Joh.3:5:

Olen ilmanmuuta sillä kannalla, ettei kohta puhu kasteesta.

Nikodeemuksen tapaus

Uudestaan ylhäältä syntyminen

Joh.3:5-6

”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen.

Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti (Matt.18:6; Matt.21:16)., jos ovat lapsen uskossa pysyneet.


Kirkon piirissä pidetään keskeisenä kastetekstinä yleiseti Nikodeemos kertomusta(Joh,3;1-21) ja erityiseti Jeesusken vastausta Nikodemukselle: "...Ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumaaln valtakuntaan sisälle tulla" (Joh.3:5). Jeesus ei sanonut kasteesta ja hengestä. Sanasta "vesi" on tehty yksipuolinen tulkinta. On perusteltua todeta, ettei veden yhdistäminen kasteeseen ole Raamatullinen selitys tässä yhteydessä. Sensijaan on täysi syy uskoa vastoin tradiotanaalista käsitystä, että kysymyksessä on sana, joka puhdistaa. Paavali kirjoitti efosalaislille, kuinka Jeesus on pyhittänyt seurakunnan veden pesussa sanan kautta (Ef.5:26). Alkukielen mukaan: "Veden pesulla sanassa". Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

Johanneksen 3-luku kertookin uskon kautta syntymisestä: "Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman(Joh.3:14-15). Tämän jälkeen seuraakin evankeliumin tiivistelmä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman." (Joh.3:16).

Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nokodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen.

Seuraavassa luvussa JOH.4. Jeesus puhuu jälleen vedestä, "elävästä vedestä".
13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
Jeesus sanoo: 14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.

Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta.
Lähde: (usko ja kaste)

Kastamattomana kuolleet

”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

47

1014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joh.3:5

      Vedestä ja Hengestä kasteessa Jumala uudestisynnyttää Hesekielin mukaankin.

      25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
      26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
      27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

      Samoin Kol.2 ihminen herää kasteessa uuteen elämään yhdessä Kristuksen kanssa ja saa Hengen myötä Jumalan synnyttämän uskon. Jeesuksen uskon.

      • vesi tarkoitaa sanaa

        elävä sana.


      • mieti vielä
        vesi tarkoitaa sanaa kirjoitti:

        elävä sana.

        en ole kenenkään kuullut vielä "vihmovan" sanalla. kyllä siinä puhutaan vedestä niinkuin kirjoitettu on.


      • pesoja eli kasteita
        vesi tarkoitaa sanaa kirjoitti:

        elävä sana.

        4. Moos. 19:13
           
        Jokainen, joka koskee kuolleeseen, kuolleen ihmisen ruumiiseen, eikä puhdistaudu, hän saastuttaa Herran asumuksen, ja hänet hävitettäköön Israelista, koska puhdistusvettä ei ole vihmottu häneen; hän on saastainen, hänen saastaisuutensa pysyy hänessä yhä.

        4. Moos. 19:20
           
        Mutta joka on saastunut eikä puhdistaudu, se hävitettäköön seurakunnasta, koska hän on saastuttanut Herran pyhäkön eikä puhdistusvettä ole vihmottu häneen; hän on saastainen.


      • KAlpo
        pesoja eli kasteita kirjoitti:

        4. Moos. 19:13
           
        Jokainen, joka koskee kuolleeseen, kuolleen ihmisen ruumiiseen, eikä puhdistaudu, hän saastuttaa Herran asumuksen, ja hänet hävitettäköön Israelista, koska puhdistusvettä ei ole vihmottu häneen; hän on saastainen, hänen saastaisuutensa pysyy hänessä yhä.

        4. Moos. 19:20
           
        Mutta joka on saastunut eikä puhdistaudu, se hävitettäköön seurakunnasta, koska hän on saastuttanut Herran pyhäkön eikä puhdistusvettä ole vihmottu häneen; hän on saastainen.

        "Ja se, joka koskee hänen vuoteeseensa, pesköön vaatteensa ja PESEYTYKÖÖN VEDESSÄ ja olkoon saastainen iltaan asti.
        15:6 Ja se, joka istuu istuimelle, jolla vuotoa sairastava on istunut, pesköön vaatteensa ja PESEYTYKÖÖN VEDESSÄ ja olkoon saastainen iltaan asti."


      • Kun Jeesus pesee
        KAlpo kirjoitti:

        "Ja se, joka koskee hänen vuoteeseensa, pesköön vaatteensa ja PESEYTYKÖÖN VEDESSÄ ja olkoon saastainen iltaan asti.
        15:6 Ja se, joka istuu istuimelle, jolla vuotoa sairastava on istunut, pesköön vaatteensa ja PESEYTYKÖÖN VEDESSÄ ja olkoon saastainen iltaan asti."

        Joh. 13:10
           
        Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".


      • ihmisen teko
        KAlpo kirjoitti:

        "Ja se, joka koskee hänen vuoteeseensa, pesköön vaatteensa ja PESEYTYKÖÖN VEDESSÄ ja olkoon saastainen iltaan asti.
        15:6 Ja se, joka istuu istuimelle, jolla vuotoa sairastava on istunut, pesköön vaatteensa ja PESEYTYKÖÖN VEDESSÄ ja olkoon saastainen iltaan asti."

        Mutta silloin vihmottiin vedellä ja verellä kun puhdistauduttiin Herraa ja Herran temppeliä varten. Puhdistuksen suoritti silloin Herra.


      • eepu*
        Kun Jeesus pesee kirjoitti:

        Joh. 13:10
           
        Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".

        Riittää, että jalat pestään!
        -- Vapahtaja siis tarkoitti kylpemisellä (Apt.2:38) uskonmukaista upotuskastetta!
        Ehtoollisella pestään toistemme jalat, ne synnit pois, joita matkanteon vielä täällä kestäessämme/aikana on aiheutunut!


      • pesua
        eepu* kirjoitti:

        Riittää, että jalat pestään!
        -- Vapahtaja siis tarkoitti kylpemisellä (Apt.2:38) uskonmukaista upotuskastetta!
        Ehtoollisella pestään toistemme jalat, ne synnit pois, joita matkanteon vielä täällä kestäessämme/aikana on aiheutunut!

        kylpeminen ja muut avantouinnit on ihan eri asia kuin vedestä ja Hengestä syntyminen kasteessa, veri pitää olla veteen ja sanaan yhdistettynä, muuten ei synti lähde pois

        Ihmisen oma huuto eli ihmisen oma uskominen ei vielä pese syntiä pois. Kaste saadaan syntienne anteeksisaamiseksi (Apt.2:38-39) Lupaus koskee myös lapsia. Pietari oli huolestunut sen sukupolven lapsiperheiden pelastuksesta (Apt.2:40) Kastaminen käynnistyi nopeasti perhekunnittain (Apt.14,ja 16-luku). Lapsilla on etuoikeus kasteeseen.

        Ap. t. 22:16
           
        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'


      • eepu*
        ihmisen teko kirjoitti:

        Mutta silloin vihmottiin vedellä ja verellä kun puhdistauduttiin Herraa ja Herran temppeliä varten. Puhdistuksen suoritti silloin Herra.

        Niin kyllä vihmottiin ja näin tehtiin JOKA VUOSI. -- Mutta; " ... mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä." (Heb.10:Luku)
        -- Sillä syntien sovitus tapahtuu ja on ainoastaan Kristuksessa!
        .. ja nyt kun Kristus on antanut itsensä UHRIKSI kaikkien katuvien uskovien sovitukseksi on siihen asiaan liittyen asetettu uskonmukainen (Apt.2:38) upotuskaste, ja Herran pyhä Ehtoollinen ja jalkainpesu!! (Ks.Joh.13.Luku)


      • eepu*
        pesua kirjoitti:

        kylpeminen ja muut avantouinnit on ihan eri asia kuin vedestä ja Hengestä syntyminen kasteessa, veri pitää olla veteen ja sanaan yhdistettynä, muuten ei synti lähde pois

        Ihmisen oma huuto eli ihmisen oma uskominen ei vielä pese syntiä pois. Kaste saadaan syntienne anteeksisaamiseksi (Apt.2:38-39) Lupaus koskee myös lapsia. Pietari oli huolestunut sen sukupolven lapsiperheiden pelastuksesta (Apt.2:40) Kastaminen käynnistyi nopeasti perhekunnittain (Apt.14,ja 16-luku). Lapsilla on etuoikeus kasteeseen.

        Ap. t. 22:16
           
        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        ... vaan "sydämen ja hyvän- omantunnonpesua"!


      • silloin
        eepu* kirjoitti:

        ... vaan "sydämen ja hyvän- omantunnonpesua"!

        Hyvän omantunnonliitonkaste on uuden liiton aikana. Kristuksen ympärileikkaus.

        1. Piet. 3:21
           
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]


      • juodaan Henkeä
        eepu* kirjoitti:

        Niin kyllä vihmottiin ja näin tehtiin JOKA VUOSI. -- Mutta; " ... mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä." (Heb.10:Luku)
        -- Sillä syntien sovitus tapahtuu ja on ainoastaan Kristuksessa!
        .. ja nyt kun Kristus on antanut itsensä UHRIKSI kaikkien katuvien uskovien sovitukseksi on siihen asiaan liittyen asetettu uskonmukainen (Apt.2:38) upotuskaste, ja Herran pyhä Ehtoollinen ja jalkainpesu!! (Ks.Joh.13.Luku)

        Kristuksen Henkiruumiiseen liitytään kasteessa. Oksastetaan jaloon viinipuuhun pieniä oksia.
        1.Kor.12
        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Herra pitää hyvää huolta Kristusruumiiseen kasteessa liitetyistä imeväisistä lapsukaisista.

        Valit. 4:4
           
        Imeväisen kieli tarttuu suulakeen janon tähden. Lapsukaiset pyytävät leipää; ei ole, kuka sitä heille taittaisi.


        1. Joh. 2:12
           
        Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.


      • Kun Jeesus pesee kirjoitti:

        Joh. 13:10
           
        Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".

        täynnä noita kylpiöitä, jotka kulkevat sitä laveaa tietä...


      • juodaan Henkeä kirjoitti:

        Kristuksen Henkiruumiiseen liitytään kasteessa. Oksastetaan jaloon viinipuuhun pieniä oksia.
        1.Kor.12
        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Herra pitää hyvää huolta Kristusruumiiseen kasteessa liitetyistä imeväisistä lapsukaisista.

        Valit. 4:4
           
        Imeväisen kieli tarttuu suulakeen janon tähden. Lapsukaiset pyytävät leipää; ei ole, kuka sitä heille taittaisi.


        1. Joh. 2:12
           
        Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.

        Lainaus:
        Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta. Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti? Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi? Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
        Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä". Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä; ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme; mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.


        Eikös tämä puhu näkemystäsi vastaan? Kukaan ei voi "kävellä" kenenkään yli sanoen "minun uskoni ei ole sinuun riippuvainen".


      • eepu*
        silloin kirjoitti:

        Hyvän omantunnonliitonkaste on uuden liiton aikana. Kristuksen ympärileikkaus.

        1. Piet. 3:21
           
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        Johanneksen kaste oli se Oikea kaste!
        ... ja siihen liittyi Pyhän Hengen LUPAUS, ja tästä LUPAUKSESTA Vapahtaja sanoo seuraavassa:

        "Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        Mutta sen hän sanoi HENGESTÄ, joka niiden piti saaman, jotka USKOIVAT häneen; sillä HENKI ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu." (Joh.7.Luku)
        … ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella … näin siis Vapahtaja itsekin kastatti uskoon tulleita Johanneksen kasteella! (Ks.Joh.4.Luku)

        JOHANNEKSEN KASTE - upotuskaste oli siis jo se OIKEA KASTE!
        Sillä VAPAHTAJA itse arvosti Johanneksen kastetta ja sanoi: ”odottakaa Isältä sen LUPAUKSEN TÄYTTYMISTÄ "Johannes kastoi vedellä, (mutta lupauksen mukaisesti kohta) teidät kastetaan PYHÄLLÄ HENGELLÄ"! (Apt.1:5)
        Eli ei mitään väheksymistä Johanneksen kastetta vastaan, vaan sen JOHANNEKSEN KASTEEN -LUPAUKSEN täydelliseksi tekemisestä oli kyse!

        Katso lisää:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000015179283


      • eepu*
        weha kirjoitti:

        Lainaus:
        Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta. Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti? Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi? Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
        Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä". Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä; ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme; mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.


        Eikös tämä puhu näkemystäsi vastaan? Kukaan ei voi "kävellä" kenenkään yli sanoen "minun uskoni ei ole sinuun riippuvainen".

        Katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000015407435


      • frihet

        Minä VIHMON TEIDÄN PÄÄLLENNE... PUHDISTUTTE...

        Mietihän tarkaan tekstiä, kenelle ja milloin?
        Etkö tajua jo itsekin, että ensin opetus...


      • vanhaa liittoa
        eepu* kirjoitti:

        Johanneksen kaste oli se Oikea kaste!
        ... ja siihen liittyi Pyhän Hengen LUPAUS, ja tästä LUPAUKSESTA Vapahtaja sanoo seuraavassa:

        "Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        Mutta sen hän sanoi HENGESTÄ, joka niiden piti saaman, jotka USKOIVAT häneen; sillä HENKI ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu." (Joh.7.Luku)
        … ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella … näin siis Vapahtaja itsekin kastatti uskoon tulleita Johanneksen kasteella! (Ks.Joh.4.Luku)

        JOHANNEKSEN KASTE - upotuskaste oli siis jo se OIKEA KASTE!
        Sillä VAPAHTAJA itse arvosti Johanneksen kastetta ja sanoi: ”odottakaa Isältä sen LUPAUKSEN TÄYTTYMISTÄ "Johannes kastoi vedellä, (mutta lupauksen mukaisesti kohta) teidät kastetaan PYHÄLLÄ HENGELLÄ"! (Apt.1:5)
        Eli ei mitään väheksymistä Johanneksen kastetta vastaan, vaan sen JOHANNEKSEN KASTEEN -LUPAUKSEN täydelliseksi tekemisestä oli kyse!

        Katso lisää:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000015179283

        Johanneksen kaste oli vanhan liiton aikaa, lakkaava vesikaste VAIN aikuisille. Jeesus itse ei kastanut ketään sillä vanhan liiton kasteella (Joh.4:2)

        Uuden liiton aikana kastetaan vedellä ja Hengellä.

        Johannes mestattiin. Johanneksen kaste lakkasi 2000 vuotta sitten.

        Jeesus valmisti paremman kasteen Getsemanessa ja Golgatalla. Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
        Kristillinen kaste, jolla lapsia kastetaan. Perhekunnittain.


      • eepu*
        vanhaa liittoa kirjoitti:

        Johanneksen kaste oli vanhan liiton aikaa, lakkaava vesikaste VAIN aikuisille. Jeesus itse ei kastanut ketään sillä vanhan liiton kasteella (Joh.4:2)

        Uuden liiton aikana kastetaan vedellä ja Hengellä.

        Johannes mestattiin. Johanneksen kaste lakkasi 2000 vuotta sitten.

        Jeesus valmisti paremman kasteen Getsemanessa ja Golgatalla. Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
        Kristillinen kaste, jolla lapsia kastetaan. Perhekunnittain.

        Lue edellinen viestini linkkeineen!


      • kastetapa
        eepu* kirjoitti:

        Lue edellinen viestini linkkeineen!

        perheiden kasteita tehtiin paljon kodeissa ei siellä mihinkään upotettu,

        Johanneksen kaste lakkasi Johanneksen kuolemaan. Jeesus asetti uuden kasteen kuolemansa jälkeen.

        atp.19
        1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.


      • TaistoRa.
        kastetapa kirjoitti:

        perheiden kasteita tehtiin paljon kodeissa ei siellä mihinkään upotettu,

        Johanneksen kaste lakkasi Johanneksen kuolemaan. Jeesus asetti uuden kasteen kuolemansa jälkeen.

        atp.19
        1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

        >>Kirjoitat-
        >>valeltiin etupäässä
        perheiden kasteita tehtiin paljon kodeissa ei siellä mihinkään upotettu,


      • "bapditzoon"
        TaistoRa. kirjoitti:

        >>Kirjoitat-
        >>valeltiin etupäässä
        perheiden kasteita tehtiin paljon kodeissa ei siellä mihinkään upotettu,

        samaa sanaa kastaa bapditzoo käytetään Isralin kulkiessa kuivin jaloin Punaisen Meren halki, jossa he saivat kasteen pilvessä ja meressä, myös lapset joivat Kristuksen henkeä kasteessa. Ei heitä mihinkään upotettu.

        "bapditzoo" tarkoittaa kaikenlaista veden,veren ja öljyn kanssa tekemisiin joutumista, ei suinkaan pelkkää upotusta, kuten lahkolaiset valehtelee. mutta he ovatkin valheen hengen lapsia.


      • TaistoRa.
        "bapditzoon" kirjoitti:

        samaa sanaa kastaa bapditzoo käytetään Isralin kulkiessa kuivin jaloin Punaisen Meren halki, jossa he saivat kasteen pilvessä ja meressä, myös lapset joivat Kristuksen henkeä kasteessa. Ei heitä mihinkään upotettu.

        "bapditzoo" tarkoittaa kaikenlaista veden,veren ja öljyn kanssa tekemisiin joutumista, ei suinkaan pelkkää upotusta, kuten lahkolaiset valehtelee. mutta he ovatkin valheen hengen lapsia.

        "Baptizoon" eli upottaa merkitys tottakai täytyy ilmetä kuten että "kastettiin Moosekseen"!

        Tai "kastettiin Jeesukseen", eli nämä ihmiset ovat "upotetut näihin"! Elikä->

        Vanhassa liitossa Moosekseen!
        Uudessa liitossa Jeesukseen!
        Ymmärrätkö asian sisällön!?

        Baptizoo ei tosiaankaan tarkoita mitä vain kastelua! Tuo väittämä ei siis todellakaan pidä paikkaansa, että "baptizoo" tarkoittaisi kaikenlaista vedellä koskettelua!

        Tutkitaan siis asiaa hieman lähemmin!

        Kreikan kielessä on sana, (rantisma) joka ilmaisullaan merkitsee "roiskutella/ruiskutella" vetta! Sitten on sana (rantizoo/ranoo) joka merkitsee "sirotella/vihmoa/valella"!

        Kreikaksi on myös olemassa sana -(Droosos) jonka merkitys on "kaste", mutta se on sellainen kaste joka muodostuu esim, aamukasteena heinikossa! Tuo sana esiintyy esim seuraavassa Hoosean jakeessa ja kauttaaltaan muuallakin Raamatussa, myöskin "kuvaannollisena" ilmaisuna olevasta kasteesta!->

        >>Hoos. 14:5 (14:6) "Minä olen oleva Israelille kuin - "KASTE", se on kukoistava kuin lilja ja juurtuva syvälle kuin Libanon.

        Kreikaksi ylinnä, ja keskellä suomeksi, ja alinna suomennos sanasta sanaan.
        Kreik,-(λαβων) (υδωρ) (απενιψατο) (τας χειρας)
        Elikä- (laboon)(hudor)(apenipsato)(tas kheiras)
        Suom,- (otti) (vettä) (pesi/pesten)(kätensä)

        Kuten huomaat, niin vedellä tapahtuva käsienpesu ilmaistiin sanalla "apenipsato", eli->

        >>Laboon hudos (apenipsato) tas kheiras>Kirjoitat meistä->
        >>mutta he ovatkin valheen hengen lapsia.

        >>1 Kor 12:3 "Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä"!
        .
        4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;

        5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;

        6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

        7 "Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi".

        8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;

        9 ("toinen saa uskon samassa Hengessä"), toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;

        10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.

        11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.


    • kaste

      vesi on mukana kaikessa luomisessa ja uudesiluomisessa sanan ja Hengen lisäksi

      2. Piet. 3:5
         
      Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta

    • uskovaisia

      löytyy lestadiolaisista, olenhan minä sen kyllä aina tiennyt. Tunnet hyvin Jumalan sanan, liha ja veri
      ei sulle noita asioita kertonut vaan Pyhä Henki.
      Olen samaa mieltä ettei kasteessa uudestisynnytä,
      tuo vedestä ja hengestä tarkoitaa nimenomaan
      elävää vettä eli Jumalan sanaa.
      T: kerettiläinen
      Siunausta!

      • Joh.

        Jeesus puhui elävästä vedestä. Mutta sillä hän tarkoitti Henkeä.(ei sanoja)
        ja silloin se sanotaan Raamatussa erikseen että nyt vesi ei tarkoitakaan vettä, vaan Henkeä.

        Joh. 7:39

        Mutta sen hän sanoi Hengestä, =elävä vesi.

        Kyllä Joh.3:5 vesi on silloin vettä (water) kun mitään muuta ei sanota. Pieninkään piirto kun hänen sanoistaan ei saa kadota.


      • Joh. kirjoitti:

        Jeesus puhui elävästä vedestä. Mutta sillä hän tarkoitti Henkeä.(ei sanoja)
        ja silloin se sanotaan Raamatussa erikseen että nyt vesi ei tarkoitakaan vettä, vaan Henkeä.

        Joh. 7:39

        Mutta sen hän sanoi Hengestä, =elävä vesi.

        Kyllä Joh.3:5 vesi on silloin vettä (water) kun mitään muuta ei sanota. Pieninkään piirto kun hänen sanoistaan ei saa kadota.

        63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.


      • Jeesus lähetti
        weha kirjoitti:

        63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.

        Joh. 14:16
           
        Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

        17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

        9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.


      • kyllä
        Jeesus lähetti kirjoitti:

        Joh. 14:16
           
        Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

        17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

        9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

        olemassa Pyhän Hengen virka. Lopetan väittelyn kanssanne...se on rumaa ja väärin.

        Hyvär jatkot.


    • kasteessa

      Yleensä lauseessa sana "JOKU" tarkoittaa myös sanojaa itseään. Jeesus viittasi aluksi siihen tapahtumaan mitä hänelle itselleen tapahtui kasteessa. Sen jälkeen Hän sanoi Nikodemukselle teidän on synnyttävä myös uudesti ylhäältä kasteessa vedestä ja Hengestä Jeesuksen esimerkin mukaisesti. Jeesus täytti näin kaiken vanhurskauden eli Jumalalle kelpaamisen. Muutoin liha ei olisi päässyt taivaaseen, koska hän oli lihasta samalla tavoin osallinen, kuitenkin ilman syntiä. Liha ei peri Jumalan valtakuntaa, mutta Jeesuksen lihakin peri. Jeesus oli siinnyt Pyhästä Hengestä toisin kuin ihminen on siinnyt miehen tahdosta. Ihmisen Henki on synnyttävä uudesti, mutta ei lihan, koska liha maatuu maaksi.

      Milloin muulloin nämä sanat kuuluivat, kuin Jeesuksen kasteessa, jossa hänet vihittiin Ms.lain mukaan 30 vuoden iässä ylimmäisen papin julkiseen tehtävään?

      Tänä päivänä? Jeesuksen kastepäivä Jordanilla?

      Hepr. 1:5

      Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?

      Hepr. 5:5

      Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

      • Room.2:28. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        vertaus: kol.2:11. "Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella"

        "Joku", tarkoitaa tietysti epäuskoista. Kaikkialla Raamatussa lukee, kuinka lapsi on otollinen Jumalalle ja on otollinen kasteellekkin, eli on otollinen jo ennen kastetta.


      • eepu*
        weha kirjoitti:

        Room.2:28. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        vertaus: kol.2:11. "Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella"

        "Joku", tarkoitaa tietysti epäuskoista. Kaikkialla Raamatussa lukee, kuinka lapsi on otollinen Jumalalle ja on otollinen kasteellekkin, eli on otollinen jo ennen kastetta.

        Katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000015364663


      • Kristuksen ympärileikkaus
        weha kirjoitti:

        Room.2:28. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        vertaus: kol.2:11. "Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella"

        "Joku", tarkoitaa tietysti epäuskoista. Kaikkialla Raamatussa lukee, kuinka lapsi on otollinen Jumalalle ja on otollinen kasteellekkin, eli on otollinen jo ennen kastetta.

        Kasteessahan se tapahtuu tuo Kristuksen ympärileikkaus lapselle niinkuin aikuisellekin.

        11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.


      • originaaleista käsikirjoitu...
        eepu* kirjoitti:

        Katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000015364663

        Raamatun alkuperäisissä käsikirjoituksissa ei ole mitään mainintaa hoviherran uskomisesta. Taisi olla vasta kiinnostuksen asteella kun lueskeli juutalaisten pyhiä kirjoituksia matkalla.

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1144246013878&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=apt8:37&ctx=0&mod1=FinRaam&mod2=&mod3=


      • eepu*
        originaaleista käsikirjoitu... kirjoitti:

        Raamatun alkuperäisissä käsikirjoituksissa ei ole mitään mainintaa hoviherran uskomisesta. Taisi olla vasta kiinnostuksen asteella kun lueskeli juutalaisten pyhiä kirjoituksia matkalla.

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1144246013878&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=apt8:37&ctx=0&mod1=FinRaam&mod2=&mod3=

        Lutherkin on tämän jakeen löytänyt:
        Apt.8:37 "Philippus aber sprach: Glaubest du von ganzem Herzen, so mag's wohl sein. Er antwortete und sprach: Ich glaube, daß Jesus Christus Gottes Sohn ist." ..:)

        Miksi tämä (Apt.8:37) jae on poistettu niistä kopioista, syy on juuri tuo ”vauva-valelun” asettaminen uskonmukaisen upotuskasteen tilalle!!!


      • alkuperäisistä
        eepu* kirjoitti:

        Lutherkin on tämän jakeen löytänyt:
        Apt.8:37 "Philippus aber sprach: Glaubest du von ganzem Herzen, so mag's wohl sein. Er antwortete und sprach: Ich glaube, daß Jesus Christus Gottes Sohn ist." ..:)

        Miksi tämä (Apt.8:37) jae on poistettu niistä kopioista, syy on juuri tuo ”vauva-valelun” asettaminen uskonmukaisen upotuskasteen tilalle!!!

        Apt.8:37 puuttuu Raamatun alkuperäisistä käsikirjoituksista, joten sen tuleekin puuttua kaikista, myös 1500-luvun painoksista. Silloin on kirjoitusten mukaan.

        Äläkä mainitse Lutherin nimeä adventistien oppien yhteydessä, joita täällä levität.


      • eepu*
        alkuperäisistä kirjoitti:

        Apt.8:37 puuttuu Raamatun alkuperäisistä käsikirjoituksista, joten sen tuleekin puuttua kaikista, myös 1500-luvun painoksista. Silloin on kirjoitusten mukaan.

        Äläkä mainitse Lutherin nimeä adventistien oppien yhteydessä, joita täällä levität.

        Alkuperäisiä käsikirjoituksia ei taida Paavin jäljiltä olla enää yhtään jäljellä, (väärennöksiä ja niiden kopiota löytyy)?!

        Mutta Luther on tämän jakeen löytänyt:
        Apt.8:37 "Philippus aber sprach: Glaubest du von ganzem Herzen, so mag's wohl sein. Er antwortete und sprach: Ich glaube, daß Jesus Christus Gottes Sohn ist." ..:)

        Miksi tämä (Apt.8:37) jae on poistettu niistä kopioista, syy on juuri tuo ”vauva-valelun” asettaminen uskonmukaisen upotuskasteen tilalle!!!


      • uskoon tulleet lapset voida...
        Kristuksen ympärileikkaus kirjoitti:

        Kasteessahan se tapahtuu tuo Kristuksen ympärileikkaus lapselle niinkuin aikuisellekin.

        11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

        Vauvojen vanhaa, elämää, ei voida haudata, koska sitä ei vielä ole ollut. Kaste ei ole ympärileikkauksen vertauskuva, vaan se on uudestisyntymisen, siinä on : eli kertoo jatkon ja oikean järjetyksen, minkä Kol.2:13-14 ;"...antaen anteeksi kaikki rikokset..." Jos kuitenkin et tahdo ymmärtää tätä jaetta oikein on se oma ongelmasi, sillä kaikki muut kohdatkin aiheesta puhuu ymmärtävässä iässä oleville ihmisille, jotka ovat tulleet uskoon. Vauvakasteen selittäminen on aina väkivallantekoa Raamatulle ja ontuvaa.


      • kasteessa
        uskoon tulleet lapset voida... kirjoitti:

        Vauvojen vanhaa, elämää, ei voida haudata, koska sitä ei vielä ole ollut. Kaste ei ole ympärileikkauksen vertauskuva, vaan se on uudestisyntymisen, siinä on : eli kertoo jatkon ja oikean järjetyksen, minkä Kol.2:13-14 ;"...antaen anteeksi kaikki rikokset..." Jos kuitenkin et tahdo ymmärtää tätä jaetta oikein on se oma ongelmasi, sillä kaikki muut kohdatkin aiheesta puhuu ymmärtävässä iässä oleville ihmisille, jotka ovat tulleet uskoon. Vauvakasteen selittäminen on aina väkivallantekoa Raamatulle ja ontuvaa.

        "sinä päivänä, jona te siitä syötte, te kuolette" (VT)

        5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]

        "kasteessa,jossa te olette herätetyt Kristuksen kanssa" (Kol.2)


      • käsikirjoituksista
        eepu* kirjoitti:

        Alkuperäisiä käsikirjoituksia ei taida Paavin jäljiltä olla enää yhtään jäljellä, (väärennöksiä ja niiden kopiota löytyy)?!

        Mutta Luther on tämän jakeen löytänyt:
        Apt.8:37 "Philippus aber sprach: Glaubest du von ganzem Herzen, so mag's wohl sein. Er antwortete und sprach: Ich glaube, daß Jesus Christus Gottes Sohn ist." ..:)

        Miksi tämä (Apt.8:37) jae on poistettu niistä kopioista, syy on juuri tuo ”vauva-valelun” asettaminen uskonmukaisen upotuskasteen tilalle!!!

        vanhimmista tarkoittaa kaikkein vanhimpia käsikirjoituksia, joista ensimmäisetkin Raamatunpainoksetkin on laadittu

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1144382698657&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=apt8:37&ctx=0&mod1=FinRaam&mod2=&mod3=


      • eepu*
        käsikirjoituksista kirjoitti:

        vanhimmista tarkoittaa kaikkein vanhimpia käsikirjoituksia, joista ensimmäisetkin Raamatunpainoksetkin on laadittu

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1144382698657&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=apt8:37&ctx=0&mod1=FinRaam&mod2=&mod3=

        Siinä ensimmäisessä aidossa alkuperäisessä käsikirjoituksessa on ollut kirjoitettuna:

        Sillä Mutta Luther on tämän (kopion) jakeen löytänyt:
        Apt.8:37 "Philippus aber sprach: Glaubest du von ganzem Herzen, so mag's wohl sein. Er antwortete und sprach: Ich glaube, daß Jesus Christus Gottes Sohn ist." ..:)

        Miksi tämä (Apt.8:37) jae on poistettu niistä muista kopioista, syy on juuri tuo ”vauva-valelun” asettaminen uskonmukaisen upotuskasteen tilalle!!!


      • TaistoRa.
        kasteessa kirjoitti:

        "sinä päivänä, jona te siitä syötte, te kuolette" (VT)

        5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]

        "kasteessa,jossa te olette herätetyt Kristuksen kanssa" (Kol.2)

        Tuossa Kolossalais 2: luvun tekstissä ennenkuin puhutaan tuosta kasteesta, niin siinä mainitaan jakeessa (10-11), että nämä Paavalin saarnan kuulijat ovat "täytetyt Kristuksessa, Kristuksen ympärileikkauksella", joka on siis evankeliumin sanan ja Pyhän Hengen vaikutuksen kautta syntynyt "sydämen ympärileikkaus hengessä", eli uskoontulemisena Jeesukseen uskovaksi "sydämen ympärileikkauksella hengessä", ei kirjaimessa, eli ulkoisena ihmiskäden suoritteena!

        Paavali toisaalla juuri mainitsee tuosta asiasta sydämen uskomisen, eli "sydämen ympärileikkaus" asiasta!->

        >>Room 2:28 "Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu";

        29 "vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä"!, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        >>Room 10:10
        "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".

        >>Kol 2:23 "Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä;"! "mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi"!

        >>Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta"! - Room 10:17

        >>1 Piet 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä",

        23 "te, jotka olette uudestisyntyneet"!, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, "Jumalan elävän ja pysyvän - sanan kautta"!


        >>9 ("toinen saa uskon samassa Hengessä")!, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut" Room 6:3
        "Me luterilaiset jotka olemme vauvana kastetut, olemme Kristuksen kuolemaan kastetut"!

        Ei siinä todellakaan niin lue! Vaan Paavali puhuu eräälle ihmisjoukolle jotka ovat jo uskossa ja uskonsa perusteella kastetut Kristukseen.
        Kun mennään yksi luku taaksepäin, lukuun (5),niin asia selviää keitä nuo ihmiset tuossa Room 6 luvun jakeessa (3)ovat!->

        >>Room 5:1 "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet"!, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,

        2 "jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon"!, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.


    • Pyhän Hengen virka, jonka kautta epäuskoinen uudestisyntyy:

      2.kor.3:5. Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,
      6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.

      Jumalan vanhurskaus siirtyy uskosta uskoon (Room.1:17).

    • että on

      avannut silmäsi ettei kaste pelasta vaan usko.

      • aivan niin!

        vain kaste Jeesukseen Kristukseen pelastaa!!! ei mikään kaste.

        lukekaa Raamattua ja pyytäkää Jumalaa avaamaan silmänne! miksi Herra kehoittaa meitä uskovia menemään kaikkeen maailmaan ja saarnaamaan evankeliumia kaikille luoduille? miksi apostoli Paavali Herran kohdattuaan ja uskoontultuaan puhui Herrasta Jeesuksesta ja pelastuksesta, joka saadaan vain uskosta Häneen? pelkäämättä vaikka joutui monenlaiseen ahdistukseen, vankeuteen jne.

        samoin Pietari saarnasi, että tulee uskoa Jeesuksen Kristukseen syntien anteeksisaamiseksi.

        miksi Jeesusta sanoi näin:...mutta ELLETTE TEE PARANNUSTA, NIIN SAMOIN TE KAIKKI HUKUTTE. (Luuk. 13:3)

        ja Luuk. 24:47 ja että PARANNUSTA SYNTIEN ANTEEKSI SAAMISEKSI on saarnattavassa Hänen nimessänsä kaikille kansoille!

        entä kertomus publikaanista ja fariseuksesta? publikaanilla oli nöyrä sydän Herran edessä ja hän tajusi itsensä syntiseksi ja kokosydämisesti pyysi Jumalalta, että Jumala armahtaisi häntä syntistä. fariseus taas luuli, että kun hän tekee sitä ja tätä ja kun hänet on lapsena ympärileikattu, ilman muuta hän mieluinen Jumalan edessä...

        Joh. 3:18. Joka uskoo Häneen (Jeesukseen), sitä ei tuomita; mutta JOKA EI USKO, SE ON JO TUOMITTU, KOSKA HÄN EI USKONUT JUMALAN AINOKAISEN POJAN NIMEEN.

        EI OLE OLEMASSA IHMISTÄ, JOKA EI OLE SYNTIÄ TEHNYT. SIKSI MEISTÄ JOKAIKINEN TARVITSEE JEESUSTA JA SYNTIEN ANTEEKSISAAMISTA HÄNELTÄ.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe