http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000014667533
Tuolla edellisiä mielipiteitä asiattomasta ja allergikkoja loukkaavasta kirjoituksesta!
Hyvä-Terveys-lehti aikoo tehdä asiallisenkin jutun homesairaista. Laitoin sinne palautetta, kuten monet muutkin tämän palstan lukijat ovat laittaneet. Meidän homesairautemme EI JOHDU todellakaan siitä, "että allerginen pelkää ja saa siksi oireita".
Hyvä-Terveys tilasi opinnäytetyöni ja he aikovat haastatella MYÖS oikeita homeasiantuntijoita, eikä vain neurologeja seuraavaan juttuunsa. Neurologi tietää varmaankin paljon neurologiasta, mutta keuhkolääkärit, allergologit ja hometutkijat tietävät ENEMMÄN homesairauksista kuin neurologit.
Suosittelin HT-lehteä haastattelemaan Tuula Putusta (ent. Husman), Aino Nevalaista, Henrik Nordmania, Markku Seuria, Matti Paanasta ja sosiaaliturvan väliinputoajien kanssa työskentelevää sosiaalityöntekijää Irmeli Koskista (TTL). Tuula Putus (ent. Husman) on aikaisemminkin ollut haastateltavana HT-lehdessä.
Odotellaan nyt ASIALLISTA juttua Hyvä-Terveys lehdeltä. Ketä asiantuntijoita sinä suosittelisit haastattelemaan Hyvä-Teveys lehteen?
Laitan linkin HT-lehden toimitukselle.
Odotellaan Hyvä-Terveys lehden juttua
19
2358
Vastaukset
- Drifter
että sait tämän aikaan.
Katsotaan sitten mitä nämä gurut, jotka eivät halua tietää mitään homeallergiasta käytännön tasolla, kommentoivat lehden kyselyihin.
Toivottavasti HT osaa tehdä kysymyksensä selkeästi ja nimenomaan homesairauksia käsitellen ettei siinä pääsisi tulemaan näille guruille jokin takaportti, jolla he pääsevät livahtamaan kuin piski veräjästä heille kuuluvasta vastuusta.
Putus on onneksi poikkeavan rehellinen ja uskaltaa sanoa asian niinkuin on.
Muilta odotan jo ennakkoon tyhjänpäiväisiä ja ympäripyöreitä pulputuksia, jotka eivät johda mihinkään.
Luulisi jo tällä tasolla olevien gurujen vaikuttavan myös muihinkin ammattialoihin kuten rakentamismääräyksiin ja niiden valvontaan. Ovathan he vastuussa kansalaisten terveydestä.
Ennaltaehkäisy pitäisi olla päivän selvä asia.- Hajusteintolerantti
Allergia- ja Astmaliiton tieto on puutteellista, se on nähty. A&A-liitto julkaisi 1997 julkilausuman 'Hajusteet ahdistavat', mutta 'suunta' on muuttunut senjälkeen. Heidän sivullaan (netti) on professorin nimellä julkaistu artikkeli, mitä kutsun nimellä 'Oodi hajusteille'. Se olisi pitänyt paikkansa 30-luvulla, enää ei.
Siitä ei enempää. Erosin ko. liitosta.
Ruotsin Allergia- ja Astmaliitto on täysin toisilla linjoilla, ovat mm. julkaisseet ns. policy-dokumentit hajusteiden käytöstä työpaikalla, kouluissa ja lastentarjoissa, ja julkisissa tiloissa.
Aftonbladet uutisoi näin:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,796674,00.html
Publicerad: 2006-03-21
Efter rökförbudet - doftförbudet
Nytt förslag: Parfymförbud för kommunanställda
Starka parfymer kan framkalla astmaanfall och allergiska reaktioner hos känsliga personer.
Nu föreslår Astma- och Allergiföreningen i Uppsala och Knivsta att de kommunanställda ska sluta använda parfymerade produkter.
*snip*
Artikkeli on edelleen luettavissa nettisivulla.
Nykyaikaiset synteettiset kemikaalit voivat vaikuttaa myös aivotoimintaan. Liekö siinä syy, että tietotaso on mitä on täällä Suomenmaassa.
Olisi mielenkiintoista tietää tuonkin (A&A-lehden) artikkelin kirjoittaja! - Kytkyssä
Osuit naulankantaan. Olen puhunut jo pitemmän aikaa, että homeilla ja hajusteilla on jotain yhteistä. Kuulin jostain, että hajusteet plokkaisivat aerosolisoituneita homeita. Olen muuttanut homeasunnosta, jossa en sietänyt lainkaan hajusteita. Nyt vuosia sen jälkeen jo jonkun verran kestän, mutta itse en todellakaan pysty hajusteita enää käyttämään. Mielenkiintoinen yhtälö. Sais Matti Hannuksela ruveta tutkimaan, ennenkuin hutkii. Hutkimisesta meikäläiset ovat saaneet tarpeekseen.
- Hajusteintolerantti
Kytkyssä kirjoitti:
Osuit naulankantaan. Olen puhunut jo pitemmän aikaa, että homeilla ja hajusteilla on jotain yhteistä. Kuulin jostain, että hajusteet plokkaisivat aerosolisoituneita homeita. Olen muuttanut homeasunnosta, jossa en sietänyt lainkaan hajusteita. Nyt vuosia sen jälkeen jo jonkun verran kestän, mutta itse en todellakaan pysty hajusteita enää käyttämään. Mielenkiintoinen yhtälö. Sais Matti Hannuksela ruveta tutkimaan, ennenkuin hutkii. Hutkimisesta meikäläiset ovat saaneet tarpeekseen.
Jos en olisi vihainen, tuntisin myötähäpeää professorin puolesta, hän elää jossain toisessa maailmassa kirjoitustensa perusteella.
Uskon, että hän pystyy lukemaan ja ymmärtämään ihan samaa tutkimusta, kuin meikäläinenkin - hänellä on sitä paitsi alan koulutus.
Hän on jo melko iäkäs, mutta 'vaikuttaa' valitettavasti edelleen.....
Älkää surko sitä, ettette pysty käyttämään hajustettuja tuotteita, se on oman terveyden kannalta pelkkää plussaa.
On aivan mahdoton saada ihmiset ymmärtämään, että hajusteet eivät ole mitään luonnon eteerisiä öljyjä, ne ovat sekoituksia, missä n. 85 % on täyssynteettistä, loput 15 % tai vajaat on näitä luonnon eteerisiä öljyjä.
EU:n hajustekemikaaliluettelosta löytyy teollisuuskemikaaleja, osa luokiteltu ongelmajätteeksi.
Tanskassa on menossa 3-vuotinen tutkimusprojekti asian tiimoilta (kemikaaliyliherkkyys; monella alkanut kosteusvauriohomeesta, mutta ei suinkaan kaikilla), se alkoi tämän vuoden alussa.
Toivotaan, että asiaan tulee lisäselvyyttä.
Immunologia, toksikologia ja genetiikka lienevät kaikki 'kuvassa mukana' selittäjinä, aika näyttää.
Luin eilen mielenkiintoisen suomalaisen tutkimusabstraktin, se on valitettavasti englanniksi:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt
=Abstract&list_uids=11470996&query_hl=14&itool=pubmed_DocSum
Glutathione S-transferase genotypes and allergic responses to diisocyanate exposure.
Piirila P, Wikman H, Luukkonen R, Kaaria K, Rosenberg C, Nordman H, Norppa H, Vainio H, Hirvonen A.
Departments of Occupational Medicine, Finnish Institute of Occupational Health, Helsinki, Finland.
Pharmacogenetics. 2001 Jul;11(5):437-45.
Diisocyanates are the most common low molecular weight chemicals to cause occupational asthma. However, only some 5-10% of exposed workers develop asthma, which suggests an underlying genetic susceptibility. Diisocyanates and their metabolites may be conjugated with glutathione by glutathione S-transferases (GSTs). We examined
whether polymorphisms in the GSTM1, GSTM3, GSTP1 and GSTT1 genes modify allergic responses to diisocyanate exposure.
The study population consisted of 182 diisocyanate exposed workers, 109 diagnosed with diisocyanate-induced asthma and 73 without asthma.
Lack of the GSTM1 gene (null genotype) was associated with a 1.89-fold risk of diisocyanate-induced asthma [95% confidence interval (CI) 1.01-3.52]. Moreover, among the asthma patients, the GSTM1 null genotype was associated with lack of diisocyanate-specific
immunoglobulin (Ig)E antibodies [odds ratio (OR) 0.18, 95% CI 0.05-0.61] and with late reaction in the specific bronchial provocation test (OR 2.82, 95% CI 1.15-6.88). Similarly, GSTM3 AA genotype was related to late reaction in the specific bronchial provocation test (OR 3.75, 95% CI 1.26-11.2). The GSTP1 Val/Val genotype, on the other hand, was related to high total IgE levels (OR 5.46, 95% CI 1.15-26.0). The most remarkable effect was seen for the combination of GSTM1 null and the GSTM3 AA genotype which was strongly associated with lack of diisocyanate-specific IgE antibodies (OR 0.09, 95% CI 0.01-0.73) and with late reaction in the bronchial provocation test
(OR 11.0, 95% CI 2.19-55.3).
The results suggest, for the first time, that the polymorphic GSTs, especially the mu class GSTs, play an important role in inception of ill effects related to occupational exposure to diisocyanates.
PMID: 11470996 [PubMed - indexed for MEDLINE]
...............
Diisosyanaatin aiheuttamassa työperäisessä astmassa genettiset ominaisuudet vaikuttivat siihen, syntyikö henkilöllä IgE-vasta-aineita ko. aineelle, vai ei. Lisäksi genetiikka vaikutti myös siihen, tuliko reaktio nopeasti vai viiveellä.
Diisosyanaatti kuuluu ns. pienimolekyylisiin (synteettisiin) kemikaaleihin, ovat pienhiukkasia, osa (ainakin) voi aiheuttaa herkistymistä hapteeni-reaktion kautta.
Samoja pienimolekyylisiä hiukkasia ovat hajustekemikaalit.
Täällä on kirjoitettu, että kosteusvauriohomeet kuuluvat samaan pienhiukkasten joukkoon.
- -oli
numerossa 6/2006 sivulla 31 uutispalvelu Duodecimin pieni juttu, jossa todettiin, että sairas talo oireyhtymä johtuukin työpaikan huonosta psyykkisestä ja sosiaalisesta ilmapiiristä sekä vähäisistä vaikutusmahdollisuuksista omaan työhön. Brittitutkimus tämä, mutta tähän pitäisi heti puuttua koska lääkärit/hoitohenkilökunta seuraavat Duodecimin tutkimuksia. Homesairastuneelle pitäisi kehittää myös oma käypä hoito-ohjeistus. Sen ohjeen mukaan kaikki lääkärit voisivat päivittää tietotaitonsa homeoirehtijoiden hoidossa.
- Minun kokemus
Itse sain vihdoin asiallista kohtelua, kun onnistuin yliopistollisesta sairaalasta saamaan vinkkiä lääkäristä, joka toimii yksityisellä sektorilla.
Oman alueen hoito- ja tutkimusyksikkö olisi ollut 25 kilometrin päässä, mutta sitten tämän yksityislääkärin kautta pääsin 125 km:n päähän hänen yksityispotilaanaan koska paikallisella tasolla ei koskaan edes viitsitty aloittaakaan minkäänlaisia tutkimuksia, vaikka sairaalassa makasin, eikä ymmärretty, miksi kuumeilin.
Astman kaltainen, mutta ei astmaa. Kuumeen nousua, kun vaan kävelen altistusta aiheuttavan tilan läpi. Allergiatestit ei näytä mitään, raapaisutestit ei näytä mitään. Yliopistollisen keskussairaalan klinkkka, jossa ravasin vuosikaudet, ei koskaan edes viitsinyt tutkia kunnolla. Lääkärin vastaanotot olivat naurettavia.
Lääkkeistä ei apua. Sain kuitenkin moottoroidun hengityssuojaimen tämä yksityislääkärin tutkimusten pohjalta. Hengityssuojain suojasi koko ylävartalon niin ettei ärsyttäviä tekijöitä päässyt lähellekään kasvoja, ja kaikki hengitettävä ilma tuli letkuja pitkin, kalleimpien suodattimien läpi.
Voin olla olosuhteissa, joissa 2-3 minuutin kontakti sai kuumeen aikaan, ja hengitys salpaantui, niin että happea ei tuntunut saavan vaikka kuinka haukkoi, kuin keuhkot olisivat pelkkää kiveä. Kun sain hengityssuojaimen, voin oleilla 8-10 tuntia niissä olosuhteissa. Suodattimet vaan piti kyllä vaihtaa toisinaan 2 kertaakin viikossa. Esim. keväisin ja syyskesäisin en koskaan voinut edes ulos mennä, ellei ollut hengityssuojainta, sairastuin välittömäsi ja rankasti.
Kaikissa olosuhteissa ei kuitenkaan suojaimissa voi olla ympäri vuorokauden. Aikani kuljin koko lääketieteen sektorin läpi, sitten siirryin antioksidanttiklinikalle.
Nyt olen käyttänyt antioksidantteja ja ravintolisillä immuunipuolustuskyvyn parantamiseksi jo 8 vuotta ja totta totisesti, nyt voin aivan hyvin olla kontaktissa niiden olosuhteiden kanssa, joista ennen sairastuin 2-3 minuutin kontaktissa.
En ole havainnut kenenkään täällä kirjoittavan immuunipuolustuksen tukemisen käyttämistä sairaudestaan selviämisen tukena. Ettekö todella ole sitä tehneet ?
Minulla tuo sairaus vaikutti myös ruoka-aineiden sietokykyyn, vaikka allergiatestit eivät sitä osoittaneetkaan.
Lääkärit olivat jo varmaan parikymmentä vuotta aiemmin sanoneet ensitapaamisella, mille olen allerginen. Niin silmälääkärit, kurkku-korva ja nenätautien lääkärit, sisätautien lääkärit, keuhkolääkärit, kaikki joita tapasin, ensikontaktin kysymys oli, mille olen allerginen. Ja niitä allergiatutkimuksia tehtiin toistakymmentä kertaa, mutta kun en ollut millekkään. Kuitenkin limakalvovauriot ja muutokset näkyivät vahvasti jo silmällä katsottuna.
Kun söin tomaatin, ei mennyt kuin muutamia minuutteja, silmillä havaitsi jo, kuinka limakavovauriot kehittyivät muutamassa kymmenessä minuutissa. Kiivin syömisestä ei mennyt kuin 10 minuuttia, silmän limakalvot olivat vaikeasti tulehtuneet ja eikun matka silmäklinikalle, jossa vain levittelivät käsiään, eivät tiedä, mikä tulehdus tämä on. Viljasta nousi valtaisa turvotus, kuumeinen olo ja limakalvot turposivat hetkessä tukkoon ja se liman modostus…jne….Helsingissä käynti ei onnistunut ilman hengityssuojaimia.
Antoksidanttisen immuunipuolustuksen tukemisen ansiosta voin tänään syödä kaikkia ruoka-aineita ilman ongelmia, myös viljaa. Toki en syö mitä tahtojaan, vaan pysyttelen itsevalmistetuissa ruoissa, etten altista itseäni turhille kemikaaleille.
Mitään lääketieteellistä tukea viralliselta taholta asialle on turha odottaa. Vuosia pidettiin homeopatiaakin mukana, mutta minun tapauksessa siitä ei ollut apua tässä sairaudessa. Mutta antioksidanttiklinikalla on toisenlainen näkemys asioista, ja eikä ihan suottakaan. Olisin hyvin hyvin vaikeasti sairas, ellen käyttäisi antioksidantteja – ravintolisiä (siihen kuuluvat myös kuivatut kasvijauheet, marja- ja hedelmäjauheet). Mutta tämä on minun pitkällisen sairauden kokemus ja siitä selviäminen.
Olenko ainut, joka on lähtenyt tälle tielle ? En ole tältä palstalta vielä havainnut muita jotka olisivat tälle tielle tulleet ?
Nyt on ilo työskennellä, kun ai ole kipeä. Minulla mukana olivat myös kivut jotka nyt lisäravintotuella ovat myös poissa.- paljonkin täällä
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000013827693
...täällä ja monessa muussakin kohdassa on keskusteltu immuunipuutoksista, joita kosteusvauriomikrobit aiheuttavat. Kokeile "etsi"
kohdalta ja laita mieleisesi sana etsinnän kohteeksi. - peikko77
hoidoistasi. Olisin kiinnostunut. Tiedän esim. erään "Herbalife -ihmisen", joka on kissalle allerginen, mutta ei ole oireillut enää aloitettuaan ko. aineiden syönnin. Onko kyse näistä tai muusta vastaavasta? Ja mistä pääsisin alkuun asiassa?
- Pro-pii
Heti kun huomasin että nyt menoa homeiden kanssa,aloin käyttää runsaampina annoksina eri vitamiineja,probiootteja ja piitä.Nyt olen ollut altistumisesta pois n.6kk ja otatin klinikalla runsaat verikokeet.Lääkäri Kaarlo Jaakkola suhtautui asiallisesti homealtistumiseeni ja nyt olen aloittanut immuniteettia vahvistavan "hevoskuurin" Jaakkolan ohjeiden mukaan.Tähän päädyin,kun virallisella puolella vaan pompotellaan lääkäriltä toiselle ja otetaan "hemoglobiiniarvoja".
Olen samaa mieltä,että tuo taitaa olla ainoa,oikea vaihtoehto,josta hyödymme ja vahvistumme. - emma
Pro-pii kirjoitti:
Heti kun huomasin että nyt menoa homeiden kanssa,aloin käyttää runsaampina annoksina eri vitamiineja,probiootteja ja piitä.Nyt olen ollut altistumisesta pois n.6kk ja otatin klinikalla runsaat verikokeet.Lääkäri Kaarlo Jaakkola suhtautui asiallisesti homealtistumiseeni ja nyt olen aloittanut immuniteettia vahvistavan "hevoskuurin" Jaakkolan ohjeiden mukaan.Tähän päädyin,kun virallisella puolella vaan pompotellaan lääkäriltä toiselle ja otetaan "hemoglobiiniarvoja".
Olen samaa mieltä,että tuo taitaa olla ainoa,oikea vaihtoehto,josta hyödymme ja vahvistumme.Voisitko kertoa mitä vitamiineja käytät sinun tapauksessasi??
- pelastui
Pro-pii kirjoitti:
Olen samaa mieltä,että tuo taitaa olla ainoa,oikea vaihtoehto,josta hyödymme ja vahvistumme.Naapurini oli tosi huonossa kunnossa viime kevät-kesä.. Sanoi että noutaja on tulossa.
Syksyllä meni Kaarlo Jaakkolan vastaanotolle Helsinkiin.
Kaikki puutokset tutkittiin verestä, täsmäkokeet, vitamiinit annettiin.
Nyt nainen iloisena, terveen värisenä kulkee pihalla. Suositteli lämpimästi K. Jaakkolaa.
Voin pyytää ajanvaraukseen numeron jos joku haluaa??
- Homeherkkä
No mitä tuohon Hyvä Terveys lehden artikkeliin tulee, siinähän esiiintyi TTL:n neurologi Markku Sainion ohella myös Uudenmaan alueen TYÖTERVEYSHUOLLON YLILÄÄKÄRI Mikko Nykänen.
Maamme TYÖTERVEYSHUOLLOssa toimivien lääkäreiden pitäisi olla OIKEITA HOMEASINTUNTIJOITA, koska maamme JOHTAVA HOMEHUIPPUTUTKIMUSYKSIKKÖ, TYÖTERVEYSLAITOS, vastaa heidän koulutuksestaan.
Maamme HOMEHUIPPUTUTKIMUSYKSIKKÖNÄ, TTL on myös vastuussa siitä mitä heidän alaisuudessaan toimivat lääkärit suustaan päästävät, eikä heidän neurologinsa Markku Sainion kommentti ole poikkeava suhteessa TTL:n alaisuudessa toimivien muiden lääketiedegurujen kommentteihin kun kysymyksessä on allergeeni/antigeeni.
Mitä tuohon Hyvä Terveys lehteen tulee, ensinnäkin se voisi tehdä gallupin maamme lääkäreiden keskuudessa mitä he tietävät ns. kosteusvauriomikrobialtistuksesta ja sen terveysvaikutuksista aina autoimmuunisairauksia myöten ja mistä johtuu, että vastaanottokäynnillä suhteessa asiakkaaseensa he ilmoittavat olevansa yli 90 %:sti tuiki tietämättömiä moisesta asiasta.
Hyvä Terveys lehden olisi syytä haastatella kosteusvauriomikrobialtistuksen ja sen seurausten suhteen maamme allergiaguruina tunnettuja professoreita Tari Haahtelaa (HYKS), Erkki O.Terhoa (TYKS) ja TTL:n Kari Reijulaa.
Mitä KTL:n erikoistutkijaan Tuula Putukseen (ent. Husman) tulee hänhän on lääketieteelliset kannuksensa hankkinut jo aikoja sitten.- hilkkaliisa
Hei Homeherkkä
Laitoin linkin Hyvä Terveys-lehdelle. He voivat lukea ehdotuksesi täältä.
Odottelemme nyt hyvää ja asiallista kirjoitusta, jossa homeoireita ja -sairauksia ei enää väitetä "korvienväliseksi" tai allergiaa "allerginen pelkää ja saa siksi kohtauksia".
Me homesairaat saamme kohtauksen ihan vieraissakin paikoissa, vaikka emme osaisi edes pelätä tai aavistella, että siellä on hometta tai hometaloissa asuvia ihmisiä. Homeitiöt kulkeutuvat heidän vaatteissaan ja aiheuttavat ainakin minulle voimakkaan astmakohtauksen. Niin olen lukenut ja kuullut, että NIIN AIHEUTTAA toisillekin homesairaille ja olemme aika rohkeaa porukkaa, emmekä pelkää - silti oireilemme.
Terveisin rohkea, mutta homeista yskiskelevä
[email protected] - homekorva
Kun homeeseen altistuu, pikkuhiljaa. Annos suurenee. Elimistö on sitä "täynnä" niin sit kun olen sairasloman aikana alkanut "puhdistua" NIIN nyt elimistö riehaantuu parista itiöstä..
Joita töissä tuhatmäärin. Ja omin jaloin siellä horjuin..
Enää en pysty olemaan ko. tilassa edes minuuttia..
Sama ilmiö käsittääkseni homeahdistuksella?
Mitä mieltä olette??
ELI NYT KUN ON HOMEETTOMASSA TILASSA JA MENEE HOMEPAIKKAAN, NIIN ELIMISTÖ REAGOI SALAMANNOPEASTI.
ITSEPUOLUSTUS VAISTO.
ELIMISTÖ EI HALUA ENÄÄ SITÄ PAS.A LISÄÄ.
viittaan nopeaan hengitystie reaktioon ja ihon lehahduksiin ja kuumotukseen joka tulee heti.. - Mammi
homekorva kirjoitti:
Kun homeeseen altistuu, pikkuhiljaa. Annos suurenee. Elimistö on sitä "täynnä" niin sit kun olen sairasloman aikana alkanut "puhdistua" NIIN nyt elimistö riehaantuu parista itiöstä..
Joita töissä tuhatmäärin. Ja omin jaloin siellä horjuin..
Enää en pysty olemaan ko. tilassa edes minuuttia..
Sama ilmiö käsittääkseni homeahdistuksella?
Mitä mieltä olette??
ELI NYT KUN ON HOMEETTOMASSA TILASSA JA MENEE HOMEPAIKKAAN, NIIN ELIMISTÖ REAGOI SALAMANNOPEASTI.
ITSEPUOLUSTUS VAISTO.
ELIMISTÖ EI HALUA ENÄÄ SITÄ PAS.A LISÄÄ.
viittaan nopeaan hengitystie reaktioon ja ihon lehahduksiin ja kuumotukseen joka tulee heti..keuhkot reagoi kyllä välittömästi, ei siinä ennätä paljon ihmettelemään eikä pelkäämään! Kävin itsekin testaamassa entisellä työpaikalla ja tulos oli selvä muutamassa minuutissa. Ääni lähti ja kaksi päivää olin tosi kipeänä, vaikka tilat oli nyt muka puhtaat.
- homekorva
Mammi kirjoitti:
keuhkot reagoi kyllä välittömästi, ei siinä ennätä paljon ihmettelemään eikä pelkäämään! Kävin itsekin testaamassa entisellä työpaikalla ja tulos oli selvä muutamassa minuutissa. Ääni lähti ja kaksi päivää olin tosi kipeänä, vaikka tilat oli nyt muka puhtaat.
Se on just se ongelma. Että reagoi heti. Keuhkot menee tukkoon, päähän koskee ja nenää kirpaisee ja veri alkaa vuotaa.
Siitä sitten päivä-pari kovaa särkyä/kuumetta ja alilämpöä-näköhäiriöitä, limaneritystä.
Voisiko alveoliitin ja ODTS ja astman lisäksi olla joku MUU KOSTEUSVAURIOHOME sairaus joka tekee OMANLAISEN TAUDINKUVAN joka ei siis näy alveoliittina, astmana tms.
Ja tekee esim keuhko vinkunan, äänen menetyksen, ihon lehahtelun, kuumotuksen, ym, kuten meillä monella on.
Löytyyhän niitä uusia tauteja muualtakin. Mitä kaikkea tollaset mikrobit voisi siis tehdä. Nehän tekee invaasion KAIKKIIN RUUMIIN AUKKOIHIN..
COMMENTS??
--uusi tauti voisi olla vaikka mikrobioireyhtymä?? Immuunipuolustus vaurio?
Nyt asiasta kiinnostunut lääkäri/kemisti/mikrobiologi. Tässä olisi pähkäiltävää..
Olen varma, että tämä uusi sairaus vielä löytyy!! Ja sitten meille ei enää ivailla.
Turhia väitöskirjoja ja tutkimuksia on ihan tarpeeksi jostain muista aiheista. - Hajusteintolerantti
homekorva kirjoitti:
Se on just se ongelma. Että reagoi heti. Keuhkot menee tukkoon, päähän koskee ja nenää kirpaisee ja veri alkaa vuotaa.
Siitä sitten päivä-pari kovaa särkyä/kuumetta ja alilämpöä-näköhäiriöitä, limaneritystä.
Voisiko alveoliitin ja ODTS ja astman lisäksi olla joku MUU KOSTEUSVAURIOHOME sairaus joka tekee OMANLAISEN TAUDINKUVAN joka ei siis näy alveoliittina, astmana tms.
Ja tekee esim keuhko vinkunan, äänen menetyksen, ihon lehahtelun, kuumotuksen, ym, kuten meillä monella on.
Löytyyhän niitä uusia tauteja muualtakin. Mitä kaikkea tollaset mikrobit voisi siis tehdä. Nehän tekee invaasion KAIKKIIN RUUMIIN AUKKOIHIN..
COMMENTS??
--uusi tauti voisi olla vaikka mikrobioireyhtymä?? Immuunipuolustus vaurio?
Nyt asiasta kiinnostunut lääkäri/kemisti/mikrobiologi. Tässä olisi pähkäiltävää..
Olen varma, että tämä uusi sairaus vielä löytyy!! Ja sitten meille ei enää ivailla.
Turhia väitöskirjoja ja tutkimuksia on ihan tarpeeksi jostain muista aiheista.Luin postiasi:
TIETOA P.S. kopioitu näiltä sivuilta
Kirjoittanut: homekorva 6.2.2006 klo 14.34
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000013925073#22000000013925073
Sitä ennen luin:
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0907/is_6_58/ai_114009668/pg_1
Antibodies against molds and mycotoxins following exposure to toxigenic fungi in a water-damaged building
Archives of Environmental Health, June, 2003 by Aristo Vojdani, Andrew W. Campbell, Albert Kashanian, Elroy Vojdani
Se on pitkä, alun ja Discussion-osuuden voi lukea.
Lopussa taulukoita.
Pätkä:
Health effects from exposure to molds in water-damaged building environments can result in allergy, infections, or mucous membrane and sensory irritation toxicity alone, or in combination. However, despite this variety of adverse health effects, significant emphasis is placed only on Type I allergy. (29-31)
There are hundreds of molds with thousands of different antigens that can contaminate indoor air. Depending on the types of molds and antigens, as well as an individual's genetic susceptibility, 1 or all 4 types of allergic reactions are possible following exposure. This means that atopic individuals exposed to molds found indoors can develop sensitization and allergy, which can be confirmed by a skin test or RAST IgE test. However, the nonatopic individual, as a result of a lack of IgE production, would not be identified as having mold allergy, even while presenting symptoms of chronic illnesses. (32) For this reason, mechanisms other than IgE mediation have been explored by various investigators. In an epidemiological and immunological study of materials from a water-damaged office building, samples were contaminated with Stachybotrys atra containing mycotoxins. Employees exhibited low levels of abnormalities--in both their cellular and humoral immunities. Although 48 individuals were possibly exposed to Stachybotrys, only 4 had an elevated antibody test for it. (17) Other investigators in several case-control studies have used serology in investigations of subjects from buildings with large amounts of S. chartarum and have found statistically nonsignificant differences in S. chartarum IgG or IgE antibody levels between exposed and control groups. (16-18) Conversely, a recent cross-sectional comparison study of water-damaged or mold-contaminated homes in Finland found fungal-specific IgG concentrations in the sera of residents in houses with and without mold, with other cases showing a tendency for higher antibody levels to most fungi than in control groups. (33)
(33.) Hyvarinen A, Reiman M, Meklin T, et al. Fungal exposure and IgG-levels of occupants in houses with and without mold problems. In: Johanning E (Ed). Bioaersols, Fungi and Mycotoxins: Health Effects, Assessment, Prevention and Control. Albany, NY: Eastern New York Occupational and Environmental Health Center, 1999; pp 166-68.
In another study, following administration of both strains of S. atra and spores, minor changes in hematological parameters were detected in mice (p < 0.05); however, IgG antibodies to S. atra could not be detected in the sera of mice exposed to S. atra spores intranasally. (34)
Raunio et al. (20) measured IgE, IgG, and IgA antibodies against S. chartarum in patients with asthmatic or mycotoxicosis symptoms. They reported that there was a better correlation between the IgA response and exposure to the fungus than was found with the IgG response. For the reasons stated earlier, we tested IgG, IgA, IgM, and IgE antibodies against the 7 most common molds found in water-damaged buildings, as well as against 2 different mycotoxins produced by some of these molds, including Stachybotrys.
Data presented in Table 4 showed that at a cutoff point of 2 standard deviations above the mean of controls, a significant percentage of controls had elevated IgG, IgM, and IgA antibodies against mold and mycotoxins. This elevation of mold-specific antibodies in healthy controls is an indication of widespread exposure of the population to indoor molds. At the time of venous blood drawing, these individuals did not present the neurological and behavioral symptoms found in patients exposed to toxigenic molds. Furthermore, presentation of clinical symptomatologies did not correlate with the levels of mold antibodies in all patients. Therefore, it seems that antibody levels do not correlate with disease severity, but are indicative of exposure. Therefore, in some individuals, detected mold IgG, IgM, and IgA antibodies may be protective--but not pathogenic. The question remains: "Why are antibody levels not correlated with disease?" Genetics and epidemiological studies suggest that "You and I can be exposed to exactly the same amount of antigens or haptenic chemicals, but our responses will differ, perhaps by a hundred-fold." (35-37)
This variation in the ability to handle antigens and haptenic chemicals depends on genetic susceptibility and enzyme polymorphism. In this regard, numerous specific genetic polymorphisms in multigene families of cytochrome P450 and glutathione s-transferase have been described in humans during the past decades. (36)
(35.) Caldwell M. Beyond the lab rat. Discover 1996; 17: 70-75.
(36.) Perera FP, Hemminki K, Grzybowska E, et al.
Molecular and genetic damage from environmental pollution in Poland.
Nature 1992; 360:256-58.
(37.) Perera FP. Uncovering new clues to cancer risk. Sci Am 1996; 274:54-62.
.........................
Tässä se 'yhtymäkohta':
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15259433
1: Arch Environ Health. 2003 Aug;58(8):528-32.
Lipoic acid as a potential first agent for protection from mycotoxins and treatment of mycotoxicosis.
Rogers SA.
Northeast Center for Environmental Medicine, Sarasota, Florida, USA.
Mycotoxins --toxic substances produced by fungi or molds-- are ubiquitous in the environment and are capable of damaging multiple biochemical mechanisms, resulting in a variety of human symptoms referred to collectively as "mycotoxicosis."
In fact, mycotoxins mimic multiple xenobiotics, not only with respect to their ultimate damage, but also in their routes of detoxification.
This suggests potential therapeutic options for the challenging treatment of mycotoxicosis. In this brief review, the author examines the use of lipoic acid as an example of an inexpensive and available nutrient that has been shown to protect against, or reverse, the adverse health effects of mycotoxins.
Publication Types:
Review
Review, Tutorial
PMID: 15259433 [PubMed - indexed for MEDLINE]
------------------------------------------------------------------
Tarvinnemme 'geeniterapiaa'.
Sitä ennen välttäminen on ainoa tapa selvitä.
- erkkillldd
Parhaat lehtitarjoukset ja tilaajalahjat --> https://www.lehtitarjouksia.com/
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764