Liikenneopettajaksi

Tyttö uudeltamaalta

Tarkoituksena olisi iän täyttyessä hakea liikenneopettajakoulutukseen, mutta olisko kellään tietoa, että minkälaista työkokemusta kannattaisi ennen hakemista hankkia, jotta saisi valintatilanteessa lisää pisteitä ja mahdollisuus opiskelupaikan saamiseen kasvaisi?

22

4513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi heistä

      Käy katsomassa apuja tuolta: http://www.aokk.hamk.fi/index.php?id=62

      Olen ollut liikenneopettajana vajaa kymmenen vuotta ja viihtynyt erinomaisesti. Työ on toki kiireistä, mutta aika ei käy taatusti pitkäksi.

      Työn ainoita huonoja puolia ovat: Illat kiinni, kevät-syksy pitkät työpäivät sekä kehno palkka. Autokoulujen omistajat ovat niin tyhmiä, että myyvät ajokortteja surkealla katteella => myös työntekijät kärsivät palkoissaan tästä.

      Monella autokoulun omistajalla, jonka autokoulun vetovoima on hiipunut, tuntuu olevan ainoa keino laskea hintaa. Ehkä toimintaa voisi piristää älykkäämmällä tavalla! Onneksi yrittäjäkurssin käyneet (noin 1990-luvun puolivälistä eteenpäin) omistajat osaavat laskea auttavasti taloudellisia realiteetteja.

    • ihantotta

      et tarvitse muuta kuin ne samat taidot, mitä on Fazerin pullakuskilla.

      • jompaakumpaa

        ammattikuntaa jokseenkin reilusti.


      • timppa

        Jopa on pullakuskeilla kovat pääsyvaatimukset. Tai sitten Fazerille on hakijoita paaaallljooonn.

        Liikenneopeksi tahtovalla on edessään paripäiväiset testit, jotka mittaavat ajotaitoa henkilö- ja kuorma-autolla, psykologiset testit, stressivaikutelmatestit, lakitestit, sosiaalisen kanssakäymisen testit, ajoneuvon rakenteen testit yms.
        Eli ko. ammattiin ei pääse edes opiskelemaan ihan kuka pullakuski tahansa.

        Ja eduksi kursseille hakevalle on eduksi mm. kokemusta liikenteessä kuorma, -linja- tai rekka-autolla. Ja vielä jos viitsii lukea kasvatustieteen tai aikiuskasvatuksen abron, niin niillä saa jo ns. henkisiä lisäpisteitä.
        Jos kasvatustieteestä ei ole hajuakaan, niin kurssilla tulee olemaan aika rankkaa suorittaa kaiken muun ohella tentit niistä.
        Kurssi on työvaatimuksiin liian lyhyt, koska ammattina se on todella vastuullinen.
        Tätähän ei tiedä kukaan, joka ei ole toiminut liikenneopena. Eli ammattia aliarvostetaan.
        Mutta siitä vain edelliselle kirjoittajalle... alappa opettaa, voin jo kirjoituksestasi päätellä, että kuulut niihin autoilijoihin, jotka luulevat osaavansa ajaa ja pitävät itseään muita parempana kuskina. Tuskin muuten laskisit tuollaista tekstiä... sori.. oonko oikeessa??


      • ......
        timppa kirjoitti:

        Jopa on pullakuskeilla kovat pääsyvaatimukset. Tai sitten Fazerille on hakijoita paaaallljooonn.

        Liikenneopeksi tahtovalla on edessään paripäiväiset testit, jotka mittaavat ajotaitoa henkilö- ja kuorma-autolla, psykologiset testit, stressivaikutelmatestit, lakitestit, sosiaalisen kanssakäymisen testit, ajoneuvon rakenteen testit yms.
        Eli ko. ammattiin ei pääse edes opiskelemaan ihan kuka pullakuski tahansa.

        Ja eduksi kursseille hakevalle on eduksi mm. kokemusta liikenteessä kuorma, -linja- tai rekka-autolla. Ja vielä jos viitsii lukea kasvatustieteen tai aikiuskasvatuksen abron, niin niillä saa jo ns. henkisiä lisäpisteitä.
        Jos kasvatustieteestä ei ole hajuakaan, niin kurssilla tulee olemaan aika rankkaa suorittaa kaiken muun ohella tentit niistä.
        Kurssi on työvaatimuksiin liian lyhyt, koska ammattina se on todella vastuullinen.
        Tätähän ei tiedä kukaan, joka ei ole toiminut liikenneopena. Eli ammattia aliarvostetaan.
        Mutta siitä vain edelliselle kirjoittajalle... alappa opettaa, voin jo kirjoituksestasi päätellä, että kuulut niihin autoilijoihin, jotka luulevat osaavansa ajaa ja pitävät itseään muita parempana kuskina. Tuskin muuten laskisit tuollaista tekstiä... sori.. oonko oikeessa??

        kun on joskus vuosia sitten suorittannut liikenneopettajantutkinnon niin pitääkö se jossain vaihessa uusia ?niinkun esim.ajokorttia vai onko voimassa aina kun olet sen kerran saannut?


      • ...... kirjoitti:

        kun on joskus vuosia sitten suorittannut liikenneopettajantutkinnon niin pitääkö se jossain vaihessa uusia ?niinkun esim.ajokorttia vai onko voimassa aina kun olet sen kerran saannut?

        EI SITÄ TARVII UUSIA. MUTTA JOS OLET JOSKUS AIKOJA SITTEN KOULUTTANUT ITSESI LIIKENNEOPEKSI, ETKÄ OLE TOIMINUT AMMATISSA, NIIN TUSKIMPA TÖITÄ ON TARJOLLA...
        KOSKA KO. AMMATTI VAATII JATKUVIA PÄIVITYKSIÄ. JA VIELÄ JOS SATTUU OLEMAAN ARKA ESIINTYMÄÄN, NIIN PITKÄN OPETUSTAUON JÄLKEEN VOI OLLA AIKA KOVA KYNNYS MENNÄ 50:N OPPILAAN ETEEN PUHUMAAN ESIM. AJONVAKAUTUSLAITTEISTA TAI UUSIMMISTA "HIENOUKSISTA", JOISTA NUORET OPPILAAT OVAT TODELLA TIETOISIA.
        LIKENNEOPETTAJALUPA ON VOIMASSA ANTOPÄIVÄSTÄ SIIHEN SAAKKA, KUN TÄYTÄT 70-VEE. NIIN AINASKIN MINUN LUVASSA LUKEE.


      • huuhaa : l
        TEERISS kirjoitti:

        EI SITÄ TARVII UUSIA. MUTTA JOS OLET JOSKUS AIKOJA SITTEN KOULUTTANUT ITSESI LIIKENNEOPEKSI, ETKÄ OLE TOIMINUT AMMATISSA, NIIN TUSKIMPA TÖITÄ ON TARJOLLA...
        KOSKA KO. AMMATTI VAATII JATKUVIA PÄIVITYKSIÄ. JA VIELÄ JOS SATTUU OLEMAAN ARKA ESIINTYMÄÄN, NIIN PITKÄN OPETUSTAUON JÄLKEEN VOI OLLA AIKA KOVA KYNNYS MENNÄ 50:N OPPILAAN ETEEN PUHUMAAN ESIM. AJONVAKAUTUSLAITTEISTA TAI UUSIMMISTA "HIENOUKSISTA", JOISTA NUORET OPPILAAT OVAT TODELLA TIETOISIA.
        LIKENNEOPETTAJALUPA ON VOIMASSA ANTOPÄIVÄSTÄ SIIHEN SAAKKA, KUN TÄYTÄT 70-VEE. NIIN AINASKIN MINUN LUVASSA LUKEE.

        Onko nuo päivitykset niitä 1pv "rahastuskursseja", joista ei jää oikein mitään käteen = näkee vaan tuttuja ?

        Liikennopettaja lupahan on voimassa kunnes henkilö täyttää 70v tai EI HENKILÖ EI TÄYTÄ ENÄÄ LUVAN SAANNIN EDELLYTYKSIÄ ! tuokin kannattaa pitää mielessä ennenkuin lähtee kovin koheltaan.


      • Anonyymi
        timppa kirjoitti:

        Jopa on pullakuskeilla kovat pääsyvaatimukset. Tai sitten Fazerille on hakijoita paaaallljooonn.

        Liikenneopeksi tahtovalla on edessään paripäiväiset testit, jotka mittaavat ajotaitoa henkilö- ja kuorma-autolla, psykologiset testit, stressivaikutelmatestit, lakitestit, sosiaalisen kanssakäymisen testit, ajoneuvon rakenteen testit yms.
        Eli ko. ammattiin ei pääse edes opiskelemaan ihan kuka pullakuski tahansa.

        Ja eduksi kursseille hakevalle on eduksi mm. kokemusta liikenteessä kuorma, -linja- tai rekka-autolla. Ja vielä jos viitsii lukea kasvatustieteen tai aikiuskasvatuksen abron, niin niillä saa jo ns. henkisiä lisäpisteitä.
        Jos kasvatustieteestä ei ole hajuakaan, niin kurssilla tulee olemaan aika rankkaa suorittaa kaiken muun ohella tentit niistä.
        Kurssi on työvaatimuksiin liian lyhyt, koska ammattina se on todella vastuullinen.
        Tätähän ei tiedä kukaan, joka ei ole toiminut liikenneopena. Eli ammattia aliarvostetaan.
        Mutta siitä vain edelliselle kirjoittajalle... alappa opettaa, voin jo kirjoituksestasi päätellä, että kuulut niihin autoilijoihin, jotka luulevat osaavansa ajaa ja pitävät itseään muita parempana kuskina. Tuskin muuten laskisit tuollaista tekstiä... sori.. oonko oikeessa??

        Höps tuolla ei kasvatustieteistä puhuta juuri mitään nykyisin eikä ennenkään..ei tarvi kuin pitkää hermoa. Ja ei ole edelleenkään ammattikorkeatutkinto, vaikka sitä monet sellaiseksi kutsuu.


    • AOKK/ Åbo Academi

      kasvatustieteen apro/pk suoritettava ennen koulun alkua. Riittävän vaikeat kokeet ja testit, ennen kuin pääsee opiskelemaan. N. 1000 hakee ja 70-80 otetaan. Yo/lukiotodistus saa olla kohtalaisen hyvä, jotta selviää koulutuksesta. Käyttäytymistieteitä, psykologiaa, bedagokiikkaa, didaktiikkaa, tieteellisiä tutkimusmenetelmiä etc. etc.
      Ihan oikeita korkean tason opintoja, alkaen 1993.
      Jokainen voi siirtyä vuoden autokoulutyöskentelyn jälkeen "inssiajojen" vastaanottajaksi.
      Palkka pienehkö n. 2000, Hesassa kuulemma 2500-3200 euroa. Kohtuu hyvä.
      Siis yrittämään.
      ------Make, Häme.

    • vasta valmistunut

      Moikka.
      Sun kannattaa hankkia kokemusta auton kuljettajana. Hankkia D- tai E-kortti tai vaikka molemmat ja ajaa autoa työkses vaikka vuodenkin. Yhen päivän kestää pääsykoe Hämeenlinnassa. Siinä koulun opetttajat haastattelee sua ja ajonäyte ajetaan henkilöautolla. Kasvatustieteet ja ensiapukurssit ainakin vuosi sitten suoritettiin koulussa. ABC-ajokortti vaaditaan. Yrittämään vaan!

      • Kiva tietää noi nykyiset kokeet. Minä valmistuin Hesassa ajopuolelta ja H.linnassa teorioilta. Mutta kokeet oli kaikki Helsingissä: Ajonäytteet kuorma- ja henkilöautolla ja teoriakokeet lainsäädännöstä, auton rakenteesta yms. Kesti kaksi päivää.
        Ja myös pääsykokeet kesti kaksi päivää Helsingissä. Oli ajonäytteet, sosiopsykologiset testit, haastattelu, ryhmätyö,testit liikennesäännöistä, stressivaikutelmatesti...yms.
        Hakijoita v.82 oli noin 700-800 ja kurssille pääsi 16. Kaksi kurssia vuodessa eli silloin koulutettiin 32 vuodessa.
        Se oli paljon vähempi kuin alalta poistuvuus. ELIKKÄ TÄMÄ MERKITSI SITÄ, että varsinkin Kehä 3:sen sisällä olleet autokoulut tuli ostamaan meitä töihin kesken kurssin, vaikka eivät tienneet edes millainen tulokas on. JA PALKKA... Se määriteltiin itse koulussa. Silloin se vastasi Finnairin lentokapteenin palkkaa. On nykyisin mennyt vähän alemmas.
        Se kasvatustieteen tai aikuiskasvatuksen apron suorittaminen piti tehdä ennen kurssille tuloa.
        Näin siis v.-82.


      • Ukko-Metso 6
        TEERISS kirjoitti:

        Kiva tietää noi nykyiset kokeet. Minä valmistuin Hesassa ajopuolelta ja H.linnassa teorioilta. Mutta kokeet oli kaikki Helsingissä: Ajonäytteet kuorma- ja henkilöautolla ja teoriakokeet lainsäädännöstä, auton rakenteesta yms. Kesti kaksi päivää.
        Ja myös pääsykokeet kesti kaksi päivää Helsingissä. Oli ajonäytteet, sosiopsykologiset testit, haastattelu, ryhmätyö,testit liikennesäännöistä, stressivaikutelmatesti...yms.
        Hakijoita v.82 oli noin 700-800 ja kurssille pääsi 16. Kaksi kurssia vuodessa eli silloin koulutettiin 32 vuodessa.
        Se oli paljon vähempi kuin alalta poistuvuus. ELIKKÄ TÄMÄ MERKITSI SITÄ, että varsinkin Kehä 3:sen sisällä olleet autokoulut tuli ostamaan meitä töihin kesken kurssin, vaikka eivät tienneet edes millainen tulokas on. JA PALKKA... Se määriteltiin itse koulussa. Silloin se vastasi Finnairin lentokapteenin palkkaa. On nykyisin mennyt vähän alemmas.
        Se kasvatustieteen tai aikuiskasvatuksen apron suorittaminen piti tehdä ennen kurssille tuloa.
        Näin siis v.-82.

        Ei tämä niin ruusuinen ammatti ole! Työajat n.12h/vrk, ei lisiä, ei vuosilomaa, ei ruokatuntia jne. Miettikää hyvät ihmiset jotain muuta alaa!!!! ps.olen ollut alalla 12.vuotta. Palkkaus n.12€-17€/h. Koskaan ei ole pystynyt vertaamaan samalla viivalla lentokapteeni/liikenneopettaja palkkaa!! Mistähän Teeriksen tieto peräisin.
        pss. Älä anna väärää kuvaa alasta!


      • opettaja jo
        Ukko-Metso 6 kirjoitti:

        Ei tämä niin ruusuinen ammatti ole! Työajat n.12h/vrk, ei lisiä, ei vuosilomaa, ei ruokatuntia jne. Miettikää hyvät ihmiset jotain muuta alaa!!!! ps.olen ollut alalla 12.vuotta. Palkkaus n.12€-17€/h. Koskaan ei ole pystynyt vertaamaan samalla viivalla lentokapteeni/liikenneopettaja palkkaa!! Mistähän Teeriksen tieto peräisin.
        pss. Älä anna väärää kuvaa alasta!

        Palkkauksesta 80-luvun alussa oli siis kysymys...Ja olen samaa mieltä "Teeriksen" kanssa silloisesta palkauksesta, se OLI hyvä.


      • Ukko-Metso 6 kirjoitti:

        Ei tämä niin ruusuinen ammatti ole! Työajat n.12h/vrk, ei lisiä, ei vuosilomaa, ei ruokatuntia jne. Miettikää hyvät ihmiset jotain muuta alaa!!!! ps.olen ollut alalla 12.vuotta. Palkkaus n.12€-17€/h. Koskaan ei ole pystynyt vertaamaan samalla viivalla lentokapteeni/liikenneopettaja palkkaa!! Mistähän Teeriksen tieto peräisin.
        pss. Älä anna väärää kuvaa alasta!

        Palkkatieto on peräisin vuodelta -82, jolloin valmistuin. Ja silloin tosiaan koulujen pomot kävi ostamassa töihin oppilaita suoraan liikenneopettajan kurssilta.
        Verrattin silloin palkkoja ja päädyttiin moiseen.
        Nykyisin palkka on tietenkin pienempi, koska opettajia on kortistoissakin.
        Olen itse työskennellyt ko. alalla n. 20-vuotta, joista yrittäjänä OLIN n. 18-vuotta.
        Sitten luovuin yrityksestä, koska menot alkoi olla suuremmat kuin tulot. En nähnyt alalla tulevaisuutta, joten möin koulun pois ja onneksi oikeaan aikaan.


    • vaan

      Tyttö Hei !!!

      Nyt vaan hakemaan siilä alalla on naisista pulaa.
      Se työ kokemus voi olla myös yleisönpalvelun parista eli ei tarvi olla rekkamatsu.

      Ja vaikka pelottas ne pääsykokeet niin sutena hakemaan vaa.

    • opettaja jo

      yli 20 vuotta ja en kyllä suosittele alaa laisinkaan, perusteluna epäsäännölliset/ilta työajat, huono palkkaus(jopa tuntipalkalla)ottaen huomioon kovan koulutuksen, useat koulut konkurssin partaalla/myyvät ajokorttia pilkkahinnalla. Opetusta ei arvosteta, stressaavaa työtä, kellon perässä juoksemista, koulutuspäiviä 1pv/vuosi jos sitäkään, uudet opettajat vaihtavat alaa muutaman vuoden jälkeen...Jne.

      Eräässä aikaisemmassa kommentissa mainittiin, että ennen opettajat haettiin jo ennen valmistumista töihin ja palkan sai melkein määrätä itse...
      Tämä pitää kyllä paikkansa, tälläisia tarjouksia minullekin tehtiin...Palkka oli kyllä verrattavissa lentäjän palkkaan.

      Ja itsekin olen vaihtamassa alaa...

    • huuhaa : l

      Vai on liikenneopettajillakin lentäjien palkat ! ?
      Ainakin tuon tessin mukaan palkkataso on huono verrattuna koulutukseen ( korkeakoulututkinto ), tunti palkka taitaa olla alle dösäkuskin palkan ainakin pääkaupunki seudulla. Korjatkaa, jos olen väärässä ? : ) Kukaan ei taida edes ajaa liikenneopettajien etuja palkkauksessa yms, välillähän sitä voisi olla porukalla lakossakin niin sais liksan nouseen.

      • Jos olet lukenut koko foorumin, niin palkkauksessa puhuttiin vuoden -82 palkkatasosta. Mulla on tallessa palkkatodistukset siltä ajalta. Kuin myös muiden ammattien palkat.
        Tässä muutama jo vastailikin, että silloin palkka oli verrattavissa Finskin kapteenin palkkaan ja se pitää paikkansa.
        Mutta nykyisin palkka on mennyt todella alas. Yksi ja varmaankaan ei vähäpätöisin syy tähän ole se, että autokouluille tuli ALVI. Kertaheitolla 22% tuloista valtiolle, vaikka kysymyksessä on vain työnteko, jota ei pitäis verottaa noin suuresti.
        Jos autokoulut olis lisänneet kerralla 22% hintoihinsa, niin kouluja olisi kaatunut kuin mettää myrskyllä.
        Eli koulut nieli vaan saamansa "kiitoksen" ja sen jälkeen ei palkkaus ole ollut koulutusta vastaavaa .
        Alvin ymmärrän kyllä myytävissä tuotteissa, mutta en työnteossa, josta omistajat joutuvat maksamaan sen ilman tuotteiden katetta.
        YKSI ESIM. Minulta hajos keittiön ikkuna tuulen puuskan seurauksena. Vein pokat laitettavaksi lasiliikkeeseen. Samalla keskusteltiin myyjän kanssa autokoulujen opetushinnoista. Hän piti niitä suunnilleen ryöstöinä.
        Kun menin maksamaan ikkunaa, niin siinä tehdystä työstä ei voinut kuulemma antaa alennusta yhtään, koska palkat on niin kovat nykyisin.
        Sen sijaan hän antoi alennusta siitä ikkunaruudusta 10%. Eli tuskin möi ruutua ilman katetta...
        SIIS jos autokoulun käyminen on jonkun mielestä kallista, niin laskekaapa vähän kuinka paljon yrittäjä joutuu maksamaan yhteiskunnalle.
        Ei käy kateeksi autokoulu yrittäjiä.
        Jostain raha pitää ottaa ja HUOM! tuote on kaikilla loppujenlopuksi sama.Eli ajokortti.
        Kilpailu syntyy ikäväkyllä vain siitä, että kuka uskaltaa myydä enempi "takametsiä" ja omaa terveyttään, tekemällä ylipitkiä päivia, koska ei ole vara teettää niitä työntekijöillä. Tosin työntekijätkin joutuvat venymään pimeän ajon koulutuksessa ja iltateorioden pidossa, mutta itse ovat ammattinsa valinneet.
        Ammatti on todella vastuunalaista ja niin helvetin alipalkattua, mutta yhteiskunta ottakoon siitä vastuuden.
        Miksi muuten ALVia ei joudu mm.taksit, kuntostudiot, ratsastuskoulut yms. joissa ei myydä kuin sitä työntekoa, KUIN 8%. Mielestäni siksi, että suurin osa kansanedustajista tai heidän perillisistään käyttävät ko. palveluja.
        Siitä lisää kommentteja...


      • J.S. Neuvonen
        TEERISS kirjoitti:

        Jos olet lukenut koko foorumin, niin palkkauksessa puhuttiin vuoden -82 palkkatasosta. Mulla on tallessa palkkatodistukset siltä ajalta. Kuin myös muiden ammattien palkat.
        Tässä muutama jo vastailikin, että silloin palkka oli verrattavissa Finskin kapteenin palkkaan ja se pitää paikkansa.
        Mutta nykyisin palkka on mennyt todella alas. Yksi ja varmaankaan ei vähäpätöisin syy tähän ole se, että autokouluille tuli ALVI. Kertaheitolla 22% tuloista valtiolle, vaikka kysymyksessä on vain työnteko, jota ei pitäis verottaa noin suuresti.
        Jos autokoulut olis lisänneet kerralla 22% hintoihinsa, niin kouluja olisi kaatunut kuin mettää myrskyllä.
        Eli koulut nieli vaan saamansa "kiitoksen" ja sen jälkeen ei palkkaus ole ollut koulutusta vastaavaa .
        Alvin ymmärrän kyllä myytävissä tuotteissa, mutta en työnteossa, josta omistajat joutuvat maksamaan sen ilman tuotteiden katetta.
        YKSI ESIM. Minulta hajos keittiön ikkuna tuulen puuskan seurauksena. Vein pokat laitettavaksi lasiliikkeeseen. Samalla keskusteltiin myyjän kanssa autokoulujen opetushinnoista. Hän piti niitä suunnilleen ryöstöinä.
        Kun menin maksamaan ikkunaa, niin siinä tehdystä työstä ei voinut kuulemma antaa alennusta yhtään, koska palkat on niin kovat nykyisin.
        Sen sijaan hän antoi alennusta siitä ikkunaruudusta 10%. Eli tuskin möi ruutua ilman katetta...
        SIIS jos autokoulun käyminen on jonkun mielestä kallista, niin laskekaapa vähän kuinka paljon yrittäjä joutuu maksamaan yhteiskunnalle.
        Ei käy kateeksi autokoulu yrittäjiä.
        Jostain raha pitää ottaa ja HUOM! tuote on kaikilla loppujenlopuksi sama.Eli ajokortti.
        Kilpailu syntyy ikäväkyllä vain siitä, että kuka uskaltaa myydä enempi "takametsiä" ja omaa terveyttään, tekemällä ylipitkiä päivia, koska ei ole vara teettää niitä työntekijöillä. Tosin työntekijätkin joutuvat venymään pimeän ajon koulutuksessa ja iltateorioden pidossa, mutta itse ovat ammattinsa valinneet.
        Ammatti on todella vastuunalaista ja niin helvetin alipalkattua, mutta yhteiskunta ottakoon siitä vastuuden.
        Miksi muuten ALVia ei joudu mm.taksit, kuntostudiot, ratsastuskoulut yms. joissa ei myydä kuin sitä työntekoa, KUIN 8%. Mielestäni siksi, että suurin osa kansanedustajista tai heidän perillisistään käyttävät ko. palveluja.
        Siitä lisää kommentteja...

        alalla 6 v. Oli psykososioligiset testit ja monet muut, ajokokeineen. Lisätietoja saa Hämeen Ammatillisen opettajakorkeakoulun sivuilta.
        Kesto oli meillä 65 1 se kasviksen rillinen opinto, eli n. 80 ov. täysipäiväisesti.
        Opintopäivät oli melko pitkiä, jopa lauantaisinkin. Vastaa reilusti lukion kestoa.
        Eipä ollut lomia, edes kesällä.
        Aineet olivat käyttäytymistieteitä, psykologiaa eri sektoreilta, pedaa ja erityispedaa, didaktiikkaa, viestintää jne.
        Ruottinkieliset valmistuvat Turusta, Åbo Academista, yliopistosta yhdessä sen HAMKK:n kanssa.
        Yo/lukio olisi pohjalla ja riittävä ajoneuvo- ja liikennetietous.Muutkin asiat kunnossa terveys, poliisirekisterit yms.
        Moni jatkaa siitä muilla opinnoilla ja autokoulussa opetettuaan 12 kk, saa hakeutua "inssin" tehtäviin.
        Näin moni tekeekin.
        Siihenhän se koulutus tähtääkin. Monet sijoittuvat toisen asteen oppilaitoksiin, vakuutusyhtiöihin tai kuljetusalan johtotehtäviin.
        Liikenneopettaja-oppilaiden taustalla oli varsin paljon inssejä, teknikmoita, sosionomeja, merkonomeja, tradenomeja, terveydenhoitoalan immeisiä ja muita. Akataeemisiakin sekaantunut joukkoon. Koko kansa edustettuna.
        Kuulimme, että opetus muuttuisi n. 3,5 vuodeksi ja se olisi laajuudeltaan 160 ov.
        Saapa nähä, kuka menee, koska liksoissa olisi todellakin paikattavaa. Työnantajat rikkovat räikeästi ja lähes joka firmassa alan TES:sää.
        Lisiä ja tasoituspäiviä ei maksetakaan.
        Jos oppilas ei tulekaan varatulle ajovuorolle. Ope kävelee kylän raitilla ilman palkkaa senkin ajan jne. Tekee vuodessa 150-250 tuntia, eli jopa 3000 egee nettona.
        Työ tressaavaa, koska useimmat oppilaat eivät lue sitä autokoulun oppipläpyskää ja mokailevat minuutin välein ajo-opetuksessa. Työ alkaa usein klo 07 ja päättyy jopa klo 23.oo. Ne pimeäkoulutukset yms.

        Itse vaihdan alaan syksyyn mennessä.


      • opettaja jo
        TEERISS kirjoitti:

        Jos olet lukenut koko foorumin, niin palkkauksessa puhuttiin vuoden -82 palkkatasosta. Mulla on tallessa palkkatodistukset siltä ajalta. Kuin myös muiden ammattien palkat.
        Tässä muutama jo vastailikin, että silloin palkka oli verrattavissa Finskin kapteenin palkkaan ja se pitää paikkansa.
        Mutta nykyisin palkka on mennyt todella alas. Yksi ja varmaankaan ei vähäpätöisin syy tähän ole se, että autokouluille tuli ALVI. Kertaheitolla 22% tuloista valtiolle, vaikka kysymyksessä on vain työnteko, jota ei pitäis verottaa noin suuresti.
        Jos autokoulut olis lisänneet kerralla 22% hintoihinsa, niin kouluja olisi kaatunut kuin mettää myrskyllä.
        Eli koulut nieli vaan saamansa "kiitoksen" ja sen jälkeen ei palkkaus ole ollut koulutusta vastaavaa .
        Alvin ymmärrän kyllä myytävissä tuotteissa, mutta en työnteossa, josta omistajat joutuvat maksamaan sen ilman tuotteiden katetta.
        YKSI ESIM. Minulta hajos keittiön ikkuna tuulen puuskan seurauksena. Vein pokat laitettavaksi lasiliikkeeseen. Samalla keskusteltiin myyjän kanssa autokoulujen opetushinnoista. Hän piti niitä suunnilleen ryöstöinä.
        Kun menin maksamaan ikkunaa, niin siinä tehdystä työstä ei voinut kuulemma antaa alennusta yhtään, koska palkat on niin kovat nykyisin.
        Sen sijaan hän antoi alennusta siitä ikkunaruudusta 10%. Eli tuskin möi ruutua ilman katetta...
        SIIS jos autokoulun käyminen on jonkun mielestä kallista, niin laskekaapa vähän kuinka paljon yrittäjä joutuu maksamaan yhteiskunnalle.
        Ei käy kateeksi autokoulu yrittäjiä.
        Jostain raha pitää ottaa ja HUOM! tuote on kaikilla loppujenlopuksi sama.Eli ajokortti.
        Kilpailu syntyy ikäväkyllä vain siitä, että kuka uskaltaa myydä enempi "takametsiä" ja omaa terveyttään, tekemällä ylipitkiä päivia, koska ei ole vara teettää niitä työntekijöillä. Tosin työntekijätkin joutuvat venymään pimeän ajon koulutuksessa ja iltateorioden pidossa, mutta itse ovat ammattinsa valinneet.
        Ammatti on todella vastuunalaista ja niin helvetin alipalkattua, mutta yhteiskunta ottakoon siitä vastuuden.
        Miksi muuten ALVia ei joudu mm.taksit, kuntostudiot, ratsastuskoulut yms. joissa ei myydä kuin sitä työntekoa, KUIN 8%. Mielestäni siksi, että suurin osa kansanedustajista tai heidän perillisistään käyttävät ko. palveluja.
        Siitä lisää kommentteja...

        samaa mieltä mutta...

        "Tosin työntekijätkin joutuvat venymään pimeän ajon koulutuksessa ja iltateorioden pidossa, mutta itse ovat ammattinsa valinneet."

        Tästä kommentistasi en ole samaa mieltä, nimittäin kun itse valmistuin -82... Pimeänajon koulutusta ei ollut ja niinkuin totesimme palkkataso oli aivan erinlainen. Teoriatunteja oli kyllä iltaisin mutta niistä sai silloin hyvän korvauksen.

        Jos olisin silloin "nuorena" ymmärtänyt, että illat menee töissä...Niin olisin varmaan tehnyt toisen valinnan. Tällä hetkellä sitä arvostaa kyllä perheen kanssa olemista vapaa-aikana ja mikään raha ei sitä korvaa...

        Kuten aikaisemmassa viestissä totesin...Alanvaihdosta olen jo päättänyt ja eroon kaikesta mikä liittyy "renkaitten päällä olemiseen" ja liikenteeseen.


      • huuhaa : l
        TEERISS kirjoitti:

        Jos olet lukenut koko foorumin, niin palkkauksessa puhuttiin vuoden -82 palkkatasosta. Mulla on tallessa palkkatodistukset siltä ajalta. Kuin myös muiden ammattien palkat.
        Tässä muutama jo vastailikin, että silloin palkka oli verrattavissa Finskin kapteenin palkkaan ja se pitää paikkansa.
        Mutta nykyisin palkka on mennyt todella alas. Yksi ja varmaankaan ei vähäpätöisin syy tähän ole se, että autokouluille tuli ALVI. Kertaheitolla 22% tuloista valtiolle, vaikka kysymyksessä on vain työnteko, jota ei pitäis verottaa noin suuresti.
        Jos autokoulut olis lisänneet kerralla 22% hintoihinsa, niin kouluja olisi kaatunut kuin mettää myrskyllä.
        Eli koulut nieli vaan saamansa "kiitoksen" ja sen jälkeen ei palkkaus ole ollut koulutusta vastaavaa .
        Alvin ymmärrän kyllä myytävissä tuotteissa, mutta en työnteossa, josta omistajat joutuvat maksamaan sen ilman tuotteiden katetta.
        YKSI ESIM. Minulta hajos keittiön ikkuna tuulen puuskan seurauksena. Vein pokat laitettavaksi lasiliikkeeseen. Samalla keskusteltiin myyjän kanssa autokoulujen opetushinnoista. Hän piti niitä suunnilleen ryöstöinä.
        Kun menin maksamaan ikkunaa, niin siinä tehdystä työstä ei voinut kuulemma antaa alennusta yhtään, koska palkat on niin kovat nykyisin.
        Sen sijaan hän antoi alennusta siitä ikkunaruudusta 10%. Eli tuskin möi ruutua ilman katetta...
        SIIS jos autokoulun käyminen on jonkun mielestä kallista, niin laskekaapa vähän kuinka paljon yrittäjä joutuu maksamaan yhteiskunnalle.
        Ei käy kateeksi autokoulu yrittäjiä.
        Jostain raha pitää ottaa ja HUOM! tuote on kaikilla loppujenlopuksi sama.Eli ajokortti.
        Kilpailu syntyy ikäväkyllä vain siitä, että kuka uskaltaa myydä enempi "takametsiä" ja omaa terveyttään, tekemällä ylipitkiä päivia, koska ei ole vara teettää niitä työntekijöillä. Tosin työntekijätkin joutuvat venymään pimeän ajon koulutuksessa ja iltateorioden pidossa, mutta itse ovat ammattinsa valinneet.
        Ammatti on todella vastuunalaista ja niin helvetin alipalkattua, mutta yhteiskunta ottakoon siitä vastuuden.
        Miksi muuten ALVia ei joudu mm.taksit, kuntostudiot, ratsastuskoulut yms. joissa ei myydä kuin sitä työntekoa, KUIN 8%. Mielestäni siksi, että suurin osa kansanedustajista tai heidän perillisistään käyttävät ko. palveluja.
        Siitä lisää kommentteja...

        No vuonna -82 oli palkkaus kunnossa.
        Vai meni valtio pistään tuommosen kivan ALV:n autokouluille, enpä tuota tiennytkään.

        Onse muuten kumma tuo työstä perittävä 50 euron tuntipalkka esimerkiksi korjaamon veloituksissa.
        Kyllä siinä pitää melkoinen asentaja olla, että maksaa 50 euroa / h.
        Valtio taitaa vetää tuostakin välistä.
        Ajotuntikin maksaa oppilaalle 50 euroa / h.


      • Anonyymi

        Ei ole ammattikorkeakoulututkinto ollut ikinä.. Eikä nykyäänkään. V-23


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3121
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2891
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2699
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1792
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      951
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    10. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      809
    Aihe