Lörtsy!!

Mikkelin Möönikä

Se taitaa olla asii niin, että se lörtsyn syntyperäkin on nyt selevinnä!Vuonna 1967 kun oli markkinat kuuvetta kerttoo Savonlinnan torilla,oli eräs kauppias myymässä Forssalaisia lihapiirakoita siellä torilla ja eräs pariskunta ostoo tärräytti niitä kaksin kappallein! Perimä tiion mukkaan se toinen lihapiirakoista tipahti jus torinpenkille kun se nainen isttuu pyllähti levveineen tavaroinneen siihen...se lihapiirakka kauppias kauhistu asiasta ja huus sille naikkoselle "äkkiä ylös,istut piirakan piällä" no se naikkonen noppeesti ylös pomppas mutta myöhästähän se oli, silloin se Forssalainen lihapiirakka kauppias huus " voi itku,kato nyt mikä lörtsy" Siitä saakka on Savonlinnan perinneruokaan kuulunna lörtsy!! Sitä en vain tiedä onko samalla mallilla tehty vai onko jo uudempi malli menossa siinä lörtsyssä, mutta aika iso on malli ollu kun lörtsy syntyi!!

9

1845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Franz-setä

      On tosi hyvä että kerrot lörtsyn olevan forssalaisen keksinnön. Tuo suuri munkki on niin tavattoman äitelä ja paha,ettei sellaista voi edes kerralla syödä. Vanhasta muistista tulee kerran kesässä ostettua.

      Usein ihmetyttää, miksi savonlinnalaiset niillä kehuskelevat? Ei lörtsy ainakaan nosta Savolinnan mainetta.

      • Lörtsy kuule se vasta on oikein kuningasten herkku, kuten esimerkiksi minun, Sawon ylipäällikön.

        Adjutanttini Porvoota vastaan käytävissä sotatoimissa eli Temppeliherja on mies lörtsyn ystävä. Temppis vetää kesässä n. 200 lörtsyä eikä ole moksiskaan.

        Lörtsyissähän on nykyisin vaikka mitä täytettä. Ehdotinkin tuolle kuuluisalle Sawon leipurimestarille että täyttää ensi kesänä lörtsyn ruutanoilla. Kun on hämeestä tulossa näsäpoikia kylään niin pitäähän niille olla tutut eväät.

        Eihän ne muuten jaksa sinnitellä katiskassa, pitäähän poikien muutakin saada kuin linssisoppaa.

        Muuten! Alahan temppis tulla kuittamaan se 1,8 milj. euroa sotatoimiisi. Vaatimuksethan ovat jo Porvoon palstalla, joten sinulle tuskin tarvitsee niitä enää tavata?

        PS: Lihatsu Suomella miehen tiellä pitää.


      • ....
        SavoRULES kirjoitti:

        Lörtsy kuule se vasta on oikein kuningasten herkku, kuten esimerkiksi minun, Sawon ylipäällikön.

        Adjutanttini Porvoota vastaan käytävissä sotatoimissa eli Temppeliherja on mies lörtsyn ystävä. Temppis vetää kesässä n. 200 lörtsyä eikä ole moksiskaan.

        Lörtsyissähän on nykyisin vaikka mitä täytettä. Ehdotinkin tuolle kuuluisalle Sawon leipurimestarille että täyttää ensi kesänä lörtsyn ruutanoilla. Kun on hämeestä tulossa näsäpoikia kylään niin pitäähän niille olla tutut eväät.

        Eihän ne muuten jaksa sinnitellä katiskassa, pitäähän poikien muutakin saada kuin linssisoppaa.

        Muuten! Alahan temppis tulla kuittamaan se 1,8 milj. euroa sotatoimiisi. Vaatimuksethan ovat jo Porvoon palstalla, joten sinulle tuskin tarvitsee niitä enää tavata?

        PS: Lihatsu Suomella miehen tiellä pitää.

        Lihatsu? Li-hat-su? L-I-H-A-T-S-U ??? Kuulostaa tosi juntilta...


      • tappauksessa
        .... kirjoitti:

        Lihatsu? Li-hat-su? L-I-H-A-T-S-U ??? Kuulostaa tosi juntilta...

        sehän soppii tänne helevetin hyvin..


      • .... kirjoitti:

        Lihatsu? Li-hat-su? L-I-H-A-T-S-U ??? Kuulostaa tosi juntilta...

        Sittenhän se kuulostaa ihan sinulta, smurffi.


      • tohloppi.

        on ne vaan hyviä


      • numero11..

        mä syön ainaki 11. kpl..


    • AL

      Mie taas olen kuullut, että sen alkuperäisen lörtsyn salainen resepti on tullut Laurikaisen perheelle eräältä vanhemmalta nais-ihmiseltä, jonka pitkällisen kehittelyn tulos alkuperäinen lörtsy oli. Tämä vanha mummo teki niitä lörtsyjä aikanaan itse, ja möi jokaisen alle aikayksikön kauppatorilla. Ne tuotiin paikalle ilmeisesti pärekorissa ja makuelämys oli ennenkokematon näillä leveysasteilla. Tätä erinomaisuuden perinnettä Laurikaisen leipomo on ylläpitänyt jo kauan, eikä aidon laurikaisen voittanutta ole tässä maassa edelleenkään.
      Moni on yrittänyt ja jokainen on epäonnistunut.

      • ex-sln

        Ainakin sellainen vanhempi nainen nimeltään Kero (sukunimi) myi juuri tuollaisia Laurikaisen oloisia
        lihapiirakoita torilla 60/70-luvun vaihteessa - sieltä aina silloin haettiin..


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      22
      502
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      452
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      17
      423
    Aihe