hellurei xD

poni fani

kuinka suuri on suurin shetlanninponi ja onko se jotenkin vauhkonpi kuin esim. hevonen?

2

304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • temmahdus

Suurin Shetlanninponi on 113 cm (ehkäpä) ja risteytykset tottakai suurempia. Mutta suurimmasta puhdas rotuisesta Shettiksestä tiedä.

Se on ihan hevoskohtainen, että onko se vauhko vaiko rauhallinen. Yleensä hevosilla on ns. "enemmän järkeä päässä" ja ovat siksi kiltimpiä. Shettikset- ja ponit yleensä voi olla hieman hankalampia, mutta tietysti löytyy poneja jotka ovat ihan kilttejä :)

• Shettisfarmari

Shetlanninponin rotumääritelmässä sanotaan näin:

"Rekisteröidyt yksilöt eivät saa 2-3 vuotiaina ylittää 104cm ( SH:n ratsu-ja ponivaliokunnan kokouksen pöytäkirja 4/94), eivätkä 4 vuotiaina tai vanhempina 107 cm."

Ylikorkeita siis yli 107 cm korkeita shettiksiäkin on, mutta ne eivät kelpaa enää kantakirjaan. Suurin shettis mitä olen itse hoitanut on himpun verran yli 110 cm ja näyttää jo melkein enemmän joltain isommalta rodulta, vaikka puhdasrotuinen onkin.

Mitä tulee shettiksen luonteeseen, niin yhtään vauhkoa shettistä en ole vielä ikinä nähnyt. Shettis on useimmiten aika rautahermoinen kaveri, joka ei pikkuasioista sätkyile. Omapäisiä shettikset kyllä osaavat olla, joten shettistä pitää jaksaa kouluttaa hyvin, ihan kuin isompiakin poneja. Niillä ON järkeä päässä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      210
      5255
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      43
      4600
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      16
      3222
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      274
      3182
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      168
      3099
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      60
      2658
    7. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      62