Jumalan johdatus?

Arskavain

Olin aikoinani Jehovan todistaja ja puolustin kotonani opittua uskoani ainoana oikeana totuutena. On helppo olla todistaja jos on kasvanut liikkeen sisällä, puolustaa Vartiotorni seuraa ja koittaa elää sen mukaan - tätähän se on lähes kaikkien Jehovan todistajien elämä - synnytään "totuuteen", muita vaihtoehtoja ei ole, ainoastaan syntisenä eläminen, tuhoutuminen harmagedonissa on toinen vaihtoehto.

Jehovan todistajat puhuvat niin usein henkilökohtaisen suhteen merkityksestä Jehovaan ja rukoileminen kuuluukin osana arkea, mutta mitä heidän opetetaan rukoilemaan?
Siunaa Jehova järjestöä ja hallintoelintä, auta meitä löytämään mahdolliset lampaat, anna voimaa kestää koettelemukset ja suojaa minua saatanan hyökkäyksiltä. Ohjaa Jehova minun elämääni ja pelasta minut! Suojele lähimmäisiäni ja anna minulle viisautta....Tuttuja asioita?

Raamatussa veronkantajan rukous oli otollinen kun hän pyysi Jumalaa armahtamaan häntä syntistä!

Itse uskoin todellakin kuten Vartiotorni seura opetti ja en voinut nähdä muuta tapaa kuin Jehovan todistajana oleminen kunnes rukoilemasta rukoiltua ja taas uudelleen kuten aina, pyysin Jumalata viisautta....

Mikä on ollut tähän astinen seuraus? Olenko hylännyt raamatun, Jumalan Hänen tarkoituksensa? Jehovan todistajat sanovat niin, mutta minulla on aika hyvä puolustus esitettävänä; Olen uskonut Jumalaan aina ja rukoillut Häntä, pyytänyt armahtamnaan minua syntistä Jeesuksen lunastus uhrin perusteella, otan vastaan kotiini kaikki ihmiset olivatpa he todistajia tai eivät ja arvostan vilpittömyyttä....Kuitenkin juuri tämä rukoilemani viisaus on tuonut minut kauemmaksi pois Vartiotorni seurasta, antanut rohkeutta ajatella itse, esittää mielipiteitä sitä vastaan ja nähnyt kokonaan uudessa valossa sen teeskentelyn, johon se lietsoo monia jäseniään. Voiko mikään olla niin pahaa kun sanotaan että meillä on rakkaus keskuudessamme eikä sitten kuitenkaan oikeasti ole?. Onko Jumala johdattanut minua pois ulkokultaisesta ihmisten järjestöstä, joka väittää palvelevansa Jumalaa? Minusta alkaa näyttää, että juuri näin on tapahtunut ja olen iloinen tästä johdatuksesta ja se on minut todella saanut tutkimaan vapautuneesti Jumalan suurta viisautta, josta meillä on vain pieni aavistus.

11

799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikös se olekin yleinen totuus, että kukaan ei tule raamattua lukemalla samaan tulokseen kuin Vartiotorniseura. Järjestö tällä vielä kerskailee ja varoittaa lukemasta raamattua täysin ilman vt-seuran kirjallisuutta. Missäköhän kohtaa raamatussa kerrotaan, että näin on oleva?

      • jota seura ei hylännyt

        vaikka muuten naureskeli Russellin kirjoituksille.
        Russelhan opetti ja selitti, ettei raamatun ymmärrystä saa ilman hänen kirjoitelmiaan.
        Nyt vain Russellin kirjoitelmat ovat muuttuneet seuran kirjoitelmiksi.
        Roskaa kaikki tyynni ja yksinkertaiset hölmöt vielä tottelevat moista roskasanomaa.
        Sääliksi käy seuran hyväksikäytettyjä uhreja.


      • Raitis nainen
        jota seura ei hylännyt kirjoitti:

        vaikka muuten naureskeli Russellin kirjoituksille.
        Russelhan opetti ja selitti, ettei raamatun ymmärrystä saa ilman hänen kirjoitelmiaan.
        Nyt vain Russellin kirjoitelmat ovat muuttuneet seuran kirjoitelmiksi.
        Roskaa kaikki tyynni ja yksinkertaiset hölmöt vielä tottelevat moista roskasanomaa.
        Sääliksi käy seuran hyväksikäytettyjä uhreja.

        Niin... entinen JT minäkin.. onneksi osaan lukea pelkästään jo se riittää avaamaan silmät kun alkaa lukea Raamattua ihan järjestyksessä eikä hypi sinne ja tänne... Suosittelen esim. Matteus, Markus ja Luukas evankeliumit lukemaan ihan rauhassa siellä on toivoa ja ihmiselämää. MYÖS 1Kor.13 luku.. aina ei tietenkään Raamattua jaksa lukea kun sillä on "lapsuudessa paukuteettu päähän" mutta silloin kun pystyy niin se on ihan hyvä lukea.. paljon hyviä ohjeita joita en kyllä osaa elää kuin aika ajoin. Meni hiukan pieleen kun revin itseni aikanaan viinan voimalla pois ,kun en muuta keksinyt.(Olin 15v) Onneksi sain apua ja elän nyt päivä kerrallaan raittiina.Kannattaa elää ja iloita hyvistä asioista elämässään. Vaikeuksiakin siihen kuuluu, mutta nekin selviää yksi kerrallaan. Ystävien kanssa jutellen ja luottaen. Yksikin ystävä riittää kun löydät sellaisen johon voit luottaa. Puhua kaiken mitä teet ja elät. Teit sitten oikein tai väärin.


      • Arskavain

        Jos raamattu on tarkoitettu koko ihmiskunnalle niin se on kaikkien ymmärrettävissä. Jehovan todistajat taas väittävät, että ainoastaan pieni osa ymmärtää tuota kirjaa, ja ymmärrys kasvaa näiden harvojen ja valittujen kautta. Todella naurettava väite, jota ei raamatulla voi perustella.


      • Arskavain
        jota seura ei hylännyt kirjoitti:

        vaikka muuten naureskeli Russellin kirjoituksille.
        Russelhan opetti ja selitti, ettei raamatun ymmärrystä saa ilman hänen kirjoitelmiaan.
        Nyt vain Russellin kirjoitelmat ovat muuttuneet seuran kirjoitelmiksi.
        Roskaa kaikki tyynni ja yksinkertaiset hölmöt vielä tottelevat moista roskasanomaa.
        Sääliksi käy seuran hyväksikäytettyjä uhreja.

        Vaan kirjoitelmia väännellään jatkuvasti sisäsiistimpään muotoon, ja niin alkuperäinen tarkoitus on muuttunut yhtäkkiä toiseksi.


      • Arskavain
        Raitis nainen kirjoitti:

        Niin... entinen JT minäkin.. onneksi osaan lukea pelkästään jo se riittää avaamaan silmät kun alkaa lukea Raamattua ihan järjestyksessä eikä hypi sinne ja tänne... Suosittelen esim. Matteus, Markus ja Luukas evankeliumit lukemaan ihan rauhassa siellä on toivoa ja ihmiselämää. MYÖS 1Kor.13 luku.. aina ei tietenkään Raamattua jaksa lukea kun sillä on "lapsuudessa paukuteettu päähän" mutta silloin kun pystyy niin se on ihan hyvä lukea.. paljon hyviä ohjeita joita en kyllä osaa elää kuin aika ajoin. Meni hiukan pieleen kun revin itseni aikanaan viinan voimalla pois ,kun en muuta keksinyt.(Olin 15v) Onneksi sain apua ja elän nyt päivä kerrallaan raittiina.Kannattaa elää ja iloita hyvistä asioista elämässään. Vaikeuksiakin siihen kuuluu, mutta nekin selviää yksi kerrallaan. Ystävien kanssa jutellen ja luottaen. Yksikin ystävä riittää kun löydät sellaisen johon voit luottaa. Puhua kaiken mitä teet ja elät. Teit sitten oikein tai väärin.

        Lapsuutesi kuvaa hyvin sitä ahdistusta, jonka yritit tukahduttaa. Minulla on samantapaisia kokemuksia ja tein juuri niin kuin ei olisi pitänyt. Jehovan todistaja lapset elävät usein sellaisessa ahdistuksessa, ainoa joka heidät pelastaa on uppoutua Jehovan todistajuuteen täysillä, luopua omasta minästä tai heittäytyä kaksoiselämään ja rukoilla että saisi puhtaan omantunnon eikä joutuisi erotetuksi - mikä noidankehä.


      • Sisko
        Arskavain kirjoitti:

        Lapsuutesi kuvaa hyvin sitä ahdistusta, jonka yritit tukahduttaa. Minulla on samantapaisia kokemuksia ja tein juuri niin kuin ei olisi pitänyt. Jehovan todistaja lapset elävät usein sellaisessa ahdistuksessa, ainoa joka heidät pelastaa on uppoutua Jehovan todistajuuteen täysillä, luopua omasta minästä tai heittäytyä kaksoiselämään ja rukoilla että saisi puhtaan omantunnon eikä joutuisi erotetuksi - mikä noidankehä.

        Kyllä. Olihan se ahdistusta.( oli myös hyviä hetkiä kun sai tehdä muuta) Anteeksi etten nyt jaksa lukea kaikkia kirjoituksiasi. Joten niihin en osaa sen enempää ottaa kantaa. Aika moni JT:lahkossa on alkoholisoitunut. Pitävät vain kulissit pystyssä. Minut ja veljeni erotettiin minä 15v ja veljeni 16v toinen veljistäni. Olimme siis lapsia ja kasteelle menimme isän pelossa siis ei taivaan isän vaan oman .. Omasta minästä en voinut luopua. Kapinoin jo neljä vuotiaana ja pidin isääni ja toisiakin JT lahkolaisia ns. Hölömöläisinä.. otan tuollaisen kevyemmän version ettei mene sensuuriin. Teen parhaani auttaakseni ihan näillä omakohtaisilla kokemuksilla. Ratkaisemaan asioita ja ainakin omassa sisimmässä elämään omien ajatusten kanssa. Pakolla ei mene läpi mikään etenkään jos sitä ei vastaanottaja usko todeksi. Oli asia mikä hyvänsä. Vaikka voittaako Gurling joukkue seuraavan ottelun vai ei? Lievä kevennys..josta jokainen rakentaa oman vastauksen. Minusta voittaa..


      • Arskavain
        Sisko kirjoitti:

        Kyllä. Olihan se ahdistusta.( oli myös hyviä hetkiä kun sai tehdä muuta) Anteeksi etten nyt jaksa lukea kaikkia kirjoituksiasi. Joten niihin en osaa sen enempää ottaa kantaa. Aika moni JT:lahkossa on alkoholisoitunut. Pitävät vain kulissit pystyssä. Minut ja veljeni erotettiin minä 15v ja veljeni 16v toinen veljistäni. Olimme siis lapsia ja kasteelle menimme isän pelossa siis ei taivaan isän vaan oman .. Omasta minästä en voinut luopua. Kapinoin jo neljä vuotiaana ja pidin isääni ja toisiakin JT lahkolaisia ns. Hölömöläisinä.. otan tuollaisen kevyemmän version ettei mene sensuuriin. Teen parhaani auttaakseni ihan näillä omakohtaisilla kokemuksilla. Ratkaisemaan asioita ja ainakin omassa sisimmässä elämään omien ajatusten kanssa. Pakolla ei mene läpi mikään etenkään jos sitä ei vastaanottaja usko todeksi. Oli asia mikä hyvänsä. Vaikka voittaako Gurling joukkue seuraavan ottelun vai ei? Lievä kevennys..josta jokainen rakentaa oman vastauksen. Minusta voittaa..

        Olen sitä mieltä, että mitä vapaampi kasvatus niin sen vapaammmaksi lapset tuntevat itsensä suhteessaan muihin ja liika suojeleminen on pahasta ts. eläisimme lastemme elämää ja päättäisimme vanhempina miten toimia.
        Tällainen kehittää väärää turvallisuuden tunnetta ja saa lapset ahdistumaan vain että mielyttäisivät muita.
        Sitä vastoin lapsien ja nuorten on annettava olla nuoria ja kehitettävä heidän omaa ajattelukykyä jossa he eivät tunne painostetuiksi ja alkamaan luulla että ruoho on vihreämpää aidan takana


      • Sisko
        Arskavain kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että mitä vapaampi kasvatus niin sen vapaammmaksi lapset tuntevat itsensä suhteessaan muihin ja liika suojeleminen on pahasta ts. eläisimme lastemme elämää ja päättäisimme vanhempina miten toimia.
        Tällainen kehittää väärää turvallisuuden tunnetta ja saa lapset ahdistumaan vain että mielyttäisivät muita.
        Sitä vastoin lapsien ja nuorten on annettava olla nuoria ja kehitettävä heidän omaa ajattelukykyä jossa he eivät tunne painostetuiksi ja alkamaan luulla että ruoho on vihreämpää aidan takana

        .. olen onnistunut katkaisemaan tämän ketjun. Lapseni menestyvät hyvin. Rajat on ollut, muta omilla aivoilla on sanut ajatella. Minulta vietiin oman ajattelun lahja. Sekä kouluttautumisen mahdollisuus. Alkoholisoiduin. Se tietyllä tavalla pelasti minut, mutta meinasi myös tuhota minut. Sain apua. Onneksi halusin sitä. Vapauskin pitää olla sellaista ettei saa tehdä mitä vaan ja erottaa oikean ja väärän. Loppujen lopuksi kaikki tavat jotka kunnioittavat lapsen yksilöllisyyttä on hyviä. Asiat joita vanhemmat kasvatuksessa tarvitsevat on inhimmillisyys. Lapsen ajatusten kunnioittaminen, vaikka ne olisi vastakkaisia omien kanssa. Kuunteleminen. Perustelu miksi joku asia kielletään? Rajat on kehitykselle hyväksi, mutta nämä uskon asiat on yksi johon pitäisi uskaltaa astua ehdoitta. Niillä saattaa nimittäin tuhota henkisesti lapsen. Tunnen ikäisiäni JT (ei enää) jotka eivät kestäneet sitä etteivät saaneet ajatella itse ja eivät saneet vastausta kysymyksiin jotka heitä painoivat. Sairastuivat mieleltään ja ovat nyt eläkkeellä eikä koskaan kyenneet töihin.


    • johdateltu

      Kun olin aktiivinen jt, luulin monien asioiden olevan johdatusta ja siunausta Jehovalta, kuten osa-aikatyö joka vähitellen sairastutti minut ja jt-puoliso joka vuosien mittaan jo jt-aikoinamme osoittautui yhtä epäsopivaksi minulle kuin minä hänelle.

      Puhumattakaan sairaasta opista jonka kirous painaa pitkään, kuten vartiotorniseuran opettama ns. suojautuminen riivaajilta joiden pelosta vapautui vasta vuosia jt:ista vapautumisen jälkeen.

      • Arskavain

        Myönnän olevani epätäydellinen ihminen, syntinen ja vailla Jumalan kunniaa, mutta uskon todella Jumalaan ja hänen johdatukseen asioissa jos olemme vilpittömiä ja rukoilemme häneltä viisautta...
        Näin jäljestä ajatellen rukoillessani viisautta, uskon että erottamiseni kautta (olin etääntynyt jo normaali jäsenestä, vaikka kaksinaismoralismi on järjestössä enempi sääntö kuin poikkeus)olen vasta voinut olla objektiivisen kriittinen jt- järjestöä ja sen historiaa kohtaan, olin sulkenut silmäni totuudelta ja toistelin Jt kliseitä automaattisesti...
        Koen vapautuneeni lahkolaisuudesta, pystyväni ajattelemaan selkeämmin aivan toiselta näkökulmalta. En ole oikeastaan katkera enkä vihainen vaan tunnen kutsumusta auttaa lahkoissa tai niihin liittymistä harkitsevia ihmisiä vapautumaan heitä ahdistavista asioista ja löytämään sen mahtavan sanoman raamatusta, joka meille on varattuna - armon!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      38
      1830
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      750
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      671
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      651
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      579
    9. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      58
      489
    10. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      144
      485
    Aihe