Kiihtyvyydet 0-100km/h ja kulutus l/100km moottoripyörille ?

C-kortillinen

Eli kertokaapa sivuja missä näkis noita kulutuksia/kiihtyvyydet? Kävin tossa eri moottoripyörä sivuilla m.m. honda, kawasaki jne. mutta missään ei lue noita. Auto sivuilla on aina noi kiihtyvyydet ja kulutukset. Ja jos ei netistä löydy niin kertokaapa omat tiedot?

71

32478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C-kortillinen

      Semmosta vielä että uusien pyörien kulutukset kiinnostaa. Varsinkin kusiaisten mutta vertailun vuoksi isojenkin kulutukset kiinnostaa. Vanhojen kulutukset voi nyt olla mitä sattuu.

    • Mika__
      • lolololololol

        Tässäpä vasta nerokas sivusto. Saa suhtautua aika moneenkin asiaan varauksin. Seuraava copy-pastettu suoraan sivuilta:


        2005 Triumph Rocket III (Rocket 3) Specifications

        ENGINE

        Type Air-cooled, DOHC, parallel-twin, 270º firing interval
        Capacity 790cc
        Bore/Stroke 86 x 68mm
        Compression Ratio 9.2:1
        Fuel System Twin carburettors with throttle position sensor and electric carburettor heaters
        Ignition Digital - inductive type


    • riippuu pyörästä

      kiihtyvyys 3 sek 0-100km/t ja kulutus vaihtelee 5-6 litraa satasella. helpottiko ?

    • Kra

      Ei oikein anna kuvaa pyörän suorituskyvystä. Parempi vertailuluku tuo varttimailin kiihtyvyys.

      Kun pyörässä on riittävän hyvä teho/paino-suhde niin kiihtyvyys 0..100:een jämähtää sinne 3 sekunnin tuntumaan fysiikanlakien rajoittamana.

      Vaikka takapyörälle saatais 1000 heppaa, niin alle 3 sekunnin on vaikea päästä. Koska kitkakertoimella 1 maaginen raja teoriassakin on 2,9 sekkaa.
      On sitten eri asia jos käytetään ns. liimarenkaita ym vippaskonsteja, kuten kiihdytyskisoissa tehdään.

      Varttimailin matkalla saadaan jo selviä eroja aikaan tehokkaimmillakin prätkillä.

      • saada

        sellanen rata missä mopo menis kiskoilla ja ottaisi vetonsa kiskoon hammasrattaalla. Lisäksi vielä sellaiset rissat kanto pinnan alle mikä estää "rattaita" irtoamasta kiskosta... eli käytännössä keulimasta... Kuinkahan nyt lähtis...


      • Kra
        saada kirjoitti:

        sellanen rata missä mopo menis kiskoilla ja ottaisi vetonsa kiskoon hammasrattaalla. Lisäksi vielä sellaiset rissat kanto pinnan alle mikä estää "rattaita" irtoamasta kiskosta... eli käytännössä keulimasta... Kuinkahan nyt lähtis...

        .....Kirjahylly tai ehkä jopa paremmin. Jos raudat kestää, niin kaiken tehon vois silloin hyödyntää kiihdytykseen.


      • Turo--Inkeri

        jossain väitetyn, että suikka RF900 kiihtyisi 2,5 sekunnin luokkaa. En tiedä pitääkö paikkansa.

        On varmastikin totta, että 3 sekunnista pudottamisessa tulee pidon raja vastaan, joten varttimaili on paljon parempi mittari.


      • fjwkhr

        Tuo uusi bemari taisi mennä 2.4 sekuntiin. Siinä auttoi pitkä akseliväli. Ei tarvi löysäillä kaasun kanssa ettei keuli ympäri.


      • Otto Moottori
        saada kirjoitti:

        sellanen rata missä mopo menis kiskoilla ja ottaisi vetonsa kiskoon hammasrattaalla. Lisäksi vielä sellaiset rissat kanto pinnan alle mikä estää "rattaita" irtoamasta kiskosta... eli käytännössä keulimasta... Kuinkahan nyt lähtis...

        Kiskokiihdyttely on arkipäivää Baikalin radalla!

        Ural-sivuvaunupyörien raideväli on täsmätty tsaarilliseen rautatiestandardiin, jota muuten Suomen Sosialistinen Neuvostotasavaltakin tottelee.

        Kitkariippumaton muotosulkeinen vetojärjestelmä pohjautuu Meteor-pulsaattoripesukoneen impulssipyörään, joka saa vetonsa suoraan bokserikakkosen jakoketjulta.

        Edellä mainittuun 2.9 sek teoreettiseen haamurajaan on vielä matkaa, mutta Uljanovsk-Krasnojarsk väli taittuu jo muutamassa tunnissa.


      • Syy oli
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        jossain väitetyn, että suikka RF900 kiihtyisi 2,5 sekunnin luokkaa. En tiedä pitääkö paikkansa.

        On varmastikin totta, että 3 sekunnista pudottamisessa tulee pidon raja vastaan, joten varttimaili on paljon parempi mittari.

        ykkösvaihteen sopiva välitys tohon satasen
        rykäykseen.


      • Pekka.
        Syy oli kirjoitti:

        ykkösvaihteen sopiva välitys tohon satasen
        rykäykseen.

        Minäkin kyllä muistelin että RF kiihtyi Biken testissä 2,5 s. Taisi olla ennätys joka on vieläkin voimassa.


      • Harri H
        fjwkhr kirjoitti:

        Tuo uusi bemari taisi mennä 2.4 sekuntiin. Siinä auttoi pitkä akseliväli. Ei tarvi löysäillä kaasun kanssa ettei keuli ympäri.

        On sitten oikeita mittaustuloksia. Pitäisi ilmestyä 20.4.2006.


      • hoo moilanen
        Harri H kirjoitti:

        On sitten oikeita mittaustuloksia. Pitäisi ilmestyä 20.4.2006.

        On todella osaavia ja asiantuntevia noi TM:n testaajat. Muistan taannoin sen että kun maailmalla saatiin eräänkin 600:sen Jammun kiihtyvyydeksi 3,5 s 0-100 km/h niin TM:n testissä saatiin muistaakseni 5,2 s.


      • olosuhteet
        hoo moilanen kirjoitti:

        On todella osaavia ja asiantuntevia noi TM:n testaajat. Muistan taannoin sen että kun maailmalla saatiin eräänkin 600:sen Jammun kiihtyvyydeksi 3,5 s 0-100 km/h niin TM:n testissä saatiin muistaakseni 5,2 s.

        Oli vaikka 20,1s sataan mutta verrataan vertailussa olijat niissä olosuhteissa. Kyllä siitä mukana olevia voi hyvinkin vertailla keskenään...


      • C-kortillinen
        Harri H kirjoitti:

        On sitten oikeita mittaustuloksia. Pitäisi ilmestyä 20.4.2006.

        Pitää katsoa seuraavasta TM-lehdestä ehlkä sitä oppisi jotakin.


      • Anonyymi

        Honda cbr 1000 vm 2016 (n .190hv)
        : 0-100km/h 2.6sek.
        1/4 mailia ~ 9.8sek.
        Huippunopeus 305km/h

        Ducati Panigale V4 vm 2018 (214-224hv)
        0-100km/h 3.3sek
        1/4 mailia~ 10.8sek
        Huippunopeus 330km/h

        Sinänsä ihme juttu että Honda on paperilla heikoin mutta käytännössä nopea. Huippunopeus ei ole paras mutta kulkee silti yli 300km/h.

        Haluatteko ihan oikeasti raketteja?
        Ostakaa Suzuki hayabusa & asentakaa turbo.
        Tai Kawasaki H2R -> huippunopeus vakiona yli 400km/h.
        Toinen asia on myydäänkö pyörä teille.


      • Anonyymi
        hoo moilanen kirjoitti:

        On todella osaavia ja asiantuntevia noi TM:n testaajat. Muistan taannoin sen että kun maailmalla saatiin eräänkin 600:sen Jammun kiihtyvyydeksi 3,5 s 0-100 km/h niin TM:n testissä saatiin muistaakseni 5,2 s.

        Tekniikan maailma, joo-o.
        Come on, give me a break.

        (Taitaa olla parempi kun annetaan työkseen tekevien kuljettajien testata kiihtyvyys ja huippunopeus ja jätetään tm.n porukka miettimään mikä tv kandee ostaa ens tilistä.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Honda cbr 1000 vm 2016 (n .190hv)
        : 0-100km/h 2.6sek.
        1/4 mailia ~ 9.8sek.
        Huippunopeus 305km/h

        Ducati Panigale V4 vm 2018 (214-224hv)
        0-100km/h 3.3sek
        1/4 mailia~ 10.8sek
        Huippunopeus 330km/h

        Sinänsä ihme juttu että Honda on paperilla heikoin mutta käytännössä nopea. Huippunopeus ei ole paras mutta kulkee silti yli 300km/h.

        Haluatteko ihan oikeasti raketteja?
        Ostakaa Suzuki hayabusa & asentakaa turbo.
        Tai Kawasaki H2R -> huippunopeus vakiona yli 400km/h.
        Toinen asia on myydäänkö pyörä teille.

        Vakiona yli 400🤣🤣🤣😁


    • Tepe
    • C-kortillinen

      Niin kertokaapa viisaat miten on mahdollista että moottoripyörä joka painaa noin 200kg kuluttaa 4-5 litraa/100km. Jos 1000 kilonen auto kuluttaa 10 l/100km. Niin tuon perusteella jos moottoripyörä kuluttaisi painoonsa nähden yhtä paljon kun auto niin se kuluttaisi vaan 2 litraa. Nyt en oikein ymmärrä, onko tekniikka niin erilainen vai mitä?

      • ikik

        KAto autossa o myöntäilevä muotilu, prätkässä ei


      • Kra

        Prätkässä:
        - on huomattavan suuri ilmanvastus varsinkin nakupyörissä
        - on huonompi hyötysuhde varsinkin 2-tahtareissa
        - on epäedullisempi välityssuhde taloudellista ajoa ajatellen
        - toistuvat kiihdytykset rokottavat taloudellisuutta

        Yksi esimerkki:

        Minulla on kaksi Yamaha-pyörää, 125 TZR ja XJ 900. Tuo pieni 2-tahtari syö enemmän bensaa kuin isompi 4-tahti 900.

        Toinen esimerkki:

        Minulla oli 70-luvulla Suzuki 550 GT 3-sylinterinen 2-tahtari, jolla sain menemään yli 15 litraa/sadalle kun oikein luukutin menemään.

        Kolmas esimerkki:

        Ajelen pakolliset ajoni autolla, jonka tyhjäpaino on noin 1800 kg, se syö samanverran dieseliä kuin tuo XJ 900 bensaa. Mutta toinen em ajopeleistä on paljon hauskempi, arvaa kumpi?

        Harvoin mikään hauska on halpaa! Polkupyörällä pääsee halvemmalla.


      • niksi liisa

        Moottoripyörässä keskimäärin 4000-5000 kierrosta satasen vauhdissa. Autossa n.2200-3000.


      • Kra
        niksi liisa kirjoitti:

        Moottoripyörässä keskimäärin 4000-5000 kierrosta satasen vauhdissa. Autossa n.2200-3000.

        Tätä juuri tarkoitin!

        ...... epäedullisempi välityssuhde taloudellista ajoa ajatellen.....

        Kaveri joka ajeli itsekseen, eikä kyysäillyt ketään. Muutti Suzukiin 1100 nakupyöräänsä välityksiä niin, että 100 km/h nopeudella kierrokset tippuivat jotain 1500 rpm alkuperäisestä. Kulutus putosi matka-ajossa reilun litran verran.


      • kulutus
        Kra kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin!

        ...... epäedullisempi välityssuhde taloudellista ajoa ajatellen.....

        Kaveri joka ajeli itsekseen, eikä kyysäillyt ketään. Muutti Suzukiin 1100 nakupyöräänsä välityksiä niin, että 100 km/h nopeudella kierrokset tippuivat jotain 1500 rpm alkuperäisestä. Kulutus putosi matka-ajossa reilun litran verran.

        tais unohtuu.Taitaa olla nää moottoripyöräilijät niiku vanhan jenkin omistajat: bensa vani aina 11-12 litraa.mulla on ollu moottoripyörä ja bensa vani.1200 pyörä vei 8-18 ajo tavasta riipuen ja vani vei 15-35


      • Anonyymi

        En tiedä mistä pyörästä juttelet joka painaa 200kg ja kuluttaa 4-5L / 100km.

        Paljolti riippuu moottorin koosta,
        ajatko yksin vai 2 päällä,
        kiihdytteletkö paljon,
        viihdytkö highway.llä, onko kylmä vai kuuma ...

        Jos tarkoitat nykypäivän kyykkypyöriä, painot on ~ 190-250kg.

        Kulutus min 6.4L
        (en tiedä miten se käytännössä onnistuu) & max 8-8.5L.

        (Valmistajan virallisilta sivuilta on kaikki nähtävissä,
        paitsi kiihtyvyys & huippunopeus)


    • voi myös

      ainakin kiihtyvyyttä esim. paino/tehosuhtella, eli jos pyörä painaa 250 kg / 100 hv ja auto vastaavasti 1300 kg ja 150 hv; on itsestään selvää, ettei auto pärjää.

      Sellaista autoa ei taida olla rekisterissä, mikä pesee suht´koht normaalin "katutykin".

      Mitä tulee kulutuksiin, pyöräthän on kierroskoneita, mikä taasen tarkoittaa huonoa polttoainetaloutta, poikkeuksetta.

      • on....

        katsoa paino/tehosuhdetta kun ainoa millä vehe liikkuu on vääntö. Toi käsite pitäisi muuttaa paino/vääntö suhteeksi.


      • kalle
        on.... kirjoitti:

        katsoa paino/tehosuhdetta kun ainoa millä vehe liikkuu on vääntö. Toi käsite pitäisi muuttaa paino/vääntö suhteeksi.

        Moottoripyörän liiketilan ylläpitämiseen tai muuttamiseen (kiihdytys tai jarrutus) tarvitaan voimaa. Voiman tarve riippuu ilmanvastuksesta (verrannollinen nopeuden neliöön), kitkavoimista ja hitausvoimista (kiihdytys/jarrutus).
        Voiman tuottamiseen tarvitaan tehoa, joka riippuu nopeudesta (teho = nopeus*voima).
        Teho saadaan aikaiseksi moottorilla kierrosnopeuden (kampiakselin kulmanopeuden) ja vääntömomentin tulolla.

        Periaatteessa ei ole mitään väliä sillä tehdäänkö teho voimakkaalla moottorilla eli isolla vääntömomentilla vaiko korkeilla kierroksilla.

        Vaihteisto ja muu välitys toimii momentin muuntimena eli kohottaa moottorin kaikissa tapauksissa melko vaatimattoman vääntömomentin sille tasolle, että takarenkaan suht. pienellä pyörimisnopeudella saadaan ulos tarpeeksi tehoa.

        Vetävien pyörien tehon välitys lasketaan samalla tavalla kuin moottorin kohdalla eli teho on renkaan kulmanopeuden ja sen vääntömomentin tulo.

        Teho siis ratkaisee ja sillä hetkellä, kun vetävä pyörä yrittää kitkan välityksellä välittää voimaa tiehen, ei se välitä siitä miten teho alunperin moottorilla on tehty- kierroksilla vaiko väännöllä, sillä molempia tarvitaan.


      • joutavaa
        kalle kirjoitti:

        Moottoripyörän liiketilan ylläpitämiseen tai muuttamiseen (kiihdytys tai jarrutus) tarvitaan voimaa. Voiman tarve riippuu ilmanvastuksesta (verrannollinen nopeuden neliöön), kitkavoimista ja hitausvoimista (kiihdytys/jarrutus).
        Voiman tuottamiseen tarvitaan tehoa, joka riippuu nopeudesta (teho = nopeus*voima).
        Teho saadaan aikaiseksi moottorilla kierrosnopeuden (kampiakselin kulmanopeuden) ja vääntömomentin tulolla.

        Periaatteessa ei ole mitään väliä sillä tehdäänkö teho voimakkaalla moottorilla eli isolla vääntömomentilla vaiko korkeilla kierroksilla.

        Vaihteisto ja muu välitys toimii momentin muuntimena eli kohottaa moottorin kaikissa tapauksissa melko vaatimattoman vääntömomentin sille tasolle, että takarenkaan suht. pienellä pyörimisnopeudella saadaan ulos tarpeeksi tehoa.

        Vetävien pyörien tehon välitys lasketaan samalla tavalla kuin moottorin kohdalla eli teho on renkaan kulmanopeuden ja sen vääntömomentin tulo.

        Teho siis ratkaisee ja sillä hetkellä, kun vetävä pyörä yrittää kitkan välityksellä välittää voimaa tiehen, ei se välitä siitä miten teho alunperin moottorilla on tehty- kierroksilla vaiko väännöllä, sillä molempia tarvitaan.

        jorinaa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=99&conference=612&posting=22000000015259474

        Tuolla ym. linkissä todistettiin jo että kiihtyvyys vaatii vain woimaaaaaa eikä tehoa. Teho on vain nopeuden ja väännön sivutuote. Paina se kaaliis.


      • kyllä, mutta ei käytännössä
        kalle kirjoitti:

        Moottoripyörän liiketilan ylläpitämiseen tai muuttamiseen (kiihdytys tai jarrutus) tarvitaan voimaa. Voiman tarve riippuu ilmanvastuksesta (verrannollinen nopeuden neliöön), kitkavoimista ja hitausvoimista (kiihdytys/jarrutus).
        Voiman tuottamiseen tarvitaan tehoa, joka riippuu nopeudesta (teho = nopeus*voima).
        Teho saadaan aikaiseksi moottorilla kierrosnopeuden (kampiakselin kulmanopeuden) ja vääntömomentin tulolla.

        Periaatteessa ei ole mitään väliä sillä tehdäänkö teho voimakkaalla moottorilla eli isolla vääntömomentilla vaiko korkeilla kierroksilla.

        Vaihteisto ja muu välitys toimii momentin muuntimena eli kohottaa moottorin kaikissa tapauksissa melko vaatimattoman vääntömomentin sille tasolle, että takarenkaan suht. pienellä pyörimisnopeudella saadaan ulos tarpeeksi tehoa.

        Vetävien pyörien tehon välitys lasketaan samalla tavalla kuin moottorin kohdalla eli teho on renkaan kulmanopeuden ja sen vääntömomentin tulo.

        Teho siis ratkaisee ja sillä hetkellä, kun vetävä pyörä yrittää kitkan välityksellä välittää voimaa tiehen, ei se välitä siitä miten teho alunperin moottorilla on tehty- kierroksilla vaiko väännöllä, sillä molempia tarvitaan.

        Teoriassa on tosiaan sama tehdäänkö teho kierroksilla tai väännöllä.

        Käytännössä iso vääntö on vain käyttökelpoisempi esimerkiksi ohitustilanteessa, ei tarvi kuin vääntää kaasua.

        Kierroskoneella pitäisi pudottaa vaihde kuutoselta ykköselle jotta saisi maksimi kiihtyvyyden esimerkiksi 80 vauhdissa.


      • kalle
        kyllä, mutta ei käytännössä kirjoitti:

        Teoriassa on tosiaan sama tehdäänkö teho kierroksilla tai väännöllä.

        Käytännössä iso vääntö on vain käyttökelpoisempi esimerkiksi ohitustilanteessa, ei tarvi kuin vääntää kaasua.

        Kierroskoneella pitäisi pudottaa vaihde kuutoselta ykköselle jotta saisi maksimi kiihtyvyyden esimerkiksi 80 vauhdissa.

        Aivan samaa mieltä.
        Sillä hieman isommalla ja riskimmällä itsekin tykkään ajella.
        Tuo esimerkkisi myös osoittaa, että kiihtyvyyteen tarvitaan nimenomaan tehoa.
        Ns. kierroskoneella pitää nostaa kierrokset tarpeeksi korkealle, että tehoa löytyy.
        Muuten se on ihan yks ja sama miten teho saadaan aikaiseksi, väännöllä vai kieroksilla.


      • kalle
        joutavaa kirjoitti:

        jorinaa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=99&conference=612&posting=22000000015259474

        Tuolla ym. linkissä todistettiin jo että kiihtyvyys vaatii vain woimaaaaaa eikä tehoa. Teho on vain nopeuden ja väännön sivutuote. Paina se kaaliis.

        Niinhän minä juuri sanoinkin. Voimaa tarvitaan.

        Tasaisessa nopeudessa v tarvitaan tietty voima F vetäville pyörille. Jotta tämä voima saataisiin aikaiseksi, tarvitaan teho P=F*v.

        Jos moottorissa käytössä olevilla kierroksilla on tehoreserviä esim. dP:n verran, voidaan pyörää kiihdyttää hetkellisesti kiihtyvyydellä a=dP/(v*m), missä m on kokonaismassa.

        Moottorin tuottama teho on sen kampiakselin kulmanopeuden ja vääntömomentin tulo (P=w*M). Tehon tuottotavalla (suuri vääntö*matalat kierrokset tai pieni vääntö*korkeat kierrokset)
        ei ole juurikaan merkitystä. Vaihdelaatikot on keksitty juuri tähän tarkoitukseen eli momentin muuntimiksi.

        Takarenkaalle siis tulee tietty teho, joka on renkaan vääntömomentin ja sen kulmanopeuden tulo. Vääntömomentti ei vieläkään ole oikea vertailusuure, sillä renkaitahan on erikokoisia.

        Tärkeintä on saada välitettyä tiehen tietty voima ja tietyllä nopeudella tähän tarvitaan tietty teho. Se kannattaa painaa kaaliin ja lopettaa turha vääntö aiheesta voima-vääntö-teho.


      • että..
        kalle kirjoitti:

        Niinhän minä juuri sanoinkin. Voimaa tarvitaan.

        Tasaisessa nopeudessa v tarvitaan tietty voima F vetäville pyörille. Jotta tämä voima saataisiin aikaiseksi, tarvitaan teho P=F*v.

        Jos moottorissa käytössä olevilla kierroksilla on tehoreserviä esim. dP:n verran, voidaan pyörää kiihdyttää hetkellisesti kiihtyvyydellä a=dP/(v*m), missä m on kokonaismassa.

        Moottorin tuottama teho on sen kampiakselin kulmanopeuden ja vääntömomentin tulo (P=w*M). Tehon tuottotavalla (suuri vääntö*matalat kierrokset tai pieni vääntö*korkeat kierrokset)
        ei ole juurikaan merkitystä. Vaihdelaatikot on keksitty juuri tähän tarkoitukseen eli momentin muuntimiksi.

        Takarenkaalle siis tulee tietty teho, joka on renkaan vääntömomentin ja sen kulmanopeuden tulo. Vääntömomentti ei vieläkään ole oikea vertailusuure, sillä renkaitahan on erikokoisia.

        Tärkeintä on saada välitettyä tiehen tietty voima ja tietyllä nopeudella tähän tarvitaan tietty teho. Se kannattaa painaa kaaliin ja lopettaa turha vääntö aiheesta voima-vääntö-teho.

        Provosoiduit. Se nimittäin todisti että löytyi jo toinenkin joka ymmärtää tehon olemuksen... ja nimen omaan sen että loota on muunnin.

        Todella perusfysiikkaa joka mielestäni kaikkien pitäisi hanskata mutta onhan se nähty että ei.


      • kalle
        että.. kirjoitti:

        Provosoiduit. Se nimittäin todisti että löytyi jo toinenkin joka ymmärtää tehon olemuksen... ja nimen omaan sen että loota on muunnin.

        Todella perusfysiikkaa joka mielestäni kaikkien pitäisi hanskata mutta onhan se nähty että ei.

        Eipä tässä mitään.
        En niin kauheasti provosoitunut, mutta
        hyviä ajokelejä vaan sinne, kun vähitellen pääsee tien päälle.


      • sitä
        kalle kirjoitti:

        Eipä tässä mitään.
        En niin kauheasti provosoitunut, mutta
        hyviä ajokelejä vaan sinne, kun vähitellen pääsee tien päälle.

        samaa sinnekin. Ajattelin tänään pistää pyörän ajoon jos toi mollikka jaksaa vaan paistaa. Kiva päästä taas pitkästä aikaa muuntamaan tehoa työnnöksi. :)


      • aivan selvää,

        että jos mp tarvitsee 1 hv liikuttamaan 2,5 kg:a
        ja autossa taasen suhde on 1/ 8,66 kg:a autohan jää aina toiseksi, vaikka sen laskisi 4,33/rengas, edelleen tulee autolle takkiin.

        Mitä väännöstä jne. jotkut ansiokkaasti perustelivat helpoin tapa, poislukien viivalle lähtö, on verrata teho/painosuhdetta, se kun on lahjomaton.


      • janishell

        Tolla autolla jää prätkäjätkät taakse.


      • Tehopainoilija

        Näissä teho/painosuhteen laskelmissa tuppaa aina unohtumaan se kuski. Autossa se ei ole kovin suuri virhe mutta mp:n lukemat muuttuvat aika dramaattisesti kun päälle istutetaan esim. 80kg painava kuski saati sitten vielä matkustaja. Toki pyörä peittoaa silti auton mutta tuli vain mieleeni.


      • niinpäniin
        Tehopainoilija kirjoitti:

        Näissä teho/painosuhteen laskelmissa tuppaa aina unohtumaan se kuski. Autossa se ei ole kovin suuri virhe mutta mp:n lukemat muuttuvat aika dramaattisesti kun päälle istutetaan esim. 80kg painava kuski saati sitten vielä matkustaja. Toki pyörä peittoaa silti auton mutta tuli vain mieleeni.

        Kyllä se autossakin tekee paljon jos lisätään kuskin lisäksi 4 matkustajaa ja matkatavarat.
        teho/painosuhde ilmoitetaan aina kuivana.


      • jurska
        niinpäniin kirjoitti:

        Kyllä se autossakin tekee paljon jos lisätään kuskin lisäksi 4 matkustajaa ja matkatavarat.
        teho/painosuhde ilmoitetaan aina kuivana.

        minulla intikka kiihtyi 0-100 alle puolen tunnin,tosin ensimmäiset 30 km oli 80 rajoitusta.
        isä-ukko sai menemään satasella 52 l dieseliä 80 luvun niittilaatikko sisulla jossa 270 hv rollisroysen kone!


      • 26
        janishell kirjoitti:

        Tolla autolla jää prätkäjätkät taakse.

        kyllä mä tuun radalle heti kun sulla on bugatti


      • näinsevaankäy
        janishell kirjoitti:

        Tolla autolla jää prätkäjätkät taakse.

        on vissiin lukihäiriö tai vikaa luetun ymmärryksessä, aloittaja kysyi moottoripyörien kiihtyvyydestä ja kulutuksesta. Veyron tosin kulkee reilut 400km/h 0-100 luvataan alle 3s, mutta niin kiihtyy jokainen uusi tonninen kyykkypyöräkin... kyykkyjen kulku jää tosin tuonne vaivaisen 300km/h:n pintaan...

        Kilon kyykyt maksaa 2-30000€ merkistä riippuen, veyron n. 35000000€...

        Ja sitten siihen kysymykseen, jonka aloittaja esitti, itellä yamaha r1 -09 kiihtyy 0-100 n. 2,8s kuluttaa satasella n. 7 litraa sekalaisella ajolla. Huiput mittarin mukaan 294km/h... vitosella, kutosella en oo viittiny koittaa, meni ainaki mulle tarpeeks lujaa jo vitosella...


      • 1000-sport
        näinsevaankäy kirjoitti:

        on vissiin lukihäiriö tai vikaa luetun ymmärryksessä, aloittaja kysyi moottoripyörien kiihtyvyydestä ja kulutuksesta. Veyron tosin kulkee reilut 400km/h 0-100 luvataan alle 3s, mutta niin kiihtyy jokainen uusi tonninen kyykkypyöräkin... kyykkyjen kulku jää tosin tuonne vaivaisen 300km/h:n pintaan...

        Kilon kyykyt maksaa 2-30000€ merkistä riippuen, veyron n. 35000000€...

        Ja sitten siihen kysymykseen, jonka aloittaja esitti, itellä yamaha r1 -09 kiihtyy 0-100 n. 2,8s kuluttaa satasella n. 7 litraa sekalaisella ajolla. Huiput mittarin mukaan 294km/h... vitosella, kutosella en oo viittiny koittaa, meni ainaki mulle tarpeeks lujaa jo vitosella...

        Uusin Bike-lehti testasi uusimmat 1000cc-luokan sporttipyörät.

        0-100km/h: 1. KTM RC8 3.30 s
        2. HONDA CBR 1000 RA 3.32 s
        3. SUZUKI GSXR 1000 3.35 s


        Yamaha 3.58 s.!! Tuskin sinun Yamahasi on lähes 0.7 sekunttia nopeampi!! ; )

        Ja tuskin Veyron maksaa sentää 35 miljoonaa Euroa kuten väitit! ; )


      • ..................
        1000-sport kirjoitti:

        Uusin Bike-lehti testasi uusimmat 1000cc-luokan sporttipyörät.

        0-100km/h: 1. KTM RC8 3.30 s
        2. HONDA CBR 1000 RA 3.32 s
        3. SUZUKI GSXR 1000 3.35 s


        Yamaha 3.58 s.!! Tuskin sinun Yamahasi on lähes 0.7 sekunttia nopeampi!! ; )

        Ja tuskin Veyron maksaa sentää 35 miljoonaa Euroa kuten väitit! ; )

        trumppa roketti 3 0-100 2.8 sekkaa


      • Specs
        .................. kirjoitti:

        trumppa roketti 3 0-100 2.8 sekkaa

        Riippuu minkä testin tuloksen haluaa pitää "oikeana"!! Tulokset kun heittelee.


      • 1000-sport
        .................. kirjoitti:

        trumppa roketti 3 0-100 2.8 sekkaa

        Trumpan ykkösvaihteen tarvii olla kyllä just sopivan "pitkä" että tuollaisen tuloksen saa tehtyä 0-100km/h-mittauksessa. Muuten ei tuolla teholla ja suurella painolla moinen ole mahdollista. Tosin menihän 900RF Suzuki Biken testissä 2.5 sekunttiin nollasta sataan koska ykkösvaihde riitti juuri sopivasti siihen nopeuteen. Vaihtaminen ei vienyt aikaa ja koska tehoa oli niinkin "vähän" niin kuski pystyi kiihdyttämään täydella kaasulla koska liiasta keulimisesta ei ollut pelkoa. Sama varmaan on syynä Trumpankin kohdalla.


      • ..........
        1000-sport kirjoitti:

        Trumpan ykkösvaihteen tarvii olla kyllä just sopivan "pitkä" että tuollaisen tuloksen saa tehtyä 0-100km/h-mittauksessa. Muuten ei tuolla teholla ja suurella painolla moinen ole mahdollista. Tosin menihän 900RF Suzuki Biken testissä 2.5 sekunttiin nollasta sataan koska ykkösvaihde riitti juuri sopivasti siihen nopeuteen. Vaihtaminen ei vienyt aikaa ja koska tehoa oli niinkin "vähän" niin kuski pystyi kiihdyttämään täydella kaasulla koska liiasta keulimisesta ei ollut pelkoa. Sama varmaan on syynä Trumpankin kohdalla.

        on siinä vääntöä 200nm. googleta niin löytyy mielenkiintoista teksitiä rumpasta läysin aikoja 2.7-2.9 . 2 päällä ei ole ainakaan ongelmaa mennä tota 2.8 sillä sillon pito on parhaimmillaam :) . kyykky tuppaa nostaa keulaa ja trumppa sutia.


      • näinsevaankäy
        1000-sport kirjoitti:

        Uusin Bike-lehti testasi uusimmat 1000cc-luokan sporttipyörät.

        0-100km/h: 1. KTM RC8 3.30 s
        2. HONDA CBR 1000 RA 3.32 s
        3. SUZUKI GSXR 1000 3.35 s


        Yamaha 3.58 s.!! Tuskin sinun Yamahasi on lähes 0.7 sekunttia nopeampi!! ; )

        Ja tuskin Veyron maksaa sentää 35 miljoonaa Euroa kuten väitit! ; )

        oli tullu veyronin hintaan yks nolla liikaa, noista kiihtyvyyksistä, kyseenalaistamatta bike-lehden testikuljettajan ajotaitoja, ihmettelen suuresti miten ulkolaiset testaajat saavat jo jammun fz6n kiihtymään 3,2s 0-100 ja rytkönen olis hitaampi...? oli meinaan ennen tollanen fasu -05 ja ainaki oma perstuntuma väittää et rytkönen lähtee liukkaammin;) toki kiihdytyspinta ja rengastus vaikuttavat arvoihin, niin pyörällä kuin autollakin.


      • näinsevaankäy
        näinsevaankäy kirjoitti:

        oli tullu veyronin hintaan yks nolla liikaa, noista kiihtyvyyksistä, kyseenalaistamatta bike-lehden testikuljettajan ajotaitoja, ihmettelen suuresti miten ulkolaiset testaajat saavat jo jammun fz6n kiihtymään 3,2s 0-100 ja rytkönen olis hitaampi...? oli meinaan ennen tollanen fasu -05 ja ainaki oma perstuntuma väittää et rytkönen lähtee liukkaammin;) toki kiihdytyspinta ja rengastus vaikuttavat arvoihin, niin pyörällä kuin autollakin.

        kaivelin tuon fasun testin uudelleen esiin kun jäi kaivelee, oikee tulos oliki 3,44s eikä suinkaa 3,2s niinkuin muistelin enste.


      • aasiantuntija
        näinsevaankäy kirjoitti:

        oli tullu veyronin hintaan yks nolla liikaa, noista kiihtyvyyksistä, kyseenalaistamatta bike-lehden testikuljettajan ajotaitoja, ihmettelen suuresti miten ulkolaiset testaajat saavat jo jammun fz6n kiihtymään 3,2s 0-100 ja rytkönen olis hitaampi...? oli meinaan ennen tollanen fasu -05 ja ainaki oma perstuntuma väittää et rytkönen lähtee liukkaammin;) toki kiihdytyspinta ja rengastus vaikuttavat arvoihin, niin pyörällä kuin autollakin.

        kiihdy varmasti paremmin kuin yksin! Toi nyt on ihan mainosmiesten schaissea,johan tuossa fysiikanlait heittäis kuperkeikkaa jos noin olis. Tuo ei 140 kaakkisena ole niin kova suddaamaan etteikö 240 leveä takarengas löytäis muka pitoa,ei vaikka miten on 200nm vääntöä! Tai sitten on täysi tumpelo kiihdyttämässä.


      • spagu
        näinsevaankäy kirjoitti:

        oli tullu veyronin hintaan yks nolla liikaa, noista kiihtyvyyksistä, kyseenalaistamatta bike-lehden testikuljettajan ajotaitoja, ihmettelen suuresti miten ulkolaiset testaajat saavat jo jammun fz6n kiihtymään 3,2s 0-100 ja rytkönen olis hitaampi...? oli meinaan ennen tollanen fasu -05 ja ainaki oma perstuntuma väittää et rytkönen lähtee liukkaammin;) toki kiihdytyspinta ja rengastus vaikuttavat arvoihin, niin pyörällä kuin autollakin.

        kolme ja puoli miljoonaa euroa?!


      • ..............
        aasiantuntija kirjoitti:

        kiihdy varmasti paremmin kuin yksin! Toi nyt on ihan mainosmiesten schaissea,johan tuossa fysiikanlait heittäis kuperkeikkaa jos noin olis. Tuo ei 140 kaakkisena ole niin kova suddaamaan etteikö 240 leveä takarengas löytäis muka pitoa,ei vaikka miten on 200nm vääntöä! Tai sitten on täysi tumpelo kiihdyttämässä.

        ei kiinnosta uskot tai et usko että... lisää vettä myllyyn jopa vanha v-max menee samoihin aikoihin roketin kanssa.


      • 1300cc-T
        .......... kirjoitti:

        on siinä vääntöä 200nm. googleta niin löytyy mielenkiintoista teksitiä rumpasta läysin aikoja 2.7-2.9 . 2 päällä ei ole ainakaan ongelmaa mennä tota 2.8 sillä sillon pito on parhaimmillaam :) . kyykky tuppaa nostaa keulaa ja trumppa sutia.

        Ja jokainen joka on ajanut pyörällä kaksipäällä on täytynyt huomata että silloin vasta keula kevyt onkin koska painopiste on rajusti takapainoinen!! Tehottominkin pyörä on todella helppo saada keulimaan nimenomaan kaksipäällä! Tämä taas johtaa siihen että pyörällä on aina vaikeampaa saada parempi kiihtyvyys juuri kaksipäällä. Juuri siis tuon lisääntyneen keulimisherkkyyden takia ja lisäksi reilusti lisääntynyt paino osaltaan huonontaa kiihtyvyyttä. Jos lisäpaino pyörän takana ja lisääntynyt massa parantaisi kiihtyvyyttä niin miksei kiihdytyspyöriin laitettaisi lisäpainoja satulan takaosaan???


      • ....................
        1300cc-T kirjoitti:

        Ja jokainen joka on ajanut pyörällä kaksipäällä on täytynyt huomata että silloin vasta keula kevyt onkin koska painopiste on rajusti takapainoinen!! Tehottominkin pyörä on todella helppo saada keulimaan nimenomaan kaksipäällä! Tämä taas johtaa siihen että pyörällä on aina vaikeampaa saada parempi kiihtyvyys juuri kaksipäällä. Juuri siis tuon lisääntyneen keulimisherkkyyden takia ja lisäksi reilusti lisääntynyt paino osaltaan huonontaa kiihtyvyyttä. Jos lisäpaino pyörän takana ja lisääntynyt massa parantaisi kiihtyvyyttä niin miksei kiihdytyspyöriin laitettaisi lisäpainoja satulan takaosaan???

        http://www.youtube.com/watch?v=xidzGmWnQDg&feature=related roketti vs cbr 1000 rr

        http://www.youtube.com/watch?v=N10raR2ADBE&feature=related roketti vs busa

        kiihdytys pyörässä on painopiste matalalla. eikä sitä voi mihinkään roket 3:seen verrata. paino oikeessa paikassa tuo pitoa.


      • Stock Biker
        .................... kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=xidzGmWnQDg&feature=related roketti vs cbr 1000 rr

        http://www.youtube.com/watch?v=N10raR2ADBE&feature=related roketti vs busa

        kiihdytys pyörässä on painopiste matalalla. eikä sitä voi mihinkään roket 3:seen verrata. paino oikeessa paikassa tuo pitoa.

        Verrata voi mitä vaan ja mihin vaan!! Paino oikeassa paikassa tuo pitoa se on totta mutta lisäpaino moottoripyörän kuljettajan takana penkillä istuen ei todellakaan ole oikea paikka! Kun seuraavan kerran sinullakin esim. Alastarolla on mahdollisuus ajaa millä tahansa pyörällä varttimailin aikoja niin kokeile mikä ero on ajaa yksin ja kaksipäällä. Saman voi tietysti kokeilla ja todeta ihan normaalilla tielläkin mutta stripillä on mahdollisuus ero todeta ihan kellolla ja siellä on parempi pitokin. Vaikka lisäpaino moottoripyörässäkin lisää pitoa se sijaitessaan kuljettajan takana saa aikaan sen että keulimisherkkyys lisääntyy niin paljon että se heikentää aikaa koska kaasua ei voi avata edes sitä vertaa mitä normaalisti.


      • -09 intikka
        jurska kirjoitti:

        minulla intikka kiihtyi 0-100 alle puolen tunnin,tosin ensimmäiset 30 km oli 80 rajoitusta.
        isä-ukko sai menemään satasella 52 l dieseliä 80 luvun niittilaatikko sisulla jossa 270 hv rollisroysen kone!

        Ajoin kuopiosta jyväskylään rekan imussa ad 80.-90km/ h pääsin alle 3 l km lakettna per km. Enkä edes roikkunt puskurissa .Vai että susuki bensarosvo?


      • ladonovi
        -09 intikka kirjoitti:

        Ajoin kuopiosta jyväskylään rekan imussa ad 80.-90km/ h pääsin alle 3 l km lakettna per km. Enkä edes roikkunt puskurissa .Vai että susuki bensarosvo?

        ei oikein saa selvää viestistäsi?!


      • peke ruusperi

        tuli cbr:lle -86. sehän oli siis -89 malli ja 3,2sek o-100
        JA RIVIT HEITTELEE MITEN SATTUU, SAA KORJATA.


    • mika2

      .... että prätkän kulutusta on mahdottomuus ilmoittaa, koska se heittelee niin älyttömästi riippuen kuljettajan koosta, painosta kuormasta (matkustaja) ja siitä ajetaanko maantiellä vai taajamassa etc. Hyvä jos litran tai kahden haarukkaan saa mahtumaan. Omassa pyörässäni kulutus liikkuu litran haarukassa. Kiihtyvyys 0-100km/h on taas huono mittari koska kaikki prätkät kiihtyy sataseen niin äkkiä ettei siinä ehdi kunnon eroja syntyä. Varmaan hitainta kustomia myöden mennään alle viiteen sekkaan ja alle kolmen ei varmaan mene yksikään normipyörä joten suunnilleen kaikki on siinä kahden sekunnin haarukassa. Kuten ehdotettiin tuolla aikaisemmin niin varttimaili on parempi mittari. Nopean ja hitaan pyörän erot tulevat esille vasta kun mennään toiselle sadalle. nopeimmat jatkaa matkaa vielä kolmannellikin sadalle, mutta joka tapauksessa kortti on mennyt jo aikapäiviä sitten. Jos nopeusrajoitusten puitteissa mennään, niin ainoastaan autot pystyy kunnolla jättämään, mutta prätkät ottaa yleensä nipussa sen satasen ja sitten nopeimmat vetää kaulaa hitaimpiin.

    • kersa2002

      jeeeeeeeeeee

      • alihadama

        tama oli kulla huva viesti
        piristuin kulliksi


    • buss1

      Gen 2 Busalla kulutus matka- sekä taajama-ajossa vaihtelee osaltani 6-6,5 l sataselle. Ei sen isompaa vaihtelua.
      Radalla mennäänkin jo tietysti aivan eri lukemiin.

    • mun mopo on parempi

      uudessa bike lehdessä oli toi maailman nopeiten kiihtyvä sarjavalmisteinen kawasaki zzr1400 jossa noin 200hv,silti 0-100kmh aika yli 3sekunttia joten laillisesti ei voi elvistellä kiihtyvyydellä jos satasen rajoitus ja poliisi tutkan kanssa sekä kaunis nainen ihailemassa samalla niin vanha suzuki rf900 ( 2,5sekuntia) näyttäisi kovemmalta ja suukon saisikin suzukin omistaja.Teholla ei siis lailisesti elvistellä.

    • tuppi nurin

      kyl nyt on pakko sanoo olkoon mopo mikä hyvänsä,jos siin nyt vähänkään on ruuti ni kuskista kii mihin kello pysähtyy... mopolla ku haetaan maksimi kiihtyvyyttä tai jarrutustehoja,on se taitolaji.. tai sit täällä on kaikki hirveitä vetomiehii..

    • Ruusperi

      80-luvulla 0-100kmh mentiin vakioilla alimmillaan 2,4sek (Suzukit RG500, GSX-R 750 JA 1100)
      90- LUVULLA 2,5 (RF900) JA 2,6 (GSX-R ilma/öljy) ja kawa zx-9r 2,8
      2000 -luvulla useampi 2,8sek ja gsx-r 600 2,9sek
      nykypyörillä vaikea päästä noihin lukemiin koska akselivälit lyhyitä, renkaat liian? pitäviä ja ykkös vaihteet ylipitkiä (152kmh ja 166kmh esim)
      vaihtamalla pari piikkiä pienemmän eturattaan saa nykypyöränkin liikkeelle hyvin
      tosin gsx-r 1000:n oli joku onnistunut kiihdyttämään 2,35sek aikaan!

      • Aikakultaamuistot

        Höpöhöpö renkaat liian pitäviä?? Ja miten luulet hyvän pidon huonontavan kiihdytystä?? Pieni keuliminen ei haittaa niin paljon kuin renkaan sutiminen !


    • Ruusperi

      80 luvun puolivälissä kiihdytettiin rinnan sutsukin vakiopyörät ja vastaavat streetbike luokan pyörät, siinä 1100 gixxeri streetbike versiona häipyi 0:sta 100:aan noin 1,9-2sek. Todella kova lukema, kun alla pyöri kapea 80-luvun rengas, renkaan mahdollinen luisto? kytkintä avustaen? voi olla kaukaakin haettu teoria. Ride by wire kaasujakaan ei tuolloin käytetty. Vanhaa tekniikkaa käytetään moottoriurheilussa niin kiihdytys kuin muussakin moottoriurheilussa paljon edelleen

    • Ruusperi

      Nykyisinhän ruiskurungon toista kaasuläppää voi ohjata tietokone, toista kuski, eli kumpi mokaa? Yleensä on paljon kuskista, ilmanpaineesta, kosteudesta, renkaan oikeasta lämmöstä, ym ym kiinni, miten ensimmäiset 40 metriä liikahdetaan, mennäänkö sataan 2,3 vai 3,2 sekuntia ja täysin uusi pyörä voi olla sisäänajomoodissa? tai ainakin uuden nihkeä. Riippuu mihin valmistaja on välykset asettanut.

      • Aikakultaamuistot

        Koetko että renkaan siis olisi hyvä olla kylmä niin se sutisi enemmän lähdöissä? Lämmin rengashan on aina pitävämpi kuin kylmä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1274
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1271
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1009
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1002
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      272
      913
    Aihe