Fundamentalismi tappaa - omatunnon

/VARTIJA 3/1982, Martti Lindqvist, apul.prof., Helsinki: Kristillisyyden
kirpputori - uskonnon rooli amerikkalaisessa yhteiskunnassa, s. 123-128/

[ML vietti 3 kk USA:ssa.., KAT]

s.124:
"Valtapoliittisesti ja julkiselta imageltaan Yhdysvallat on kristillisyyden
tärkein linnake. Missään muualla ei ole niin paljon rahaa, aseita ja
vaikutusvaltaa kristillisen retoriikan takana."

s.125:
"*Show must go on*

Jokin oli myös paljon kamalampaa kuin mitä olin osannut kuvitella.
Elämäni järkyttävimpiin kokemuksiin kuuluu Yhdysvaltojen uskonnollisten
tv-ohjelmia seuraaminen. Noin 70% siitä on meidän näkökulmastamme pelkkää
roskaa. Sen muodot ovat moninaiset: äärimmäistä irrationalismia, hysteriaa
lähentelevää tunnekuohua, poliittista propagandaa, itsekästä eduntavoittelua,
unelmakauppaa, piiloseksiä, uskonnollista viihdettä, rahan, menestyksen ja
terveyden palvontaa, kaikennäköistä harhaoppisuutta jne.
Karmeudessaan kokemus oli myös terveellinen. Se antoi näkökulman eräisiin
asioihin, joita meillä on markkinoitu lievemmässä muodossa. Tämän jälkeen
suhtaudun entistä epäilevämmin erilaisiin puhelinkampanjoihin (sellainen
kuuluu lähes kaikkiin amerikkalaisiin uskonnollisiin show-ohjelmiin),
kreationismiin, julkkisten uskonnollisten kääntymysten markkinointiin,
Israelin sotapolitiikan uskonnolliseen puolusteluun, uskonnnolliseen
antikommunismiin ja maailmanlopulla hekumoitsemiseen - vain muutamia
esimerkkejä mainitakseni. Tämä on sitä lajia joka ei tonkimalla parane.
...

s.126
"*Kaksi variaatiota: ristiretket tiedon ja politiikan alueilla*

Uskonnon agressiivinen hyväksikäyttö nyky-Yhdysvalloissa näkyy lähinnä
kahdella alueella: tieteessa ja politiikassa.
Suomessa kreationismia - joskus myös "luomistieteeksi" kutsuttua -
markkinoitiin keväällä 1981 silkkihansikkaat kädesssä. Tämän vaikutelman
saa, kun vertaa sitä vastaaviin ilmiöihin Yhdysvalloissa.
Fundamentalistisissa uskonnollisissa ryhmissä kreationismi on eräs ase
paljon laajemmassa arsenaalissa, johon kuuluu kaikenlaista irrationalismia
ja epätieteellisyyttä. Tällä alueella vedotaan suoraan ihmisten pelkoihin
ja itsetunnon puutteeseen.
Olin särkeä televisioni seuratessani kerran erästä "klubi 700:n" ohjelmaa.
Siinä juontajan arvostetuksi luonnehtima "tiedemies" esitti monimutkaisia
tilastoja ja kaaviokuvia sodista, maanjäristyksistä, nälänhädistä, onnetto-
muuksista jne. Jokaisen uuden "tietoiskun" jälkeen kuuluttaja otti maireimman
hymynsä, katsoi suoraan TV-kameraan ja totesti tähän tapaan: "Kuulitteko
näitä asiantuntijamme tietoja katastrofien lisääntymisestä ? Miten
ihanaa! Meidän Herramme on tulossa !"

4

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • /VARTIJA 2/1992, pääkirjoitus "Pyhän kirjan siunaukset ja vaarat", Heikki

      Räisänen s. 49-50/
      "Teologialle ei ole kunniaksi, jos pyhän kirjan vaaroista muistuttaminen
      jätetään vain vapaa-ajattelijoiden harteille. Raamatun keskeisiä osia hallitsee
      vastakohta-asettelu "meidän" ja "muiden" välillä, ja monin paikoin kirja
      siunaa hillittömän väkivaltaiset ratkaisut. Israelilaisia vaaditaan tuhoamaan
      Kanaanin asukkaat viimeiseen naiseen ja lapseen; pyhiä rohkaistaan ilkkumaan
      Rooman raunioilla. Tällainen on myös jättänyt jälkensä historiaan. Kun
      puritaanit ottivat haltuunsa Amerikkaa, he käyttäytyivät kuin Israelin
      lapset Joosuan komennossa, ja intiaanit saivat kanaanilaisten osan."

    • anti-bushman

      Laita MrKAT ihmeessä sama teksti tiede.fi -keskustelupalstalle, siellä kun on vielä näitä sokeita Bushin politiikan ihailijoita - varsinkin nuorissa keskustelijoissa (BUSHMAN ym.)

      • välittäjä.

      • Kun minäkin kopsasin ;)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe