Toinen evankeliumi (Gal. 1:6).
Galatian seurakuntalaiset olivat langenneet toisenlaiseen evankeliumiin (Gal. 1:6).
Paavalilla oli suuri hätä heidän puolestaan.
Uskosta on kovin helppo luopua.
Siksipä Paavali toisessa paikassa varoittaa kristittyjä. ”Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu” (1. Kor. 10:12).
Galatalaisten lankeeminen pois armosta on varoittava esimerkki meillekin.
Luther sanoo omasta kokemuksestaan galatalaiskirjeen selityksessään:
”Myös me joudumme joka päivä kokemaan, kuinka vaivalloista on sielun saada luja usko ja säilyttää se ja kuinka vaikeaa on valmistaa Herraa varten täydellinen kansa.
Kymmenen vuotta saa tehdä työtä, ennen kuin edes pienoisseurakunta alkaa kuta kuinkin olla kunnossa.
Kun se vihdoinkin on valmis, sen keskeen pujahtaa joku kiihkoilija, joka ei muuta osaa kuin häväistä vilpittömiä opettajia. Yhdessä hetkessä hän tekee kaikesta selvää. Kehen ei moinen häpeäteko koskisi.
Me olemme jumalan armosta panneet Wittenbergissä kristillisen seurakunnan asiat paikalleen.
Mutta vaikka evankeliumi edistyy hyvin, sen tielle voisi yksikin kiihkoilija äkisti panna esteen.
Niin kävi Paavalille. Hän oli pannut Galatian seurakunnan elämän paljolla huolella ja vaivannäöllä kuntoon. Mutta hänen lähdettyään valeapostolit turmelivat kaiken lyhyessä ajassa.
Meidän on siis pysyteltävä valppaina ja valveilla kiihkohenkien varalta.
Kokematon väkijoukko hinkuu uuden perään ja liittyy oitis heihin.
Jos nukahdamme, se tulee ja kylvää rikkaviljaa vehnäpeltoon. Kristuksen lauma on aina vaarassa”. (Luther).
Löytyneekö tämän päivän seurakunnista sellaisia paimenia, jotka pitävät laumastaan huolen?
Meidän jokaisen on nyt pysyttävä hereillä. Jokainen valvokoon itseään.
Opettajien tulee sen lisäksi valvoa myös koko seurakuntaa.
---
Onko kokemuksia "kiihkohengistä"?
Toinen evankeliumi (Gal. 1:6)
8
351
Vastaukset
- uskis
kaikki, jotka perustavat oppinsa muuhun kuin Raamattuun ovat hurmahenkiä ja murhahenkiä. Heitä on kansankirkot ja koko ulkonainen kristitikunta täynnänsä. Heitä tulee kavahtaa ja heistä eritä, koska eivät palvele Kristusta.
»Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan». (Gal. 5:9).
Luther: "Viisaustieteen alalla vähäinen, alussa tehty virhe paisuu lopussa äärettömän suureksi. Samoin jumaluusopin alalla: vähäinen erhe kaataa kumoon koko opin. Oppi siis ja elämä on erotettava mahdollisimman kauaksi toisistaan. Oppi ei ole meidän, vaan Jumalan, ja me olemme vain kutsuttuja palvelijoita; emme siis voi sitä hituistakaan tinkiä tahi sitä muuttaa. Elämä taas on meidän; sakramenttilaiset eivät siis, mikäli siitä on kysymys, voi vaatia meiltä mitään sellaista, mitä me emme tahdo ja mitä meidän ei tarvitsekaan omaksua, sietää ja kärsiä, kunhan vain oppi ja usko jätetään koskemattomiksi: näistä me aina sanomme Paavalin kanssa: »Vähäinen hapatus» jne. Tässä emme voi väistyä hiuskarvan vertaa. Onhan oppi juuri kuin matemaattinen piste, jota ei käy jakaminen, toisin sanoen, siinä ei tule kysymykseen vähennys- eikä yhteenlaskut."- AlpoAhola
Onko siis enää yhtään uskovaista pappia Suomen luterilaisessa kirkossa kun sanot:
>On valheen enkeleitä kaikki, jotka perustavat oppinsa muuhun kuin Raamattuun ovat hurmahenkiä ja murhahenkiä. Heitä on kansankirkot ja koko ulkonainen kristitikunta täynnänsä. Heitä tulee kavahtaa ja heistä eritä, koska eivät palvele Kristusta.<
Lainauksesta ja erityisesti sen keskimmäisestä lauseesta saa sen käsityksen, ettei yhtään uskovaista pappia ole enää koko ristikunnassa. Miten olet tuon todennut? Olen kyllä samaa mieltä taakse kätkeytyvästä ajatuksesta, että luopumus, muotojumalisuus ja Raamatun vastainen henki on vallannut suuret joukot. Kuitenkin tunnen entisen Vaasan lääninkin alueella useita uskovaisia pappeja, jotka kipuilevat ja taistelevat maailman henkeä vastaan. Taistelu perkelettä vastaan on raakaa tilanteessa kun perkele tuntee saavansa niskalenkin uskollisista kaisijoistakin. AlpoAhola kirjoitti:
Onko siis enää yhtään uskovaista pappia Suomen luterilaisessa kirkossa kun sanot:
>On valheen enkeleitä kaikki, jotka perustavat oppinsa muuhun kuin Raamattuun ovat hurmahenkiä ja murhahenkiä. Heitä on kansankirkot ja koko ulkonainen kristitikunta täynnänsä. Heitä tulee kavahtaa ja heistä eritä, koska eivät palvele Kristusta.<
Lainauksesta ja erityisesti sen keskimmäisestä lauseesta saa sen käsityksen, ettei yhtään uskovaista pappia ole enää koko ristikunnassa. Miten olet tuon todennut? Olen kyllä samaa mieltä taakse kätkeytyvästä ajatuksesta, että luopumus, muotojumalisuus ja Raamatun vastainen henki on vallannut suuret joukot. Kuitenkin tunnen entisen Vaasan lääninkin alueella useita uskovaisia pappeja, jotka kipuilevat ja taistelevat maailman henkeä vastaan. Taistelu perkelettä vastaan on raakaa tilanteessa kun perkele tuntee saavansa niskalenkin uskollisista kaisijoistakin.Alpo Ahola:
"Olen kyllä samaa mieltä taakse kätkeytyvästä ajatuksesta, että luopumus, muotojumalisuus ja Raamatun vastainen henki on vallannut suuret joukot."
Tähän sopinee Jeesuksen toteamus:
Minä sanon teille: "... kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä (Lk 18:8)?"- AlpoAhola
Tapio522 kirjoitti:
Alpo Ahola:
"Olen kyllä samaa mieltä taakse kätkeytyvästä ajatuksesta, että luopumus, muotojumalisuus ja Raamatun vastainen henki on vallannut suuret joukot."
Tähän sopinee Jeesuksen toteamus:
Minä sanon teille: "... kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä (Lk 18:8)?"Tervehdin Sinua viestiesi perusteella veljenä.
Niin vain on, ettei uskovaisia enää tahdo löytyä. Sekin mitä löytyy on omiin töihin luottamista ja uskonnollista harrastusta. Kun sana otetaan sitten selvästi esille, niin eipä sitä sitten uskota, vaan torjutaan. Olisipa hyvä, että Jeesuksen tulon odotus elpyisi. Mielestäni tämä maailma on synnin harjoittamisessa jo kypsynyt loppuunsa. Tulisipa pian se päivä, jolloin Kristus tulee kunniassa ja usko saisi vaihtua näkemiseksi Jumalan valtakunnassa. - uskis
AlpoAhola kirjoitti:
Lainauksesta ja erityisesti sen keskimmäisestä lauseesta saa sen käsityksen, ettei yhtään uskovaista pappia ole enää koko ristikunnassa. Miten olet tuon todennut? Olen kyllä samaa mieltä taakse kätkeytyvästä ajatuksesta, että luopumus, muotojumalisuus ja Raamatun vastainen henki on vallannut suuret joukot. Kuitenkin tunnen entisen Vaasan lääninkin alueella useita uskovaisia pappeja, jotka kipuilevat ja taistelevat maailman henkeä vastaan. Taistelu perkelettä vastaan on raakaa tilanteessa kun perkele tuntee saavansa niskalenkin uskollisista kaisijoistakin.Kun vertaa Raamattuun sitä, mitä useimmat opettavat, eihä se ole sitä mitä Raamattu opettaa. Opettavat muita kristuksia kuin Raamatun Kristusta. Uskon että Raamattu on oikeassa siinä, kun se on etukäteen sen ennustanut ja siitä varottaa. Uskon ja että väärät opetukset on uskon koettelemuksia joiden kautta myös nähdään ketkä pysyy totuudessa, koska he kuulevat sen Kristuksen sanana. Vain harvat ja valitut ottavat Raamatun sanat todesta ja välttävät sillä tavalla joutumista useimpien muiden kanssa lankeemukseen:
..se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja MONTA on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja HARVAT ovat ne, jotka sen löytävät. Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. …MONI sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.' Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu. Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri." Matt. 7: 13-16, 22-27.
Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. Sillä MONTA tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät MONTA. …Ja silloin MONET lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja MONTA väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät MONTA. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee USEIMPIEN rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu." Matt. 24:4-5,10-13.
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä," Joh. 14:23
Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut. Mutta olkaa te varuillanne. Minä olen edeltä sanonut teille kaikki." Mark. 13:21-23
"Sillä MONET ovat kutsutut, mutta HARVAT valitut." Matt. 22:14.
Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat?" Niin hän sanoi heille: "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä MONET, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi. Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette.' Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit.' Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'" Luuk. 13:23-27
"Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina MONIAAT luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta" 1. Tim. 4:1-2. uskis kirjoitti:
Kun vertaa Raamattuun sitä, mitä useimmat opettavat, eihä se ole sitä mitä Raamattu opettaa. Opettavat muita kristuksia kuin Raamatun Kristusta. Uskon että Raamattu on oikeassa siinä, kun se on etukäteen sen ennustanut ja siitä varottaa. Uskon ja että väärät opetukset on uskon koettelemuksia joiden kautta myös nähdään ketkä pysyy totuudessa, koska he kuulevat sen Kristuksen sanana. Vain harvat ja valitut ottavat Raamatun sanat todesta ja välttävät sillä tavalla joutumista useimpien muiden kanssa lankeemukseen:
..se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja MONTA on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja HARVAT ovat ne, jotka sen löytävät. Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. …MONI sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.' Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu. Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri." Matt. 7: 13-16, 22-27.
Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. Sillä MONTA tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät MONTA. …Ja silloin MONET lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja MONTA väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät MONTA. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee USEIMPIEN rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu." Matt. 24:4-5,10-13.
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä," Joh. 14:23
Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut. Mutta olkaa te varuillanne. Minä olen edeltä sanonut teille kaikki." Mark. 13:21-23
"Sillä MONET ovat kutsutut, mutta HARVAT valitut." Matt. 22:14.
Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat?" Niin hän sanoi heille: "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä MONET, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi. Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette.' Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit.' Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'" Luuk. 13:23-27
"Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina MONIAAT luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta" 1. Tim. 4:1-2."..se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja MONTA on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja HARVAT ovat ne, jotka sen löytävät" (Matt. 7:13,14).
---
Vuorisaarna (Matt. 5.-7. luvut) on tutkimisen arvoinen.
Kaksi porttia, Matt. 7:13–14
Vuorisaarnan lopussa Jeesus johtaa ihmiset iäisyyden eteen.
"Ahtaan portin saarna" on käynyt harvinaiseksi.
Parannusaarnoja harvoin kuulee kirkoissamme.
Ihmiset eivät tahdo tehdä parannusta synneistään. Puollustelemme itseämme ja syntejämme kuka milläkin tavalla.
Miksi juuri kukaan ei halua mennä ahtaasta portista sisään?
Sen takia, kun ahtaasta portista ei mahdu sisään syntitaakkamme.
Vuorisaarnassaan Jeesus osoittaa meille, että
meidän on inhimillisesti mahdotonta täyttää Jumalan lakia.
Ahtaasta portista sisään meneminen (Matt. 7:13-14) ei onnistu omin avuin; en voi itse itseäni pelastaa.
"Varma on tämä sana ja kaikinpuolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan."
Vuorisaarnassaan Jeesus paljastaakin ihmisen läpikotaisen pahuuden.
----
Mutta ihmiset mielistyvät mieluummin valheeseen:
"Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen" (2Tess 2:11).
En oikein osaa vastata kysymykseesi, mutta kirjoituksesi kuulosti ihan hyvältä.
Islam on suuressa mittakaavassa "toisenlainen evankeliumi", mutta ehkäpä ei Lutherin sanat niinkään siihen sovi.- AlpoAhola
Aina missä ihmisen työt ja Jumalan armo Kristuksessa jotenkin sekotetaan toisiinsa, on kyse toisenlaisesta evankeliumista.
Tämän mukaan toisenlaista evankeliumia saarnataan tavattoman usein ja kaikissa hengellisissä piireissä. Henki on antikristillinen. Julistus on ehkä kaunista ja sinänsä hynyyteen ohjaavaa, mutta kuitenkin häipyy todellinen käsitys turmeltuneesta ihmisestä. Laki siis ei enää olekaan muistuttamassa uskovan syntisyyttä, vaan on siirrytty käsityksen, että olemme tulleet hyviksi ihmisiksi ja että aadamillinen periturmelus on meistä kokonaan juurittunut pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453703Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653554Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302989Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882105- 1501759
- 1051700
- 1221475
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401202Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085