1)(x^2)y'-cos(2y)=1
No tuohan tietysti separoituu muotoon:
dy/(cos(2y) 1)=dx/(x^2), mutta ongelmana on tuon v*tun kosinihirviön integroiminen
2)(y')^2-xy' y=0
Tässä taas kummittelee derivaatan neliö, joka pitäis saaha siilattua h*lvettiin.
Pari kismittävää diff. yhtälöä
5
541
Vastaukset
- fggds
Tehtävään2 saat erään yksittäisratkaisun
derivoimalla yhtälön puolittain
saat
2y'y''-y'-xy'' y'=0
2y'y''=xy'' |jaa y'' puolittain sallittua?
2y'=x
josta y=1/4*x^2
y'=x/2
y''=1/2, joten joo oli sallittua jakaminen
Tarkistus osoittaa ratkaisun päteväksi.
Muut ratkaisut ja yleisempi tapa, liikaa vaivaa.
Vakio ratkaisussa y=1/4x^2 C ei tule kyseeseen, sillä oltava C=0.
1) tehtävässä cos 2y 1 =2cos^2 y kaksinkertaisen kulman kaava, mutta auttaako paljon asiaa???- kyssäri
Joo, eli millä ratkaisumenetelmällä tuo sitten kräkätään noin yleisesti, saikko siis sitä selville?
- ffffffffsd
1) triviaaliratkaisut ovat ainakin
y=Pi/2 n*2Pi n kokonaisluku
2) y=0 (vakiofunktio, tosin on varmaankin yleisen ratkaisun erikoistapaus) - Hieman apua
1)
1/(cos 2y 1) pitäisi integoida. Sen kai joku osaa tuosta noin vaan, mutta Maplesta piti minun luntata, että tulee tan(y)/2.
Tangentin tan(x) derivaatta on 1 tan^2(x).
Tan(x) on sin(x)/cos(x). Siten yo. derivaatta voidaan esittää muodossa:
(cos^2(x) sin^2(x))/cos^2(x) = 1/cos^2(x)
Nyt cos(2x) 1 = 2cos^2(x), joten se puolikaskin putkahtaa sieltä tätä kautta. Jotta tuon integraalin olisi osannut laskea, olisi tuo pitänyt nähdä toisinpäin. Täytyy olla trigonometrian kaavat käsillä tai muistissa tosi hyvin, että osaa.
Aloitat siis kaksinkertaisen kosinin kaavasta, joka on yleensä muodossa:
cos(2y) = cos^2(y)-1
2) Merkitään y'=p. Yhtälö on siis yhtäpitävä seuraavan kanssa (huomaa, että tulo pp = p^2).
(2') pp-xp = -y
Derivoidaan puolittain, ja saadaan:
2pp' - p -xp' = -p 2pp' = xp'
2p = x
Siispä y' = x/2 ja siten y = x^2/4 C.
Nyt (x/2)^2-x(x/2) x^2/4 C = x^2/4-x^2/2 x^2/4 C = C , joten C = 0.
Oliko tästä tarpeeksi apua?
Minun teoreettinen tietämykseni diff-yhtälöistä ei ole hyvä, mutta ratkaisumenetelmät ovat jääneet hyvin mieleen. Eli tässä: jos yhtälössä esiintyy derivaatan potensseja, merkitse derivaattaa muuttujalla ja derivoi lisää. Ratkaisu voi löytyä sieventämällä sen jälkeen, mutta en tiedä millä ehdoilla näin tarkalleen on.
-- Matikisti 1.
y' * x^2 - cos(2y) = 1
dx / x^2 = dy / (1 cos(2y) )
dx / x^2 = dy / ( 2(cos(y))^2 )
integroidaan nyt
-1/x = 1/2 * tan(y) c
y = arctan( -2/x ) C , x < 0 tai x > 0
2. (y')^2 - xy' y = 0
Tämä muistuttaa erästä yo-tehtävää..
Ratkaisu saadaan derivoimalla yhtälö kerran.
2y' * y'' -(y' x*y'') y' = 0
y''* ( 2y' - x) = 0
y'' = 0 tai 2y' - x = 0
integroidaan 2:sti
y = Ax B (1) dy = 1/2 * x * dx
integroidaan
y = 1/4 * x^2 C (2)
sijoitetaan (1) ja (2) takaisin alkuperäiseen ja tutkitaan toteutuuko se derivoimalla saaduilla ratkaisuilla.
(1) y = Ax B, y' = A
A^2 -x*A Ax B = 0
B = -A^2
(2) y = 1/4 * x^2 C, y' = 1/2 * x
1/4 * x^2 - 1/2 * x^2 1/4 * x^2 C = 0
C = 0
(1) ja (2) toteutuvat vain jos B = -A^2 ja C = 0
ratkaisut: triviaali y = 0
y = 1/4 * x^2 ja suoraparvi y = Ax - A^2
Jännä juttu on että paraabelille y = 1/4 * x^2
piirretyn tangentin yleinen yhtälö on juuri
y = Ax - A^2, helppo osoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631782- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281277- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625