Sotakorvaukset

Olin tiistaina eräällä luennolla, jossa käsiteltiin Suomen ilmavoimia talvi-ja jatkosodassa.

Kun sotatoimet päättyivät N-Liiton kanssa niin Suomella oli Saksaan valtavasti velkaa sotatarvikkeista, summaa ei mainittu.

Suomal. Ralf tai Rolf....... sukunimeä en muista matkusti "jonnekin" ja Saksalainen........ kuittasi, että kaikki maksettu. Vaikka mitään suoritusta ei tapahtunut.

Kuka oli tuo R: ......., missä "kuitattiin" ja suuriko oli em. summa ?

Lisäksi jäin pohtimaan paljonko Saksa joutui maksamaan sotakorvauksia ja keille?

USA:n Marshall- apua kyllä kohdennettiin Saksaan.

5

892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fennoma

      päätettiin nylkeä ja siksi jaettiin kahtia,hallinnollisesti näin ensialkuun.Kun molemmilla ideologioilla on samat tavoitteet,ainoastaan toteuittaminen piti järjestää.

      • sikspäk

        "Kun molemmilla ideologioilla on samat tavoitteet,ainoastaan toteuittaminen piti järjestää."

        Voisitko valottaa hieman, mitä ideologioita tässä tarkoitat?
        Joskus olen valittanut liian pitkistä esseistä täällä, mutta nyt ole tyrmistynyt näin tiiviistä esityksestä. Mitä tarkoittaa "toteuttaminen piti järjestää"?


    • Starikku

      Ragnar Nordström kertoo tästä asiasta kirjassaan VOITTO TAI KUOLEMA. En nyt löydä kyseistä kohtaa kirjasta, mutta muistan että Ragnar Nordström oli osallisena tässä. Muistaakseni hän määräsi Ruotsissa olevan saksalaisten yhteyshenkilön kirjoittamaan maksukuitit Saksan saamisista. Muuten NL olisi ollut oikeutettu perimään Saksan saamiset Suomelta.
      Tällä vippaskonstilla Suomi säästi miljardeja markkoja. Saksa ei aseistanut Suomea ilmaiseksi, mutta lopputuloksen takia kaikkea ei Suomen tarvinnutkaan maksaa.

      • tuli nyt nimikin ja asia jota en maininnut, että Suomi olisi joutunut maksamaan tuo velat N-Liittoon ja summa taisi olla lähes Suomen maksamien sotakorvausten luokkaa.

        Mutta miten kävi Saksan, mihin se maksoi sotakorvauksia?


    • 4 miljardia

      "Suomi joutui maksamaan Neuvostoliitolle myös Saksan-velkaa, joka oli syntynyt
      sodanaikaisissa asekaupoissa, jota Suomi joutui maksamaan Neuvostoliitolle
      varsinaisten sotakorvausten lisäksi. Sotakaluston hankinnasta aiheutunutta
      velkaa Saksalle jouduttiin maksamaan Neuvostoliitolle lähes 4 miljardia
      markkaa. Saksalaissaatavien kokonaissumma oli noin 10 miljardia markkaa vuoden
      1946 hintatasossa."

      Joku kirjoitti asiasta näin:
      "Suomen sotavelkaa Saksalle pienensi huomattavasti Saksassa olleiden papereiden
      tuhoutuminen. Neukkujen ainoa tietolähde olisi ollut Suomessa oleva kirjanpito,
      jonka mukaan lähes koko v.1944 saatujen aseiden hinta olisi ollut maksamatta,
      eli Saksan saatavaa Suomelta, jonka NL katsoi olevan omaa saatavaansa.

      Suomi oli kohdellut tylysti täällä jo vuosikymmeniä asunutta saksalaista
      asekauppiasta, jonka hakemusta Suomen kansalaiseksi ei oltu ajoissa
      käsitelty.

      Näin hänen omaisuutensa, mm. Vanajanlinna, joutui venäläisille. NL myi sitten
      kartanon SKP:lle käypään markkinahintaan ilman toveri-alennusta, ja SKP menetti
      sen kasinotalous-sekoiluissaan vasta 90-luvulla. Kartanossa toimi kommunistinen
      puoluekoulu.

      Asekauppias joutui pakenemaan Tukholmaan, josta Suomen sotilas-attashea hänet
      tavoitti. Monta yötä miehet istuivat hotellihuoneessa paitahihasillaan ja
      kirjoittivat kuitteja maksetuiksi miljardien edestä. Asekauppias oli todellinen
      Suomen ystävä."

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe