Auttakaa "hädässä olevaa!"

Zikke

No niin, eli: en ole montaakaan kertaa elämäni aikana käynyt Helsingissä, ja nyt pitäisi osata ensi viikolla suunnistaa Malmille... Olisiko juna paras vaihtoehto Rautatieasemalta?! Kauanko kestää ja entäs hinta?!

En ole koskaan mennyt junalla, joten nyt tarvitsisin myös joitakin käytännön vinkkejä!! Kuulutetaanko junassa aina asemat, esim."MALMI" vai pitääkö olla itse tietoinen koska jää pois kyydistä? Onnistuuko lipunosto kaikissa vaunuissa vai ainoastaan jossain tietyissä?

Löytyykö junat helposti Rautatieasemalta? Tiedän, että kohteeseen jonne menen, pääsee junilla I,P ja K. Onko tämä kirjain siis merkitty junan etuosaan vai mitä tarkoittaa?!

Voisiko joku vielä kertoa, mitä lippua ostettaesssa tulisi sanoa? Sanonko että "aikuinen Malmille" vai mitä?!

Toivottavasti joku ihana ihminen viitsii helppiä. En haluaisi olla tällaisen asian takia "paniikissa"!

Munaisaa pääsiäisen aikaa kaikille!! :)

32

3116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei oo noin vaikeeta

joo mee junalla vaan kyllä ne kuuluttaa. joku 2,5-3 euroo taitaa maksaa kertalippu malmille. varo mustalaisia!

• Kake

Juna on paras vaihtoehto ja asemat kuulutetaan aina. Lippuja myydään vain tietyissä vaunuosastoissa (niissä pitäisi lukea "lipunmyynti").

Oikea juna löytyy hyvin helposti Rautatieasemalla. Tunnuskirjaimet näkyvät (ainakin) junan keulassa sekä perässä. Lisäksi Rautatieaseman info-tauluissa on samaiset kirjaimet. Et voi siis mitenkään eksyä tai joutua väärään junaan.

Lippua ostettaessa riittää, että sanoo "Malmille".

• On 2 €

• vvp

kauempaa,myös junalla. Kirjoitat lähtöaseman (esim. Oulu) ja pääteaseman, Malmi. Sitten vaan maksmaan.Muistat sit leimata siellä junassa eteisessä olevalla automaatilla (keltanen).
        Helsingissä voit ostaa sen lipun Malmille myös junamaatista, ei tartte norkoilla oikeeseen vaunuun. Vr-llä on mukavia konnareita, kysy rohkeesti.
        Joo, ja onnea, et voi eksyä, matka ei ole pitkä.

• Kuskin muija

Kertalippu maksaa 2,20€. Ratikkalipun hinta on tuo 2€, mutta sillä saa ajella vain ratikoilla.

• Kuskin muija kirjoitti:

Kertalippu maksaa 2,20€. Ratikkalipun hinta on tuo 2€, mutta sillä saa ajella vain ratikoilla.

Selviää tuolla kahdella €.

• vuoden alusta
        mikavm69 kirjoitti:

sisäisten kertalippujen hinta nousi 2,20 euroon. Koskee lähijunia, busseja ja metroja ainakin.

• Kuskin muija
        mikavm69 kirjoitti:

>>>Selviää tuolla kahdella €.

• Kuskin muija kirjoitti:

>>>Selviää tuolla kahdella €.

Selvisin vielä tasan 2 €. En halua tällä aiheella riirellä, mutta näin oli.

• Kuljettaja ihan itse
        mikavm69 kirjoitti:

Selvisin vielä tasan 2 €. En halua tällä aiheella riirellä, mutta näin oli.

Varmaankin ostit lippusi raitiovaununkuljettajalta, iskit 2€ tiskin ja pyysit kertalipun. Kuljettaja antoi tässä tapauksessa sulle raitiovaunulipun tuolla rahalla. Vai ostitko lipun automaatista? Silloin kertalipun hinta on tasan 2€. Tekstiviestilippu maksaa myös 2€ ja se käy juniinkin nykyään.

• Kuljettaja ihan itse kirjoitti:

Varmaankin ostit lippusi raitiovaununkuljettajalta, iskit 2€ tiskin ja pyysit kertalipun. Kuljettaja antoi tässä tapauksessa sulle raitiovaunulipun tuolla rahalla. Vai ostitko lipun automaatista? Silloin kertalipun hinta on tasan 2€. Tekstiviestilippu maksaa myös 2€ ja se käy juniinkin nykyään.

Rautatieasemalta automaatista ostin lipun.

• hupadaipaa

Siis Malmihan on Helsinkiä, joten sinne kelpaa normaali HKL:n lippu, joita saa esimerkiksi metroaseman lippuautomaateista. Junassa lippua ei tarvitse enää erikseen leimata tai näyttää kenellekään, ellei sitten tarkastajat tule vaunuun. Ja hinta on 2,20 ja lippu on voimassa tunnin ajan (vaihto-oikeus VR:n lähijuniin ja HKL:n metroon, ratikoihin ja busseihin).

Junan päädyssä lukee junan kirjain. Malmille menevät junat lähtevät asemarakennuksesta katsottuna oikeanpuolimmaisilta laitureilta. Niiden laiturille aukeavien ovien yläpuolella asemahallissa on vielä opastintaulu, jossa lukee milloin lähijunat lähtevät ja miltä laiturilta. Helppoa.

• Zikke

Enköhän nyt selviä ihan kunnialla!! Voisko joku vielä valaista, että miten usein näitä junia lähtee tuonne Malmille?!
        Ainiin... Yks kaveri sanoi, että pitäis sanoa lipunmyyjälle ainoastaan, että "Helsingin sisäinen lippu" Onko näin? Vai sanonko kuitenkin, että "MALMI"??! Onko hintaeroa?

Kiitos kun olette auttaneet "landepaukkua"!! :)

• Kake
        Zikke kirjoitti:

Enköhän nyt selviä ihan kunnialla!! Voisko joku vielä valaista, että miten usein näitä junia lähtee tuonne Malmille?!
        Ainiin... Yks kaveri sanoi, että pitäis sanoa lipunmyyjälle ainoastaan, että "Helsingin sisäinen lippu" Onko näin? Vai sanonko kuitenkin, että "MALMI"??! Onko hintaeroa?

Kiitos kun olette auttaneet "landepaukkua"!! :)

Junien lähtöajat selviävät parhaiten vr:n lähiliikenteen aikataulusivuilta, koska ne vähän vaihtelevat kellonajasta riippuen. Esimerkiksi arkipäivän kiireisimpinä tunteina junia lähtee Malmille 4-6 minuutin välein.

On aivan sama, sanotko konduktöörille "Malmille" tai "Helsingin sisäinen lippu" - molemmat ajavat saman asian.

• Rautatieasemalle?

Miten mahdat löytää asemalle...menetkö keskustaan (millä muuten, jos tulet maalta, etkä ole kulkenut junilla?) vai Pasilaan? Et kuitenkaan omalla autolla ole liikenteessä (sillähän muuten Malmille ajelisit) eikä sulla tunnu olevan hajua julkisista...Pitäiskö kuitenkin ottaa äiti mukaan...ihan varmuuden vuoksi?
      Oletko koskaan katsellut tv:ta? Joskus jossain elokuvassa on joku matkustanut junalla...

• Zikke

...koska olen käynyt siellä kerran aikasemmin!! Äidin varmaankin ottaisin mukaani, jos sellainen olisi. Olen kuitenkin vasta 12-vuotias, joten hirveesti ei ole kokemusta kertynyt matkustelusta pääkaupunkiseudulla.

Juu olen katsonut myös TV:tä, mutta haluan olla täysin perillä siitä miten junassa toimitaan jne.

Itse olet varmaankin stadilainen, jolle junat, ratikat, metrot sun muut ovat jokapäiväisiä asioita. Mulle nämä eivät ole tuttuja juttuja ja nyt olen niihin vasta tutustumassa!!

Heti kun ikää tulee hieman lisää, niin muutan Helsinkiin. Hyvä, että sitten osaa kulkea julkisilla kun asuu paikan päällä!!

Kiitos vielä kaikista ASIALLISTA neuvoista!! :)

• Zikke
        Zikke kirjoitti:

...koska olen käynyt siellä kerran aikasemmin!! Äidin varmaankin ottaisin mukaani, jos sellainen olisi. Olen kuitenkin vasta 12-vuotias, joten hirveesti ei ole kokemusta kertynyt matkustelusta pääkaupunkiseudulla.

Juu olen katsonut myös TV:tä, mutta haluan olla täysin perillä siitä miten junassa toimitaan jne.

Itse olet varmaankin stadilainen, jolle junat, ratikat, metrot sun muut ovat jokapäiväisiä asioita. Mulle nämä eivät ole tuttuja juttuja ja nyt olen niihin vasta tutustumassa!!

Heti kun ikää tulee hieman lisää, niin muutan Helsinkiin. Hyvä, että sitten osaa kulkea julkisilla kun asuu paikan päällä!!

Kiitos vielä kaikista ASIALLISTA neuvoista!! :)

...että onko junissa myös ikärajana 12 vuotta, että joutuu maksamaan saman verran kuin aikuinen. Linja-autoissa ainakin 12-vuotias joutuu maksamaan "aikuisen lipulla".

• Rautatieasemalle?
        Zikke kirjoitti:

...että onko junissa myös ikärajana 12 vuotta, että joutuu maksamaan saman verran kuin aikuinen. Linja-autoissa ainakin 12-vuotias joutuu maksamaan "aikuisen lipulla".

Ensin kyselit aikuisen lipun perään, nyt olet "12-vuotias"...niin se maailma muuttuu...tiedot unhoittuu...
        Eikä vieläkään ole selvinnyt, millä tulet asemalle, josko sinulla olis seutulippu, jolla voisit jatkaa...

• Zikke
        Rautatieasemalle? kirjoitti:

Ensin kyselit aikuisen lipun perään, nyt olet "12-vuotias"...niin se maailma muuttuu...tiedot unhoittuu...
        Eikä vieläkään ole selvinnyt, millä tulet asemalle, josko sinulla olis seutulippu, jolla voisit jatkaa...

...että ollessani 12-vuotias, joudun maksamaan saman verran kuin AIKUINEN!!! Eli "aikuinen Malmille"!!! Linja-autoissa kun sattuu olemaan ikärajana juuri tuo 12, niin ajattelin, että ehkä myös junissa!!!

Niin, ja täältä landelta pääsen tutun kyydissä Vantaalle saakka, josta jatkan linja-autolla Rautatieasemalle...

Jos joku muuten vielä tietää, et mitä linja-auto maksaa Vantaalta tuonne Rautatieasemalle, niin olisin kiitollinen tiedosta!!!

• No joo
        Zikke kirjoitti:

...että ollessani 12-vuotias, joudun maksamaan saman verran kuin AIKUINEN!!! Eli "aikuinen Malmille"!!! Linja-autoissa kun sattuu olemaan ikärajana juuri tuo 12, niin ajattelin, että ehkä myös junissa!!!

Niin, ja täältä landelta pääsen tutun kyydissä Vantaalle saakka, josta jatkan linja-autolla Rautatieasemalle...

Jos joku muuten vielä tietää, et mitä linja-auto maksaa Vantaalta tuonne Rautatieasemalle, niin olisin kiitollinen tiedosta!!!

mainos: 3.60 € (Seutulippu)

• HKL:n netti sivuilta

Helsingin sisäisten lippujen hinnat 1.1. 2006 alkaen.
      HELSINGIN SISÄISET LIPUT    2006

Kertalippu    aikuiset    lapset 7-16v.
      - kuljettajalta    2,20    1,10
      - automaatista    2,00    1,00
      - kännykällä    2,00    -
      Raitiovaunulippu
      - kuljettajalta    2,00    -

• Josseri

K- ja I-junat pysähtyvät päiväsaikaan Malmilla. Kulkevat hyvin tiheään tahtiin. Sanot konnarille, että Malmille ja Malmi on päärautatieaseman jälkeen viides asema. Asemat kuitenkin kuulutetaan etukäteen.

• Kuljettaja ihan itse

I-, K, ja P-junat pysähtyvät Malmilla päivällä aikataulukirjan mukaan.

Ei se mikään provo ollut! Ihan totta muualla Suomessa joutuu jo 12-vuotias maksamaan aikuisten lipun. Niin myös täällä pääkaupunkiseudulla, jos matkustat U-linjojen bussilla.

• aitiopaikalla

Aloittajan viesti on tosiaan oikeasti "aikuista tekstiä" kaikki kappalejaot,
      jäsentely ja oikeinkirjoitus ovat kohdallaan.

Sitten vielä tuo lopputoivotus "munaisaa pääsiästä" paljastaa aikuisen provon!

• jos.........

.."munaisaa pääsiäistä" 12v:n suusta. joojooo. hyvä vitsi,voi kai sitä aikuinenkin kysellä neuvoja.

• No joo
        jos......... kirjoitti:

.."munaisaa pääsiäistä" 12v:n suusta. joojooo. hyvä vitsi,voi kai sitä aikuinenkin kysellä neuvoja.

Mainostetaan nyt kunnolla Helsingin maksullisia
        palveluja.

Joku voisi kertoa, mitä maksaa ajelu A.K.-kadulla.

• Zikke

Pääasia että itse tiedän olevani 12wee!! Tosin ens kuussa jo huikeat 13!!

Yritin kirjoittaa viestini "kypsästi", jotta ongelmani otettaisiin huomioon mahdollisimman hyvin! "Kakaroiden" ongelmia kun ei aina oteta niin todesta...

Se "munaisaa pääsiäistä" on ainakin mun kaveriporukassa ihan yleinen vitsi eikä sillä VÄLTTÄMÄTTÄ tarvitse olla pervoa tarkoitusta!!

Ps. Olen hyvä äidinkielessä, kappalejako hallussa ja oikeinkirjoituskin aika kohdallaan. Muutenkin kielellisesti aika lahjakas! Lieneekö syynä, että harrastan paljon kirjallisuutta!!

• No joo
        Zikke kirjoitti:

Pääasia että itse tiedän olevani 12wee!! Tosin ens kuussa jo huikeat 13!!

Yritin kirjoittaa viestini "kypsästi", jotta ongelmani otettaisiin huomioon mahdollisimman hyvin! "Kakaroiden" ongelmia kun ei aina oteta niin todesta...

Se "munaisaa pääsiäistä" on ainakin mun kaveriporukassa ihan yleinen vitsi eikä sillä VÄLTTÄMÄTTÄ tarvitse olla pervoa tarkoitusta!!

Ps. Olen hyvä äidinkielessä, kappalejako hallussa ja oikeinkirjoituskin aika kohdallaan. Muutenkin kielellisesti aika lahjakas! Lieneekö syynä, että harrastan paljon kirjallisuutta!!

on, että olet saanut jo jokseenkin tyhjentävän
        listan kysymyksiisi. Muulla ei ole väliä. Niillä
        ohjeilla kyllä pärjää.

• Anonyymi

JUnat K, P , i. Lippua ei voi ostaa junasta, vaan automaatti palvelee. AB (tai BC) lippu Kuulutukset ovat äänekkäitä, joten hätää ei ole.
      Asemat: Rautatientori, 1 Pasila, 2 Käpylä, 3 Oulunkylä, 4 Pukinmäki 5: MALMI

• Anonyymi

sisus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe