Minä olen usein ihmetellyt niitä suuria ihmeitä ja tekoja joista raamatussa kerrotaan. Kysyisinkin Teiltä, miten on mahdollisa että Noa sai kerättyä kaikki maailman eläimet siihen laivaan? Miten se niinkun on mahdollista toteuttaa käytännössä? Oletetaan että hän sai kerättyä ruumaan norsut, korokotiilit, tervapääskyn, gerbiilin ja leijonan. Istuivatko he kaikessa rauhassa keskenään odottelemassa kun Noa lähti hakemaan niitä muita eläimiä?
Mää en nyt oikeen ymmärrä!? Mutta pakko kai se on oltava totta koska monet uskovaiset sanovat että raamattu on totta.
Tällasta mä vaan fundeeraan joskus.
Saisinko järkevän vastauksen?
11
560
Vastaukset
- Miina
on vertauskuvallinen kertomus. Kaikki antiikin ajan ihmiset tajusivat tämän. Nykyäänkin vain fundamentalistit tai lapset pitävät VT:n alkukertomuksia kirjaimellisesti tosina. Kumpaan ryhmään sinä katsot lukeutuvasi?
- kysynx määki?
mikä on itse asian olemus?
- Miina
kysynx määki? kirjoitti:
mikä on itse asian olemus?
että arkki kuvaa kirkkoa, joka pelastaa ihmiset hukkumasta myrskyisellä elon merellä. Laivahan on yleensäkin kirkon symboli. Esim ekumeenisen liikkeen symbolina on tämä kirkkolaiva = arkki.
Suomen keskiaikaisessa "kansallislaulussakin" "Ramus virens olivarum" käytetään tätä vertausta, kun siinä sanotaan:
Ramus virens olivarum
per columbam panditur
binum genus animarum
archae Noae clauditur.
Ergo plebs fennonica
gaude de hoc dono
quod facta es catholica
verbi Dei sono.
Oksan vehreen vihannoivan
kantaa kyyhky nokassaan
kaksin parvi elollisten
Nooan arkkiin suljetaan.
Kansa Suomen iloitse,
koska sinut kerran
katoliseks armossaan
teki sana Herran.
- ne olleet
varmasti pienenpieniä pentuja. Jumalalle on kuitenkin kaikki mahdollista. Tämäkin on pakko uskoa, keran uskoo Jeesukseen.
- buddhalta
"Älä usko kuulopuheisiin, älä usko perinteisiin vain siksi että ne ovat sukupolvia vanhat,
älä usko huhuihin siksi että ne ovat levinneet laajalle, älä usko vanhoihin satuihin vain siksi että ne on kirjoitettu muistiin,
älä usko arvauksiin, älä usko mihinkään vain siksi että ne on tullut sinulle tavaksi,
älä usko mitään siksi että opettajasi tai vanhat ihmiset sanovat niin.
Hyväksy asia vasta sitten kun olet tutkinut ja eritellyt sitä, ja huomannut sen olevan järkevä ja hyödyttävän kaikkia.
Kun olet hyväksynyt asian, elä sen mukaisesti."
Älä usko minkään suunnan uskovaisiin, tai heidän pyhinä pitämiinsä kirjoihin. Vaadi tietoa, jonka tueksi on järjellä ymmärrettävät todisteet.
Nooan arkki ja monet muutkin asiat raamatussa ovat taruja.- perustelu
muulla kuin omilla jutuillasi.Perustele faktatieodolla väitteesi, odotan?
Vastaan sitten "faktaasi".
- haavinko kanssa?
1.Moos.7:8. Puhtaita eläimiä ja epäpuhtaita eläimiä, lintuja ja kaikkia, joita maassa matelee,
9. meni Nooan luo arkkiin kaksittain, koiras ja naaras, niinkuin Jumala oli Nooalle käskyn antanut.
Ne elukat tulivat itse senkuin vain otti vastaan ja osoiiti paikan. - usko on tärkeämpi
Lue koko kertomus. Ajattele, Nooa rakensi arkkia 120 vuotta ja saarnasi parannusta. Kukaan ei tehnyt parannusta. Pilkkasivat vain, että hullu mies, kun rakentaa laivaa kuivalle maalle. Ajattele, vain 8 ihmistä pelastui. Eläimistä pelastui toisista pari ja toisista seisemän paria.
Arkin jäännökset ovat löytyneet ja mitat täsmää raamatussa ilmoitettujen mittojen kanssa. Iltalehdessä oli äskettäin juttu, että joku rakentaa arkkia, joka on kymmenes osa Nooan arkista ja sekin on iso. - Uskovaisena täytyy
kuitenkin asiaan vain uskoa jotta olisi uskovainen ja sitten aikanaan pääsisi taivaaseen uskonsa kanssa.
Jeesuksen ihmeteot ja kävelyt veden pinnalla ovat samanlaisia uskonasioita.
Jo sana uskonto kertoo että asiat ovat kaikki fantasioita. Uskotaan olemattomiin ja näkymättömiin henkimaailmoihin, joista ei löydy minkäänlaista käytännön todistuata.
Olkaamme uskovaisia, uskokaamme ihmeisiin ja olemattomiin asioihin.- AlpoAhola
Sana tuli vahvistaa merkeillä.
Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta Mark.16:20.
Siispä kun sana tuli vahvistettua merkeillä niin nyt meillä on vahvistettu sana.
Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen 1.Tim.4:9.
Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne 2.Piet.1:19.
- sola scriptura
koska se on Jumalan sana, joka synnyttää itse uskon itseensä. Ei se sen takia totta ole, että uskovat niin sanoo: he vain todistavat uskostaan, jonka Jumala itse on Raamatun kautta vaikuttanut.
Raamattu kertoo, että eläimet tulivat arkkiin, mutta ei sen tarkemmin, miten Jumala tämän heissä sai aikaan.
Normaalissa luonnonjärjestyksessäkin on paljon erikoisia asioita. Muuttolinnut lentävät reittejään. Eläimet lisääntyvät. Ihmisaivojen toiminta. Luonnon monimuotoisuus. Jne. Jne.
Kun tiedämme, että Jumala on kaikkivaltias, joka loi koko maailman tyhjästä, ja Jumalan Poika syntyi neitseestä ja nousi kuolleista, ei varmaan ollut vaikea saada eläimet arkkiin.
Suuri ihme on se, että Nooa ja hänen perhekuntansa uskoivat Jumalan sanan ja pelastuivat. Koko muu maailma huuhtoutui tuhotulvan alle. Raamattu sanoo, että viimeisinä päivinä ennen Jeesuksen toista tulemusta ja maailmanloppua on oleva kuten Nooan päivinä.
Luuk. 18:8: "Mutta kun Ihmisen Poika tulee, löytääkö hän uskoa maan päältä?"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1774995Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184376Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522501
- 271919
- 221747
- 341733
- 651719