalaisista Sören (tai Severin) Norbystä ja Otto Rudista 1400- ja 1500-lukujen vaihteessa vaikka tämän verran:
http://www.edu.fi/projektit/tammi/vesi/elama_teksti_rosvo.htm - Rogi1
Semjon_Kotko kirjoitti:
...ennen vuotta 1249-50:
"-1191 Tanskalaisten annaalien mukaan tanskalainen ristiretki Suomeen kuningas Knut IV:n johdolla. Hattulan kirkko voisi olla noilta ajoilta? Vielä 1405 Tanskan (ja koko Pohjolan) kuningatar Margareta myönsi rahaa luostareille, jotka tukivat pyhiinvaelluksia - yksi vaelluskohde edelleen Hattulan Pyhän Ristin kirkko.
-1202 Lundin arkkipiispa Andreas veljineen (Ebbe ja Lars) kastaa ihmisiä Etelä-Suomessa.
- 1209 Innocentius III kehui Lundin Andreas-arkkipiispaa lähetystyön menestyksestä Suomessa (1191 ja 1202 retket?)
-1210 tieto Valdemar Sejrin retkestä Suomeen?
Inkooseen aletaan 1200-luvulla rakentaa Nikolain kirkkoa – ainoa Nikolaille (merenkulkijoiden suojeluspyhimykselle) omistettu kirkko Suomessa. Tanskassa Nikolai taas suosituin kirkkopyhimys ja erisnimissäkin.
Tammisaaren Snappertunan Kastellbergetin varustus voisi olla tuolta ajalta?
-1216 paavi vahvisti Tanskan Erik Knutsson -kuninkaan oikeuden Suomeen."Ei nuo lainaukset sulje pois sitä että ruotsalaista asutusta oli levinnyt ahvenanmaalle jo 1100-luvulta alkaen. Hyvin suurella todennäköisyydellä myös Varsinais-Suomessa oli jo svealaista uudisasutusta 1200-luvun alussa.
Tuosta toisen ristiretken ajankohdasta on ollut vääntöä tälläkin palstalla ja itse olen edelleen ajankohdan 1238/9 kannalla koska ristiretkibulla vuodelta 1237 sopii hyvin kuvioon. Kun taas 1249/50 saarnoja ei tunneta.
- Aatelinen
Mukava nähdä, että herroilla Stark ja Rogi1 näyttää asia Petrus Kaukwalden kohdalla olevan oikeassa suunnassa.
Suomalainen pappi ei munkaan mielestä ollut. 1210-luku on liian varhainen ajankohta suomalaiselle omalle papistolle.
Tässäkin on käynyt taas niin että nimien suomalaistaminen hämää tiettyjä tyyppejä luulemaan Kaukwaldeakin suomalaiseksi.
Itse olen 2003-vuoden painoksen kronikasta lukenut. Juuri nuo ovat ne kohdat Kaukwaldesta, jotka Stark on lainannut. Alkupuheessa oli jotain mainintaa lähinnä papin alukuperästä, josta ei varmuutta ollut.- - © -
Kansallisbiografia:
"Pietari Kaikkivallan, ensimmäisen nimeltä tunnetun suomalaisen papin, muita elämänvaiheita ei tunneta." - Aatelinen
- © - kirjoitti:
Kansallisbiografia:
"Pietari Kaikkivallan, ensimmäisen nimeltä tunnetun suomalaisen papin, muita elämänvaiheita ei tunneta."Tuossa sun lainamassa tekstissä kaikki Petrus Kakuwaldeen liittyvä tieto on Henrikin kronikasta.
Henrik oli saksalainen ja jos Petrus-pappi toimi heidän kanssaan, hän osasi luultavasti saksaa. Tälläisen kosmopoliitin suomalaisen papin olemassaolo 1200-luvun alussa on aika epäuskottavaa.
En usko edes että syntyperäisiä suomalaisia oli katolisen kirkon pappeina tuona ajankohtana. - - © -
Aatelinen kirjoitti:
Tuossa sun lainamassa tekstissä kaikki Petrus Kakuwaldeen liittyvä tieto on Henrikin kronikasta.
Henrik oli saksalainen ja jos Petrus-pappi toimi heidän kanssaan, hän osasi luultavasti saksaa. Tälläisen kosmopoliitin suomalaisen papin olemassaolo 1200-luvun alussa on aika epäuskottavaa.
En usko edes että syntyperäisiä suomalaisia oli katolisen kirkon pappeina tuona ajankohtana.>>Tuossa sun lainamassa tekstissä kaikki Petrus Kakuwaldeen liittyvä tieto on Henrikin kronikasta.
Teksti on alunperin Jukka Paarman käsialaa, että semmonen noviisi näissä piispa-asioissa on kyseessä:
"Nimi on joka tapauksessa selvästi suomen kielen mukainen yhdyssana ja kun Henrik Lättiläinen (Henricus Lettus) lisää parissa kohdassa nimen yhteyteen määreen de Vinlandia, on tutkimus pitänyt Pietarin suomalaista syntyperää perusteltuna." - Aatelinen
- © - kirjoitti:
>>Tuossa sun lainamassa tekstissä kaikki Petrus Kakuwaldeen liittyvä tieto on Henrikin kronikasta.
Teksti on alunperin Jukka Paarman käsialaa, että semmonen noviisi näissä piispa-asioissa on kyseessä:
"Nimi on joka tapauksessa selvästi suomen kielen mukainen yhdyssana ja kun Henrik Lättiläinen (Henricus Lettus) lisää parissa kohdassa nimen yhteyteen määreen de Vinlandia, on tutkimus pitänyt Pietarin suomalaista syntyperää perusteltuna."Tarkoitin että kaikki tieto mitä Kakuwaldesta on, on peräisin Henrikin kronikasta. Hänestä ei ole tietoa ennen tai jälkeen kronikan.
De Vinlandia taitaa tarkoittaa "suomesta" ei "suomalainen". Taas voi kysyä, onko suomennos miten tehty?
- - © -
© Kansallisbiografia - haku - hakutulos - artikkeli
Pietari Kaikkivalta (mainitaan 1215 - 1226)
ristiretkisaarnaaja
Pietari Kaikkivalta tunnetaan ainoastaan Baltian maiden ristiretkiajasta kertovan Henrik Lättiläisen kronikan perusteella. Aikakirjoihin jääneen toimintansa hän suoritti kokonaan muualla kuin Suomessa eli Liivinmaalla ja Virossa. Kuitenkin hänet muistetaan myös Suomen historiassa ainakin kahdesta syystä. Ensinnäkin Pietari Kaikkivalta oli ensimmäinen nimeltä tunnettu suomalainen pappi, ja toiseksi hänen toimintansa kristinuskon levittäjänä eteläisen naapurikansamme keskuuteen oli merkitykseltään huomattava.
Henrik Lättiläisen kronikassa Pietarin Kaikkivallan nimi esiintyy erilaisissa muodoissa, mistä johtuen myös suomalaisessa kirjallisuudessa nimimuoto on ollut vaihteleva, muun muassa Petrus Kakewalde, Kakuwalde, Kaikewalde. Vanhat suomalaiset Kauko-alkuiset yhdysnimet ovat olleet vaikuttamassa siihen, että muoto Kaukovalta on pitkään ollut vallitseva, vaikka Kaikkivalta-nimi näyttääkin lähinnä käsikirjoituksia vastaavalta. Nimi on joka tapauksessa selvästi suomen kielen mukainen yhdyssana ja kun Henrik Lättiläinen (Henricus Lettus) lisää parissa kohdassa nimen yhteyteen määreen de Vinlandia, on tutkimus pitänyt Pietarin suomalaista syntyperää perusteltuna.
Pietari Kaikkivallan toiminta Virossa tapahtui 1200-luvun alussa ajankohtana, jolloin Baltian maiden valloitus oli hyvässä käynnissä. Viron alueesta käytiin kilpaa saksalaisten, tanskalaisten ja ruotsalaisten kesken. Poliittiset ja kaupalliset tavoitteet kulkivat käsi kädessä ristiretkihengessä tapahtuneen kristinuskon levittämisen ja kastamistoiminnan kanssa. Saksalaiset kauppiaat olivat perustaneet tukikohdan Väinäjoen suulle ja perustaneet sinne Riian kaupungin. Kirkonmiehet tulivat perässä ja kristillistä lähetystoimintaa johti Bremenistä lähetetty piispa Albert sekä tätä tehtävää varten perustettu Kalparitaristo. Riiasta käsin saksalaisvaikutus levisi itään ja pohjoiseen. Tanskalaisten valloitusponnistelut tapahtuivat pohjoisesta, ruotsalaisten lännen suunnasta. Tavan takaa joutuivat valloittajat sotaisiin yhteenottoihin sekä virolaisten että toistensa kanssa.
Saksalaisten rauhanomainen käännytys- ja kastamistoiminta oli vähitellen 1200-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla kääntynyt sotaiseksi valloitukseksi ja jopa siihen liittyväksi pakkokäännyttämiseksi. Siinä vaiheessa, jolloin Pietari Kaikkivalta tulee ensi kerran esille Henrik Lättiläisen kronikan sivuilta, saksalaiset olivat valloittaneet Viron eteläisimmät maakunnat Sakalan ja Ugaunian. Sinne lähetettiin 1215 kaksi pappia kastamaan, Pietari Kaikkivalta Suomesta ja Kalparitariston pappi Otto. Heidän kerrotaan kastaneen suuren osan näiden alueiden väestöä, mutta joutuneen pian virolaisten pelosta palaamaan Riikaan. Olot olivat siis epävarmat, eikä käännytystyö näyttänyt helpolta. Ilmeisesti nämä kaksi pappia palasivat jonkin ajan kuluttua uudelleen samoille seuduille jatkamaan työtään, Pietari Kaikkivallan keskittyessä enemmän Sakalan maakunnan alueelle.
Toinen vaihe, jossa Pietari Kaikkivallan toiminta tulee esille, tapahtui muutamaa vuotta myöhemmin tanskalaisten ryhdyttyä Viron valloitustoimiin Valdemar Sejrin retken aikoihin. Nyt Pietari Kaikkivalta yhdessä kronikoitsija Henrik Lättiläisen kanssa lähetettiin käännytys- ja kastamisretkelle, joka eteni eteläisestä Virosta pohjoiseen. Tarton seudulla kastajilla näyttää olleen varsin hyvä menestys. Emajoen varsilta, joka oli siihen aikaan kastettujen ja kastamattomien alueiden rajana, matka jatkui pohjoiseen Järvamaalle ja Virumaalle saakka, jossa kuitenkin tanskalaisten kilpailijoiden kanssa tilanne muodostui niin uhkaavaksi, että heidän oli palattava takaisin ja jätettävä nämä alueet tanskalaisten lähetyssaarnaajien haltuun.
Vielä kolmaskin vaihe tunnetaan Pietari Kaikkivallan toiminnasta. Paavin legaatti Vilhelm Modenalainen järjesteli 1226 Viron alueen hallintoa ja lähetti Pietari Kaikkivallan johtamaan kristillistä lähetystyötä Viron länsiosaan Läänemaalle. Tämä tehtävä osoittaa sitä arvostusta, jota paavin edustaja tunsi Pietari Kaikkivallan työtä kohtaan.
Henrik Lättiläisen kertomus kastamistoiminnasta antaa kuvan varsin pinnallisesta lähetystyöstä. Etenkin 1219, jolloin oli kyseessä jonkinlainen "kilpajuoksu" tanskalaisten kanssa, papit pyrkivät mahdollisimman nopeasti saattamaan maan asukkaat kristinuskon piiriin. Kylissä kutsuttiin väki koolle, ensin kastettiin päälliköt, sitten muut miehet ja vihdoin naiset ja lapset. Kastettujen määrä saattoi päivässä olla useita satoja. Koko maan halki nämä papit kulkivat muutamassa kuukaudessa kastaen tapaamiensa kylien asukkaat kristinuskoon.
Pietari Kaikkivallan, ensimmäisen nimeltä tunnetun suomalaisen papin, muita elämänvaiheita ei tunneta. Mielenkiintoista olisi tietää, miten hän jo näin varhaisessa vaiheessa, jolloin Suomessakin elettiin lähetyskautta, oli joutunut papiksi ja saksalaisten palvelukseen. Viisautta ja strategista silmää nämä osoittivat käyttämällä saman kieliryhmän edustajaa ja siten varmaankin viron kielen taitoista miestä virolaisten käännytystyössä. Samoin kuin Pietari Kaikkivallan varhaiset vaiheet ovat tuntemattomat, häviää hän myös vuoden 1226 jälkeen historian hämärään.
Pietari Kaikkivalta, Kaukovalta läht Petrus Kakewalde, Kakuwalde, Kaikewalde mainitaan 1215 - 1226.
LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. A. Maliniemi, M. Juva, K. Pirinen (toimittajat), Novella plantatio : Suomen kirkkohistoriallisen seuran juhlakirja Suomen kirkon juhlavuotena 1955. 1955: K. Pirinen, Suomen lähetysalueen kirkollinen järjestäminen; H. Moora, E. Laid, J. Mägiste, H. Kruus, Eesti ajalugu 1 : esiajalugu ja muistne vabadusvöitlus. Tartu 1935; A. H. Snellman, Itämeren suomalaiset itsenäisyytensä aikana. 1896.- Österland
"suomeen" tullut henkilö joka oli de, von, af jotain kuten muutkin ulkomaalaiset aateliset / kirkonmiehet.
- Jan Stark
Österland kirjoitti:
"suomeen" tullut henkilö joka oli de, von, af jotain kuten muutkin ulkomaalaiset aateliset / kirkonmiehet.
Tuollaisesta ei ole mitään todisteita.
Suomalaisia pappeja on takuulla ollut aivan kristinuskon alkuajoista lähtien Suomessa.
Turun piispojen luettelo (ei kerro etnistä alkuperää):
http://www.evl.fi/arkkipiispa/piispat.htm
Yleensä kaikissa kristinuskon käännyttämissä maissa pyrittiin omakielisen, mieluusti syntyperäisen papiston luomiseen. - Österland
Jan Stark kirjoitti:
Tuollaisesta ei ole mitään todisteita.
Suomalaisia pappeja on takuulla ollut aivan kristinuskon alkuajoista lähtien Suomessa.
Turun piispojen luettelo (ei kerro etnistä alkuperää):
http://www.evl.fi/arkkipiispa/piispat.htm
Yleensä kaikissa kristinuskon käännyttämissä maissa pyrittiin omakielisen, mieluusti syntyperäisen papiston luomiseen.kieli oli "oma" kansan kieli?
- Rogi1
Jan Stark kirjoitti:
Tuollaisesta ei ole mitään todisteita.
Suomalaisia pappeja on takuulla ollut aivan kristinuskon alkuajoista lähtien Suomessa.
Turun piispojen luettelo (ei kerro etnistä alkuperää):
http://www.evl.fi/arkkipiispa/piispat.htm
Yleensä kaikissa kristinuskon käännyttämissä maissa pyrittiin omakielisen, mieluusti syntyperäisen papiston luomiseen.>>Suomalaisia pappeja on takuulla ollut aivan kristinuskon alkuajoista lähtien Suomessa.>Yleensä kaikissa kristinuskon käännyttämissä maissa pyrittiin omakielisen, mieluusti syntyperäisen papiston luomiseen.
- Jan Stark
Rogi1 kirjoitti:
>>Suomalaisia pappeja on takuulla ollut aivan kristinuskon alkuajoista lähtien Suomessa.>Yleensä kaikissa kristinuskon käännyttämissä maissa pyrittiin omakielisen, mieluusti syntyperäisen papiston luomiseen.
Entä "Kakuwalden" nimi?
Henrik Lättiläinen oli ilmeisesti saksalainen eikä latvialainen. Häntä vain kutsuttiin näin koska hän toimi lättiläisten maalle heidän keskuudessaan (Henrik de Lettonie?)
Pietari Kakuwalde de Vinland siis "vain toimi hetken" Suomessa? Mistä hän siis otti tai sai tuon Kakuwalde-nimensä, joka ilmeisesti on suomea tai viroa?
En näe esteitä sille, että Kakuwalde (Kaukovalta/Kaikkivaltias?) olisi ollut etninen (varsinais-)suomalainen. - Jan Stark
Rogi1 kirjoitti:
>>Suomalaisia pappeja on takuulla ollut aivan kristinuskon alkuajoista lähtien Suomessa.>Yleensä kaikissa kristinuskon käännyttämissä maissa pyrittiin omakielisen, mieluusti syntyperäisen papiston luomiseen.
1291 löytyy vanhin tieto suomalaisen ulkomailla harjoittamista opinnoista: Petrus Dacus de Finlandia lähetetään opiskelemaan logiikkaa Århusiin.
Suomalainen Maunu toimi Turun 9. piispana 1291-1308. - Rogi1
Jan Stark kirjoitti:
Entä "Kakuwalden" nimi?
Henrik Lättiläinen oli ilmeisesti saksalainen eikä latvialainen. Häntä vain kutsuttiin näin koska hän toimi lättiläisten maalle heidän keskuudessaan (Henrik de Lettonie?)
Pietari Kakuwalde de Vinland siis "vain toimi hetken" Suomessa? Mistä hän siis otti tai sai tuon Kakuwalde-nimensä, joka ilmeisesti on suomea tai viroa?
En näe esteitä sille, että Kakuwalde (Kaukovalta/Kaikkivaltias?) olisi ollut etninen (varsinais-)suomalainen.>>Henrik Lättiläinen oli ilmeisesti saksalainen eikä latvialainen. Häntä vain kutsuttiin näin koska hän toimi lättiläisten maalle heidän keskuudessaan (Henrik de Lettonie?)>Pietari Kakuwalde de Vinland siis "vain toimi hetken" Suomessa? Mistä hän siis otti tai sai tuon Kakuwalde-nimensä, joka ilmeisesti on suomea tai viroa?>En näe esteitä sille, että Kakuwalde (Kaukovalta/Kaikkivaltias?) olisi ollut etninen (varsinais-)suomalainen.
- Jan Stark
Rogi1 kirjoitti:
>>Henrik Lättiläinen oli ilmeisesti saksalainen eikä latvialainen. Häntä vain kutsuttiin näin koska hän toimi lättiläisten maalle heidän keskuudessaan (Henrik de Lettonie?)>Pietari Kakuwalde de Vinland siis "vain toimi hetken" Suomessa? Mistä hän siis otti tai sai tuon Kakuwalde-nimensä, joka ilmeisesti on suomea tai viroa?>En näe esteitä sille, että Kakuwalde (Kaukovalta/Kaikkivaltias?) olisi ollut etninen (varsinais-)suomalainen.
Keskeinen kysymys on, miten varhaiset lähetyssaarnaajat voittivat kielimuurin? Riian piispat neuvottelivat suvereenisti liiviläisten (Kauppo-niminen päällikkö oli lojaali kristitty), lättiläisten, virolaisten, liettualaisten ja jopa Polotskin, Pihkovan ja Novgorodin venäläisten kanssa? Kaikki eivät voineet olla sujuvia saksanpuhujia.
Miten Ruotsi käännytti Suomen? Katolisen kirkon liturgiakieli oli tietenkin latina, mutta lähetystyön alkamisessa latinan polottaminen pakanoille ei tainnut johtaa mihinkään.
Myöhemmin 1500- ja 1600-luvulla Suomessa vaikuttavista virkamiehistä juuri papisto oli parhaiten suomenkielentaitoinen, sillä olihan sen saatava asiansa seurakunnalle sanottua. Tämän kehityksen on täytynyt olla keskeinen osa seurakuntien toimintaa alusta alkaen.
Oliko Pietari Kakuwalden vahvuus Viron-lähetyksessä hänen kielitaidossaan? Vai opetteliko hän saksalaisena vironkielen alkeet? - Semjon_Kotko
Rogi1 kirjoitti:
>>Henrik Lättiläinen oli ilmeisesti saksalainen eikä latvialainen. Häntä vain kutsuttiin näin koska hän toimi lättiläisten maalle heidän keskuudessaan (Henrik de Lettonie?)>Pietari Kakuwalde de Vinland siis "vain toimi hetken" Suomessa? Mistä hän siis otti tai sai tuon Kakuwalde-nimensä, joka ilmeisesti on suomea tai viroa?>En näe esteitä sille, että Kakuwalde (Kaukovalta/Kaikkivaltias?) olisi ollut etninen (varsinais-)suomalainen.
"Suomalainen nimistö ei oikein tunne suomennettuja nimiversioita Kaukovalta tai Kaikkivalta. "
Onhan noita, mm. 'Sotavalta', 'Kaukomieli', jne..
On jotenkin tympeää tämä joidenkin omaksuma ylimielinen tapa julistaa olemattomalla akateemisella auktoriteetillä, että "ei tunne..." tms..
Ilman mitään tietoja po. aiheesta.
Tämä on varsin yleinen tyyli tietynsuuntaisilla inttäjillä. Lähinnä vasemmistolaisilla ja svekomaaneilla. - Rogi1
Semjon_Kotko kirjoitti:
"Suomalainen nimistö ei oikein tunne suomennettuja nimiversioita Kaukovalta tai Kaikkivalta. "
Onhan noita, mm. 'Sotavalta', 'Kaukomieli', jne..
On jotenkin tympeää tämä joidenkin omaksuma ylimielinen tapa julistaa olemattomalla akateemisella auktoriteetillä, että "ei tunne..." tms..
Ilman mitään tietoja po. aiheesta.
Tämä on varsin yleinen tyyli tietynsuuntaisilla inttäjillä. Lähinnä vasemmistolaisilla ja svekomaaneilla.>>Onhan noita, mm. 'Sotavalta', 'Kaukomieli', jne..
On jotenkin tympeää tämä joidenkin omaksuma ylimielinen tapa julistaa olemattomalla akateemisella auktoriteetillä, että "ei tunne..." tms..>Ilman mitään tietoja po. aiheesta.>Tämä on varsin yleinen tyyli tietynsuuntaisilla inttäjillä. Lähinnä vasemmistolaisilla ja svekomaaneilla. - Rogi1
Jan Stark kirjoitti:
Keskeinen kysymys on, miten varhaiset lähetyssaarnaajat voittivat kielimuurin? Riian piispat neuvottelivat suvereenisti liiviläisten (Kauppo-niminen päällikkö oli lojaali kristitty), lättiläisten, virolaisten, liettualaisten ja jopa Polotskin, Pihkovan ja Novgorodin venäläisten kanssa? Kaikki eivät voineet olla sujuvia saksanpuhujia.
Miten Ruotsi käännytti Suomen? Katolisen kirkon liturgiakieli oli tietenkin latina, mutta lähetystyön alkamisessa latinan polottaminen pakanoille ei tainnut johtaa mihinkään.
Myöhemmin 1500- ja 1600-luvulla Suomessa vaikuttavista virkamiehistä juuri papisto oli parhaiten suomenkielentaitoinen, sillä olihan sen saatava asiansa seurakunnalle sanottua. Tämän kehityksen on täytynyt olla keskeinen osa seurakuntien toimintaa alusta alkaen.
Oliko Pietari Kakuwalden vahvuus Viron-lähetyksessä hänen kielitaidossaan? Vai opetteliko hän saksalaisena vironkielen alkeet?>>Miten Ruotsi käännytti Suomen? Katolisen kirkon liturgiakieli oli tietenkin latina, mutta lähetystyön alkamisessa latinan polottaminen pakanoille ei tainnut johtaa mihinkään.>Oliko Pietari Kakuwalden vahvuus Viron-lähetyksessä hänen kielitaidossaan? Vai opetteliko hän saksalaisena vironkielen alkeet?
- Vaka Vanha
Semjon_Kotko kirjoitti:
"Suomalainen nimistö ei oikein tunne suomennettuja nimiversioita Kaukovalta tai Kaikkivalta. "
Onhan noita, mm. 'Sotavalta', 'Kaukomieli', jne..
On jotenkin tympeää tämä joidenkin omaksuma ylimielinen tapa julistaa olemattomalla akateemisella auktoriteetillä, että "ei tunne..." tms..
Ilman mitään tietoja po. aiheesta.
Tämä on varsin yleinen tyyli tietynsuuntaisilla inttäjillä. Lähinnä vasemmistolaisilla ja svekomaaneilla.Ainakin yksi Muinais-kainuun kuninkaista oli nimeltään Kaukovalta ...
Varmaan se oli Pietarin esi-isiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832