Kuka viettää pääsiäistä?

Juutalaisten juhla.

Ei kait kristityt vietä pääsiäistä?
Kun sen luette ja tutkitte, se kuuluu vain juutalaisille, ei pakanoille. 4 Moos 9:2 Israelilaiset viettäköön pääsiäisen määräaikanansa.
Tämä kuuluu juutalaiseen lakiin ja näinollen ei kuulu kristityille.

Joh. 2:13 Ja juutalaisten pääsiäinen oli lähellä, ja Jeesus meni ylös Jerusalemiin....

6:4 Ja pääsiäinen, juutalaisten juhla, oli lähellä.

Pääsiäinen koskee yksin ja ainoastaan juutalaisia ja uuteen liittoonkaan se ei kuulu näinollen.


2 Moos 12:43 Tämä on säädös pääsiäislampaasta: Kukaan muukalainen älköön sitä syökö;

Uudessa testamentissa ei lue, että pääsiäislammasta on lupa syödä pakanoiden.
Näin on marjat.

22

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......................

      Pääsiäistä vietetään Lunastuksemme muistoksi.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen

      Ehtoollisen asettaminen


      Kristinuskossa ehtoollista vietetään Jeesuksen ja hänen ristiinnaulitsemisen muistoksi. Jeesus itse asetti ehtoollisen viimeisellä ateriallaan opetuslastensa kanssa ennen ristiinnaulitsemistaan. Ateria oli juutalainen pääsiäisen juhla-ateria. Juutalaisten tapojen mukaan tällaisella aterialla nautittiin lammasta, happamatonta leipää ja viiniä Egyptistä vapautumisen muistona. Jeesus antoi leivälle ja viinille uuden merkityksen - leipä, joka murrettiin, oli kuin hänen ruumiinsa, joka tullaan murtamaan, ja viini, joka vuodatettiin, oli kuin hänen verensä, joka tullaan vuodattamaan.

      Jeesus kehotti opetuslapsiaan viettämään ehtoollista hänen muistokseen. Apostoli Paavalin mukaan ehtoollisen asettaminen tapahtui seuraavasti (1 Kor. 11:23-26): 23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
      24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
      25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
      26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.

      Happamaton leipä ja viini, siinä kristittyjen pääsiäisateria, muistoateria.

    • niin myös

      pääsiäinen kuuluu vain juutalaisille. Siksi kunnon kristitty kiroaa sapatin eikä vietä pääsiäistä.

      • Kristitty on vapaa

        viettämään mitä juhlaa hyvänsä tai olemaan viettämättä vaikka mitään. Nuo tuollaiset ovat jokaisen kristityn vapaasti päätettäviä asioita.


    • 2.Moos.12:46-49

      "Samassa talossa se syötäköön; älköön mitään siitä lihasta vietäkö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko.(2.Moos.12:46)

      [4.Moos.9:12
      "Älkööt he jättäkö siitä mitään seuraavaan aamuun älköötkä siitä luuta rikkoko. Kaikkien pääsiäistä koskevien käskyjen mukaan he viettäkööt sitä."

      Joh.19:36 "Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako." ]

      12:47 Koko Israelin seurakunta viettäköön sitä ateriaa.
      12:48 Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
      12:49 Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne."

      Samoin nyt Ehtoollisesta voivat osallistua kääntyneet ja uskonmukaisesti kastetut Herran Kunniaksi!

      • ainoastaan juutalaisille?

        Vai saako myös kristitty sytyttää jouluna kynttilän?


      • kirjoitettu on
        ainoastaan juutalaisille? kirjoitti:

        Vai saako myös kristitty sytyttää jouluna kynttilän?

        Jeesus oli juutalainen. Kaikki mikä liittyy Jeesukseen koskee vain juutalaisia.


      • ske
        ainoastaan juutalaisille? kirjoitti:

        Vai saako myös kristitty sytyttää jouluna kynttilän?

        joulun vietto siihen oppiin jonka Israel sai? Pyhitä sapatti, kaada kuusi? Kaipa jokainen osaa tehdä eron kristillisten tapojen ja juutalaisten määräysten välillä, vai...


    • kirjoitettu on

      Kristitty on uudenliiton juutalainen.

      • 3:9

        3:9 Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.


      • kirjoitettu on

        Room. 2:29
           
        vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Tämä on uudenliiton kansalle tarkoitettu lupaus. Jokainen kristitty on juutalainen. Jos ei halua olla, ei myöskään ole pelastusta.


      • ske
        kirjoitettu on kirjoitti:

        Room. 2:29
           
        vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Tämä on uudenliiton kansalle tarkoitettu lupaus. Jokainen kristitty on juutalainen. Jos ei halua olla, ei myöskään ole pelastusta.

        poistettiin iso joukko kirjaimia näiltä uusilta "juutalaisilta".


      • voi sun kanssas
        kirjoitettu on kirjoitti:

        Room. 2:29
           
        vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Tämä on uudenliiton kansalle tarkoitettu lupaus. Jokainen kristitty on juutalainen. Jos ei halua olla, ei myöskään ole pelastusta.

              

        Matteuksen evankeliumi:
        5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

        Jos adventistit olisivat oikeassa niin Jeesus olisi väärässä tuon sanomisessaan.
        Te väitätte Jeesuksen muuttaneen profeettojen sanomiset pois Israelista.
        Jeesus sanoo ettei tullut kumoamaan Israelille annettuja profetioita.
        esillä on ristiriita teidän ja Raamatun sanan välillä.
        Ja te tette Raamatun sanan valehtelijaksi.
        On melkoinen ihme ellet itse sitä huomaa: sokea suorastaan.


      • kirjoitettu on
        ske kirjoitti:

        poistettiin iso joukko kirjaimia näiltä uusilta "juutalaisilta".

        Mitä kymmenestä käskystä nyt taas poistettiin? Mitä Jeesus sanoikaan?


      • kirjoitettu on
        voi sun kanssas kirjoitti:

              

        Matteuksen evankeliumi:
        5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

        Jos adventistit olisivat oikeassa niin Jeesus olisi väärässä tuon sanomisessaan.
        Te väitätte Jeesuksen muuttaneen profeettojen sanomiset pois Israelista.
        Jeesus sanoo ettei tullut kumoamaan Israelille annettuja profetioita.
        esillä on ristiriita teidän ja Raamatun sanan välillä.
        Ja te tette Raamatun sanan valehtelijaksi.
        On melkoinen ihme ellet itse sitä huomaa: sokea suorastaan.

        Ihmeellistä! Yleensä väitätte että Jeesus poisti koko lain ja sitten kohta taas että kaikki seremoniatkin kuuluvat kristityille. Ota teistä jakomielisistä selvää?


      • kirjoitettu on
        voi sun kanssas kirjoitti:

              

        Matteuksen evankeliumi:
        5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

        Jos adventistit olisivat oikeassa niin Jeesus olisi väärässä tuon sanomisessaan.
        Te väitätte Jeesuksen muuttaneen profeettojen sanomiset pois Israelista.
        Jeesus sanoo ettei tullut kumoamaan Israelille annettuja profetioita.
        esillä on ristiriita teidän ja Raamatun sanan välillä.
        Ja te tette Raamatun sanan valehtelijaksi.
        On melkoinen ihme ellet itse sitä huomaa: sokea suorastaan.

        kristitty=juutalainen
        uskova=israelilainen
        laki=kuuluu kaikille


      • ske
        kirjoitettu on kirjoitti:

        kristitty=juutalainen
        uskova=israelilainen
        laki=kuuluu kaikille

        kaikki ympärileikkaaman poikiaan, katsomaan ettei vaatteissa ole kahta lajia lankaa, naiset puhdistautumaan kuukautisten jälkeen, äkkiä kaikki happan pois taloudesta jne.


      • ske
        kirjoitettu on kirjoitti:

        Mitä kymmenestä käskystä nyt taas poistettiin? Mitä Jeesus sanoikaan?

        Torasta jonka yksi osa kymmenen käskyä ovat. Jos siis ei laista poistettu mitään yhtään jodia - ja Torah nyt onkin annettu ei-juutalaisille- hushus pitämään 613 käskyä ja kieltoa.


      • maitorieska
        ske kirjoitti:

        kaikki ympärileikkaaman poikiaan, katsomaan ettei vaatteissa ole kahta lajia lankaa, naiset puhdistautumaan kuukautisten jälkeen, äkkiä kaikki happan pois taloudesta jne.

        kun et eroita JUMALAN LAKIA joka on ikuinen,Mooseksen laista.Jumalan kymmenessä käskyssä ei esimm ympärileikkauksesta puhuta mitään,eikä muitakaan sinun mainitsemiasi asioita.Lueppa sinäkin raamattua äläkä jotain ihmeellistä tooraa,joka ilmeisesti oli vain juutalaisille annetuja ohjeita.Jos oikeasti haluat oppia tuntemaan Jumalan tahdon,sinun pitää nöyrällä mielellä ruveta tutkimaan raamattua,ketään ihmisiä eikä kirkkokuntia sinun kannata uskoa,ainoastaan Jumalan sana olkoon oppaasi.Pyhähenki johtaa sinut sille paikalle,joka on sinulle parasta,jos rukoilet johdatusta elämääsi.Siunausta sinulle.


      • ske
        maitorieska kirjoitti:

        kun et eroita JUMALAN LAKIA joka on ikuinen,Mooseksen laista.Jumalan kymmenessä käskyssä ei esimm ympärileikkauksesta puhuta mitään,eikä muitakaan sinun mainitsemiasi asioita.Lueppa sinäkin raamattua äläkä jotain ihmeellistä tooraa,joka ilmeisesti oli vain juutalaisille annetuja ohjeita.Jos oikeasti haluat oppia tuntemaan Jumalan tahdon,sinun pitää nöyrällä mielellä ruveta tutkimaan raamattua,ketään ihmisiä eikä kirkkokuntia sinun kannata uskoa,ainoastaan Jumalan sana olkoon oppaasi.Pyhähenki johtaa sinut sille paikalle,joka on sinulle parasta,jos rukoilet johdatusta elämääsi.Siunausta sinulle.

        on Toran osa. Puhut näköjään asiasta josta et tiedä mitään.


    • Anonyymi

      Taikauskoiset hölmöt. Lapsena uskottiin joulupukkiin ja aikuiset jeesukseen. Lapsi sentään tajusi, että naapurin setä.

    • Anonyymi

      Pietarille näytettiin näky, jossa hänen eteensä laskettiin saastaisia ruokia ja käskettiin syödä. Hän tietenkin kieltäytyi ja näyssä Jumala sanoi että älä sano saastaiseksi sitä minkä Jumala on puhdistanut.

      Silloin vasta ymmärrettiin se, miten uusi liitto koski myös pakanoita eikä siinä eroteltu ihmisiä että tämä oli heitä varten ja tämä niitä varten. Eivät apostolit olleet siihen asti ymmärtäneet uutta liittoa miten siinä ei eroteltu juutalaisia eikä noudatettu juutalaisia tapoja eikä heille annettua lakia. Siinä seurattiin Jeesusta Hengessä.

      Mikä tietenkin aiheutti vastustusta juutalaisten keskuudessa ja he alkoivat vainota alkuseurakuntaa kun eivät uskoneet juutalaisten tapojen ja lakien mukaan, vaan seurasivat Jeesusta, jonka juutalaiset olisivat sapattirikkomuksista tappaneet.

      Paavalin tehtävä oli apotolina sitten viedä uuden liiton sanoma pakanoille ja selventää juutalaisille, jotka uskoivat Jeesukseen, että nyt vaellettiin Hengessä ja totuudessa eikä lain kirjaimeen hirttäytyen. Mikä ei tietenkään ollut helppo tehtävä eikä aina kaikilta osin onnistunut ja mikä näkyy tänäkin päivänä kristikunnassa.

    • Anonyymi

      No ei kukaan. Mutta onneksi on vapaata mielipuolisesta työnteosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe